Minä ja hän-muoto

voiko näin tehdä?

Käsikirjoitukseni tapahtumat sijoittuvat kahteen eri aikaan (1980 ja 1960 luvuille.) Molemmissa ajoissa on sama päähenkilö. Nyt olen kertonut molempien vuosilukujen tapahtumia ensimmäisessä persoonassa (minä-muodossa.) Olisiko aivan outo ajatus, että kertoisinkin toisessa minä muodossa ja toisessa hän muodossa?
Kun ertäistä syistä tuntuu että niin pitäisi tehdä, mutta "saako" niin tehdä, olisiko sellainen tökeröä, en muista mitään kirjaa missä noin olisi...

2

343

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bleach Ichigo

Onhan näitä kerronnan näkökulmia vaihdeltu 1900-luvun kirjallisuudessa runsaasti. Ajattele vaikkapa Faulknerin tuotantoa. Monissa viihderomaaneissa tämä oli hyvin suosittua aikanaan, eräänlainen trendi esim. Robbinsin tiiliskiviromaaneissa. Panu Rajalan Sydämenjäristyksessä kertojan aspekti vaihtuu, mutta sille ei ole mitään näkyvää syytä, jonka takia se vaikuttaa hieman kököltä.

Onko taiteella rajoja?

Onko taiteessa olemassa outoutta?

Tuskin. Kaikki on sallittua, jos sille löytyy dramaturginen peruste, eikö niin?

Usein näkökulmat paljastavat kausaliteettien idean. Syyn ja seurauksen - tietysti, mutta toisinaan ovela kirjailija voi ujuttaa peliin seurauksen syyn.

• Hiontavaiheessa

Jos siltä tuntuu, niin luota siihen alitajunnan viestiin. Ja jos se tuntuu oudolta, niin etpä ole ainakaan varastanut ideaa keneltäkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7455
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3967
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3510
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      2793
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2652
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      43
      2465
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2391
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2279
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2218
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1962
    Aihe