Valtion oikeusaputoimisto

oikeusapua

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia edunvalvontavaltakirjan tekemisestä?

Ohjeita ja malleja olen lueskellut ja ollut yhteydessä maistraattiin ja sitte tähän Valtion oikeusaputoimistoon.

Netistä löytyy malleja valtakirjalle ja olen mielestäni laatinutkin melko kattavan paperin, edunvalvojaksi lupautunut on tiedossa.
Mutta, nyt on epävarmaa kelpaako tämä jos tarve tulee. Vai onko se oltava aina jonkun asianajajan laatima?

Oikeusaputoimisto sanoi että meidän asianajaja sen laatii ja maksaa 170e tunti oikeusapumaksu 70.00e.
Olen niin pirun rikas että 1300e eläkkeelläni, ja rahaakin on yli 5000 pankissa ja asuntokin on, etten saa halvemmalla oikeusapua.
En suostu maksamaan Valtion oikeusaputoimistolle moisia summia, oli vielä tympee natisija puhelimessa.

17

1760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valtion virallinen lomakepohja, oikein täytettynä kelpaa ilman asianajajaakaan.
      Valtakirja on aina ongelma. Yksinkertaistettuna se antaa oikeuden ihan kaikkeen mitä siinä mainitaan, ehdottomana.

Sitten tullaan siihen kinkkiseen asiaan, kaikessa on aina vaihtoehtoja, ja jos niiden vaikutusta ei tiedä saattaa pulahtaa Allikkoon. Lainopillinen maailma, lisättynä poliittisilla kiemuroilla, ei suostu koskaan täsmällisiin ilmauksiin, koska silloin loppuu lehmänkaupat ja asianajajilta leipä.
      Mutta jossainmäärin se on hyväksyttävää.
      Otetaan murha, suunniteltu tappo. Laissa voisi sanoa: murhaaja ammutaan heti, mutta tilanne voi olla niin että murhaaja on saattanut olla vuosikausien rääkkäyksen kohde joka ei enää kestä vaan suunnittelee ja toteuttaa murhan.
      Sinuna minä luottaisin asianajajaan. Ei sen tarvitse olla Oikeusaputoimiston mies/nainen.
      H.

• ........

tuolta Vammaiset-palstalta.
      Saat varmasti asiallisen vastauksen.

• ei tarvii olla asianajajan laatima jos valtakirjassa ilmenee mihin se on tarkoitettu ja kahden todistajan allekirjoittama että olet sen tehnyt ruumiin ja sielunvoimissa tai jotain.
      Sitten ei muuta kuin maistraattiin paperi. Kyllä sieltä tulee ilmoitus jos se on tehty väärin.

• oikeusapua

Noin minäkin sen luulin olevan.Maistraatti sanoi ettei sinne voi viedä mitään papereita, eikä he mitään tarkasta.
        Edunvalvoja kuulemma hakee lupaa maistraatilta että voi toimia tämän valtakirjan mukaan, sitten aikanaan.
        Oletko tehnyt vienyt maistraattiin valtakirjan?

• oikeusapua kirjoitti:

Noin minäkin sen luulin olevan.Maistraatti sanoi ettei sinne voi viedä mitään papereita, eikä he mitään tarkasta.
        Edunvalvoja kuulemma hakee lupaa maistraatilta että voi toimia tämän valtakirjan mukaan, sitten aikanaan.
        Oletko tehnyt vienyt maistraattiin valtakirjan?

viennyt mutta olen paljon asiasta lukenut ja edunvalvojaksihan ei pääse jos ei maistraatti ole sitä ensin hyväksynyt, ainakin kunnan edunvalvoja pitää sitä kautta hakea, niin kai sit muukin. Kuulostaa ihan hassulta nyt tuo mitä sulle on väitetty. Voihan olla että muistan asioita väärin.

• .......

löytyy malleja valtakirjasta.

• 17-18

kunnan/kaupungin sosiaalitoimen alainen ja tarkoitettu hoitamaan holhottavaksi määrätyn henkilön rahoja/varoja, päätöksen holhoukseen asettamisesta tekee maistraatti. Itsekin voi hakeutua holhottavaksi, jos..hmm.

Maksu määräytyy holhottavan käytettävissä olevien varojen perusteella ja holhoojan pitää tehdä tilitys kaikista rahaliikkeistä maistraattiin vuosittain. Ja maistraatin pitää hyväksyä tilitys myös.
      Jos itse pystyt hoitamaan raha-asiasi, niin en suosittele. Voi mennä asunto ja saat pari satkua kuukaudessa ns. käyttörahaa.
      Googleta:yleinen edunvalvonta, niin saat tarkempaa infoa.
      P.s.kokemukseni on työperäistä.

• oikeusapua

Edunvalvontavaltuutus
        Mikä edunvalvontavaltuutus on?
        Edunvalvontavaltuutuksella henkilö voi itse etukäteen
        järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että
        hän myöhemmin tulee kykenemättömäksi hoitamaan
        asioitaan esimerkiksi sairauden tai heikentyneen
        terveydentilan vuoksi.
        ”Miten haluaisin asioitani hoidettavan, jos
        sairastun vakavasti tai jos kykyni tehdä päätöksiä
        heikkenee vanhana?” on kysymys, jota yhä useampi
        pohtii etukäteen. Marraskuussa 2007 voimaan
        tullut edunvalvontavaltuutusta koskeva laki antaa
        aikaisempaa paremmat keinot varautua hyvissä
        ajoin etukäteen mahdolliseen toimintakyvyn heikkenemiseen.
        Tekemällä edunvalvontavaltuutuksen
        ihminen voi varmistaa, että mahdollisen toimintakyvyttömyyden
        kohdatessa hänen asioitaan hoitaa
        hänen itse valitsemansa uskottu henkilö.
        Miten edunvalvontavaltuutus
        tehdään?
        Edunvalvontavaltuutus tehdään kirjallisesti testamentin
        tapaan. Edunvalvontavaltuutusta koskevassa
        valtakirjassa valtuuttaja nimeää valtuutetun,
        joka on suostunut tehtävään, sekä määrittelee
        asiat, jotka valtuutus kattaa. Hän voi oikeuttaa
        valtuuttamansa henkilön huolehtimaan omaisuutensa
        hoidosta ja muista taloudellisista asioistaan
        sekä, niin halutessaan, häntä itseään koskevista
        asioista, kuten terveyden- ja sairaanhoidosta.
        Kahden esteettömän todistajan on oltava
        samanaikaisesti läsnä, kun valtuuttaja allekirjoittaa
        valtakirjan tai tunnustaa siinä olevan allekirjoituksensa.
        Tämän jälkeen todistajien on todistettava
        valtakirja allekirjoituksillaan. Lähiomainen ei voi
        toimia todistajana. Allekirjoitettu valtakirja luovutetaan
        valtuutetun haltuun tai siitä ilmoitetaan
        muutoin valtuutetulle.

"Valtakirjan laatimisessa voi olla hyvä pyytää
        oikeudellista apua oikeusaputoimistosta tai asianajajalta.
        Valtakirjan voi luonnollisesti myös peruuttaa"
        tai sitä voi muuttaa.
        Tästä on kysymys. Oikeusaputoimisto haluaa tehdä itse ja rahastaa, ei halua tarkastaa tekemääni.
        Vastauksesi oli hyvin työperäinen. Joskus tuntuu että työperäiset ei ole aivan kärryillä koko asiasta. Laki edunvalvonnasta vuodelta 2007

• maksut
      • oikeusapua

Muistin väärin tuon tuntipalkkio se oli tuo 100e. Eli 170 se oli tullut maksamaan, minulle jos se tehdään tunnissa.

Siinä vaiheessa kun ruettiin luettelemaan lisä omavastuista niin sanoin, antaa olla.

• ..on uusi asia, joka on ollut olemassa vasta noin kolme vuotta. Tässä, kuten ei muissakaan juridisissa asioissa kannata kuunnella niitä, joiden vastauksesta kuultaa "musta tuntuu" tai "mä luulen". Tässä Oikeusministeriön asiaa koskevat sivut, joista löydät oikeaa tietoa.

http://www.om.fi/text/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Edunvalvontavaltuutus/Mitenedunvalvontavaltuutustehdaan

Oikeusaputoimiston kulut ovat oikein kohtuulliset, ei sen paperin tekemiseen mene kauankaan, ja joka tapauksessa eri luokkaa kuin yksityisellä asianajajalla.

Mikäli et luota omaan osaamiseesi, suosittelen asiantuntijan käyttöä.

• oikeusapu

Noita olen lueskellut ja sieltä löytyy hyviä ohjeita joiden pohjalta olen tehnyt. Muistiliitolla oli myös malleja. Kaikkea mikä tulee ulos asian googlaamalla olen lueskellut.

Ajattelin että jos joku olisi uuden lain aikana tehnyt niin voisi kertoa kokemuksistaan.
        Se vaan on epävarmaa että kelpaako se jos tulee ajankohtaiseksi, vaikka niin ohjeissa sanotaan. Voihan siinä olla vaikka pilkkuvirhe.

• oikeusapu kirjoitti:

Noita olen lueskellut ja sieltä löytyy hyviä ohjeita joiden pohjalta olen tehnyt. Muistiliitolla oli myös malleja. Kaikkea mikä tulee ulos asian googlaamalla olen lueskellut.

Ajattelin että jos joku olisi uuden lain aikana tehnyt niin voisi kertoa kokemuksistaan.
        Se vaan on epävarmaa että kelpaako se jos tulee ajankohtaiseksi, vaikka niin ohjeissa sanotaan. Voihan siinä olla vaikka pilkkuvirhe.

..sen ohjeiden mukaan tehnyt, ilman suuria sooloiluja, ei se yhteen pilkkuun kaadu.

Ja niin kauan kuin järkesi pelaa ja olet toimintakykyinen, voit aina tehdä uuden, jopa vaihtaa valtuutettua, mikäli edellinen ei enää nauti luottamustasi.

• juupistajuu
      • oikeusapu

Maksullinen, oikeasti?
        Silti halvempi kuin Valtion oikeusaputoimiston.
        Tuosta huomasin että laatimassani paperissa oli vain syntymäajat, ei koko sos tunnusta.
        Täytyy korjata.

• Paska evvk laki

Seuratkaa ketä läheistenne ympärillä pyörii, varsinkin vanhusten.Ikärajaa sopimuksen tekoon ei ole,ja näitä manipuloivia sairaita ihmisiä on.Sopimusta tehtäessä ei tarvitse olla lääkärintodistusta,vaan vasta sitten kun valtuutus tulee voimaan.Todistajina,jotka katsovat vanhuksen muka ymmärtävän sen ei tarvitse olla oikeusaputoimist.Sukulaiset ei voi olla todistajina,eivätkä välttämättä edes tiedä koskaan tällaisen sopimuksen teosta yhtään mitään.3 vuotta tästä laista olen matsaillut eri viranomaisten kanssa,ja sanonut tämän olevan porsaanreikiä täynnä.Vinkuvat vaan itsemääräämisoikeudesta,omasta tahdosta ym..Olekin kyseenalaistanut tämän.ja kertonut sen ettei sitä välttämättä kaikilla edes ole. Tiettyihin lakiin koskeviin eivät vastaa.Eivät tiedä itsekkään miten se menee.Läheiset eivät saa koskaan tietää mihin henkilön varallisuus on hävinnyt.Katsokaa pykälä päätöstilistä.Se kumoaa kaikki ns.vahingonkorvaukset valtuutetun aiheuttamasta tahallisesti tai tahattomasta varojen väärinkäytöstä.Vuositilitystä maistraattin ei tarvitse luovuttaa,jos sitä ei sopimuksessa erikseen mainita,eikä myöskään henkilön kuoltua.Tämä ns.luottamushenkilö hoitaa kaiken.Siinä laissa on muutenkin kaikkea paskaa ns.juostenkustu koko systeemi.

• testamentti

Edunvalvojan nimittäminen kannattaa miettiä, jos ulkopuolinen hänellä on täydet valtuudet toimia valvottavan omaisuuden kanssa haluamallaan tavalla.Tietääkseni ulkopuolinen edunvalvoja ottaa myös palkan edunvalvonnastaan. Valvottava ei saa myydä omaisuuttaan ilman maistraatissa nimetyn edunvalvojan tietämättä. Porsaannreikiä on vaikka millä mitalla ja kaikki edunvalvojan hyväksi.

Kun sopii edunvalvonnan lähiomaisten kesken, edullisemmaksi tulee kirjan laatijalle. Lomakkeeseeen kuten edellä on neuvottu, täytä lomake jossa määräämäsi edunvalvoja tai valvojat allekirjoituksineen 2 todistajan allekirjoitukset ja sitten maistraattiin.
        On oltava tarkkana kun porkkana ettei omaisuus joudu teille tietämättömille, vanhenevia kun pidetään helposti vedätettävina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe