Minulta löytyisi valtavasti kiinnostusta tutustua Buddhalaisuuteen oikein kunnolla, mutten tiedä mistä aloittaa. Siksi kysynkin nyt teiltä, jotka itse olette jotain kautta tutustuneet Buddhalaisuuteen ja ehkä omaksuneet sen uskonnoksenne, mistä minunlaisen "aloittelijan", jolla ei ole perustietoa enempää tietoa aiheesta, kannattaisi aloittaa uskontoon tutustuminen? Olisin kiitollinen hyvistä ehdotuksista.
Mistä aloittaa Buddhalaisuuteen tutustuminen?
20
2532
Vastaukset
- tathagata
"Idän viisautta" niminen kirja sieltä buddhalainen osuus ,sisältää muitakin idän juttuja.Jatka Shangharaksita nimisen
länsibuddhalaisen mestarin laajalla tuotannolla.kirjoitukset ei ole niin tärkeet kuin harjoitukset syvään pohdiskeluun. - Jakke
Mielestäni hyvä yleiskuvaus buddhalaisuudesta löytyy osoitteesta http://www.fwbo.fi/buddhalaisuus.htm
Jakke - pppp
opettajat yleensä kehottaa lukemaan kirjoja ensin länsimaalaisille että saisi hyvän pohjan tietoa.
sen jälkeen jos sua edelleen kiinnostaa budhalaisuus niin rupea tutustumaan opettajiin ja jos joku heistä tuntuu vilpittömältä ja hyvältä niin voit pyytää ohjeita.
tottakai voit suoraankin hakea erilaisten opettajien luo ja ryhmiin mun puolesta ihan miten vaa.
sanotaan että oppilaista opettajan tuntee.
eli voi ottaa hyvin yhteyttä ryhmiinkin ja kattoo ovatko he mukavia vai kenties friikkejä.
ainoa mistä ei voi aloittaa on meditoimisesta
koska siihen tarvitaan suullista ohjausta elävältä ja pätevältä opettajalta.
! - tao
lähtökohtana tutustumisellesi olkoon, että buddhalaisuus ei ole uskonto.
Katsopa linkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000219&posting=22000000001376286- Riju
Uskonto on ainakin minulle asia joka selittää yliluonnollisia asioita ja esimerkiksi kuolemaa. Eiköhän Buddhalaisuus ole tätäkin.
Mutta ymmärrän pointtisi, kiitokset siitä :) - Uskontotieteilijä
Vaikka buddhalaisuus ei mikään yksittäinen monoliitti olekaan niin kyllä se uskonnoksi mielletään ainakin uskontotieteellisessä keskustelussa. Usko yliluonnolliseen ei ole uskonnon riittävä eikä edes välttämätön ominaisuus. Asiasta on kirjoittanut paljon mm. eräs johtavista suomalaisista buddhalaisuutta tutkineista uskontotieteilijöistä, dos. Ilkka Pyysiäinen.
http://www.abo.fi/comprel/dialogi.htm
http://www.helsinki.fi/collegium/eng/Pyysiainen/pyysiainen.htm - tao
Uskontotieteilijä kirjoitti:
Vaikka buddhalaisuus ei mikään yksittäinen monoliitti olekaan niin kyllä se uskonnoksi mielletään ainakin uskontotieteellisessä keskustelussa. Usko yliluonnolliseen ei ole uskonnon riittävä eikä edes välttämätön ominaisuus. Asiasta on kirjoittanut paljon mm. eräs johtavista suomalaisista buddhalaisuutta tutkineista uskontotieteilijöistä, dos. Ilkka Pyysiäinen.
http://www.abo.fi/comprel/dialogi.htm
http://www.helsinki.fi/collegium/eng/Pyysiainen/pyysiainen.htmLuin Pyysiäisen kirjoituksen ja mielestäni hän ei missään sanonut että buddhalaisuus on uskonto.
Hän toteaa että ”Kristinuskoa voi tietenkin suhteellisen ongelmattomasti kutsua uskonnoksi.” ja ” erityiseksi kompastuskiveksi on osoittautunut buddhalaisuus”.
Lisäksi “'Buddhalaisuus' on tutkijan luomus, jota ei vastaa mikään niin sanottujen buddhalaisten todellisuudessa”.
Pyysiäinen keskittyy tässä jutussa uskontojen vuoropuheluun ja toteaa mm. ” Buddhalainen asenne voi Steindl-Rastin mukaan jopa tärkeällä tavalla täydentää ja tasapainottaa kristillistä käsitystä Jumalasta persoonana.”
En löytänyt artikkelista mainintaa että kristinuskolla olisi jotain annettavaa buddhalaisuudelle.
Itse asiassa se ei ole tärkeää miten joku määrittelee toisaalta uskonnon ja toisaalta buddhalaisuuden suhteessa tuohon määritelmäänsä. Se ei kuitenkaan ole minun totuuteni.
Kun sanoin ettei buddhalaisuus ole uskonto olisi pitänyt sanoa jotain sellaista kuin ”buddhalaisuus on jotain aivan muuta kuin kristinusko” ja ”samanlaista uskoon tulemista kuin kristinuskon harjoittamisessa tavataan ei buddhalainen traditio tunne”.
Zen tuntee välittömän valaistumisen mutta – ja taas ollaan määritelmien suossa- ei se mielestäni vastaa sitä mitä uskoon tulemisessa tapahtuu. Vaikka enhän minä TIEDÄ, kummastakaan ei ole kokemusta.
”Usko niin pelastut” – eli älä ajattele, älä pyri, älä tavoittele, päästä irti –se vaatii uskoa ja luottamusta- ja pelastut ? Putoat jumalaan.
Vaikkei Pyysiäinen sanonut että buddhalaisuus on uskonto sanoi hän muuta mielenkiintoista: ” (Buddhalaisen) Opin tehtävä on toimia katalysaattorina yksilön henkilökohtaiselle valaistumiskokemukselle, joka on sanoin kuvaamaton ja mystinen. Pelkkä usko, että jokin asia on niin kuin opissa sanotaan, jättää ihmisen "surkeaksi ja onnettomaksi".
Tohtorismieheltä aika epätarkka lausunto (pelkkä usko?) , mutta tulkitsen sitä niin että Pyysiäinen ei pidä analyyttistä mieltä ja harrastusta ainakaan vahingollisena. Ymmärryskin on hyväksi. - Scientologi
Kun puhutaan jumalasta, hengestä tai hengellisyydestä ollaan tekemisissä uskonnon kanssa (hengellisyyshän on meille suurimmalle osalle suomalaisista sitä YLILUONNOLLISUUTTA, miksi?).
Esim. buddhalaisuus sekä scientologia ovat kaksi melko poikkeavaa uskontoa (verrattuna perinteisiin uskomis uskontoihin). Nämä kaksi uskontoa kun keskittyvät henkilökohtaisen hengellisyyden/hengen selvittämisen ja "kuntoon laittamiseen" (molemmissa tehdään ja havainnoidaan itse asioita). Buddhalaisuushan puhuu valaistumisesta. Scientologia on samoilla linjoilla, mutta sillä on olemassa tarkka ja täsmällinen teknologia, jolla voit itse tehdä omat havaintosi henkisyydestäsi, nostaa omaa tietoisuustasoasi sekä sillä on omaa elämääsi auttavia käytännön toimintoja (eli elämässä pärjäämiseen tarvittavia tietoja ja taitoja). Myös buddhalaisten johtavat henkilöt ovat tietoisia tästä scientologian tarjoamasta teknologiasta. He ovat erittäin kiinnostuneita näistä scientologien tarjoamista tietotaidoista. Ovat käyneet tutustumassa Amerikan maalla näihin asioihin. Tämä on olemassa olevaa fakta tietoa. - Mamaki
tao kirjoitti:
Luin Pyysiäisen kirjoituksen ja mielestäni hän ei missään sanonut että buddhalaisuus on uskonto.
Hän toteaa että ”Kristinuskoa voi tietenkin suhteellisen ongelmattomasti kutsua uskonnoksi.” ja ” erityiseksi kompastuskiveksi on osoittautunut buddhalaisuus”.
Lisäksi “'Buddhalaisuus' on tutkijan luomus, jota ei vastaa mikään niin sanottujen buddhalaisten todellisuudessa”.
Pyysiäinen keskittyy tässä jutussa uskontojen vuoropuheluun ja toteaa mm. ” Buddhalainen asenne voi Steindl-Rastin mukaan jopa tärkeällä tavalla täydentää ja tasapainottaa kristillistä käsitystä Jumalasta persoonana.”
En löytänyt artikkelista mainintaa että kristinuskolla olisi jotain annettavaa buddhalaisuudelle.
Itse asiassa se ei ole tärkeää miten joku määrittelee toisaalta uskonnon ja toisaalta buddhalaisuuden suhteessa tuohon määritelmäänsä. Se ei kuitenkaan ole minun totuuteni.
Kun sanoin ettei buddhalaisuus ole uskonto olisi pitänyt sanoa jotain sellaista kuin ”buddhalaisuus on jotain aivan muuta kuin kristinusko” ja ”samanlaista uskoon tulemista kuin kristinuskon harjoittamisessa tavataan ei buddhalainen traditio tunne”.
Zen tuntee välittömän valaistumisen mutta – ja taas ollaan määritelmien suossa- ei se mielestäni vastaa sitä mitä uskoon tulemisessa tapahtuu. Vaikka enhän minä TIEDÄ, kummastakaan ei ole kokemusta.
”Usko niin pelastut” – eli älä ajattele, älä pyri, älä tavoittele, päästä irti –se vaatii uskoa ja luottamusta- ja pelastut ? Putoat jumalaan.
Vaikkei Pyysiäinen sanonut että buddhalaisuus on uskonto sanoi hän muuta mielenkiintoista: ” (Buddhalaisen) Opin tehtävä on toimia katalysaattorina yksilön henkilökohtaiselle valaistumiskokemukselle, joka on sanoin kuvaamaton ja mystinen. Pelkkä usko, että jokin asia on niin kuin opissa sanotaan, jättää ihmisen "surkeaksi ja onnettomaksi".
Tohtorismieheltä aika epätarkka lausunto (pelkkä usko?) , mutta tulkitsen sitä niin että Pyysiäinen ei pidä analyyttistä mieltä ja harrastusta ainakaan vahingollisena. Ymmärryskin on hyväksi.Siinä mielessä buddhalaisuus ei ole "uskonto", että olisi pakko uskoa johonkin tiettyyn asiaan.
Henkisen kehityksen polku on pikemminkin kuin löytöretki, kuten meditaatio-opettaja Kamalashila sanoo. Usko löytyy, kasvaa ja kehittyy sitä mukaa kuin löytöretki polulla edistyy. Itsestään, pakottamatta.
- Gabriel
Oletan, että et asu Helsingin lähistöllä (koska muuten olisit heti hakeutunut johonkin buddhalaisista yhteisöistä) ja että olet nuori.
Se on matka sisimpääsi, eikä uskonto. Sinä siis olet kiinnostunut omasta elämästäsi, etkä tyydy teorioihin, joita on tarjolla. Sinun päämäärä tulee olla pikimmiten säännöllinen mietiskely. Lycka till - toivottavasti löytyy se mitä etsit - sinun oma sisäinen buddhasi.- tao
Päätöksestäni poiketen kommentoin buddhalaisuuden harjoittamista.
Varsinkin jos kyseessä on nuori, ohjeeni olisi että meditaation harjoittamiseen ei ryhdytä ilman opettajaa. - tathagata
tao kirjoitti:
Päätöksestäni poiketen kommentoin buddhalaisuuden harjoittamista.
Varsinkin jos kyseessä on nuori, ohjeeni olisi että meditaation harjoittamiseen ei ryhdytä ilman opettajaa.Kaiken sisäisen pelon voittaminen on mahdollista ilman opea,muistathan että olet tekemisissä aivojen kaaoottisen puolen kanssa.pelkoa on ja paljon!
- Riju
Olet oikeassa siinä, että olen nuori, mutta sattumoisin asun Espoossa, eli tässä asiassa arvauksesi meni pieleen. Syy miksi en ole ottanut yhteyttä mihinkään yhteisöön on se, että tahdon todellakin tutkia aihetta omin päin ja miettiä josko asiat johon olen tutustunut todellakin yhä vaikuttavat yhtä todellisilta kuin miltä ne tuntuvat nyt. Tahdon ensin selvittää asioita itseni kanssa, enkä uskalla vielä lähteä mihinkään 'suurempaan'. Tahdon olla varma siitä että ymmärrykseni Buddhalaisuuden perusasioista ovat kohdallaan (sillä lupaan, koulussa kerrotaan myös muuta kuin tosiasioita), ja vasta kun olen löytänyt varmuuden siitä että ajatusmaailmani ja Buddhalaisuuden kulmakivet todellakin ovat niin samanlaisia kuin miltä ne tällä hetkellä vaikuttavat.
Kiitokseni kannustavista sanoista, se antaa lisäpotkua ja uskallusta lähteä tälle matkalle, josta toivon mukaan tulee ikuinen. Toivon ettei kukaan tuomitsisi sanojani, sillä kuten aikaisemmin totesin, olen matkani alkutaipaleella eikä tietämykseni ole vielä kovinkaan suuri. Suokaa siis anteeksi jos olen puhunut ohi suuni. Tahdon myös ettei kukaan tuomitsisi tahtoani tutkia asioita, sillä muutenhan en oppisi. - Gabriel
Riju kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että olen nuori, mutta sattumoisin asun Espoossa, eli tässä asiassa arvauksesi meni pieleen. Syy miksi en ole ottanut yhteyttä mihinkään yhteisöön on se, että tahdon todellakin tutkia aihetta omin päin ja miettiä josko asiat johon olen tutustunut todellakin yhä vaikuttavat yhtä todellisilta kuin miltä ne tuntuvat nyt. Tahdon ensin selvittää asioita itseni kanssa, enkä uskalla vielä lähteä mihinkään 'suurempaan'. Tahdon olla varma siitä että ymmärrykseni Buddhalaisuuden perusasioista ovat kohdallaan (sillä lupaan, koulussa kerrotaan myös muuta kuin tosiasioita), ja vasta kun olen löytänyt varmuuden siitä että ajatusmaailmani ja Buddhalaisuuden kulmakivet todellakin ovat niin samanlaisia kuin miltä ne tällä hetkellä vaikuttavat.
Kiitokseni kannustavista sanoista, se antaa lisäpotkua ja uskallusta lähteä tälle matkalle, josta toivon mukaan tulee ikuinen. Toivon ettei kukaan tuomitsisi sanojani, sillä kuten aikaisemmin totesin, olen matkani alkutaipaleella eikä tietämykseni ole vielä kovinkaan suuri. Suokaa siis anteeksi jos olen puhunut ohi suuni. Tahdon myös ettei kukaan tuomitsisi tahtoani tutkia asioita, sillä muutenhan en oppisi.Huomaatko olevasi kulttuurin, traditioiden, vanhempiesi odotusten, taloudellisen asemasi, kokemustesi ym. vanki? Huomaatko ettet ole vapaa yksilö? Buddhalaisuus on se prosessi, joka johtaa mielen vapauteen. Voit vapautua kaikesta ja olla harmoniassa kaiken kanssa. Sitä on buddhalaisuus. Sinussa potentiaalisena oleva buddhaluonto.
- Riju
Gabriel kirjoitti:
Huomaatko olevasi kulttuurin, traditioiden, vanhempiesi odotusten, taloudellisen asemasi, kokemustesi ym. vanki? Huomaatko ettet ole vapaa yksilö? Buddhalaisuus on se prosessi, joka johtaa mielen vapauteen. Voit vapautua kaikesta ja olla harmoniassa kaiken kanssa. Sitä on buddhalaisuus. Sinussa potentiaalisena oleva buddhaluonto.
Kiitokset kannustuksesta, sitä tullaan vielä tässä alkutaipaleella tarvitsemaan.
- Sissi
Saitkin muilta jo hieman neuvoa itse uskontoon tutustumisesta.. Tässä vielä muutama kirjaneuvo.
-Dalai-laman kirjat
-Thich Nhat Hanhin kirjat
-Dhammapada
-Jack Kornfield: Buddhan opetuksia
-John Snelling: Buddhalaisuus
http://www.biokustannus.com/
http://mansetori.uta.fi/pispala/runolauteet/rauhanriimuja/thai.php
Tutustumalla erilaisiin buddhalaisiin kirjoittajiin ja ajattelijoihin löydät lopulta oman suuntasi. Onnea tiellesi! :-)- Tiina
Jos haluat tietoa japanilaisesta Nichiren -suuntauksen buddhalaisuudesta, niin tässä linkki:
www.hokkekofinland.net
- Pekkuli
Vähemmän sanoja - aloita meditoinnin alkeilla. Unohda turha lässytys siitä, onko buddhalaisuus uskonto vai ei. Vältä ja unohda kirjat heti, hanki meditaatioon ohjausta pätevältä/hyvältä opettajalta. Jos opettaja on OIKEA opettaja, pidä suusi supussa ja opi!
Ensinnäkään buddhalaisuus ei ole uskonto. Gotamaa hänen eläessään seuraamaan ryhtyneet olivat kovin innokkaita kyselemään häneltä tuonpuoleisista, jumaluuksista, Jumalista. Buddha vastasi kehottaen keskittymään tähän elämään, tämän elämän tekoihin, ns. keskitien löytämiseen. Itselläni takana Mahayana-polkua pian 30 vuotta. Suosittelen :)
- KaikestaEiVoiKieltäytyä
Itselleni ainakin alkuperäisten sutrien kuunteleminen ja lukeminenkin on oikea "henkireikä". Se on kuin vettä janoiselle ja niitä kuuntelee aina uudestaan ja uudestaan että ymmärtäisi jotain lisää.
Täällä muutamia tärkeimpiä sutria (ilmaista kuunneltavaa englanniksi):
http://www.suttareadings.net/audio/
Lisäksi youtubessa on lukematon määrä "dhamma talk":eja eli erilaisten buddhalaisen linjan munkkien ja opettajien puheita ja muutamia sutriakin luettuna ääneen. Niitä on hieno kuunnella. Kuin vettä janoiselle.
Ohjattuja meditaatioita löytyy myös paljon. Parhaimmasta päästä ehdottomasti mielestäni löytyy hakemalla netistä "Ajahn Achalo Guided Meditation". Monia erilaisia ja eripituisia nauhoituksia. Hän ja moni muu videoita ja puheita tehnyt kuuluvat Ajahn Chah nimisen edesmenneen apotin oppilaslinjaan. He olivat koillis-Thaimaassa "tudong"-munkkeina, eli elivät metsässä hyvin karuissa oloissa. Monet sinne aikoinaan lähteneet nykyiset munkit (ajahn-etuliitteellä) olivat olleet yhteiskunnallisestikin merkittävissä asemissa ennen sen elämäntavan hylkäämistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047