rst putken kiillotus

jepulis..

tänään hain postista nuo kiillotus laikat ja vahat. Tossa nyt tunnin kiillottanu puolenmetrin matkalta tota putkee ja ei vielä huomaa oikeen mitään eroa. Pitäskö sitä ens jollain muulla hioo? Vedin ens tolla narulaikalla ja sit kangaslaikalla ja kiillotustahnaa lopuks. Vahaa laitoin tommosesta isosta pötköstä, ku ne pienet mitkä valmiina siin pakkauksessa ni ei ol kauheesti kehuja keränny.(aijjemmassa putkikeskustelussa on linkki sinne)
8m ois tota kaideputkee kiillotettavana! Ei tosta peilipintaa saa kirveelläkään!

16

9230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työjärjestys?

      Yleensähän melkein minkä tahansa materiaalin kiilloitus etenee siten, että aloitetaan hiomapapereilla, vaihdetaan työn edetessä hienompiin vesihiomapapereihin ja sitten kun ei enää ole vaihtoehtoja papereissa, niin mennään tahnoihin ja kangaslaikkoihin. (muista tarkistaa, että hiomapaperit eivät sisällä pientäkään määrää rautaa jos alat niitä käyttää rosterille!)

      • jepulis..

        varmaan ku toi kiillotusvaha on jotain loppukiillotukseen tarkotettua, mikä ei lukenu tuolla paikassa mistä tilasin. http://www.laikat.com/kauppa/product_info.php/cPath/31/products_id/380

        Ja tosiaan ne pienet on ihan pas... hijasta puuhaa, eikä täysin peilikirkasta saa, mut mulle kelpaa. Lyyä kuva ku saa valmiiks ton 1,4m pätkän.
        Varmaan tosiaan ku olis enempi hiovaa ni tulis hyvä ku mikä.


      • 6+20
        jepulis.. kirjoitti:

        varmaan ku toi kiillotusvaha on jotain loppukiillotukseen tarkotettua, mikä ei lukenu tuolla paikassa mistä tilasin. http://www.laikat.com/kauppa/product_info.php/cPath/31/products_id/380

        Ja tosiaan ne pienet on ihan pas... hijasta puuhaa, eikä täysin peilikirkasta saa, mut mulle kelpaa. Lyyä kuva ku saa valmiiks ton 1,4m pätkän.
        Varmaan tosiaan ku olis enempi hiovaa ni tulis hyvä ku mikä.

        Tulee varmaan pirusti halvemmaksi, kuin ostaa kerralla 1,4m kiillotettua happosta...


      • pyöritystä
        jepulis.. kirjoitti:

        varmaan ku toi kiillotusvaha on jotain loppukiillotukseen tarkotettua, mikä ei lukenu tuolla paikassa mistä tilasin. http://www.laikat.com/kauppa/product_info.php/cPath/31/products_id/380

        Ja tosiaan ne pienet on ihan pas... hijasta puuhaa, eikä täysin peilikirkasta saa, mut mulle kelpaa. Lyyä kuva ku saa valmiiks ton 1,4m pätkän.
        Varmaan tosiaan ku olis enempi hiovaa ni tulis hyvä ku mikä.

        Jos saisit viriteltyä putken jonkun kohtuullisilla kierroksilla pyörivän porakoneen päähän, ei tuollaisen pätkän kiillotus mikään temppu olisi. Sorvia ei kuitenkaan taida olla käytössä. Pari karkeutta, vaikkapa 400 ja 800 hiomapaperia ja sitten se kiillotusvaha, niin parissa tunnissa on valmista. Putki pyörimään ja kiillotusvahaus sillä laikalla tuottaa tasaisen tuloksen. Ne hiomapaperit luulis kuitenkin löytyvän siitä lähikaupasta.


      • jepulis..
        6+20 kirjoitti:

        Tulee varmaan pirusti halvemmaksi, kuin ostaa kerralla 1,4m kiillotettua happosta...

        mutta putkea on kyllä 8M niinku alotusviestissä lukee!


      • jepulis..
        pyöritystä kirjoitti:

        Jos saisit viriteltyä putken jonkun kohtuullisilla kierroksilla pyörivän porakoneen päähän, ei tuollaisen pätkän kiillotus mikään temppu olisi. Sorvia ei kuitenkaan taida olla käytössä. Pari karkeutta, vaikkapa 400 ja 800 hiomapaperia ja sitten se kiillotusvaha, niin parissa tunnissa on valmista. Putki pyörimään ja kiillotusvahaus sillä laikalla tuottaa tasaisen tuloksen. Ne hiomapaperit luulis kuitenkin löytyvän siitä lähikaupasta.

        usko et tohon mitään hiomapapereita kannattaa käyttää ku on hiottua putkea.(suht sileää)

        Tossa nyt kuva mimmoseks tuli http://www.aijaa.com/v.php?i=005757524388.jpg
        Vielä olis noin 6,5m jälellä :) Tosiaan olis pitäny olla sitä enemmän hiovaa vahaa. huomattavasti nopeemmin sais. No hiljaa hyvä tulee. Ei se ihan täydellinen peili mut itelle kelpaa vallan mainiosti.


      • jepulis..
        jepulis.. kirjoitti:

        usko et tohon mitään hiomapapereita kannattaa käyttää ku on hiottua putkea.(suht sileää)

        Tossa nyt kuva mimmoseks tuli http://www.aijaa.com/v.php?i=005757524388.jpg
        Vielä olis noin 6,5m jälellä :) Tosiaan olis pitäny olla sitä enemmän hiovaa vahaa. huomattavasti nopeemmin sais. No hiljaa hyvä tulee. Ei se ihan täydellinen peili mut itelle kelpaa vallan mainiosti.

        6,5t pyöreesti ja 3,4m on kiillotettu. Vielä on urakkaa. 4,6m jäljellä.
        T-paita päällä kiillottelin ja sitä moskaa lens käsiin. nyt toisessä kyynärvarressa vajaa 5cm valkonen kohouma joka kutii. Pitäskö lekuriin vai lähteekö tosta pois?


      • 10
        jepulis.. kirjoitti:

        6,5t pyöreesti ja 3,4m on kiillotettu. Vielä on urakkaa. 4,6m jäljellä.
        T-paita päällä kiillottelin ja sitä moskaa lens käsiin. nyt toisessä kyynärvarressa vajaa 5cm valkonen kohouma joka kutii. Pitäskö lekuriin vai lähteekö tosta pois?

        Kiillotettiin aikanaan rosterisia pöydänjalkoija noin 180 karkeuksisella kuivalla paperilla, joka on pitkässä nauhassa. Nauhaa vedettiin pitkin vedoin (vrt oman selän kuivaus pyyhkeellä). Ei mennyt kauaa kiillotuksessa.


      • happoa
        10 kirjoitti:

        Kiillotettiin aikanaan rosterisia pöydänjalkoija noin 180 karkeuksisella kuivalla paperilla, joka on pitkässä nauhassa. Nauhaa vedettiin pitkin vedoin (vrt oman selän kuivaus pyyhkeellä). Ei mennyt kauaa kiillotuksessa.

        suolahappoa kehiin niin ei tarvitse hioa


      • jepulis..
        happoa kirjoitti:

        suolahappoa kehiin niin ei tarvitse hioa

        semmosta. Juur kotiuduin lekurista. Antibioottikuuri päälle ja allergianappeja huiviin.
        Varmaa seuraavaks vois pitkähihasen paidan pukee päälle noissa hommissa.

        Vois sitä hiekkapaperia harkita loppuputkissa. Ei vaan tietoo et onko niissä papereissa rautaa.
        1000 oli hienoin vesihiomapapereista mitä tuolla oli.
        Toi kuitenki on melko sileeks hiottua putkea ni en oikee ymmärrä et miks sitä pitäs vielä jollain tavallisella hiekkapaperilla hioo.


      • ja paperia
        jepulis.. kirjoitti:

        semmosta. Juur kotiuduin lekurista. Antibioottikuuri päälle ja allergianappeja huiviin.
        Varmaa seuraavaks vois pitkähihasen paidan pukee päälle noissa hommissa.

        Vois sitä hiekkapaperia harkita loppuputkissa. Ei vaan tietoo et onko niissä papereissa rautaa.
        1000 oli hienoin vesihiomapapereista mitä tuolla oli.
        Toi kuitenki on melko sileeks hiottua putkea ni en oikee ymmärrä et miks sitä pitäs vielä jollain tavallisella hiekkapaperilla hioo.

        Jos katsoisit sitä putken pintaa mikroskoopilla, näkisit miten sileää se on. Kyllä se vielä nelisatasellakin sileämmäksi tulee ja kahdeksansatasen tai tonnin jälkeen on hyvä jatkaa hiontavahalla.


      • kiiltävä
        ja paperia kirjoitti:

        Jos katsoisit sitä putken pintaa mikroskoopilla, näkisit miten sileää se on. Kyllä se vielä nelisatasellakin sileämmäksi tulee ja kahdeksansatasen tai tonnin jälkeen on hyvä jatkaa hiontavahalla.

        Pelkällä vahalla ja lumppulaikalla et saa tuota putkea kiiltämään. Ensin pitää tehdä pohjatyöt hiomakankaalla. Alkaen karkeasta ja hienompaan siirtyen. Se nopeuttaa huomattavasti hommaa ja mitä karkeammalla uskallat aloittaa, niin sen paremmin saat heti pinnasta huokoset/naarmut pois.
        1000 vesihiomapaperi on kyllä liikaa veneen kaideputkille tai no liikaa ja liikaa, mutta niitä kaideputkia kun ei katsota sentin päästä, niin pienempikin kiilto riittää.
        Sopiva setti voisi olla 180-320-600 ja 600 paperin jälkeen esivahalla ja loppukiilloitusvahalla, niin kiilto riittävä.


      • hiotulle
        kiiltävä kirjoitti:

        Pelkällä vahalla ja lumppulaikalla et saa tuota putkea kiiltämään. Ensin pitää tehdä pohjatyöt hiomakankaalla. Alkaen karkeasta ja hienompaan siirtyen. Se nopeuttaa huomattavasti hommaa ja mitä karkeammalla uskallat aloittaa, niin sen paremmin saat heti pinnasta huokoset/naarmut pois.
        1000 vesihiomapaperi on kyllä liikaa veneen kaideputkille tai no liikaa ja liikaa, mutta niitä kaideputkia kun ei katsota sentin päästä, niin pienempikin kiilto riittää.
        Sopiva setti voisi olla 180-320-600 ja 600 paperin jälkeen esivahalla ja loppukiilloitusvahalla, niin kiilto riittävä.

        Hiotulle putkelle 180 tuntuu kovin karkealle, taitaisi tehdä alkutilannetta ryhmyisempää. Huonommalle pinnalle se kyllä olisi hyvä aloitus.


      • jepulis..
        kiiltävä kirjoitti:

        Pelkällä vahalla ja lumppulaikalla et saa tuota putkea kiiltämään. Ensin pitää tehdä pohjatyöt hiomakankaalla. Alkaen karkeasta ja hienompaan siirtyen. Se nopeuttaa huomattavasti hommaa ja mitä karkeammalla uskallat aloittaa, niin sen paremmin saat heti pinnasta huokoset/naarmut pois.
        1000 vesihiomapaperi on kyllä liikaa veneen kaideputkille tai no liikaa ja liikaa, mutta niitä kaideputkia kun ei katsota sentin päästä, niin pienempikin kiilto riittää.
        Sopiva setti voisi olla 180-320-600 ja 600 paperin jälkeen esivahalla ja loppukiilloitusvahalla, niin kiilto riittävä.

        kyllä se nyt aika kiiltävks tuli pelkillä laikoilla. Narulaikalla ensin ja sen jälkeen kangaslaikalla.
        Olis varmaan tullu nopeemmin jos olis ollu kunnon esivahaa. Se pieni vaha mikä sen setin mukana tuli ni on melkosen huonoo. Se iso vaha oli loppukiillotukseen. Tuolta mistä ostin ni ei lukenu mitään siitä et on loppukiillotukseen se vaha.

        Paikat niin kipeenä et ootella muutama päivä ni saa loput putket kiillotettua.


      • kiiltävä
        hiotulle kirjoitti:

        Hiotulle putkelle 180 tuntuu kovin karkealle, taitaisi tehdä alkutilannetta ryhmyisempää. Huonommalle pinnalle se kyllä olisi hyvä aloitus.

        No riippuu putkesta, joskus ne hiotutkin putket on mallia kiina ja huonolaatuisia, vaikka se näyttäisikin hyvältä, niin kiilloittaessa huomaa, että siinä epätasaisuuksia..

        Edelleen allekirjoitan tuon karkean paperin aloitusta, sillä saadaan hyvä pohja, joka sitten saadaan parannettua hienommalla paperilla. Jos sitä putkea aloittaa tahkoamaan jollain 1000 vesihiomapaperilla, niin siinä menee ikuisuus, kun se ei poista materiaalia yhtään ja sillä on vaikea saada ees pieniä naarmuja pois.
        Maks 600 paperi kaideputkelle, sillä saadaan jo niin hyvä pohja, ettei juuri naarmuja näy, toki jos haluaa hifistellä, niin siitä sitten vaan, mutta melko turhaa se on.

        Tossa vielä hiukan mallia, jotta ymmärrätte mistä kiilloituksessa on kyse. http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/3/
        http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/1/

        Oleellista ei siis ole tahkoa 1000 vesihiomapaperilla päiväkausia, vaan poistaa naarmut ja tasoittaa pinta karkealla ja siitä asteittain ylöspäin. Näin meillä on tehty ja hyvin on putket yms kiiltäneet.
        Myös laikan kehänopeus on tärkeä asia, jotta saadaan se vaha toimimaan oikein, ne nopeudet selviää esim a.palojoen sivuilta


      • jepulis..
        jepulis.. kirjoitti:

        kyllä se nyt aika kiiltävks tuli pelkillä laikoilla. Narulaikalla ensin ja sen jälkeen kangaslaikalla.
        Olis varmaan tullu nopeemmin jos olis ollu kunnon esivahaa. Se pieni vaha mikä sen setin mukana tuli ni on melkosen huonoo. Se iso vaha oli loppukiillotukseen. Tuolta mistä ostin ni ei lukenu mitään siitä et on loppukiillotukseen se vaha.

        Paikat niin kipeenä et ootella muutama päivä ni saa loput putket kiillotettua.

        tossa kattomassa niitä hiekkapapereita ja 240 oli hienoin mitä löyty. Eli loppuputket vedetään niinku noi aikasemmat. Aikaa kuluu, mut ihan ok tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe