voipiko yhtä partamonnia pitää kahden tuliliskon kans samassa akvaariossa? tuliliskothan on lihansyöjiä...ooon kumminki lukenu että jotku on pitäneet kynsisammakkoa ja jopa kaloja samassa. onko monnilla vaaraa tulla syödyksi jos pitää liskot hyvässä ruuassa???
tuliliskot+monni
5
881
Vastaukset
- Char
Ennemmin on niin päin vaara, että liskosi kuolevat, kun monni "ampuu piikkisinsä".
Lisko ei voi syödä mitään mikä ei sen suusta mahdu alas nielaisemalla, että vaikea niiden olisi kalaa syödä, jos sitä ei paloitella niille. :D
Mutta tästä on käyty paljon keskusteluja, joten vilkaise, vaikka "Anna" otsikolla varustettu keskustelu tuosta alapuolelta ja siellä loppupuolella on joitakin partamonni viittauksia, kun kynsisammakoiden sopivuudesta puhuttiin tuliliskojen kanssa.
Mutta riippuu akvasi tilasta kannattaako edes kokeilla vai ei, mutta tosiaan ei sillä monnilla ole hätäpäivääkään liskojen kanssa. Liskoilla voi olla.
Eli akvasi koko olisi jo hiukan auttanut miettimisessä.
Yleismielipide on: Ei partamonnia tuliliskojen kanssa.
Jos levänsyöjää haluaa suosittelen pallokotiloa (tai useampaa), mutta tuo on yleismielipide ja esim. Anna nimisellä henkilöllä (tällä palstalla liikkuva Anna) on monni liskojen kanssa ja ei ongelmia. Että yksilöllistä..- ellu
juu kiitos infosta. mietintään jää nyt kyllä...saan hoidokiksi partamonnin ja mietin nuita tuliliskoja kaveriksi kun niitäkin olisi tarjolla toisesta paikasta..
mitä muuten tarkottaa käytännössä tuo kun monni ampuu piikkinsä? - Anna
ellu kirjoitti:
juu kiitos infosta. mietintään jää nyt kyllä...saan hoidokiksi partamonnin ja mietin nuita tuliliskoja kaveriksi kun niitäkin olisi tarjolla toisesta paikasta..
mitä muuten tarkottaa käytännössä tuo kun monni ampuu piikkinsä?...ihan kuin joku olisi puhunut minusta ;)
Tähän väliin omakohtaisia kokemuksia:
Meillä nuori partislikka ja kolme c.orientalista 98l altaassa. Kaikki on menny ihan kivasti, paitsi pari viime viikkoa! Liskot syö kaiken (jopa monnin kasvispohjapelletit) ja ahdistelee monnia. Arska ja Aapo on ilm. tullut sukukypsiksi ja huomanneet että Kaapo on tyttö! Siinä mahtailussa saa sitten monnikin kyytiä...
Elikkäs meitin monni lähinnä karttaa liskoja. Liskot taas kävelee monnin yli jos se on tiellä. Meillä on nyt jouduttu siihen pisteeseen että monni lähtee akvakauppaan! Se on siis oman kala-altaassani asuvat partispariskunnan "rakkauden hedelmä" kuten on n.10 sisarustaankin...
Niistä piikeistä, niitähän on siinä ihan ympäriinsä. Ampumisesta en tiedä, mutta kun se ne suutuksissaan levittää niin niillä se saa satutettua muita panssaroituja monnejakin, miksei siis liskoja... Suosittelen niitä kotiloita, itse haen ensiviikolla omenakotilon. - Char
Anna kirjoitti:
...ihan kuin joku olisi puhunut minusta ;)
Tähän väliin omakohtaisia kokemuksia:
Meillä nuori partislikka ja kolme c.orientalista 98l altaassa. Kaikki on menny ihan kivasti, paitsi pari viime viikkoa! Liskot syö kaiken (jopa monnin kasvispohjapelletit) ja ahdistelee monnia. Arska ja Aapo on ilm. tullut sukukypsiksi ja huomanneet että Kaapo on tyttö! Siinä mahtailussa saa sitten monnikin kyytiä...
Elikkäs meitin monni lähinnä karttaa liskoja. Liskot taas kävelee monnin yli jos se on tiellä. Meillä on nyt jouduttu siihen pisteeseen että monni lähtee akvakauppaan! Se on siis oman kala-altaassani asuvat partispariskunnan "rakkauden hedelmä" kuten on n.10 sisarustaankin...
Niistä piikeistä, niitähän on siinä ihan ympäriinsä. Ampumisesta en tiedä, mutta kun se ne suutuksissaan levittää niin niillä se saa satutettua muita panssaroituja monnejakin, miksei siis liskoja... Suosittelen niitä kotiloita, itse haen ensiviikolla omenakotilon.Heh (Anna, anteeks mut on pakko), ne jotka on siinä ympäriinsä on karvoja, jotka kertoo onko monni koiras vai naaras. *virnistää* Eli koiraalla on karvoja ja naaraalla ei (joskus kyllä naaraallakin on).
Piikit tarkoittaa monnin ns. omaa asetta ja ovat kätkettyinä "poskiin" ja kun monni puolustautuu (esim. puolustaa ruokaa) niin se voi "laukaista" nämä "piikkinsä" kohti kohdetta, joka on "uhkana".
Liskojen kohdalla tämä tarkoittaa, että "piikki" voi tehdä haavan herkkään ihoon ja lisko voi saada tämän takia bakteerin ja tulehduksen ja se voi tappaa liskon.
Eli tästä syystä sanotaan ettei liskojen kanssa monnia vaan mielummin juuri nuo pallokotilot.
Mutta kuten huomasit niin myös tuo onnistuukin - se on vain kokeiltava, jos haluaa monnin samaan. Suosittele en silti. :)
Ihmiselle nuo piikit eivät mitään tee. Vähän tuntuu pieni "pistoksen tapainen" tunne, kun osuvat (olen saannut niistä piikeistä :) ), mutta herkkänahkaiselle tuliliskolle se voi aiheuttaa kyllä ihon rikkoutumisen siitä kohdilta.
Ehkä tämä selvensi sitä piikkiasiaa. :)
- kisko
Hei... huomasin kysymyksesi että voiko kaloja pitää tuliliskojen kanssa samassa akvaariossa, tulin juuri akvaario liikkeestä ja siellö sanottiin monien kala lajien selvityvän kyseisten liskojen kanssa. että semmosta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34771ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10560