MIKÄ ON TÄNHETKEN PARAS JÄRJESTELMÄKAMERA

pitruetyyppi

eli olisin järkkärin hankimassa kyttänyt kyllä ennenkin mutta ei omaa ole mikä olisi paras ja joka kestäisi mahollisimman pitkään

97

8791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canon223

      Nikon ja Canon ne kiistelevät paremmuudesta tällä hetkellä. Ei voi sanoa asiantuntijakaan, kumpi on parempi. Onhan niitä muitakin merkkejä, mutta näihin kahteen saa eniten lisävarusteita ja objektiiveja, jos alkaa todella alaa harrastamaan. Siis muita ei kannata katsella! Malli riippuu sitten minkälaisia kuvia haluaa ja miten paksu on lompakko. Yleensä mitä kalliimpi, sitä parempi.

      • suttuzoomi

        tyytyy kroppirunkoon, Canonilla ei tee mitään kun suurilla aukoilla teräväpiirtoinen automaattitarkenteinen kroppinormaali löytyy kyllä muilta kameravalmistajilta vaan ei Canonilta. Canonistien on tyydyttävä kroppirungoissa suttuzoomeihin.


      • tietotaito

        "Malli riippuu sitten minkälaisia kuvia haluaa ja miten paksu on lompakko. Yleensä mitä kalliimpi, sitä parempi."
        Kyllähän kuvaaminen eniten riippuu ja perustuu kuvaajan taitoihin ja kykyihin. Täysin turhaa aloittelijan on pohtia maailman parasta kameraa, hyviä on vaikka kuinka paljon. Myönnetään nyt sen verran, että ihan mitä tahansa ei kannata mennä ostamaan, mutta "hyvien" merkkien hinnat ovat toisiaan vastaavissa laitteissa melko linjassa kekenään, samoin suorituskyky.
        Selvitä mitä sillä kamerallasi teet. Tietokoneelta katseluun ja A4 koon printtiin asti riittää halvempikin runko. Tuolla joku totesi, että keskity optiikkaan. Jep, niin kannattaa tehdä.
        Meidän isä voittaa teidän isän -keskustelutasolta kannattaa hypätä heti sivuun.


      • nmqnfqn
        suttuzoomi kirjoitti:

        tyytyy kroppirunkoon, Canonilla ei tee mitään kun suurilla aukoilla teräväpiirtoinen automaattitarkenteinen kroppinormaali löytyy kyllä muilta kameravalmistajilta vaan ei Canonilta. Canonistien on tyydyttävä kroppirungoissa suttuzoomeihin.

        Niin, croppirunkoon ei saa panna niihin tarkoitettuja pienivalovoimaisia s-objektiiveja.
        Pienikennoinen vaatii suuren valovoiman ja terävän optiikan.

        Jos kestävää kameraa haluaa on täyspro ainut vaihtoehto.
        Siinä ei merkillä ole juuri merkitystä.


    • Nikon D90

      tietää ennen kuin valitsee. Jos kuitenkin olet kohtuu budjetilla matkassa ja aiot kuvata tapahtumia ympärilläsi perhe ja tuttavapiirissä sekä lomamatkoilla niin Nikonin uusi D7000 on oiva runkoratkaisu. Jos rahasta tekee kiusaa niin osta ensin D90 koska se on hyvä runko ominaisuuksiltaan ja nyt sitä saa edullisesti sieltä missä sitä vielä on.

      Rungot muuttuvat niin nopeasti, ettei niiden pitkänajan kestävyyteen (yli 10 vuotta) kannata kiinnittää samaa huomiota kuin filmiaikana. Sen sijaan objektiiveihin kannattaa satsata enemmän.

      On hyvä olla yksi all round putki esim. Nikkorin 18 - 200 mm VR, siitä asti kun sen hankin se on ollut eniten käytössä, matkoilla sitä joutuu erittäin harvoin korvaamaan muilla putkilla enkä enää reppuun laitakaan sen lisäksi kuin primen 35 mm F1.8 valovoimansa vuoksi niin ja hintansa (alle 200€) sekä makron 105 mm F2.8.

      "Pitkänä" putkena on Sigman 100 - 300 F4 oiva keskihintainen ratkaisu joka kestää vielä kuvan tason ylettömästi laskematta 1,4x jatkon. Sen peruskuvanlaatu on kiitettävä ja jatkolla hyvä. Itselläni on seuraavana hankkeena valovoimaisempi (kuin tuo 18 - 200) laajakulma. Joku suositteli kiinteää ja kokeilinkin mutta olen mietiskelyssäni kuitenkin taipumassa zoomiin noin 16 - 18 -> 55 - 80 mm F2.8 aukolla koko pituudeltaan. Pohdiskelu on kuitenkin vielä kesken ja saattaa odotella Joulupukin kantaa asiaan. Optisesta zoomista pidän enemmän kuin jalka vastaavasta ja vihaan optiikan vaihtoja paikoissa ja olosuhteissa joissa roskat lentää. Siksi pidän yleensä mukana kahta runkoa joissa on erilaiset optiikat kiinni vaikkapa tuo yleis ja toisessa makro, koskaan kun ei tiedä mitä sitä kulkiessa eteen tulee.

      Minä satun olemaan Nikon käyttäjä mutta noitahan saa monelta valmistajalta, uskon muiltakin saatavan ihan laatukamaa mutta muista, että tekemäsi valinta saattaa ensinnäkin aiheuttaa riippuvuutta ja toisekseen elinikäisen suhteen josta ei pääse eroon yhtä helposti kuin moni muijastaan (tai ukostaan).

    • lompakko on kunnossa

      niin osta Nikon D3x.

      • Hasselisetä

        Jos lompakko on kunnossa ja haluaa parasta kuvanlaatua niin esim Hasselblad H4D-40 ( 13 000 €) tai Leica S2 (19 000 €) edellyttäen että harrastaa ammatikseen mainos-, studio etc kuvausta.

        Tuon Nikonin ( tai Canon 1Ds mk111) hintaero "hasseliin" on vain 5000 €.

        Saman kuvanlaadun kuin Nikonilla ( tai Canonilla) saa paljon halvemmalla esim Olympus E5:llä ja siihen maailman paras zoom objektiivi Zuiko ED 12 -60 SWD yht n 3000 €. Puoliammattilaismallit Canon 5D mk11 tai Nikon D700 ovat myös hyviä malleja ja paljon halvempia kuin tuo Nikon D3X jonka kuvanlaatu on samaa tasoa kuin noilla puoliammattilaismalleilla.


      • Ei koskaan
        Hasselisetä kirjoitti:

        Jos lompakko on kunnossa ja haluaa parasta kuvanlaatua niin esim Hasselblad H4D-40 ( 13 000 €) tai Leica S2 (19 000 €) edellyttäen että harrastaa ammatikseen mainos-, studio etc kuvausta.

        Tuon Nikonin ( tai Canon 1Ds mk111) hintaero "hasseliin" on vain 5000 €.

        Saman kuvanlaadun kuin Nikonilla ( tai Canonilla) saa paljon halvemmalla esim Olympus E5:llä ja siihen maailman paras zoom objektiivi Zuiko ED 12 -60 SWD yht n 3000 €. Puoliammattilaismallit Canon 5D mk11 tai Nikon D700 ovat myös hyviä malleja ja paljon halvempia kuin tuo Nikon D3X jonka kuvanlaatu on samaa tasoa kuin noilla puoliammattilaismalleilla.

        mitään Oly-paskaa.


    • Välinekamera

      Riippuu aika paljon siitä että, mitä missä ja milloin kuvaat paljonko voit kantaa mukanasi ja paljonko rahaa
      sekä vaivaa sinulla on käytössäsi. Ikävä kyllä vaikka tasasta on kaikki kamerat eivät ole yhtähyviä kaikissa
      käsissä. Luuletko ihan oikeesti jotta kuvan hyvyys on pelkästään parhaasta kamerasta kiinni?

    • Leica S2
      • tarkkuus 10M D200 runkoon verrattuna! Pixeleiden nelinkertaistuminenhan tarvitaan erottelun kaksinkertaistumiseen. En usko tuon hinnan olevan kuvanlaadun paranemisen väärtti mutta kyllä sillä leuhkimaan pääsee jos vain joku harva maailmassa ymmärtää sen päälle.

        Äkkiä en löytänyt Leica S2 kennon testiä ainakaan DxO:n listoilta mutta M9 kenno löytyi eikä se juuri poikennut ominaisuuksiltaan vanhasta Nikon D90n kennosta ainakaan edukseen. Taitaa se merkki olla yli 50% hinnasta.


      • ..... ...
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        tarkkuus 10M D200 runkoon verrattuna! Pixeleiden nelinkertaistuminenhan tarvitaan erottelun kaksinkertaistumiseen. En usko tuon hinnan olevan kuvanlaadun paranemisen väärtti mutta kyllä sillä leuhkimaan pääsee jos vain joku harva maailmassa ymmärtää sen päälle.

        Äkkiä en löytänyt Leica S2 kennon testiä ainakaan DxO:n listoilta mutta M9 kenno löytyi eikä se juuri poikennut ominaisuuksiltaan vanhasta Nikon D90n kennosta ainakaan edukseen. Taitaa se merkki olla yli 50% hinnasta.

        Sinä sen sanoit, tyydy siihen kännykameraasi


      • ..... ... kirjoitti:

        Sinä sen sanoit, tyydy siihen kännykameraasi

        Niitä kuitenkaan en käytä kuvaukseen vaan muistin virkistämiseen jos muuta ei ole mukana.

        Oikeasti kuvaan järkkärillä tai joskus bridgellä. Nikonin varsin uusilla rungoilla ja putkilla saan riittävän hyvää kuvaa omiin tarpeisiini.

        Kuten sanoin jo aiemmin niin vasta 40Mpix antaa tupla erottelun 10M kameraan verrattuna eikä harrastelijan käytössä ole paljoa mieltä laittaa 20 k€ summaa laitteeseen joka on ajan tasalla vain muutaman vuoden kun sillä rahalla saa todella hyviä runkoja joiden kuvan laatu riittää tavisharrastelijan kuviin loistavasti. Jos haluaa käyttää rahaa niin hyvät optiikat ovat siinä parempi sijoitus ja pidempään ajan tasalla. Kuvan laadussa on kameralla pienempi osa kuin kuvaajalla, suureksiko arvioit oman arvosi kuvaajana? Pitäähän sen vähintään kameran arvoon yltää! Itseäni en laske juurikaan kahteen tonniinkaan kuvaajan alkuna joten halvemmat härpäkkeet riittävät. Raha ei ole esteenä vaan järki.

        On tietysti, jos on porho kuten sinä, hienoa leveillä 30 k€ kalustolla mutta on viisainta jättää suurennetut hintalaput roikkumaan noihin härpäkkeihin koska muutoin 9 kymmenestä ei huomaa sinun loistavan kalustosi laatua ja satsaus menee ihan hukkaan.


      • dfghgfghjjkh
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Niitä kuitenkaan en käytä kuvaukseen vaan muistin virkistämiseen jos muuta ei ole mukana.

        Oikeasti kuvaan järkkärillä tai joskus bridgellä. Nikonin varsin uusilla rungoilla ja putkilla saan riittävän hyvää kuvaa omiin tarpeisiini.

        Kuten sanoin jo aiemmin niin vasta 40Mpix antaa tupla erottelun 10M kameraan verrattuna eikä harrastelijan käytössä ole paljoa mieltä laittaa 20 k€ summaa laitteeseen joka on ajan tasalla vain muutaman vuoden kun sillä rahalla saa todella hyviä runkoja joiden kuvan laatu riittää tavisharrastelijan kuviin loistavasti. Jos haluaa käyttää rahaa niin hyvät optiikat ovat siinä parempi sijoitus ja pidempään ajan tasalla. Kuvan laadussa on kameralla pienempi osa kuin kuvaajalla, suureksiko arvioit oman arvosi kuvaajana? Pitäähän sen vähintään kameran arvoon yltää! Itseäni en laske juurikaan kahteen tonniinkaan kuvaajan alkuna joten halvemmat härpäkkeet riittävät. Raha ei ole esteenä vaan järki.

        On tietysti, jos on porho kuten sinä, hienoa leveillä 30 k€ kalustolla mutta on viisainta jättää suurennetut hintalaput roikkumaan noihin härpäkkeihin koska muutoin 9 kymmenestä ei huomaa sinun loistavan kalustosi laatua ja satsaus menee ihan hukkaan.

        PIkseleistä ei ole mitään hyötyä jos objektiivin tarkkus ei ylitä kennon tarkkuutta. Siksi esim Nikon myy systemaattisesti alimitoitetun kittilinssin (runkotulpaksi) kameroidensa mukana. Ne pitää himmenttää f11 asti jotta pääsisi edes keskellä kennon resoluutioon.

        Siksi ostaisin rungon ja linssin erikseen, linssin jopa käytettynä koska silloin saisin enemmän valovoimaa
        ja laatua per euro.

        em keskustelussa on referoitu Leicaan jolla linssien laatu on selvästi parempi kun Nikonin, sille vain ei voi mitään.


      • Heh ja jep
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Niitä kuitenkaan en käytä kuvaukseen vaan muistin virkistämiseen jos muuta ei ole mukana.

        Oikeasti kuvaan järkkärillä tai joskus bridgellä. Nikonin varsin uusilla rungoilla ja putkilla saan riittävän hyvää kuvaa omiin tarpeisiini.

        Kuten sanoin jo aiemmin niin vasta 40Mpix antaa tupla erottelun 10M kameraan verrattuna eikä harrastelijan käytössä ole paljoa mieltä laittaa 20 k€ summaa laitteeseen joka on ajan tasalla vain muutaman vuoden kun sillä rahalla saa todella hyviä runkoja joiden kuvan laatu riittää tavisharrastelijan kuviin loistavasti. Jos haluaa käyttää rahaa niin hyvät optiikat ovat siinä parempi sijoitus ja pidempään ajan tasalla. Kuvan laadussa on kameralla pienempi osa kuin kuvaajalla, suureksiko arvioit oman arvosi kuvaajana? Pitäähän sen vähintään kameran arvoon yltää! Itseäni en laske juurikaan kahteen tonniinkaan kuvaajan alkuna joten halvemmat härpäkkeet riittävät. Raha ei ole esteenä vaan järki.

        On tietysti, jos on porho kuten sinä, hienoa leveillä 30 k€ kalustolla mutta on viisainta jättää suurennetut hintalaput roikkumaan noihin härpäkkeihin koska muutoin 9 kymmenestä ei huomaa sinun loistavan kalustosi laatua ja satsaus menee ihan hukkaan.

        Tuo oli parasta pitkään aikaan !!!


      • J. Ebediah
        Heh ja jep kirjoitti:

        Tuo oli parasta pitkään aikaan !!!

        Täyttä asiaa


      • Heh ja jep kirjoitti:

        Tuo oli parasta pitkään aikaan !!!

        typeryydet pattiin ja pitää vastata samaan henkeen kuin kommentoijakin.


    • Se sopii Sinulle

      parhaiten.

    • Ei vastausta....

      Vastaus riippu siitä, onko kyse yhdestä kamerasta (pelkkä runko, tai runko tietty objektiivi), vaiko koko systeemistä ja huomenna tilanne on jo toinen.

    • Kanada!

      Kanada!

      Kysymyksen asettelun motiivi ei selviä avauksesta mutta liene selvää että kyse ei ole valokuvauksen harrastajasta. Jaa miksi? No onhan varsin selvää että yhtä ja ainoaa hyvää ylitse muiden kameraa ei ole edes olemassa. Käyttötarkoitus ja omat mieltymykset luonnollisesti pitkälle sanelee sen mikä kullekin yksittäiselle fotarille on paras missäkin vaiheessa harrastusta ja elämää.

      Pitkän keston peräänkuulutus kertoo etääntymisestä nykyisestä kertakäyttökulttuurista. Enpä usko että kovin moni kuvaa vuonna 2021 7D:llä tai 300s:llä... samoin kuin 2001 kameroita en muista nähneeni kellään vuosiin.

      Sorry, oikeaa vastausta ei vaan ole olemassa

    • sony sony sony

      Sony NEX5

    • Nimimerkkkkki

      Paras ei ole järkevin sijoitus noh kun objetiivi valikoimakin pitää katsoa. ja tietysti
      paras joidenkin mukaan eri kamera jos olet luontokuvaaja ja jos olet studio kuvaaja. ps. Itse Nikonisti (lähinnä luontokuvaaja) jota kiinnostaa hieman kyllä muidenkin leirien touhut vaikka ainoa ehkä johon vaihtaisin jos objektiivi puoli olisi parempi olisi Pentax. ja Canonillakin kyllä kiinnostava objektiivi joskin sen hinta jalustapannan kanssa menee pahasti kipurajelle jos olisi ainoa jonka tarvitsee niin olisi vielä ok. mutta koska Canonin 18-55mm is on aivan kauhea (kokeiltu on) niin ei tule asiasta mitään.
      ps. nämä kaksi canon lasia olisi sellaiset jolla hoituisi useimmat aiheeni.

    • nististi

      Jos raha riittää: Nikon D3S, nikon 300/2.8vr, nikonin kaksinkertaistava telejatke III-malli, 70-200/2.8vr, 50/1.4 ja 17-50/2.8.. jos tarvii päästä todella laajalle niin sitten vielä valovoimainen 11-16 tms. Objektiiveissa kannattaa aina panostaa valovoimaan. Näissäkin tapauksissa jos pitäisi valita otanko monen tonnin putken parin sadan runkoon vai parin sadan putken monen tonnin runkoon niin putki voittaa. Rungolla otetaan se kuva mutta objektiivi sen kuitenkin piirtää sinne kennolle.

    • kyttänyt paras

      Mitä trkoittaa ”PARAS JÄRJESTELMÄKAMERA”

      – paras kuvanlaatu ≈ Phase One IQ180 (80 mpix)
      – paras (ja suurin) kuvakenno ≈ Phase One IQ180
      – kestävin runko ≈ Leica
      – parhaat objektiivit ≈ Leica
      – paras jälleenmyyntiarvo ( ≈ Hasselblad)
      – paras näyttöarvo (ehkä ≈ Canon EOS-1D Mark IV ja siihen tämänhetken pisin valkoinen objektiivi)
      – paras, paras … = oma kamera

      Tämänhetken paras = tämänhetken kallein
      Mulle tämänhetken paras runko = Pentax K5

    • SD1

      Värientoiston yksityiskohtiin liittyen Sigma SD1.

    • hirmuu

      Canon 500D kai

    • DeeÄksäläinen

      Aloitus on 1½ vuoden takainen, mutta yhtä kaikki ajankohtainen.

      Tämän hetken paras järjestelmäkamera saattaisi olla merkiltään Leica – tai Hasselblad – mutta koska tämä keskustelunurkkaus on otsikon HARRASTUKSET alla, on syytä unohtaa sellaiset.

      Kahden, kolmen tai useamman tonnin hintaiset Canonin ja Nikonin täyskennoiset ammattilaisrungot unohtaisin myös laskuista. Sellaiset vaativat nokalleen vielä kallista lasitavaraakin, jotta ostoksessa olisi järkeä.

      Jäljelle jäävät APS-C-kennoiset harrastajarungot noin tonnin hintaluokassa. Itse en näe vaihtoehtoa Nikon D7000:lle. Uuden sellaisen omistajaksi pääsisi huomenna (maanantaina 27.8.) varsin kohtuulliseen 799 euron tarjoushintaan.

    • Monochrom

      Alle 1k€ hintaluokassa paras lienee K5
      Alle 3k€ hintaluokassa parhaat lienee D800 ja K5
      Yli 3k€ hintaluokassa parhaat lienee Leica M Monochrom, M9P ja S2 (3)

      Mutta jos vain taivas on kattona niin valintani olisi 645DF/IQ180 (80 mp) Schneider-Kreuznach 120mm T/S. Hinta yht. n. 50 k€
      kuvanlaatua voi zoomailla esim:
      http://zoom.it/Q7X1

      • Vetis14

        googlasin. ei löytynyt sellaista merkkiä kuin K5.

        Vetis14v.


      • Vetis14 kirjoitti:

        googlasin. ei löytynyt sellaista merkkiä kuin K5.

        Vetis14v.

        K5 lienee Pentaxin tyyppejä joka oli uusi tosiaan joskus 2010 tienoilla.

        Nikon kuvaajana suositan jos parasta haet niin kroppina D500 ja täydellä kennolla D810 tau ihka uusi D850 joka maksaa noin 4000€ varusteet.


      • Vetis14

        Ei oo noin paljon rahaa. Isä lupasi kun täytän 15, että saan 2000e kameraan lahjaksi. Itselläni on säästöjä vähän.

        Vetis 14v.


      • Vetis14

        Mutta saatan ostaa mopon. En tiedä vielä. Jos hyvä kamera löytyy ostan sen.

        Vetis 14v.


    • Monochrom

      Alle 1k€ hintaluokassa paras lienee K5
      Alle 3k€ hintaluokassa parhaat lienee D800 ja K5
      Yli 3k€ hintaluokassa parhaat lienee Leica M Monochrom, M9P ja S2 (3)

      Mutta jos vain taivas on kattona niin valintani olisi 645DF/IQ180 (80 mp) Schneider-Kreuznach 120mm T/S. Hinta yht. n. 50 k€
      kuvanlaatua voi zoomailla esim:
      http://zoom.it/Q7X1

      • jaa

        Jaa. Mikäs tuossa kuvan laadussa on jotenkin erikoista? Parempia saan vaikkapa Nikon D700- kamerallani, 12 megapikseliä.


      • mikähän mahtaisi
        jaa kirjoitti:

        Jaa. Mikäs tuossa kuvan laadussa on jotenkin erikoista? Parempia saan vaikkapa Nikon D700- kamerallani, 12 megapikseliä.

        ...olla??????


        "View original 9245 x 7760 (72 megapixels)."


      • no ei se kuitenka
        mikähän mahtaisi kirjoitti:

        ...olla??????


        "View original 9245 x 7760 (72 megapixels)."

        tuo on kuvatiedoston koko, eikä kerro kuvanlaadusta

        kuvanlaadusta kertoo enemmän esim. objektiivin piirtokyky "Image resolution" ja yksikkö lpmm
        http://www.lenstip.com/179.4-Lens_review-Carl_Zeiss_Distagon_T*_35_mm_f_2_ZF_ZK_ZS_ZE_Image_resolution.html

        kameran kennon suorituskyvystä kertoo taas esim.

        Color Depth
        Dynamic Range
        Low-Light ISO


      • zoomaa sisään veijo!
        no ei se kuitenka kirjoitti:

        tuo on kuvatiedoston koko, eikä kerro kuvanlaadusta

        kuvanlaadusta kertoo enemmän esim. objektiivin piirtokyky "Image resolution" ja yksikkö lpmm
        http://www.lenstip.com/179.4-Lens_review-Carl_Zeiss_Distagon_T*_35_mm_f_2_ZF_ZK_ZS_ZE_Image_resolution.html

        kameran kennon suorituskyvystä kertoo taas esim.

        Color Depth
        Dynamic Range
        Low-Light ISO

        "tuo on kuvatiedoston koko, eikä kerro kuvanlaadusta"


        meillä päin 72mpx on enemmän kuin 12 mpx,
        joka vaikuttaa kyllä ratkaisevalla tavalla.

        jos ei, niin miksi et kuvaa 0,3 mpx kameralla?

        silloinhan parin gigan kortillekkin mahtuisi miljuuna miljuuna RAW-kuvaakin :-)


        "kameran kennon suorituskyvystä kertoo taas esim.

        Low-Light ISO "

        mikä tuo on?
        jotain vähäkalorista juotavaa?


      • Monochrom
        jaa kirjoitti:

        Jaa. Mikäs tuossa kuvan laadussa on jotenkin erikoista? Parempia saan vaikkapa Nikon D700- kamerallani, 12 megapikseliä.

        Pistäppä näytille Nikon D700:lla kvaamasi niin päästään vertailemaan.

        Et sitten ymmärtänyt mitä tarkoittaa ”minun valintani olisi”. Luetun ymmärtämine on näköjään joillekin ihan mahdottoman vaikeaa.

        Maailmassa ei ole yhtään kameraa jolla saa parempia kuvia kuin sinun D700:lla?


      • opilwqö
        jaa kirjoitti:

        Jaa. Mikäs tuossa kuvan laadussa on jotenkin erikoista? Parempia saan vaikkapa Nikon D700- kamerallani, 12 megapikseliä.

        Pienessä koossa mahdollisesti kyllä, mutta kun yrität tehdä julistetta kuvastasi, niin saat vain tiiliskiviä. 12 MP:n laatu ei tule riittämään.


      • megapix = kuvakoko
        opilwqö kirjoitti:

        Pienessä koossa mahdollisesti kyllä, mutta kun yrität tehdä julistetta kuvastasi, niin saat vain tiiliskiviä. 12 MP:n laatu ei tule riittämään.

        "Pienessä koossa... ...julistetta kuvastasi"

        Juuri näin - eli nuo megapikselit kertoo kuvatiedoston koon - puhutaanko pikkukuvasta vai suuresta julisteesta.

        Ihan samaan tapaan suurta panoraamajulistetta tehtäessä olisi parempi, että kamera on käännetty kuvaustilanteessa pystyyn ja otettu monta veirekkäistä kuvaa - silloin saadaan mahdollisimman suuri kuvatiedosto, joka sitten voidaan tulostaa suurella resoluutiolla julisteeksi.


    • Mpix = kuvakoko

      "meillä päin 72mpx on enemmän kuin 12 mpx,
      joka vaikuttaa kyllä ratkaisevalla tavalla."

      Jos kuta lopulta tulosteaan 10 x 15 cm kokoiselle paperille, ei ole mitään merkitystä, onko kuva 72 vai 12 mpx

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14849/vfdm/Canon-PP-201-Photo-Paper-Plus-II-10x15

      Jo filmiaikana valokuvat oli tapana teettää tuohon kokoon - jos ottaa esim. 120 kuvaa ja haluaa ne paperille, on tuo varsin kätevä konsti.

      Joten edelleenkin - nuo kuvan megapikselit kertoo tiedoston koon, ei mitään kuvan laadusta.

      • koon, ei mitään

        ”Joten edelleenkin - nuo kuvan megapikselit kertoo tiedoston koon, ei mitään kuvan laadusta.”

        Onpa hassua, että 2 mpix kennon erottelukyky on yhtä hyvä kuin 72 mpix. Kyllä maailma on ihmeellinen.


      • resoluutio = lp/mm
        koon, ei mitään kirjoitti:

        ”Joten edelleenkin - nuo kuvan megapikselit kertoo tiedoston koon, ei mitään kuvan laadusta.”

        Onpa hassua, että 2 mpix kennon erottelukyky on yhtä hyvä kuin 72 mpix. Kyllä maailma on ihmeellinen.

        "2 mpix kennon erottelukyky on yhtä hyvä kuin 72 mpix"

        kyllä - asia on juuri näin, mutta asiassa ei ole mitään ihmeellistä

        Kun halutaan suurempaa resoluutiota(lp/mm) eli erottelukykyä, ainoa järkevä ja älykäs keino on parempien objektiivien valmistaminen ja kennon pinta-alan kasvattaminen. Esim. tuo mainittu 645DF/IQ180 Schneider-Kreuznach 120mm T/S on hyvä juurikin suuren kennonsa(neliömillimetreinä) ja objektiivin loistavan piirtokykynsä ansiosta(lpmm) - tämä tiedettiin hyvin jo filmiaikana, juuri siksi silloin suosittiinkin esim. 8x10 tuuman laakafilmiä:

        "Laakafilmikameroissa on tätäkin suuremmat negatiivikoot: 9x12 cm (4x5 tuumaa) ja 18x24 cm (8x10 tuumaa)."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Filmikamera

        Ja silloin loistavana potrettilasina on toiminut esim. Schneider 600mm f/9 Apo-Tele-Xenar Lens
        http://www.bhphotovideo.com/c/product/286384-REG/Schneider_05_028171_600mm_f_9_Apo_Tele_Xenar_Lens.html

        Asiat eivät ole tuosta juuri muuttuneet - ei ole oikotietä onneen. Kun halutaan hyvää kuvanlaatua ja varsinkin suurta resoluutiota(lp/mm), on käytännössä järkevin vaihtoehto suuri kuvakennon pinta-ala ja hyvin piirtävä laadukas objektiivi.

        Täällä lisätietoja, mitä tarkoittaa tuo mystinen sana "resoluutio":
        http://www.dxomark.com/index.php/About/In-depth-measurements/Measurements/Resolution


    • Kobe82

      Tervehdys! Etsin itselleni ensimmäistä puoliammattilais/harrastelija järkkäriä ja objektiivia!!!

      Eli, nyt todella tarvitsen viisaampieni apua! Mikä runko soveltuu, sekä valo/videokuvaukseen parhaiten? Mitkä asiat minun tulisi ottaa huomioon kameraa ostaessa? Max hinta on 2000€ toki siihen 500€ saa lisää, mikäli sillä on suuri merkitys laadun kannalta.

      Nyt todella siis kaipaan apuanne ja otan kiitollisesti vastaan ehdotuksia rungoista ja optiikasta!? Jään odottelemaan vastauksianne :)

      • D600

        Hinta-laatusuhteeltaan ehkä paras semipro on Nikon D600 ja vastaavilla kriteereillä siihen objektiiviksi Micro-Nikkor 105mm.

        Video-objektiiviksi ehkä joku siihen tarkoitukseen valmistettu zoom videovarusteet kameraan.


      • anti D600
        D600 kirjoitti:

        Hinta-laatusuhteeltaan ehkä paras semipro on Nikon D600 ja vastaavilla kriteereillä siihen objektiiviksi Micro-Nikkor 105mm.

        Video-objektiiviksi ehkä joku siihen tarkoitukseen valmistettu zoom videovarusteet kameraan.

        Ei tuota D600 kannata harkita vielä, vast a sitten kun Nikon on korjannut nuo rungon pöly/äljy ja suljinongelmat joista on paljon keskusteltu noilla ulkolaisilla nettisivuilla. Käytetty D700 tai sitten megapikselihirmu D800 ovat Nikonilta ihan hyviä vaihtoehtoja.


      • Kuulemma korjattu
        anti D600 kirjoitti:

        Ei tuota D600 kannata harkita vielä, vast a sitten kun Nikon on korjannut nuo rungon pöly/äljy ja suljinongelmat joista on paljon keskusteltu noilla ulkolaisilla nettisivuilla. Käytetty D700 tai sitten megapikselihirmu D800 ovat Nikonilta ihan hyviä vaihtoehtoja.

        On kuulemma korjattu. Oli ensimmäisten erien ongelma.


    • Nikon D90

      Paras on se joka on käsillä kun kuvauskohde on kohdalla.

      Paras on asia josta voidaan vääntää kättä pitkään ja siihen en ala. Se mikä on sinulle paras on sinun itse päätettävä. Jo pelkkien kriteereiden valinnassa on yhtä monta henkilöä kuin mielipidettäkin joten esitit mahdottoman tehtävän. Jos joku tänään on paras niin huomenna se on joku toinen.

      Jos ostat niin sinuna katsoisin mihin merkkeihin saa tarvittaessa lisävälineitä kuten optiikoita ja muuta kuvaustarviketta tarvittaessa. Muutoin uskon niiden kaikkien toimivan kohtuudella.

    • Tiina H

      Minulla on kameran vaihto edessä ja tarvitsen teiltä viisaammilta apua. Kuvaan paljon hevosia liikkeessä, ja nykyinen kamerani Canonin EOS 450 D (kaksi eri putkea) ei vain riitä tähän hommaan. Kuvat tärähtävät ja vaikka automatiikka päällä niin kaikki menee plörinäksi. Minkälaista settiä suosittelette harrastekuvaajalle jotta kuvaaminen olisi helppoa (automatiikka) ja laatu riittävän tarkkaa.

      • 11+6

        Miltä etäisyydeltä kuvaat? Ulkona, sisällä???

        Koska Nikon palstalta kyselet, niin sen mukaiset kommentit.
        Värinänvaimennus ei ole tärkeää, jos kuvaat liikkuvia kohteita, valovoima on.
        Salama auttaa, mutta maneeseissa et saa heijastettua eli kuvista tulee latteita (joskin teräviä) mikäli kuvausetäisyys on sellainen että salaman teho riittää.
        Rungon helppokäyttöisyys ja kennon herkkyys jos ratkaisevat niin hyvä ja halpa on D5100 (Rajalan tarjouksessa kittizoomilla 399) tai sitten tuplasti kalliimpi D7000, molemmilla kenno venyy ISO 6400 saakka (ja piinaamalla 25600)
        Zoom objektiivit ovat huonoja mikäli valosta on puutetta, eli pitää saada lyhyt valotusaika liikkeen pysäytykseen. Jos sijoitat objektiiviin luokkaa 1500-2000 euroa, saat vähän valovoimaa lisää (esim AF-S 70-200 f/2,8 - noin 1800 euroa).
        Kiinteäpolttoväliset ovat vaihtoehto, jos et ole kovin rikas tai halua panostaa tonnikaupalla:
        Hyviä ja halpoja: AF-S 35 f/1,8 ja 50 f/1,8 (parisataa euroa kipale)
        Vähän pidempi: AF-S 85 f/1,8 (noin 350 euroa)
        Ja tele kauempana juoksentelevien kuvaukseen AF 180 f/2,8 n. 800 euroa, tämä tosin vaatii D7000 rungon jossa tarkennusmoottori.
        Kaikki edellä mainitut ovat optisesti erittäin hyvälaatuisia, ja kohteen kokoa ruudulla voi säätää objektiiveja vaihtelemalla tai siirtymällä lähemmäs tai kauemmas.

        Canonista en ymmärrä mitään, paitsi että se on toinen hyvä vaihtoehto ja laatumerkki Nikonin ohella. Ehkä kannattaa kaluston lisäksi panostaa omien kuvaustaitojen kehittämiseenkin, opetella säätämään valotusaika sopivaksi jne...?


      • 11+6
        11+6 kirjoitti:

        Miltä etäisyydeltä kuvaat? Ulkona, sisällä???

        Koska Nikon palstalta kyselet, niin sen mukaiset kommentit.
        Värinänvaimennus ei ole tärkeää, jos kuvaat liikkuvia kohteita, valovoima on.
        Salama auttaa, mutta maneeseissa et saa heijastettua eli kuvista tulee latteita (joskin teräviä) mikäli kuvausetäisyys on sellainen että salaman teho riittää.
        Rungon helppokäyttöisyys ja kennon herkkyys jos ratkaisevat niin hyvä ja halpa on D5100 (Rajalan tarjouksessa kittizoomilla 399) tai sitten tuplasti kalliimpi D7000, molemmilla kenno venyy ISO 6400 saakka (ja piinaamalla 25600)
        Zoom objektiivit ovat huonoja mikäli valosta on puutetta, eli pitää saada lyhyt valotusaika liikkeen pysäytykseen. Jos sijoitat objektiiviin luokkaa 1500-2000 euroa, saat vähän valovoimaa lisää (esim AF-S 70-200 f/2,8 - noin 1800 euroa).
        Kiinteäpolttoväliset ovat vaihtoehto, jos et ole kovin rikas tai halua panostaa tonnikaupalla:
        Hyviä ja halpoja: AF-S 35 f/1,8 ja 50 f/1,8 (parisataa euroa kipale)
        Vähän pidempi: AF-S 85 f/1,8 (noin 350 euroa)
        Ja tele kauempana juoksentelevien kuvaukseen AF 180 f/2,8 n. 800 euroa, tämä tosin vaatii D7000 rungon jossa tarkennusmoottori.
        Kaikki edellä mainitut ovat optisesti erittäin hyvälaatuisia, ja kohteen kokoa ruudulla voi säätää objektiiveja vaihtelemalla tai siirtymällä lähemmäs tai kauemmas.

        Canonista en ymmärrä mitään, paitsi että se on toinen hyvä vaihtoehto ja laatumerkki Nikonin ohella. Ehkä kannattaa kaluston lisäksi panostaa omien kuvaustaitojen kehittämiseenkin, opetella säätämään valotusaika sopivaksi jne...?

        Salamasta vielä: unohda se kamerasi pop-up salama! Osta kunnon salama, halvimmillaan esim. Nissin Di622 (n. 140 euroa) - paljon kalliimpiakin ja jonkun verran tehokkaampia on myös tarjolla, mutta tuolla pääsee alkuun.


      • TV asetus

        Kannattaa varmaankin perehtyä tuon liike-epäterävyyden hallintaan eilimuuttatuo auomatiikka asetus pois ja käyttää Tv asetusta ja valita mahdollisimman lyhyt valotusaika, näin aluksi.


      • Havainnoitsija

        Tietämättä sen tarkemmin missä niitä hevosia kuvailet, miltä etäisyydeltä, millä objektiivilla ja kameran asetuksilla - veikkaan ettei ongelma poistu kameraa vaihtamalla (ellet sitten siirry suoraan ammattirunkoon, mikä tuskin on tarkoituksesi), vaan kyse on joko vääristä kameran asetuksista tai huonovaloimaisesta objektiivista - luultavasti molemmista.

        Automatiikasta luopuminen on ihan perusedellytys liikkuvia kohteita kuvatessa ja mikäli olet tosiaan kuvannut täysautomaatti-tilassa, on turha odottaa onnistuneita kuvia etenkään huonommassa valossa. Kokeileppa vaikka niin, että laitat kameran Tv-tilaan, herkkyydeksi ISO 800-1600, jatkuva tarkennus (AI servo) päälle ja kokeilet valotusaikoja väliltä 1/200 - 1/500. Tietysti parempi jos kuvaat vielä RAW-formaatissa, jolloin voit alivalottaa kuvia likkeen pysäyttämiseksi ja korjata valotusta jälkikäsittelyssä (tosin kohinan kustannuksella). Jos et ole RAW-kuviin perehtynyt, niin turha sotkea sitä nyt tähän.


      • 15+9
        Havainnoitsija kirjoitti:

        Tietämättä sen tarkemmin missä niitä hevosia kuvailet, miltä etäisyydeltä, millä objektiivilla ja kameran asetuksilla - veikkaan ettei ongelma poistu kameraa vaihtamalla (ellet sitten siirry suoraan ammattirunkoon, mikä tuskin on tarkoituksesi), vaan kyse on joko vääristä kameran asetuksista tai huonovaloimaisesta objektiivista - luultavasti molemmista.

        Automatiikasta luopuminen on ihan perusedellytys liikkuvia kohteita kuvatessa ja mikäli olet tosiaan kuvannut täysautomaatti-tilassa, on turha odottaa onnistuneita kuvia etenkään huonommassa valossa. Kokeileppa vaikka niin, että laitat kameran Tv-tilaan, herkkyydeksi ISO 800-1600, jatkuva tarkennus (AI servo) päälle ja kokeilet valotusaikoja väliltä 1/200 - 1/500. Tietysti parempi jos kuvaat vielä RAW-formaatissa, jolloin voit alivalottaa kuvia likkeen pysäyttämiseksi ja korjata valotusta jälkikäsittelyssä (tosin kohinan kustannuksella). Jos et ole RAW-kuviin perehtynyt, niin turha sotkea sitä nyt tähän.

        Ammattirunkoon siirtyminen tuskin poistaa ongelmaa, saattaa jopa pahentaa mikäli ei tiedä valokuvauksen perusteista. Kennon herkkyys ei niissä kuitenkaan ole merkittävästi parempi, ja kysymyshän oli tämä: "Minkälaista settiä suosittelette harrastekuvaajalle jotta kuvaaminen olisi helppoa (automatiikka)..." Ei ammattilaiskameralla kuvaaminen ole sen helpompaa, jopa päinvastoin kun manuaalinäppylöitä on liikaa.

        Joo, ja RAW sotkut voi jättää omaan arvoonsa, jolloin hyvä entry-level runko jossa hyvälaatuinen ja herkkä kenno sekä mahd. vielä "sportti-moodin" automatiikka-asento, valovoimainen optiikka ja hyvä automaattitarkennus.

        TV-tilasta en Nikonistina tiedä mitään, mutta taidan silti siirtyä sinne nyt ;)


      • Havainnoitsija
        15+9 kirjoitti:

        Ammattirunkoon siirtyminen tuskin poistaa ongelmaa, saattaa jopa pahentaa mikäli ei tiedä valokuvauksen perusteista. Kennon herkkyys ei niissä kuitenkaan ole merkittävästi parempi, ja kysymyshän oli tämä: "Minkälaista settiä suosittelette harrastekuvaajalle jotta kuvaaminen olisi helppoa (automatiikka)..." Ei ammattilaiskameralla kuvaaminen ole sen helpompaa, jopa päinvastoin kun manuaalinäppylöitä on liikaa.

        Joo, ja RAW sotkut voi jättää omaan arvoonsa, jolloin hyvä entry-level runko jossa hyvälaatuinen ja herkkä kenno sekä mahd. vielä "sportti-moodin" automatiikka-asento, valovoimainen optiikka ja hyvä automaattitarkennus.

        TV-tilasta en Nikonistina tiedä mitään, mutta taidan silti siirtyä sinne nyt ;)

        Ainakin ammattirunkoon siirtyminen poistaisi yhden perustavanlaatuisen ongelman - nimittäin sen vihreän suorakulmion säätöpyörästä ;) Ongelmahan tässä luultavasti on juuri se automatiikan käyttäminen. On turha ostaa järjestelmäkameraa, jos ei viitsi opetella perusasioita. Eikä se uuden kameran hankkiminen tosiaan muuta mitään, jos edelleen pitäytyy siellä automaatti-tilassa.


    • Se on tämä

      Canon EOS 5D Mark III

    • Tiina H

      Kiitos kaikille viesteistä. Juuri tätä Canon EOS 5D Mark III olenkin katsonut. Mutta missä pääkaupunkiseudulla saisin opetusta kameran käyttöön sekä ihan valokuvauksen perussaloihin. Kova tahto olisi oppia, kun aika paljon kuljen kameran kanssa liikenteessä.

      • Havainnoitsija

        Tuolta lueskelemalla opit jo paljon:

        http://www.pikseli.fi/digifaq/

        Jos nyt päädyt tuohon 5D Mk III:een, niin olethan tietoinen, ettei vanhat objektiivisi välttämättä käy kyseiseen runkoon, mikäli siis ovat EF-S objektiiveja :)


      • 11+10

        Eikö kanonilla ole kuvauskursseja kuten nikonilla? Osta vaikka D5100, ja kanuunasta säästyneillä rahoilla hyvää optiikkaa, Saat kaupan päälle Nikon-school intro-level koulutussetelin.

        No, eipä kait "ammattilaisrungon" ostaja mitään kursseja tartte ;)


    • paras?

      Tänhetken paras julkaistaan aina ensi maaliskuussa.
      N. 18 kk:n kuluttua se on vanha ja huono.

    • canoneipärjää

      Vaikea sanoa, veikkaisin Hasselia tai Leicaa, tai sitten neljä kertaa maailman parhaimmaksi 2012 valitun OM-D:n:

      http://www.dpreview.com/news/2013/01/01/best-camera-of-2012-results
      http://www.gizmodo.com.au/2012/12/gizmodo-awards-2012-camera-of-the-year/
      http://www.whatdigitalcamera.com/equipment/advice/535806/what-digital-camera-awards-camera-of-the-year.html
      http://dc.watch.impress.co.jp/docs/special/20121221_579830.html

      Tai sitten ylivoimaisen kakkosen, Nikon D800:n

      • Canon on ykkönen

      • dynamiikka?
        Canon on ykkönen kirjoitti:

        Tai sitten ylivoimaisen ykkösen Canon 5DMK iii:

        http://www.popphoto.com/gear/2012/12/2012-camera-year-canon-eos-5d-mark-iii?cmpid=obinsite

        Peruste minkä takia Canon 5DMKiii päihitti esim Nikon D800

        But we felt strongly that the Canon produced the best balance across all imaging factors, with Low or better noise up to ISO 12,800, and still acceptable noise at ISO 25,600

        Joo tuo suuri ISO on ihan maailman tärkein asia. Sillä, että suuret ISO-arvot päihittävät dynamiikan jota ei sitten ole suunnilleen mihinkään riittävästi ei ole mitään merkitystä?
        Canon sopii erinomisesti keskenkasvuisille jotka kuvaavat hämärässä arkoja tipuja.


      • Canon on ykkönen
        dynamiikka? kirjoitti:

        Joo tuo suuri ISO on ihan maailman tärkein asia. Sillä, että suuret ISO-arvot päihittävät dynamiikan jota ei sitten ole suunnilleen mihinkään riittävästi ei ole mitään merkitystä?
        Canon sopii erinomisesti keskenkasvuisille jotka kuvaavat hämärässä arkoja tipuja.

        But if you’re a photographer who craves resolution, the beautifully made, ergonomically fine D800 may be your ticket. We’ve already heard from a studio shooter who is mothballing his medium-format rig and Phase One back for a D800, for which he has existing lenses. Studio shooters, after all, don’t need high ISOs.

        Eli jos olet studiokuvaaja niin tuo D800 ont tietysti oiva peli. Mutta tuossa MKiii .ssa on kaikki hyvät ominaisuudet tasapainossa: hyvä kuvanlaatu, hyvät ISOominaisuudet, nopea sarjakuvaus ja hyvä AF. Tiedostotkaan eivät ole ylisuuria kuten tuossa D800:ssa johtuen sen megasensorista. Tavallinen kuvaaja ei sellaista tarvitsekkaan (studiokuvaajat ovat sitten eri asia).


      • Ei mitään

        OM-D paskaa. Koskaan.


    • Leicanisti

      ”mikä olisi paras …
      – kuvan hinta-laatusuhteella Nikon D600

      … ja joka kestäisi mahollisimman pitkään”
      – Leica (ilmeisesti filmille kuvaava)

      • ....

        Canon EOS 6D on aika lähellä Nikon D600 hinta/laatu suhteelltaan.

        On sitten makuasia haluaako ostaa Nikonin vai Canonin.


    • kaukaarajailla

      " Tiedostotkaan eivät ole ylisuuria kuten tuossa D800:ssa johtuen sen megasensorista. Tavallinen kuvaaja ei sellaista tarvitsekkaan (studiokuvaajat ovat sitten eri asia)."
      Kyllä tarvitaan. Ei kannata kadehtia. Osta itse niin huomaat,

      • Vasta tosin noin 4000 kuvan kokemuksella D800:sta voin kertoa, ettei kuvien pikselimäärä ole haitannut tippaakaan vaan hyödyttänyt. Jos tyydyt 12 - 15Mpix kuviin voit kropata ottamiasi kuvia todella kovalla kädellä ja saada yhdestä otoksesta tarvittaessa/halutessasi useita eri rajauksia.

        8G kortillehan noita jpg NEF yhdistelmiä noin 50M kappaleelta mahtuu aika monta ja nuo kortit ovat halpoja tai eivät ainakaan kalliita. Ainoa hidastus on läppärin lukijalta kovalevylle siirtäminen mutta onhan sitä joskus kahveensakin juotava.

        Se mikä harmittaa on etten uskaltanut/huomannut ottaa sitä D800E mallia koska sillä erottelu olisi ollut vielä suurempaa.


      • harmittaa?
        nikon_d90 kirjoitti:

        Vasta tosin noin 4000 kuvan kokemuksella D800:sta voin kertoa, ettei kuvien pikselimäärä ole haitannut tippaakaan vaan hyödyttänyt. Jos tyydyt 12 - 15Mpix kuviin voit kropata ottamiasi kuvia todella kovalla kädellä ja saada yhdestä otoksesta tarvittaessa/halutessasi useita eri rajauksia.

        8G kortillehan noita jpg NEF yhdistelmiä noin 50M kappaleelta mahtuu aika monta ja nuo kortit ovat halpoja tai eivät ainakaan kalliita. Ainoa hidastus on läppärin lukijalta kovalevylle siirtäminen mutta onhan sitä joskus kahveensakin juotava.

        Se mikä harmittaa on etten uskaltanut/huomannut ottaa sitä D800E mallia koska sillä erottelu olisi ollut vielä suurempaa.

        Vasta kuvanneena voin kokemuksella kertoa, ettei mikään ole haitannut tippaakaan vaan hyödyttänyt. Se mikä harmittaa on etten ole uskaltanut.


    • kuvamies 88

      Hei kaikki. Olen katellut järkkäreiden ominaisuuksia ja 500e-1500e kameroilla erot ei ole mitään suuria tai kauhean hyödyllisiä. 1500e Asti järjestelmä kameroitten kuvakenno on sama pieni. Joten jos nyt ostaisin nikonin tai canonin järkkärin, ostaisin jonkun 500e järkkärin ja siihen sit monipuolisen objectin.

      Mutta jos minulla olisi hyvin rahaa: ostaisin vähintään 1600e hintaluokasta canon 6d tai nikon d600 joista vasta löytyy täyden kuvan kuvakenno ja voidaan puhua oikeasta kamerasta jo.

      Sit olen saanut käsityksen et nikonilla olis parempi hintalaatusuhde objectiiveissa ja muussa oheislaitteessa verrattuna canoniin? korjatkee jos olen väärässä

      • vasta löytyy vihta

        1500e Asti järjestelmä kameroitten kuvakenno on sama pieni …joista vasta löytyy täyden kuvan kuvakenno ja voidaan puhua oikeasta kamerasta jo.
        —mistä sait päähäsi, että juuri tuo n. toiseksi pienin kenno tekee kamerasta oikean jo? Oikeassa kamerassa on vähintään n. keskikoon kenno jo.

        Hyvistä harrastelijamalleista paras kuvanlaatu-hintasuhde on Pentax K IIs ja K-30 kameroissa (dynamiikka/resoluutio).


      • syödään sitten vasta
        vasta löytyy vihta kirjoitti:

        1500e Asti järjestelmä kameroitten kuvakenno on sama pieni …joista vasta löytyy täyden kuvan kuvakenno ja voidaan puhua oikeasta kamerasta jo.
        —mistä sait päähäsi, että juuri tuo n. toiseksi pienin kenno tekee kamerasta oikean jo? Oikeassa kamerassa on vähintään n. keskikoon kenno jo.

        Hyvistä harrastelijamalleista paras kuvanlaatu-hintasuhde on Pentax K IIs ja K-30 kameroissa (dynamiikka/resoluutio).

        Pitää olla varovainen kun esittää väitteen että paras kuvanlaatu-hintasuhde on jollakin tietyllä kameramerkillä tai -mallilla. Joku saattaa vahingossa uskoa...


      • vasta löytyy vihta
        syödään sitten vasta kirjoitti:

        Pitää olla varovainen kun esittää väitteen että paras kuvanlaatu-hintasuhde on jollakin tietyllä kameramerkillä tai -mallilla. Joku saattaa vahingossa uskoa...

        No pistäppä sinä edes yksi esimerkki K-5:n hintaisesta rungosta jossa on parempi dynamiikka (14,1 Ev)


    • Nikonisti59

      Nikonin D 800 on ollut ihan kiva kalliista hinnastaan huolimatta. Pikselien määrä on pelkästään etu jos tekee osasuurennoksia ja muutenkin isoissa kuvissa. Tietty onhan kuvat suuria jpg:t yli 10 ja jopa 20 mt ja Raw yli 100 mt mutta onpahan varaa muokkailla ja koko putoaa reilusti muokkaamalla ohjelmallisesti kuvia. Olen ollut tyytyväinen ostokseeni jo 4 vuotta kulkenut kuvausretkillä repussa lähinnä maisema ja luontokuvia ottaessa. Sopii kaikkeen kuvaukseen hyvin toki iso ja melko painava ei kuitenkaan painavimpia Nikoneita eikä kalleimpia. Kahvan kumi ei tykkää pysyä kiinni magnesiumrungossa mutta saa sitä fiksailtua. Ihan hyvä peli ja komeita ja tarkkoja kuvia olen saanut.

    • kyttänyt

      Leica on aina ollut ja on nytkin paras. Phase One ja Haaselblad on myös hyviä. Hinta-laatusuhteeltaan paras on Pentax K-1

      • Mamera_tarpeen_mukaan

        "Leica on aina ollut ja on nytkin paras"

        -Miten tuon Leican automaattitarkennus selviää nopeissa urheilukuvaustilanteissa? Ja toisaalta, miten Leica pärjää astronomisen kuvauksen puolella? Entä vedenalaiskuvauksessa puhumattakaan naparetkistä tai niiden köyhän miehen Grönlannisylitysretkistä...? Tätä olisi helppo jatkaa...

        Näinkö tosiaan on että yksiin ja samoihin kuoriin on saatu ylivertainen tuote riippumatta mitä valokuvauksen varmaan sadoista tyylilajeista itse kukin sattuu enimmäkseen painottavan kamerahankinnassaan...


      • Leicanisti
        Mamera_tarpeen_mukaan kirjoitti:

        "Leica on aina ollut ja on nytkin paras"

        -Miten tuon Leican automaattitarkennus selviää nopeissa urheilukuvaustilanteissa? Ja toisaalta, miten Leica pärjää astronomisen kuvauksen puolella? Entä vedenalaiskuvauksessa puhumattakaan naparetkistä tai niiden köyhän miehen Grönlannisylitysretkistä...? Tätä olisi helppo jatkaa...

        Näinkö tosiaan on että yksiin ja samoihin kuoriin on saatu ylivertainen tuote riippumatta mitä valokuvauksen varmaan sadoista tyylilajeista itse kukin sattuu enimmäkseen painottavan kamerahankinnassaan...

        Mikään yksi kamera ei ole paras kaikissa kohteissa.
        – rtg-kuviin on paras röntgenkamera
        – astronomiseen on paras observatorion kamera joka on herkkä ir-säteilyle ja varustettu seurantamoottorilla
        – vedenalaiskuvauksessa paras on ns. sukelluskamera
        – Grönlannisylitysretkille ja muuhunkin napasylityksiin kannattaa ottaa mekaaninen kamera joka toimii ilman sähköä. Toisaalta netin sylitysvideoihin tarvitaan videokamera.
        – järjestelmäkameroista Leica on laadultaan ylivertainen
        – näyttökameraksi Canon lienee paras jos olkahihnassa on suurilla kirkasvärisillä kirjaimilla valmistajan jogo.
        – normijärkkäreistä Pentax K-1 on paras mm. tähtien kuvaamiseen ja ”köyhän miehen” objektiivikokoelmaan.
        – kaikkien kameroiden automaatit tarkentaa tilanteen nopeudesta riippumatta yleensä väärin kunnes niihin tulee tekoäly joka ymmärtää ja hallitsee syväyterävyysalueen merkityksen.


      • kohteenanaiset
        Leicanisti kirjoitti:

        Mikään yksi kamera ei ole paras kaikissa kohteissa.
        – rtg-kuviin on paras röntgenkamera
        – astronomiseen on paras observatorion kamera joka on herkkä ir-säteilyle ja varustettu seurantamoottorilla
        – vedenalaiskuvauksessa paras on ns. sukelluskamera
        – Grönlannisylitysretkille ja muuhunkin napasylityksiin kannattaa ottaa mekaaninen kamera joka toimii ilman sähköä. Toisaalta netin sylitysvideoihin tarvitaan videokamera.
        – järjestelmäkameroista Leica on laadultaan ylivertainen
        – näyttökameraksi Canon lienee paras jos olkahihnassa on suurilla kirkasvärisillä kirjaimilla valmistajan jogo.
        – normijärkkäreistä Pentax K-1 on paras mm. tähtien kuvaamiseen ja ”köyhän miehen” objektiivikokoelmaan.
        – kaikkien kameroiden automaatit tarkentaa tilanteen nopeudesta riippumatta yleensä väärin kunnes niihin tulee tekoäly joka ymmärtää ja hallitsee syväyterävyysalueen merkityksen.

        Ostin Leican niin muna piteni niin ettei housuun mahdu enää ja naiset juoksee perässä niin, että rumimpia saa hätistellä pois.


    • Leicanistiminäkin

      Juu, kyllä se Leica on parasta laatua mitä voi kuvitella, eikä ole edes kallis verrattuna näihin japanilaisiin kopiokonemerkkeihin. Joka muuta väittää, ei ole Leicalla kuvannut.

      • täyden_kennon_amatöörit

        Tottahan tietysti tämäkin on. Kaikilla ei ole varaa Leicaan mutta kun tapaa näitä videokuvauksen ja muunkin kuvauksen ammattilaisia niin kappasvaan, niillä on nykyisin micro four thirdsit eli Lumixit tai olympukset kalustona. Ja kun täyden kennon järjettömän isoilla putkilla varustettuja amatöörejä maailmalla tapaa, niillehän nauretaan.


      • Manikai

        LOL. Itseäni taas aina naurattaa nämä välinerunkkarien höpöt.


    • fksfjhgjsg

      Jos haluat pitkää kestoa pitää hankkia kallis pro malli. Sellainen on suuri ja painava.

      Paras kamera?
      Paras ominaisuuksiltaan? Sellainen ei aina löydy valtamerkeistä, samoin kuin ei hinta/laatukaan.
      Järjestelmä vaatii myös lisälaitteita ja objektiiveja. Onko niitä sillä merkillä, jolla on paras ja halvin runko?
      Tarvitaanko video?
      Akun kesto, etsimen laatu, kuvausnopeus, kennon koko, käteensopivuus ja käytettävyys. "Paras kamera" voi olla liian vaikea käyttää, liian painava ja vaatii parhaat objektiivit ollakseen paras.
      Lista on loputon.

      Lycka till!

    • hyvinpelaa

      Nikonin D500:lla tavallinen pulliainen pärjää aika pitkälle. Oleellisesti parempia runkoja ei ole kovin montaa. Ja kun löytyy ne kaikki nykyään japanilaisia.

      • Cmfkfkfk

        Samaa mieltä. D500 on kova. D5.n pikkuveli pienemmällä kennolla ja pidemmällä videolla.


      • Onsekova

        D500 on kyllä kova. D5.n pikkuveli. Kevyempi ja kenno on pykälää pienempi. Nopeampi ”sarjatuli” ja pidempi video kuin isoveljellään. Sama loistava ja markkinoiden paras tarkennusjärjestelmä. Urheilu- ja lintukuvaajan unelmakamera.


    • Jos TV-ruudulla näyttää parin sadan pokkarin tai useamman tuhannen euron kameran kuvaa ei eroa huomaa jos kuva otettu normaalissa päivänvalossa noin 35 mm polttovälillä. Halvan pokkarin kuva voi olla jopa monen mielestä parempi kun niiden softat tekee usein värikkäämpiä kuvia. Itse en näe eroa kittizoomin ja prime 35 mm välillä. Kitti kiinni huokeassa rungossa ja prime täysikennoisessa. Normi HD kuva siksi huono. Kyllä noissa halvoissakin järkkäreissä melko hyvä kenno on. Terävimmät kuvat saa sitten filmillä. Iso filmikamera edelleen lyömätön.

      • Nikon_kamera

        Kyllä joo, mutta filmin pitää olla kokoa 4x5 tuumaa tai suurempi. Jossain määrin epäkäytännöllistä. Ja siltikin digikameroitten dynamiikka-alue on laajempi kuin millään filmillä.


      • Nikon_kamera kirjoitti:

        Kyllä joo, mutta filmin pitää olla kokoa 4x5 tuumaa tai suurempi. Jossain määrin epäkäytännöllistä. Ja siltikin digikameroitten dynamiikka-alue on laajempi kuin millään filmillä.

        Jos tulostetaan paperille dynamiikka-alue kapenee kovasti. Ison palkkikameran negasta voi ottaa monta kuvaa 1:1 digikameralla ja sitten yhdistää yhdeksi kuvaksi. Siitä tulee niin hirmusti pikseleitä, että koneen muisti voi täyttyä. Ei siitä ole kauaa kun kinasin M6 kameran omistajan kanssa - hän ainakin väitti saavansa sillä parempaa jälkeä kuin digillä.


    • sonyliston

      Sony tekee nykyään parhaat kamerat.

    • semmonenhyvä

      Se kannattaa ostaa kunnon kamera semmonen jossa on se putki sileen että sitä vo vaihtaa jos kattoo pitemmälle tai sitten lyhemmälle musta voi olla sillee väri ku ne on nykujään.

    • D600

      Ylivoimaisesti kuvanlaadultaan paras hintalaatusuhde Nikon D600 käytettynä. Huippu hyvä kenno ja täyden koon ja n. 800€

      • Paljon enempää ei joudu maksamaan Nikon D800 rungosta joka kuitenkin on huomattavasti kehittyneempi semipro runko. Minä sijoittaisin parempaan laatuun eli D800:n!


      • D600

        Totta. Yhtä hyvä kenno. Enemmän pikseleitä. Järkyttävän kokoiset tiedostot. 36M ei hyötyä ellei ole ammattikuvaaja ja kuvaa vaikka tuotekuvia. Kuva tärähtää helpommin kun on niin paljon pikseleitä. Ammatttirunko. Järkky iso kokoinen. Pari sataa kalliimpi. Siinä miksi itse en vauhtanut D800een. Luin tosin useampia vertailuja ja totesin että D600 on yllättäbän hyvä vd. D800 Muttei lintukuvaukseen soveltuva runko.


      • Tarkkanamitäkysyttiin
        D600 kirjoitti:

        Totta. Yhtä hyvä kenno. Enemmän pikseleitä. Järkyttävän kokoiset tiedostot. 36M ei hyötyä ellei ole ammattikuvaaja ja kuvaa vaikka tuotekuvia. Kuva tärähtää helpommin kun on niin paljon pikseleitä. Ammatttirunko. Järkky iso kokoinen. Pari sataa kalliimpi. Siinä miksi itse en vauhtanut D800een. Luin tosin useampia vertailuja ja totesin että D600 on yllättäbän hyvä vd. D800 Muttei lintukuvaukseen soveltuva runko.

        Alkuperäinen kysyjä kysyi parasta, ei toiseksi tai kolmanneksi parasta. Käytännössä tuo on kahden kauppa: Canon 1Dx ja Nikon D5.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe