PHP tulkki

.mietteliäs.

Eli tiedustelisin PHP tulkkia, joka sopisi aloittelijalle, mutta täyttäisi tarpeet myös myöhemmällä ajalla. EasyPHP:ta koitin asentaa, mutta en saanut toimimaan. Käyttöjärjestelmänä Vista, johtuisiko tästä ja miten saisi korjattua?

Olisi mukava saada vinkkejä myös PHP oppaisiin netissä, suomenkielisiä ja mahdollisimman selkokielisiä ja helppoja (liikaa vaadittu ? :D).

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen.

16

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gdfgdgf

      Taitaa mennä käsitteet sekaisin. Tuo easyphp on xampin tyyppinen pakettiratkaisu joka sisältää muitakin PHP-koodauksessa mahdollisesti tarvittavia osia kuten Apache www-palvelimen, mysql ja jotain muuta.

      Itse olen ihan vastikään saanut kunnian/joutunut kurssia varten laittamaan itselle PHP:n. Itse käytin siinä xampia (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html). En tiedä kumpi on sitten parempi, vai onko kumpikaan mutta ainkin tuo toimi vistassa mukisematta. Itse latasin sieltä sellaisen paketin jota ei tarvinnut varsinaisesti edes asentaa kunhan purki sopivaan työkansioon.. vähemmän tauhkaa suotta koneella on hyvä ;)

      Eli jos xampia käytät niin purat sen zippi/7zippi -paketin vaikkapa c:n juureen että se xamppi on c:\xampp. Sitten kun alat kehittelemään koodia niin riittää kun tuplaklikkaat sitä xamp-control.exe:ä joka käynnistää sen ohjainpaneelin josta sitten taas voit käynnistellä www-palvelinta, tietokantapalvelinta jne kun tarvitset (ei tarvitse kokoajan syödä koneen resursseja kun et kehittele). Toki siitä saa ne myös servicenä taustalle.

      Hyvin vähällä konfiguroinnillla menee, luet siitä vaan sen readmen mitä tehdä. Vakiona se php on näkyvissä ulkopuolisillekin jos et eerikseen estä eikä ole palomuuria/reititintä välissä.

    • sfsdf

      Kyllä nyt kuitenkin aloittaisin Apache2 PHP5 ympäristöä pystyttämään. Näin ensinnäkin opit miten PHP toimii palvelin arkkitehtuurissa.

      Lisäksi PHP:n vois asettaa tulkkaamaan myös suoraan windowssin komentoriviltä.

      • Joku Vaan

        Niin noi ohjelmathan sisältää juurikin Apachen, PHP jne.... mutta kaikki asentuu kerralla ja on helppompi asentaa kuin kaikki erikseen.

        Ja mitä noihin oppaisiin tulee niin vanhentuneita ovat, ainoostaan Jyväskylän yliopiston opas näytti pikavilkaisulta ihan kohtalaiselta. Suomeksihan ei hyviä PHP oppaita netissä oikein ole, http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9525592111 kirja on parhain mitä olen suomenkielellä nähnyt, kirjastosta saapi lainaan. Ton jälkeen pärjää php.net manuaalillla ja englannin kielisillä oppailla hyvin vaikka et kieltä osaisikaan, ongelmien ilmetessä kysyy apua eri foorumeilla.


      • palvelinko
        Joku Vaan kirjoitti:

        Niin noi ohjelmathan sisältää juurikin Apachen, PHP jne.... mutta kaikki asentuu kerralla ja on helppompi asentaa kuin kaikki erikseen.

        Ja mitä noihin oppaisiin tulee niin vanhentuneita ovat, ainoostaan Jyväskylän yliopiston opas näytti pikavilkaisulta ihan kohtalaiselta. Suomeksihan ei hyviä PHP oppaita netissä oikein ole, http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9525592111 kirja on parhain mitä olen suomenkielellä nähnyt, kirjastosta saapi lainaan. Ton jälkeen pärjää php.net manuaalillla ja englannin kielisillä oppailla hyvin vaikka et kieltä osaisikaan, ongelmien ilmetessä kysyy apua eri foorumeilla.

        xampp on vain VIRTUAALIPALVELIN. Eli ei mikään palvelin.
        Palvelimen täytyy olla toisessa koneessa missä asennettu nuo apache php, sql ollakseen aito palvelin.

        Opettaja sanoi ainakin meille että noissa virtuaalipalvelin (xampp) on ongelmana tietoturva.
        En sitten tiedä tuosta puolesta, mutta jos tosissaan aikoo,niin helpommalla pääsee kun tekee oman oikean palvelimen.


      • sdfsfsf
        palvelinko kirjoitti:

        xampp on vain VIRTUAALIPALVELIN. Eli ei mikään palvelin.
        Palvelimen täytyy olla toisessa koneessa missä asennettu nuo apache php, sql ollakseen aito palvelin.

        Opettaja sanoi ainakin meille että noissa virtuaalipalvelin (xampp) on ongelmana tietoturva.
        En sitten tiedä tuosta puolesta, mutta jos tosissaan aikoo,niin helpommalla pääsee kun tekee oman oikean palvelimen.

        Mitä helvettiä höpötät. XAMPP kyllä sisältää ihan oikean Apache, PHP:n, FTP Serverin yms.. kilkuttimet.

        Se on vain paketti joka osaa asentaa kaiken valmiiksi. Toki se on hieman helpompi asentaa toimimaan mutta niissä on huonot puolensa.

        Aika usein mukana tulee vanhat versiot ja systeemit on hieman kustomoitu kyseisen paketin mukaan.

        Itse linuxilla ja windowssila apachea ja php:tä käyttäneenä en voi kuitenkaan suositella näitä valmisasennuspaketteja. Aina jossain välissä tulee jotain erikoisia ongelmia näiden pakettien omien kustomointien kanssa.

        Paras ratkaisu on siis mielestäni asentaa Apache PHP erikseen. Se homma ei ole juurikaan vaikeampaa.


      • keksa1
        sdfsfsf kirjoitti:

        Mitä helvettiä höpötät. XAMPP kyllä sisältää ihan oikean Apache, PHP:n, FTP Serverin yms.. kilkuttimet.

        Se on vain paketti joka osaa asentaa kaiken valmiiksi. Toki se on hieman helpompi asentaa toimimaan mutta niissä on huonot puolensa.

        Aika usein mukana tulee vanhat versiot ja systeemit on hieman kustomoitu kyseisen paketin mukaan.

        Itse linuxilla ja windowssila apachea ja php:tä käyttäneenä en voi kuitenkaan suositella näitä valmisasennuspaketteja. Aina jossain välissä tulee jotain erikoisia ongelmia näiden pakettien omien kustomointien kanssa.

        Paras ratkaisu on siis mielestäni asentaa Apache PHP erikseen. Se homma ei ole juurikaan vaikeampaa.

        jonkun vuoden, niin ehkä sieltä se totuus valkenee.

        Kyllä tietokoneesta (tai laitteesta) tulee palvelin heti, kun se tarjoaa jotain palvelua ulospäin.

        Ei sen palvelimen tarvi olla pizzalaatikko jossain konesalin hyllyssä.

        Siinä hän on kyllä oikeassa, että jos softaa asentaa jostain valmiista paketista, niin vakioasetukset ei ole välttämättä kovin turvalliset


      • sdfsfsf kirjoitti:

        Mitä helvettiä höpötät. XAMPP kyllä sisältää ihan oikean Apache, PHP:n, FTP Serverin yms.. kilkuttimet.

        Se on vain paketti joka osaa asentaa kaiken valmiiksi. Toki se on hieman helpompi asentaa toimimaan mutta niissä on huonot puolensa.

        Aika usein mukana tulee vanhat versiot ja systeemit on hieman kustomoitu kyseisen paketin mukaan.

        Itse linuxilla ja windowssila apachea ja php:tä käyttäneenä en voi kuitenkaan suositella näitä valmisasennuspaketteja. Aina jossain välissä tulee jotain erikoisia ongelmia näiden pakettien omien kustomointien kanssa.

        Paras ratkaisu on siis mielestäni asentaa Apache PHP erikseen. Se homma ei ole juurikaan vaikeampaa.

        Paras ratkaisu on asentaa joku käyttis missä Apache ja PHP valmiina, pysyy niissä versioissa mitä siinä on. Säätää sitten vasta kun asentaa uutta käyttistä jos jotain menee paskaksi.


      • sfsfsdfsd
        M-Kar kirjoitti:

        Paras ratkaisu on asentaa joku käyttis missä Apache ja PHP valmiina, pysyy niissä versioissa mitä siinä on. Säätää sitten vasta kun asentaa uutta käyttistä jos jotain menee paskaksi.

        Aika harvassa käyttiksessä niitä on valmiina.

        Pitää mennä oikeastaan linux puolelle ja ottaa palvelin distro josta saa valita esiasennuksen.


      • sfsfsdfsd kirjoitti:

        Aika harvassa käyttiksessä niitä on valmiina.

        Pitää mennä oikeastaan linux puolelle ja ottaa palvelin distro josta saa valita esiasennuksen.

        Harvassa? Maailman noin 300:sta käyttöjärjestelmästä 250:ssä on Linux. Ja aika hemmetin monissa niistä on myös Apache ja PHP.


      • sdfsdfsd
        M-Kar kirjoitti:

        Harvassa? Maailman noin 300:sta käyttöjärjestelmästä 250:ssä on Linux. Ja aika hemmetin monissa niistä on myös Apache ja PHP.

        Mutta suurimmassa osassa jakeluista ei todellakaan tule Apache PHP esiasennettuna vaan se pitää joko käsin asentaa pakettien hallinnasta tai asennuksen yhteydessä valita esiasennettavaksi.

        Mitä muuten tarkoitat tuolla 300:sta käyttiksestä 250:ssa on linux? Tuo lause ei oikein auennut minulle.


      • sdfsdfsd kirjoitti:

        Mutta suurimmassa osassa jakeluista ei todellakaan tule Apache PHP esiasennettuna vaan se pitää joko käsin asentaa pakettien hallinnasta tai asennuksen yhteydessä valita esiasennettavaksi.

        Mitä muuten tarkoitat tuolla 300:sta käyttiksestä 250:ssa on linux? Tuo lause ei oikein auennut minulle.

        Kaikki mikä on käyttöjärjestelmän pakettilähteessä on valmiina, sen kun klikkaa vaan päälle.

        Sitä tarkoitin, että ei siinä Apachen ja PHP:n löytymisessä mitään harvinaista ole.


      • sdfsdf
        M-Kar kirjoitti:

        Kaikki mikä on käyttöjärjestelmän pakettilähteessä on valmiina, sen kun klikkaa vaan päälle.

        Sitä tarkoitin, että ei siinä Apachen ja PHP:n löytymisessä mitään harvinaista ole.

        Joo eihän siinä mitään erikoista ole. Nuohan lölytyy kaikista vähänkin vakavasti otettavista linux jakeluista.

        Itse voisin ehdottaa Linux Mint tai Linux Mint-Debiania tämmöiseen hommaan.


    • vikainen

      Älä ainakaa xamppia laita täysin paska kun ei tue vielä edes win 7!!!

    • eliittiphphäxör

      Minulla tuo XAMPP kyllä toimii ainakin pääsääntöisesti win 7:lla...

      Hmm.. PHP windows on ok, mutta on paljon asioita jotka windowsilla pitää tehdä hitusen toisin kuin linux (unix) puolella, ja servereillä Linux on yleisin.

      Jos ei halua linukkaa koneelle laittaa, niin voihan sitä iskeä vaikka virtuaalikoneen rullaamaan linuxia.
      Esim. VirtualBox, VirtualPC 2007, VMWare...

      Debian, Mint, Ubuntu kaikki ihan hyviä distroja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe