Yläpohjan lisäeristys

köyhyri

Rakenne on 1800-luvun talossa paneeli, laudoitus, "tervapaperi", kutterinpuru ja pirun paksut lankut ylimpänä. Osassa on sitten laitettu Haltexia sisäpintaan, varmaan 50-60-luvulla. Muovia ei ole missään.

Ylälankutuksen purkaminen on mieletön työ. Sitä ei yksin väännä edes yhdessä kesässä. Neliöitä kun on kolmisensataa. Puru on painunut muutamia senttejä lankun alapinnasta. Olen kuullut, ettei lankun päälle laitettavasta lisäeristyksestä ole mitään iloa, jos siellä on ilmaa välissä ja varmaan pitää paikkansa.

Onko mitään teknistä estettä levyttää halteksin ja paneelin päälle vaikka styroxia? Ulkonäöllä ei ole merkitystä, kun tila on varastona. Tai onko joku kohtuu edullinen vaihtoehto sille?

3

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nm100

      Ite laittaisin polyuretaanilevyä rakenteen sisäpintaan. Saumat kannattaa tehdä tiiviiksi, niin ei tule ongelmia. Uretaanilla jo itsessään melko hyvä höyrynsulkuominaisuus. Levyt voi kiinnittää esimerkiksi liimaamalla tai ihan ruuveilla. Mutta liittyykö rakennukseen museoarvoa? Jos liittyyy ja haluat sen säilyvän, on paras kysyä myös museoviraston mielipide.

      • köyhyri

        Kyllähän tämä museoviraston suojeluksessa on. Mutta toisaalta alakautta tehtävä lisäeristys on myös helppo purkaa pois. Muutenkin taloa on sisältä tehty monella aikakaudella, ettei ainakan tuollainen väliaikainen lisäeristys sitä arvoa hetkauta mihinkään. Tarkoitus on saada lämmityskustannuksia puoleen 6000€ tasosta(öljy).

        Keväällä laitan ilppejä 3 tai 4, kun onneksi on kaveri, joka tekee ihan ilmaiseksi asennuksen ja itse teen esiasennuksen. Meinasin ihan Ultimaten vehkeet laittaa, kun kokonaiskulut jäävät yhden laatumallin hintaan asennuksen kanssa. Minä kun en ole kotitalous, niin en vähennystäkään saa. Uskoisin, että ilpeillä pääsen noista varastotilojen lämmityksistä ilman öljyä. Riittää, että pysyy sulana, tai peruslämmössä. 2 pumppua piisaa sinne ja lisäksi on kamiina, jolla voi poltella roskia ja puuta, kun sitä kertyy.

        Nyt jo levytin ikkunoita vintiltä löytyneillä puukuitulevyillä. Otan ne sitten keväällä pois.


      • köyhyri kirjoitti:

        Kyllähän tämä museoviraston suojeluksessa on. Mutta toisaalta alakautta tehtävä lisäeristys on myös helppo purkaa pois. Muutenkin taloa on sisältä tehty monella aikakaudella, ettei ainakan tuollainen väliaikainen lisäeristys sitä arvoa hetkauta mihinkään. Tarkoitus on saada lämmityskustannuksia puoleen 6000€ tasosta(öljy).

        Keväällä laitan ilppejä 3 tai 4, kun onneksi on kaveri, joka tekee ihan ilmaiseksi asennuksen ja itse teen esiasennuksen. Meinasin ihan Ultimaten vehkeet laittaa, kun kokonaiskulut jäävät yhden laatumallin hintaan asennuksen kanssa. Minä kun en ole kotitalous, niin en vähennystäkään saa. Uskoisin, että ilpeillä pääsen noista varastotilojen lämmityksistä ilman öljyä. Riittää, että pysyy sulana, tai peruslämmössä. 2 pumppua piisaa sinne ja lisäksi on kamiina, jolla voi poltella roskia ja puuta, kun sitä kertyy.

        Nyt jo levytin ikkunoita vintiltä löytyneillä puukuitulevyillä. Otan ne sitten keväällä pois.

        > levytin ikkunoita vintiltä löytyneillä puukuitulevyillä. Otan ne sitten keväällä pois.

        minä pistin kahteen ikkunaan ihan styrox-levyt :-) Yläpohjaan pistin 200...300 mm vuorivillaa muuten vanhojen päälle paitsi vanhat paksut kovalevyt nostin uusien villojen päälle. Sinuna eristäisin yläpohjaa niin että muutamat lankut poistaisin ja täyttäisin paljastuvat osat lankkujen alusista niin että ilma ei pääse siellä vapaasti pitkiä matkoja virtailemaan. Villojen päälle jotain melko huokoista enimpien pintaa jäähdyttävien virtauksien vaikutusta poistamaan. Mutta täysin höyryäläpäisevää! (btw: puhallusvilloja useinkaan ei varusteta millään tuulensuojilla)

        jos ikkunat ovat vähälasisia, vilkaise mitä kirjoittelin sälekaihtimista ja rullaverhoista

        "nm100" puhui viisaasti sisäpuolisesta eristämisestä eli höyrytiivis uretaani (tai styrox). Ikkunattomassa seinässä tätä ei moni huomaa, huone vain pienenee levynpaksuuden verran


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe