Olisi kiintoisaa kuulla tästä valintaprosessista, kuinka valitsitte lapsellenne kummeja? Oliko kummin valitseminen vain pakko, joku piti nimetä? Vai oliko valinta useamman välillä ehkä vaikeaa, miten päädyitte silloin valitsemaanne kummiin? Valitsitteko kummiksi mieluummin sukulaisia, pariskuntia, ystäviä? Mitkä olivat "kummin kriteerit" ? :)
Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksianne!
Millä perusteella...
3
509
Vastaukset
- valkattiin
Me mieheni kanssa halusimme kummiksi jonkun muun kuin sukulaisen, koska hehän kuuluvat muutenkin lähemmin lapsen elämään. Halusimme antaa jollekin ystävällemme ns. erityisen paikan lapsen elämässä.
Meillä oli monta ystävää, joista jouduimme valitsemaan. Lopulta kriteerit olivat ne, että kummin piti asua aika lähellä, hänen elämäntilanteensa oli sellainen, että hänellä olisi aikaa lapselle ja se, että hän oli hyvin lapsirakas. Olemme olleet valintaamme tyytyväisiä! - perheenäiti
Kummeiksi olemme halunneet naimisissa olevia uskovia pariskuntia, joiden kanssa olemme tekemisissä. Voivat olla sukulaisia tai ystäviä.
- Kummiudesta
Mielestäni on tärkeää, että kummit ovat vakaita ja turvallisia aikuisia lapselle. Heidän tehtävänään on kasvattaa lapsia ja hoitaa heitä kun vanhemmat kaipaavat omaa aikaa tai ovat kiireisiä. Meillä on kolme kummilasta joiden tukena ja oppaina olemme siinä missä vaikkapa isovanhemmatkin. Myös kristillistä/eettistä kasvatusta pidän tärkeänä.
Itse valitsimme lastemme kummeiksi ihmisiä joiden kanssa olemme muutenkin tekemisissä ja joihin voimme luottaa. Edellä mainitut seikat ovat tärkeitä ja valitsimme kummimme niillä "kriteereillä".
Kummiudesta on nykyään monenlaisia mielipiteitä, mutta itselleni on ollut tärkeää että kumeista ainakin osa on naimisissa oleva pariskunta, sillä lapsi saa tällöin ikäänkuin varavanhemmat joiden perheen kanssa voi myös viettää aikaa. Kummi ei tietenkään saa olla liian "omistava" vain yhtä lasta kohtaan ja meillä onkin ollut usein tapana ottaa kummilapsemme sisaruksineen kylään, eikä vain kummilasta yksinään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,1183073Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 171912720Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina622156Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S2471464Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.31452Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät231326Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään31181Ei ole liian myöhäistä..
Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala3912Ei osattu ratkaista etääntymistä
Mä jäädyin eikä sulla ole taitoa sulattaa. Parempi antaa olla, vaikka toivoin jotain muuta. Miehelle.115900Esprit hoitokdit Varkaudessa?
Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin103883