Hei
Olisin kysellyt missä ajassa olette muut saaneet päätöksen Kelasta työttömyysturvahakemukseenne?. Itse olen nyt odottanut 7 viikkoa.. :/
Kela/työttömyysturva - missä ajassa päätös?
50
9531
Vastaukset
- ´´´´´´´´´´´
Ensimmäinen hakemus voi kestää pitkäänkin. Tarkista Kelan asiointisivulta pankkitunnuksillasi tiedoistasi, josko sieltä näkyisi käsittelyvaihe.
- ap
Joo, päivittäin olen käynyt Kelan asiointipalvelussa katsomassa josko jotain olisi tapahtunut. Päätöstä eivät kuitenkaan siellä nyt vaan saa aikaiseksi..
Laitoin asiontipalvelussa myös viestiä Kelaan ja kysyin, että mitenköhän kauan käsittely vielä kestää, niin eivät vastauksessaan osanneet sanoa kestosta mitään, mutta "koittavat vähän kiirehtiä hakemukseni käsittelyä", mitälie tuo tarkoittaakaan..
Tiedoissani näkyi, että työvoimatoimistosta oli tullut lausunto, ettei maksamiselle ole estettä, joten en sitten tiedä miten kova ruuhka siellä Kelassa oikeasti voi olla kun tosiaan seitsemättä viikkoa jo odottelen päätöstä. Alkaa jo laskujen maksamisen kanssa tulla ongelmia, kun näin kauan pitää odottaa.. - uigtedxhe
ap kirjoitti:
Joo, päivittäin olen käynyt Kelan asiointipalvelussa katsomassa josko jotain olisi tapahtunut. Päätöstä eivät kuitenkaan siellä nyt vaan saa aikaiseksi..
Laitoin asiontipalvelussa myös viestiä Kelaan ja kysyin, että mitenköhän kauan käsittely vielä kestää, niin eivät vastauksessaan osanneet sanoa kestosta mitään, mutta "koittavat vähän kiirehtiä hakemukseni käsittelyä", mitälie tuo tarkoittaakaan..
Tiedoissani näkyi, että työvoimatoimistosta oli tullut lausunto, ettei maksamiselle ole estettä, joten en sitten tiedä miten kova ruuhka siellä Kelassa oikeasti voi olla kun tosiaan seitsemättä viikkoa jo odottelen päätöstä. Alkaa jo laskujen maksamisen kanssa tulla ongelmia, kun näin kauan pitää odottaa..Minä soitin eilen ja ihmettelin asumistukipäätökseni viipymistä. Homma ei ollut käsittelyssä edes ja vastaaja lupasi kiirehtiä. Katsoin hetki sitten asiointisivulta ja päätös tehty!
- ap
uigtedxhe kirjoitti:
Minä soitin eilen ja ihmettelin asumistukipäätökseni viipymistä. Homma ei ollut käsittelyssä edes ja vastaaja lupasi kiirehtiä. Katsoin hetki sitten asiointisivulta ja päätös tehty!
Ai, no oletpa onnekas.. Tulisipa mullekin päätös lähiaikoina. Ensi viikolla alkaa 8.odotusviikko :(
- jatkohakemukset?
ap kirjoitti:
Ai, no oletpa onnekas.. Tulisipa mullekin päätös lähiaikoina. Ensi viikolla alkaa 8.odotusviikko :(
Siitä huolimatta, että eka hakemus on venynyt mielestäni aivan kohtuuttoman pitkään (en ole ennen kuullut 7 viikon käsittelystä missään), muista laittaa jatkohakemus menemään normaalisti kun viikot tulevat täyteen. Ettei sitten tarvi sitäkin ylimääräisesti odotella.
Oletko laskettanut työttömyyskorvaukselle veroprosentin ja paljonko sait pidätysprosentiksi? - ap
jatkohakemukset? kirjoitti:
Siitä huolimatta, että eka hakemus on venynyt mielestäni aivan kohtuuttoman pitkään (en ole ennen kuullut 7 viikon käsittelystä missään), muista laittaa jatkohakemus menemään normaalisti kun viikot tulevat täyteen. Ettei sitten tarvi sitäkin ylimääräisesti odotella.
Oletko laskettanut työttömyyskorvaukselle veroprosentin ja paljonko sait pidätysprosentiksi?Siis minkä jatkohakemuksen?? Taidan olla vähän ulalla näistä työttömyysturvan hakemiseen liittyvistä asioista. Haen ensimmäistä kertaa elämässäni työttömyysturvaa Kelalta, tätä ennen olen aina ollut joko töissä, opiskelijana, tai jonkun muun tuen alaisena, joten tämä työttömyysetuuden haku on minulle ihan uusi juttu.. Pitääkö tätä tukea siis hakea joka kuukausi uudestaan?! Lueskelin kyllä Kelan sivuja aikaisemmin, mutta tällainen tieto ei osunut silmiin..
- hakija itekin
ap kirjoitti:
Siis minkä jatkohakemuksen?? Taidan olla vähän ulalla näistä työttömyysturvan hakemiseen liittyvistä asioista. Haen ensimmäistä kertaa elämässäni työttömyysturvaa Kelalta, tätä ennen olen aina ollut joko töissä, opiskelijana, tai jonkun muun tuen alaisena, joten tämä työttömyysetuuden haku on minulle ihan uusi juttu.. Pitääkö tätä tukea siis hakea joka kuukausi uudestaan?! Lueskelin kyllä Kelan sivuja aikaisemmin, mutta tällainen tieto ei osunut silmiin..
Kelan tukia haetaan 20 päivän jaksoissa. Kunhan vihdoin saat sen ekan tuen asia selviää sinulle. Kun käyt Kelan asiointisivuilla omilla tiedoillasi, siellä on hakemus joka kerta, kun seuraava hakemus on ajankohtainen. Saat myös jatkohakemukset postin mukana kotiin, josta selviää saamasi tuen määrä ja seuraavan hakemuksen hakupäivä. Toi sun ekan hakemuksen käsittelyaika on kyllä törkeen pitkä..
- ´´´´´´´´´´´
hakija itekin kirjoitti:
Kelan tukia haetaan 20 päivän jaksoissa. Kunhan vihdoin saat sen ekan tuen asia selviää sinulle. Kun käyt Kelan asiointisivuilla omilla tiedoillasi, siellä on hakemus joka kerta, kun seuraava hakemus on ajankohtainen. Saat myös jatkohakemukset postin mukana kotiin, josta selviää saamasi tuen määrä ja seuraavan hakemuksen hakupäivä. Toi sun ekan hakemuksen käsittelyaika on kyllä törkeen pitkä..
Jatkohakemuksen voi tehdä, vaikkei olisi saanutkaan päätöstä aikaisempaan hakemukseen. Ja kannattaakin tehdä, sillä työttömyyskorvauksia maksetaan vain 3 kk taannehtivasti. Kannattaa siis pitää huolta siitä, ettei mitään pääse vanhenemaan.
- ´´´´´´´´´´´´
ap kirjoitti:
Siis minkä jatkohakemuksen?? Taidan olla vähän ulalla näistä työttömyysturvan hakemiseen liittyvistä asioista. Haen ensimmäistä kertaa elämässäni työttömyysturvaa Kelalta, tätä ennen olen aina ollut joko töissä, opiskelijana, tai jonkun muun tuen alaisena, joten tämä työttömyysetuuden haku on minulle ihan uusi juttu.. Pitääkö tätä tukea siis hakea joka kuukausi uudestaan?! Lueskelin kyllä Kelan sivuja aikaisemmin, mutta tällainen tieto ei osunut silmiin..
Varsinaista hakemusta ei tarvitse tehdä, työttömyysilmoitus riittää. Työttömyysilmoituksessa ilmoitetaan työttömänä vietetty aika. Yleensä työttömyysilmoitus tehdään 20 pvältä ensimmäistä hakemusta lukuunottamatta, mutta voi tehdä toki pidemmältäkin ajalta.
Jos ei netissä ole näkyvissä tiedoissasi työttömyysilmoituslomaketta, niin niitä paperisia lomakkeita saa sitten varmasti Kelasta. - Eiku jonon ohi!
uigtedxhe kirjoitti:
Minä soitin eilen ja ihmettelin asumistukipäätökseni viipymistä. Homma ei ollut käsittelyssä edes ja vastaaja lupasi kiirehtiä. Katsoin hetki sitten asiointisivulta ja päätös tehty!
Tässä jokuaika sitten oli uutisissa, että jos kelasta pyytää asian kiirehtimistä, he kiirehtivät. Eivät kysele syytä kiirehtimiselle.
- ap
´´´´´´´´´´´´ kirjoitti:
Varsinaista hakemusta ei tarvitse tehdä, työttömyysilmoitus riittää. Työttömyysilmoituksessa ilmoitetaan työttömänä vietetty aika. Yleensä työttömyysilmoitus tehdään 20 pvältä ensimmäistä hakemusta lukuunottamatta, mutta voi tehdä toki pidemmältäkin ajalta.
Jos ei netissä ole näkyvissä tiedoissasi työttömyysilmoituslomaketta, niin niitä paperisia lomakkeita saa sitten varmasti Kelasta.Selvä, kiitos kaikille vastanneille!
Taidan ottaa ensi viikola strategiaksi seuraavan: sen lisäksi, että kyttään jatkuvasti omia tietojani netin asiointipalvelussa, niin soitan JOKA PÄIVÄ sinne Kelaan, ja kysyn, että miten mun hakemukseni käsittely etenee, enkä lopeta ennen kuin saavat jotain aikaiseksi.. - KäteistäKelasta
´´´´´´´´´´´´ kirjoitti:
Jos ei netissä ole näkyvissä tiedoissasi työttömyysilmoituslomaketta, niin niitä paperisia lomakkeita saa sitten varmasti Kelasta.#
mutta voi tehdä toki pidemmältäkin ajalta.
#
Aikoinaan jäi saamatta päivärahoja kun taisin laittaa 7 viikon ilmoituksen yhtäaikaa sisään. Mutta viikko jäi saamatta. Kelassa eivät aluksi uskoneet mutta tarkastattetuaan asian, kertoivat että heidän maksujärjstelmässään on puute. Yllättäen rahat lueteltiin suoraan kouraan ja pyydettiin olemaan asiasta hiljaa. Tämä tapahtui silloin kun Kelassa ei käteistä rahaa oltu käsitelty enää vuosiin.
Eli on olemassa joku maksimi raja (olisiko 6 viikkoa) minkä yhdellä jatkohakemuksella Kelan järjestelmät osaavat käsitellä oikein. - wsedfghjklö
KäteistäKelasta kirjoitti:
#
mutta voi tehdä toki pidemmältäkin ajalta.
#
Aikoinaan jäi saamatta päivärahoja kun taisin laittaa 7 viikon ilmoituksen yhtäaikaa sisään. Mutta viikko jäi saamatta. Kelassa eivät aluksi uskoneet mutta tarkastattetuaan asian, kertoivat että heidän maksujärjstelmässään on puute. Yllättäen rahat lueteltiin suoraan kouraan ja pyydettiin olemaan asiasta hiljaa. Tämä tapahtui silloin kun Kelassa ei käteistä rahaa oltu käsitelty enää vuosiin.
Eli on olemassa joku maksimi raja (olisiko 6 viikkoa) minkä yhdellä jatkohakemuksella Kelan järjestelmät osaavat käsitellä oikein.Kyllä tuossa on tainnut virkailija munia, siihen viittaisi tuo hiljaisuus-pyyntökin.
Muistaakseni yksi työttömyysilmoituslomake käsittää 6 viikkoa, mutta niitähän voin laittaa kerralla useamman. Maksimi on 3 kk taannehtivasti hakemuksen Kelaan saapumispäivästä lukien. - KäteistäKelasta
wsedfghjklö kirjoitti:
Kyllä tuossa on tainnut virkailija munia, siihen viittaisi tuo hiljaisuus-pyyntökin.
Muistaakseni yksi työttömyysilmoituslomake käsittää 6 viikkoa, mutta niitähän voin laittaa kerralla useamman. Maksimi on 3 kk taannehtivasti hakemuksen Kelaan saapumispäivästä lukien.#
Muistaakseni yksi työttömyysilmoituslomake käsittää 6 viikkoa, mutta niitähän voin laittaa kerralla useamman.
#
Itse uskon että virkailija oli syöttönyt 7 viikkoa yhteenpötkyyn kahdesta eri lapusta. Kenties virheilmoituskin tietojen syöttäjälle ilmoitettiin, mutta ei ollut sitä huominoinut.
Mutta olihan mujeva saada viikon työttömyyskorvaus Kelan tiskiltä suoraan käteen vähän ennen Kelan sulkuetumista. Oli myös perjantai päivä ja pankkitili nollilla.
- ex yliopistolainen
Kolme kuukautta kesti. Viimeiseen asti venuttivat työkkärissä ja kelassa. Pohtivat oikeuttani työttömyysturvaan. Liiton lakimies pelasti.
Viimein oli pakko tehdä päätös, että olen oikeutettu ansioon sidottuun päivärahaan. Unohtivat tuosta vaan minulle ja liittoon ilmoittaa ja taas odoteltiin. Viimeisestä palkanmaksusta ensimmäiseen päivärahaan meni yli 4 kuukautta.- ap
Jee-jee.. Nyt olen sitten odottanut 8 viikkoa Kelan päätöstä työttömyysturva-hakemukseeni :/
Olen taas pitkin viikkoa vuoroin soitellut vuoroin laittanut viestiä Asiointipalvelun kautta Kelaan, ja kysellyt hakemukseni tilaa. Kovasti koittavat sieltä minulle vakuutella, että hakemukseni on merkitty 'kiireelliseksi' jne, että kyllä kiirehditään asiaa, ja kyllä se hakemus pian varmaan käsitellään jne.. Enpä tiedä, vähän vaikea vaan noita selittelyjä uskoa. Jotenkin ymmärtäisin tämän viivästyksen jos hakemukseeni liittyisi jotain selkeitä epäselvyyksiä, esim. että olenko oikeutettu ko. etuuteen, mutta kun sellaisia ei kyllä pitäisi olla.
Joo, mutta kyllä masentaa käydä päivisin katsomassa tilannetta asiointipalvelussa, ja huomata että päätöstä ei vieläkään ole saatu tehtyä.. :( No, ehkäpä ensi viikolla.. - ´´´´´´´´´´´
ap kirjoitti:
Jee-jee.. Nyt olen sitten odottanut 8 viikkoa Kelan päätöstä työttömyysturva-hakemukseeni :/
Olen taas pitkin viikkoa vuoroin soitellut vuoroin laittanut viestiä Asiointipalvelun kautta Kelaan, ja kysellyt hakemukseni tilaa. Kovasti koittavat sieltä minulle vakuutella, että hakemukseni on merkitty 'kiireelliseksi' jne, että kyllä kiirehditään asiaa, ja kyllä se hakemus pian varmaan käsitellään jne.. Enpä tiedä, vähän vaikea vaan noita selittelyjä uskoa. Jotenkin ymmärtäisin tämän viivästyksen jos hakemukseeni liittyisi jotain selkeitä epäselvyyksiä, esim. että olenko oikeutettu ko. etuuteen, mutta kun sellaisia ei kyllä pitäisi olla.
Joo, mutta kyllä masentaa käydä päivisin katsomassa tilannetta asiointipalvelussa, ja huomata että päätöstä ei vieläkään ole saatu tehtyä.. :( No, ehkäpä ensi viikolla..Laitapa viestiä Hyssälälle, jos auttaisi.
- ap
´´´´´´´´´´´ kirjoitti:
Laitapa viestiä Hyssälälle, jos auttaisi.
Juu ;)
- 698722
ap kirjoitti:
Juu ;)
Kovin pitkältä kuulostaa, kinkkinen hakemus? Hain nyt eka kertaa päivärahaa Kelasta ja rahat tuli viikossa tilille vaikka täti tiskillä sanoi että pitää varautua 4 viikon käsittellyaikaan.
- ap
698722 kirjoitti:
Kovin pitkältä kuulostaa, kinkkinen hakemus? Hain nyt eka kertaa päivärahaa Kelasta ja rahat tuli viikossa tilille vaikka täti tiskillä sanoi että pitää varautua 4 viikon käsittellyaikaan.
No, kun ei mun hakemuksessa pitäisi olla mitään kinkkistä.. Täytän työssäoloehdon, siinä ei ole mitään epäselvää. Edellinen työsuhde päättyi, ja se oli määräaikainen, joten tässäkään ei pitäsi olla mitään ongelmaa. Työvoimatoimisto on antanut lausunnon, että maksamiselle ei ole estettä. Kaikki liitteet on toimitettu Kelaan henkilökohtaisesti (eivät voi syyttää esim. postia lappusten kadottamisesta..). Kelasta vakuutellaan, että, joo-joo, hakemuksesi on merkittu 'kiireelliseksi', mutta mitään ei vaan tapahdu.
- popkj
ap kirjoitti:
No, kun ei mun hakemuksessa pitäisi olla mitään kinkkistä.. Täytän työssäoloehdon, siinä ei ole mitään epäselvää. Edellinen työsuhde päättyi, ja se oli määräaikainen, joten tässäkään ei pitäsi olla mitään ongelmaa. Työvoimatoimisto on antanut lausunnon, että maksamiselle ei ole estettä. Kaikki liitteet on toimitettu Kelaan henkilökohtaisesti (eivät voi syyttää esim. postia lappusten kadottamisesta..). Kelasta vakuutellaan, että, joo-joo, hakemuksesi on merkittu 'kiireelliseksi', mutta mitään ei vaan tapahdu.
Ei kai olisi niin, että Kelassa on hukattu sinun paperisi, mutta eivät halua sitä myöntää ja etsivät nyt vimmaisesti.
Omakohtaisesti:
Kun olin joskus nuorena Kelassa kesätyöntekijänä. Tuolloin virkailija kertoi naureskellen, kuin eräs isä oli lähettänyt poikansa viemään Kelaan hakemusta. Hakemus katosi Kelassa. Kun isä hirmustuneena tuli kyselemään, että missä päätös hakemukseen viipyy, niin virkailija kysyi kuittia luovutetusta hakemuksesta. No sitä ei ollut, kun poika ei ollut pitänyt tarpeellisena. Virkailija kuitenkin muisti jutun, mutta ei tietysti kertonut sitä isälle. Virkailija naureskeli jutusta kertoessaan, että isä oli niin vihainen, että taisi poika saada selkäsaunan.
Sukulaistyttö jätti valituksen Kelaan toimitettavaksi eteenpäin. Valitus katosi. Onneksi tyttö oli vaatinut kuittia neuvostani ja Kela oli antanut kuittina leimatun valokopion hakemuksesta.
Sisareltani on kadonnut hakemuksen liitteitä. Kun sisar tiesi kertoa, minne oli liitteet toimittanut ja kenelle, niin pakkohan ne oli löytää. Löytyivät toisen henkilön papereiden joukosta.
Olin eräässä virastossa virkamiehenä ja asiakkaani asian ratkaisu riippui Kelaan toimitetusta asiakirjasta, jolla Kela ei tehnyt mitään ja sen piti toimittaa se vain eteenpäin oitis. Asiakirjaa ei kuulunut ja minä kyselin perään. Minulle vastattiin ei oota. Näin tapahtui pari kertaa. Lähdin ottamaan selvää ja selvisi, että ko. asiakirja oli Kelaan toimitettu. Soittelin vähän tiukemmassa äänisävyssä ja löytyihän asiakirja virkailijan pöydältä. Saapumisleimasta näki, että asiakirja oli toimitettu Kelaan 8 kk aikaisemmin, minkä ajan se oli maannut Kelan virkailijan pöydän kulmalla ja minun asiakkaani asiat seisoivat käsittelemättömänä.
Toinen kerta viranhoidon ajalta. Asiakkaan asian ratkaisu riippui työnantajan palkkatodistuksesta. Työnantaja oli sen toimittanut Kelaan. Se oli kadonnut. Työnantajan kanta oli, että kun oli yhden palkkatodistuksen toimittanut, toista ei toimita. Asiakas sai hylkypäätöksen, koska ei ollut toimittanut kaikkia asian ratkaisuun vaikuttavia asiakirjoja.
Omakohtaisesti: Jouduin toimittamaan omalta osaltani Kelaan kaksi pankkitositetta. Kun ne piti toimittaa välittömästi asiaa hoitavalle virkailijalle, jonka työhuone sijaitsi käytävän toisella puolella puolentoista metrin päässä, en vastoin tapojani pyytänyt kuittia. No, katosihan ne paperit mystisesti tuolla puolentoista metrin matkalla.
Ja nämä vain yhden henkilön tietoon tulleita juttua. Kelassa taitaa olla miljoonia asiakkaita... - ap
popkj kirjoitti:
Ei kai olisi niin, että Kelassa on hukattu sinun paperisi, mutta eivät halua sitä myöntää ja etsivät nyt vimmaisesti.
Omakohtaisesti:
Kun olin joskus nuorena Kelassa kesätyöntekijänä. Tuolloin virkailija kertoi naureskellen, kuin eräs isä oli lähettänyt poikansa viemään Kelaan hakemusta. Hakemus katosi Kelassa. Kun isä hirmustuneena tuli kyselemään, että missä päätös hakemukseen viipyy, niin virkailija kysyi kuittia luovutetusta hakemuksesta. No sitä ei ollut, kun poika ei ollut pitänyt tarpeellisena. Virkailija kuitenkin muisti jutun, mutta ei tietysti kertonut sitä isälle. Virkailija naureskeli jutusta kertoessaan, että isä oli niin vihainen, että taisi poika saada selkäsaunan.
Sukulaistyttö jätti valituksen Kelaan toimitettavaksi eteenpäin. Valitus katosi. Onneksi tyttö oli vaatinut kuittia neuvostani ja Kela oli antanut kuittina leimatun valokopion hakemuksesta.
Sisareltani on kadonnut hakemuksen liitteitä. Kun sisar tiesi kertoa, minne oli liitteet toimittanut ja kenelle, niin pakkohan ne oli löytää. Löytyivät toisen henkilön papereiden joukosta.
Olin eräässä virastossa virkamiehenä ja asiakkaani asian ratkaisu riippui Kelaan toimitetusta asiakirjasta, jolla Kela ei tehnyt mitään ja sen piti toimittaa se vain eteenpäin oitis. Asiakirjaa ei kuulunut ja minä kyselin perään. Minulle vastattiin ei oota. Näin tapahtui pari kertaa. Lähdin ottamaan selvää ja selvisi, että ko. asiakirja oli Kelaan toimitettu. Soittelin vähän tiukemmassa äänisävyssä ja löytyihän asiakirja virkailijan pöydältä. Saapumisleimasta näki, että asiakirja oli toimitettu Kelaan 8 kk aikaisemmin, minkä ajan se oli maannut Kelan virkailijan pöydän kulmalla ja minun asiakkaani asiat seisoivat käsittelemättömänä.
Toinen kerta viranhoidon ajalta. Asiakkaan asian ratkaisu riippui työnantajan palkkatodistuksesta. Työnantaja oli sen toimittanut Kelaan. Se oli kadonnut. Työnantajan kanta oli, että kun oli yhden palkkatodistuksen toimittanut, toista ei toimita. Asiakas sai hylkypäätöksen, koska ei ollut toimittanut kaikkia asian ratkaisuun vaikuttavia asiakirjoja.
Omakohtaisesti: Jouduin toimittamaan omalta osaltani Kelaan kaksi pankkitositetta. Kun ne piti toimittaa välittömästi asiaa hoitavalle virkailijalle, jonka työhuone sijaitsi käytävän toisella puolella puolentoista metrin päässä, en vastoin tapojani pyytänyt kuittia. No, katosihan ne paperit mystisesti tuolla puolentoista metrin matkalla.
Ja nämä vain yhden henkilön tietoon tulleita juttua. Kelassa taitaa olla miljoonia asiakkaita...Niimpä.. Olen vähän samaa mietiskellyt, että josko sille mun hakemukselle on sattunut joku "pieni vahinko".. Tosin käsittääkseni Kelaan saapuvista hakemuksista ja liitteistä otetaan kopiot koneelle, jonka jälkeen ne on sitten tietojärjestelmässä. Onhan tosin tuossa kopiointi vaiheessa joku saattanut myös mokata.
- ArvausVaan
ap kirjoitti:
Niimpä.. Olen vähän samaa mietiskellyt, että josko sille mun hakemukselle on sattunut joku "pieni vahinko".. Tosin käsittääkseni Kelaan saapuvista hakemuksista ja liitteistä otetaan kopiot koneelle, jonka jälkeen ne on sitten tietojärjestelmässä. Onhan tosin tuossa kopiointi vaiheessa joku saattanut myös mokata.
Kuinkahan Kelassa nykyisin työttömyysturva-asiat ratkaistaan (1. ilmoitus). Yhteen väliin asumistukianomukset liitteet skannattiin koneelle ja lähetettiin vaikkapa Helsingistaä Inarin Kelan ratkaistavaksi, riippuen siitä, millainen työjono missäkin Kelan konttorissa on.
Olisiko hakemuksesi kanssa käynyt niin hassusti, että hakemus on lähetetty jonkun muun kuin paikalllisen konttorin ratkaistavaksi, ja virkailija on ottanut hakemuksesi jonosta, mutta sen jälkeen virkailija olisikin esim. sairastunut ja on pitkällä sairauslomalla. Näin hakemuksesi ei ole enää jonossa vaan odottamassa virkailijan paluuta. - --------------------
ArvausVaan kirjoitti:
Kuinkahan Kelassa nykyisin työttömyysturva-asiat ratkaistaan (1. ilmoitus). Yhteen väliin asumistukianomukset liitteet skannattiin koneelle ja lähetettiin vaikkapa Helsingistaä Inarin Kelan ratkaistavaksi, riippuen siitä, millainen työjono missäkin Kelan konttorissa on.
Olisiko hakemuksesi kanssa käynyt niin hassusti, että hakemus on lähetetty jonkun muun kuin paikalllisen konttorin ratkaistavaksi, ja virkailija on ottanut hakemuksesi jonosta, mutta sen jälkeen virkailija olisikin esim. sairastunut ja on pitkällä sairauslomalla. Näin hakemuksesi ei ole enää jonossa vaan odottamassa virkailijan paluuta.Homma hoituu siten, että hakemukset skannataan tietojärjestelmään ja se Kela, jossa on joutilasta aikaa, ottaa hakemuksen käsiteltäväksi suoraan tietojärjestelmästä.
Heikko kohta on tuo skannaus. Entäpä jos on jäänyt heti skannaamatta ja paperi hukkunut jonnekin. - onnekas hakija
-------------------- kirjoitti:
Homma hoituu siten, että hakemukset skannataan tietojärjestelmään ja se Kela, jossa on joutilasta aikaa, ottaa hakemuksen käsiteltäväksi suoraan tietojärjestelmästä.
Heikko kohta on tuo skannaus. Entäpä jos on jäänyt heti skannaamatta ja paperi hukkunut jonnekin.No luulis niiden jo jossain vaiheessa sanovan että hakemusta ei löydy ja esittävän tarkentavia kysymyksiä..? Itse jätin paperit konttuurille, olin ainoa asiakas isossa konttorissa, ihmiset ilmeisesti hoitavat asiansa nykyisin netissä. Päätös oli päivätty tehdyksi samassa paikassa pari päivää myöhemmin eli sain rahat kyllä nopsasti. Liekö sitten niin että nettihakemuksissa kestää kauemmin, mitä kautta hait itse?
- ap
onnekas hakija kirjoitti:
No luulis niiden jo jossain vaiheessa sanovan että hakemusta ei löydy ja esittävän tarkentavia kysymyksiä..? Itse jätin paperit konttuurille, olin ainoa asiakas isossa konttorissa, ihmiset ilmeisesti hoitavat asiansa nykyisin netissä. Päätös oli päivätty tehdyksi samassa paikassa pari päivää myöhemmin eli sain rahat kyllä nopsasti. Liekö sitten niin että nettihakemuksissa kestää kauemmin, mitä kautta hait itse?
Joo, tein tosiaankin hakemuksen netissä. Ja nyt olen tosiaan odottanut päätöstä 9 viikkoa, jee-jee.. :/
- ^^^^^^^^^^^^
ap kirjoitti:
Joo, tein tosiaankin hakemuksen netissä. Ja nyt olen tosiaan odottanut päätöstä 9 viikkoa, jee-jee.. :/
Tuossa on kyllä nyt jotain mätää. Jos hakemuksessasi ei ollut mitään sellaista, mistä pitää saada lisätietoa ja lisätiedon antaja viivästelee, niin sitten on Kelassa tapahtunut joku moka.
En viitsi käydä ketjun viestejä läpi, mutta oletko tarkistanut asiointisivulta pankkitunnuksillasi, että hakemus on ylipäänsä kirjattu Kelassa saapuneeksi. Jos on, niin hätistele asiassa tai vaadi selvitys, missä mättää. - ap
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Tuossa on kyllä nyt jotain mätää. Jos hakemuksessasi ei ollut mitään sellaista, mistä pitää saada lisätietoa ja lisätiedon antaja viivästelee, niin sitten on Kelassa tapahtunut joku moka.
En viitsi käydä ketjun viestejä läpi, mutta oletko tarkistanut asiointisivulta pankkitunnuksillasi, että hakemus on ylipäänsä kirjattu Kelassa saapuneeksi. Jos on, niin hätistele asiassa tai vaadi selvitys, missä mättää.Joo, olen tosiaankin seurannut jatkuvasti hakemuksen tietoja asiointisivuilla, ja hakemus on kyllä Kelassa, mutta päätöstä ei vaan saada aikaiseksi. Lisätietoja on pyydetty, ja lisäselvitykset olen toimittanut Kelaan aikapäiviä sitten.
- vastavalmistunut
ap kirjoitti:
Joo, olen tosiaankin seurannut jatkuvasti hakemuksen tietoja asiointisivuilla, ja hakemus on kyllä Kelassa, mutta päätöstä ei vaan saada aikaiseksi. Lisätietoja on pyydetty, ja lisäselvitykset olen toimittanut Kelaan aikapäiviä sitten.
Täytyykö työttömyyskorvausta (työmarkkinatuki tms, se kaikkein pienin mahdollinen) hakea joka kuukausi erikseen? Miten se ylipäänsä voi olla mahdollista, että pitäisi kuukausittain hakea, kun käsittelykin kestää kauemmin?
Löysin tämän ketjun katsottuani taas kerran kelan asiointipalvelusta, missä vaiheessa oma hakemus menee, lukee vaan että hakemus saapunut 1.2, eli tasan kuukausi sitten. Asiointipalvelussa myös lukee, ettei maksamiselle ole estettä. Sain koulusta todistuksen tammikuun lopussa.
Onko siis tosiaan niin, että hakemus työmarkkinatuesta täytyy jättää joka kuukausi erikseen? - -
vastavalmistunut kirjoitti:
Täytyykö työttömyyskorvausta (työmarkkinatuki tms, se kaikkein pienin mahdollinen) hakea joka kuukausi erikseen? Miten se ylipäänsä voi olla mahdollista, että pitäisi kuukausittain hakea, kun käsittelykin kestää kauemmin?
Löysin tämän ketjun katsottuani taas kerran kelan asiointipalvelusta, missä vaiheessa oma hakemus menee, lukee vaan että hakemus saapunut 1.2, eli tasan kuukausi sitten. Asiointipalvelussa myös lukee, ettei maksamiselle ole estettä. Sain koulusta todistuksen tammikuun lopussa.
Onko siis tosiaan niin, että hakemus työmarkkinatuesta täytyy jättää joka kuukausi erikseen?Ei. Hakea ei tarvitse aina uudestaan, mutta sinun on kuukausittain toimitettava Kelaan selvitys työttömyysajasta. Täytät siis käytännössä jatkuvasti lappua johon merkitset minä päivinä olet ollut työssä, työttömänä, sairaana tai mikä tilanteesi sitten minäkin päivänä on ollut. Ilmoituksen voi kyllä tehdä netissäkin.
Kun täytit tuon hakemuksen ensimmäisen kerran, niin siinä oli tuo samainen taulukko, johon täytit varmastikin niitä työtön, työtön, työtön, työtön jne. sanoja. Päätöksen mukana saat uuden samanlaisen taulukon, jonka sitten täytät ja palautat aikaisintaan siihen ilmoitukseen merkittynä päivänä.
- ap
Kyllä piti ihan hieraista silmiä kun näin seuraavan uutisen Kelan sivuilla:
-----------------------------
Kela tiedottaa 1.3.2011
Työttömyysturvaan 30 päivän käsittelytakuu
Maaliskuusta alkaen työttömyysturvahakemuksen käsittely Kelassa saa kestää enintään 30 kalenteripäivää. Työttömyysetuuksien käsittelytakuuta koskeva laki tulee voimaan 1.3.2011.
Käsittelytakuulla tarkoitetaan määräaikaa, jonka sisällä työttömyysetuushakemus tulee käsitellä. Työttömyysetuutta koskeva päätös tulee antaa viimeistään 30. kalenteripäivänä hakemuksen saapumisesta.
Jos päätöstä ei hakemuksen puutteellisuuden tai muun syyn vuoksi voida antaa 30 päivän määräajassa, on Kelan toimiston tämän määräajan kuluessa ryhdyttävä toimiin asian selvittämiseksi esimerkiksi pyytämällä lisäselvitystä. Päätös on tällöin annettava viimeistään kahden viikon kuluttua siitä, kun Kelalla on ollut käytettävissään asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot eli lisäselvitykset hakijalta itseltään tai esimerkiksi työ- ja elinkeinotoimistosta ovat saapuneet.
Kelan keskimääräiset työttömyysetuushakemusten käsittelyajat ovat jo nyt lyhyempiä kuin käsittelytakuu edellyttäisi. Vuonna 2010 Kelan kaikkien työttömyysturvaratkaisujen läpimenoaikojen keskiarvo oli 8,3 päivää. Ensimmäisten hakemusten käsittelyajat vuonna 2010 olivat jonkin verran pidemmät, työmarkkinatuessa 15,4 päivää ja peruspäivärahassa 21,3 päivää.
------------------------------------
Olen siis tämän keskusteketjun aloittaja, ja joo, odotan nyt päätöstä 10. viikkoa. :( Ja ennen kuin kukaan kysyy, niin kyllä käyn Asiointipalvelu-sivuilla joka päivä tarkistamassa tilanteen, olen käynyt Kelan toimistossa, puhunut puhelimitse Kelan työntekijöiden kanssa, mutta.. Päätöstä ei vaan saada tehtyä... - vastavalmistunut
Soitin itsekin tänään kelalle ja kysyin mikä kestää, täti totes että joo, lisäselvityksiä tarttis, tulee vastaus varmaan jo huomenna. Yllämainitun perusteella ilmeisesti sitten pari viikkoa saan vielä valtavaa pottia, alias työmarkkinatuki, tässä odotella. Täti jopa itse mainitsi tuon uuden 30pv käytännön.
Parasta tässä puhelussa oli se, ettei minulla kuulemma ole tarpeeksi työttömyyspäiviä hakemuksessa, kun laitoin sen vain 3 päivää valmistumisen jälkeen. Siis hetkinen, kuukauden kuluttua työttömäksi jäämisestä postitaan hylkäävä päätös, perusteella ettei ole kuin 3 pv työttömyyttä takana? Aika ei siis kulu lainkaan sillä välin kun paperit pyörivät ympyrää kelassa?
Vaikea kuvitella, että mikään/kukaan muu kuin kela voisi keksiä mitään näin älytöntä.- -
Niin. Sinä et sitten varmaankaan lukenut niitä ohjeita ennen kuin kävit hakemuksen jättämässä? Sitä hakemusta täytetään useampi VIIKKO ennen kuin se viedään Kelaan käsiteltäväksi. 3 päivässä ei ole kulunut edes omavastuuaika. Kuukauden päästä työttömyyden alkamisesta alkaa olla se hetki, kun yleensäkin voit vasta hakemuksen Kelaan toimittaa.
Oletatko sinä todella, että Kelassa on selvännäkijöitä jotka tietävät, mitä teet lopun kuukauden ajan, kun olet ilmoittanut vain kolmelta päivältä olevasi työtön?
Tässä taas esimerkki siitä, miten ihmiset mokailee ite ihan täysin omat asiansa ja sitten kehtaavat vielä inistä siitä, miten Kela on paha ja ilkeä.
- ap
Joo, olen tässä itsekin vähän pohdiskellut, että olenkohan jossain Kelan "mustalla listalla", kun tuntuu kaikki olevan näin kovin vaikeaa.. :/
- ex-byrokraatti
Ei suinkaan vain asia ole kiinni työkkärin lausunnosta. Kela ei voi tehdä päätöstä ilman sitä. Ja lausunnon viipyminen on usein asiakkasta itsestään kiinni (ei ole toimittanut työkkäriin kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta paperia, jota ovat pyytäneet).
Olen ollut Kelassa näitä asioita käsittelemässä, joten kokemusta on tiskin toiselta puolelta. - tutkiavaihutkia
"kuukauden kuluttua työttömäksi jäämisestä postitaan hylkäävä päätös, perusteella ettei ole kuin 3 pv työttömyyttä takana?"
Kannattaa perehtyä ensin hakuohjeisiin ja marmattaa sitten (jos on aihetta). - ap
Joo, toisaalta vaikka kuinka lukisi niitä Kelan nettisivuja ja kyselisi Kelasta ja työkkäristä miten nämä asiat menee, niin ei ne ne aina niin kauhean helposti aukea.. Olen tässä 10 viikon aikana miettinyt, että mitä olisin voinut tehdä toisin, tai olisinko jotenkin voinut itse edistää hakemuksen nopeampaa käsittelyä.. Mutta enpä oikein tiedä mitä olisin voinut tehdä enemmän.. Täytin hakemuksen huolellisesti, tarkistin tarvittavat liitteet, ja myös toimitin kyseiset liiteet samantien Kelaan. Työkkärissä ilmoitettiin Kelaan, että maksamiselle ei ole mitään estettä, luonnollisesti, koska eihän sellaista ole (!). En keksi millään mitä epäselvää hakemukseeni voisi liittyä. Täytän työssäoloehdon, joo ammattikoulutus löytyy, päättynyt työsuhteeni oli määräaikainen jne.. Tiedä tässä sitten enää että mitä tehdä..
- HyssäläRules
Lähetä Hysssälälle kirje tapauksestasi. Alkaa ainakin akkojen suut papattamaan.
- ajanhukkkaa
Ei kai niitä hussaloita kansalaisten asiat kiinnosta...
- ap
Hmm.. Mietinpä tässä seuraavaa:
Onko mahdollista, että Kela vetkuttaa tuon päätöksen antamista niin pitkälle, että jossain vaiheessaa hakemuksesta on kulunut niin pitkä aika, että säännösten mukaan heidän ei enää tarvitse maksaa minulle mitään? Onko tässä siis olemassa joku tämän tyyppinen porsaanreikä? Ei enää hirveästi jaksa naurattaa tämä touhu, kun laskut jää maksamatta, kun ei yksinkertaisesti vaan ole varaa maksaa niiitä..- 23wedrfghjklö.-
....Onko mahdollista, että Kela vetkuttaa tuon päätöksen antamista niin pitkälle, että jossain vaiheessaa hakemuksesta on kulunut niin pitkä aika, että säännösten mukaan heidän ei enää tarvitse maksaa minulle mitään? Onko tässä siis olemassa joku tämän tyyppinen porsaanreikä?...
Ei ole, jos hakemus on Kelassa. Jos sinulle on esteetön lausunto työkkäristä (kysy työkkäristä tai katso mollin asiointisivulta tai sitten Kelan asiointisivulta, niistä kaikista pitäisi selvitä, jos työkkäri on Kelaan esteettömän lausunnon laittanut).
Jos maksupuoli on muuten kunnossa, niin maksetaan takautuvasti 3 kk siitä lukien, kun hakemus/työttömyysilmoitus on Kelaan saapunut. - ap
23wedrfghjklö.- kirjoitti:
....Onko mahdollista, että Kela vetkuttaa tuon päätöksen antamista niin pitkälle, että jossain vaiheessaa hakemuksesta on kulunut niin pitkä aika, että säännösten mukaan heidän ei enää tarvitse maksaa minulle mitään? Onko tässä siis olemassa joku tämän tyyppinen porsaanreikä?...
Ei ole, jos hakemus on Kelassa. Jos sinulle on esteetön lausunto työkkäristä (kysy työkkäristä tai katso mollin asiointisivulta tai sitten Kelan asiointisivulta, niistä kaikista pitäisi selvitä, jos työkkäri on Kelaan esteettömän lausunnon laittanut).
Jos maksupuoli on muuten kunnossa, niin maksetaan takautuvasti 3 kk siitä lukien, kun hakemus/työttömyysilmoitus on Kelaan saapunut.Joo, kyllä työkkäri antanut jo aikoja sitten esteettömän lausunnon.. Juurikin tätä takautuvuus-juttua tässä mietin, kun hakeus on ollut käsittelyssä jo 10 viikkoa, niin tätähän käsittelyä voidaan pitkittää Kelassa vissiin ihan loputtomasti.
- AprilTheFirst
ap kirjoitti:
Joo, kyllä työkkäri antanut jo aikoja sitten esteettömän lausunnon.. Juurikin tätä takautuvuus-juttua tässä mietin, kun hakeus on ollut käsittelyssä jo 10 viikkoa, niin tätähän käsittelyä voidaan pitkittää Kelassa vissiin ihan loputtomasti.
No aprillipäivänä Kela viimeistään ilmoittaa, että tuleeko sitä päätöstä vai ei.
- 2AnomustaJaKuitti
SIis olet myös täyttänyt työtön-työtön-työtön hakemuksen. Muistaakseni Kela mitään imoita työttömyysturvan päätöksen valmistumisesta ellei myös ole täytetty lomaketta, johon on merkitty työttömyyspäivät. Eli sitten saat samassa postissa kuitin maksetusta työttömyyskorvauksesta ja sen kaipaamasi päätöksen.
Ja taisipa myön ennen olla niin, että 1. työtön-työtön-työtön-lappuun ei tarvittu kuin 3 viikon työttömyyspäivien tiedot.- ap
Joo, on täytetty työttömyysaikaa koskeva ilmoitusta, mutta eipä sillä ollut mitään vaikutusta mihinkään :(
On varmaan pakko hakea joku pikavippi, jotta saat välttämättömät laskut maksettua..
- VanhastaMuistista
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701134449EH?OpenDocument
#
Kun sinulle on myönnetty työmarkkinatuki, alat täyttää neljän viikon välein työttömyysaikaa koskevan ilmoituksen (TT2). Työmarkkinatuki maksetaan sinulle tämän ilmoituksen perusteella. Ensimmäinen maksujakso on kuitenkin kaksi viikkoa.
#
Siis tuon mukaan työttömyysetuutta kannattaa hakea vasta sitten, kun 2 viikkoa työttömyyttä on takanaan omavastuu päivät.
Eli jos 1. hakemuksessa ei ole riittävästi työttömyyspäiviä, niin Kelassa vaan odottavat, että toimitat hakemuksen seuraavilta työttömyyspäiviltäsi.
Tuotahan ei selkeästi missään kerrota, mutta näin muistini mukaan on kuten yllä mainitaan. - &&&666&&&
Minulla meni 8 kuukautta kaikkine valituskierroksineen, koska työnantajani ei antanut kaikkia tarvittavia papereita eikä asiaan auttanut KELAN kyllä ne lain mukaan pitää antaa jutut.
- &&&666&&&
Kysymyksessä siis se, että työnantajan laatima palkkatodistus ei kelvannut kelalle, mutta työnantaja on sitä mieltä, että laadittu palkkatodistus on kelvattava ja uutta ei tehdä.
Huvittavaa on se, että jos olisi ollut vaikkapa työkkärin tukeen oikeutettu ulkomaalainen, joka ei ole koskaan ollut töissä olisin saanut korvaus päätöksen ulos 7 kuukautta nopeaamin.
- ap
Nyt minulle sitten vihdoin myönnettiin peruspäiväraha.
- Mohammodd
Viikkossa minula meni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781