Psalmi 82 (Asafin psalmi)

Citty

alkaa kuten tämänillan iltahartaudessa kuulimme: Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa. Nykysuomennoksen mukaan. Vanhempi kirkkoraamattu sanoo sen: Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa: hän on tuomari jumalitten seassa.

Minulla ei ole ruotsinkieistä raamattua. Miten ruotsinkielessä psalmi 82 on kirjoitettu, onko jollakkin ruotsalainen käännös?

23

958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarmo oulaisista

      Siinä Iankaikkinen Jumala ilmoittaa, että Hän on myös Tuomari, nimenomaan hengellisten johtajien tuomari. Ei ole meillä oikeus ottaa johtoa ja tuomitsemisvaltaa omiin käsiimme, niinkuin SRK on ottanut, vaan aina ja loppuun asti komento ja tuomiovalta tulee Kaikkivaltiaalta Jumalalta. Jumala armahtaa nöyrät, mutta ylpeät Hän tuomitsee.

      • Citty

        Kysymyksessä on eksegetiikka-opinnot joiden vuoksi haluaisin ruotsinkielisenä ko. psalmin. Se nyt vaan sattui tulemaan tämänillan iltahartaudessa.

        Eksegetiikka
        Aamenesta öylättiin -

        Eksegetiikka eli raamatunselitysoppi, tai nykyisin tieteellinen raamatuntutkimus, on teologian haara, joka tutkii Raamattua (kr. eksegeomai = selittää, kuvata tarkasti, mm. Luuk. 24:35, Ap. t. 10:8, Joh. 1:18). Tieteellisenä oppiaineena se jakautuu yleisesti Vanhan ja Uuden testamentin eksegetiikkoihin. Raamatun alkukielten (pääosin kreikan ja heprean) hallinta sekä vanhat tekstikäsikirjoitukset muodostavat tutkimuksen välttämättömät apuvälineet.


        Tutkimuskohteina ovat olleet perinteisesti Raamatun tekstien syntyhistoria ja kunkin ajan historialliset ilmiöt, mutta nykyisin yhä useammin myös Raamatun ajan sosiologia, Raamatun tekstien kirjoittajien luova kirjoitusprosessi, Raamatun vaikutushistoria jne. Pyrkimyksenä on tekstien tulkitseminen niiden alkuperäisen kontekstin eli ympäristön mukaisesti. Perinteistä eksegetiikan menetelmää kutsutaan historiallis-kriittiseksi.

        Tutkimusmenetelmän nimestä huolimatta eksegeesin parissa työskentelevä eksegeetti eli eksegetiikan tutkija ei suhtaudu tekstiin kuten esimerkiksi konserttia sanomalehteen arvosteleva kriitikko, vaan hän yrittää ymmärtää tutkimuskohteensa syntyprosessia ja alkuperäistä sanomaa neutraalisti.


      • jarmo oulaisista
        Citty kirjoitti:

        Kysymyksessä on eksegetiikka-opinnot joiden vuoksi haluaisin ruotsinkielisenä ko. psalmin. Se nyt vaan sattui tulemaan tämänillan iltahartaudessa.

        Eksegetiikka
        Aamenesta öylättiin -

        Eksegetiikka eli raamatunselitysoppi, tai nykyisin tieteellinen raamatuntutkimus, on teologian haara, joka tutkii Raamattua (kr. eksegeomai = selittää, kuvata tarkasti, mm. Luuk. 24:35, Ap. t. 10:8, Joh. 1:18). Tieteellisenä oppiaineena se jakautuu yleisesti Vanhan ja Uuden testamentin eksegetiikkoihin. Raamatun alkukielten (pääosin kreikan ja heprean) hallinta sekä vanhat tekstikäsikirjoitukset muodostavat tutkimuksen välttämättömät apuvälineet.


        Tutkimuskohteina ovat olleet perinteisesti Raamatun tekstien syntyhistoria ja kunkin ajan historialliset ilmiöt, mutta nykyisin yhä useammin myös Raamatun ajan sosiologia, Raamatun tekstien kirjoittajien luova kirjoitusprosessi, Raamatun vaikutushistoria jne. Pyrkimyksenä on tekstien tulkitseminen niiden alkuperäisen kontekstin eli ympäristön mukaisesti. Perinteistä eksegetiikan menetelmää kutsutaan historiallis-kriittiseksi.

        Tutkimusmenetelmän nimestä huolimatta eksegeesin parissa työskentelevä eksegeetti eli eksegetiikan tutkija ei suhtaudu tekstiin kuten esimerkiksi konserttia sanomalehteen arvosteleva kriitikko, vaan hän yrittää ymmärtää tutkimuskohteensa syntyprosessia ja alkuperäistä sanomaa neutraalisti.

        pääaineeni oli Vanhan Testamentin eksegetiikka ja ehkä tiedän siitä jotakin, mutta itse teologia ei ole paljon auttanut minua henkilökohtaisessa uskossani Kristukseen. Graduni tein Jes.63.


      • 16
        Citty kirjoitti:

        Kysymyksessä on eksegetiikka-opinnot joiden vuoksi haluaisin ruotsinkielisenä ko. psalmin. Se nyt vaan sattui tulemaan tämänillan iltahartaudessa.

        Eksegetiikka
        Aamenesta öylättiin -

        Eksegetiikka eli raamatunselitysoppi, tai nykyisin tieteellinen raamatuntutkimus, on teologian haara, joka tutkii Raamattua (kr. eksegeomai = selittää, kuvata tarkasti, mm. Luuk. 24:35, Ap. t. 10:8, Joh. 1:18). Tieteellisenä oppiaineena se jakautuu yleisesti Vanhan ja Uuden testamentin eksegetiikkoihin. Raamatun alkukielten (pääosin kreikan ja heprean) hallinta sekä vanhat tekstikäsikirjoitukset muodostavat tutkimuksen välttämättömät apuvälineet.


        Tutkimuskohteina ovat olleet perinteisesti Raamatun tekstien syntyhistoria ja kunkin ajan historialliset ilmiöt, mutta nykyisin yhä useammin myös Raamatun ajan sosiologia, Raamatun tekstien kirjoittajien luova kirjoitusprosessi, Raamatun vaikutushistoria jne. Pyrkimyksenä on tekstien tulkitseminen niiden alkuperäisen kontekstin eli ympäristön mukaisesti. Perinteistä eksegetiikan menetelmää kutsutaan historiallis-kriittiseksi.

        Tutkimusmenetelmän nimestä huolimatta eksegeesin parissa työskentelevä eksegeetti eli eksegetiikan tutkija ei suhtaudu tekstiin kuten esimerkiksi konserttia sanomalehteen arvosteleva kriitikko, vaan hän yrittää ymmärtää tutkimuskohteensa syntyprosessia ja alkuperäistä sanomaa neutraalisti.

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

        Tuolta löytyy kätevä nettiraamattu. Eri raamattu ja kielivaihtoehdot valittavissa helposti. Google muutenkin helppo hakuväline.


      • Citty
        16 kirjoitti:

        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

        Tuolta löytyy kätevä nettiraamattu. Eri raamattu ja kielivaihtoehdot valittavissa helposti. Google muutenkin helppo hakuväline.

        Kiitos. En ollut tietoinen tällaisesta mahdollisuudesta.
        Netti on ihan hyvä kun sitä osaa käyttää. :)

        Guds dom över orättfärdiga »furstar» Se Änglar i Ordförkl. .
        1 ]En psalm av Asaf. � Gud står i gudaförsamlingen, � mitt ibland gudarna håller han dom:
        2 � »Huru länge skolen I döma orätt � och vara partiska för de ogudaktiga? � Sela.
        3 � Skaffen den arme och faderlöse rätt, � given den betryckte och torftige rättvisa.
        4 � Befrien den arme och fattige, � rädden honom från de ogudaktigas hand.
        5 � Men de veta intet och hava intet förstånd, � de vandra i mörker; � jordens alla grundvalar vackla.
        6 � Jag har väl sagt att I ären gudar � och allasammans den Högstes söner;
        7 � men I måsten dock dö, såsom människor dö, � och falla, likaväl som var furste faller.»
        8 � Ja, stå upp, o Gud; � � � håll dom över jorden, � ty med arvsrätt råder du � � � över alla folk.


      • Citty
        jarmo oulaisista kirjoitti:

        pääaineeni oli Vanhan Testamentin eksegetiikka ja ehkä tiedän siitä jotakin, mutta itse teologia ei ole paljon auttanut minua henkilökohtaisessa uskossani Kristukseen. Graduni tein Jes.63.

        teologina ja eksegetiikan tuntijana ymmärrät Asafin psalmin "Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa." , suhteessa vanhantestamentin Jumalan kymmenen käskyn lakiin, jossa mm. kielletään pitämästä muita jumalia. Mikä on Sinun käsityksesi. Raija Sollamon ym. tohtorien käsityksiin olen jo ehtinyt tutustua.


      • liperin vl
        Citty kirjoitti:

        Kiitos. En ollut tietoinen tällaisesta mahdollisuudesta.
        Netti on ihan hyvä kun sitä osaa käyttää. :)

        Guds dom över orättfärdiga »furstar» Se Änglar i Ordförkl. .
        1 ]En psalm av Asaf. � Gud står i gudaförsamlingen, � mitt ibland gudarna håller han dom:
        2 � »Huru länge skolen I döma orätt � och vara partiska för de ogudaktiga? � Sela.
        3 � Skaffen den arme och faderlöse rätt, � given den betryckte och torftige rättvisa.
        4 � Befrien den arme och fattige, � rädden honom från de ogudaktigas hand.
        5 � Men de veta intet och hava intet förstånd, � de vandra i mörker; � jordens alla grundvalar vackla.
        6 � Jag har väl sagt att I ären gudar � och allasammans den Högstes söner;
        7 � men I måsten dock dö, såsom människor dö, � och falla, likaväl som var furste faller.»
        8 � Ja, stå upp, o Gud; � � � håll dom över jorden, � ty med arvsrätt råder du � � � över alla folk.

        1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:
        2 "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?" Sela.
        3 "Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus.
        4 Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
        5 Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat.
        6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
        7 kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
        8 Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.

        Se on kuin suoraan hoitokokouksesta. Hoitomiehet, jotka luulivat olevansa jumalia eivät huomanneet, että läsnä oli myös Ikiaikojen Jumala, joka oli nöyrän ja väärintuomitun puolella ja Hänen tahtonsa oli, että tuo vapautettaisiin. Vaikka hoitomiehet olivat Jumalan palveluksessa, niin samalla tavalla kuolema ja Jumalan tuomio kohdistuu heihin ja saavat tuomionsa niinkuin muut kuolevaiset, sillä on vain yksi ainoa Jumala, jolla on valta tuomita.

        Ja nyt on kiire seuroihin!


      • liperin vl kirjoitti:

        1 Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä:
        2 "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?" Sela.
        3 "Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus.
        4 Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
        5 Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat.
        6 Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
        7 kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
        8 Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.

        Se on kuin suoraan hoitokokouksesta. Hoitomiehet, jotka luulivat olevansa jumalia eivät huomanneet, että läsnä oli myös Ikiaikojen Jumala, joka oli nöyrän ja väärintuomitun puolella ja Hänen tahtonsa oli, että tuo vapautettaisiin. Vaikka hoitomiehet olivat Jumalan palveluksessa, niin samalla tavalla kuolema ja Jumalan tuomio kohdistuu heihin ja saavat tuomionsa niinkuin muut kuolevaiset, sillä on vain yksi ainoa Jumala, jolla on valta tuomita.

        Ja nyt on kiire seuroihin!

        Alkutextit;
        1. Psalmi Asafille. Jumala seisten Jumalan / jumalien seurakunnassa / kokouksessa, jumalien keskellä hän tuomitsee. HEPR.
        1. Psalmi Asafille. Jumala astui esiin jumalien synagogassa, mutta jumalien keskellä hän tuomitsee. KREIK.

        Raamattu;
        1. Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä: KR 1938

        at.
        2. Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja jumalattomien kasvoa kohotatte? HEPR.
        2. Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja syntistä arvioitte kasvoista? KREIK.

        at.
        3. Tuomitkaa vähäistä ja orpoa, köyhää ja kurjaa vanhurskauttakaa / auttakaa oikeuteensa.
        HEPR.
        3. Tuomitkaa orpoa ja köyhää, alhaista ja kurjaa vanhurskauttakaa. KREIK.

        at.
        4. Pelastakaa vähäinen ja köyhä, jumalattoman kädestä vapauttakaa. HEPR.
        4. Pelastakaa kurja ja köyhä, syntisen kädestä vapauttakaa. KREIK.

        at.
        5. He eivät tiedä ja eivät ymmärrä, pimeydessä he vaeltavat, huojuvat kaikki maan perustukset. HEPR.
        5. He eivät tiedä eivätkä ymmärrä, pimeydessä he vaeltavat, tulevat huojumaan kaikki maan perustukset. KREIK.

        at.
        6. Minä sanon: Jumalat te (olette) ja Korkeimman pojat kaikki te. HEPR.
        6. Minä sanoin: Jumalia te olette ja Korkeimman poikia kaikki. KREIK.




        at.
        7. KUITENKIN NIIN KUIN IHMINEN, TE KUOLETTE ja kuin yksi päälliköistä TEKAADUTTE. HEPR.
        7. Mutta te niin kuin ihmiset tulette kuolemaan ja kuin yksi hallitsevista te kaadutte. KREIK.

        R. mukailee
        7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa." KR 1938
        7. te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" KR 1992

        at
        8. NOUSE, JUMALA TUOMITSE MAA, sillä sinä PIDÄT OMANASI kaikissa kansoissa. HEPR.
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, että sinä TULET OTTAMAAN OMAKSESI kaikissa kansoissa. KREIK.

        R.
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä SINÄ PERIT pakanakansat. KR 1938
        8. Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! SINUN ON KAIKKI KANSAT. KR 1992
        ( Tässä niitä harvoja paikkoja kun -92 on oikeammassa kun -38 )

        Mitä tämä sitten tarkoittaa?

        Psalmi puhuu ”jumalien” suhteesta oikeuden ja vanhurskauden toteutumiseen maan päällä.

        Jumala julistaa muille ( Ram, Raha, Allah, saatana) ”jumalille” kuolemantuomion.

        Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta.

        Psalmi on peräisin varhaiselta pakkosiirtolaisuuden jälkeiseltä ajalta n. 700v. eKR. Israelin Jumala on ainoa Jumala ja hän tuomitsee koko maan.

        Jae 1. Jumala rinnastetaan muihin jumaliin toisen Mooseksen kirjan luvussa 15:

        Kuka on sinun vertaisesi, Herra, jumalien joukossa? Kuka on sinun kaltaisesi, sinä pyhyydessä ihmeellinen, maineteoissasi pelättävä, sinä ihmeiden tekijä! 2.Moos.15:11


      • Kesitas kirjoitti:

        Alkutextit;
        1. Psalmi Asafille. Jumala seisten Jumalan / jumalien seurakunnassa / kokouksessa, jumalien keskellä hän tuomitsee. HEPR.
        1. Psalmi Asafille. Jumala astui esiin jumalien synagogassa, mutta jumalien keskellä hän tuomitsee. KREIK.

        Raamattu;
        1. Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä: KR 1938

        at.
        2. Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja jumalattomien kasvoa kohotatte? HEPR.
        2. Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja syntistä arvioitte kasvoista? KREIK.

        at.
        3. Tuomitkaa vähäistä ja orpoa, köyhää ja kurjaa vanhurskauttakaa / auttakaa oikeuteensa.
        HEPR.
        3. Tuomitkaa orpoa ja köyhää, alhaista ja kurjaa vanhurskauttakaa. KREIK.

        at.
        4. Pelastakaa vähäinen ja köyhä, jumalattoman kädestä vapauttakaa. HEPR.
        4. Pelastakaa kurja ja köyhä, syntisen kädestä vapauttakaa. KREIK.

        at.
        5. He eivät tiedä ja eivät ymmärrä, pimeydessä he vaeltavat, huojuvat kaikki maan perustukset. HEPR.
        5. He eivät tiedä eivätkä ymmärrä, pimeydessä he vaeltavat, tulevat huojumaan kaikki maan perustukset. KREIK.

        at.
        6. Minä sanon: Jumalat te (olette) ja Korkeimman pojat kaikki te. HEPR.
        6. Minä sanoin: Jumalia te olette ja Korkeimman poikia kaikki. KREIK.




        at.
        7. KUITENKIN NIIN KUIN IHMINEN, TE KUOLETTE ja kuin yksi päälliköistä TEKAADUTTE. HEPR.
        7. Mutta te niin kuin ihmiset tulette kuolemaan ja kuin yksi hallitsevista te kaadutte. KREIK.

        R. mukailee
        7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa." KR 1938
        7. te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" KR 1992

        at
        8. NOUSE, JUMALA TUOMITSE MAA, sillä sinä PIDÄT OMANASI kaikissa kansoissa. HEPR.
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, että sinä TULET OTTAMAAN OMAKSESI kaikissa kansoissa. KREIK.

        R.
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä SINÄ PERIT pakanakansat. KR 1938
        8. Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! SINUN ON KAIKKI KANSAT. KR 1992
        ( Tässä niitä harvoja paikkoja kun -92 on oikeammassa kun -38 )

        Mitä tämä sitten tarkoittaa?

        Psalmi puhuu ”jumalien” suhteesta oikeuden ja vanhurskauden toteutumiseen maan päällä.

        Jumala julistaa muille ( Ram, Raha, Allah, saatana) ”jumalille” kuolemantuomion.

        Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta.

        Psalmi on peräisin varhaiselta pakkosiirtolaisuuden jälkeiseltä ajalta n. 700v. eKR. Israelin Jumala on ainoa Jumala ja hän tuomitsee koko maan.

        Jae 1. Jumala rinnastetaan muihin jumaliin toisen Mooseksen kirjan luvussa 15:

        Kuka on sinun vertaisesi, Herra, jumalien joukossa? Kuka on sinun kaltaisesi, sinä pyhyydessä ihmeellinen, maineteoissasi pelättävä, sinä ihmeiden tekijä! 2.Moos.15:11

        Muuta Psalmissa esille tulevaa.

        Psalmissa ”jumalat” rinnastetaan selvästi ”Korkeimman poikiin”, jotka tarkoittavat samaa kuin ”jumalan pojat” ( Joista olen usein kirjoittanut )Jobin kirjassa ja psalmissa 29 eli taivaan enkeleitä. Kyse olisi taivaassa käydystä neuvonpidosta Jumalan ja enkelien kesken.

        Psalmi julistaa muiden kansojen jumalien kuolemaa, koska ne eivät pysty huolehtimaan oikeuden ja vanhurskauden toteutumisesta maan päällä. Psalmi siis julistaa, että Jahve on ainoa oikea Jumala ja kaikki muut ovat kuolleita jumalia. Jahven täytyy tulla kaikkien kasojen Jumalaksi, jotta oikeus ja vanhurskaus voisivat toteutua.

        ”Jumalat” viittaa myös taivaallisten olentojen sijasta maallisiin, lähes jumalan asemassa oleviin hallitsijoihin tai tuomareihin, ”maan mahtaviin”. Mm. Heprealaisessa Raamatussa kutsutaan maan mahtavia sanalla ”maan jumalat” (elee ha-aretz) ainakin kahdessa kohtaa: VT;n Hes.17:13 ja 2.Kun.24:15. kertoo myös asian selvästi.


        Psalmissa kyse ei olekaan jumalien kokouksesta, vaan Jumalan seurakunnasta (edat el), joka olisi sama kuin Jahven seurakunta (edat Jahve) tai Israelin seurakunta (edat Israel), jotka mainitaan sekä neljännessä Mooseksen kirjassa että Joosuan kirjassa: Joos.22:16-18 ja Mooses; 4.Moos.27:16-17. 4.Moos.31:16


        Jae 3. Orvoista, köyhistä ja heikoista huolehtiminen on Vanhassa testamentissa tärkeää, koska Jumala itsekin huolehtii heistä:

        Hän huolehtii leskien ja orpojen oikeuksista, hän rakastaa muukalaista ja ruokkii ja vaatettaa hänet. 5.Moos.10:18

        Jae 4. Heikkojen ja vähäväkisten auttamista kuvataan Jobin kirjassa:

        Minä pelastin köyhän, joka pyysi apua, ja orvon, jota kukaan ei auttanut. Epätoivoon vaipuneet siunasivat minua, lesken sydämessä minä herätin ilon. Minä pukeuduin vanhurskauteen, oikeudentunto oli viittani ja päähineeni. Olin sokealle silmä, rammalle sauva. Köyhille minä olin isä ja tuntematonta autoin saamaan oikeutta. Minä murskasin pahantekijän leuan ja tempasin saaliin hänen hampaistaan. Job 29:12-17

        Jae 5. Maan perustusten järkkymisestä puhutaan monissa Raamatun kohdissa:

        Maa tärisi ja järkkyi, taivaan pilarit vavahtelivat, hänen vihansa sai ne horjumaan. 2.Sam.22:8

        Hän koskettaa maata, ja se järähtää paikoiltaan, sen peruspylväät horjuvat. Job 9:6

        Jumala on turvamme ja linnamme, auttajamme hädän hetkellä. Sen tähden emme pelkää, vaikka maa järkkyy, vaikka vuoret vaipuvat merten syvyyksiin. Meret pauhaavat ja kuohuvat, vuoret vapisevat Jumalan suuruuden edessä. Ps.46:2-4

        Uudessa Testamentissa asia tulee esille ja ei ole ihme, että myös Jeesuksen ristinkuoleman liittyi maanjäristys:

        Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat. Matt.27:51


        Jae 6. Jeesus viittaa tähän jakeeseen Johanneksen evankeliumissa:

        Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Joh.10:34-36

        Yhden teorian mukaan ”Jumalan pojat” viittaa enkeleihin, taivaan joukkoon, joka ylistää Jumalaa taivaan temppelissä. Ajatus ”Jumalan pojista” tulee esiin myös muualla Vanhassa testamentissa:

        Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän joukossaan. Job 1:6

        Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat taas koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän joukossaan. Job 2:1

        Jae 7. Itsestään liikaa luulevat Jumala saattaa hautaan:

        (Vieraat kansat) syöksevät sinut hautaasi, sinä kuolet miekan lävistämänä keskellä merta. Vieläkö sanot: "Minä olen jumala", kun seisot surmaajiesi edessä? Ihminen sinä olet, et jumala, olet tappajiesi armoilla. Hes.28:8-9

        Jae 8. Jumalan nousemista toivotaan myös Jesajan kirjassa:

        Herää, Herran käsivarsi! Herää ja näytä voimasi! Nouse niin kuin muinaisina päivinä, menneitten sukupolvien aikana. Sinähän iskit hengiltä Rahabin, lävistit syvyyden hirviön. Jes.51:9

        Josko tämä auttaa.

        Kes.


      • jarmo oulaisista
        Kesitas kirjoitti:

        Muuta Psalmissa esille tulevaa.

        Psalmissa ”jumalat” rinnastetaan selvästi ”Korkeimman poikiin”, jotka tarkoittavat samaa kuin ”jumalan pojat” ( Joista olen usein kirjoittanut )Jobin kirjassa ja psalmissa 29 eli taivaan enkeleitä. Kyse olisi taivaassa käydystä neuvonpidosta Jumalan ja enkelien kesken.

        Psalmi julistaa muiden kansojen jumalien kuolemaa, koska ne eivät pysty huolehtimaan oikeuden ja vanhurskauden toteutumisesta maan päällä. Psalmi siis julistaa, että Jahve on ainoa oikea Jumala ja kaikki muut ovat kuolleita jumalia. Jahven täytyy tulla kaikkien kasojen Jumalaksi, jotta oikeus ja vanhurskaus voisivat toteutua.

        ”Jumalat” viittaa myös taivaallisten olentojen sijasta maallisiin, lähes jumalan asemassa oleviin hallitsijoihin tai tuomareihin, ”maan mahtaviin”. Mm. Heprealaisessa Raamatussa kutsutaan maan mahtavia sanalla ”maan jumalat” (elee ha-aretz) ainakin kahdessa kohtaa: VT;n Hes.17:13 ja 2.Kun.24:15. kertoo myös asian selvästi.


        Psalmissa kyse ei olekaan jumalien kokouksesta, vaan Jumalan seurakunnasta (edat el), joka olisi sama kuin Jahven seurakunta (edat Jahve) tai Israelin seurakunta (edat Israel), jotka mainitaan sekä neljännessä Mooseksen kirjassa että Joosuan kirjassa: Joos.22:16-18 ja Mooses; 4.Moos.27:16-17. 4.Moos.31:16


        Jae 3. Orvoista, köyhistä ja heikoista huolehtiminen on Vanhassa testamentissa tärkeää, koska Jumala itsekin huolehtii heistä:

        Hän huolehtii leskien ja orpojen oikeuksista, hän rakastaa muukalaista ja ruokkii ja vaatettaa hänet. 5.Moos.10:18

        Jae 4. Heikkojen ja vähäväkisten auttamista kuvataan Jobin kirjassa:

        Minä pelastin köyhän, joka pyysi apua, ja orvon, jota kukaan ei auttanut. Epätoivoon vaipuneet siunasivat minua, lesken sydämessä minä herätin ilon. Minä pukeuduin vanhurskauteen, oikeudentunto oli viittani ja päähineeni. Olin sokealle silmä, rammalle sauva. Köyhille minä olin isä ja tuntematonta autoin saamaan oikeutta. Minä murskasin pahantekijän leuan ja tempasin saaliin hänen hampaistaan. Job 29:12-17

        Jae 5. Maan perustusten järkkymisestä puhutaan monissa Raamatun kohdissa:

        Maa tärisi ja järkkyi, taivaan pilarit vavahtelivat, hänen vihansa sai ne horjumaan. 2.Sam.22:8

        Hän koskettaa maata, ja se järähtää paikoiltaan, sen peruspylväät horjuvat. Job 9:6

        Jumala on turvamme ja linnamme, auttajamme hädän hetkellä. Sen tähden emme pelkää, vaikka maa järkkyy, vaikka vuoret vaipuvat merten syvyyksiin. Meret pauhaavat ja kuohuvat, vuoret vapisevat Jumalan suuruuden edessä. Ps.46:2-4

        Uudessa Testamentissa asia tulee esille ja ei ole ihme, että myös Jeesuksen ristinkuoleman liittyi maanjäristys:

        Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat. Matt.27:51


        Jae 6. Jeesus viittaa tähän jakeeseen Johanneksen evankeliumissa:

        Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Joh.10:34-36

        Yhden teorian mukaan ”Jumalan pojat” viittaa enkeleihin, taivaan joukkoon, joka ylistää Jumalaa taivaan temppelissä. Ajatus ”Jumalan pojista” tulee esiin myös muualla Vanhassa testamentissa:

        Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän joukossaan. Job 1:6

        Eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat taas koolle ja asettuivat Herran eteen. Myös Saatana oli heidän joukossaan. Job 2:1

        Jae 7. Itsestään liikaa luulevat Jumala saattaa hautaan:

        (Vieraat kansat) syöksevät sinut hautaasi, sinä kuolet miekan lävistämänä keskellä merta. Vieläkö sanot: "Minä olen jumala", kun seisot surmaajiesi edessä? Ihminen sinä olet, et jumala, olet tappajiesi armoilla. Hes.28:8-9

        Jae 8. Jumalan nousemista toivotaan myös Jesajan kirjassa:

        Herää, Herran käsivarsi! Herää ja näytä voimasi! Nouse niin kuin muinaisina päivinä, menneitten sukupolvien aikana. Sinähän iskit hengiltä Rahabin, lävistit syvyyden hirviön. Jes.51:9

        Josko tämä auttaa.

        Kes.

        ja huomasin, että Kesitas on täällä jo vastannut ja todella hyvin ja täydellisesti. Enpä pysty nyt tähän mitään muuta sanomaan sinulle Citty kuin sen että en näe mitään ristiriitaa tämän psalmin tekstissä contra Jumalan Kymmenen Käskyä.

        Siunausta Sinulle!


      • Citty
        Kesitas kirjoitti:

        Alkutextit;
        1. Psalmi Asafille. Jumala seisten Jumalan / jumalien seurakunnassa / kokouksessa, jumalien keskellä hän tuomitsee. HEPR.
        1. Psalmi Asafille. Jumala astui esiin jumalien synagogassa, mutta jumalien keskellä hän tuomitsee. KREIK.

        Raamattu;
        1. Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä: KR 1938

        at.
        2. Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja jumalattomien kasvoa kohotatte? HEPR.
        2. Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja syntistä arvioitte kasvoista? KREIK.

        at.
        3. Tuomitkaa vähäistä ja orpoa, köyhää ja kurjaa vanhurskauttakaa / auttakaa oikeuteensa.
        HEPR.
        3. Tuomitkaa orpoa ja köyhää, alhaista ja kurjaa vanhurskauttakaa. KREIK.

        at.
        4. Pelastakaa vähäinen ja köyhä, jumalattoman kädestä vapauttakaa. HEPR.
        4. Pelastakaa kurja ja köyhä, syntisen kädestä vapauttakaa. KREIK.

        at.
        5. He eivät tiedä ja eivät ymmärrä, pimeydessä he vaeltavat, huojuvat kaikki maan perustukset. HEPR.
        5. He eivät tiedä eivätkä ymmärrä, pimeydessä he vaeltavat, tulevat huojumaan kaikki maan perustukset. KREIK.

        at.
        6. Minä sanon: Jumalat te (olette) ja Korkeimman pojat kaikki te. HEPR.
        6. Minä sanoin: Jumalia te olette ja Korkeimman poikia kaikki. KREIK.




        at.
        7. KUITENKIN NIIN KUIN IHMINEN, TE KUOLETTE ja kuin yksi päälliköistä TEKAADUTTE. HEPR.
        7. Mutta te niin kuin ihmiset tulette kuolemaan ja kuin yksi hallitsevista te kaadutte. KREIK.

        R. mukailee
        7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa." KR 1938
        7. te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" KR 1992

        at
        8. NOUSE, JUMALA TUOMITSE MAA, sillä sinä PIDÄT OMANASI kaikissa kansoissa. HEPR.
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, että sinä TULET OTTAMAAN OMAKSESI kaikissa kansoissa. KREIK.

        R.
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä SINÄ PERIT pakanakansat. KR 1938
        8. Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! SINUN ON KAIKKI KANSAT. KR 1992
        ( Tässä niitä harvoja paikkoja kun -92 on oikeammassa kun -38 )

        Mitä tämä sitten tarkoittaa?

        Psalmi puhuu ”jumalien” suhteesta oikeuden ja vanhurskauden toteutumiseen maan päällä.

        Jumala julistaa muille ( Ram, Raha, Allah, saatana) ”jumalille” kuolemantuomion.

        Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta.

        Psalmi on peräisin varhaiselta pakkosiirtolaisuuden jälkeiseltä ajalta n. 700v. eKR. Israelin Jumala on ainoa Jumala ja hän tuomitsee koko maan.

        Jae 1. Jumala rinnastetaan muihin jumaliin toisen Mooseksen kirjan luvussa 15:

        Kuka on sinun vertaisesi, Herra, jumalien joukossa? Kuka on sinun kaltaisesi, sinä pyhyydessä ihmeellinen, maineteoissasi pelättävä, sinä ihmeiden tekijä! 2.Moos.15:11

        " Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta."

        En ole samaa mieltä kanssasi saatanasta. Se on edelleen enkeli. Enkeli ruhtinas. Ei jumala.

        Enkä siitä että muut jumalat ovat kuolleita jumalia, koska he kokoustavat yhdessa. Ei ole mitään järkeä kokoustaa kuolleiden kanssa.

        Asaf oli Daavidin ajan kuoronjohtaja, sanoittaja ja säveltäjä. Arvostettu ja uskovainen mies. Tää on ainut kohta raamatussa jossa puhutaan jumalien kokouksesta. Se on myös käännetty joihinkin raamatunkäännöksiin "Jumalan seurakunnassa " ja käsitetään joidenkin teologian tutkijoiden mukaan Jumalan, eli Kaikkivaltiaan Jumalan, Pitämäksi puheeksi jumalten kokouksessa.

        Tämän synyhistoria luulisi olevan hallinnassa Jarmolla Oulaisista. Teologinen selityksesi oli silti ihan ok. vaikken kaikkea allekirjoittakkaan. Kiitos Sinulle.


      • etsivä-xx
        jarmo oulaisista kirjoitti:

        pääaineeni oli Vanhan Testamentin eksegetiikka ja ehkä tiedän siitä jotakin, mutta itse teologia ei ole paljon auttanut minua henkilökohtaisessa uskossani Kristukseen. Graduni tein Jes.63.

        Tässä Cittylle tiedoksi linkki jota saa kuten sivulla sanotaan käyttää tutkimustarkoituksiin (lähde tietenkin mainittava).
        Kysymääsi psalmia en listalla näe mutta monta muuta on. Tekstit ovat Jukka Palolan.
        http://hakavuori.kirkkohelsinki.net/?Deptid=10041


      • etsivä-xx
        Citty kirjoitti:

        " Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta."

        En ole samaa mieltä kanssasi saatanasta. Se on edelleen enkeli. Enkeli ruhtinas. Ei jumala.

        Enkä siitä että muut jumalat ovat kuolleita jumalia, koska he kokoustavat yhdessa. Ei ole mitään järkeä kokoustaa kuolleiden kanssa.

        Asaf oli Daavidin ajan kuoronjohtaja, sanoittaja ja säveltäjä. Arvostettu ja uskovainen mies. Tää on ainut kohta raamatussa jossa puhutaan jumalien kokouksesta. Se on myös käännetty joihinkin raamatunkäännöksiin "Jumalan seurakunnassa " ja käsitetään joidenkin teologian tutkijoiden mukaan Jumalan, eli Kaikkivaltiaan Jumalan, Pitämäksi puheeksi jumalten kokouksessa.

        Tämän synyhistoria luulisi olevan hallinnassa Jarmolla Oulaisista. Teologinen selityksesi oli silti ihan ok. vaikken kaikkea allekirjoittakkaan. Kiitos Sinulle.

        Kuolleilla Jumalilla tarkoitetaan Vanhassa Testamentissa vastakohtaa elävälle Jumallalle. Herra ja eläväksi tekijä. Vallan puute on kyseessä.

        Joos. 3:10
        Sitten hän sanoi: "Elävä Jumala on teidän keskellänne. Tämän te tiedätte siitä, että hän hävittää teidän tieltänne kanaanilaiset, heettiläiset, hivviläiset, perissiläiset, girgasilaiset, amorilaiset ja jebusilaiset.

        Jer. 10:10
        Mutta vain Herra on Jumala, hän on elävä Jumala ja ikuinen kuningas. Hänen vihastaan maa vapisee, kansat eivät kestä hänen kiivauttaan. [Nah. 1:5]

        Dan. 6:26
        Minä annan seuraavan käskyn: Kaikkialla valtani piirissä vavisten pelättäköön Danielin Jumalaa, sillä hän on elävä Jumala ja ikuisesti pysyvä, hänen kuninkuutensa ei koskaan häviä eikä hänen valtansa koskaan lopu.


        Tämä elävä Jumala on esillä muunkinlaisessa yhteydessä erityisesti suhteessa muihin jumaliin, joita palveltiin Vanhan Testamentin aikana ja joiden palvontaa myös Isrelin kansasta jotkut sortuivat.


      • Citty kirjoitti:

        " Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta."

        En ole samaa mieltä kanssasi saatanasta. Se on edelleen enkeli. Enkeli ruhtinas. Ei jumala.

        Enkä siitä että muut jumalat ovat kuolleita jumalia, koska he kokoustavat yhdessa. Ei ole mitään järkeä kokoustaa kuolleiden kanssa.

        Asaf oli Daavidin ajan kuoronjohtaja, sanoittaja ja säveltäjä. Arvostettu ja uskovainen mies. Tää on ainut kohta raamatussa jossa puhutaan jumalien kokouksesta. Se on myös käännetty joihinkin raamatunkäännöksiin "Jumalan seurakunnassa " ja käsitetään joidenkin teologian tutkijoiden mukaan Jumalan, eli Kaikkivaltiaan Jumalan, Pitämäksi puheeksi jumalten kokouksessa.

        Tämän synyhistoria luulisi olevan hallinnassa Jarmolla Oulaisista. Teologinen selityksesi oli silti ihan ok. vaikken kaikkea allekirjoittakkaan. Kiitos Sinulle.

        Jokaisella on oma jumalansa, minulla se on Elohim, Jahve.
        Monella se on raha, ja usein Vl:illä sn on jopa seurakunta.
        Mutta saatanalla on palvojansa, jotka myöntävät saatana jumaluuden heihin nähden.
        Tästä on kysymys. Saatana on voimakas persoona, joka luotiin enene ihmistä.
        Saatana ei ole enkeli vaan saatana, entinen enkeli.
        Enkä siitä että muut jumalat ovat kuolleita jumalia, koska he kokoustavat yhdessa. Ei ole mitään järkeä kokoustaa kuolleiden kanssa. ** niin, Buddhan patsaat on aitoa kiveä.

        Tämän synyhistoria luulisi olevan hallinnassa Jarmolla Oulaisista. Teologinen selityksesi oli silti ihan ok. vaikken kaikkea allekirjoittakkaan. Kiitos Sinulle.
        Shalom.
        Kes.


      • Citty
        Kesitas kirjoitti:

        Jokaisella on oma jumalansa, minulla se on Elohim, Jahve.
        Monella se on raha, ja usein Vl:illä sn on jopa seurakunta.
        Mutta saatanalla on palvojansa, jotka myöntävät saatana jumaluuden heihin nähden.
        Tästä on kysymys. Saatana on voimakas persoona, joka luotiin enene ihmistä.
        Saatana ei ole enkeli vaan saatana, entinen enkeli.
        Enkä siitä että muut jumalat ovat kuolleita jumalia, koska he kokoustavat yhdessa. Ei ole mitään järkeä kokoustaa kuolleiden kanssa. ** niin, Buddhan patsaat on aitoa kiveä.

        Tämän synyhistoria luulisi olevan hallinnassa Jarmolla Oulaisista. Teologinen selityksesi oli silti ihan ok. vaikken kaikkea allekirjoittakkaan. Kiitos Sinulle.
        Shalom.
        Kes.

        Ymmärsin viestisi sisällön. Siksi tankkaan tätä koska se ei vastannut ihan sitä mitä tarkoitan.
        Nimittäin kysymys on raamatusta. Jumalan sanasta. Joka on totta. Sen me tiedämme.
        Raamatussa yhdessä psalmissa, joka sattumalta luettiin viimeviikon iltahartaudessa, on tämä kohta jossa puhutaan jumalten kokouksesta. Ja kerrotaan Jumalan Kaikkivaltiaan, siis Jahven puhe siinä kokouksessa.

        Mitä ne muut jumalat ovat?
        Taivaan Isä ei kokousta sielunvihollisen kanssa. Eikä Allahin, eikä Budhan jne...
        Eikä kuolleiden epäjumalien. (rahan, vallan, asunnon, auoton, oppiarvon jne...)

        Muutamissa käännöksissä on "Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa, hän on tuomari jumalain seassa." Ps.82 : 1
        Minä tosi sanoin: te olette jumalat ja kaikkein korkeimman lapset. Ps 82 : 6
        painettu Turun Bibliaseuran kustannuksella 1903.

        Eli se viitta siihen että se kokous olisi seurakunnan kokoontuminen.
        Sitten kun otetaan huomioon missä tilanteessa Asaf on tämän psalmin sanoittanut ja sen että
        kyllä nykyisin nämä meidän tiedemies teologimme opettavat että on olemassa eläviä, hyviä jumalia muitakin kun Jahve eli meille tuttu Taivaan Isä.

        Niin kysymys: Onko ?


      • Citty kirjoitti:

        Ymmärsin viestisi sisällön. Siksi tankkaan tätä koska se ei vastannut ihan sitä mitä tarkoitan.
        Nimittäin kysymys on raamatusta. Jumalan sanasta. Joka on totta. Sen me tiedämme.
        Raamatussa yhdessä psalmissa, joka sattumalta luettiin viimeviikon iltahartaudessa, on tämä kohta jossa puhutaan jumalten kokouksesta. Ja kerrotaan Jumalan Kaikkivaltiaan, siis Jahven puhe siinä kokouksessa.

        Mitä ne muut jumalat ovat?
        Taivaan Isä ei kokousta sielunvihollisen kanssa. Eikä Allahin, eikä Budhan jne...
        Eikä kuolleiden epäjumalien. (rahan, vallan, asunnon, auoton, oppiarvon jne...)

        Muutamissa käännöksissä on "Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa, hän on tuomari jumalain seassa." Ps.82 : 1
        Minä tosi sanoin: te olette jumalat ja kaikkein korkeimman lapset. Ps 82 : 6
        painettu Turun Bibliaseuran kustannuksella 1903.

        Eli se viitta siihen että se kokous olisi seurakunnan kokoontuminen.
        Sitten kun otetaan huomioon missä tilanteessa Asaf on tämän psalmin sanoittanut ja sen että
        kyllä nykyisin nämä meidän tiedemies teologimme opettavat että on olemassa eläviä, hyviä jumalia muitakin kun Jahve eli meille tuttu Taivaan Isä.

        Niin kysymys: Onko ?

        Seurakunta perustettiin vasta Jeesuksen viimeisinä esipäivinään.
        Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

        Eli nyt elämme seurakunnan aikaa, joka pikapuoliin muuttuu vaivan ajaksi.

        Ennen seurakunnan aikaa oli lain aika.

        Lestadiolaisuudessa ei myönnetä tätä, sillä He pakanallisesti väittävät, että seurakunta on vain Heillä. Todellisuudessa se on kansanvälinen Kristillinen ajatusmaalima ja Kirkko

        Juuri tästä ajatusmaailmasta Jeesus Matt. 24 luvussa varoittaa lopun merkkinä.

        Mutta Kysymykseesi.
        Psalmit (hepreaksi ‏תהלים‎, Tehilim) on yksi Raamatun Vanhan testamentin VIISAUSKIRJOISTA. JuutalaisenTanakhin Ketuvimin ensimmäinen kirja.
        Ne ovat usein vaikeita, sillä ne ovat alun perin ylistyslauluja, valitusrukouksia ja katumusvirsiä, jolloin sen ajan kulttuuri vaikutti täysillä meille jopa outoon sanomaan.
        Juutalaisenakin psalmien ymmärtäminen tuottaa mietteitä.
        Kristinuskossa niitä on usein käytetty virsinä, jolloin niistä on tullut tahtomattaan ennustuksia.
        Profetaaliset kirjat ovat erikseen.
        Juutalaisuus on ensimmäinen yksijumalainen uskonto, ja KRISTINUSKO uskoo asian samoin.
        Juutalaisuudessa on Elohim "jumala", ja tarkoittaa "jumaluutta" tai "kaikkia jumalia yhdessä". Isä, Poika ja Pyhä Henki. He kyllä tiesivät, että Isän nimi on Jahwe, mutta Hänen antamansa kiellon nimen käyttämiseksi, käytettiin muita nimiä, kuten Adonai, Herra. "Elohim" on kuitenkin erisnimi.
        Me kristityt, olimme sitten juutalaisia tai pakanoita, emme tiedä, eikä todellisuudessa ole mahdollistakaan muiden jumalien olemassaolo ja eläminen.
        Kaikki muut jumalat ovat vailla elämää, kuolleita kuten Baalit/ paalit.
        Onneksi.

        Kes.


      • Citty
        Kesitas kirjoitti:

        Seurakunta perustettiin vasta Jeesuksen viimeisinä esipäivinään.
        Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

        Eli nyt elämme seurakunnan aikaa, joka pikapuoliin muuttuu vaivan ajaksi.

        Ennen seurakunnan aikaa oli lain aika.

        Lestadiolaisuudessa ei myönnetä tätä, sillä He pakanallisesti väittävät, että seurakunta on vain Heillä. Todellisuudessa se on kansanvälinen Kristillinen ajatusmaalima ja Kirkko

        Juuri tästä ajatusmaailmasta Jeesus Matt. 24 luvussa varoittaa lopun merkkinä.

        Mutta Kysymykseesi.
        Psalmit (hepreaksi ‏תהלים‎, Tehilim) on yksi Raamatun Vanhan testamentin VIISAUSKIRJOISTA. JuutalaisenTanakhin Ketuvimin ensimmäinen kirja.
        Ne ovat usein vaikeita, sillä ne ovat alun perin ylistyslauluja, valitusrukouksia ja katumusvirsiä, jolloin sen ajan kulttuuri vaikutti täysillä meille jopa outoon sanomaan.
        Juutalaisenakin psalmien ymmärtäminen tuottaa mietteitä.
        Kristinuskossa niitä on usein käytetty virsinä, jolloin niistä on tullut tahtomattaan ennustuksia.
        Profetaaliset kirjat ovat erikseen.
        Juutalaisuus on ensimmäinen yksijumalainen uskonto, ja KRISTINUSKO uskoo asian samoin.
        Juutalaisuudessa on Elohim "jumala", ja tarkoittaa "jumaluutta" tai "kaikkia jumalia yhdessä". Isä, Poika ja Pyhä Henki. He kyllä tiesivät, että Isän nimi on Jahwe, mutta Hänen antamansa kiellon nimen käyttämiseksi, käytettiin muita nimiä, kuten Adonai, Herra. "Elohim" on kuitenkin erisnimi.
        Me kristityt, olimme sitten juutalaisia tai pakanoita, emme tiedä, eikä todellisuudessa ole mahdollistakaan muiden jumalien olemassaolo ja eläminen.
        Kaikki muut jumalat ovat vailla elämää, kuolleita kuten Baalit/ paalit.
        Onneksi.

        Kes.

        Jostakin syystä Kaikkitietävä ja kaikkinäkevä, kaikkialla oleva Jumala on päättänyt että tämä Psalmi on tässä nykymuodossa raamatussa, jonka hän on antanut ihmisille ohjeeksi, neuvoksi, tueksi ja turvaksi. Kiitos Sinulle.


      • viimeviikko
        Citty kirjoitti:

        " Perusteena ei ole se, mitä he ovat tehneet taivaassa, vaan se, MITÄ HE OVTA TEHNEET MAAN PÄÄLLÄ ( Suurin osa heitä oli alunperin enkeleitä, kuten saatana ).
        He eivät ole saaneet aikaan vanhurskautta, vaan pahaa ja Jumalattomuutta."

        En ole samaa mieltä kanssasi saatanasta. Se on edelleen enkeli. Enkeli ruhtinas. Ei jumala.

        Enkä siitä että muut jumalat ovat kuolleita jumalia, koska he kokoustavat yhdessa. Ei ole mitään järkeä kokoustaa kuolleiden kanssa.

        Asaf oli Daavidin ajan kuoronjohtaja, sanoittaja ja säveltäjä. Arvostettu ja uskovainen mies. Tää on ainut kohta raamatussa jossa puhutaan jumalien kokouksesta. Se on myös käännetty joihinkin raamatunkäännöksiin "Jumalan seurakunnassa " ja käsitetään joidenkin teologian tutkijoiden mukaan Jumalan, eli Kaikkivaltiaan Jumalan, Pitämäksi puheeksi jumalten kokouksessa.

        Tämän synyhistoria luulisi olevan hallinnassa Jarmolla Oulaisista. Teologinen selityksesi oli silti ihan ok. vaikken kaikkea allekirjoittakkaan. Kiitos Sinulle.

        Psalmi 82, viimeviikon psalmeja, on yksi upeimmista Psaltari-Raamatun tekstejä.

        jae 6.
        Minä tosin sanoin: te olette jumalat*, ja kaikki korkeimman lapset;

        * Joh. 10: 34
        Johanneksen evankeliumin 10.n luvun III selitysosa: (Jeesus) Vastaa Jerusalemissa Judalaisten kysymykseen, ja osoittaa vahvoilla perustuksilla itsensä Messiakseksi.
        Joh. 10: 34
        Jeesus vastasi heitä; Eikö teidän laissanne ole kirjoitettu: minä sanoin, te olette jumalat?

        Pyhää. Niin Pyhää tämä Asafin psalmi.


      • Citty kirjoitti:

        Kysymyksessä on eksegetiikka-opinnot joiden vuoksi haluaisin ruotsinkielisenä ko. psalmin. Se nyt vaan sattui tulemaan tämänillan iltahartaudessa.

        Eksegetiikka
        Aamenesta öylättiin -

        Eksegetiikka eli raamatunselitysoppi, tai nykyisin tieteellinen raamatuntutkimus, on teologian haara, joka tutkii Raamattua (kr. eksegeomai = selittää, kuvata tarkasti, mm. Luuk. 24:35, Ap. t. 10:8, Joh. 1:18). Tieteellisenä oppiaineena se jakautuu yleisesti Vanhan ja Uuden testamentin eksegetiikkoihin. Raamatun alkukielten (pääosin kreikan ja heprean) hallinta sekä vanhat tekstikäsikirjoitukset muodostavat tutkimuksen välttämättömät apuvälineet.


        Tutkimuskohteina ovat olleet perinteisesti Raamatun tekstien syntyhistoria ja kunkin ajan historialliset ilmiöt, mutta nykyisin yhä useammin myös Raamatun ajan sosiologia, Raamatun tekstien kirjoittajien luova kirjoitusprosessi, Raamatun vaikutushistoria jne. Pyrkimyksenä on tekstien tulkitseminen niiden alkuperäisen kontekstin eli ympäristön mukaisesti. Perinteistä eksegetiikan menetelmää kutsutaan historiallis-kriittiseksi.

        Tutkimusmenetelmän nimestä huolimatta eksegeesin parissa työskentelevä eksegeetti eli eksegetiikan tutkija ei suhtaudu tekstiin kuten esimerkiksi konserttia sanomalehteen arvosteleva kriitikko, vaan hän yrittää ymmärtää tutkimuskohteensa syntyprosessia ja alkuperäistä sanomaa neutraalisti.

        Eksegetiikka ei ole oikea työväline tähän.
        Eksegeesillä määritellään se, mitä alkuperäinen kirjoittaja on alkuperäsimelle lukijalle pyrkinyt sanomaan.
        Psalmihan on sama heille ja meille, joten se on hermeneutiikan sisällä.
        Kes.


      • 8+6
        Kesitas kirjoitti:

        Eksegetiikka ei ole oikea työväline tähän.
        Eksegeesillä määritellään se, mitä alkuperäinen kirjoittaja on alkuperäsimelle lukijalle pyrkinyt sanomaan.
        Psalmihan on sama heille ja meille, joten se on hermeneutiikan sisällä.
        Kes.

        Piti oikei "Wikitä", mitä on hermeneutiikka.

        >>>Raamatun hermeneutiikka
        Pääartikkeli: Raamatun hermeneutiikka, Pesher, Tafsir, Tulkinta
        Usein "hermeneutiikalla" viitataan pyhien kirjoitusten tulkintaan, jolloin hermeneutiikka liittyy läheisesti eksegetiikkaan. Muun muassa Rabbi Ishmael tulkitsi Tooran lakeja käyttäen kolmeatoista hermeneuttista periaatetta; hän käytti termiä ensimmäisten joukossa. Filosofinen hermeneutiikka voidaan nähdä raamatullisen hermeneutiikan perillisenä. Se tarjoaa erilaisille tulkintayrityksille teoreettisen pohjan. Näin filosofinen hermeneutiikka ja raamatullinen hermeneutiikka voidaan nähdä toisiaan tukevina.


      • Teologien anti
        8+6 kirjoitti:

        Piti oikei "Wikitä", mitä on hermeneutiikka.

        >>>Raamatun hermeneutiikka
        Pääartikkeli: Raamatun hermeneutiikka, Pesher, Tafsir, Tulkinta
        Usein "hermeneutiikalla" viitataan pyhien kirjoitusten tulkintaan, jolloin hermeneutiikka liittyy läheisesti eksegetiikkaan. Muun muassa Rabbi Ishmael tulkitsi Tooran lakeja käyttäen kolmeatoista hermeneuttista periaatetta; hän käytti termiä ensimmäisten joukossa. Filosofinen hermeneutiikka voidaan nähdä raamatullisen hermeneutiikan perillisenä. Se tarjoaa erilaisille tulkintayrityksille teoreettisen pohjan. Näin filosofinen hermeneutiikka ja raamatullinen hermeneutiikka voidaan nähdä toisiaan tukevina.

        Raamatuntutkimuksesta se tosian lähti. Nykyisin geneerinen lähestymistapa tieteessä kuin tieteessä, lukuunottamatta tekniikkaa ja luonnontieteitä.


    • Jos kastomme sanatarkkaa käännöstä, se kuuluu;
      "Jumala seisoo mahtikokouksessaan ja toimii itse tuomarina".
      Joku on kääntänyt suomeksi näin; "Jumala itse toimii tuomarina ja julistaa tuomionsa".
      Juutalaisessa Psalmi käännetään sanoilla "Jumala on tuomarien Jumala" ja "tuomarien keskellä hän tuomitsee".
      Kyse ei ole "jumalien kokouksesta", vaan jumalallisesta kokouksesta – istunnosta, jossa Jumala itse toimii tuomarina.

      • viimeviikko

        Agricolan alkuperäinen käännös:

        Davidin Psaltari
        LXXXII.

        Jumala seiso siinä Jumalan Seurakunnassa / Ja ombi Tuomari Jumaloitten seassa.
        Quincauvan te tadhotta wårin Tomita, ja sen Jumalattoman personan modhon edelpanna; Sela. Tedhket oikius sille kieuhelle ja Orvoille / ja autacat ne radholiset ja vaivasetoikiudhella.
        Pelastacat sitä ylencazotua ja kieuhe / ja pästeket hende sen jumalattoman wallasta.
        Mutta enet he tottele / eike lucupidhe / he keuuet järiestens pimeis / sen teden tenty caiki Maan perustoret kaatumaan.
        Mine tosin sanoin / Te olette Jumalat / ja caiki tyyni sen Korkeiman Lapset.
        Quitengin teuty teiden coola ninquinihmisetkin / ja ninquin jocu tyranni hucutta.
        ylesnouse Jumala / ja domitze maa / sille sinne olet yxi herra ylitse caikein pacanoidhen.


        Agricolan alkuperäinen käännös:
        Joh.10: 34

        Vastasi heite Jesu. Eikö teiden Laisan ole kirioitettu / Mine sanoin / Te oletta Jumalat.

        (Nämä oli minun tulkintaani Agricolan näköispainostekstistä.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe