Mistä aloittaa Buddhalaisuuteen tutustuminen?

Riju

Minulta löytyisi valtavasti kiinnostusta tutustua Buddhalaisuuteen oikein kunnolla, mutten tiedä mistä aloittaa. Siksi kysynkin nyt teiltä, jotka itse olette jotain kautta tutustuneet Buddhalaisuuteen ja ehkä omaksuneet sen uskonnoksenne, mistä minunlaisen "aloittelijan", jolla ei ole perustietoa enempää tietoa aiheesta, kannattaisi aloittaa uskontoon tutustuminen? Olisin kiitollinen hyvistä ehdotuksista.

20

2248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tathagata

      "Idän viisautta" niminen kirja sieltä buddhalainen osuus ,sisältää muitakin idän juttuja.Jatka Shangharaksita nimisen
      länsibuddhalaisen mestarin laajalla tuotannolla.kirjoitukset ei ole niin tärkeet kuin harjoitukset syvään pohdiskeluun.

    • Jakke
    • pppp

      opettajat yleensä kehottaa lukemaan kirjoja ensin länsimaalaisille että saisi hyvän pohjan tietoa.
      sen jälkeen jos sua edelleen kiinnostaa budhalaisuus niin rupea tutustumaan opettajiin ja jos joku heistä tuntuu vilpittömältä ja hyvältä niin voit pyytää ohjeita.
      tottakai voit suoraankin hakea erilaisten opettajien luo ja ryhmiin mun puolesta ihan miten vaa.
      sanotaan että oppilaista opettajan tuntee.
      eli voi ottaa hyvin yhteyttä ryhmiinkin ja kattoo ovatko he mukavia vai kenties friikkejä.
      ainoa mistä ei voi aloittaa on meditoimisesta
      koska siihen tarvitaan suullista ohjausta elävältä ja pätevältä opettajalta.

      !

    • tao
      • Riju

        Uskonto on ainakin minulle asia joka selittää yliluonnollisia asioita ja esimerkiksi kuolemaa. Eiköhän Buddhalaisuus ole tätäkin.

        Mutta ymmärrän pointtisi, kiitokset siitä :)


      • Uskontotieteilijä

      • tao
        Uskontotieteilijä kirjoitti:

        Vaikka buddhalaisuus ei mikään yksittäinen monoliitti olekaan niin kyllä se uskonnoksi mielletään ainakin uskontotieteellisessä keskustelussa. Usko yliluonnolliseen ei ole uskonnon riittävä eikä edes välttämätön ominaisuus. Asiasta on kirjoittanut paljon mm. eräs johtavista suomalaisista buddhalaisuutta tutkineista uskontotieteilijöistä, dos. Ilkka Pyysiäinen.

        http://www.abo.fi/comprel/dialogi.htm

        http://www.helsinki.fi/collegium/eng/Pyysiainen/pyysiainen.htm

        Luin Pyysiäisen kirjoituksen ja mielestäni hän ei missään sanonut että buddhalaisuus on uskonto.
        Hän toteaa että ”Kristinuskoa voi tietenkin suhteellisen ongelmattomasti kutsua uskonnoksi.” ja ” erityiseksi kompastuskiveksi on osoittautunut buddhalaisuus”.
        Lisäksi “'Buddhalaisuus' on tutkijan luomus, jota ei vastaa mikään niin sanottujen buddhalaisten todellisuudessa”.
        Pyysiäinen keskittyy tässä jutussa uskontojen vuoropuheluun ja toteaa mm. ” Buddhalainen asenne voi Steindl-Rastin mukaan jopa tärkeällä tavalla täydentää ja tasapainottaa kristillistä käsitystä Jumalasta persoonana.”
        En löytänyt artikkelista mainintaa että kristinuskolla olisi jotain annettavaa buddhalaisuudelle.

        Itse asiassa se ei ole tärkeää miten joku määrittelee toisaalta uskonnon ja toisaalta buddhalaisuuden suhteessa tuohon määritelmäänsä. Se ei kuitenkaan ole minun totuuteni.
        Kun sanoin ettei buddhalaisuus ole uskonto olisi pitänyt sanoa jotain sellaista kuin ”buddhalaisuus on jotain aivan muuta kuin kristinusko” ja ”samanlaista uskoon tulemista kuin kristinuskon harjoittamisessa tavataan ei buddhalainen traditio tunne”.
        Zen tuntee välittömän valaistumisen mutta – ja taas ollaan määritelmien suossa- ei se mielestäni vastaa sitä mitä uskoon tulemisessa tapahtuu. Vaikka enhän minä TIEDÄ, kummastakaan ei ole kokemusta.
        ”Usko niin pelastut” – eli älä ajattele, älä pyri, älä tavoittele, päästä irti –se vaatii uskoa ja luottamusta- ja pelastut ? Putoat jumalaan.

        Vaikkei Pyysiäinen sanonut että buddhalaisuus on uskonto sanoi hän muuta mielenkiintoista: ” (Buddhalaisen) Opin tehtävä on toimia katalysaattorina yksilön henkilökohtaiselle valaistumiskokemukselle, joka on sanoin kuvaamaton ja mystinen. Pelkkä usko, että jokin asia on niin kuin opissa sanotaan, jättää ihmisen "surkeaksi ja onnettomaksi".
        Tohtorismieheltä aika epätarkka lausunto (pelkkä usko?) , mutta tulkitsen sitä niin että Pyysiäinen ei pidä analyyttistä mieltä ja harrastusta ainakaan vahingollisena. Ymmärryskin on hyväksi.


      • Scientologi

        Kun puhutaan jumalasta, hengestä tai hengellisyydestä ollaan tekemisissä uskonnon kanssa (hengellisyyshän on meille suurimmalle osalle suomalaisista sitä YLILUONNOLLISUUTTA, miksi?).

        Esim. buddhalaisuus sekä scientologia ovat kaksi melko poikkeavaa uskontoa (verrattuna perinteisiin uskomis uskontoihin). Nämä kaksi uskontoa kun keskittyvät henkilökohtaisen hengellisyyden/hengen selvittämisen ja "kuntoon laittamiseen" (molemmissa tehdään ja havainnoidaan itse asioita). Buddhalaisuushan puhuu valaistumisesta. Scientologia on samoilla linjoilla, mutta sillä on olemassa tarkka ja täsmällinen teknologia, jolla voit itse tehdä omat havaintosi henkisyydestäsi, nostaa omaa tietoisuustasoasi sekä sillä on omaa elämääsi auttavia käytännön toimintoja (eli elämässä pärjäämiseen tarvittavia tietoja ja taitoja). Myös buddhalaisten johtavat henkilöt ovat tietoisia tästä scientologian tarjoamasta teknologiasta. He ovat erittäin kiinnostuneita näistä scientologien tarjoamista tietotaidoista. Ovat käyneet tutustumassa Amerikan maalla näihin asioihin. Tämä on olemassa olevaa fakta tietoa.


      • Mamaki
        tao kirjoitti:

        Luin Pyysiäisen kirjoituksen ja mielestäni hän ei missään sanonut että buddhalaisuus on uskonto.
        Hän toteaa että ”Kristinuskoa voi tietenkin suhteellisen ongelmattomasti kutsua uskonnoksi.” ja ” erityiseksi kompastuskiveksi on osoittautunut buddhalaisuus”.
        Lisäksi “'Buddhalaisuus' on tutkijan luomus, jota ei vastaa mikään niin sanottujen buddhalaisten todellisuudessa”.
        Pyysiäinen keskittyy tässä jutussa uskontojen vuoropuheluun ja toteaa mm. ” Buddhalainen asenne voi Steindl-Rastin mukaan jopa tärkeällä tavalla täydentää ja tasapainottaa kristillistä käsitystä Jumalasta persoonana.”
        En löytänyt artikkelista mainintaa että kristinuskolla olisi jotain annettavaa buddhalaisuudelle.

        Itse asiassa se ei ole tärkeää miten joku määrittelee toisaalta uskonnon ja toisaalta buddhalaisuuden suhteessa tuohon määritelmäänsä. Se ei kuitenkaan ole minun totuuteni.
        Kun sanoin ettei buddhalaisuus ole uskonto olisi pitänyt sanoa jotain sellaista kuin ”buddhalaisuus on jotain aivan muuta kuin kristinusko” ja ”samanlaista uskoon tulemista kuin kristinuskon harjoittamisessa tavataan ei buddhalainen traditio tunne”.
        Zen tuntee välittömän valaistumisen mutta – ja taas ollaan määritelmien suossa- ei se mielestäni vastaa sitä mitä uskoon tulemisessa tapahtuu. Vaikka enhän minä TIEDÄ, kummastakaan ei ole kokemusta.
        ”Usko niin pelastut” – eli älä ajattele, älä pyri, älä tavoittele, päästä irti –se vaatii uskoa ja luottamusta- ja pelastut ? Putoat jumalaan.

        Vaikkei Pyysiäinen sanonut että buddhalaisuus on uskonto sanoi hän muuta mielenkiintoista: ” (Buddhalaisen) Opin tehtävä on toimia katalysaattorina yksilön henkilökohtaiselle valaistumiskokemukselle, joka on sanoin kuvaamaton ja mystinen. Pelkkä usko, että jokin asia on niin kuin opissa sanotaan, jättää ihmisen "surkeaksi ja onnettomaksi".
        Tohtorismieheltä aika epätarkka lausunto (pelkkä usko?) , mutta tulkitsen sitä niin että Pyysiäinen ei pidä analyyttistä mieltä ja harrastusta ainakaan vahingollisena. Ymmärryskin on hyväksi.

        Siinä mielessä buddhalaisuus ei ole "uskonto", että olisi pakko uskoa johonkin tiettyyn asiaan.
        Henkisen kehityksen polku on pikemminkin kuin löytöretki, kuten meditaatio-opettaja Kamalashila sanoo. Usko löytyy, kasvaa ja kehittyy sitä mukaa kuin löytöretki polulla edistyy. Itsestään, pakottamatta.


    • Gabriel

      Oletan, että et asu Helsingin lähistöllä (koska muuten olisit heti hakeutunut johonkin buddhalaisista yhteisöistä) ja että olet nuori.

      Se on matka sisimpääsi, eikä uskonto. Sinä siis olet kiinnostunut omasta elämästäsi, etkä tyydy teorioihin, joita on tarjolla. Sinun päämäärä tulee olla pikimmiten säännöllinen mietiskely. Lycka till - toivottavasti löytyy se mitä etsit - sinun oma sisäinen buddhasi.

      • tao

        Päätöksestäni poiketen kommentoin buddhalaisuuden harjoittamista.
        Varsinkin jos kyseessä on nuori, ohjeeni olisi että meditaation harjoittamiseen ei ryhdytä ilman opettajaa.


      • tathagata
        tao kirjoitti:

        Päätöksestäni poiketen kommentoin buddhalaisuuden harjoittamista.
        Varsinkin jos kyseessä on nuori, ohjeeni olisi että meditaation harjoittamiseen ei ryhdytä ilman opettajaa.

        Kaiken sisäisen pelon voittaminen on mahdollista ilman opea,muistathan että olet tekemisissä aivojen kaaoottisen puolen kanssa.pelkoa on ja paljon!


      • Riju

        Olet oikeassa siinä, että olen nuori, mutta sattumoisin asun Espoossa, eli tässä asiassa arvauksesi meni pieleen. Syy miksi en ole ottanut yhteyttä mihinkään yhteisöön on se, että tahdon todellakin tutkia aihetta omin päin ja miettiä josko asiat johon olen tutustunut todellakin yhä vaikuttavat yhtä todellisilta kuin miltä ne tuntuvat nyt. Tahdon ensin selvittää asioita itseni kanssa, enkä uskalla vielä lähteä mihinkään 'suurempaan'. Tahdon olla varma siitä että ymmärrykseni Buddhalaisuuden perusasioista ovat kohdallaan (sillä lupaan, koulussa kerrotaan myös muuta kuin tosiasioita), ja vasta kun olen löytänyt varmuuden siitä että ajatusmaailmani ja Buddhalaisuuden kulmakivet todellakin ovat niin samanlaisia kuin miltä ne tällä hetkellä vaikuttavat.

        Kiitokseni kannustavista sanoista, se antaa lisäpotkua ja uskallusta lähteä tälle matkalle, josta toivon mukaan tulee ikuinen. Toivon ettei kukaan tuomitsisi sanojani, sillä kuten aikaisemmin totesin, olen matkani alkutaipaleella eikä tietämykseni ole vielä kovinkaan suuri. Suokaa siis anteeksi jos olen puhunut ohi suuni. Tahdon myös ettei kukaan tuomitsisi tahtoani tutkia asioita, sillä muutenhan en oppisi.


      • Gabriel
        Riju kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että olen nuori, mutta sattumoisin asun Espoossa, eli tässä asiassa arvauksesi meni pieleen. Syy miksi en ole ottanut yhteyttä mihinkään yhteisöön on se, että tahdon todellakin tutkia aihetta omin päin ja miettiä josko asiat johon olen tutustunut todellakin yhä vaikuttavat yhtä todellisilta kuin miltä ne tuntuvat nyt. Tahdon ensin selvittää asioita itseni kanssa, enkä uskalla vielä lähteä mihinkään 'suurempaan'. Tahdon olla varma siitä että ymmärrykseni Buddhalaisuuden perusasioista ovat kohdallaan (sillä lupaan, koulussa kerrotaan myös muuta kuin tosiasioita), ja vasta kun olen löytänyt varmuuden siitä että ajatusmaailmani ja Buddhalaisuuden kulmakivet todellakin ovat niin samanlaisia kuin miltä ne tällä hetkellä vaikuttavat.

        Kiitokseni kannustavista sanoista, se antaa lisäpotkua ja uskallusta lähteä tälle matkalle, josta toivon mukaan tulee ikuinen. Toivon ettei kukaan tuomitsisi sanojani, sillä kuten aikaisemmin totesin, olen matkani alkutaipaleella eikä tietämykseni ole vielä kovinkaan suuri. Suokaa siis anteeksi jos olen puhunut ohi suuni. Tahdon myös ettei kukaan tuomitsisi tahtoani tutkia asioita, sillä muutenhan en oppisi.

        Huomaatko olevasi kulttuurin, traditioiden, vanhempiesi odotusten, taloudellisen asemasi, kokemustesi ym. vanki? Huomaatko ettet ole vapaa yksilö? Buddhalaisuus on se prosessi, joka johtaa mielen vapauteen. Voit vapautua kaikesta ja olla harmoniassa kaiken kanssa. Sitä on buddhalaisuus. Sinussa potentiaalisena oleva buddhaluonto.


      • Riju
        Gabriel kirjoitti:

        Huomaatko olevasi kulttuurin, traditioiden, vanhempiesi odotusten, taloudellisen asemasi, kokemustesi ym. vanki? Huomaatko ettet ole vapaa yksilö? Buddhalaisuus on se prosessi, joka johtaa mielen vapauteen. Voit vapautua kaikesta ja olla harmoniassa kaiken kanssa. Sitä on buddhalaisuus. Sinussa potentiaalisena oleva buddhaluonto.

        Kiitokset kannustuksesta, sitä tullaan vielä tässä alkutaipaleella tarvitsemaan.


    • Sissi
      • Tiina

        Jos haluat tietoa japanilaisesta Nichiren -suuntauksen buddhalaisuudesta, niin tässä linkki:
        www.hokkekofinland.net


    • Pekkuli

      Vähemmän sanoja - aloita meditoinnin alkeilla. Unohda turha lässytys siitä, onko buddhalaisuus uskonto vai ei. Vältä ja unohda kirjat heti, hanki meditaatioon ohjausta pätevältä/hyvältä opettajalta. Jos opettaja on OIKEA opettaja, pidä suusi supussa ja opi!

    • Ensinnäkään buddhalaisuus ei ole uskonto. Gotamaa hänen eläessään seuraamaan ryhtyneet olivat kovin innokkaita kyselemään häneltä tuonpuoleisista, jumaluuksista, Jumalista. Buddha vastasi kehottaen keskittymään tähän elämään, tämän elämän tekoihin, ns. keskitien löytämiseen. Itselläni takana Mahayana-polkua pian 30 vuotta. Suosittelen :)

    • KaikestaEiVoiKieltäytyä

      Itselleni ainakin alkuperäisten sutrien kuunteleminen ja lukeminenkin on oikea "henkireikä". Se on kuin vettä janoiselle ja niitä kuuntelee aina uudestaan ja uudestaan että ymmärtäisi jotain lisää.

      Täällä muutamia tärkeimpiä sutria (ilmaista kuunneltavaa englanniksi):
      http://www.suttareadings.net/audio/

      Lisäksi youtubessa on lukematon määrä "dhamma talk":eja eli erilaisten buddhalaisen linjan munkkien ja opettajien puheita ja muutamia sutriakin luettuna ääneen. Niitä on hieno kuunnella. Kuin vettä janoiselle.

      Ohjattuja meditaatioita löytyy myös paljon. Parhaimmasta päästä ehdottomasti mielestäni löytyy hakemalla netistä "Ajahn Achalo Guided Meditation". Monia erilaisia ja eripituisia nauhoituksia. Hän ja moni muu videoita ja puheita tehnyt kuuluvat Ajahn Chah nimisen edesmenneen apotin oppilaslinjaan. He olivat koillis-Thaimaassa "tudong"-munkkeina, eli elivät metsässä hyvin karuissa oloissa. Monet sinne aikoinaan lähteneet nykyiset munkit (ajahn-etuliitteellä) olivat olleet yhteiskunnallisestikin merkittävissä asemissa ennen sen elämäntavan hylkäämistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe