apua tarvitaan kiitos! ADHD:ko?

äippäää

Oma tyttöni 14 vuotias duracel pupu. Pienestä asti vilkas ja erittäin puhelias juttua tulee vaan. Mutta nyt kun tyttö on jo 14v ja normaaliluokassa ollut kokoajan säännöllisesti osa-aikasessa erityisopetuksessa käynyt niin tyttö on villi koulussa kiipeilee kaappien päälle ja riehuu tunnilla naputelee kynää ja kaikkein huonoimpina päivinä pomppii luokassa ja ei pysty olee sekuntiakaan paikoillaan. Viime viikolla oli palaveri minä erityisope,koulupsykologi, rehtori ja luokanvalvoja ja tyttö oli hetken myös mukana niin sai läheteen nuorisopsykatrille juuri tämän keskitymisen takia. Erityisope sanoo että kun ollaan kaksin tytön niin jaksaa keskittyä mutta kun on yksin lisää niin alkaa naputtele ja jalkojen heiluttaminen. Väilillä tyttö jaksaa keskityyä tkeen kokeen hyvin kun on 5 hengen pienryhmässä mutta isossa luokassa seuraa mitä muut tekee ja pakko liikkua joten keikkua tuolilla yms.. Itse olen miettinyt että tyttö ei puhu vieraille ihmiselle paljoa mutta tuttujen kanssa juttua tulee. Ala-asteella oli terapia tyyny joka kai tulossa nyt takaisin vaikka tyttö onjo kahdeksannella luokalla? Tyttö on myös väililä eritäin impulsiivinen ja valehtelee ihan päin naamaa vetelee tuoleja toisten alta ei taida olla ihan normaalia? Olisi kiva nyt saada tietoa minkälaisia teidän adhd lapset ovat nyt murkkuiässä lapseni on ihana liikunnallisesti lahjakas tyttö!:)

6

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • touhuiidan äiti

      Kuulostaapa tutulta..tosin oma tyttäreni on vasta 5,5 -vuotias. Kaikki tuo levottomuus, liikehdintä, pomppiminen, impulsiivisuus, valehtelu..

      Palaute on ollut tytön kerhosta ihan samanlaista. Myös terapiatyyny on ollut käytössä. En tiedä mikä on. ADHD -kriteerejä ei täytä kaikkia koska kuitenkin pystyy keskittymään kahden kesken/pienemmässä ryhmässä.Meidänkin tyttö on muuten kovin puhelias mutta kuitenkin vieraille hyvin hyvin ujo. Tästä tuli palautetta myös neuvolasta.

      Itselleni aika ajoin mieleen hiipii ajatus ADHD:sta. Toisinaan ajattelen, että kyseiset "temput" kuuluu ikäänkin. Taas toisinaan olen varma, että jonkin sortin ylivilkkaushäiriö tuolla tytöllä on oltava. Neuvolasta ei oltu huolissaan. Omat vanhempani ja sukulaiset eivät ole huolissaan mutta itsestäni vain välillä tuntuu, etteivät hekään nää kokonaisuutta kuten minä.

      Ei kai se auta kuin odotella kun ikää tulee lisää mitä tapahtuu kehityksessä.

      Minun vastauksestani ei sinulle paljon hyötyä ole mutta voimia sinulle kuitenkin ja toivottavasti tyttäresi saa oikeanlaista apua ja tukea. =)

    • marakatin äiti

      Eli tytölläsi ei ole vielä diagnoosia?
      Minulla on poika 11v., jolla on diagnosoitu ADHD ja voin kertoa hänen koulunkäynnistä..
      Olin jo ajoissa ottanut yhteyttä perheneuvolaan ja päiväkodin kautta lääkäreihin, että tutkitaan poikamme levottomuus. Sitä kautta meni muutaman vuos ja eka luokalla poika sai diagnoosin ollessaan erityiskoulussa pienryhmässä. Hänet kuitenkin päätettiin siirtää "normaaliin" kouluun, koska oppimisvaikeuksia ei ole. Päinvastoin..
      Hän sai lääkityksen joka hillitsee impulsiivisuutta ja yhtä vaarallista piirrettä..kiipeilyä. ADHD:n yksi piirrehän on tämä kiipeily sopimattomissa paikoissa..Meidän poika ilman lääkettä kiipeilee holtittomasti puihin ja roikkuu suurin piirtein pää alaspäin latvasta =D Kiellot ei auta eikä uhkailu,kiristys tai lahjonta. Ilman lääkettä hän myös on motorisesti levoton, pää kääntyilee äänien tai tapahtumien mukaan, jalat ja kädet käy kierroksilla, tehtävät tekee vauhdilla, kokeisiin luku vaikeaa, koska pitäisi rauhoittua lukemaan paikoilleen, siirtymiset hankalia edelleen esim. nukkumaan meno..Turhautuneena kiusaa sisaruksiaan..
      Mutta valehtelu ei kuulu adhd:n oireisiin eikä meidän poika sitä harrasta..Valehteluhan usein pohjautuu rangaistuksen pelkoon tai jos saa paljon negatiivista palautetta. Ajattelisin lapsesi kohdalle sitä, että saako hän vain rajoittamista koulussa? Ja kotona?
      Meillä poikamme kärsi jatkuvasta rajoittamisesta ja torumisesta, kun oikeasti välillä ei edes keksinyt mitään hyvää sanomista..(Ennen lääkettä)
      Suosittelisin hoitaa sen levottomuuden ensin ja kun hän saa hyvää palautettakin, niin keskustella sitten valehtelemisesta..

    • äippäää

      Kuulumisia, eilen tuli tyttö kotiin viikon tet jaksolta tuli hymyilen kotiin ja kysyin että mikäs nyt tyttö huusi ilosesti :- Sain hirveen hyvää palautetta olin kuulema aktiivinen ja toimelias pelkäsin vaan kun en ymmärtäny kaikkia ohjeita. Ajatelin että ihanaa kerrankin tyttö saa positiivisistapalautetta sen verran koulusta tulee negatiivista palautetta !!:) Mutta illalla alkoi taas sama meno palo hermot kun iso sisko ei väisänyt niin sitä lyötiiin suoraan käteen.. Minä sitten menin väliin tyttö löi minua ja huusi taas. Koitin rauhottaaa sitä siinä mutta tytön isä tuli kotiin ja rupesi huutaan ja raivoamaan tytölle sitten palo likalla hermot ja hyökkäs isän kimpuun, isä puolusti ja tyttöhän siitä sitten rupesi vollotamaan että isä on hullu sun muuta.. Aamulla tuli pyytään anteeksi ettei halinnut itseään. Ja koulusta tuli taas viesti ei jaksanut keskittyä mihinkään häiritsi luokkaa pyörimisellä..

    • mieitn vain

      Tutustukaa (netti, kirjat) adhd:n kriteereihin ja käykää niitä läpi kohta kohdalta. Miettikää voiko lapsella olla adhd. Se mitä vanhemmat kertovat lapsesta on tärkeintä. Vanhemmat tietävät lapsen kyvyt ja erityisyyden kaikista parhaiten.

      Diagnoosi täytyy olla ilmeisesti nykyään joka paikassa, että saisi edes jotain tukea.

      Käykää läpi kohta kohdalta adhd:n kriteerit ja kirjoittakaa vaikka jokaisesta kohdasta omia huomioitanne.

      Koulussa täytyisi ottaa huomioon lapsen erityisyys antamalla hänelle mahdollisuus opiskella pienryhmässä,koska hän ei itse voi vaikuttaa keskittymiseensä. Lapsen voimavarat kuluvat nykyisessä menossa loppuun.
      Hänen paikkansa ei ole isossa ryhmässä.

      Kotona purkautuu lapsen turhautuminen ja paine jatkuvasta negatiivisesta (koulu/koti) palautteesta. Vanhemmat väsyvät ja kierre on valmis.

      Lääkehoito ja tukimuodot ( jos saatavilla) ovat melko varmasti diagnoosin takana. Tutkimukset etenevät hitaasti, mutta teidän kertomanne on tärkeintä.

      Teillä on hieno tyttö, tämän voi lukea jo tuosta kirjoituksestanne. Vahvuuksia ( tet, anteeksipyynnöt) on paljon ja niitä täytyy tukea. Tuo valehteluhan voi olla jonkinlainen selviytymiskeino, joila hän yrittää selvitä eteenpäin maailmassa, jota hän ei kykene hallitsemaan keskittymishäiriönsä takia.

    • erityisen mami

      Tutulta menolta kuullostaa...eikä tyttärellänne ole aloitettu lääkitystä? Voisi olla apua jos meno on niin sekavaa ja levotonta. Meidän lapsen .nykyisen teinin elämä meni heti parempaan suuntaan kun al.lääkitys adhd:n...Kävi toimintaterapiassa.oli erityisopetuksessa ja kotoa tuettiin kuten koulussakin..silti lääkitys rauhoitti lasta ja kykeni tekemään ekan kerran läksyt ilman raivaria 10v! En ikinä unohda sitä päivää! Ei ole muuttunut lääkityksellä zombieksi vaan yhtä kekseliäs ja iloinen luonne..raivarit jäi pois..konahttaa teinien tapaan mutta ei jumita enää negatiiviseen tunnetilaan! Toivon että saatte apua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe