Lapsi sairastuu --> pois töistä?

Apua!!!

Auttakaapas kokematonta isää.

Mitenkäs tämä oikein onnistuu, kun lapsen sairaudesta tarvitaan lääkärintodistus työnantajalle? Saako sellaisen?

Mites helkkarissa sitten todistetaan, ettei toinenkin vanhempi ole kotona?

Vanhemman sairastuessahan ei lääkärille pääse ainakaan Nurmijärvellä ja sairaanhoitajan todistuksella työnantaja pyyhkii pyllyään.

11

13885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös..

      toinen vanhempi voi saada töistä sellaisen todistuksen töissä olostaan? Näin olen käsittänyt..

    • Tooth...

      Lapsen vanhemmilla on oikeus tilapäiseen hoito vapaaseen 3-4 päivää lapsen ollessa sairas. Vapaa on palkallinen tai palkaton riippuu sopimuksesta. Lääkäri kyllä kirjoittaa todistuksen lapsen sairaudesta työnantajalle.

      • jatkokysymys

        Täytyykö jokaisesta lapsen sairaudesta olla lääkärintodistus? Ei aina haluttaisi kiikuttaa lasta lekurille, jos vaikka vain pikku flunssa. Saahan töistäkin yleensä olla 3 päivää pois töistä ilman lääkärintodistusta...


      • ()()()()()()
        jatkokysymys kirjoitti:

        Täytyykö jokaisesta lapsen sairaudesta olla lääkärintodistus? Ei aina haluttaisi kiikuttaa lasta lekurille, jos vaikka vain pikku flunssa. Saahan töistäkin yleensä olla 3 päivää pois töistä ilman lääkärintodistusta...

        Tämä on tietysti paikkakuntakohtaista, mutta meillä esimerkiksi soittamalla neuvolaan saa sairauslomatodistuksen ihan puhelimitse, jos lapsella on jotain perus kuumetta tai mahatautia. Ei siis tarvitse kiikuttaa minnekään. Se on tietysti sen terveydenhoitajan todistus, mutta pitäisi sen läpi mennä parin päivän lomiin, kun aikuinenhan ei tarvitse edes sitä, vaan voi olla ilman mitään todistusta.


      • Lähtökuopissa

        Ongelma Nurmijärvellä on se, että mikäli ilmoitat ajanvaraukseen tarvitsevasi lääkärintodistuksen flunssan tms. tartuntataudin takia, ohjataan sairaanhoitajan vastaanotolle. Lääkärille ei siis päästetä ennen kuin tauti on jatkunut viikon kaksi. Ja sairaanhoitajan todistus EI käy minun työnantajalle. Ja yksityislääkäri ei taas lompakolle.

        Tästä asiasta on kahinoitu aina työnantajaani, ammattiliittoja ja Nurmijärven ylilääkäriä myöten. Kunnan on vaikea hyväksyä sitä, että työnantajani maksattaa haluamansa lääkärintodistuksen kunnalla. Minähän en sitä siis tarvitse, vaan työnantajani. Työnantaja taas ei ymmärrä sitä miksei veronmaksaja saa kunnastaan lääkäripalvelua. Työterveyshuolto ei tällaista kata eli yksityinen pitäisi maksaa itse.

        Itse ymmärrän kyllä, että flunssapotilaaseen on täysin turha tuhlata muutenkin vähäisiä lääkäriresursseja, koska lääkäri ei voi tehdä flunssalle tasan yhtään mitään.

        Aikasmoisen sopan ovat saaneet tehtyä. Itse olen sijaiskärsijänä kahden jääräpään välissä. Palkasta lähtee, jos ei ole varaa maksaa yksityislääkäriä. :O


      • Kova kovaa vasten
        Lähtökuopissa kirjoitti:

        Ongelma Nurmijärvellä on se, että mikäli ilmoitat ajanvaraukseen tarvitsevasi lääkärintodistuksen flunssan tms. tartuntataudin takia, ohjataan sairaanhoitajan vastaanotolle. Lääkärille ei siis päästetä ennen kuin tauti on jatkunut viikon kaksi. Ja sairaanhoitajan todistus EI käy minun työnantajalle. Ja yksityislääkäri ei taas lompakolle.

        Tästä asiasta on kahinoitu aina työnantajaani, ammattiliittoja ja Nurmijärven ylilääkäriä myöten. Kunnan on vaikea hyväksyä sitä, että työnantajani maksattaa haluamansa lääkärintodistuksen kunnalla. Minähän en sitä siis tarvitse, vaan työnantajani. Työnantaja taas ei ymmärrä sitä miksei veronmaksaja saa kunnastaan lääkäripalvelua. Työterveyshuolto ei tällaista kata eli yksityinen pitäisi maksaa itse.

        Itse ymmärrän kyllä, että flunssapotilaaseen on täysin turha tuhlata muutenkin vähäisiä lääkäriresursseja, koska lääkäri ei voi tehdä flunssalle tasan yhtään mitään.

        Aikasmoisen sopan ovat saaneet tehtyä. Itse olen sijaiskärsijänä kahden jääräpään välissä. Palkasta lähtee, jos ei ole varaa maksaa yksityislääkäriä. :O

        Tuota noin. Lakisääteisestihän sen työnantajan pitää järjestää työterveyshuolto, joten jos ei sitä järjestä, niin on turha marista siitä, että veronmaksajat eivät halua maksella hänelle todistuksiaan. Sen terveydenhoitajan todistuksen on sitten vain kelvattava ja sillä siisti. Ilmoita työnantajalle, että jos ei hän järjestä ja maksa työterveyslääkäriä, niin kunta hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla. Näin se menee.


      • laillista totta
        Kova kovaa vasten kirjoitti:

        Tuota noin. Lakisääteisestihän sen työnantajan pitää järjestää työterveyshuolto, joten jos ei sitä järjestä, niin on turha marista siitä, että veronmaksajat eivät halua maksella hänelle todistuksiaan. Sen terveydenhoitajan todistuksen on sitten vain kelvattava ja sillä siisti. Ilmoita työnantajalle, että jos ei hän järjestä ja maksa työterveyslääkäriä, niin kunta hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla. Näin se menee.

        eipäs mene ainakaan meidän firmassa!

        meillä työnantajan velvollisuus rajoittuu työtapaturmien hoitoon ja ehkäisevään työterveyshuoltoon. flunssat yms. eivät kuulu niihin. niinpä työterveyshuoltoon ei voi mennä flunssan takia. tietysti samaan lääkäriasemaan voi mennä flunssan takia, mutta silloin pitää maksaa itse mikä voi olla 50 euroa per päivän poissaolo.

        työehto sopimuksen perusteella työn antaja vaatii lääkärintodistuksen. terkkarin todistuksella ei saa palkkaa sairasloman ajalta.

        ja tuolla joku jo kertoikin ettei nurmijärvellä pääse terveyskeskuksen lääkäriin niin on mukavassa kusessa, kun tulee kipeäksi... pitää valita maksaako 50 euroa lääkärille yhden tai kolmen päivän poissaolosta vai otetaanko palkasta 90 euroa päivältä.... vai muuttaako sitten muualle?

        ite olen ollut kipeänä töissä silloin kun ei ole ollut varaa olla poissa. pieni kuume ei ole mitään, mutta vähän paskamaista, kun pitäisi jaksaa olla tuotannossa eiäk saa oksentaa ja kaikki taudit tarttuu työkavereihin ja kohta heillä on sama ongelma jos ei ole varaa olla pois. ja tosi hitaasti paranee flunssat kun ei voi levätä. energiajuiomaa ja kahvia kuluu jos pystyy juomaan. välillä vessaan oksentamaan.

        ei kannata olla kipeänä.


      • Isä itsekin
        jatkokysymys kirjoitti:

        Täytyykö jokaisesta lapsen sairaudesta olla lääkärintodistus? Ei aina haluttaisi kiikuttaa lasta lekurille, jos vaikka vain pikku flunssa. Saahan töistäkin yleensä olla 3 päivää pois töistä ilman lääkärintodistusta...

        Tämä riippuu työnantajasta ja työntekijästä. Meillä saa olla omalla ilmoituksella pois töistä maksimissaan viikon. Toimitusjohtaja sanoi minulle kun asiaa joskus kysyin, että hänellä ei ole mitään syytä epäillä sanojeni ja että saan olla pois töistä vaikka koko viikon, jos sairaus sitä vaatii. Tämä koskee myös lasten sairauksia.


    • nougou

      siis niinhän se on että kyllä sen lapsen sairaslomalapun pitää kelvata työnantajalle ihan sama kenen allekirjoittama se on, ei ole työnantajan tehtävä määräillä mistä se lappu tulee. toisaalta eihän työnantajan ole edes pakko maksaa palkkaa hoitoajalta jos ei halua, riippuu ihan mitä työehtosopimuksessa lukee. jos sinä/firma kuulut liittoon niin kannattaa kysyä sieltä, osaavat varmasti auttaa. meillä ainakin lapsi kiikutetaan joka ikisestä vaivasta yksityiselle, nopeaa/helppoa ja saa aina saikkulapun. onneksi on lapsivakuutus keksitty josta saa aikas hyvin lääkärirahat takaisin.

    • mie vaa

      On myös sellaisia yrityksiä jotka eivät hyväksy saikkulappuja lainkaan lapsensairaudesta... Jos olit pois lapsen ollesaa kipeenä ni täysin palkatta...

    • Anonyymi

      Kummasti näin kesähelteellä lapset sairastuu usein ja erityisesti alkuviikosta tai perjantaisin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe