keittiömyyjä

ihmetteleevapaaehtoi

Olen toiminut keittiömyyjänä reilut kaksi vuotta. Pohja 2100e provikat. Nyt olen kuullut että useat myymälät ovat palkkaamassa myyjiään ainoastaan proviisiopalkalle.. Onko totta että myyjät suostuvat? Ei siis mitään pohjaa. Eli kauppiashan ei voi edes vaatia työaikaa eikä velvoittaa mihinkään. Lain mukaan kaikesta olisi maksettava. Saisinko myyjien kommentteja. Onko joku suostunut?

42

16502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • admdf

      joskus muinoin 90-luvulla oli jo sama homma eli alkuun pohja provikka joka muuttuu pelkäksi provikaksi kun hommat oppii, tosin provikan pitää nousta huomattavasti muuten ei mitään järkee. Hyvä puoli on jos kauppa käy ei tartte perse homeessa varrota raatoja.

      • keittipö

        Kuinka paljon provikat on ja mistä ne lasketaan.?


      • haiskahtaa
        keittipö kirjoitti:

        Kuinka paljon provikat on ja mistä ne lasketaan.?

        Toimin itse myyjänä tunnetulla kotimaisella merkillä. Itsellä pohja 2100e provikka 12-17% katteesta.
        Viimevuoden keskitulo noin 3400e/kk-vero. Nykyisin myyjille on tarjottu toiminimellä 50% katteesta. Alan suhdanteet vaihtelevat kuukausittain joten epätoivoinen hölmö suostuu. Sillä ei itseään elätä kun lomaillakkin ihmisen pitää. Noin nopeasti laskien jos minä siirtyisin tmi sopimukseen kyseisin ehdoin niin olisin saanut noin 1600e/kk käteen. Onnea vaan joka siihen ryhtyy. Löytyykö tmi tekijöiltä kommentteja.
        Niin ja sitäkin ihmettelen miten voidaan määrätä työajat toiminimessä jos niistä ei makseta erikseen. Laitonta. Osaavista keittiömyyjistä on pulaa ainakin etelä-suomessa joten olkaa tarkkana mihin nimenne laitatte.


      • provikoin
        haiskahtaa kirjoitti:

        Toimin itse myyjänä tunnetulla kotimaisella merkillä. Itsellä pohja 2100e provikka 12-17% katteesta.
        Viimevuoden keskitulo noin 3400e/kk-vero. Nykyisin myyjille on tarjottu toiminimellä 50% katteesta. Alan suhdanteet vaihtelevat kuukausittain joten epätoivoinen hölmö suostuu. Sillä ei itseään elätä kun lomaillakkin ihmisen pitää. Noin nopeasti laskien jos minä siirtyisin tmi sopimukseen kyseisin ehdoin niin olisin saanut noin 1600e/kk käteen. Onnea vaan joka siihen ryhtyy. Löytyykö tmi tekijöiltä kommentteja.
        Niin ja sitäkin ihmettelen miten voidaan määrätä työajat toiminimessä jos niistä ei makseta erikseen. Laitonta. Osaavista keittiömyyjistä on pulaa ainakin etelä-suomessa joten olkaa tarkkana mihin nimenne laitatte.

        Olen myyjänä keittiövalmistajalla etelä suomessa. Toimin tmi pohjalta. Provisioni on 60% toteutuneesta katteesta. Viimevuonna katteni tuottivat tmille 47,5te. Myyjänä olen varsin menestyvä verrattaessa samassa ketjussa oleviin myyjiin. Joten kun teen noin 45-50tuntia/vk niin ei tällä tmi systeemillä rikastumaan pääse. Ja ainainen ressi niskassa kauppojen ja toimituksien suhteen. Työ aikaa ei ole ja lomailla voin vapaasti. Kauppias pitää liikettä auki ja tmi myyjät vain myyvät, joten siltä osin meillä toimii.


      • osta pliis osta
        provikoin kirjoitti:

        Olen myyjänä keittiövalmistajalla etelä suomessa. Toimin tmi pohjalta. Provisioni on 60% toteutuneesta katteesta. Viimevuonna katteni tuottivat tmille 47,5te. Myyjänä olen varsin menestyvä verrattaessa samassa ketjussa oleviin myyjiin. Joten kun teen noin 45-50tuntia/vk niin ei tällä tmi systeemillä rikastumaan pääse. Ja ainainen ressi niskassa kauppojen ja toimituksien suhteen. Työ aikaa ei ole ja lomailla voin vapaasti. Kauppias pitää liikettä auki ja tmi myyjät vain myyvät, joten siltä osin meillä toimii.

        Myin toiminimellä pohja 0e. Provisio 10-15% myyntihinnasta ja velvoite olla myymälässä sovittuna aikana, käytännössä 3pvä viikossa. Toimeen tuli kun jaksoi vääntää kauppaa joka kuukausi. Varmaan oli laitonta joo. 2 vuodessa ajoin n.80tkm työajoja joista muuta korvausta ei saanut kuin provision jos sitäkään. Olisi voinut hatuttaa jos kauppa ei olisi käynyt... Monella työyhteisön jäsenellä myynti oli mitä oli, en tiedä miten laskunsa maksoivat jos maksoivat. Kyllähän tämä käytäntö on tosi yleinen, antakaahan totuuden kuulua!


      • totuuus
        osta pliis osta kirjoitti:

        Myin toiminimellä pohja 0e. Provisio 10-15% myyntihinnasta ja velvoite olla myymälässä sovittuna aikana, käytännössä 3pvä viikossa. Toimeen tuli kun jaksoi vääntää kauppaa joka kuukausi. Varmaan oli laitonta joo. 2 vuodessa ajoin n.80tkm työajoja joista muuta korvausta ei saanut kuin provision jos sitäkään. Olisi voinut hatuttaa jos kauppa ei olisi käynyt... Monella työyhteisön jäsenellä myynti oli mitä oli, en tiedä miten laskunsa maksoivat jos maksoivat. Kyllähän tämä käytäntö on tosi yleinen, antakaahan totuuden kuulua!

        Itse toimin noin vuoden toiminimellä 50% katteesta. Siirryin toiselle merkille josta sain pohjan 1800e 15% toteutuneesta katteesta. Käteenjäävä palkka nousi noin 1000e kun laskee lomat mukaan, jolloin toiminimellä ei tienannut mitään. Perheellisen joka oikeasti haluaa myös korvauksen työstää on lähes mahdoton toimia toiminimellä. Pitkiä päiviä, hiljaisia kesäkuukausia ja epäsäännöllisiä tuloja. Tietysti poikkeuksia löytyy jos sopimukseen sisältyy kuukausi/vuosi bonuksia. Eli bonuksia joista saa reilun rahallisen hyödyn eikä jotain tavara/lahjakortteja. t.myyjä turusta


      • vaihtuujatkuvasti
        totuuus kirjoitti:

        Itse toimin noin vuoden toiminimellä 50% katteesta. Siirryin toiselle merkille josta sain pohjan 1800e 15% toteutuneesta katteesta. Käteenjäävä palkka nousi noin 1000e kun laskee lomat mukaan, jolloin toiminimellä ei tienannut mitään. Perheellisen joka oikeasti haluaa myös korvauksen työstää on lähes mahdoton toimia toiminimellä. Pitkiä päiviä, hiljaisia kesäkuukausia ja epäsäännöllisiä tuloja. Tietysti poikkeuksia löytyy jos sopimukseen sisältyy kuukausi/vuosi bonuksia. Eli bonuksia joista saa reilun rahallisen hyödyn eikä jotain tavara/lahjakortteja. t.myyjä turusta

        Olin noin 5kk toiminimellä. Opettelin ohjelmat ja muut talon tavat. Tuloa kertyi toiminimelle 8100e. Siitä kun vähentää pakolliset niin käteen jäi noin 800e/kk. Haastattelussa luvattiin ja puhuttiin aivan muista luvuista joten suurin vedätys missä olen ollut. Niin ja kokenut myyjä 6v samassa myymälässä tienasi samassa ajassa noin 1300e/kk. Vaan hämpä vain nautti kun ei ollut työaikoja ja mies oli hyvässä virassa.


      • ei toimi
        vaihtuujatkuvasti kirjoitti:

        Olin noin 5kk toiminimellä. Opettelin ohjelmat ja muut talon tavat. Tuloa kertyi toiminimelle 8100e. Siitä kun vähentää pakolliset niin käteen jäi noin 800e/kk. Haastattelussa luvattiin ja puhuttiin aivan muista luvuista joten suurin vedätys missä olen ollut. Niin ja kokenut myyjä 6v samassa myymälässä tienasi samassa ajassa noin 1300e/kk. Vaan hämpä vain nautti kun ei ollut työaikoja ja mies oli hyvässä virassa.

        Meidän myymälässä oli 4 myyjää toiminimellä. Myyjiä on vaihtunut kolmen vuoden aikana 8 kertaa.
        Vaan meidän kauppias heräsi. Nyt meitä on kolme. Pohja 2000e ja pienet privikat päälle. Kun myymälän myynti ylittää kuukausi tavoitteen jokaiselle 400e ponusta. Vuosimyynnin ylityksestä 1200e ponusta. Toiminimelle en enää ikinä suostuisi. Ja uskon että kukaan kokenut myyjä ei ilman pohjaa enää työhön suostu. Uusia myyjiä on helppo uskotella vaan muutamassa vuodessa huomaavat todellisen tuntipalkkansa.


      • palkka kiitos
        ei toimi kirjoitti:

        Meidän myymälässä oli 4 myyjää toiminimellä. Myyjiä on vaihtunut kolmen vuoden aikana 8 kertaa.
        Vaan meidän kauppias heräsi. Nyt meitä on kolme. Pohja 2000e ja pienet privikat päälle. Kun myymälän myynti ylittää kuukausi tavoitteen jokaiselle 400e ponusta. Vuosimyynnin ylityksestä 1200e ponusta. Toiminimelle en enää ikinä suostuisi. Ja uskon että kukaan kokenut myyjä ei ilman pohjaa enää työhön suostu. Uusia myyjiä on helppo uskotella vaan muutamassa vuodessa huomaavat todellisen tuntipalkkansa.

        Kävin yhdessä hyppyrimäki kaupungin keittiöyhtiön haastattelussa. Oikein hakuyhtiö haastatteli.
        Lupasivat pohjaksi 500e tmille ensimmäisiltä komelta kuukaudelta. Se aika menee kuulema opetteluun. Aivan törkeä vedätys. Käteen jäisi noin 250e/kk. ja myymälässä pitäisi olla lähes päivittäin ja välillä vk-loppuisin. Sanoin kiitos MOI. Mielenkiinnolla seuraan tilannetta koska kyseiseen yhtiöön on jatkuva haku.
        Niin ja sain muuten kiinteäpalkkaisen työn mainostoimistosta.. Ei iso mutta kiinteä.


      • suostuu
        palkka kiitos kirjoitti:

        Kävin yhdessä hyppyrimäki kaupungin keittiöyhtiön haastattelussa. Oikein hakuyhtiö haastatteli.
        Lupasivat pohjaksi 500e tmille ensimmäisiltä komelta kuukaudelta. Se aika menee kuulema opetteluun. Aivan törkeä vedätys. Käteen jäisi noin 250e/kk. ja myymälässä pitäisi olla lähes päivittäin ja välillä vk-loppuisin. Sanoin kiitos MOI. Mielenkiinnolla seuraan tilannetta koska kyseiseen yhtiöön on jatkuva haku.
        Niin ja sain muuten kiinteäpalkkaisen työn mainostoimistosta.. Ei iso mutta kiinteä.

        Ajatelkaa jos Prisman kassat olisivat toiminimellä. Mitä enemmän myyt sitä enemmän tienaat. Lomia ja vapaita ei voisi pitää.. Tmi kuulostaa koiran työltä.


      • ketokaa
        suostuu kirjoitti:

        Ajatelkaa jos Prisman kassat olisivat toiminimellä. Mitä enemmän myyt sitä enemmän tienaat. Lomia ja vapaita ei voisi pitää.. Tmi kuulostaa koiran työltä.

        Välitysyhtiö etsii useammallekkin paikkakunnalle myyjiä erääseen suomalaiseen ketjuun.
        Lupaavat 50% toteutuneesta katteesta. Kävin haastattelussa ja kävin vielä kauppiaankin haastattelussa. Kukaan ei missään vaiheessa kertonut, vaikka kysyin mitä muut tienaavat katteillaan samassa myymälässä. Sanoivat että sadantonnin katteisiin on helppo päästä.
        Onko ketään alalta joka voisi kerto mikä on totuus?


      • katetta
        ketokaa kirjoitti:

        Välitysyhtiö etsii useammallekkin paikkakunnalle myyjiä erääseen suomalaiseen ketjuun.
        Lupaavat 50% toteutuneesta katteesta. Kävin haastattelussa ja kävin vielä kauppiaankin haastattelussa. Kukaan ei missään vaiheessa kertonut, vaikka kysyin mitä muut tienaavat katteillaan samassa myymälässä. Sanoivat että sadantonnin katteisiin on helppo päästä.
        Onko ketään alalta joka voisi kerto mikä on totuus?

        Satasen katteeseen vaaditaan noin 400te kalustemyyntiä. Väitän ja tiedän että ei niitä kyseisen tuloksen tekijöitä montaa ole. Jokainen voi laskea montako keittiötä 400te pitää myydä.


      • Mikä provisio?
        katetta kirjoitti:

        Satasen katteeseen vaaditaan noin 400te kalustemyyntiä. Väitän ja tiedän että ei niitä kyseisen tuloksen tekijöitä montaa ole. Jokainen voi laskea montako keittiötä 400te pitää myydä.

        Olen ollut alalla 10 vuotta. Myyn vuositasolla n.700-800 tuhannen euron edestä tavaraa. Myyn tavarat kiinteällä palkalla ja vakituisessa työsuhteessa. Työaika klo 7 - 17 5 pv / vko. Palkka 2700 €/kk - verot. Olen varmasti hyvä työntekijä yritykselle. Mielestäni jokaisen keittiömyyjän on helppo päästä vähintään sinne 500 t€ myyntiin jos haluaa kehittää itseään. Tavara jota myyn ei ole edes läheskään halvimmasta päästä joka vaatii oikeasti ammattitaitoa.


      • jaakkojaakko
        haiskahtaa kirjoitti:

        Toimin itse myyjänä tunnetulla kotimaisella merkillä. Itsellä pohja 2100e provikka 12-17% katteesta.
        Viimevuoden keskitulo noin 3400e/kk-vero. Nykyisin myyjille on tarjottu toiminimellä 50% katteesta. Alan suhdanteet vaihtelevat kuukausittain joten epätoivoinen hölmö suostuu. Sillä ei itseään elätä kun lomaillakkin ihmisen pitää. Noin nopeasti laskien jos minä siirtyisin tmi sopimukseen kyseisin ehdoin niin olisin saanut noin 1600e/kk käteen. Onnea vaan joka siihen ryhtyy. Löytyykö tmi tekijöiltä kommentteja.
        Niin ja sitäkin ihmettelen miten voidaan määrätä työajat toiminimessä jos niistä ei makseta erikseen. Laitonta. Osaavista keittiömyyjistä on pulaa ainakin etelä-suomessa joten olkaa tarkkana mihin nimenne laitatte.

        sinulla on hyvä pohjapalkka. harva joka päivystää jossain myymälässä saa edes tuon vertaa kuukaudessa. ja kaikesta mitä myyt saat provikan päälle vai?


      • jaakkojaakko
        jaakkojaakko kirjoitti:

        sinulla on hyvä pohjapalkka. harva joka päivystää jossain myymälässä saa edes tuon vertaa kuukaudessa. ja kaikesta mitä myyt saat provikan päälle vai?

        tuo edellinen viesti oli tarkoitettu nimimerkille "haiskahtaa" tuolla ylempänä.
        pomppasi vaan tänne jostain syystä.


      • Moljens
        osta pliis osta kirjoitti:

        Myin toiminimellä pohja 0e. Provisio 10-15% myyntihinnasta ja velvoite olla myymälässä sovittuna aikana, käytännössä 3pvä viikossa. Toimeen tuli kun jaksoi vääntää kauppaa joka kuukausi. Varmaan oli laitonta joo. 2 vuodessa ajoin n.80tkm työajoja joista muuta korvausta ei saanut kuin provision jos sitäkään. Olisi voinut hatuttaa jos kauppa ei olisi käynyt... Monella työyhteisön jäsenellä myynti oli mitä oli, en tiedä miten laskunsa maksoivat jos maksoivat. Kyllähän tämä käytäntö on tosi yleinen, antakaahan totuuden kuulua!

        Sun aikas meni ajeluun ja olit surkee myyjä. Jos ajat 40tkm vuodessa asiakkaissa et muuta kerkeäkkään. Ajat kuin edustaja b to b myynnissä. Noloa


      • ..............
        Mikä provisio? kirjoitti:

        Olen ollut alalla 10 vuotta. Myyn vuositasolla n.700-800 tuhannen euron edestä tavaraa. Myyn tavarat kiinteällä palkalla ja vakituisessa työsuhteessa. Työaika klo 7 - 17 5 pv / vko. Palkka 2700 €/kk - verot. Olen varmasti hyvä työntekijä yritykselle. Mielestäni jokaisen keittiömyyjän on helppo päästä vähintään sinne 500 t€ myyntiin jos haluaa kehittää itseään. Tavara jota myyn ei ole edes läheskään halvimmasta päästä joka vaatii oikeasti ammattitaitoa.

        Eiköhän palkkaustapa ole aina se joka on yritykselle edullisin, jos myynti on todella noin suurta ei ole tarvetta provisiolle, se tuskin lisäisi enää myyntiä mutta vähentäisi kyllä yrityksen voittoja.


      • sammmm
        vaihtuujatkuvasti kirjoitti:

        Olin noin 5kk toiminimellä. Opettelin ohjelmat ja muut talon tavat. Tuloa kertyi toiminimelle 8100e. Siitä kun vähentää pakolliset niin käteen jäi noin 800e/kk. Haastattelussa luvattiin ja puhuttiin aivan muista luvuista joten suurin vedätys missä olen ollut. Niin ja kokenut myyjä 6v samassa myymälässä tienasi samassa ajassa noin 1300e/kk. Vaan hämpä vain nautti kun ei ollut työaikoja ja mies oli hyvässä virassa.

        Eipä ihme että et tullut toimeen kun teit vain kuukauden myynnin . Tuo 8000 e pitää saada vähintään joka kuukausi ..


      • tiedän
        haiskahtaa kirjoitti:

        Toimin itse myyjänä tunnetulla kotimaisella merkillä. Itsellä pohja 2100e provikka 12-17% katteesta.
        Viimevuoden keskitulo noin 3400e/kk-vero. Nykyisin myyjille on tarjottu toiminimellä 50% katteesta. Alan suhdanteet vaihtelevat kuukausittain joten epätoivoinen hölmö suostuu. Sillä ei itseään elätä kun lomaillakkin ihmisen pitää. Noin nopeasti laskien jos minä siirtyisin tmi sopimukseen kyseisin ehdoin niin olisin saanut noin 1600e/kk käteen. Onnea vaan joka siihen ryhtyy. Löytyykö tmi tekijöiltä kommentteja.
        Niin ja sitäkin ihmettelen miten voidaan määrätä työajat toiminimessä jos niistä ei makseta erikseen. Laitonta. Osaavista keittiömyyjistä on pulaa ainakin etelä-suomessa joten olkaa tarkkana mihin nimenne laitatte.

        On tuo kyllä työttömyys/Kela korvausta parempi , joka on n.500€/kk


    • Anttipantti6

      2 vuotta provisiopalkkauksella töissä. Provikka max 11% ja annetut hinnan alennukset laskevat provikkaa. Provisio maksetaan kokonaiskauppasummasta jossa on myös alv. Elikkä jos tienaan 3000€ maksan siitä 23% alvia.
      Niinä kuukausina kun kauppa ei käy ollaan sitten tyhjän päällä. Se joka stressaa helposti ei kannata ryhtyä moiseen. Onko muilla kokemusta työsuhteen päättymisestä sekä kalustefirman asettamista karensseista. Itselläni on sopimuksessa pitkähkö karenssiaika tarkoittaen etten saa siirtyä kilpailevaan yritykseen töihin karenssiaikana. Onko ihan normaali kaytäntö?

      • Ensio 7

        Voit aivan huoletta siirtyä kilpailevan yrityksen palvelukseen.
        Elegalla on työsopimuksessa kilpailukielto ja sen rikkomisesta seuraava sakko, mutta selvitin asiantuntijalta että tästä pykälästä ei tarvitse välittää mitään. Kukaan ei voi estää menemästä töihin ihan minne haluaa, jos ei ole johtavassa asemassa ja lisäksi oikeasti tiedossa jotain salaisuuksia joita pystyy käyttämään entistä päämiestä vastaan.
        Koko tämä Elegan sopimuksen lause on pelkkää pelottelua, jolla yritetään estää myyjiä lähtemästä pois, kun selviää, kuinka kohtuuttoman huonot palkkaehdot todellisuudessa ovat.
        Kalustealalla ei ole kenelläkään mahdollisuutta estää siirtymästä kilpailijan palvelukseen.


    • Anttipantti6

      Millainen palkkaus elegalla oli? Pohja provikka vaiko pelkkä provikka? Ja millaisista prossista puhutaan? Ei muuten mutta olis hyvä tietää kuinka halvalla itseäni myyn...

      • Ensio 8

        Pelkkä provikka. Prossat vaihtelee, eri tuotteista erilaiset, esim ovista on eri prosentti kuin rungoista. Mutta prosentit ei todellisuudessa kerro lainkaan sitä, mitä sinulle maksetaan, nimittäin niihin sisältyy kaikki. Ensin vähennetään ALV, sitten matkakorvaukset sitten työnantajalle kuuluvat sivukulut yms. (Onko edes laillista vähennellä näin?) Nyt lähestytään vasta varsinaista palkkaa. Kaiken lisäksi palkka maksetaan vasta kuukausien päästä, sitten kun asiakas on maksanut laskunsa.
        Palkkaus tosi sekava, eikä todellisuudessa lähellekkään sitä mitä annetaan ymmärtää


      • Tmieiikinäenää
        Ensio 8 kirjoitti:

        Pelkkä provikka. Prossat vaihtelee, eri tuotteista erilaiset, esim ovista on eri prosentti kuin rungoista. Mutta prosentit ei todellisuudessa kerro lainkaan sitä, mitä sinulle maksetaan, nimittäin niihin sisältyy kaikki. Ensin vähennetään ALV, sitten matkakorvaukset sitten työnantajalle kuuluvat sivukulut yms. (Onko edes laillista vähennellä näin?) Nyt lähestytään vasta varsinaista palkkaa. Kaiken lisäksi palkka maksetaan vasta kuukausien päästä, sitten kun asiakas on maksanut laskunsa.
        Palkkaus tosi sekava, eikä todellisuudessa lähellekkään sitä mitä annetaan ymmärtää

        Aikas jännä maksusysteemi juu, tuli kans huomattua kun oli toiminimellä kyseisellä firmalla asentajana noin vuoden..


    • Kohta ex-myyjä

      MInä suostuin, mutta kuulunkin tuohon "epätoivoisten" joukkoon joka halusi kokemusta eikä ollut valmis muuttamaan ruuhka-Suomeen. Ei pohjaa, pelkkä provisio, joka on 60% asiakkaan maksaman alvittoman hinnan ja tehtaan hankintahinnan erotuksesta. 40% summasta menee kauppiaalle. Tekee noin seitsemän tonnin keittiössä minulle n. 700€ (miinus verot). Lisäksi ostin itse työskentelyvälineeni (tietokoneen ja nettitikun), jouduin jopa hankkimaan omalla kustannuksellani tietyn sähköpostiohjelman jolla teen tilaukset. Maksan kuukausivuokraa työpisteestäni ja lisenssimaksua suunnitteluohjelman käytöstä. Auto on tietenkin pakollinen ja sillä liikkuminen omasta pussista, myös tuotekoulutuksiin osallistuminen toiselle puolelle Suomea. Ja kännykkä ja mittauslaitteet. Jos teen virheitä tilauksessa tai suunnittelussa, joudun ostamaan virheelliset tuotteet itselleni. Olen nyt tehnyt tällä sopimuksella muutaman kuukauden töitä, ja mitta alkaa olla täynnä. Minusta ei ole kauppiaalle mitään kuluja, mutta hän saa olemassaolostani joka kuukausi useamman satasen vaikka en myy mitään. En minäkään tätä hommaa niin paljon rakasta, että maksan siitä että saan käydä töissä.

    • vaihtakaaalaa

      Kuulostaa ihan Keittiömaailmalta. En ole ikinä ymmärtänyt miksi joku maksaa vuokraa paikastaan eli siitä että tekee Keittiömaailmalle töitä.

    • INNOton

      Myönnän että menin halpaan. Vaihdoin vakituisen työni keittiömyyjän toimeen. Luvattiin joustavat työajat, kannettevat, puhelimet ym.. ja palkkaus toiminimellä 60% katteesta. Ja käteen meni.. laskin ansioni 19kk jaksolta jonka ehdin työssä olla. käteen 1610euroa/kk. Jos tämä olisi "vapaalla" työteolla saavutettu niin ok. vaan sitten määrättiinkin päivystykset 3arkea ja joka kolmas la. Töitö tein noin 50h/vk. Samassa myymälässä ehti aikanani vaitus myyjä 7 kertaa. Joten sanon uusille myyjille jotka olette menossa unelma-ammattiinne.
      ÄLKÄÄ SUOSTUKO PELKKÄÄN PROVISOPALKKAAN. ÄLKÄÄKÄ TAKUU PROVISIOON. Toiminimelläkään ei tarvitse suostua päivystyksiin ilman korvausta.

      • 1500+2,5%

        Kävin pääkaupunkiseudulla työhaastattelussa tunnetulla myymäläketjulla.Työpaikat oli välitysfirmalla toimeksiantona.Myyjiä tarvittiin 4 kpl kolmeen myymälään.
        Keskustelussa selvisi että myyjiä oli töissä yhteensä 8 kpl.Ja vain yksi oli ollut töissä kauemman kun vuoden.
        Työpaikka oli vuoden vuokrapaikka ja palkka 1500 € pohja 2,5% provikkaa.
        Sen jälkeen pelkkä provikka myynnistä.
        Olin kuudesta hakijasta ainut jolla oli kokemusta kaluste suunnittelusta ja myynnistä.
        Mokat tietysti vähennettiin myynnistä.
        Sääliksi kävi töihin päässeitä.


      • Försäljare

        Olen proviosiopalkalla tunnetun keittiömerkin palveluksessa. Laskutan joka kuukausi 60% toteutuneesta myyntikatteesta, oman toiminimeninkautta. Teen kuukaudessa katetta 8000 - 18000 €, joten kyllä tuolla hyvin toimeen tulee. Provisiopalkkainen myyntityö ei todellakaan ole joka jannun hommaa ja sopii vain oikeille myyntitykeille.
        Lopettakaa se valitus ja menkää taitojanne vastaavaan työhön.


      • junnuver
        Försäljare kirjoitti:

        Olen proviosiopalkalla tunnetun keittiömerkin palveluksessa. Laskutan joka kuukausi 60% toteutuneesta myyntikatteesta, oman toiminimeninkautta. Teen kuukaudessa katetta 8000 - 18000 €, joten kyllä tuolla hyvin toimeen tulee. Provisiopalkkainen myyntityö ei todellakaan ole joka jannun hommaa ja sopii vain oikeille myyntitykeille.
        Lopettakaa se valitus ja menkää taitojanne vastaavaan työhön.

        Nyt tuli hieman paksua.


    • rakentaja3

      Kiinnostus alaa kohtaan lopahti! Ajattelin, että rakentajana tietäsin mitä muutoksia keittiöbisnekseen kannattaisi satsata jotta tavarat olisi houkuttelevia, mutta.....enpä vaivaudu. Tiedon pidän itselläni!

    • 1myyjä

      Hei, löytyipä vanha ketju, mutta josko vielä nostaisi tätä aihetta. Mitä mieltä olette alalla käytettävästä takuupalkasta? Eli maksetaan tietty summa vaikka myynti ei oikeuttaisi vastaavaan provikka perusteiseen palkkaan. Takuupalkka kattaa erotuksen sovittuun summaan asti. Ja kun tulee palkka joka taas ylittää minimin rajan, maksetaan siitä edellisen kuukauden mahdolliset miinukset joka on siis tätä takuupalkka osuutta. Onko tämä ihan yleinen käytäntö? Voiko tällöin myös jäädä velkaa työnantajalle työsuhteen päättyessä?

      • TotuusSattuuQC

        "Voiko tällöin myös jäädä velkaa työnantajalle työsuhteen päättyessä?"

        Ei voi. Pienin mahdollinen palkka on 0e.


      • Kunhanpohdin

        Mutta eikö takuupalkan käyttö ole sama kuin palkkaennakko? Ja jos olet saanut palkkaennakkoa ja perään irtisanoudut, niin silloin jää velkaa työnantajalle.


      • Kaikkionmahdollista

        Suomessa on sopimusvapaus ja riippuu siis siitä, miten asia on muotoiltu sopimukseen. Kannattaa vaikka luetuttaa toisellakin henkilöllä, jos itseä mietityttää muotoilu. Tai jos kuuluu johonkin ammattiyhdistykseen, niin niissä on useimmiten lakimiespalvelut ja neuvovat työsopimuksiin liittyvissä asioissa. Sopimusta ei varmaan toisenlaiseksi saa muutettua, jos yrityksen normaalitapa, mutta ainakin selvittämällä ennakkoon, mitä se oikeasti tarkoittaa, ei tule yllätyksiä sitten myöhemmin.


    • TIETOH

      TUO ON LAITONTA

    • gruss

      Tämä palkkamalli on alalla yleinen. Vaihtelee firmoittain. Muistakaa, että tästä rahasta pitää maksaa myös sivukulut - molempien. Eläkettä ei kartu muuten joten käteen jäävä summa voi olla tosi pieni ja jos ei maksa noita eläkkeitä (vaikka se aika tuntuisi kaukaiselta) voi myöhemmin koittaa ohraleipä. Itseään ei kannata orjuuttaa ja antaa työpanostaan ilmaiseksi - se vain ruokkii palkkatavan laajenemista. On jotenkin kumma että tästä ei puhuta enempää. Vaaditaan paljon ja annetaan vähän ja siirretään vastuu. Siksi alalla on paljon ihmisiä jotka kokeilee alaa ja vaihtaa kohta turhautuneena maisemaa ja asiakkaat/kauppiaat valittavat kun on niin huonoja myyjiä . Kauppias tietää syyn mutta asiakas ei.
      Ketjussa on monenlaisia palkkamalleja, eikö tällä alalla ole mitään alan liittoa tai yrittäjäyhdistystä jossa asiaa voisi yrittää korjata ja viedä eteenpäin? Ainakaan ei kannata uskoa mitä rekrytoinnissa luvataan. Kuka pitää puolia kun kauppiaalta jää toiminimelle provikat maksamatta tai niin on pienet ettei sillä elä? Missä toteutuu kaikki yritysten johtoportaan visiot "läpinäkyvästä" liiketoiminnasta? Tässä sen näkee miten tyhjää lyö ja kuinka paljon menee hukkaan ihan hyviä tyyppejä.

    • puurot.ja.vellit

      T:mi on yrittäjä, joka maksaa itse eläkemaksunsa, verot, vakuutukset yms. sivukulut. Mikään kalustefirma, eikä muukaan yritys maksa sen kanssa sopimuksen tehneelle yritykselle palkkaa!
      T:mi yrittäjä = yritys, joka laskuttaa ihan itse toimeksiantajiaan.

      Mielestäni tuollainen yrittäminen ei oikeasti ole edes yrittämistä, mutta se on taas toinen juttu..

    • Anonyymi

      Olen ollut 6 vuotta 50% kasteesta toiminimellä. Viivan alle on jäänyt 50 -70te vuodessa. Olen sitä mieltä, että hyvän myyjän kannattaa olla toiminimellä.

    • Anonyymi

      Jep jep ..

      20v keittiössä töissä ravintola kokkina ja viimeset 9v olin keittiömestarina useissa eri ravintoloissa.

      Palkka mesu aikana rapiat 3k brutto.

      Nyt ollu myymässä keittiöitä (korona vei työt) provisio palkalla ja esim kesäkuun palkka brutto yli 4k 😀

      Juu ei sovi kaikille , mutta turha täällä päteä jossei itellä kauppa käy ettei homma toimisi.

      Ps. Yhtäkään kertaa en ole alle 40k myynyt per kuukausi , joten joka kerta ”pessyt” nuo keittiö palkat.

      Omasta itsestä paljon kiinni, kyvystä tulla ihmisten kanssa toimeen, olla luotettava , hyvä jätkä ja löytää tarvitsevat asiakkaat ja tehdä oikeanlaisia suunnitelmia eri tarpeisiin.
      Siinä avaimet hyvään myyntityöhön.

      • Anonyymi

        Hei,

        Anonyymi, missä keittiöliikkeessä olet töissä?


    • Anonyymi

      Olin myyjä/suunnittelija uniikkeja keittiöitä valmistavassa firmassa. Pohja 1800 10% alv. 0% myyntihinnasta. Pärjäsi vaikka keittiöitä ei mennyt liukuhihnalta, kun keittiöt olivat kalliita, 50 000 ei ollut mikään harvinaisuus ja kallein oli 120 000 mutta kyllä tuon kanssa tuli myös työtunteja paljon, muutama sata varmasti.

      Suunnittelu (myös työpiirustukset puusepille) ja 3D-mallinnukset asiakkaalle (useita versioita), cnc-ohjelmat työstökeskukselle, materiaalien metsästämistä ja tilaamista (Briteistä ja Italiasta), lukuisat mittauskäynnit, yhteydenpito sähkö- , IV- ja putkiurakoitsijoihin, jne.

      Mielenkiintoista mutta kaikkea aikansa, ei mitään rakettitiedettä kuitenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe