Onko kellään vinkkejä diabeettisen gastopadesian hoitoon? Miehelläni jatkuvasti pahoinvointia ja oksentelua, sairaalassa ollut sisällä välillä joitakin päiviä. Lääkärit eivät tunnu tietävän mitään tehoavaa hoitoa, tiputuksessa siis aina välillä käydään sairaalassa, monen päivän oksentelun jälkeen. Aika voimaton olo tämän vaivan kanssa.
gastropadesia
7
720
Vastaukset
- gastrapareesi myyös
Aika ikävän liitännäissairauden on miehesi saanut riesakseen. Varsinaista parantavaa hoitoa ei taida olla olemassakaan, mutta kyllä jotain helpotusta pitäisi olla lääkäreillä annettavissa. Eli ei pitäisi hoito jäädä pelkkiin tiputuksissa käynteihin.
Tässä jotain linkkejä:
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/diabetes_ja_muut_sairaudet/kun_mahalaukku_ei_veda.html
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97536&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero
Itse kärsin myös gastropareesista, mutta minulla se pysyy melko hyvin kunnossa, kun kiinnitän huomiota ruokavalioon. Toki aina välillä on vaikeampia jaksoja, muttei mitään miehesi kaltaisi ongelmia enää. Alussa oli, mutta tosiaan helpotti ne pahimmat vaiheet, kun ruokavalio tuli oikean laiseksi.- eikö mikään auta
millaisia ruokia sinun vatsasi kestää, eli onko jotain vinkkejä hyvistä ruoista millä lähteä kokeilemaan? Ymmärrän kyllä että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle, mutta aina sitä on hyvä kuulla jotain vinkkiä. Kiitos noista linkeistä, joita laitoit.Tämä vaiva tosiaan väsyttää jo koko perheen, on niin voimaton olo kaiken tämän kanssa. Tuon vatsavaivan lisäksi päällä on dialyysi ja kunto kun on heikko niin kaikki vaivat on potessiin kymmenen.
- gastropareesi myös
eikö mikään auta kirjoitti:
millaisia ruokia sinun vatsasi kestää, eli onko jotain vinkkejä hyvistä ruoista millä lähteä kokeilemaan? Ymmärrän kyllä että se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle, mutta aina sitä on hyvä kuulla jotain vinkkiä. Kiitos noista linkeistä, joita laitoit.Tämä vaiva tosiaan väsyttää jo koko perheen, on niin voimaton olo kaiken tämän kanssa. Tuon vatsavaivan lisäksi päällä on dialyysi ja kunto kun on heikko niin kaikki vaivat on potessiin kymmenen.
Rasvaisten ruokien välttely ja sitten hitaasti syöminen sisältäen ruoan kunnolla hienontamisen (siis kunnolla pureskelu, jos ruoka ei jo muuten ole hienojakoista. Lisäksi useat pienet ateriat, ei siis suuria kerta-annoksia harvoin, mieluumin 4-6 kertaa vuorokaudessa pienemmin annoskoin.
Tässä vielä toinen linkki, jonka lopussa on ihan kerrottu mitä ruoka-aineita kannattaa varoa tai koeilla ainakin varoen:
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/diabetes_ja_muut_sairaudet/gastropareesissa_maha_kaipaa_sulatusapua.html
Miehesi on varmaan käynyt ravintoterapeutilla tuon nefropatian vuoksi. Näitä samoja juttuja varmaan sielläkin kerrotaan, tosin sovellettuna juuri nefropatian vaatimuksiin. Sieltä voisi saada hyviä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla ja miten voisi muuttaa ruokavaliotaan nimenomaan huomioiden vielä nuo dialyysivaiheen edellyttämät asiat ruokavaliossa.
Satun itsekin olemaan nefropaatikko, mutta vatsa predialyysivaiheessa. Ainakin tässä vaiheessa mulla eniten pahoinvointia aiheuttaa metabolinen asidoosi (kehon happamuus), johon onneksi on lääkitystä saatavilla. Eli kyllähän tuo nefropatiankin voi pahoinvointia aiheuttaa. Mutta tosiaan miehellesi on varmaan kaikki muut tukimukset jo tehty ja lääkitys niiden osalta kunnossa. - kouir oisf
gastropareesi myös kirjoitti:
Rasvaisten ruokien välttely ja sitten hitaasti syöminen sisältäen ruoan kunnolla hienontamisen (siis kunnolla pureskelu, jos ruoka ei jo muuten ole hienojakoista. Lisäksi useat pienet ateriat, ei siis suuria kerta-annoksia harvoin, mieluumin 4-6 kertaa vuorokaudessa pienemmin annoskoin.
Tässä vielä toinen linkki, jonka lopussa on ihan kerrottu mitä ruoka-aineita kannattaa varoa tai koeilla ainakin varoen:
http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/diabetes_ja_muut_sairaudet/gastropareesissa_maha_kaipaa_sulatusapua.html
Miehesi on varmaan käynyt ravintoterapeutilla tuon nefropatian vuoksi. Näitä samoja juttuja varmaan sielläkin kerrotaan, tosin sovellettuna juuri nefropatian vaatimuksiin. Sieltä voisi saada hyviä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla ja miten voisi muuttaa ruokavaliotaan nimenomaan huomioiden vielä nuo dialyysivaiheen edellyttämät asiat ruokavaliossa.
Satun itsekin olemaan nefropaatikko, mutta vatsa predialyysivaiheessa. Ainakin tässä vaiheessa mulla eniten pahoinvointia aiheuttaa metabolinen asidoosi (kehon happamuus), johon onneksi on lääkitystä saatavilla. Eli kyllähän tuo nefropatiankin voi pahoinvointia aiheuttaa. Mutta tosiaan miehellesi on varmaan kaikki muut tukimukset jo tehty ja lääkitys niiden osalta kunnossa.Minäkin neuvon ravitsemusterapeutun puheille. Gastropareesiin on olemassa hyviä ohjeita miten sen kanssa pärjää.
- Anonyymi
Minulla on diabetes ja todettu gastropareesi, olen kärsinyt siitä jo vuosia. Kerran kuukaudessa, 5 päivää oksentelua ja joudun ensiapuun tiputukseen ja samalla saan pahoinvointi lääkettä iv:sti. Sitten pikkuhiljaa auttanut.
Nyt olen LÖYTÄNYT hoidon joka on auttanut.
Laitan illalla vesilasiin pellavan siementä 1 rkl, aamulla juon sen tyhjään vatsaan.
Se on auttanut niin että vatsa toimii joka päivä(ennen 4 päivää) .Ei ole ollut pahoinvointia enää.- Anonyymi
Olen nyt syönyt pellavan siementä 2 kuukautta, kannattaa jatkaa syömistä. Kun olin syönyt useamman viikon niin aloin huomaamaan että pellavansiemenet auttaa, ainakin muinulla
Anonyymi kirjoitti:
Olen nyt syönyt pellavan siementä 2 kuukautta, kannattaa jatkaa syömistä. Kun olin syönyt useamman viikon niin aloin huomaamaan että pellavansiemenet auttaa, ainakin muinulla
Minulla auttaa Ozempicin aiheuttamaan ummetukseen chian siemenet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683