Journey -09 ja pakkanen

Eka murhe

Otti ja jätti aamusesta pihalle, -23. Oli jo muutaman päivän aamusta vähän nihkeä, mutta nyt kapistus tilttasi kokonaan, akku tyhjeni. Ja dieseli versio on kyseessä.
N. 7 sekunniksi riitti voimaa pyörittää, jona aikana motti muutaman kerran hörähti muttei jaksanut jäädä käyntiin, prkl, piti sitten nöyrästi ottaa vaimon kiesi täksi päiväksi käyttöön ja kotimatka taitaa mennä motonetin kautta, akkulaturia ostamaan. Vai mahtaako ennustettu noin kymmenen asteen ulkolämpötilan nousu riittää siihen, että akku jotenkin elpyisi?
Sen verran virtaa jäi, että avaimesta väännettäessä muutama rele raksuu, mutta muita elonmerkkejä ei ole. Näin muuten eilen uusimmasta TM:stä jutun, että tuo korimalli menee fiatille, ehkä se fiatin merkki kuitenkin sopii tohon keulaan... [hiukan kyrsiintynyt olo].

25

3320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ctek, Benton jne.

      En usko, että elpyy niin paljoa.

      Jos ajosi on niin lyhyttä, että ei lataudu aina täyteen, niin osta sellainen fiksumpi ylläpitolaturi mikä elvyttää akkua. Monen merkkisiä, hinta viidenkympin nurkilla. Sitä kannattaa sitten aina tasaisin väliajoin pitää kiinni kun auto ei ole ajossa.

    • Emäntä007

      Tämähän on kuin meillä (vai onkohan isäntä salaa kirjoittanut tänne, heh). Vaihtoautona ostettu dodge viikko sitten ja nyt on olla tönöttänyt pari päivää pihalla inahtamatta. Vaihdettiin uusi akku ja pelitti yhden ajoreissun. Nyt aamusta webasto (tai mikä lie) oli päällä n. 25 minsaa ja se imaisi akun tyhjiin (korjaamon mukaan). Pitäiskö siis akku irrottaa ja ladata??? Toisen auton virta ei tunnu kelpaavan... Prkl!!!! Tympii aikasta kovasti!!! Onko tämä vakiovika, kun pakkasta on hitusen enemmän?

      • DN

        toista viikkoa seissyt nitro, on kyllä aamuisin kaksi tuntia lämmössä mutta ei ole ajettu. 09/19000 km.


      • Nyt riittää

        ....laita Arctic Heatin akkulämmitin!,,,www.arcticheat.fi,,,,,,


      • Honda Jazz / 28Ah

        Kannattaa laittaa noihin webastolla varustettuihin autoihin Defan tai muun vastaavan valmistajan kiinteä akkulaturi, joka toimii samanlaisella piuhalla kuin lohkolämmittimessä on. Maksaa reilun parisataa asennettuna, mutta on hintansa väärti jos vaan on mahdollisuus seisottaa autoa tolppapaikalla. Akunlämmitin voisi olla tuohon hyvä lisä, näyttäisi olevan Motonetissä jotakuinkin 150-200 euroa. Eipähän webasto kuivaa akkua enää niin herkästi


      • challengers

        Webasto on tyjentänyt tänä talvena tuhansia akkuja. Jotkut ovat pitäneet webastoa päällä pari tuntia, jolloin akku kuin akku tyhjenee riippumatta automerkistä. Jonkun mukaan saisi olla päällä vain 10-15 min. Ilman webastoakin akut tyhjenee jos ajaa vain lyhyitä lenkkejä.


    • Eka murhe

      Kävin ruokatunnilla pistämässä akkulaturin kiinni ja vartti sitten traktori (äänestä päätellen) heräsi henkiin, saa nyt käydä tuossa pihalla piiiiiitkän tovin.
      Tuo meidän pätkäajopelikin toimii kivammin kuin tämä pitkän ajosiivun laitos. Kaiken lisäksi tämän liukkaan kelin ajo-ominaisuudet on ihan syvältä verrattuna 6v vanhaan fordiin (vaikka dodgessa on uudet nokialaiset alla), huono etenmiskyky, surkeat ajovalot, yliliukas perä ja liiankin herkkä esp tekee talviajosta epämiellyttävää, kun siihen lisätään erittäin surkea lämmöntuotto (sisätila niin iso ettei ennätä lämmittämään kunnolla) niin on tuosta hauskuus kaukana. Kaiken lisäksi kesäkelilläkin napakka jousitus tuntuu talvipakkasilla lähinnä kivireeltä, korkeasta rengasprofiilistakin huolimatta.
      Vaikka rakkine kohtuu halvalla kulkeekin ja tilaa riittää niin....nojoo.
      Totta puhuen, autokauppa lupasi auto vaihtuvan ensi torstaina :)
      Oppi: Kun ostatte autoa, älkää ikinä koeajako niitä pelkästään kesäkeleillä.

      • Emäntä007

        Nyt lähti iltapäivästä auto käyntiin. Sitä ajamisen iloa ei kauan kestänyt, kun ohjaustehostimen mönjät tuli pihalle. Eikun pajalle auto maanantaina! Jumankekka, amerikan (meksikon) ihmeet ei ole arktisiin oloihin tehty! Saksalaista edellistä menopeliä kovasti kaipailisin takaisin...


      • Eka murhe
        Emäntä007 kirjoitti:

        Nyt lähti iltapäivästä auto käyntiin. Sitä ajamisen iloa ei kauan kestänyt, kun ohjaustehostimen mönjät tuli pihalle. Eikun pajalle auto maanantaina! Jumankekka, amerikan (meksikon) ihmeet ei ole arktisiin oloihin tehty! Saksalaista edellistä menopeliä kovasti kaipailisin takaisin...

        Toivottavast teidän peli on sen ikäinen, että siinä on se kahden vuoden turva, muuten käy kukkarolle. Omani on (kohta oli) työsuhdepeli, oma rahaa en olisi moiseen laittanut.
        Ja te ette halua kuulla siitä rumbasta kun yritin saada työsuhdeautoon liittyvää tukipalvelua hoitamaan tuo auto minulle käyntiin.
        Voimia :)


    • Eka murhe

      aamulla sama juttu, vaikka auto oli eilen 4 tuntia laturissa ja sitten tunnin käytössä, prkl*2.
      Ja nf-fleetin palvelunumerossa sama nauhoitettu ilmoitus kuin eilen, olette jonossa palvelemme jonotusjärjestyksessä älkää lopettako puhelua (jotenkin näin). Taitaa olla miehittämätön viikonloppunauhoite menossa, ainoa joka rikastuu on sonera...
      Eikun laturia lainaamaan taas.

      • DN

        saako laturia laittaa, jos akku aivan hengetön.


      • lataaja
        DN kirjoitti:

        saako laturia laittaa, jos akku aivan hengetön.

        Akkulaturin voi aina pistää, se on hellempi tapa kuin antaa shokkivirtaa toisesta autosta.
        Akkulaturi antaa sen 12V muutaman ampeerin kuormalla, käynnistyskaapeleilla tulee sitten useampi kymmenkertainen määrä ampeereja hetkessä ja jos akku on umpijäässä niin voit itse funtsia kumpi on parempi.


      • Erittäin tyytyväinen
        lataaja kirjoitti:

        Akkulaturin voi aina pistää, se on hellempi tapa kuin antaa shokkivirtaa toisesta autosta.
        Akkulaturi antaa sen 12V muutaman ampeerin kuormalla, käynnistyskaapeleilla tulee sitten useampi kymmenkertainen määrä ampeereja hetkessä ja jos akku on umpijäässä niin voit itse funtsia kumpi on parempi.

        Nyt on murheet loppu, neljä hinurikyytiä ja kaksi uutta akkua piti ottaa ennenkuin uskoin naapuria jolla oli tuo akkulämmitin. Aivan uskomaton akkuteho aamulla ja lisälämmitin hurisee;)) Ei haittaa pakkaset enää! Pysyis vaan;)


      • sketsejä.
        Erittäin tyytyväinen kirjoitti:

        Nyt on murheet loppu, neljä hinurikyytiä ja kaksi uutta akkua piti ottaa ennenkuin uskoin naapuria jolla oli tuo akkulämmitin. Aivan uskomaton akkuteho aamulla ja lisälämmitin hurisee;)) Ei haittaa pakkaset enää! Pysyis vaan;)

        Huolellinen autoilija lataa autonsa ulkopuolisella laturilla pitkien pakkasjaksojen aikana kerran pari, sillä kovilla pakkasilla akku vaan ottaa huonosti vastaan virtaa, se on sen ominaisuus. JOs et lataa, niin teho on päivä päivältä huonompi. Kannattaa myös tarkastaa, että akun kengät on puhtaat ja kireällä . JOs ei ole laturia, niin pitäisi käyntiinlähdön jälkeen ajaa välillä ½-1 tuntia, että akku lämpenee ja latautuu kunnolla.
        Akunlämmitintä en ole nähnyt enkä käyttänyt 36 vuoteen, mutta kun vähän viitsii huolehtia, niin aina ne minun vanhat käytetyt autot ovat lähteneet pakkasillakin pyörimään.


      • Eka murhe
        sketsejä. kirjoitti:

        Huolellinen autoilija lataa autonsa ulkopuolisella laturilla pitkien pakkasjaksojen aikana kerran pari, sillä kovilla pakkasilla akku vaan ottaa huonosti vastaan virtaa, se on sen ominaisuus. JOs et lataa, niin teho on päivä päivältä huonompi. Kannattaa myös tarkastaa, että akun kengät on puhtaat ja kireällä . JOs ei ole laturia, niin pitäisi käyntiinlähdön jälkeen ajaa välillä ½-1 tuntia, että akku lämpenee ja latautuu kunnolla.
        Akunlämmitintä en ole nähnyt enkä käyttänyt 36 vuoteen, mutta kun vähän viitsii huolehtia, niin aina ne minun vanhat käytetyt autot ovat lähteneet pakkasillakin pyörimään.

        Ajassa taaksepäin katsoessa on aika mielenkiintoista, että kun vuodesta 83 asti on erinäisillä ajanut ja 17 autoa omistanut, niin pienen pohdinnankaan jälkeen ei tule mieleen ensimmäistäkään, josta akku olisi lopahtanut kesken kaiken, kunnes tänä talvena. Mahtaako tuon jöörninkin akku kuitenkin olla turhan vaatimattoman kokoinen Ah:ltaan.
        Joskus -89, kolme vuotta vanha 360 volovo jäi pihalle lumimyrskyn jälkeen, akku kyllä jaksoi pyörittää, mutta kaasari oli kerännyt kosteutta ja oli jäässä. Kymmenkunta vuotta sitten ysisatanen jäi parkkiin, kun joku polttoaineen painemokkula sanoi sopimuksen irti. Ja ihan kortin saaneena -83 faija jätti vahingossa cherryyn valot päälle, niin silloin piti viimeksi ladata.
        Viime talven jäljiltä jopa veneen akussa oli yllättäen virtaa höräyttää 70hp johnssoni keväällä käyntiin! (ilman mitään ylläpitolatinkia)


      • SURKEAA
        Eka murhe kirjoitti:

        Ajassa taaksepäin katsoessa on aika mielenkiintoista, että kun vuodesta 83 asti on erinäisillä ajanut ja 17 autoa omistanut, niin pienen pohdinnankaan jälkeen ei tule mieleen ensimmäistäkään, josta akku olisi lopahtanut kesken kaiken, kunnes tänä talvena. Mahtaako tuon jöörninkin akku kuitenkin olla turhan vaatimattoman kokoinen Ah:ltaan.
        Joskus -89, kolme vuotta vanha 360 volovo jäi pihalle lumimyrskyn jälkeen, akku kyllä jaksoi pyörittää, mutta kaasari oli kerännyt kosteutta ja oli jäässä. Kymmenkunta vuotta sitten ysisatanen jäi parkkiin, kun joku polttoaineen painemokkula sanoi sopimuksen irti. Ja ihan kortin saaneena -83 faija jätti vahingossa cherryyn valot päälle, niin silloin piti viimeksi ladata.
        Viime talven jäljiltä jopa veneen akussa oli yllättäen virtaa höräyttää 70hp johnssoni keväällä käyntiin! (ilman mitään ylläpitolatinkia)

        .....autot ovat ehkä hieman erilaisia nykyään, minulla Volvo 2009 ja hinurilla tälle talvelle 4 kertaa,pitäää varmaan vaihtaa -83 Cherry ja tai 360 Volvo niin pärjää pakkasilla....


      • Alkup.
        SURKEAA kirjoitti:

        .....autot ovat ehkä hieman erilaisia nykyään, minulla Volvo 2009 ja hinurilla tälle talvelle 4 kertaa,pitäää varmaan vaihtaa -83 Cherry ja tai 360 Volvo niin pärjää pakkasilla....

        Nykyautoissa liikaa virtaa kuluttavaa eletroniikkaa, helpottaa ja mukavoittaa kieltämättä, mutta laturit ja akut ovat kehityksestä jäljessä - tai ehkä ennemminkin valmistajan säästökohteita! Arvelenpa, että KUKAAN ei autoa hankkiessaan kysy, että monenko Ah:n akku autossa on! Pääasia että löytyy sähköpenkit, lasilämppärit, sähkötuoli, automaattivalot ja sähkövastus vielä dieseleissä lämmittämään ensimetreillä... kaikki tavallaan tarpeellisia, jos vain insinöörit olisivat pistäneet tehokkammat laturit ja järeämmät akut autoihin.
        Ja se cherry ei ollu 83 vaan 80, heh.
        Siperia opettaa - ja suomen alati lämpiävät talvet eritoten.


      • ABH ja Audi
        Alkup. kirjoitti:

        Nykyautoissa liikaa virtaa kuluttavaa eletroniikkaa, helpottaa ja mukavoittaa kieltämättä, mutta laturit ja akut ovat kehityksestä jäljessä - tai ehkä ennemminkin valmistajan säästökohteita! Arvelenpa, että KUKAAN ei autoa hankkiessaan kysy, että monenko Ah:n akku autossa on! Pääasia että löytyy sähköpenkit, lasilämppärit, sähkötuoli, automaattivalot ja sähkövastus vielä dieseleissä lämmittämään ensimetreillä... kaikki tavallaan tarpeellisia, jos vain insinöörit olisivat pistäneet tehokkammat laturit ja järeämmät akut autoihin.
        Ja se cherry ei ollu 83 vaan 80, heh.
        Siperia opettaa - ja suomen alati lämpiävät talvet eritoten.

        Nykyautoissa jo reilusti yli 100 ah laturit, mullakin yli 100 ah ja akku 90ah mutta ei auttanut.
        Päre paloi merkkiliikkeessä, höpöttivät mitä sattui akun varauskyvystä kylmänä. Eivät kertoneet, tiesivät kyllä, miten ongelmasta pääsee eroon. Menin Yöjärvellä Akro Poweriin, akkuliike. Laittoivat akkulämmittimen. Kertoivat faktat, akkulämmittimen toiminnan, kiitin ja lähdin. Murheet akun kanssa loppui. Ihmetellä täytyy merkkiliikkeen ylimielisyyttä asiakasta kohtaan, seuraavan auton ostossa kyllä kierrän kaukaa!


      • Apuva akulle
        ABH ja Audi kirjoitti:

        Nykyautoissa jo reilusti yli 100 ah laturit, mullakin yli 100 ah ja akku 90ah mutta ei auttanut.
        Päre paloi merkkiliikkeessä, höpöttivät mitä sattui akun varauskyvystä kylmänä. Eivät kertoneet, tiesivät kyllä, miten ongelmasta pääsee eroon. Menin Yöjärvellä Akro Poweriin, akkuliike. Laittoivat akkulämmittimen. Kertoivat faktat, akkulämmittimen toiminnan, kiitin ja lähdin. Murheet akun kanssa loppui. Ihmetellä täytyy merkkiliikkeen ylimielisyyttä asiakasta kohtaan, seuraavan auton ostossa kyllä kierrän kaukaa!

        ......Hesarissa juttu (sunnuntai 27.2)"akkujen kramatoriosta"!! 2kk käytössä olleita ladataan uudeleen kun virrat loppuu! Mahtaa olla takuulappujen täyttöä akkuliikkeellä! Lopussa oli hyvä vinkki miten vaivasta selviää.


    • alkup,

      Ja nyt tarvitaan kai sitten putkimiestä (vertauskuvannollisesti), aurinkolasikotelon (kattopaneelissa) reunalta valui puolen kahvikupposen verran vettä vaihdekepin ja kartturin penkin väliin. 28. päivä tulee autolle noutaja, mielenkiintoisia lopun ajan ilmiöitä. Kiitos ja kuulemiin.

      • Eestu

        Mulla oli samaa vikaa omassa Journeyssä. Veden tippuminen tuolta kertoo tuulilasin vuodosta.
        Vaihdan lasin omaani ja vedentulo loppui.
        Ekaa talvea odotellessa 09-2.4l bensa.
        Ps mahtaako lohkolämppäri olla näissä hiukan nuha ja missä mahtaa vastukset sijaita..


    • Nythän mää hokasin
    • Akkulaturit turhia
    • Haloo!!!

      Jos on Journey CRD nii ei se silloin periaatteessa ole dodgen ongelma vaan sen VW moottorin

    • kyllästynyt..

      Täällä -08 maanantai päivän malli, ei auta kaapeleilla käynnistys (tiedän ettei uusia autoja saa käynnistää kaapeleilla) eikä laturi... suohon koko paska.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe