Olen puolisoni kanssa hankkimassa vihikoiraa, mutta meille on tullut vastaan ongelma. Kaikki tapaamamme vihikoirien omistajat ovat kertoneet, että rotu on niin erikoistunut työskentelemään toisten koirien seurassa, että se tarvitsee toisen koiran seurakseen, jos joutuu olemaan kotona monta tuntia ilman omistajaa. Me molemmat käymme töissä, joten koiramme joutuu monta tuntia olemaan kotona ilman meitä. Emmekä ole nyt valmiita hankkimaan kahta koiraa kerralla, sillä tämä haaveilemamme vihikoira tulisi olemaan molempien ensimmäinen koira. Emme haluaisi ottaa heti 2 koiraa, vaan aluksi yhdestä kokemusta. Emmekä haluaisi muun rotuista koiraa, vaan vihikoira meidät hurmasi.
Meille tuli mieleen yksi asia, jota nyt kysyisin aluksi tätä kautta. Kissan voisimme hommata, joten korvaisiko kissa teidän mielestänne tässä tapauksessa toisen koiran ? Jos hommaamme vihikoiran pennun lisäksi kissan pennun, niin uskoisitteko koiran olevan siihenkin tyytyväinen ? Sopiiko koiralle toisen koiran sijaan kissa seuraksi ?
Ja toki koiramme liikuntaa paljon saisi, jos sitä aloitte epäilemään tämän kirjoitukseni perusteella :-)
Kissa koiran sijaan koiralle seuraksi ?
13
469
Vastaukset
- kIssA ja KoIRa
Yleisesti ottaen kissa ja koira sopivat hyvin kavereiksi samaan kotiin, mutta jos vihikoiralla on jotain erityistarpeita, niin kannattaa kysellä rotuyhdistykseltä ja kasvattajilta tarkemmin. Erityisiin työtehtäviin jalostetut rodut varmaan "pärjäävät" erilaisissakin oloissa, mutta onnellisimpia ne ovat kun saavat tehdä juuri sitä mihin niiden luonne ja muut ominaisuudet on jalostettu. Kannattaa miettiä tarkkaan pystyykö tarjoamaan erikoiselle rodulle onnellisen elämän.
- vihikoiruliini
Ainakin alamme harrastaa koiran kanssa näyttelyitä, jäljestystä, uimista (kesällä), metsäretkiä, koirapuistoilua ja katsotaan mitä muuta :-)
Olipa mukavaa kuulla ainakin yhden henkilön mielipide täällä. Kiitos :-)
Koiranäyttelyissä vihikoiran eräs kasvattajakin kertoi, että vihikoira tarvitsee toisen koiran seurakseen.
Taidanpi huomauttaa jollekin kasvattajalle, että kissa ainakin on koiramme seurana, kun olemme poissa. Jospa joku kasvattaja tarjoaisikin koiran meille tuolla perusteella.
Vihikoira on kokonaan lumonnut minut ja puolisoni - kIssA ja KoIRa
vihikoiruliini kirjoitti:
Ainakin alamme harrastaa koiran kanssa näyttelyitä, jäljestystä, uimista (kesällä), metsäretkiä, koirapuistoilua ja katsotaan mitä muuta :-)
Olipa mukavaa kuulla ainakin yhden henkilön mielipide täällä. Kiitos :-)
Koiranäyttelyissä vihikoiran eräs kasvattajakin kertoi, että vihikoira tarvitsee toisen koiran seurakseen.
Taidanpi huomauttaa jollekin kasvattajalle, että kissa ainakin on koiramme seurana, kun olemme poissa. Jospa joku kasvattaja tarjoaisikin koiran meille tuolla perusteella.
Vihikoira on kokonaan lumonnut minut ja puolisoniHienoja koiria ne ovatkin. Liikuntaa, lepoa ja aivotyöskentelyä sopivissa suhteissa, niin hyvä tulee.
Näyttelyissä käyminen ei oikeestaan ole koiran harrastus, vaan ihmisten. Eihän koiralle ole siellä oikein mitään kivaa, jos tarkkaan miettii. Ihmisille se tietenkin on mukava paikka tavata muita harrastajia, jne., mutta koirat varmaan juoksisivat mieluiten ulkona ja lenkkelisivät metsässä, kai. - vihikoiruliini
kIssA ja KoIRa kirjoitti:
Hienoja koiria ne ovatkin. Liikuntaa, lepoa ja aivotyöskentelyä sopivissa suhteissa, niin hyvä tulee.
Näyttelyissä käyminen ei oikeestaan ole koiran harrastus, vaan ihmisten. Eihän koiralle ole siellä oikein mitään kivaa, jos tarkkaan miettii. Ihmisille se tietenkin on mukava paikka tavata muita harrastajia, jne., mutta koirat varmaan juoksisivat mieluiten ulkona ja lenkkelisivät metsässä, kai.No koiranäyttelyistä ollaan montaa mieltä :-) Minun mielestä koira ei näyttelyistä hyödy, muttei myöskään kärsi. Eihän koira kärsi kyläilystäkään (tosin riippuu siitä mihin koira on tottunut). Minusta on kumminkin mukavaa käydä koiranäyttelyissä, ja olisi mukavaa esitellä siellä omaakin koiraa. Tosin sitä mieltä olen, että koiranäyttelyt auttavat koiraa sopeutumaan, kuten vähentävät koiran stressaavaisuutta vieraissa tilanteissa muulloin. Koirat ovat näyttelyissä yleensä ihmeissään, mutta minusta ne eivät siitä kärsi, vaan viihtyvät aina omistajansa mukana joka paikassa :-) Ja aina kaikkeen vieraaseen tutustuminen on koiralle mielenkiintoista.
Mutta omat mielipiteebsä kullakin eri asioista :-)
Ja kuten mainitsin, tarjoan koiralle paljon liikuntaa ja aktivointia :-)
- koirajakissa
En näkisi sitä ihan mahdottomuutena etteikö kissasta ja koirasta voisi tulla kavereita.
Minulla on aina ollut kissoja ja koiria ja hyvin viihtyvät toistensa kanssa.
Tällä hetkellä minulla on kaksi 11kk ikäistä uroskissaa ja yksi puolen vuoden ikäinen sekarotuinen koira.
Kaikki kolme tulevat hyvin juttuun keskenään ja jos kisut tahtovat ottaa "lomaa" koirasta ne hyppäävät raapimapuun tai hyllyn päälle mihin koira ei pääse.
Korkeita paikkoja on hyvä olla kissoille muutenkin, vaikkapa silloin jos koiran leikki käy liian kovakouraiseksi.
Oma pentuni painaa 30kg leikki ja otteet ovat usein myös sen mukaisia. Uskon että kun pennulle tulee ikää ja järkeä pehmentää se otteitaan leikkiessään kissojen kanssa. - husky perhe
Kissa on toki "lauma seuraa" koiralle muttei korvaa toista koiraa..
Kannattaa vielä miettiä ja tutustua rotuihin ja vaihtoehtoihin enemmän ja valita oikeasti sellainen eläin/rotu joka teille OIKEASTI sopii ja jolle voitte tarjota sen mitä tarvitsee- hjhjhjhj
Minulla on 2 kissaa suomenpystykorvani seurana, kun olen poissa. Koirani vaikuttaa viihtyvän kissojeni seueassa ja kissani koirani seurassa hyvin silloin kun olen poissa. Tarkoituksella minäkin hommasin kissoja koirani seuraksi, ja vaikuttaa olleen hyödyllinen päätös.
- tulevat toimeen
hjhjhjhj kirjoitti:
Minulla on 2 kissaa suomenpystykorvani seurana, kun olen poissa. Koirani vaikuttaa viihtyvän kissojeni seueassa ja kissani koirani seurassa hyvin silloin kun olen poissa. Tarkoituksella minäkin hommasin kissoja koirani seuraksi, ja vaikuttaa olleen hyödyllinen päätös.
Mistä tiedät, jos kerran olet poissa? Siis ihan mielenkiinnosta kysyn. Onko sulla jotain nauhoittavaa videonauhuria siellä, vai miten arvioit että ne ovat onnellisia keskenään?
Tiedän omasta kokemuksesta, että koira ja kissa tulevat hyvin toimeen keskenään. Ei siis ollenkaan huono ratkaisu, jos ei voi ottaa toista koiraa. Enkä aloittelijalle suosittelisikaan ottamaan kahta koiraa samalla kertaa. Hyvä ikäero koirilla on kai sellanen 2 vuotta, jos joskus toista koiraa harkitsee. - hjhjhjhj
tulevat toimeen kirjoitti:
Mistä tiedät, jos kerran olet poissa? Siis ihan mielenkiinnosta kysyn. Onko sulla jotain nauhoittavaa videonauhuria siellä, vai miten arvioit että ne ovat onnellisia keskenään?
Tiedän omasta kokemuksesta, että koira ja kissa tulevat hyvin toimeen keskenään. Ei siis ollenkaan huono ratkaisu, jos ei voi ottaa toista koiraa. Enkä aloittelijalle suosittelisikaan ottamaan kahta koiraa samalla kertaa. Hyvä ikäero koirilla on kai sellanen 2 vuotta, jos joskus toista koiraa harkitsee.Sen kuvat näyttävät, että väliin kissat leikkivät koirani kanssa ja väliin ne nukkuvat yhdessä mytyssä :-) Asumme rivitalossa, eikä koiramme hauku ilman minunkaan paikallaoloani, koska viihtyy kissojen seurassa.
- vihikoiruliini
hjhjhjhj kirjoitti:
Sen kuvat näyttävät, että väliin kissat leikkivät koirani kanssa ja väliin ne nukkuvat yhdessä mytyssä :-) Asumme rivitalossa, eikä koiramme hauku ilman minunkaan paikallaoloani, koska viihtyy kissojen seurassa.
Taidan alkaa vakuuttumaan siitä, että kissa piristaa koiraa paljonkin :-) Vihikoiraa hommaamaan sitten tuota pikaa.
- vihimuija
Oi, täällä on joku toinenkin joka on hullaantunut vihikoiriin! Itse pidän myös ja työskentelen rodun parissa. Ei vihikoira tarvitse toista koiraa seurakseen. Oppii paremmin olemaan yksin. En myöskään suosittele kissaa, koska se ei vihiä kiinnosta seurana. Vaikka vihi työskentelee hyvin muiden koirien kanssa, ei se tarvitse välttämättä toista koiraa.
- vihikoiruliini
Kiitos tiedoista :-) Hyvä kuulla kommenttia rodun harrastajalta.
Vihikoiran hommaamme varmasti, mutta kyllä joka tapauksessa myös kissan tai 2. - hei hulinaa!
vihikoiruliini kirjoitti:
Kiitos tiedoista :-) Hyvä kuulla kommenttia rodun harrastajalta.
Vihikoiran hommaamme varmasti, mutta kyllä joka tapauksessa myös kissan tai 2.Hulinaa siis teille tiedossa ;D Kyllä niiden pitäisi hyvin sopia yhteen, kun saavat olla pennusta asti. Aikuinen kissoihin tottumaton koira voi olla kiinnostunut kissasta tosiaan muuten kuin kaverina ja samoin aikuinen koiriin tottumaton kissa voi vahingoittaa koiranpentua sen yrittäessä tehdä tuttavuutta. Ajoitus ja valvonta on tärkeää, kun otatte useita eläimiä samaan aikaan. Miettikää asiat tarkkaan kaikilta kanteilta. Myös sellainen ikävä asia pitää miettiä, että mitä jos eivät sovikaan yhteen? Kaikki on kuitenkin mahdollista, sillä yksilöitä ne eläimetkin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802