Kiinnostaisi kuulla onko jonkun äidillä diagnosoitu OCD tai vaativa persoonallisuushäiriö. Miten on vaikuttanut elämään lapsuuden kodissa, entäpä aikuisena? Löytyykö itseltä samoja piirteitä, kenties jopa sama diagnoosi? Tai vastaavasti äidit kenellä OCD, miten elämä lasten kanssa sujuu? Oireilevatko lapset jotenkin?
Miten OCD:n diagnoosi äidillä voi vaikuttaa lapseen?
6
628
Vastaukset
- mamikolmelle
Minulla on pakko-oireinen häiriö. Jos olisin jatkanut lääkkeettä olo, niin lapsistani ja meistä kaikista olisi tullut aivan kaistapäisiä. Nyt kun minulla on lääkitys, Sertralin, olen oireeton. Eli lapsiini tämä sairaus ei vaikuta enään mitenkään.
- utelias ocd
milla annoksella syöt ja mitä?lääkäri suositteli 60 mg. otan siitä alle puolet.
- vaikeasti pakkis
Mua kans huolettaa tää..kun haluisimme joskus lapsia(ehkä piankin), ni mitä tehdä? Kuinka hyvässä kunnossa pitäis olla että pärjää ja selviää lasten hoidosta/kasvatuksesta??
- tukkatyttö
Heipsis, olen kolmekymppinen yhden lapsen äiti ja minulla on ocd, tarkemmin sanottuna trikotillomania. Eli nypin hiuksiani. Lapsihan matkii kaikkea mitä aikunen tekee niin tämä kyseinen asia on mietityttänyt minuakin jonkin verran. Olen ollut asiasta täysin avoin lapselleni ja kertonut että hiusten nyppimisestäni. Tietenkin hänen hereillä olo aikana hillitsen pakko oireiluani, välttämällä niitä tilanteita missä altistun nyppimisen aloittamiselle. Se on toiminut kohtalaisen hyvin. Toivon että hän ei oppisi käytöstäni.
Tähän asti hän ei ole matkinut oireiluani vaikka toisinaan haroo hiuksiaan samalla tavalla kuin minäkin. Oireiuni olen selittänyt havainnollisesti että ihmisen aivot toimivat kuten autotiet, yleensä rakennetaan reitti eli tie ja auto tai aivoissa viesti kulkee sitä pitkin eteenpäin, ihminen joka sairastaa pakko oiretta hänen tiellään autot ajavat edestakaisin pääsemättä pois tieltä. Eli viesti poukkoilee aivoissa edestakaisin käskien tehdä samaa asiaa koko ajan uudestaan. Tähän selitykseen hän on ainakin vielä toistaiseksi tyytynyt. En ole koskaan ajatellut olevani huonossa kunnossa tai että löytyisi syy miksi en selviäisi lasten hoidosta. En tietenkään tiedä teidän pakko oire taustaa mutta minä olen aktiivinen työssä käyvä tavallinen ihminen, höystettynä pakko oireilla. Lisäksi lapseni jota palvon on erittäin terve, hyvin voiva, sosiaalinen sekä iloinen. Pakko oire ei hallitse minun tai perheeni elämää se on ainoastaan pieni osa sitä. - tärkeä huomio!
Ensinäkin OECD ei ole persoonallisuushäiriö vaikka siinä ovatkin yhdessä mieli ja keho vastaan järkeistävää ajatusta mutta se ei ole sama kuin parsoonallisuushäöiriöt jotka ovat ihmisellä jo synnyttäessä kuten riippuvapersoona-, narsismi tai epävakaa persoonallisuus.Muuta en osaa sanoa.tän on sanonut minulle ihan psykiatri joten ei kannata lukea liikaa googlea!
- kymysys1
Niin siis läheisriippuvaisuus, narsismi ja epävakaa persoonallisuus EIVÄT ole syntyessä...Vai mitä tarkoitat, vähän epäselvästi ilmaiset itsesi. Käsitän itse kyllä, että asia on näin.
Onko OECD siis ihmisellä jo syntyessä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612775Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152615Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2671575Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841174Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631088- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56879
- 79875