Lisko ja kissat

En

Heipä hei asiaan perehtyneet tai jotain siitä tietävät ihmiset!
Ollaan miehen kanssa hankkimassa parta-agamaa ja haluaisin tietää onko olemassa jotain riskiä että kissat, joita meillä ennestään on 2 kpl voisivat saada jonkin liskoilla esiintyvän taudin? Kissat on jo suht iäkkäitä ( 10 ja 13) niin en haluaisi niiden kyllä edes altistuvan millekään sairaudelle.. Salmonella on käsittääkseni aika yleinen liskoilla, niin mitenkäs se vaikuttaa kissoihin? Ja onko mahdollisesti vielä muitakin?
Toinen asia mikä mietityttää, on sitten mahdollinen raskaaksi tulo, siis itseni... Onkos siihenkin liittyen jotain mitä pitäisi ottaa huomioon kun liskon aikoo kotiinsa tuoda?

Kiitoksia vastanneille jo etukäteen!

2

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partis00

      Osoitteesta www.herppi.net löytyy paljon informaatiota kaikista matelijoista, hyvin kattavasti myös parta-agamista.

    • Käärmemies

      Herppi.net on ihan kiva, mutta osoitteessa http://outoot.us/ on suomalainen, nimenomaan parta-agamaa käsittelevä sivusto.

      Salmonellan vaikutukset kissoihin olisi varmaan syytä kysyä kissojen eläinlääkäriltä. Mutta todennäköisemmin ulkokissa salmonella varmasti ulkoa linnuista saa kuin lemmikkimatelijalta. Ja sisäkissallekin taudin saanti liskolta voi olla hankalaa, sillä salmonellan leviämiseksi kissan pitäisi suurinpiirtein syödä liskon ulostetta. Tai lisko. Sillä ulosteessa ja raa'ssa lihassahan salmonella leviää.

      Periaatteessa lisko elää terraariossaan, kissa sen ulkopuolella, eivätkä nämä, tai niiden kantamat taudit kohtaa toisiaan. Käytännössä kohtaamisia saattaa sattua, mutta kunhan hoitaja on asiansa tasalla, ja pitää perushygienista huolen, en usko että eläinten välillä mitään tautiongelmia olisi / tulisi. Ne ovat niin erilaisia eläimiä (matelija ja nisäkäs) muutenkin, ettei kovin moni tauti edes niiden välillä pysty liikkumaan.

      Sama koskaa myös raskaana olevaa naista: pidä järki kädessä ja hygienia mitä tahansa eläintä käsitellessäsi kunnossa, niin eläimen ei pitäisi tuottaa ongelmia raskauden aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe