Tarpeeton ihminen tunnen olevani

M

Masennus voi varmaan olla myös opittu reagointitapa, sellaista ns. opittua avuttomuutta, että ei tiedä miten voisi vaikuttaa elämäänsä...

Helposti tulee kateutta niitä ihmisiä kohtaan joille elämä on kevyempää ja helpompaa, tai jotka ovat oppineet ottamaan asiat kevyemmin ja helpommin. Ehkä negatiivisia kokemuksia on vaikea suhteuttaa jos ei ole tarpeeksi mihin niitä suhteuttaa. Ehkä voi kokea koko yhteiskunnan ilmapiirin negatiivisena hellittämättömine tuottavuusvaateineen. Ehkä on helppoa olla vääränlainen ihminen.

http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2442484/tarpeettomat-ihmiset

11

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä tämä johtuu sinussa, tämä ajattelutapa siis? Mikset ole kuin muut?

Osa onnesta varmasti perustuu typeryyteen ja yksinkertaisiin maailmankuviin, kun taas osa perustuu viisauteen masennuksen takana.

Tällä maailmalla, ja ainakin tällä maalla on tapana tukahduttaa ihmiset byrokratiaan ja mahdottomuuden tunteeseen..

Olisiko jotain mitä haluaisit tehdä. Ja nyt ei siis puhuta siitä mihin sinulla on apuja tai mahdollisuuksia juuri nyt heti, vaan ihan jotain mikä haluaisit olla tai mitä haluaisit olla tekemässä juuri nyt, jos saisit päättää?

Elämä alkaa unelmista, ja elämä on niiden toteutusta, ainakin niille jotka haluavat enemmän kuin pelkän akvaarion jossa piereä.

Jos elämä on aivan toivotonta, niin mitä menetettävää sinulla on jahdata unelmaasi?

• M

Tiedän kyllä että kotona olen oppinut kokemaan asioita ja itseäni niinkuin koen. On hyvä että tiedostaa mistä asiat johtuvat, mutta ratkaiseeko se mitään? Tietysti voi yrittää opetella erilaisia kokemisen tapoja, mutta sekään ei ei ole välttämättä kovin yksinkertaista.

Mitä haluaisin olla? Haluaisin olla rakastunut ja rakastettu, asua maalla yms...

Ehkä haluaisin myös olla jotenkin "kevyempi" ihminen, osata jutella ja sosialisoida ihmisten kanssa. Tämä on aika hankalaa...

• @ M:

Tuo keveys on ihan ok tavoite, ja ihan saavutettavissakin. En tiedä sinun henkilökohtaisista syistä olla ujon puoleinen tai hankala sosiaalisissa tilanteissa, mutta tarvitset ehkä vähän rohkaisua hetken aikaa, jotta voit luottaa olevasi "normaali", aivan kuten kaikki muutkin tarvitsevat, ja lopulta ovat.

Ei meistä suurin osa ole mitenkään erikoisen sosiaalisia, tai muutenkaan kovin erikoisia näissä pinnallisissa asioissa.

Onko sinulla jokin syy miksi haluta olla juuri sellainen kuin haluaisit olla? Onko sinulla jokin tavoite johon haluaisit päästä sosiaalisudella, tämä rakkaus?

Klishee sanonta, että ensin pitää rakastaa itseään ennen kuin voi saada rakkautta muualta on aika totta, ei kuitenkaan ihan niin yksinkertaista että nytpä sitten aletaan rakastamaan itseään, jos ei oikeastaan edes pidä itsestään..

Maailman realiteetit on hyvä omaksua ja hyväksyä. Niistä ei pidä tehdä elämänsä tarkoitusta kuitenkaan, siihen hukkuu moni hyvä ihminen, mutta hyväksyä, että suurin osa muista ihmisistä on ensinnäkin aika typeriä, välinpitämättömiä, ja itsensä ja menneensä orjia. Kuitenkin täällä on ihan hyviäkin tyyppejä, ja ehkä nämä hyvät, ja jopa menestyvätkin, tyypit eivät välitä jos et ole maailman paras joissain asioissa. Ehkä sinun ei tarvitse muuttaa omaa itseäsi saadaksesi sen mitä sinä oikeasti haluat, riippuu tietysti siitä, onko tavoitteesi itsessään olla sulava sosiaalisesti, ja osata puhua asioista jotka sinua ei välttämättä edes kiinnosta.

Kerro vähän lisää itsestsi niin katsotaan jos keksittäisiin jotain puhumisen aihetta. Ainakin osaat ajatella pintaa paremmin. Siitä on hyvä lähteä, siitä se kaikki lähteekin.

• penelobe

Sosialisoida? :) Minäkin haluaisin sosialisoida itselleni kohtuullisen toimeentulon, ettei minun tarvitsisi elää kenenkään muun tuloista riippuvaisena. Olen koulutettu mutta täysin tarpeeton.

Tiedostan mistä asiat johtuvat, mutta asioiden hyväksyminen vaikeaa, koska niiden muuttaminen on mahdotonta. Näin ollen huomaan että asioiden tiedostaminen on täysin tarpeetona.

Mitä halausin olla? Haluaisin olla upporikas, mutta naispuolinen Charles Foster Kane (Citizen Kane) kuolinvuoteellaan. Haluaisin pitää verhot kiinni ja antaa toisten hoitaa kaiken tarpeellisen elämän ulkopuolellani. Nettiä voisin aikani kuluksi hieman näpytellä, mutta lopuksi voisin todeta olevani täysin tarpeeton ja kuiskata "Useless Rosebud".

• @ Penelobe:

Onko työ sinulle se tärkein maali jonneka haluaisit?

En usko että asioiden tiedostaminen on mitenkään haitallista tai hyödytöntä. Tiedottomuus on siunaus, vai miten se menee, ei ole mielestäni kovinkaan hyvä lausahdus. Jos ei tiedä mitään, ei voi tuntea mitään sen syvällisempääkään. Jos ei tiedä arpeeksi, olo voi olla kiusallinen. Jos tietää paljon, ja tietää että on vielä paljon tiedettävää, ja opetelee sen verran kuin pystyy, ja keskittyy elämäänsä nyt ja tässä, niin elämä voi olla onnelsitakin, ainakin meillä joilla ei ole vakavia sairauksia joidenka kanssa joutuisimme yksin painiskelemaan.

Itse olen ensin pelännyt paljon, ja loplta ymmärtänyt, ettei sitä voi muuta tehdä kuin parhaanssa, se täytyy vain yväksyä. Mikään ei ole niin pahaa, jos sitä ei joudu kokemaan yksin, henkisesti. Köyhänä ei ole niin paha olla, jos ympärillä on muitakin mukavia, järkeviä, ja rahattomia ihmisiä, joiden kanssa jakaa kaikki ongelmat. Sairaus on vain pakollinen paha, me kaikki kuolemmekin lopulta, joten se kuolema tai sairaus ei itsessään ole asia johon voi vaikuttaa pahemmin ollenkaan, mutta sille voi tehdä jotain mitä sen ajan kun täällä on tekee. Tuurista riippuu, tajuaako sitä vielä kun on elossa, ja löytääkö sitten ihmisiä kenen kanssa se kaikki jakaa.

Ainakin näin näen asian. En usko että sinun tarvitsee työttömyydestä tuntea arvotonta oloa. MInkäs teet? Olet silti sinä, olit töissä tai et. En näe työsi tekevän sinusta yhtään erilaista kuin mitä sinä olet. Jotkut vain sattuvat olemaan työttömiä, aina ei voi voittaa vaikka olisi kuka. Minua ei henk kohta haittaisi olla ystäväsi vaikka lisit työtön, ja auttaa sinua etsimään töitä, ja auttaa jaksamaan kun maailma tuntuu eätoivoiselta. Tärkeintä minulle olisi vain se minkälainen itse olet. Muulle ei tässä maailmassa voi paljon mitään.

• penelobe
        larethi kirjoitti:

@ Penelobe:

Onko työ sinulle se tärkein maali jonneka haluaisit?

En usko että asioiden tiedostaminen on mitenkään haitallista tai hyödytöntä. Tiedottomuus on siunaus, vai miten se menee, ei ole mielestäni kovinkaan hyvä lausahdus. Jos ei tiedä mitään, ei voi tuntea mitään sen syvällisempääkään. Jos ei tiedä arpeeksi, olo voi olla kiusallinen. Jos tietää paljon, ja tietää että on vielä paljon tiedettävää, ja opetelee sen verran kuin pystyy, ja keskittyy elämäänsä nyt ja tässä, niin elämä voi olla onnelsitakin, ainakin meillä joilla ei ole vakavia sairauksia joidenka kanssa joutuisimme yksin painiskelemaan.

Itse olen ensin pelännyt paljon, ja loplta ymmärtänyt, ettei sitä voi muuta tehdä kuin parhaanssa, se täytyy vain yväksyä. Mikään ei ole niin pahaa, jos sitä ei joudu kokemaan yksin, henkisesti. Köyhänä ei ole niin paha olla, jos ympärillä on muitakin mukavia, järkeviä, ja rahattomia ihmisiä, joiden kanssa jakaa kaikki ongelmat. Sairaus on vain pakollinen paha, me kaikki kuolemmekin lopulta, joten se kuolema tai sairaus ei itsessään ole asia johon voi vaikuttaa pahemmin ollenkaan, mutta sille voi tehdä jotain mitä sen ajan kun täällä on tekee. Tuurista riippuu, tajuaako sitä vielä kun on elossa, ja löytääkö sitten ihmisiä kenen kanssa se kaikki jakaa.

Ainakin näin näen asian. En usko että sinun tarvitsee työttömyydestä tuntea arvotonta oloa. MInkäs teet? Olet silti sinä, olit töissä tai et. En näe työsi tekevän sinusta yhtään erilaista kuin mitä sinä olet. Jotkut vain sattuvat olemaan työttömiä, aina ei voi voittaa vaikka olisi kuka. Minua ei henk kohta haittaisi olla ystäväsi vaikka lisit työtön, ja auttaa sinua etsimään töitä, ja auttaa jaksamaan kun maailma tuntuu eätoivoiselta. Tärkeintä minulle olisi vain se minkälainen itse olet. Muulle ei tässä maailmassa voi paljon mitään.

Niin. Sinulla oli paljon asiaa, ja huomaan että olet mitä upein ihminen :) Minä taas, olen hyödytön niin monin eri tavoin. Olen itkeskellyt pitkin päivää, mitä voi pitää vain positiivisena ilmiönä. Huomenna en jaksa enää ehkä edes kirjoittaa, ja sinä arvelet että olen välinpitämätön ja piittaamaton.

Työ poistaa tyhjyyden tunnetta, mutta kun sitäkään ei enää ole, ei ole oikein mitään. Melkein käsittämätöntä miten saan päivän kulumaan saamatta mitään tuottavaa aikaiseksi. Minä en jaksa nyt enempää, mutta liikutuin kirjoituksestasi...

• penelobe kirjoitti:

Niin. Sinulla oli paljon asiaa, ja huomaan että olet mitä upein ihminen :) Minä taas, olen hyödytön niin monin eri tavoin. Olen itkeskellyt pitkin päivää, mitä voi pitää vain positiivisena ilmiönä. Huomenna en jaksa enää ehkä edes kirjoittaa, ja sinä arvelet että olen välinpitämätön ja piittaamaton.

Työ poistaa tyhjyyden tunnetta, mutta kun sitäkään ei enää ole, ei ole oikein mitään. Melkein käsittämätöntä miten saan päivän kulumaan saamatta mitään tuottavaa aikaiseksi. Minä en jaksa nyt enempää, mutta liikutuin kirjoituksestasi...

Eteenpäin liikkumisen tunne on kyllä aika tärkeää.. Varmaan kaikille.

Mutta sen voi saavuttaa työnkin ulkopuolella erilaisin keinoin. Ja vielä jos olisi joku mukana matkassa jakamassa kaiken..

No, jos satut tulemaan takaisin niin jutellaan lisää. Oli aika sattumaa että itse palasin, kun profiilissani ei jostain syystä näy enää keskustelujani, ja satuin löytämään tänne takaisin toisin keinoin.

• M

"Tuo keveys on ihan ok tavoite, ja ihan saavutettavissakin. En tiedä sinun henkilökohtaisista syistä olla ujon puoleinen tai hankala sosiaalisissa tilanteissa, mutta tarvitset ehkä vähän rohkaisua hetken aikaa.

Onko sinulla jokin syy miksi haluta olla juuri sellainen kuin haluaisit olla? Onko sinulla jokin tavoite johon haluaisit päästä sosiaalisuudella, tämä rakkaus? Ehkä sinun ei tarvitse muuttaa omaa itseäsi saadaksesi sen mitä sinä oikeasti haluat."

Ehkä mulla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kokemusta sosiaalisista tilanteista, mulla ei ole sisaruksia jne. Olen elänyt pitkään aika eristyksissä.
      Mihin haluaisin päästä sosiaalisuudella? En tiedä, ehkä haluaisin vain olla vähän rennompi, myös toisten ihmisten seurassa. Lisäksi tiedän että kun en juttele mitään, eivät ihmiset saa oikein käsitystä siitä millainen olen, millainen sitten olenkaan... En tosin tiedä tiedänkö edes itse millainen olen.

Mun on vaikea käsittää sitä etteivät kaikki ihmiset epäile itseään koko ajan.

En hyväksy tuota käsitystä että ensin pitäisi rakastaa itseään ennen kuin voi saada rakkautta muualta. Uskon että hyvät ihmissuhteet voivat antaa ihmiselle hyvin paljon tukea. En kuitenkaan kuvittele että kaikki ongelmani ratkeaisivat sillä että hankkiutuisin parisuhteeseen. (Tai kuvittelen mutta käsitän tuon kuvitelman olevan epärealistinen.)

Siihen mikä merkitys työllä minulle on, vaikuttaa varmasti hyvin paljon mun taustani, kasvoin maatilalla "työnarkomaani"-perheessä. En tiedä onko edes tuo työn tärkeys sinänsä se ongelma, ehkä ongelma on se että minä olen kokenut olevani jotenkin ulkopuolinen.

• "En hyväksy tuota käsitystä että ensin pitäisi rakastaa itseään ennen kuin voi saada rakkautta muualta. Uskon että hyvät ihmissuhteet voivat antaa ihmiselle hyvin paljon tukea. En kuitenkaan kuvittele että kaikki ongelmani ratkeaisivat sillä että hankkiutuisin parisuhteeseen. (Tai kuvittelen mutta käsitän tuon kuvitelman olevan epärealistinen.)"

Kokeilen selittää vähän tarkemmin.

Jos et itse ajattele itsestäsi paljoa, niin maailmalla on tapana jättää senlaiset ihmiset huomiotta. Ei siksi, että maailma olisi mitenkään "paha", vaan niin vaan tuppaa olemaan. Et sinäkään tiedä ihmisistä, jotka eivät ole esillä, aivan kuten hekään eivät tiedä sinusta.

On täysin mahdollista, että löytäisit jonkun, jonka kanssa tulisit onnelliseksi, vaikka jopa eroaisitte myöhemmin. Löytäisit itsesi tämän ihmisen kanssa, esimerkiksi.

Mutta tämä ihminen tuskin löytää sinua helposti jos koet itsesi turhaksi. Se lopulta vie kaikki voimat, eikä sitä jaksa kukaan, En siis syyllistä sinua nyt mistään, vaan kerron mitä ajattelen maailman menosta.

Tarkoitan tällä siis sitä, että on parempi pitää vaan löytää keinot olla sitä mitä on eikä muuta. Ei tarvitse alistua tai alentua kuiteknaan, vaan olla se mitä on avoimesti, heikkouksineen, koska sille ei voi mitään. Olla köpelö sosiaalisissa tilanteissa aivan vapaasti, ja olla senlaisten ihmisten seurassa jotka sitä täysin ymmärtävät. Niiden ihmisten löytäinen voi olla sitten vähän hankalampaa, mutta kukaan ei jaksa katsella sellaista itseruoskintaa, ja siihen on tietyt syynsä miksi näin on. Se on erittäin vaativaa ihmisille olla tämänlaisessa seurassa.

Tarkoitan siis, että omat surut on hyvä hoitaa pois alta, kuten nyt teetkin kun näistä asioista puhut. Kun omat asiat on käyty läpi, ettei tarvitse tuntea oloaan murskatuksi aina kun huomaa olevansa epätäydellinen. Kunhan tiedät etteivät sinun läheisesi ole sinua jättämässä jos olet vähemmän kuin jumala(tar).

Nuo perheen asiat painavat aina, ja nekin on hyvä selvittää, eli miksi ajattelet työtä niin tärkeänä, jne. Miksi tarvitest jonkun lähellesi. Miksi on hyvä kysymys joka asiaan. Lopulta se taitaa päättyä siihen, että "SIksi, koska minulle tulee siitä hyvä olo, ilman sen kummempaa syytä", mutta sinne asti on hyvä miettiä asiaa, koska sieltä löytää sen mitä oikeasti haluaa ja tahtoo. Muuten jahtailee asioita joita ei edes välttämättä lopulta haluakaan.

Kaikki epäilevät itseään aina, mutta moni ei sitä näytä ollenkaan ulospäin. Nämä ihmiset murtuvat sitten joskus, aika kunnollakin, ja sitten taas heittävät murheensa nurkkaan eivätkä ikinä siivoa niitä. Lopulta heistä taitaa tulla erittäin äänekkäitä ja yli-itsevarmoja. En oikein usko, että sinä haluaisit olla sellainen ihminen, tai en saa sinusta sellaista käsitystä.

Oletko mielummin surullinen Sokrates, kuin onnellinen sika? Ja kumman valitsetkaan, niin miksi valitset sen?

Viestit aina pitenee mitä syvemälle asiaan menee, kokeilen rajoittaa tästä eteenpäin..

• M

Tarkoittanet monimutkaiseksi äityneellä selitykselläsi että mun pitäis antaa ihmisille mahdollisuus esim. pitää minusta (/sietää minua?). Käytännössä siis esim. tunkea ihmisten seuraan vaikka se onkin mulla epäluontevaa ja vetäytyminen luontevaa?

"Tarkoitan tällä siis sitä, että pitää vaan löytää keinot olla sitä mitä on eikä muuta"
      -Tämä on vähän ristiriitainen asia: yrittää hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja kuitenkin pyrkiä kehittymään jotenkin.

Mulla jäi nyt viesti lyhyeksi...

• En sitä tarkoita ollenkaan. Se olisi vastenmielistä. Kaikille.

Tarkoitan, että jos et ole edes tyytyväinen itseesi, niin se on kovin vaikeaa muiden jaksaa olla sellaisen ihmisen seurassa, joka kokoajan ruoskii itseään omista epätäydellisyyksistä. Kaikissa meissä on virheitä, jos olet joukossa jossa näitä virheitä jatkuvasti osoitellaan ja arvostellaan, miksi edes haluaisit sellaiseen joukkoon? Mene sellaiseen joukkoon, jossa saat olla ensin itsesi, rauhassa, perus olemuksesi, eli esimerkiksi varovainen ja ujo. Paha ujouden tunne esimerkiksi lähtee sillä, kun hetken saat olla jossain seurassa. Voit olla ujo itsesi, muttei tarvitse enää pelätä kun on hetken tottunut tilanteeseen.

Jos taas olet muuten köpelö, et tiedä mitä vastata jos joku puhuu sinulle, tai päädyt sanomaan jotain typeriä (mitä et ainakaan tässä ole vielä tehnyt), niin selvittele mistä tämä voisi johtua. Miksi sinä sanot jotain ensinnäkään? Mikä tunne sinulle tulee ennen kuin sanot jotain hölmöä, tai ennen kun sinä alat kovin vaivautumaan tilanteesta?

Näin voit siis olla itsesi, ja kehittyä, eli hoitaa ongelmiasi.

Tärkeintä on vain löytää se porukka jonka kanssa voit olla oma itsesi. En tiedä kuinka vanha olet, mutta tämä maailma ei ole enää lastentarha tai ala-aste, vaan ihmisten on ollut pakko kasvaa aikuiseksi. Ei kaikkien, mutta useat ovat.

En siis tarkoita "itsenä olemisella" sitä, että joutuisit nyt henkiseen digressioon tai lamaannukseen, jossa joutuisit pitämään itseäsi kuplassa ettet vain saisi ulkoisia vaikutteita, tai vaikka sisäisiä.

Tarkoitan sillä sitä, että tiedosta, että olet ujo, ja se siitä. Sinun ei tarvitse rankaista itseäsi siitä, että olet ujo, eikä antaa muiden rankaista sinua siitä, että satut olemaan ujo luonteeltasi. Olet ujo, ja voit avoimesti myöntää sen. Myönnä avoimesti ettet osaa olla oikein missään tilanteessa, niin ihmiset auttavat.

Jos et halua olla ujo enää, niin en usko että siihen on muuta lääkettä kuin vaikka viinan juonti tai joku sellainen, mutta sellaista lääkettä ei kovin paljoa kannata ongelmiinsa ottaa. Se lähtee kun totut ajatukseen, ettet aina ole täydellinen ja hyväksyt sen, ettei maailmakaan odota sinulta mitään sellaista, eikä sinuna oleminen haittaa sinua. Ei kukaan meistä ole se sosiaalisesti täydellisin ihminen.

Mikä ongelma on ujoudessa? En minä ainakaan sinua arvostele sen takia ettet aina pää huurussa juokse kaikkia ihmisiä läpi, tai ole aina etukädessä äänekkäin.Tai jos sanoisit jotain hölmöä, tai olisit hiljaa. Siihen auttaa kun kertoo ihmisille kenen kanssa on, ettet oikein vain osaa. Ja sillä sen oppii.

En tarkalleen siis tiedä missä tilanteissa sinulle näitä ongelmia ilmenee, mutta jos kuitenkin esimerkeistä ymmärrät mitä tarkoitan.

Jos haluat jotain, hae se tai pyydä sitä. Jos haluat ystäviä, pyydä ystäviä itsellesi, vaikka netissä. Jos haluat oppia pois ujoudesta, tee niin kuin joku siitä selvinnyt (en siis minä sinänsä) kertoo, kokeilemalla. Mitään et menetä jos vähän turpaan tulee, voit aina tulla tänne selittämään toilailujasi, ja ihmiset varmasti kuuntelee. Pitää vain yksi asia tehdä itse, ja se on uskaltaa olla oma itsensä, ja ottaa haukut vastaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe