ikkunapinta-alat?

tilaajien vapaaehtoisestiko valitsemia ovat usein vastaantulevat ylisuuret ikkunaratkaisut?

vaiko taas yksi osa arkkitehtien monipuolista terrorismia järjenkäyttöä vastaan?

voisikohan ajatella arkkitehtikoulutukseen jotain uutta suuntausta, jossa opetettaisiin luomaan tyylikkyyttä ilman yletöntä lasin käyttöä? (ja ilman "harakanpesä"tyyliä: ristikoiden, sauvojen ja vastaavien tolkuttomasti huollettavaa pintaa sisältävää, mutta ennen kaikkea esteettisesti kuvottavaa)

(mikseivät luonnonsuojelijat protestoi lasisista julkisivuista, joihin törmäillessä kuolee vuodessa tuhansiakin lintuja yhdessä talossa?)

9

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heterobi

      homo homo homoooo hintti, Homo.

      • valium?

        Aika varhain sulla on jo lääkkeet loppu.


    • Allumiini

      Ehkä nyt et varsinaisesti tarkoita juuri tätä, mutta ihan pieniä ikkunoita on nykyään vaikea tehdä.
      Rakentamismääräyskokoelman uudehko C3 osa "yllyttää" isompiin. Siinä asetetaan U-arvolle vertailuarvoksi 1 W/m²K. Kun lasista tekee pienen, niin lasipaketin reunalistojen lisäkonduktanssin osuus kasvaa. Niinpä pienestä luukusta on vaikea saada riittävän hyvää. Sama RakMkC3 tietysti antaa mahdollisuuden kompensoida muilla rakenteilla ikkunaa niin, että ikkunan maksimi U-arvo voi olla vaikka 1,8 W/m²K, mutta kompensaatiolaskentaan ei näytä monikaan lähtevän. Ja vaikka lähtisikin, niin sama ongelma on pienissä luukuissa aina. Jos siihen U-arvo 1:een koettaa pienellä lasilla päästä, niin mennään TPS välilistoihin, selektiivilaseihin, kryptontäyttöihin yms. Eksoottiset lasit alkavat maksaa. Helpompaa on laittaa neliö lisää, jolloin sen viivamaisen lisäkonduktanssin suhteellinen vaikutus pienenee. Lasi taas arkkitehtoonisesti merkitsee näkemistä, valoa, avaruuden tuntua. Harva haluaa asua bunkkerissa.

      • kari789

        Tuohan on kerrassaan järjetöntä. Pitää käyttää isoja ikkunoita, vaikka niiden kautta kuluu enemmin energiaa kuin pienestä, kunhan kerroin saadaa pieneksi.

        Kuvitteellinen esimerkki. Neliön kokoisen ikkunan kerroin on 1,1 ja kahden neliön ikkunan 0,9. Jos pienen kautta menee tehoa 11 vattia, niin ison kautta kuluu 2 x 0,9 = 18 vattia. Käytetään siis isoa, koska kerroin on parempi, vaikka kulutus on lähes kaksinkertainen.


      • 1+9
        kari789 kirjoitti:

        Tuohan on kerrassaan järjetöntä. Pitää käyttää isoja ikkunoita, vaikka niiden kautta kuluu enemmin energiaa kuin pienestä, kunhan kerroin saadaa pieneksi.

        Kuvitteellinen esimerkki. Neliön kokoisen ikkunan kerroin on 1,1 ja kahden neliön ikkunan 0,9. Jos pienen kautta menee tehoa 11 vattia, niin ison kautta kuluu 2 x 0,9 = 18 vattia. Käytetään siis isoa, koska kerroin on parempi, vaikka kulutus on lähes kaksinkertainen.

        mutta talossa pitää ikkunat olla mieluummin isoja kuin jotain ampumaaukkoja.
        Onneksi sitä järkeä saa käyttää!


      • lasialasia
        1+9 kirjoitti:

        mutta talossa pitää ikkunat olla mieluummin isoja kuin jotain ampumaaukkoja.
        Onneksi sitä järkeä saa käyttää!

        on se 10% huoneen kokonaisalasta,maksimia ei olekaan määritelty. Voi vaikka asua lasitalossa kunhan ikkunan U arvo 1 tai pienempi (2010->)


      • eljii
        lasialasia kirjoitti:

        on se 10% huoneen kokonaisalasta,maksimia ei olekaan määritelty. Voi vaikka asua lasitalossa kunhan ikkunan U arvo 1 tai pienempi (2010->)

        > 10% huoneen kokonaisalasta,maksimia ei olekaan määritelty.

        Kukaan ei kiellä pistämästä pakkasilla styrox-levyä ikkunaan. Pimeän aikana tällä ei pitäisi olla vaikutusta edes huoneen valoisuuteen?


      • Vastarannan kiiski
        lasialasia kirjoitti:

        on se 10% huoneen kokonaisalasta,maksimia ei olekaan määritelty. Voi vaikka asua lasitalossa kunhan ikkunan U arvo 1 tai pienempi (2010->)

        Kaikki asumaan kasvihuoneisiin, niin maailma pelastuu. Rakennusala on ainoa ala, jossa järjenkäyttö on määräyksin kielletty.


      • Vastarannan kiiski kirjoitti:

        Kaikki asumaan kasvihuoneisiin, niin maailma pelastuu. Rakennusala on ainoa ala, jossa järjenkäyttö on määräyksin kielletty.

        > Rakennusala on ainoa ala, jossa järjenkäyttö on määräyksin kielletty.

        arkkitehdit haluavat joka huoneeseen kymmenen neliömetriä ikkunaa josta pakkasyönä pimeys tulvii sisään?

        jospa samalla virtaa kylmää? johtumalla JA kylmäsäteilynä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe