Poikkeuksellisen radikaali facelift Jeep Compassille, siitäkin huolimatta että peräpää ei paljoa muutu:
http://www.jeep.com/en/2011/compass/
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/jeep-compass-siirtyy-lahemmaksi-grand-cherokeeta
Alkaa näyttää jo autolta!
Luvassa myös trail rated -versio alennusvaihteella (CVVT-vaihteiston yhteydessä), pohjapanssareilla, korotetulla maavaralla, all-terrain -renkailla jne. Toivottavasti tämä versio sisältyy myös Suomen maahantuontiohjelmaan.
Compassista Grand Cherokeen näköinen
21
950
Vastaukset
- 4wdhi
"USA:n valinnaista Off Road –pakettia ei tiettävästi tulla tarjoamaan Euroopan markkinoille", kertoo AutoBild:
http://www.autobild.fi/artikkeli/782/detroit-show-2011-makoisia-tarppipaloja/
Nyt täytyy kysyä: MIKSI? Mitä järkeä on siinä, että noin merkittävä varustepaketti alennusvaihteineen kaikkineen jätettäisiin Euroopan kokoisen markkina-alueen ulottumattomiin?- geezer4x4
että euroopan markkinoilla suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi tulee 2.2 litrainen diesel ja jotenkin muistelin että aikaisemminkaan dieselin yhteyteen ei ole saanut CVT-automaattia. Olisiko syynä mahdollinen kestävyysongelma dieselin muhkeamman väännön takia vai mikä lie, korjatkaa jos olen väärässä.
Ja juurikin automaatti alennusvaihteineen sisältyy kait tuohon Trail Rated -versioon.
Toivottavasti rakentavat edes jonkun Freedom Drive -välivirityksen euroopan malleihin kuten nytkin on ollut. - 4wdhi
geezer4x4 kirjoitti:
että euroopan markkinoilla suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi tulee 2.2 litrainen diesel ja jotenkin muistelin että aikaisemminkaan dieselin yhteyteen ei ole saanut CVT-automaattia. Olisiko syynä mahdollinen kestävyysongelma dieselin muhkeamman väännön takia vai mikä lie, korjatkaa jos olen väärässä.
Ja juurikin automaatti alennusvaihteineen sisältyy kait tuohon Trail Rated -versioon.
Toivottavasti rakentavat edes jonkun Freedom Drive -välivirityksen euroopan malleihin kuten nytkin on ollut.Saatatpa olla oikeilla jäljillä. CVT:tä ei ainakaan Patriotissa saa dieselin yhteyteen. Toisaalta bensakoneistakin kuitenkin myydään. Missä nämä Euroopassa myytävät kasataan? Jos tehdas on toinen kuin jenkkimarkkinoille, olisiko kyse siitä, että tuo trail rated -versio jäisi arvioiden mukaan liian marginaaliseksi suhteessa tehtaan kapasiteettiin - kun bensakoneinen olisi ylipäätään vähemmistössä.
- geezer4x4
4wdhi kirjoitti:
Saatatpa olla oikeilla jäljillä. CVT:tä ei ainakaan Patriotissa saa dieselin yhteyteen. Toisaalta bensakoneistakin kuitenkin myydään. Missä nämä Euroopassa myytävät kasataan? Jos tehdas on toinen kuin jenkkimarkkinoille, olisiko kyse siitä, että tuo trail rated -versio jäisi arvioiden mukaan liian marginaaliseksi suhteessa tehtaan kapasiteettiin - kun bensakoneinen olisi ylipäätään vähemmistössä.
ainakin suomessa myyty Patriot tähän asti, paikka Belvidere, Illinois. Huolimatta siitä onko bensakone vai diesel, ovat kai dieselmoottorit vieneet sinne kasattuina euroopasta. Diesel-Patriotissa on muuten Aisinin vaihdelaatikko joten auto on melko kansainvälinen, alusta Mitsubishi- Chrysler yhteistyötä, diesel volkkarilta, laatikko Aisinilta ja kori ja muu tekniikka kaiketi jenkkikamaa. Sama pätee myös Compassiin, arvelisin.
- 4wdhi
geezer4x4 kirjoitti:
ainakin suomessa myyty Patriot tähän asti, paikka Belvidere, Illinois. Huolimatta siitä onko bensakone vai diesel, ovat kai dieselmoottorit vieneet sinne kasattuina euroopasta. Diesel-Patriotissa on muuten Aisinin vaihdelaatikko joten auto on melko kansainvälinen, alusta Mitsubishi- Chrysler yhteistyötä, diesel volkkarilta, laatikko Aisinilta ja kori ja muu tekniikka kaiketi jenkkikamaa. Sama pätee myös Compassiin, arvelisin.
Taisi olla niin, että tuo Compassin 2,2-litrainen diesel onkin sitten Mersun valmistama.
Mutta jos Compassit väsätään jenkeissä, on entistä vaikeampi ymmärtää, miksi sen trail rated -version roudaaminen eurooppalaisille asiakkaille olisi sen vaikeampaa kuin muidenkaan. Toki euroversiot ovat jossain kohtaa hieman erilaisia, mutta ei luulisi olevan niin iso ongelma.
Saatavuudessahan on tainnut olla Grand Cherokeenkin kohdalla rajoituksia, eli niitä kaikkein maastokelpoisimpia nelivetoja ei ole ainakaan Suomesta edes saanut. - 4+13=?
4wdhi kirjoitti:
Taisi olla niin, että tuo Compassin 2,2-litrainen diesel onkin sitten Mersun valmistama.
Mutta jos Compassit väsätään jenkeissä, on entistä vaikeampi ymmärtää, miksi sen trail rated -version roudaaminen eurooppalaisille asiakkaille olisi sen vaikeampaa kuin muidenkaan. Toki euroversiot ovat jossain kohtaa hieman erilaisia, mutta ei luulisi olevan niin iso ongelma.
Saatavuudessahan on tainnut olla Grand Cherokeenkin kohdalla rajoituksia, eli niitä kaikkein maastokelpoisimpia nelivetoja ei ole ainakaan Suomesta edes saanut.Sen verran täytyy huudella taustalta aiheen ohi, että GC:n maastokelpoisinta Quadra Drive 2 nelikkoa on saanut Suomesta "aina".
- 4wdhi
4+13=? kirjoitti:
Sen verran täytyy huudella taustalta aiheen ohi, että GC:n maastokelpoisinta Quadra Drive 2 nelikkoa on saanut Suomesta "aina".
Ei se mitään, huutele vaan. Käsitykseni perustui muistikuvaan Jeepin nettisivujen selaamisesta jokunen vuosi sitten, mutta kyllä tuolla ainakin nyt näytti tosiaan Quadra Drive 2 olevan valinnaisvarusteena saatavana. Saattaa olla, että olen lukenut huolimattomasti joskus, ehkä...
- 3.0 CRD
4wdhi kirjoitti:
Ei se mitään, huutele vaan. Käsitykseni perustui muistikuvaan Jeepin nettisivujen selaamisesta jokunen vuosi sitten, mutta kyllä tuolla ainakin nyt näytti tosiaan Quadra Drive 2 olevan valinnaisvarusteena saatavana. Saattaa olla, että olen lukenut huolimattomasti joskus, ehkä...
QD2 oli alkuun jopa vakiovaruste Limited-varustetasossa Suomen tuontiohjelmassa. Taisi olla joskus 2007 paikkeilla, kun hintaa piti puristaa alaspäin ja QD2 muuttui lisävarusteeksi. Mutta kyllä se on aina ollut WH:n saatavilla.
- 4wdhi
Tämän mukaan tuon trail rated -version kulutus olisi maantiellä yli 10 l/100 km (23 mpg), kun etuvetoiselle luvataan pari litraa pienemmät lukemat. Aika radikaali ero ja vähentää kyllä ostohaluja...
http://www.insideline.com/jeep/compass/2011/2011-jeep-compass-first-drive.html- 4wdhi
...nelivetoinen manuaalivaihteinen 2,4-litraisella bensakoneella: 8,4 l/100 km maantiellä ja 10,7 kaupungissa. Tai vastaava CVT-vaihteistolla 9 l/100 km maantiellä ja 11,2 kaupungissa.
Eli: CTV-vaihteisto nostaa kulutusta puolella litralla manuaaliin verrattuna. Tämän päälle off-road -paketti nostaa vielä yli litralla maantiekulutusta - miten se on mahdollista? Maavaraa on tuuman enemmän, mutta ei kai sen pitäisi millään noin paljon vaikuttaa. Voiko off-road -paketin erilainen CVT-vaihteisto olla noin paljon tehottomampi??
Dieselillä varmaan päästään hyvinkin järkeviin kulutuksiin. Bensamanuaalia voisi kritisoida sitä, ettei siinä ole kuudetta vaihdetta ylivaihteena. Varmaan sillä ratkaisulla saisi maantiekulutusta kuriin. Dieselistä kuutosvaihde on kai ainakin edeltäjässä löytynyt. - 4wdhi
4wdhi kirjoitti:
...nelivetoinen manuaalivaihteinen 2,4-litraisella bensakoneella: 8,4 l/100 km maantiellä ja 10,7 kaupungissa. Tai vastaava CVT-vaihteistolla 9 l/100 km maantiellä ja 11,2 kaupungissa.
Eli: CTV-vaihteisto nostaa kulutusta puolella litralla manuaaliin verrattuna. Tämän päälle off-road -paketti nostaa vielä yli litralla maantiekulutusta - miten se on mahdollista? Maavaraa on tuuman enemmän, mutta ei kai sen pitäisi millään noin paljon vaikuttaa. Voiko off-road -paketin erilainen CVT-vaihteisto olla noin paljon tehottomampi??
Dieselillä varmaan päästään hyvinkin järkeviin kulutuksiin. Bensamanuaalia voisi kritisoida sitä, ettei siinä ole kuudetta vaihdetta ylivaihteena. Varmaan sillä ratkaisulla saisi maantiekulutusta kuriin. Dieselistä kuutosvaihde on kai ainakin edeltäjässä löytynyt.Uuden 2,2-litraisen dieselin yhdistetty kulutus 6,6 l/100 km (nykyisen 2-litraisen 6,7 l/100 km). Oletan, että nämä lukemat ovat molemmat nelivetoiselle.
- geezer4x4
4wdhi kirjoitti:
Uuden 2,2-litraisen dieselin yhdistetty kulutus 6,6 l/100 km (nykyisen 2-litraisen 6,7 l/100 km). Oletan, että nämä lukemat ovat molemmat nelivetoiselle.
tuolla 2-litraisella dieselillä ja kulutus pyörinyt 6.7-7.2 vähän riippuen siitä kuinka paljon pidempää matka-ajoa. Ei mitään kevyttä kenkäilyä vaan normaalia sekalaista ajoa. Kesäkeleillä ilmastointi päällä ja täydellä kuormalla lomareissuilla keskikulutus pienimmillään 6.3. Laatikko on dieseleissä 6-portainen.
Elikkä melko pienellä mennään vaikka ilmanvastuskerroin on miehekäs 0.40 ;)
- 4wdhi
http://www.aro.fi/lehdisto/tiedotteet/wwwsivusto/lehdisto/20110223_jeep_compass_geneven_autonayttelyssa/
Tuodaan Suomeen vain Freedom Drive I -nelivedolla. Ei trail rated -varustelua. Tavallinen citymaasturi siis sittenkin meillä.
Säästyypähän rahat, kun jatkan ajamista entisellä...- 4wdhi
Suomenkielisillä Jeep-sivuilla käytetään Trail Rated -merkintää väärin. Freedom Drive I -nelivetoinen ja normaalimaavaralla varustettu meille tuotava versio ei täytä Jeepin Trail Rated -kriteereitä. Maahantuojan moka todennäköisesti.
http://www.jeep.fi/mallisto/compass/kuvaus/
- jeeppikö?
" Freedom Drive I:ssä on lukittava monilevykytkin, jolloin ajaminen helpottuu esim. syvässä lumessa, hiekassa ja muissa huonon pidon tilanteissa."
Mitä toi käytännössä tarkoittaa, onko käytännön hyötyä?
Toi uusi compass kiinnostas honda miestäkin. CR-V kun ei kiinnosta ja hintakin olis Jeepissä jonkun verran pienempi. - 4wdhi
Tarkoittaa samaa kuin keskitasauspyörästön lukitus tai ns. kiinteä neliveto. Kyllä siitä maastoajossa/syvässä lumessa on hyötyä. Kun lukitus on päällä, ei tule mitään ylikuumenemisvaaraa, kuten Haldexissa, jossa tuo nelivetokytkin saattaa pumppaillla edestakaisin olosuhteista riippuen. Mitään nelivedon kytkeytymisviiveitä ei tule myöskään.
Pitävällä pinnalla ei lukkotilaa tulisi käyttää, koska auto on silloin jäykkä käännettävä.
Monessa kilpailijassakin on vastaava lukitusmahdollisuus. - 4wdhi
Käsittääkseni auto on jo koeajettavissa. Onko kokemuksia?
- FF28
Koeajon tein jo heinäkuussa ja toisen kerran syyskuun alussa.Nyt diesel Compass Mersun 2.2 CRD-koneella on jo käytössä.
Vääntävä kone,erityisesti alavääntö vakuuttaa,320 Nm on käytössä jo 1400 kierroksella.Maastokelpoisuus yllättää,voidaan puhua jo lähes maasturista eikä pelkästään City-sellaisesta.Tuossa dieselissä jo lähes kaikki mahdollinen lisävarustus vakiona.Ja tuosta keulan Jeep-ilmeestä tykkään.- uusi Jeepisti
itsekin olen tilannut jo omani- Elikkäs päätyin myös siihen 2.2 l diesel manuaali yhdistelmään, ja kyllä varusteita riittää tuossa limited versiossa. Onko mitään kokemuksia kyseisestä autosta. Onko paljon vikoja ollut? Jos on, niin osaatko sanoa, että millaisia? Ja muuten paljonko olette saaneet keskukulutukseksi?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen! - Zeepii
uusi Jeepisti kirjoitti:
itsekin olen tilannut jo omani- Elikkäs päätyin myös siihen 2.2 l diesel manuaali yhdistelmään, ja kyllä varusteita riittää tuossa limited versiossa. Onko mitään kokemuksia kyseisestä autosta. Onko paljon vikoja ollut? Jos on, niin osaatko sanoa, että millaisia? Ja muuten paljonko olette saaneet keskukulutukseksi?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!Tuo Jeepin Compass 2.2 CRD limited on pelannut moitteetta nyt noin 10 kk.Talvella yli -20 asteen pakkasella syttyi usein muistaakseni elektronisen kaasupolkimen häiriön varoitusvalo.Tarkastutin auton merkkihuollossakin mutta mitään ei löydetty ja auton toiminta oli kaiken aikaa moitteetonta.Ilmeisesti vain nuo -20 ja -30 asteen pakkaset saivat häiriövalon palamaan.Ajoin autolla maastossa ainakin -34 asteenkin pakkasessa ja silloin kyllä hiemen arvelutti kun tankissa oli vain normaalia talvilaatua ei arktista dieseliä.Hyvin metsästä pois silti päästiin vaikka kieltämättä auto kuin auto on siinä lämpötilassa melkoisen kankea.Keskikulutus autolla on ollut siinä seitsemän litran paikkeilla satasella.Pitkällä matkalla menee alle,lyhyessä pyörityksessä hiukan yli.
Tuolla Jeep-foorumilla on puhuttu ainakin aiempien Compassien ja Patriottien pallonivelistä ja raidetangonpäistä,niitä on jouduttu vaihtamaan melko tuoreistakin autoista ja silloin on kuulemma järkevää vaihtaa rasvanipallisiin tarvikeosiin jotka kestävät huollettuina usein auton iän. (Ja tuo huolto tarkoittaa sitä että niveliin pannaan pari kertaa vuodessa rasvaprässillä kunnolla rasvaa )
Näihin uudempiin Compasseihin on jousitusta hieman muutettu,mutta ilmeisesti nuo nivelet lienevät entisenlaiset.
- 4wdhi
OK. Vaisusti on mainosta näkynyt autosta, tai sitten olen lukenut lehteni huonosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409