Ohjaustehostimen nesteet pihalle

eka kerta näin

Ajoin eilen kotiin noin - 31 C pakkasessa muutaman kilometrin matkan. Pihaan kääntyessä huomasin, että ohjaustehostin ravistaa oudosti, ja ratin kääntäminen muuttui tosi raskaaksi. Katsoin heti konepellin alle, ja totesin, että laturin/ohjaustehostimen hihna on yhä paikallaan. Myöhemmin illalla kävin viemässä roskat, ja huomasin pihassa vanan jotain punaista ainetta. Sama vana seurasi auton alle, ja siellä ohjaustehostimen hihnan alapuolella oli jo selvä lätäkkö. Tänään huomasin samoja punaisia pilkkuja koko katumme matkalla. Kyseessä on Pösö 406 1,9 TDI 1998. Mitä luulette korjaantuuko tuo vika itsestään kun ilmat lämpenee, eli onko kyseessä tiiviste, joka vuotaa vain kovassa pakkasessa, vai onko sieltä mennyt jotain rikki, joka pitää vaihtaa ennenkuin lisää uudet nesteet ohjaustehostimeen.

15

7905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen pösilö

      huono provo ! Kaikkihan tietää, että pösilöistä lentää kaikki nesteet ja öljyt pakkasella pihalle ! Vakiovarusteet pösilöihin: hevosenloimi maskiin ja kympin muovisanko nesteiden keräykseen. Ajoa ei suositella alle -5 asteen kelissä !!!

    • RF

      Todennäköisesti jompikumpi tehostimen letku halki moottorin takaa läheltä ohjaussimpukkaa...Eli ÄLÄ aja ettei tehostimen pumppu säry kun pyörii kuivana. Katkaise haljennut kohta pois ja liitä väliin uusi pätkä sopivien tukiholkkien ja lemmareiden kanssa...

      • nykyinen pösilö

        Kiitos vastauksesta. Pitää tarkistaa tuo letkun kunto, ennenkuin alan hankkimaan uutta pumppua. Ohjaustehostin on pitänyt melkoista ulinaa kun olen käynnistänyt auton noin - 30 C pakkasessa. Onko tuo ulina merkkivika, vai voiko siihen auttaa paremmin pakkasta kestävä ohjaustehostimen neste. Onko se punainen neste jotain hydrauliikkaöljyä. Sitä varmaan saa bensikseltäkin.


      • Yleensä se
        nykyinen pösilö kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Pitää tarkistaa tuo letkun kunto, ennenkuin alan hankkimaan uutta pumppua. Ohjaustehostin on pitänyt melkoista ulinaa kun olen käynnistänyt auton noin - 30 C pakkasessa. Onko tuo ulina merkkivika, vai voiko siihen auttaa paremmin pakkasta kestävä ohjaustehostimen neste. Onko se punainen neste jotain hydrauliikkaöljyä. Sitä varmaan saa bensikseltäkin.

        on automaattivaihdelaatikko öljyä.


      • pumppu,
        nykyinen pösilö kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Pitää tarkistaa tuo letkun kunto, ennenkuin alan hankkimaan uutta pumppua. Ohjaustehostin on pitänyt melkoista ulinaa kun olen käynnistänyt auton noin - 30 C pakkasessa. Onko tuo ulina merkkivika, vai voiko siihen auttaa paremmin pakkasta kestävä ohjaustehostimen neste. Onko se punainen neste jotain hydrauliikkaöljyä. Sitä varmaan saa bensikseltäkin.

        ulisee jos öljyä on liian vähän. Korjaa vuotokode, ei korjaannu itsestään ilmojen lämmetessä. Kannattaa selvittää mitä öljyä sinne tehostajaan saa laittaa, katso käyttöohjekirjasta tai hae öljy merkkiliikkeestä. Väärillä öljyillä menee vaihtoon pumppu ja hammastanko.

        Itse olen yhden 406 omistanut ja siihen piti vaihtaa hammastangon stefa.


      • Anonyymi
        Yleensä se kirjoitti:

        on automaattivaihdelaatikko öljyä.

        Ei yleensä ole automaattiöljyä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yleensä ole automaattiöljyä .

        Ainakin ne ohjaustehostimet mitä olen tuon ikäisissä pösöissä nähnyt, käyttävät dexron 2 vai oliko se dexron 3, öljyä, ja noita käytetään ihan yleisesti ns perinteisissä momentinmuunnin automaattivaihdelaatikoissa.


    • XUD9TE

      Pakkanen on tehnyt kepposen. Tehostinneste vuotaa jostain pois. Tarkasta paineletkuston kunto ja lemmareiden kireys. Tehostinpumpusta voi olla stefa pettänyt. Kun saat vuodon korjatuksi, vaihda tehostinnesteeksi artic-laatunen, jonka jähmettymispiste on matalampi. Sitä saa hyvin varustetusta tarvikeliikkeestä ja merkkiliikkeestä, mahdollisesti.
      Vika ei missään nimessä ole merkkikohtainen. Näin voi käydä merkissä kuin merkissä. Tehdas ei vaan ole varautunut yli -30 asteen pakkasiin.

      • pösöpösö

        Pumppuun kannattaa pumppuun vaihtaa laakerit ja stefa.


      • alkup. kysyjä
        pösöpösö kirjoitti:

        Pumppuun kannattaa pumppuun vaihtaa laakerit ja stefa.

        Tänään auto oli korjaamolla, ja vikana oli kuulemma ohjaustehostimelle tuleva letku rikki molemmista päistä noin 10 cm matkalta. Letku oli heidän mukaansa melkein kolmemetrinen, ja kiersi jäähdyttimenkin kautta ottamassa vauhtia. En tiedä oliko jokin oma viritys vai ei, mutta itse pumppu oli vielä täysin ehjä. 179 euroa meni töihin, käsijarru korjattiin samalla. En tiedä onko sama vika joka pökötissä, mutta ainakin tässä minun autossa käsijarru ei toimi edes yhtä katsastusväliä. On sillä autolla jo 400 000 km ajettu, ja moottori on yhä timmissä kunnossa. Tavoite olisi ajaa vähintään 500 000 km. Laitoin ohjaustehostimeen Teboilin automaattivaihdelaatikko öljyä.

        En ole enää aikoihin viitsinyt lukea tätä palstaa, koska on niin käsittämätöntä kuinka eri automerkkien kuskit käyvät typerää riitaa siitä kenen auto on paras ja kenen huonoin. Minulla on pihassa sekä Pösö, että Toyota. Hyvässä sovussa ne siinä pysyy, kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.


      • käsijarru ongelmaan
        alkup. kysyjä kirjoitti:

        Tänään auto oli korjaamolla, ja vikana oli kuulemma ohjaustehostimelle tuleva letku rikki molemmista päistä noin 10 cm matkalta. Letku oli heidän mukaansa melkein kolmemetrinen, ja kiersi jäähdyttimenkin kautta ottamassa vauhtia. En tiedä oliko jokin oma viritys vai ei, mutta itse pumppu oli vielä täysin ehjä. 179 euroa meni töihin, käsijarru korjattiin samalla. En tiedä onko sama vika joka pökötissä, mutta ainakin tässä minun autossa käsijarru ei toimi edes yhtä katsastusväliä. On sillä autolla jo 400 000 km ajettu, ja moottori on yhä timmissä kunnossa. Tavoite olisi ajaa vähintään 500 000 km. Laitoin ohjaustehostimeen Teboilin automaattivaihdelaatikko öljyä.

        En ole enää aikoihin viitsinyt lukea tätä palstaa, koska on niin käsittämätöntä kuinka eri automerkkien kuskit käyvät typerää riitaa siitä kenen auto on paras ja kenen huonoin. Minulla on pihassa sekä Pösö, että Toyota. Hyvässä sovussa ne siinä pysyy, kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.

        auttaa kun hankkii niihin vaijereihin sellaiset haitarikumit jotka pitävä.t vaijerin puhtaana. muistini mukaan (en ole ihan varma) ainakin fordilla oli pelkkä haitarikumia myynnissä


    • jeeraswaakoneeseen

      tuttu homma tuo ohjaustehostimen tilttailu: joku tyypivika ( siinäkin.. ) jopa kesällä tilttailee: ukon pösössä lensi korkki ja öljyt säiliöstä: isäukolla olllut jokunen pösö: meinas että onhan se tuo 407 kehittynyt, ennen lensi moottoriöljyt pakkasilla, nyt lisäksi tehostin öljytkin, aiko lopettaa pösön kanssa pelleilyn ei vanhalla iällä jaksa enään korjata niin innokkaasti kuin nuorena

    • pökö runs forever

      Höpö, höpö,se on ohjaustehostimen pumpun laakeri, joka menee paskaksi n 350-500tkm välillä, olkoon mikä pösö/sitikka hyväsnsä. Muihin kikkareihinhan noita vaihdellaan jo puolta aikaisemmin. Älkääkä nyt nerot tulko selittämään, kuinka noita laakereita ei voi vaihtaa, kyllä voi ja saat paikalle juuri niin hyvälaatuisen laakerin kun haluat...

    • Anonyymi

      Ohjaustehostin kestää kyllä vaikka miljoona kilometriä mutta noi letkut tilttaa siitä syystä että sielä pidetään samat öljyt 20 vuotta ja puoli milliä mittarissa. Vanha öljy vaahtoutuu ja jäätyy, sekä aiheuttaa ylimääräsen paineen putkistoon ja sitä kautta rikkoo sen. Hyvähän siinä on merkkiä syyttää kun Pösön omistajat eivät monet paljoa vaihdata mitään nesteitä vasta kun siinä vaiheessa kun paikat porsii hajalle.

      • Anonyymi

        Joo Pösön omistajat on huolettomia heikkejä, ne ei pahemmin sorru huoltoja tekeen ja ihmeesti niilläkin vaan ajetaan ja pahahan se on, kun Pösöllä ei taida olla merkkihuoltoa oikein missään. Toista on jokusilla merkeillä, joilla paja tai kaksi kylässä, kuin kylässä. Juu nelisenkymmentä Pösöö omistaneenani sanon, että vaikeeta on haukkua niin varmaa kulkupeliä, mitä Pösö todellisuudessa on ja yksikään auto ei ole ollut uusi, vaan sellasia tonnin parin autoja, markka ja euro ajoilta, tai on ollut lahjoitusautojakin ja ei muuta kuin leima papereihin ja ajoon, monesti oikein kehuttu autoakin, sitä en sitten tiedä, oliko tosissaan, vaan vain kade.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2987
    2. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      60
      2879
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2347
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1843
    5. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1699
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1634
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1576
    8. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1236
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1235
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1060
    Aihe