Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten pärjäätte PAKKASESSA keuhkojenne kanssa?

nainen25vee

Hei! Miten pärjäätte näillä pakkasilla keuhkojenne kanssa? Olen itse pärjännyt tähän asti ihan ok. Lääkityksenä flixotide 250 2x2/pvä. Ventoline tarvittaessa, jota nyt on mennyt. Tänä aamuna keuhkot sai shokkihoitoa, mittari näytti -25. Tuntui niin selvästi kuinka pakkanen puraisi keuhkoputkia ja ne alkoivat heti supistella, suorastaan torjumaan kylmää ilmaa. Tuli kauhea pakokauhu päästä ulkoa pois. Mutta pakkohan normaalia arkea on yrittää elää. Käytän fleecekaulahuivia, jonka nostan aina napakasti kasvoille niin, että se peittää nenän. Ja koitan hengittää nenän kautta. Tänä aamuna ei enää sekään pitänyt pakkasta poissa, tuntui että ilma tuli raakana keuhkoihin huivista huolimatta. Pelkään suorastaan mennä ulos! Ja pakko on hakea lapsi päiväkodista ja käydä kaupassa jne. Miten te muut selviätte?

18

1917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Symbicort Fortissimo

      yrittänyt ottaa avaavaa ennen ulosmenoa? saattaapi auttaa:)

    • åpoåiouihkghgfdhjl

      Ihan ehdoton on ilmankosteuttaja. Eli jos kosteusmittari näyttää sisätiloissa liian pieniä lukemia, niin höyrystävä kosteuttaja päälle. Itselleni alkaa tulla oireita jos kosteus tippuu alle 30%, eli keuhkot ensin ärtyvät liian kuivasta sisäilmasta, ja sitten kun lähtee pihalle vielä kuivempaan ja kylmään ilmaan, niin rohinaa ja vinkunaa ei voi enää estää...

      Onneksi viikonloppuna pitäisi ilman lämmetä!

      • tarkka lukija

        Lääkityksen pitää olla sellainen, että se auttaa aina "rohinaa ja vinkunaa ei voi enää estää". Ellei voi estää, sen voi poistaa.
        " kosteus tippuu alle 30%" huom. jos kosteusmittari näyttää alle 30%, kosteus ei tipu, silloin on jo kuivaa! Täytyy olla yli 90% ennekuin kostetutta tippuu mistään. Siis kosteusmittarin lukema 30% ei tarkoita kosteuden (veden) tippumista vaan se on kosteusmittarin lukema ilman kosteuspitoisuudesta.


      • 22
        tarkka lukija kirjoitti:

        Lääkityksen pitää olla sellainen, että se auttaa aina "rohinaa ja vinkunaa ei voi enää estää". Ellei voi estää, sen voi poistaa.
        " kosteus tippuu alle 30%" huom. jos kosteusmittari näyttää alle 30%, kosteus ei tipu, silloin on jo kuivaa! Täytyy olla yli 90% ennekuin kostetutta tippuu mistään. Siis kosteusmittarin lukema 30% ei tarkoita kosteuden (veden) tippumista vaan se on kosteusmittarin lukema ilman kosteuspitoisuudesta.

        Olisi siis pitänyt kirjoittaa, että "ilman kosteusprosentti tippuu", jotta kaikki lukijat ymmärtäisivät mitä tarkoitetaan.

        "Lääkityksen pitää olla sellainen, että se auttaa aina "rohinaa ja vinkunaa ei voi enää estää". Ellei voi estää, sen voi poistaa."

        Ei pakkasen aiheuttamaa rohinaa ja vinkunaa saa pois, jos sairastaa vaikeaa astmaa, pitää vain yrittää pärjätä oireiden kanssa. Ellei sitten lukkiudu koko talviajaksi neljän seinän sisään, mutta harvapa meistä voi tehdä etätöitä/opiskella kotona. Ja kaupassakin pitäisi käydä yms.


    • astma89

      Suunnilleen samoin kuin sinäkin, mutta en ole niin arka pakkaselle, mutta se riippuu hengitettävän ilman paikasta. Pakokaasuisella tiellä, siis tienvierellä tulee hengenahdistusta, mutta puhtaassa ilmassa ei. Pakkasen haittoja voi torjua noilla kotikonsteilla, huivi suun ja nenän eteen. Avaavan lääkkeen suihketta voi kokeilla, sopiiko se itselle ja onko ajankohta sellainen, että voi ottaa ennen ulos lähtöä, ettei tule liian usein sitä "nauttineeksi".
      Parhaan suojan kai saisi ihan tarkoitukseen tehdystä hengitysilman suodattimesta, jossa on myös lämmitin.

      Ensimmäinen aikuisastman keuhkosairauksien lääkärini minulle suosittelikin jotain viimemainitun tapaista. Hänellä oli pari malliakin esillä. En sitten kuitenkaan ole tullut hankkineeksi, olen pärjäillyt "huivimallilla".

      Netistä voi googlata "hengitysilman suodatin" ja "hengitysilman lämmitin" hauilla, jos kiinnostaa.

    • astma-apu

      Teile, joille pakkasessa on ongelmia: kysykää hoitohenkilökunnalta ohjeita ja vinkkejä - lääkäriltä, astmahoitajilta, hoitajilta, terveyskeskuksesta....

    • alkuper.kirjoittaja

      hei. ostin urheiluliikkeestä huiviin kiinnitettävän hengityksenlämmittiminen joka on suht litteä. se nostetaan nenän ja suun eteen. siitä oli myös "parempi" malli joka suojaa varmasti enemmän mutta tuli yli 5cm naamasta ulospäin..oli kuin sukeltajan maski. jos sellaisen laittaisi päähän, herättäisi todella huomiota ulkoillessan. ja pelkoakin ehkä..oli se sen verran hurja kapistus. hiihtäjät saattavat ilmeisesti käyttää. tämä litteämpi malli pelasti vähän. sitäkään ei kovin kauaa voi pitää kun hengityksen kosteus ei poistu kunnolla ja kasvoista tulee märät. tänä talvena on tähän asti ollut loistosäät. eikä ole ollut ongelmia. kauhulla katsoin -30 asteen pakkasennustuksia mutta onneksi ne peruuntuivat. toivottavasti ei hirmupakkasia tulisikaan.

    • yskiminen kuiva ilma

      Ilmankosteuden suositus kotona on 30-45.
      Hankkimalla ilmankosteusmittarin voit seurata ilmankosteutta.

      Kovilla pakkaskeleillä kun tuuletat esim. kerrostalohuonetta (esim. lasten huonetta) saattaa ilmankosteus laskea alle 30:n.
      Taasen kun kuivaat pyykkejä sisällä saattaa ilmankosteus olla hetkellisesti yli 45.

      Ilmankostutin auttoi meillä lapsen ( todettu infektioastma ) iltaiseen ja öiseen yskimiseen näiden pakkaskelien aikana, koska sisäilmamme oli liian kuivaa (29).

      Me laitamme ilmannkostuttuminen 17:00 aikaan päälle ja pidämme noin 4 h päällä. Ilmankosteus nousee 29:stä 45:een, jolloin kytkemme laitteen pois päältä.

      Kirjoitan tämän omakohtaisen kokemuksen tiedoksi ja avuksi muille koska meillä tämä hankinta auttoi lapsen yskimiseen.

      Vinkkejä..
      Suoraan ei välttämättä kannata ilmankostutinta ostaa vaan mittaa ensin ilmankosteus kotona. (Lainaa tai osta ilmankosteusmittari).
      Mittaa siis ensin ilmankosteus, totea tilanne ja tee hankinta tämän jälkeen.

      Meillä on sellainen lentävän lautasen näköinen laite.
      Höyrystävä malli siis.
      ..Mietin / emmin kostuttimen ja ilmankosteusmittarin hankintaa koska digitaalinen ilmankosteusmittari maksoi 30 € ja ilmankostutin 130 €.

      ..Ei olisi kannattanut meidän tapauksessa miettiä.

    • kyllästynyt tähän

      En tee kuin pakolliset pyrähdykset ulkona..Keuhkojaj pistelee ja kirvelee heti..käytän huivia suun edess..Astman paheneisvaihe menossa ja syön kortisoni -kuurin ja aloitettiin Montelukast 10mg iltaisin..ja Ventolinen otan aina ennen ulos menoa..Beclomet menee hoitavana..Enpä olis arvannu et työpaikkani sisäilma sai mulle astman ja ennen olin terve joka jaksoi polkea työmatkat yli 10km suuntaansa heposti kesät ja talvet..Nyt henkipatto-fiilis,,Onkohan Alvesco-hyvä lääke astmaan?..

    • kiputuntemus

      Minulla pakkasella alkaa "särkemään" keuhkoputkia. Ei siis varsinaista hengenahdistusta vaan outo kipu, joka tulee jos hengästyy vähänkään. Astmani on todettu vasta vähän aikaa sitten, joten en tiedä, onko tämä yksi astman oireista? Osaako kukaan kertoa?

      • mulla kansssa

        Tuttu tunne tuokeuhkoputkien kirvely ja pistäminen,,,rintatarankaani pistää myös..Pakkanen sen tekee ja siiten kun on pakkasjakso..sitä kipua tuntuu päivittäin..vaikka lisään lääkitystä..


    • 25v vaivasi astma

      homeopatialla pääsee eroon koko vaivasta.....nimim.kokemusta on ....

    • Rova-Jaska

      Minua ei pakkanen pahemmin vaivaa. Täällä Rovaniemellä olemme kärvistelleet jo pari viikkoa kovissa pakkasissa. Olen käynyt päivittäin ulkona ja monta kertaa olemme vaimoni kanssa kävelleet Ounasvaaran talvikävelyreittiä upean talvisissa maisemissa.

      Hieman saatan yskähdellä kuivan ilman vuoksi, mutta en tarvitse avaavaa. Harrastan hiihtoa, mutta siinä pakkasrajana on -15 astetta ja silloinkaan ei saa tuulla kovasti. Saan rasitusastman oireita hiihtäessäni kovalla pakkasella ja se ei ole ollenkaan mukavaa. Hoitava lääke Pulmicort on riittänyt yleensä, mutta joskus olen ottanut ennen lenkkiä annoksen Ventolinea. PEF-arvot ovat pysyneet hyvinä.

      Yksilöllistä tämä pakkasen sieto tuntuu olevan!

    • Alkuperäinen kirjoit

      Hei, täällä keskustelun aloittaja kirjoittelee taas. Nyt 28vee..vuodet kuluu. Ongelma ei ole kadonnut. Nyt on taas kireät pakkaskelit ollut kohta kolmatta viikkoa. Jäin juuri työttömäksi ja enpä ole käynyt ulkona kuin pakolliset menot. Lapsenkin kouluun viennit on hoitanut äitini ja poikaystäväni. Kylmän ilman hengittäminen tuntuu kauhealta, jopa huivin ja hengityksenlämmittimen läpi. Viimeisenä mainitun kanssa tulee tukalakin olo, kun ilma ei virtaa niin vapaasti. -20 asteen pakkasen ulkona. Ilmankostutin on nyt hankittu, sellainen lämpiävä malli joka höyrystää lämmittämällä veden. Ilman kosteus kostuttimen kanssa pysyttelee nyt 40 prosentissa kun ilman kostutinta se on noin 30 prosentia. Astmani on taas pahentunut tai oireilee kovasti. Tässäkin nyt valvon oireiden kanssa. Olen tarvinnut ventolia jokapäivä. Flixotide 250 menee 2xinhalaatiota/pvä. Pitänee huomenna nostaa 4x/pvä?

      Nyt minulla on astman lisäksi todettu myös kylmäurtikaria. Ihoni alkaa kutiamaan, kun lähden ulos ja kävelylle. Siihen ei pakkastakaan vaadita, muta pakkasessa kutina tulee vielä nopeammin. Minulle ei tule paukamia, mutta allergiasairaalan lääkäri sanoi että se on siitä huolimatta urtikariaa.

      Mulla ei ole mitään käsitystä miten pärjäisin jos pitäisi lähteä ja jopa kävellä töihin joka aamu. Tämä on alkanut jo käymään selvästi psyykeen puolelle kun pelkään ja ahdistun..

    • Ulkoilemaan

      Jos kaulaliina tai kauluri kasvojen suojana ei auta niin hengitysilman lämmittimiä löytyy http://www.jonas.fi/

    • alk. per

      Minulla on siis jonas -lämmitin ja se mahdollistaakin minulle roskien vienti keikat kotoota roskikselle, mutta ilma tuntuu sitäkin kautta kylmältä (tai sitten en saa sitä tarpeeksi tiiviisti kiinni) ja sitten kun saan, tuntuu ettei ilmaa tule tarpeeksi ja se alkaa ahdistamaan kun hengitys ei kulje vapaasti. Vaikeaa!

      Henkisen puolen asioiksi tämä on selvästi siirtymässä. Kireät pakkaslukemat mittarissa saa minut ahdistumaan. Säätiedotukset - kun helpostusta ei luvata. Kaikki pakolliset kotoota poistumiset ahdistaa naamarisuojainten kera. Ja sitten tämä kotona jumissa kökkiminen, kun haluaisi ulos.

      • alk.per

        Ulos menemistä pelkään jo sen verran, että vaikka oireeni ovat pahentuneet ja lääkkeet eivät ole tuntuneet auttavan, en uskalla edes lähteä lääkäriin, kun pakkasilma pelottaa niin paljon. :(


    • astamatikkomyös

      Voisitko saada soittoaikaa lääkärillesi? Selittäisit tilanteesi ja miettisitte yhdessä mitä tehdään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe