Onko tosiaan niin, että ei saa kerralla juottaa enemmän kuin 200ml maitoa vauvalle?
Meidän poika on nyt 2.5kk ja osaimetyksellä.
Päivällä vetää kerralla yleensä 120-150ml maitoa, mutta joskus illalla ja aamulla tuntuu, että pojalle uppoisi sitten enemmän kuin 200ml!
Kerran on saanut yli sen määrän (230ml), kun huusi nälkää niin kovaa, ettei muu auttanut.
Enkö saisi antaa enemmän kuin sen 200ml? Mistä syystä?
Tarkoittaako tämä sitä, että pitäisi alkaa syöttämään velliä aamuisin ja iltaisin, kun nälkä on niin kova?
Koko vuorokauden aikana menee vaihtelevasti maitoa, mutta ehkä n. 1000ml.
Neuvoja kaipaisin.
eikö saa vauvalle antaa enempää kuin 200ml maitoa kerralla?
33
26164
Vastaukset
- tuon
Kyllä meidän poika juo iltasyötöllään usein yli 4dl, on pulloruokinnalla niin helppo laskea. Totta ihmeessä pitää ruokaa antaa aivan niin paljon kuin vauva haluaa. Hän itse tietää koska on nälkä ja kuinka kova, sitä et tiedä sinä eivätkä neuvolan tädit. Lapsen nälkäiseksi jättäminen on jo lähellä heitteillejättöä. Kerro pian kuka on tuollaisen ohjeen antanut! Itse en ole koskaan kuullutkaan ja neuvolassa ovat olleet tyytyväisiä että syö paljon.
- voi käyttää
Pienen vauvan pieni mahalaukku joutuu todella koville, jos ihan oikeasti ahdat sinne kerrallaan yli 4 desiä maitoa. Yritäpäs itse juoda suhteessa saman verran eli pari litraa kerrallaan!
Jos vauva jää nälkäiseksi juotuaan pari desiä maitoa, pitää vahventaa ruoan laatua eli antaa velliä, mutta ei _missään tapauksessa_ lisätä määrää. - Bally vastaa
voi käyttää kirjoitti:
Pienen vauvan pieni mahalaukku joutuu todella koville, jos ihan oikeasti ahdat sinne kerrallaan yli 4 desiä maitoa. Yritäpäs itse juoda suhteessa saman verran eli pari litraa kerrallaan!
Jos vauva jää nälkäiseksi juotuaan pari desiä maitoa, pitää vahventaa ruoan laatua eli antaa velliä, mutta ei _missään tapauksessa_ lisätä määrää.sanoi viime nvla-käynnillä että: "muista ettei vauvalle saa sitten enempää kuin 2dl antaa kerralla". Pieneen masuun ei kai sitten mahdu enempää tai sitten venyy liikaa...
Olen just sitten ruvennut miettimään, että pitäisikö alkaa antamaan vellejä..?Milläköhän vois aloittaa.
En tosiaan halua rasittaa pienen masua turhaan täyttämällä vatsan "yli äyräiden" maidolla.
Pojan vatsa on muutenkin suht herkkää sorttia.
Poika on vaan niin pieni vielä, enkä kuvitellut, että tarttis vielä kiinteitä aloitella, mutta nälkäiseksi ei tietenkään voi jättää.
Toi vuorokauden kokonaismaitomäärä ei kuitenkaan ole vielä liian suuri mielestäni, mut poika ei osaa jakaa annoksiaan tasaisesti, vaan haluaa aamulla ja illalla tankata oikein urakalla.
Kertokaa neuvoja miten vois aloitella varovasti kiiteitä tän ikäiselle? - mamma
Bally vastaa kirjoitti:
sanoi viime nvla-käynnillä että: "muista ettei vauvalle saa sitten enempää kuin 2dl antaa kerralla". Pieneen masuun ei kai sitten mahdu enempää tai sitten venyy liikaa...
Olen just sitten ruvennut miettimään, että pitäisikö alkaa antamaan vellejä..?Milläköhän vois aloittaa.
En tosiaan halua rasittaa pienen masua turhaan täyttämällä vatsan "yli äyräiden" maidolla.
Pojan vatsa on muutenkin suht herkkää sorttia.
Poika on vaan niin pieni vielä, enkä kuvitellut, että tarttis vielä kiinteitä aloitella, mutta nälkäiseksi ei tietenkään voi jättää.
Toi vuorokauden kokonaismaitomäärä ei kuitenkaan ole vielä liian suuri mielestäni, mut poika ei osaa jakaa annoksiaan tasaisesti, vaan haluaa aamulla ja illalla tankata oikein urakalla.
Kertokaa neuvoja miten vois aloitella varovasti kiiteitä tän ikäiselle?Meillä oli myös niin, että terkkari sanoi, ettei saisi antaa enempää kuin 200 ml = 2 dl vastiketta yhdellä syöttökerralla.
Vatsa ei vedä yms. En muista enää perusteita sen tarkemmin.
Kerran annoin enemmän. Pulautti niin, että oli jo oksennus. Vaikka meillä vauva on alusta pitäen ollut pullovauva ja saanut vain ja ainoastaan vastiketta, eli rintamaitoa vain sairaalassa sen vähän mitä sai.
Jos se 200 ml ei pidä vauvan nälkää, niin sitten syöttövälit on tiheämpiä.
En lukenut niin tarkkaan, mutta minkä ikäinen vauvasi on? Mikä on syöntiväli päivällä, mikä yöllä?
Minä aloitin kiinteiden antamisen 3½ kk ikäisenä. Nykysuositus on 4 kk. Syynä suoliston kehittymiseen ja ruuan sulatukseen ja suoliston toimintaan liittyvät asiat.
Aloitin perunalla. Äidinmaidonvastiketta sekaan. Porkkanaa ei meidän vauva sietänyt, joten koska ei tykännyt pelkästä potusta, keitin sekaan parsakaalta ja kukkakaalta ja maissia.
Viljaa älä anna alle 6 kk ikäiselle. Viljan gluteeni on se, minkä takia ei saa antaa liian aikaisin.
Jos aloitat vellien antamisen, anna peruna-porkkana-velliä tai maissivelliä tai riisivelliä. Niissä ei ole gluteenia.
Aloita varovasti: yksi tai kaksi lusikallista ensimmäisenä päivänä. Seuraavana päivän niinikään se 2 lusikallista. Vatsa tottuu siten pikkuhiljaa kiinteään.
Älä anna yötä vasten, ettei tule itkuista yötä jos tulee vatsakipuja.
Ja sitten tietty ne hedelmämössöt ja banaanit joita voi antaa 4 kk ikäisestä lähtien, mutta uutta makua aina varoen, entiseen pitää jo olla tottunut...
Aikaa myöten lisätään makuja yms.
Mutta aluksi yksi maku piisaa vaikka lähes kuukaudenkin. - lkjfblawk
mamma kirjoitti:
Meillä oli myös niin, että terkkari sanoi, ettei saisi antaa enempää kuin 200 ml = 2 dl vastiketta yhdellä syöttökerralla.
Vatsa ei vedä yms. En muista enää perusteita sen tarkemmin.
Kerran annoin enemmän. Pulautti niin, että oli jo oksennus. Vaikka meillä vauva on alusta pitäen ollut pullovauva ja saanut vain ja ainoastaan vastiketta, eli rintamaitoa vain sairaalassa sen vähän mitä sai.
Jos se 200 ml ei pidä vauvan nälkää, niin sitten syöttövälit on tiheämpiä.
En lukenut niin tarkkaan, mutta minkä ikäinen vauvasi on? Mikä on syöntiväli päivällä, mikä yöllä?
Minä aloitin kiinteiden antamisen 3½ kk ikäisenä. Nykysuositus on 4 kk. Syynä suoliston kehittymiseen ja ruuan sulatukseen ja suoliston toimintaan liittyvät asiat.
Aloitin perunalla. Äidinmaidonvastiketta sekaan. Porkkanaa ei meidän vauva sietänyt, joten koska ei tykännyt pelkästä potusta, keitin sekaan parsakaalta ja kukkakaalta ja maissia.
Viljaa älä anna alle 6 kk ikäiselle. Viljan gluteeni on se, minkä takia ei saa antaa liian aikaisin.
Jos aloitat vellien antamisen, anna peruna-porkkana-velliä tai maissivelliä tai riisivelliä. Niissä ei ole gluteenia.
Aloita varovasti: yksi tai kaksi lusikallista ensimmäisenä päivänä. Seuraavana päivän niinikään se 2 lusikallista. Vatsa tottuu siten pikkuhiljaa kiinteään.
Älä anna yötä vasten, ettei tule itkuista yötä jos tulee vatsakipuja.
Ja sitten tietty ne hedelmämössöt ja banaanit joita voi antaa 4 kk ikäisestä lähtien, mutta uutta makua aina varoen, entiseen pitää jo olla tottunut...
Aikaa myöten lisätään makuja yms.
Mutta aluksi yksi maku piisaa vaikka lähes kuukaudenkin.Nykysuositus on 6kk. Yksilöllisesti tarvittaessa aikaisintaan 4kk.
- äiti
Älä usko kaikkea,mitä kerrotaan,maalaisjärjellä vain!Anna niin paljon kuin juo ja niin usein kuin haluaa.
- lisää
Se voi ola merkki myös kiinteän aloittamisesta tai lisäämisestä,anna soseita(per porkkana ja hedelmäsoseita jen
- kukkis
ei muuta kun velliä lisäksi. Me aloteltiin muistaakseni porkkana, maissi ja riisivellillä, niitä on samanlaisissa törpöissä kuin tutteli...Täyttää enemmän ja tulee uusia makuja :D tossa joku neuvo että antasit kiinteitä jo, mä en kyllä moista suosittele lainkaan, ei ne ikärajat turhan takia niissä ruokapurkeissa oo eli ehkä sitte 4kk ikäsenä soseita, mutta juu kokeiles velliä, meillä toi porkkana oli ihan ykkönen ja sit illalla juotiin jotain viljavelliä(??) koska se oli paksumpaaniin nukku illi hyvin.
- äiti ihminen
Samaa maissia se on siinä vellissä kuin soseessakin. Oletko muuten huomannut, että myös velleissä on suosituksena 4 kk alkaen? Viljavelleissä suositus on 5 kk alkaen. Onko siinä kamalan suuri ero, antaako maissisoseen lusikasta vauvan suuhun ja sitten pullosta maitoa perään vai maidon ja soseen sekoitettuna velliksi? Velli on maitoa, johon on sekoitettu pieni määrä kiinteää ruokaa.
- toinen
Missä ajassa sun vauva vetää ne 200ml tai enemmän? Meilläkin on 2,5 tai kohta 3kk vauva joka saatta juoda vähän päälle 200 ml mutta noin tunnissa, tai puolessatoista. Eli ei siis ryystä kaikkea 15 minuutissa. Voithan pitää pieniä taukoja, tyyliin 70ml 15-20min tauko ja taas 70ml jne.. vai suuttuuko vauvasi jos ei saa vetää kaikkia kerralla? :)
- bally
aamuisin ja iltaisin vetää ne yli 200ml aika lyhyessä ajassa, ehkä 20min menee.
Suuttu melkein samantien jos yrittää pitää taukoa.
Tänään sit aloitin vellien antamisen..
Sai 1.5 desiin maitoa 20ml maissivelliä ja hyvin riitti.
Aloitan tätä todella hiljalleen ja varovasti, ettei massu mee sekaisin... - toinen
bally kirjoitti:
aamuisin ja iltaisin vetää ne yli 200ml aika lyhyessä ajassa, ehkä 20min menee.
Suuttu melkein samantien jos yrittää pitää taukoa.
Tänään sit aloitin vellien antamisen..
Sai 1.5 desiin maitoa 20ml maissivelliä ja hyvin riitti.
Aloitan tätä todella hiljalleen ja varovasti, ettei massu mee sekaisin...Meillä meni tänään yli 300ml, tosin kolmessa tunnissa, mutta kuitenkin aika suuri määrä. Minkäs mahtaa kun toinen syö kättä ja itkee. Meidän typy täyttää viikon päästä 3kk, eikä siitä oo pitkäkään aika kun suositus kiinteiden aloittamiseen oli juuri se 3kk, eli ehkä mekin aloitellaan vellien maistelu jonkun viikon kuluttua. En oo yhtään varma et tällaiset määrät maitoa lyhyessä ajassa on vauvan suolistolle yhtään helpompi pala kuin pieni määrä velliä.
Jos käyt palstalla, niin voisitko jonkun ajan kuluttua ilmoitella itsestäsi, miten masu kesti jne. Ja mihin syöttöön aloitit vellien maistattelun. - mama03
toinen kirjoitti:
Meillä meni tänään yli 300ml, tosin kolmessa tunnissa, mutta kuitenkin aika suuri määrä. Minkäs mahtaa kun toinen syö kättä ja itkee. Meidän typy täyttää viikon päästä 3kk, eikä siitä oo pitkäkään aika kun suositus kiinteiden aloittamiseen oli juuri se 3kk, eli ehkä mekin aloitellaan vellien maistelu jonkun viikon kuluttua. En oo yhtään varma et tällaiset määrät maitoa lyhyessä ajassa on vauvan suolistolle yhtään helpompi pala kuin pieni määrä velliä.
Jos käyt palstalla, niin voisitko jonkun ajan kuluttua ilmoitella itsestäsi, miten masu kesti jne. Ja mihin syöttöön aloitit vellien maistattelun.Tuosta kiinteiden aloittamisesta luin, että ikäsuositus 3kk:sta 4 kk.een on tehty sen takia, että eu tukee imetystä ja näillä ikäsuosituksilla pyritään motivoimaan äitejä pidempään imetykseen. No itse aloittelin kiinteät kun maitoa rupes menemään yli litra päiväs ja vauva oli silloin 3kk. Neuvolassa nimenomaan kannustettiin alottaan vellit,soseet ym. koska ei kuulemma ole siinäkään järkeä jos maitoa rupee menemään litra tolkulla päivässä. Varovasti kun alottelee niin hyvä tulee ja aina on lapsia, jotka pärjää maidolla pidempään ja jotkut taas tarvitsevat vellit ym. ennemmin.
- bally
mama03 kirjoitti:
Tuosta kiinteiden aloittamisesta luin, että ikäsuositus 3kk:sta 4 kk.een on tehty sen takia, että eu tukee imetystä ja näillä ikäsuosituksilla pyritään motivoimaan äitejä pidempään imetykseen. No itse aloittelin kiinteät kun maitoa rupes menemään yli litra päiväs ja vauva oli silloin 3kk. Neuvolassa nimenomaan kannustettiin alottaan vellit,soseet ym. koska ei kuulemma ole siinäkään järkeä jos maitoa rupee menemään litra tolkulla päivässä. Varovasti kun alottelee niin hyvä tulee ja aina on lapsia, jotka pärjää maidolla pidempään ja jotkut taas tarvitsevat vellit ym. ennemmin.
Tänään sitten aloitettiin pojalla kiinteitä, eli velliä.
Kun tuota maitoa meni iltaisin ja aamuisin 220-250ml kerralla.
Meidän th neuvoi että ei ole hyväksi mahalaukulle jos se venyy liikaa.
Eli on valittava kahdesta "pahasta" yksi.
Tuo teidän 300ml kyllä tultuu aika suurelta määrältä..voi olla teidänkin aika aloitella kiinteitä. Velleissähän ei vissiin ole enempää energiaa kuin maidossa, mutta täyttää paremmin ja sulaa hitaammin.
Annoin keskipäivällä maidon sekaan 20ml maissivelliä ja hyvin maistui :-)
Vielä illemmalla annettiin maidon seassa sama määrä.
Nostellaan määrää vähitellen ja jos ei mee massu sekaisin niin maistellaan jossain vaiheessa jotain uutta makua, mutta katsotaan nyt tämän maissin kanssa ainakin viikon verran.
T: bally.
Vastaile toinen, että oletteko aloitelleet jotain maistelemaan. - itsekin
toinen kirjoitti:
Meillä meni tänään yli 300ml, tosin kolmessa tunnissa, mutta kuitenkin aika suuri määrä. Minkäs mahtaa kun toinen syö kättä ja itkee. Meidän typy täyttää viikon päästä 3kk, eikä siitä oo pitkäkään aika kun suositus kiinteiden aloittamiseen oli juuri se 3kk, eli ehkä mekin aloitellaan vellien maistelu jonkun viikon kuluttua. En oo yhtään varma et tällaiset määrät maitoa lyhyessä ajassa on vauvan suolistolle yhtään helpompi pala kuin pieni määrä velliä.
Jos käyt palstalla, niin voisitko jonkun ajan kuluttua ilmoitella itsestäsi, miten masu kesti jne. Ja mihin syöttöön aloitit vellien maistattelun."Meillä meni tänään yli 300ml, tosin kolmessa tunnissa, mutta kuitenkin aika suuri määrä."
Onko mielestäsi ruoka annettu kerrallaan, jos sen syömiseen kuluu kolme tuntia?
Älkää hyvät ihmiset koko ajan ahtako ruokaa niihin vauvoihinne. Vauvankin mahalaukku tarvitsee ruoan sulattamis- ja lepoaikaa. Ei joka itku tarkoita nälkää- Ja jos vauva syö kättä, se kaipaa imemistä eikä ruokaa. Huvitutti olisi oikein oiva keino imemistarpeeseen.
Vanha kunnon sääntö siitä, että pulloruokinnalla olevan vauvan maidontarve on kuudesosa painosta päivän aikana jaettuna iästä riippuen neljään-kuuteen annokseen, olisi edelleen muistamisen arvoinen asia. Kun vauva painaa kuusi kiloa, on päivittäinen annos 1000 milliä eli litran eikä sitä saa ylittää, vaan ruoasta pitää tehdä kiinteämpää (vellejä, ohuita vihannessoseita yms), jotta vauvan vatsa täyttyy.
Pienellä ihmisellä on pieni mahalaukku, joka ärtyy helposti liian suurista kerta-annoksista ja liian varhain aloitetusta kiinteästä ruoasta. - toinen
itsekin kirjoitti:
"Meillä meni tänään yli 300ml, tosin kolmessa tunnissa, mutta kuitenkin aika suuri määrä."
Älkää hyvät ihmiset koko ajan ahtako ruokaa niihin vauvoihinne. Vauvankin mahalaukku tarvitsee ruoan sulattamis- ja lepoaikaa. Ei joka itku tarkoita nälkää- Ja jos vauva syö kättä, se kaipaa imemistä eikä ruokaa. Huvitutti olisi oikein oiva keino imemistarpeeseen.
Vanha kunnon sääntö siitä, että pulloruokinnalla olevan vauvan maidontarve on kuudesosa painosta päivän aikana jaettuna iästä riippuen neljään-kuuteen annokseen, olisi edelleen muistamisen arvoinen asia. Kun vauva painaa kuusi kiloa, on päivittäinen annos 1000 milliä eli litran eikä sitä saa ylittää, vaan ruoasta pitää tehdä kiinteämpää (vellejä, ohuita vihannessoseita yms), jotta vauvan vatsa täyttyy.
Pienellä ihmisellä on pieni mahalaukku, joka ärtyy helposti liian suurista kerta-annoksista ja liian varhain aloitetusta kiinteästä ruoasta.Vauvani ei syö yli litraa päivässä. Se painaa kuusi kiloa. Se syö iltaisin enemmän, päivällä vähemmän. Harkitsen kuitenkin vellien aloittamista juuri koska en haluaisi että sen mahalaukku venyisi suurista maitomääristä.
Minä nimenomaan ajattelen. Huvituttia se ei halua. Sillä on nälkä.
On aivan mahdotonta tällaisella palstalla kertoa kaikkia yksityiskohtia siitä, miten hoitaa vauvaansa. Näistä teksteistä tulisi romaaneja joita kukaan ei jaksa lukea. Ajattele itse äläkä hauku täällä kun et tiedä miten hyvin itse tunnen vauvani itkut ja kuinka hyvin pyrin sitä hoitamaan. - toinen
itsekin kirjoitti:
"Meillä meni tänään yli 300ml, tosin kolmessa tunnissa, mutta kuitenkin aika suuri määrä."
Pienellä ihmisellä on pieni mahalaukku, joka ärtyy helposti liian suurista kerta-annoksista ja liian varhain aloitetusta kiinteästä ruoasta."Onko mielestäsi ruoka annettu kerrallaan, jos sen syömiseen kuluu kolme tuntia?"
Mistä tämä ajatus? En ainakaan itse kirjoittanut mitään kerrallaan antamisesta.
"Ja jos vauva syö kättä, se kaipaa imemistä eikä ruokaa."
Mistä sinä tiedät mitä minun vauvani kaipaa?? Kuinka voit väittää sieltä palstan kautta että vauvani ei ole nälkäinen täällä meillä kotona.
Pistää vihaksi tällaiset turhat löpinät. Sitä paitsi tekstissäsi ei ollut mitään uutta tietoa pulloruokintasuosituksista. Kaikki tuo on ihan tuttua. Juuri noiden ohjeiden mukaisestihan minä olen yrittänyt vauvaani syöttää. Ei kaikki vauvat syö 4-6 kertaa päivässä. Minun syö joskus 8-10 kertaa, silloin tietysti pienempiä määriä. Jos syöttäisin vauvaani 4 kertaa vuorokaudessa niin kerta-annokseksihan tulisi 250ml. Eikö sitten olla taas siinä tilanteessa, että alkaa olla vähän turhan suuria annoksia.
Bally, en taida tulla tälle palstalle enää, toivotaan että vauvamme saavat vellistä sitä tarvitsemaansa mahantäytettä ja pysyvät tyytyväisinä! - bally
toinen kirjoitti:
"Onko mielestäsi ruoka annettu kerrallaan, jos sen syömiseen kuluu kolme tuntia?"
Mistä tämä ajatus? En ainakaan itse kirjoittanut mitään kerrallaan antamisesta.
"Ja jos vauva syö kättä, se kaipaa imemistä eikä ruokaa."
Mistä sinä tiedät mitä minun vauvani kaipaa?? Kuinka voit väittää sieltä palstan kautta että vauvani ei ole nälkäinen täällä meillä kotona.
Pistää vihaksi tällaiset turhat löpinät. Sitä paitsi tekstissäsi ei ollut mitään uutta tietoa pulloruokintasuosituksista. Kaikki tuo on ihan tuttua. Juuri noiden ohjeiden mukaisestihan minä olen yrittänyt vauvaani syöttää. Ei kaikki vauvat syö 4-6 kertaa päivässä. Minun syö joskus 8-10 kertaa, silloin tietysti pienempiä määriä. Jos syöttäisin vauvaani 4 kertaa vuorokaudessa niin kerta-annokseksihan tulisi 250ml. Eikö sitten olla taas siinä tilanteessa, että alkaa olla vähän turhan suuria annoksia.
Bally, en taida tulla tälle palstalle enää, toivotaan että vauvamme saavat vellistä sitä tarvitsemaansa mahantäytettä ja pysyvät tyytyväisinä!me ollaan syöty nyt kolmatta päivää maissivelliä maitoon sekoitettuna ja hyvin uppoaa ja masu toimii.
2 kertaa päivässä vielä toistaiseksi ja vain 20-30ml 150ml:aan maitoa.
Ei ole mitään kiirettä nostaa tuota vellimäärää koin pian.
Ajateltiin muutenkin syöttää tätä maissivelliä parisen viikkoa ainakin ennenkuin maistellaan jotain muuta. Poika on kuitenkin vielä niin pieni (viikon päästä täyttää 3kk)
Vauvat ovat tosiaan yksilöitä ja vaativat erilaista hoitoa jokainen. Aina ei voi kulkea kirjojen mukaan. Minun vauvani on tyytyväinen, hymyilevä ja nukkuu hyvin. Eikö se nyt ole tärkeintä???
Minä esimerkiksi olen saanut kiinteitä jo 2 kuisena ja terve olen ollut (ei allergioitakaan).
T: bally
ps: toinen: teet niinkuin parhaaksi näet. Olet paras äiti lapsellesi :o) - allergikko
bally kirjoitti:
me ollaan syöty nyt kolmatta päivää maissivelliä maitoon sekoitettuna ja hyvin uppoaa ja masu toimii.
2 kertaa päivässä vielä toistaiseksi ja vain 20-30ml 150ml:aan maitoa.
Ei ole mitään kiirettä nostaa tuota vellimäärää koin pian.
Ajateltiin muutenkin syöttää tätä maissivelliä parisen viikkoa ainakin ennenkuin maistellaan jotain muuta. Poika on kuitenkin vielä niin pieni (viikon päästä täyttää 3kk)
Vauvat ovat tosiaan yksilöitä ja vaativat erilaista hoitoa jokainen. Aina ei voi kulkea kirjojen mukaan. Minun vauvani on tyytyväinen, hymyilevä ja nukkuu hyvin. Eikö se nyt ole tärkeintä???
Minä esimerkiksi olen saanut kiinteitä jo 2 kuisena ja terve olen ollut (ei allergioitakaan).
T: bally
ps: toinen: teet niinkuin parhaaksi näet. Olet paras äiti lapsellesi :o)sä teet ihan oikein kun syötät vähän kerrallaan ja vaan yhtä uutta makua. uusia makuja pitäis antaa n. yksi uusi/vko ettei vauva tule allergiseksi tai yliherkisty, (vauvoilla on erilainen limakalvosysteemi massuissa tämän takia tulevat helpommin allergisiksi.)
- neuvot
eiköhän ne parhaat ohjeet ja ajantasaisimmat neuvot saa sieltä neuvolasta, ei ainakaan tältä palstalta.
neuvolan neuvot perustuvat tutkittuun tietoon!
jokainen vauva yksilö, ja äiti vauvansa parhaiten tuntee. kysele neuvolasta ohjeita ja keskutele th:n kanssa mikä sinun vauvallesi parasta. - lue purkista
Mielestäni on aivan turha antaa vellejä, ainakaan jos niillä on tarkoitus saada lapselle kuituja tai ravinteita. Velleissä on viljaa VAIN noin 5%! Täyttä turhuutta! Antakaa mielummin sitten sitä hedelmäsosetta, itse soseutettuja marjoja tai muita, saapahan lapsi ainakin jotain hyötyä syömisestään, eikä vain vatsan täytettä jolla vanhemmat koittavat pitää ruokamäärät pienempinä turhalla täyteruualla. Sama kuin antaisi sahanpuruja sanon minä!
- lähde
Mistä viljamäärätieto on peräisin? Jos se on jostain valmisvellipurkista, kuten nimimerkkisi antaa ymmärtää, asian voi vaivatta muuttaa keittämällä vellin ihan jauhoista eikä vellijauheesta.
- imettäjä
Tai joku muu vastaava aine, jota vauvan elimistö ei siedä liian suurina määrinä. Saattaa tulla jotain sisäelinongelmia (oliko nyt munuaiset?). Siksi sitten mieluummin kiinteää ruokaa kuin lisää korviketta.
Sinänsä ruokamäärällä ei ole väliä. Rintamaitoa saa vetää niin paljon kuin ikinä rinnasta löytyy ja napa vetää. - MMM
Kyllä meillä tyttö vetää semmosia yli 200ml annoksia kerraallaam ja kun se ei ole pulautellu koskaan.meillä ainakin vauva lopettaa itse syömisen kun on täynnä ja tankkaa aamulla yleensä eniten koska nukkuu 12 tunnin yöunet joten aamulla kova nälkä.tyttö on 3kk.pitkin päivää muutenkin syö n 160-180 ml. En ole itse katsonu tarpeelliseksi alottaa vellejä koska nukkuu pitkän yön maidollakin. Eivätkä meidän neuvolassa ole sanoneet mitään etteikö saisi antaa enempää ja tietävät kyllä paljon tyttömme juo
- Mimmiik
No kyllä se vauvan maha venyy liiasta maidosta ihan siinä missä aikuisenkin mahalaukku kasvaa jos vedetään kilon verran lihapullia monta kertaa päivässä. siihenhän sitä voi verrata.
jos vauvalla syöttää 400 ml esim kerrallaan niin ei mee kauankaan kun sekään ei enää riitä ja tuo on kyllä vauvalle jo AIVAN kohtuuton määrä!
Järki käteen
- 3.5kuinen
vanha ketju, mutta pisti silmään. Meillä syödään nykyään helposti 200 ml velliä tai maitoa kerralla ja kohta varmaan vaatii vauva enemmänkin. Ei ainakaan meille ole neuvolasta ohjeistettu, että tuo on jokin maksimimäärä. Miten muille?
Velliä saattaa mennä päivässä 400 ml ja maitoa vaihtelevasti 300-500 ml. Syö kahdesti velliä ja kolmasti maitoa.- :)
Uuden tutkimuksen mukaan vauvalle saa antaa 100 litraa maitoa, että ei mitään huolta :)
- jepjepp
tottakai annat vauvalle sen minkä tarviaa! oletko ihan vakavasti kirjoittanut vai leikilläsi? eikai kukaan täällä voi sanoa vauvasi ravinnontarvetta! olet hullu jos täältä haet vahvistusta! anna tietenkin niin paljon kun vauva haluaa!!haloo taas! maalais järkeeeeeeeee
- mie7
Meillä poika on aina saanut syödä niin paljon kuin jaksaa, parhaimmillaan on vetänyt illalla 500 milliä korviketta tunnin sisään! Minulle sanottiin lastenosaston ylilääkärin taholta, että vauvalle PITÄÄ antaa ruokaa niin paljon kuin maha vetää!!! Ihan täyttä paskaa nuo kahden desin säännöt!!! Jokainen vauva on yksilö ja sillä hyvä. Ja tuo mahalaukun venyminenkin on urbaani legenda sen suhteen, että vauva alkaisi vaatimaan aina vaan isompia annoksia. Mikä hemmetin pakkomielle tuo ruuan säännöstely on silloin kun on kyse pulloruokinnasta??? Kyllä sieltä tissistäkin sitä maitoa tulee ihan reilusti silloin kuin imetys onnistuu, ihan samaa kuulutan kuin ylläolevakin kommentti eli MAALAISJÄRKEÄ hyvät naiset.
Nykyään syödään kiinteitä jonka ansiosta korvikemäärä on tipahtanut ihan olemattomiin. Joten älä ole AP huolissasi mistään määristä vaan anna lapsellesi ruokaa niin paljon, että tulee kylläiseksi. Ja kyllä se ylimääräinen sieltä pois tulee....
- maalaisjärki-11
Joku Järki......
Minä olen alkanut antaa omalle 3kk pojalle neuvolan tädin suosituksesta perunaa soseena ja ohentanut äidinmaidolla/vastikkeella velliksi. Koska ei painoa tullut. Ihan lusikalla syötän. Muutama teelusikka alkuun päivässä. Näin mentiin eka viikko. Nyt mukana makeutta antamaan porkkanaa. Ja olen jo tehnyt vähän paksumpaa sosetta kuin velli. Viikon jälkeen annoin pojan syödä niin paljon kun halus ja meni n. ½dl tätä sosetta tissiä päälle. Ei tullut kauheeesti vatsavaivoja. Myös keitettyä vettä olen antanu ruuan päälle ja muutenkin pitkin päivää. Yötävasten en kyl anna vielä jos kuitenkin tulee vaivoja.
Miettikääs millä on ennenvanhaan lapsia ruokittu kun ei oo ollu mitään valmisvellejä ja pilttejä. Ennenhän oli suositus et 3kk alkaen perunalla voi alottaa. Alkuun kuitenkin se syöminen on lähinnä uuteen totutteluu ja ei välttämättä vielä moneen päivään lapsi niele mitään. Kuunnelkaa lastanne ja toimikaa sen mukaan.
Siinä olen samaa mieltä, ettei kannata kerralla ahdata lapsen vatsaa täpötäyteen. Ja toi 3 tuntii syöttämistä kuullostaa aika hurjalta. Vatsan täytyy saada välillä levatä.
Kaikille äideille tsemppiä ja jaksamista! - pikku neiti..
moikka moi.. meillä on tänään tasan 2 kuukautta oleva neiti. hän syö 200-240ml kerralla korviketta.. 4-7 tunnin välein.. kasvaa hyvin ja tasaisesti, on tyytyväinen ja nukkuu tosi hyvin.. :) hyvää uuttavuotta kaikille myös :)
- e.s.h.
Liiallinen korvikkeen juonti voi vahingoittaa mm. vauvan munuaisia.
- pikku neiti..
joo voi olla.. mut eihä sitä lasta voi nälässä pitää.. mitä aattelit että sille pitäs sitte antaa..? 2kk neuvolassa sanottii että syö just hyvin, koska on niin tyytyväine ja kasvanukki oli kovasti..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876