** Erosin kirkosta **

Enko usko enää???

Erosin siis kirkosta, enko usko enää jumalaan, enko saa viettää joulua?

Erosin vain siis sen takia että nykypäivänä on pakko säästää joka asiassa, vuosi voittoa siis tulee noin 500e kun erosin. Enkö enää usko jumalaan, rankaiseeko jumala?
Ei...
VOIKO OLLA ETTÄ JOS ON JOKIN ASIA MIHIN USKOT, SINUN TÄYTYY MAKSAA SIITÄ?
Onko jumalan silmissä se uskovainen joka maksaa rahalla uskonsa?
Miksi uskosta pitää maksaa? "tiedän mihin kirkolla menee rahaa mutta ihmisen uskoon ei raha vaikuta"
Lukeeko raamatussa että vain se on uskovainen joka todistaa sen maksamalla rahalla? entä lukeeko raamatussa että vain rahaa antamalla voit juhlia esim joulua tai käydä kirkossa?
Onko kirkkokin rahan perässä juokseva huijaus, ei raamatussa varmaan lue että ottakaa rahat, ja vain rahaa antava voi olla uskovainen?

Kaikki mielipiteet tervetulleita.

30

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielipide vain

      Usko siihen mikä tuntuu hyvältä.

      • ilkka..

        eikö teidän ateistien mielestä usko ole jokaisen henkilökohtainen asia, ja uskoa ei saa tuputtaa?? kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla.


      • misikaan
        ilkka.. kirjoitti:

        eikö teidän ateistien mielestä usko ole jokaisen henkilökohtainen asia, ja uskoa ei saa tuputtaa?? kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla.

        eikös toi asia ole täysin päinvastoin......lol


      • pimpelipompom
        ilkka.. kirjoitti:

        eikö teidän ateistien mielestä usko ole jokaisen henkilökohtainen asia, ja uskoa ei saa tuputtaa?? kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla.

        Senkus kerrot että olet teisti. kuka estää?


      • rinspai
        ilkka.. kirjoitti:

        eikö teidän ateistien mielestä usko ole jokaisen henkilökohtainen asia, ja uskoa ei saa tuputtaa?? kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla.

        "kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla."

        Huh! Joku nous väärällä jalalla tänä aamuna!
        Oikeastaan oon 16w ja eroan kirkosta sit kesällä, ku yläasteen uskonnonopetus on loppunu.
        En ole kade toisten uskosta, säälin heitä (ehkei pitäisi, jos kerta ovat onnellisia). Ja olen erittäin helpottunut että saan vanhempieni tuen eroamiseen (he ovat tapakristittyjä).
        En mielestäni rehvastele, vaan kerron olevani ateisti ja iloinen siitä :D

        Kirkollisverot? Miksi maksaa uskomisesta? Tää on taas niitä juttuja, et yhtä hyvin vois lahjottaa tsunamien tai maanjäristysten uhreille ne vuosittaiset 500 euroa (tai oikeesti säästää, ettei tartte sit valittaa kuinka tiukkaa tekee).
        Ajattelen enemmänki, että jos uskoo Jumalaan, taivaaseen, valaistumiseen tai vaikka Poseidoniin niin USKO VOITTAA RAHAN.
        Raha, raha, raha......... -.-

        Luopukaa ennakkoluuloistanne. Sillä mul on Jehovan todistaja-kaveri ja me jutellaan näistä asioista ilman, että kumpikaan mainostaa omaa uskomustaan.
        Avartakaa mielenne, me kaikki ollaan kuitenki aivan samaa porukkaa pienten erimielisyyksiemme ja erilaisten käsitystemme kans.

        Mä sanon et ei oo buddhalaisia, ateisteja, kristittyjä, on vaan ihmisiä!


      • on vain
        rinspai kirjoitti:

        "kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla."

        Huh! Joku nous väärällä jalalla tänä aamuna!
        Oikeastaan oon 16w ja eroan kirkosta sit kesällä, ku yläasteen uskonnonopetus on loppunu.
        En ole kade toisten uskosta, säälin heitä (ehkei pitäisi, jos kerta ovat onnellisia). Ja olen erittäin helpottunut että saan vanhempieni tuen eroamiseen (he ovat tapakristittyjä).
        En mielestäni rehvastele, vaan kerron olevani ateisti ja iloinen siitä :D

        Kirkollisverot? Miksi maksaa uskomisesta? Tää on taas niitä juttuja, et yhtä hyvin vois lahjottaa tsunamien tai maanjäristysten uhreille ne vuosittaiset 500 euroa (tai oikeesti säästää, ettei tartte sit valittaa kuinka tiukkaa tekee).
        Ajattelen enemmänki, että jos uskoo Jumalaan, taivaaseen, valaistumiseen tai vaikka Poseidoniin niin USKO VOITTAA RAHAN.
        Raha, raha, raha......... -.-

        Luopukaa ennakkoluuloistanne. Sillä mul on Jehovan todistaja-kaveri ja me jutellaan näistä asioista ilman, että kumpikaan mainostaa omaa uskomustaan.
        Avartakaa mielenne, me kaikki ollaan kuitenki aivan samaa porukkaa pienten erimielisyyksiemme ja erilaisten käsitystemme kans.

        Mä sanon et ei oo buddhalaisia, ateisteja, kristittyjä, on vaan ihmisiä!

        ihmisiä. Voi että kun asia on sangen simppeli kun sen oikein oivaltaa...... kaikissa uskonnoissa piilee myös "valaistuminen." Esim. sana budha tarkoittaa kaiken tiedon omaamista, jolloin ihminen on kaikkitietäväinen, valaistunut. Koin itse sen joitakin aikoja sitten, kun tajusin miten koko rumba pyörii. Samaa juttua raamattu yrittää sepustaa hiukan eri tavoin. En ole lukenut koraania, mutta samoja juttuja varmaan. Lukekaa vaikka sivistyssanakirjoja ja muita...... esim. Jahve tarkoittaa minä itse ja hän eli sinä, joissain kielissä vastaava sana eli jokainen itse on oma jumalansa. Englannissa I, minä kirjoitetaan isolla. Mutta tuskin sillä itsekkyyttä korostetaan, vaan nimenomaan yhteistyön tärkeyttä ja toisten huomioimista.


      • 20V-WOMAN
        rinspai kirjoitti:

        "kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla."

        Huh! Joku nous väärällä jalalla tänä aamuna!
        Oikeastaan oon 16w ja eroan kirkosta sit kesällä, ku yläasteen uskonnonopetus on loppunu.
        En ole kade toisten uskosta, säälin heitä (ehkei pitäisi, jos kerta ovat onnellisia). Ja olen erittäin helpottunut että saan vanhempieni tuen eroamiseen (he ovat tapakristittyjä).
        En mielestäni rehvastele, vaan kerron olevani ateisti ja iloinen siitä :D

        Kirkollisverot? Miksi maksaa uskomisesta? Tää on taas niitä juttuja, et yhtä hyvin vois lahjottaa tsunamien tai maanjäristysten uhreille ne vuosittaiset 500 euroa (tai oikeesti säästää, ettei tartte sit valittaa kuinka tiukkaa tekee).
        Ajattelen enemmänki, että jos uskoo Jumalaan, taivaaseen, valaistumiseen tai vaikka Poseidoniin niin USKO VOITTAA RAHAN.
        Raha, raha, raha......... -.-

        Luopukaa ennakkoluuloistanne. Sillä mul on Jehovan todistaja-kaveri ja me jutellaan näistä asioista ilman, että kumpikaan mainostaa omaa uskomustaan.
        Avartakaa mielenne, me kaikki ollaan kuitenki aivan samaa porukkaa pienten erimielisyyksiemme ja erilaisten käsitystemme kans.

        Mä sanon et ei oo buddhalaisia, ateisteja, kristittyjä, on vaan ihmisiä!

        No mutta..pari juttua,
        Jos olet töissä, vain silloin sinulta menee kirkollisvero ;) ei muuten.
        Ja, miksi olla iloinen siitä jos olet ateisti? eikös se vain ole ihan normaali asia, jos olet sellaiseksi tullut.

        Ja btw, yleensä nuo kaikki rahat mitä kirkolle annetaan, ainakin osa niistä, mutta kaikki kolehdit, menevät juuri nuihin hyviin tarkoituksiin.

        Ihmisiä ollaan ollaan, mutta kaikilla on oma uskontonsa, joten, tuo viimeinen ei ainakaan kirjaimellisesti pidä paikkaansa :)


      • UskonPedofiinUskossa
        ilkka.. kirjoitti:

        eikö teidän ateistien mielestä usko ole jokaisen henkilökohtainen asia, ja uskoa ei saa tuputtaa?? kumminki täällä rehvastelette kuinka olette ateisteja, ja olette eronneet kirkosta ja tuputatte omaa ateismianne minkäå kerkeette. teillä on melkonen kateus niitä kohtaan, jotka ovat löytäneet jumalan ja ovat uskossa. tuputatte ateismia uskovaisille hirveällä voimalla.

        Mistä löytää tuon mainitsemasi satuolennon..mitä on uskossa oleminen..onko se sitä että uskovaipiirissa voi harrastaa pedofiiliaa ?
        Onko usko juuri sitä että sellaista voi harrastaa..
        Poliisikin voi olla rikollinen ja näköjään uskovainen vielä pahempi ,pahin on uskovainen poliisi ja vielä asennevammainen


    • Paljonko kirkko

      saakaan... Kaikki kun pienestä pitäen kirkkoon laitetaan.
      Ei sillä että heti maksaisi mutta onhan meitä paljon, myös suuri tuloisia.

    • ........

      Ainoa syy miksi maksan kirkolle on jos tulevaisuudessa vaimo haluaa kirkko häät, täysin turha laitos!!!
      Enemmän uskon joulupukkiin kun niitä sentään näkee joka vuos!

      • Liittyä voi aina sik

        aikaa kun naimisiin menee ;) se onnistuu netissä yhtälailla ku eroaminen


    • viettää joulua

      Mutta saat varastaa, tehdä huorin, ja kaikkea muuta kivaa.

      Onnea vain!

      • .........

        Kai ny kuitenkin järkeä saan käyttää? Pitää varmaan myös tota lakia noudattaa ja huoraaminen on vaan mun arvoja vastaan. Joo, en elä enää 1500 lukua :)


      • -----
        ......... kirjoitti:

        Kai ny kuitenkin järkeä saan käyttää? Pitää varmaan myös tota lakia noudattaa ja huoraaminen on vaan mun arvoja vastaan. Joo, en elä enää 1500 lukua :)

        Itte uskon ja noudatan raamatun ohjeita,mutta kirkosta olen eronnut 30vuotta sitten!Eli noin 9500euroa sitten!


      • .........
        ----- kirjoitti:

        Itte uskon ja noudatan raamatun ohjeita,mutta kirkosta olen eronnut 30vuotta sitten!Eli noin 9500euroa sitten!

        Olen harkinnut tätä jo kauan ja laitan asian huomenna vireille. Kiitos tuesta!


      • --------
        ......... kirjoitti:

        Olen harkinnut tätä jo kauan ja laitan asian huomenna vireille. Kiitos tuesta!

        Hautausmaiden ylläpitoon seurakunnat saa yhteisöverotuottoja ja hautapaikat on samanhintaisia riippumatta siitä kuuluuko kirkkoon vai ei ja kaikki haudataan samaan paikkaan ja samalla tavalla,jos joku nyt ei välttämättä halua itseänsä haudattavaksi erilliseen ateisti nurkkaan,mutta niitä ei edes ole joka paikassa.


      • Humanistisesti

        Joulua voi toki viettää, koska se on oikeastaan kristillistä joulua pajon pidempi juttu, niin antiikin roomassa kuin myöls täällä "pakanallisessa" pohjolassa...


    • minäkin....

      Tuskin jumalan silmissä huononen, tuskinpa se rahassa uskon mittareita katselee.
      Eli saat juhlia jouluja yms :D

    • Vastaus ja kysymys

      Miksi mietit sitä, että rankaiseeko Jumala, jos et usko Häneen. Eihän se sinua enää pitäisi painaa. Vai onko niin, että et sittenkää ole varma onko Jumalaa vai ei?

      Uskosta ei tarvitse maksaa. Mutta kirkot ja seurakunnat tarvitsevat toimintaansa rahaa. Pastorien, pappien ja muiden työntekijöiden palkat pitää maksaa, kirkkorakennus, sähkö, ilmoittelut yms. maksavat. Mutta on tietenkin luonnollista, jos ei usko Jumalaan, niin miksi maksaa instituution toiminnasta, joka on olemassa sen perusteella, että on Jumala. Luonnollinen ja looginen ratkaisu.

      Uskovaisuus ja rahan anteminen ei ole toistensa kanssa tekemisissä, ei edes uskominen ja kirkkoon kuuluminen. Kirkkoon kuulumalla ja maksamalla kirkollisveroa ei todista uskoaan eikä se tee kenestäkään uskovaista. Uskominen on sydämen asia ja aito usko vaikuttaa luonnollisesti omiin ratkaisuihin. Usko on suhde Jumalaan.

      Luule, että myös ateistiset järjestöt ottavat jäseniltää rahaa rahoittaakseen toimintansa, esim. Helsingin Vapaa-ajattelijat tekevät niin. Toimintatapa on luonnollista kaikille järjestöille ja yhteisöille. Miksi se olisi jotenkin kummallista kristillisten yhteisöjen kohdalla? Vastatkaapa joku tähän!

      Ainainen narina tästä, sigh! Jos et tykkää kirkon toiminnasta eroa siitä ja ole maksamatta. Maksakoot ne jotka pitävät kirkon toimintaa tärkeänä. Mitä siitä narisemaan. Ihmeellistä nitinää.

      Muistakaa myös, että kirkko hoitaa tehtäviä, joita valtio ei ole, niiden kalleuden takia valmis tuottamaan, esim. hautaustoimi ja vihkimiset. Kovin pahasti narahti valtiovalta kun kirkko tuossa homovihkimiskeskustelun yhteydessä ehdotti, että kirkko lopettaisi vihkimisen. Kalliiksi sanoi sen tulevan ja kehotti kirkkoa jatkamaan vihkimistoimintaa.

    • ...........

      Erosin just kirkosta eikä tunnu yhtään erinlaiselle,voi olla että selviän hengissä! 8)
      PEACE!

    • Tuskinpa nyt joudut tästä helvettiin.

    • hande-56

      Uskoa voi Jeesukseen vapahtajanaan vaikka ei olekkaan valtakirkon osamaskulippuja hallussa. Koska yksin Jeesus pelastaa !

    • Yksvaan76458392

      Ei se oma usko tarvitse kirkkoa tai maksua eli kirkollisveroa.
      Eiköhän se usko aina lähde omasta itsestään ja siihen ei tarvita kirkkoa tai muutakaan.

      Tuohon muuhun en ota kantaa.

    • gregdfgdgfdgd

      Jumala ei asu kirkossa vaan häneen uskovien ihmisten sydämissä. Minä kuulun kirkkoon enkä ole heti eroamassa. Ehkä jos kirkon yleinen teologinen linjaus lähtisi kovasti muuttumaan ja alkaisi sotia omaa ajatusmaailmaani vastaan, voisin miettiä eroamista. Rahallisista syistä en lähtisi eroamaan niin kauan kuin hiukankin vain on varaa olla rahoittamassa kirkon toimintaan. Katson että uskonelämän harjoittamisen kannalta seurakuntayhteys on tärkeä elementti, eikä seurakuntaa valitettavasti pidetä yllä ihan vain Pyhän hengen voimalla. Tämän homokohun vuoksi en missään nimessä lähtisi seurakunnasta. Eihän Päivi Räsänen edusta kirkkoa sen enempää kuin kukaan muukaan ns. rivijäsen. Hänellä ei ole edes teologista koulutusta vaan ainoastaan ahtaita ja kapeita mielipiteitä. Kristitty hän ei taida olla kuin paperilla. Uskon että kirkko vielä jonain päivänä vihkii homopareja, mutta näin valtava muutos vaatii aikaa.

    • allicapina

      Hei!
      Minä olen vahvasti sitä mieltä, että uskossa Jumalaan ei tarvitse mitään instituutiota. Vaan, että jokainen ihminen kyllä tietää ja tuntee sydämessään, mikä on oikein ja väärin. Ei uskoa mielestäni voi peilata muitten ihmisten mukaan. Ei hurskas ulkokuori, vaatetus tai mitkään puheet tee ihmisestä uskovaista tai rakkaampaa Jumalalle. Jumala näkee ihmisen sydämen ja Jumala on rakkaus. Uskomukset, tuomitsemiset ym. ne ovat lähtöisin ihmisistä eikä niillä ole mitään tekemistä Jumalallisen rakkauden kanssa. Rakkaus vaan on niin vahva asia, että sitä on niin vaikea ymmärtää, siksi me tukeudumme niin helposti sääntöihin ja sen sellaiseen.

    • USKOVA

      ei sun tarvii kuuluu mihkään kirkkoon kun vain uskot herraan jeesukseen niin sinä pelastut ja riittaa kun suusi tunnuksella tunnustat jeesuksen kristuksen herraksesi ja että hän kuoli ristillä meidän sytijemme tähden ja sovitti synti velkamme ja nousi kolmantena päivänä ylös kuoleista ,,(ja että hän on jumalan poika ,,toivotan sulle suurta jomalan siunausta ja kaikea hyvää lue raamatusta uutta testamenttiä nii sieltä kyllä löydät vastauksia esim (joh 3:16) SILLÄ NIIN ON JUMALA MAAILMAA RAKASTANUT ETTÄ HÄN ANTOI AINOAN POIKANSA ETTEI YKSIKÄÄ JOKA HÄNEEN USKOO HUKKUISI VAAN HÄNELLÄ OLISI IJÄNKAIKKINEN ELÄMÄ

    • Saddu ;-)

      > USKOMATON VAALIPANEELI
      > Torstaina 17.3.2011 klo 18.00 – 20.00 Porthania, Sali 3 (1. kerros),
      Yliopistonkatu 4, Helsinki
      >
      > Tule kuulemaan ja tenttaamaan puolueiden eduskuntaehdokkaita
      >
      > Mikä on uskonnon ja omantunnonvapauden sekä kansalaisten yhdenvertaisen
      kohtelun tila? Pitääkö tilannetta parantaa ensi vaalikaudella ja miten??
      >
      > Päivähoito? Koulu? Yliopistot? Armeija? Kirkollisverotus? Yhteisövero?
      Pakkouskonto? Pakkorukoiluttaminen? Valtio ja kunta jumalanpalvelusten
      järjestäjänä? Valat ja vakuutukset? Siviilivihkimisoikeuden laajentaminen?
      Kriisiapu? Hautaustoimi?
      >
      > Ovatko uskontokuntiin kuulumattomat ”toisen luokan kansalaisia”?
      >
      > Vastamaassa puolueiden eduskuntavaaliehdokkaita, mm:
      > tutkija Sanna Lehtinen, Keskusta
      > yht.maist. Taisto Orre, Perussuomalaiset
      > pääsihteeri Leo Stranius, Vihreät
      > kansanedustaja Erkki Tuomioja, SDP
      > psykologi Anna Vuorjoki, Vasemmistoliitto
      >
      > Paneelia vetää varapuheenjohtaja, lehtori Esa Ylikoski
      >

    • wrthwh

      Voit viettää joulua......sillä jumalakaan ei usko kirkkoon

    • Usko mihin tahdot

      Itse tunnen olevani wicca. Yritän erota kirkosta kesällä, kun täytän 15. Siis vanhempien luvanhan siihen tarvitsee. Viimeistään 18-vuotiaana itse eroan. Riparinkin jätin kesken ihan uskon takia. Mitä turhaan muutenkaan kirkolle veroja maksamaan n. tonnia vuodessa?

      'Joulua' aion viettää wiccojen Yulena, vaikken niin rituaaliwiccoihin kuulukkaan.

    • "vajaaksi jäänyt."

      Yritin aikanaan erota kirkosta 15.v mutta en tosiaan saanut vanhemmilta nimikirjoituksia lupapaperiin.Erosin 18.v itse.Rippikoulut on käymättä.En koe olevani pakana.Kertokaapas ohimennen mitä sana "pakana"tarkoittaa?Voin hiukan auttaa.Sanalla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.(kantasanalla,josta pakana sana on johdettu.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe