sydäänlääkkeistä haittavaikutuksia??

pallotlaajennettu

Moi.

Sellaista yleisesti kyselen, että onko kenellekkään muulle tullut kuinka kovia haittavaikutuksia omista lääkkeistään? Itse syön plavixia vielä kuukauden, atorvastatin, primaspan, orloc (betasalpaaja) ja amlodipin (kalsiumsalpaaja)
Tokihan se on tyyppikohtainen, kenelle tulee mitäkin oireita, mistäkin lääkkeestä, mutta itse oon vaan huomannut, että n 1/2-1 tunti aamulääkkeiden oton jälkeen alkaa milloin mistäkin nipistää ja huimata joskus ym. Nyt tänään taas panin merkille, n. tunti sitten, että huippasi päästä ihan pienen hetken ja n.minuutin verran oli "sisäinen vapina", eli ei päällepäin näkynyt mitään vapinaa, mutta tuntui niinkuin vapisi sisältä, ärsyttävää...
Muutenkin on kyllä mukava maa, sydärin ja pallolaajennuksen jälkeen, ei mitään vertaistukea tarjota ihmiselle, yksin saa päivät pitkät miettiä näitä, alkaa meinaan käymään pään päälle tämä touhu. =(

10

1389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 38

Suosittelen tarkistaa lääkkeiden kohdalta että onko tarpeellista niellä kaikki tuo törky mitä luettelet ???

• pallotlaajennettu

Ne on kuitenkin kardiologi mulle kaikki määrännyt sydänkohtauksen ja pallolaajennuksen jälkeen, olettaisin hänen tietävän mitä lääkkeitä minun tulee syödä.
        Tosin olen itsekkin miettinyt, että kauanko kestäisi jos jättäisin kaikki lääkkeet pois, että saan uuden sydärin, meinaan ei se hääviä ole loppuelämää näinkään viettää, aina sattuu jostain ja miettii että onko se sydän tai joku lihaspistos =(

• turhaan palajon
        pallotlaajennettu kirjoitti:

Ne on kuitenkin kardiologi mulle kaikki määrännyt sydänkohtauksen ja pallolaajennuksen jälkeen, olettaisin hänen tietävän mitä lääkkeitä minun tulee syödä.
        Tosin olen itsekkin miettinyt, että kauanko kestäisi jos jättäisin kaikki lääkkeet pois, että saan uuden sydärin, meinaan ei se hääviä ole loppuelämää näinkään viettää, aina sattuu jostain ja miettii että onko se sydän tai joku lihaspistos =(

Edellinen ei varmaan tarkoittanut että kaikki pitäs jättää pois.......... apteekissa farmaseuttikin osaa ohjeistaa ja valistaa sinua mitä vois iehkä jättää pois tai ainakin vähentäää , sitten vaan menet uudelleen sen kardiologin luokse keskustelemaan lääkkeistäsi

• älä usko!

Parempi on että kysyy lääkäriltä noista lääkkeistä eikä uskoa kaikkea soopaa mitä netissä kirjoitetaan.

• ja käytössä

Primaspan, atrovastatin ja betasalpaaja (tosin toinen kauppanimeltään). Muista ei kokemuksia.

Itselläni ainoa, joka aiheutti haittaa, oli tuo betasalappaja. haittana oli se, että verenpaineet laskivat turhan alas noin 1-2h lääkkeen otosta eli vaikutus tuli turhan nopeasti. Lääkärin kanssa sovimme, että otin tuon beta-salpaajan useammassa pienessä erässä päivittäin, niin tuo ongelma poistui. Myöhemmin kyllä koko beta-salpaaja kohdallani lopetettiin ja tilalle tuli muuta.

Oletko muuten mitannut tuolla huonon olon hetkellä mitä verenpaineesi ovat? Minulla tuo selvitti paljon ainakin beta-salpaajan kohdalla.

Mutta täytyy huomata, että minulla ei ollut taustalla mitään sydänongelmia, vaan pelkkä verenpaineen hoito, joten tilannettani ja sen ratkaisua ei voi ollenkaan verrata sun tapaukseen. Suosittelisin ehdottomasti hoitotahon kanssa asioiden läpikäyntiä. Ei ominpäin ainakaan rustaamaan lääkitystä. Sulla on kuitenkin tausta sellainen, että tarkkana pitää olla.

• joeli...

primaspan on taakse jäännnyttä aikaaa, koska tulee otettua alko lääkkeitä. tuli mustelmia sinne sun tänne. eli vaarassa on sisäiset vedenvuodot.
        simvastatiini eli statiinit eivät ole sydän vaan kolesteroili lääke. siitä tuli lihakset kipeiksi ja päässäni ei ollut kaikki muumit pirteimmillään.
        spesikodin olen myös jättänyt poikkeeen. sehän estää vai sykkeen nousun. en ole huomannut tarvitsevani.
        mulle on pistetty stentti pumppuun parivuotta sitten ja tunnen itseni hyvin voivaksi.

en usko kolesteroli teoriohin ja siksi statiinit pois. on ollut kirjoituksia notta k2-vitamiini poistais kalkkeutumia ja siinä olis niasiini ja d3- vitamiini hyviä apureita, mutta kuka tietää oikeat annokset ja tarttis ottaaa vedestä vitamiini pitoisuudetkin huomioon.

on varmaan lääkkeitä joita ei piä mennä jättämään poikkeen.

nitroja en ole tarvinnut.

• 17+ 3 = 62

Lääkitys on varmaan aiheellinen, jos on ollut sydänkohtaus ja pallolaajennus on tarvittu.

Plavix on kallis lääke ja suojaa hyytymiltä. Aivoinfarkti on suuri riski ensimmäisen vuoden aikana infarktin jälkeen. Sitten se yleensä jätetään pois.
      Primaspan on loppuelämän ajan tarpeellinen hyytymien esteämiseksi.
      Atorvastatin on kolesterolilääke. Aiheellinen ja riskiä pienentävä, kun sepelvaltimotauti on jo aiheuttanut oireita.
      Betasalpaajat ja muut verenpainelääkkeet varmaan myös lääkäri todennut aiheelliseksi.

Kardiologit varmasti parempia asiantuntijoita kuin apteekin lääkemyyjät eli farmaseutit.

Sydänkohtauksen jälkeen voi olla huonoa oloa muustakin syystä kuin lääkkeistä. Itselläni on kestänyt jopa vuosia tottua uuteen olotilaan. Verenpaineita kannattaa kotona mitata ja keskustella lääkärin kanssa, jos verenpaineet menevät liian alas. Mittarit ovat nykyään kohtuuhintaisia ja luotettavia. Itseltäni jätettiin aikanaan beetasalpaaja pois, kun verenpaineet ja syke menivät turhan alaisiksi. Pärjään pelkällä ACE:n estäjällä.

Kärsivällisyyttä tarvitaan taudin kanssa elämisessä. Siitä ei valitettavasti parane, mutta sen kanssa pärjää ja voi elää normaalia elämää. Liikunta tekee hyvää ja paino kannattaa pitää kurissa. Suosittelen lukemaan vaikkapa sydänliiton ohjeita, vaikka nettikeskusteluissa puhtaasti tietämättömyyttä vähätellää koululääketiedettä.

• kolesteroli

Kolesterolilääkkeitä syödään aivan turhaan. Tieteellisten tutkimusten mukaan niistä ei ole mitään hyötyä.

jos ihmiset osaisivat tasapainottaa ravitsemuksen omega-6-3- rasvahappojen suhteen.

Kolesterolilääkkeet huonontavat veren rasvahappotasapainoa! Aiheuttaa muutokset maksan toiminnassa.

• jösses

Sydänpotilaat syövät statiinia vaikka kolesteroli olisi jo matala, koska sillä on kolesterolia alentavan vaikutuksen lisäksi verisuonen sisäpintaa tasapainottava vaikutus eli se estää uuden infaktin tuloa eri mekanismilla kuin kolesterolia alentamalla. Myös kolesteroliasiat ovat tärkeitä jos on jo olemassa sydäntauti. On ihan eri asia alentaa kolesterolia "varmuuden vuoksi" jos ei ole tautia (moni syö lääkkeitä ja yksi säästyy infarktilta) tai jos on jo sydäntauti (suurin osa saa uuden infarktin ilman lääkkeitä), Tieteellistä näyttöä hyödystä (erityisesti sydänpotilailla) on paljon, kun taas näitä muotijuttuja ei olla oikeasti edes tutkittu tieteellisesti vaan niistä on vaan tehty kivoja ja vakuuttavia telkkariohjelmia joiden takia jo moni on saanut turhan infarktin tai aivohalvauksen. Jee.

• Minulla tuli kammiovärinät 8 vuotta sitten ja asennettiin tahdistin, ilman mitään ahaumia ja selvää syytä. Nyt olen enemmän perehtynyt asiaan ja päätynyt ajatuksee, että liiat hiilihydraatit ovat pahimpia ongemien aiheuttajia, minulla lisänä diebetes joka sekin aiheutuu väärästä ruokavaliosta, eli minusta oltiin tekemässä "pilleriautomaatti".

Ensin heitin kolesterolilääkkeet roskikseen, koska niillä on liikaa sivuvaikutuksia ja pääosin turhia. Nyt ryhdyin Ldhf ruokavaliolle, jossa hiilihydraatit minimoidaan ja rasvojen (voi ym) lisätään. Paioa kudonnut viitisen kiloa, viikko sitten pudotin diabetespillerit puoleen ja ensi viikolla kokonaan pois.

Kannattaa selvittää ruokavalion osuus ongelmien syntymiseen, mutta siinä pitää käyttää omaa järkeäänkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      47
      2192
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      191
      2009
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      835
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      736
    Aihe