Mietin, että voiko käydä apteekissa ja jättää vauvan siksi hetkeksi autoon turvakaukaloon, jos hän on unessa? Itkuhälytin tietysti olisi mukana apteekissa. En oo näin tehnyt, mutta olishan se helpompaa, kun ei tarvis keskeyttää vauvan unia viiden minuutin takia. "Saako" näin tehdä vai onko lastensuojeluväki heti oven takana?
Voiko vauvaa jättää hetkeksi yksin autoon?
43
6885
Vastaukset
- kopkopi
... samaa, esim. voiko auton käydä laittamassa lämmitykseen kun vauva nukkuu sisällä. Olen kuitenkin ajatellut, että mitäs jos vaikka kaadun ja lyön pääni ja minut toimitetaan sairaalaan tajuttomana: kukaan ei tiedä, että minulla on sisällä kotona pieni vauva. Tää on aika äärimmäistä ajattelua ja tuskin näin kävisi, mutta koska niin VOISI käydä, niin otan vauvan joka paikkaan mukaan, vaikka se onkin tosi työlästä.
- yhden äiti
Itse en edes harkitsisi jättäväni.
Ensinnäkin auto lämpiää kesähelteillä (tosi vaarallista) ja kylmenee talvipakkasella "hetkessä", muutaman minuutin apteekkikäynti venyy herkästi puoleenkin tuntiin, jos apteekissa on ruuhka
Toisakseen parkkipaikan kolarit on aika yleisiä, en ikinä antaisi itselleni anteeksi, jos vauva olisi kyydissä, kun joku töytäisisi autoamme, vaikka luultavasti vauva selviäisi säikähdyksellä.
Kolmanneksi autolle juokseminen esim. apteekin tiskiltä, kun vauva on herännyt kestää kuitenkin hetken ja vauva varmasti säikähtää, kun herää vieraasta paikasta (nukahtanut liikkuvaan pörisevään autoon, herää hiljaisuudessa)
Neljänneksi kukaan ei voi tietäää missä olen tai milloin palaan, jos huomaavat vauvan autossa. Joten tälläinen herättää turhaa huolta olikulkijoissa.
Vielä kun vauva mahtui turvakaukaloon, en pitänyt minään vaivana ottaa vauvaa kaukalossa mukaan kauppaan tms. Nyt kun poika ei enää kaukaloon mahdu ajoitan kauppareissut mahdollisuuksien mukaan "ei päiväuni" aikaan, jolloin poika pääsee ihmettelemään kaupan vilinää valveilla.
Sen sijaan olen käynyt postilaatikkolla, vienyt roskia ja laittanut auton lämmitä, kun lapsi nukkuu. Nukkuessaan lapsi on turvassa pinnasängyssä, joten jos kävisi niin että loukkaantuisin niin pahasti, että en voisi kertoa auttajille vauvasta, hän ei pääsisi satuttamaan itseään kunnes mies tulisi töistä (nälkäinen ja erittäin säikähtänyt hän varmasti olisi, mutta elossa). Sitäpaitsi ihan yhtälailla voisin satuttaa itseni sisälläkin ja silloinkaan kukaan ei oisi huolehtimassa vauvasta, ennen kuin mies palaa töistä. - sleepyhhh
Itse voisin jättää jos olisi suora näköyhteys autolle. Esim tossa lähikioskin edessä on heti parkkipaikat ja sisältä näkee autoon, niin voisin äkkiä käväistä ilman vauvaa kioskilla. Jos sisällä on jonoa niin voisi odotella autossa muutaman minuutin ja mennä vasta kun tietää että pääsee (melkein) heti kassalle. Enkä ottaisi itkuhälytintä mukaan. Samalla näkisin jos joku ihmettelisi auton ympärillä yksinään olevaa vauvaa ja voisin heti käydä ilmoittamassa että kaikki on hyvin, ei tarvitse poliisia! :D
Jätän kauppakeskuksissakin lapset autoon siksi aikaa kun haen/vien kärryjä ja aina ne eivät ole ihan vieressä vaan vähän matkan päässä.- pipsa87.
apteekki reissuilla poikani nukkumaan autoon... turvakaukalo iässä nappasin aina mukaan mutta nyt kun on "isojen poikien" istuimessa niin olen jättänyt pojan nukkumaan autoon itkuhälyttimen kanssa jos olen saanut auton ihan lähelle apteekkia... ja jos olen reseptilääkkeitä hakemassa ja näen että apteekissa on paljon ihmisiä niin otan mukaan... mutta kyllä olen hälyttimen kanssa jättänyt pojan nukkumaan kun saan auton ihan lähelle paikkaa missä nopeasti käyn... ja jos poika herää vien ostokset kassalle ja sanon että palaan hakemaan tavarat ihan pian... poika kainalossa...
- jljkljklkjklj
Mietinnän jälkeen olen jättänyt. Olen katsonut että vauvan keskeytymätön uni on tärkeää. Pienempänä ympäristön äänet ei niin vauvaa haitanneet ja kun kaukalokin oli käytössä, se oli helppo napata mukaan. Mutta turvaistuimen myötä olen jättänyt nukkuvan lapsen autoon.
Jos on lämmin auto näin talvella ja vauvalla kunnolla päällä, ei kylmyys ole ollut ongelma. Tuskin auto niin ehtii jäähtyä 30 minuutinkaan kauppareissun tms. aikana.
Kun nykyaika on mitä on, olen kyllä jonkun kerran miettinyt onko joku ylivalveutunut kansalainen auton vieressä valistamassa kun tulen takaisin, mutta eipä niinkään ole käynyt.
Maailma menee aina vaan hankalammaksi, muistan vielä kun vauvoja näki kauppojen ulkopuolella vaunuissaan nukkumassa! - Enitee
Mä en ikinä vois jättää.. Kaikenlaisia mielipuolia on nykysin joka paikassa. Mun mielessä pyöris vaan koko ajan, että jos joku vaikka kaappaa tai ihan mitä vaan. Raijaan vaan mukana vaikka työlästä onkin :P
- fkwåpg
Mä olen jättänyt vauvan yksin autoon muutamaksi minuutiksi joissakin tilanteissa. Jätän radion soimaan niin ei äkkinäinen hiljaisuus kummastuta. Ovet laitan toisella aina mukana olevalla vaimella lukkoon.
- Tyttöajoiautoa
Näin kerran kun äiti meni pankkiautomaatille ja noin 4 vuotias tyttö jäi yksin autoon. Sitten hän hyppäsi ratin taakse ja sai käynnistettyä auton! Näin kun auto liikahti ja äiti juoksi autolle ja sanoi vain että älä sählää! Vauvat ja muut pienet lapset voivat saada vaikka mitä päähänsä!!
- En jättäisi
Minä en jättäisi; aina välillä on näitä uutisia kun uusi tai vanha auto on vain yhtäkkiä syttynyt rajusti palamaan -pyäsköitynä tai liikkeessä. Olisi ihan kamalaa nähdä sivusilmällä jostain kioskin kassalta kun liekit nousisivat paikalta missä vielä hetki sitten oli oma pieni lapsi.
- mammeliinani
No aika hurjaa mielikuvituksen lentoa joillain, mutta onhan se hyvä varautua pahimpaan kun ei koskaan tiedä. Itse jättäisin autoon jos kyse ihan parin minuutin jutusta ja vauva nukkuu. Auto ihan vieressä ja sinne näköyhteys, muuten aina mukaan.
- Joo-o.
Joo-o, mielikuvitusta hyvinkin:
"Auto paloi Aholaidan parkkipaikalla" http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/auto-paloi-aholaidan-parkkipaikalla/311725
"Auto paloi yöllä kaupan parkkipaikalla Outokummussa" http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/auto_paloi_yöllä_kaupan_parkkipaikalla_outokummussa_6476110.html
"Auto syttyi palamaan, ”suojelusenkeli pelasti” – katso kuvat!" http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/26080-auto-syttyi-palamaan-”suojelusenkeli-pelasti”-–-katso-kuvat
"Tuleen syttynyt auto peruutteli itsekseen" http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/tuleen-syttynyt-auto-peruutti-itsekseen/487628
"http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/pysakoity_auto_syttyi_tuleen-katso_kuvat/" http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/pysakoity_auto_syttyi_tuleen-katso_kuvat/
Ja niin edelleen.
Kyllä minä moneen asiaan vauvan kanssa suhtaudun hyvinkin rennosti, mutta minun valintani on, että autoon en yksinään jätä isompaakaan lasta. Jokainen tietty valitsee omat tapansa itse, tämä on vain minun tapani tässä asiassa.
- huh hei
Kyllä mä oon jättäny vauvan autoon jos oon käyny esim. apteekis tai postis! ja näin talvella oon pitäny auton käynnis pihassa! Toki jos on näyttäny siltä että on jonoa ja kestää kauan, niin sit on hakenu vauvan mukaan!
Ajatelkaas, kun joku mielipuoli voi tulla vaikka teille kotiin ja napata vaikka vauvan kainaloon ja paeta!!;) Ei kannata vauvan kanssa lähteä kotoa mihinkään!! pihalle menoakin kannattaa tarkoin miettiä!;)- huh hei
niin eikä mulla mitään itkuhälytintä mukana oo!!
- Eheijeijei
Minä en jättäisi autoa käynnissä mihinkään edes ilman lasta (enkä ainakaan lapsen kanssa!), katoaisi hyvässä lykyssä ennen kuin ehtii kissaa sanoa. Automurtoja ja -varkauksia sattuu sen verran tiuhaan, että tuntisin kyllä tooooooodella tyhmäksi itseni kun käyntiin jätetty auto katoaisi samalla hetkellä kuin käännän selkäni :) Paikkakuntakohtaista kai tämäkin, mutta ei täällä, vaikkei mikään suuri city olekaan.
- Ei liian varovainen
Porissa humalainen vei auton missä oli avaimet paikallaan, kyydissä vauva ja äiti käymässä apteekissa.. En kyllä jättäis autoa käymään, tyhjän näköinen auto on tosi houkutteleva autovarkaankin ottaa mukaan!
- 4+4
Viime vuona Raumalla iski autovaras kun näki apteekin edessä auton käynnissä. Autossa oli 1kk ikänen vauva jota autovaras ei ilmeisesti ollut huomannut. Auto löytyi muutaman tunnin päästä hylättynä eräältä parkkipaikalta. Vauva oli yhä autossa, oli kylmettynyt ja itki, mutta selvisi ilman vakavia vaurioita. Miestä ei ole ainakaan vielä saatu kiinni.
Lapsen äiti oli kyllä nähyt kun mies oli hypännyt autoon ja ajanut pois, mutta ei ollut ehtinyht tehdä asialle mitään. - kukatulloojaminne
Nukkuvan vauvan olen jättänyt kaukalossa pariksi minuutiksi/pariksi autoon jonka olen lukinnut silloin kun esim. isomman lapsen vein harrasteen pihamaalle. . Joskus on isompi lapsi sekä kaukalovauva odottaneet lukitussa autossa keskenään kun hoitanut nopean kioskikäynnin tms. Jonottamaan en pitkäksi aikaa ole jäänyt lapset autossa, vaan sitten olen noutanut heidät mukaan.
Totta on, että missä vaan voi milloin vaan tapahtua mitä vaan. Ainaisessa pelossa ei kuitenkaan voi elää, joten olen maalaisjärkeä koittanut tässä käyttää. 80-luvun lopulla lapsukaisia jätettiin ihan normaalisti esim. vaunuihin ulos odottamaan kun vanhempi asioi esim. kioskissa jonne kärryt ei mahtuneet. Nyt tuota en uskaltaisi tehdä.
- autoileva
totta, se on tietysti paikkakunnasta riippuvaa! meidän city on niiiin pieni, että täältä ei kyllä katoa mikään!!;) varsinkaan kenenkään huomaamatta, ja näin pienellä paikkakunnalla kaikki lähestulkoon tuntee toisensa ja tietää millasella autolla kukin ajaa!!x)
- Olen käynyt
Mieluummin annan taaperon nukkua, varsinkin lääkärireissulla/kipeänä, lämpimässä autossa apteekki-kipaisun ajan kun herätän ja roijaan kainalossa huutavana. Kertaakaan ei ole herännyt, olisinkohan kolmesti tai neljästi piipahtanut apteekissa tälleen. Mietin sitä aluksi itsekin että voiko jättää mutta miksi ei voisi. Auto ei ehdi jäähtyä,apteekissa menee 2-3min, max 10min ja jos siihen joku tulee motkottamaan että miten jätän lapseni nukkumaan niin osaan kyllä valita sanani. Se on mun asia ei ohikulkijoiden. Tässä kylässä edelleen joku jättää vauvansa nukkumaan vaunuun ulos kauppareissunsa ajaksi!! Sitä en tekisi ja se kauhistuttaa mua aina uudelleen ja uudelleen..
- mk
Kyllä voi ja itsekkin miehnä jätin lapsen autoon kun kävin vaikka kiskilla ja muilla asioilla ja eivät kestä 15min. pidempään mutta auton ovat lukkoon.
- Tarkistaatarkistaa
En uskaltaisi jättää, vaikka siinä ei terveellä järjellä ajateltuna mitään vaaraa olisikaan. Olen vähän sellainen "mitä jos" -ihminen eli jos vaikka kivi tippuu taivaasta... Olen varsinainen tarkistelija joka asiassa, toisenlaisena ihmisenä ehkä uskaltaisinkin jättää vauvan hetkeksi. Eli en näe siinä siis mitään kovin huonoa.
- Kukkuukuk
Vastauksia lukiessa tulee mieleen että mistäs sen aina tietää missä se vaara vaanii.
Itse jätän lapsen autoon, tietoisena että on vaaransa siinäkin kun vauva ei ole "valvovien silmien alla".
Mutta voi se onnettomuus käydä silloinkin, jos kantaa vauvaa joka paikassa mukana. Kaaduin pari kuukautta sitten pahasti liukkaissa ulkoportaissa, onneksi käsipuolessa roikkui vielä turvakaukalo, eikä vauvalle käynyt kaatumisessa mitenkään. Kaukalo vain tömähti onnekkaasti kohdalle osuneelle tasanteelle. Mutta miten olisi käynyt isomman lapsen kanssa, jos olisin häntä kantanut käsipuolessa? Pää edellä jäiseen kiviportaaseen?
Jos ottaa vauvan joka paikkaan mukaan sen vuoksi ettei mitään ikävää ikinä tapahtuisi, ei voi silti tietää. Tässä ketjussa viitataan kaikenmaailman hörhöihin - voihan sellainen osua sinne apteekkiinkin ja huumeruiskulla uhaten vaatia mömmöjä itselleen .JOS nyt oikein haluaa jossitella. Sitten olisikin vauva ollut autossa paremmassa turvassa. - .
EI.
- ...
En ikinä jättäisi. Auto voi periaatteessa syttyä palamaan. On useita autopaloja vuodessa jossa auto on syttynyt ajon jälkeen parkissa.
- ikävä tulisi
En jättäisi edes hetkeksi. Se ei vain tunnu oikealta. Vauvan kuuluu olla vanhemman hoidossa ja valvovan silmän alla 24/7. Sitä faktaa ei muuta mikään, ei sekään perustelu että "kyllä kotonakin voi sattua kaikenlaista ja vauva sylissä voi kaatua". Ei, siltikään ei vauvaa saa jättää autoon yksin. Eikö teistä äideistä tunnu pahalta jättää oma vauva jonnekin yksin nököttämään? Eikö tunnu pahalta olla hänestä erossa? Sitä en ymmärrä. No ehkä juuri samasta syystä en suostu laittamaan vauvaani hoitoon 10 kuukauden iässä. En vain pysty siihen. Kaksivuotiaana on menossa hoitoon ja sekin varmasti tuntuu tosi pahalta alussa.
- gsfsdgdf
Minusta tuntuu pahalta raahata herkkäuninen, päiväunensa helpoiten autossa nukkuva lapsi (10kk) käsivarrella (ei siis enää matkusta kaukalossa) meluisiin kauppoihin heräilemään ja itkemään.
Valitettavasti en voi myöskään aina valita koska hoidan erilaiset asioinnit. Eli hoitoapua ei ole saatavilla ja silti pitäisi esim. ruokaa tai lääkkeitä hankkia.
Vauvan autoon jättäminen lyhyen asiointireissun ajaksi ei kyllä korreloi mitenkään sen kanssa, ettäkö lapsesta olisi muutenkin "helppo" olla erossa. Asiointireissut vauva autossa ja 10kk ikäisen vauvan laittaminen hoitoon eivät ole mikään toisiinsa liittyvä ilmiö,vaikka näin yrititkin yhdistää.
Olen jättänyt ja jätän vastaisuudessakin. Tosin että tiedän hänen olevan sikeässä unessa siinä kohtaa. On esim juuuri päikkäriaika tai ollut jo 5 tuntia heräillä. Hyvin voi pieni puolivuotiaaani edelleen. jos alan kaikkea säikkymään ja miettimään ei kannata lähteä kotoa mihinkään.
- huono äitikö?
Tulipa syyllinen olo näiden jyrkkien mielipiteiden lukemisen jälkeen, sillä kyllä olen jättänyt vauvan autoon nukkumaan apteekissa tai pikaisen kaupassa käynnin ajaksi. Näihin menee yleensä noin 5 min ja on tyttö ollut vielä tallella palatessani. Ja huomio, rakastan ihanaa lastani yli kaiken tässä maailmassa eli kyse ei ole siitä ettenkö hänestä välittäisi vaan koen, että hän on turvassa autossa nukkuessaan tuon muutaman minuutin ajan.
Ja mitenköhän tämä liittyy siihen, että tuntuuko pahalta olla lapsesta erossa vai ei? Ethän voi laittaa häntä yksinään edes päiväunille, kun tuntuu niin pahalle olla erossa. - ........
minä jätän lapset (1 ja 4v) autoon, kun tankkaan auton ja käyn maksamassa, postissa käynnin ajaksi, jos ei ole iso jono (oven eteen saa auton), tai jos kioskilta/huoltsikalta käyn pikaiseen hakemassa jotain, niin että auto on näköetäisyydellä.. Montaa minuuttia en ole poissa. En ole koskaan kantanut itkuhälytintäkään mukana.
- poikjsd
Itse en koskaan voisi jättää. Ei sitä koskaan tiedä,mitä sillä aikaa voi käydä,vaikka vain itse olisikin poissa vain muutaman hetken.
- btw-
No entä jos jättää nukkuvan vauvan pinnasänkyyn esim vie roskat tai pissattaa koiran tienlaidassa johon menee max 5min? Pitkät lenkityksethän hoidetaan päivällä vauva mukana.. mietinpä vain..
- en jättäisi vauvaa y
Itse en jättäisi lasta autoon ellen ole ihan siinä muutaman metrin päässä tms.
Mutta en niin, että näköyhteys katkeaisi edes sekunniksi..
Kävinpä tuossa viimeviikolla suht ison kunnan apteekissa ja kun tulin apteekista ulos niin joku urvelo äiti oli jättänyt AUTON KÄYNTIIN ja vauvan sinne yksin nukkumaan.. Siis ihan oikeasti, kuka tahansa olisi voinut hypätä auton kyytiin ja lähteä köröttelemään vauva mukanaan.. - -saara21
Minä taas oon miettiny, että voiko vauvan jättää autoon siksi aikaa, kun saattelen vanhemman lapsen eskariin. Vai pitääkö raahata vauva kaukalossa mukana sinne bakteeripesään?
- ..........
Jos auton saa ihan lähelle ja aikaa menee vain pari minuuttia, en näkisi ongelmaksi jättää autoon siksi aikaa. Kannattaa kuitenkin kaikkien muistaa kovilla helteillä, että jo muutama minuutti voi olla liikaa, jos autoon jää.
Toisaalta jos miettii, ei vauva kaukalossaan pahemmin mitään bakteereja saa, varsinkaan jos pikaisesti käytte.
- !!!
Mä hain eilen Siwasta paketin. Aikaa meni pari minuuttia ja vauva istui tyytyväisenä turvakaukalossa ja tarkkaili maailman menoa. Tänään hain laukun autosta ja poitsu makoili viidakkomatolla ja takaisin sisälle tullessani riemun kiljahduksia kuului eteiseen ja kaikki oli hyvin. Tähän laukunhakureissuun meni noin minuutti!
Pidemmäks aikaa en jätä missään tapaukses itekseen ja autostakin oli ikkuna rakosallaan ja auto oli melkoisen viileä ilmastoinnin jäljiltä. Kotona sisällä tarkistin että makuualusta on "aukealla" paikalla, ettei poika voi vetää mitään päälleen, tai mitään ei voi tippua tosta noin vaan päälle. - minävaan..
En kovin pitkäksi aikaa jättäisi yksin, varsinkaan kesällä, jos on yhtään lämpöisempi ilma. Tuosta auton käyntiin jättämisestä.. Ootteko varmoja että ne ovet on myös jätetty auki? Itse joskus työmaan parkkipaikalla käyn laittamassa auton käyntiin kun tulen siihen pihaan ja lopettelen hommia. Ja kun sisällä käyn paperityöt hoitamassa, sillä aikaa auto lämpenee. Tämä toki vain talviaikaan ja on myös toiset avaimet aina taskussa ja ovet niillä laitan lukkoon. Tässä tilanteessahan ei ole se lapsi siellä sisällä ja tuskin jättäisin autoa käyntiin jos se lapsi siellä olisi. Saattaa joku silti ikkunan hajoittaa ja viedä auton. Työmaan parkkipaikka vaan on sen verran syrjässä ja keskellä pihamaata, ettei sinne ihan heti ulkopuoliset eksy. Ja ne vara-avaimet kulkee sen takia matkassa, koska auton ovet temppuilee pakkasella ja saattavat mennä keskenkaiken lukkoon. Nyt on tosin toinen auto, joten ei sen takia tarvitse pitää mukana.
- tapaturmat
Itse mietin monesti, että entä jos sattuukin jotakin. Jätät lapsen nukkumaan autoon parkkipaikalle ja kipaiset nopeasti viemään esim. postin postilaatikkoon kirjeen.
Entä jos olisin vaikka liukasta ja kaatuisit. Menisit tajuttomaksi. Otsassasi ei lue, vauvani on yksin autossa. Sinua lähettäisiin viemään ambulanssilla sairaalaan ja kestäisi aika pitkään ennen kun vauvasi "löydettäisiin" - häläpätihäppää
Öö. Entäs kun olen kotona vauvan kanssa kahdestaan. Kiipeän keittiöjakkaralle, kun vaihdan verhoja. Tipun jakkaralta ja olen tajuttomana.
Voi apua. Oli se nyt autossa tai sitten kotona omassa sängyssä...
Mietin vaan kun eilen jätin just ekan kerran vauvan yksin autoon 5min kun kävin kaupassa ja n. 5min kun kävin toisessa. Koko ajan mietin, että itkeekö vauva, itkeekö, mä en ees tajunnu ajatella että mulle vois käydä jotain, mutta nyt tajuan ajatella toki sitäkin... - 10+13
kyllä mä ainakin olen jättänyt lähisiwasta jos oon poikennu jotain nopsaa hakemaan, tietysti arvioin aina tilanne kohtaisesti. Jos siwan parkkis on ihan täynnä otan muksut mukaan, mutta muuten saavat kyllä sen 2min autossa istua ja odottaa ja meillä tosiaan esikois poika 5v ja kuopus 5kk.
Autoa en jätä käyntiin enkä avaimia virtalukkoon, siinä ajassa ei vielä niin kylmä tule etteikö toppavaatteet päällä siellä pärjäis :) moni jättää rattaat ulos ku menee johonkin pikku kiskalle jos vauva nukkuu ja kaiken mailman hullut sitä voi vaunujakin sabotoida, oli tossa taannoin tilanne kun vauva oli vaunuissa nukkumassa ja sieltä naapurin mukulat sen kaivanu ja äiti hysteerisenä ettinyt vauvaa, joka sitten löyty leikkipuistosta vauvankeinusta retkottamasta.. onneks ei käyny mitään pahempaa tossa :( sai äiti varmaa iki trauman. - 8938956w
Olen jättänyt moooonta kertaa ja aion vastaisuudessakin jättää. Esikoisen kanssa vähemmän, mutta nyt toisen kohdalla enemmän. Paljon helpompi juosta sinne lähikauppaan yksin hakemaan se maitopurkki, siihen menee pari minuuttia, kuin irrottaa molemmat autosta ja "raahata" sisälle, toinen mahdollisesti unessa jne. Nyt kuopuskin on jo 1 v. niin jätän kyllä usein autoon odottamaan tuollaisia parin minuutin juttuja hoitaessani. Esikoinen 5 v. Apteekkikäyntejä, maidon tms. ostoa, postissa käyntiä (paitsi jos on jonoa ja menee kauemmin)... Ovet laitan lukkoon. Esikoinen usein ei edes halua mukaan sisälle kauppaan, jos sanon että käyn pikaisesti. Joskus otan kuopuksen vaan ja isompi jää autoon odottamaan.
Itkuhälytintä mulla ei koskaan ole ollut mukana. - Maalaisjärki K
No mä ainakin olen jättänyt. Ovet lukkoon ja aurinkoisena päivänä ei tietenkään voi jättää. Ja se Porin tapaus, johon joku täällä viittasi, oli ihan hölmö juttu, koska äiti oli jättänyt autoon avaimet ja ovet auki. Ei niin tietenkään voi tehdä. Mutta jos ovet on lukossa poikkeat apteekissa tai lähikaupassa, ei kukaan edes siinä ajassa ehdi murtautua autoon. Ja onnettomuusvaara (tulipalot tai muut sellaiset) on paljon suurempi heti kun äiti lähtee sen auton kanssa liikenteen sekaan.
- ihme hysteriaa
Minä olen yh. Ja lapsi on ollut syntymästään saakka unen suhteen "hankala" tapaus. Heti herää jos nappaa kaukalossa mukaan. Ja AINA todella kiukkuinen jos herätetään kesken unien. Huuttaa sitten väsymystään joskus todella pitkään ja saattaa pahimmillaan mennä ihan koko päivärytmi sekaisin jos herää. Aika hankalaa olis elämä jos ei ois voinut koskaan pariksi minuutiksi jättää autoon nukkumaan vaikka postissa piipahdusta varten. Käynhän mä kotonakin normaalisti suihkussa 5min ilman ,että vauva on mun silmien alla. Ja siellä suihkussahan sitä voi lyödä päänsä ja..
- hgfhgf
Vauva voi puklata ja tukehtua omaan oksennukseen makuu-asennossa kaikki mut vaarat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796