406 puhallin sippasi

pikaista apua tarvit

Pitäisi lähteä lauantaiaamuna reissuun, ja nyt torstai-iltana puhallin sippasi. Siis se puhallin joka puhalltaa auton sisälle ilmaa. Millään säädöllä ei inahdakkaan. Vähän se reistaili jo pari viikkoa sitten, mutta alkoi sitten toimimaan. Voi olla, että lämpimän ilman tuotossa on jo ollut hyytymisen merkkejä. Onko kyseessä puhaltimen sippaaminen, vai voiko olla sulake tai muu esim. Kosketushäiriö. Autolla on ajettu 400 tkm. Saako täältä syrjäkyliltä puhaltimen huomiseksi, eli onko ne vakiomalleja, jotka sopivat useampaan automerkkiin. Asennus lienee aika helppo?

14

4922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khcghjhgkug

      Et sitten kertonut että onko vuosimalli 1996 jossa aivan "perinteiset" sähköt vaiko 2003 mallinen multiplex auto....

      Jokatapauksessa tulee mieleen kaksi vaihtoehtoa:

      -säädin jolla säädetään puhaltimen nopeutta on rikkoutunut
      -puhaltimen moottorin hiilet on lopussa

      Jos täältä tarvii kysyä voiko sulake olla palanut niin ei taida olla apua noista vikaehdotuksista... mars korjaamolle.

    • onnae yritykseen

      "Saako täältä syrjäkyliltä puhaltimen huomiseksi, eli onko ne vakiomalleja, jotka sopivat useampaan automerkkiin. Asennus lienee aika helppo?"

      Tuurissahan tuo on, ei niitä yleensä hyllyissä loju ja asennus ei välttämättä ole helppoa ja nopeaa. Toinen asia on vielä kerkiääkö sitä edes joku tekemään.
      Toivottavasti olet jo käynyt korjaamoilla kyselemässä apuja, sillä netin välityksellä se ei kuntoon tule jos itsellä ei ole taitoa hyödyntää sekalaisia vinkkejä.

    • Pösöllä

      Vika voi myös olla virtalukon pohjassa, jossa on yksi kosketin tähän käyttöön. Myöskin liittimien kontakteissa voi olla vikaa.

      Puhallin on todellakin erittäin helppo irrottaa sieltä apukuskin jalkatilan yläpuolelta, mutta välttämättä vika ei ole siellä.

      Omissa Pösöissäni puhallin on pysähtynyt liittimen kontaktivikaan 405, 605 ja 406 malleissa.

    • me-262

      Tiedä onko sähköissä aivan samanlaiset viritykset kuin Xanttiassa, mutta sitikassa on virtalukko vaihtokunnossa, jos takalasin lämmitin lakkaa myös toimimasta eli silloin ei ole muuta tehtävissä kuin vaihtaa uuden virtalukon. Meiksillä hyyty pelkkä puhaltimen moottori ja sille pystyy antamaan "tekohengitystä" joksikin aikaa siten, että ottaa sen puhaltimen moottorin irti ja antaa oikein kunnon kylvyn instrumenttipuhdistusspraytä ja hetken muhittuaan CRC:tä perään ja ei muutakuin takas kiinni.
      Ihme kyllä oma puhaltimen moottori toimi viellä puoli vuotta moisen käsittelyn jälkeen kunnes hiilet olivat todellakin niin loppu, että piti vaihtaa uusi moottori...

      • me-262

        Ai niin... Jos virtalukko vittuilee niin myös siihen pystyy antamaan "tekohengitystä" muutamaksi päiväksi/viikoksi suihkauttamalla tuota instrumenttipuhdistus ainetta sinne virtalukkoon....


      • me-262
        me-262 kirjoitti:

        Ai niin... Jos virtalukko vittuilee niin myös siihen pystyy antamaan "tekohengitystä" muutamaksi päiväksi/viikoksi suihkauttamalla tuota instrumenttipuhdistus ainetta sinne virtalukkoon....

        Niin, ja instrumenttipuhdistusspraytä saa marketeista ja hyvinvarustetuista huoltamoilta.
        Ps. Tais tosin tulla vähän liian myöhään nää vinkit, mut tulipahan kuitenkin...


    • kysyjä ...

      Kiitos vinkeistä. Kyllä niitä näköjään Kajaanin AD-varaosaliikeen hyllyssä lojui, vaikka Iisalmen Pösöedustajalla ei hyllyssä ollutkaan. Sain uuden moottorin ja samassa paketissa oli myös joku lämmönsäätörele. Vika ei kuitenkaan ollut moottorissa tai säätöreleessä, mutta korjaaja sanoi, että oli moottorikin jo varsin kulunut, joten ei haitannut että se vaihdettiin. Oli muuten yllätävän halpakin reilut 80 euroa työt. Auto on vuosimallia -98,1,9 TD.

      Vika oli jossain koskettimessa, jonka muovi oli jo pahasti kärvähtänyt mustaksi. Varmaan juuri siellä virtalukon pohjassa. Eli ei se sulakekaan pahaa teksi. Suojaisi varmaan nuo liitinten kärvähtämiset. Puhaltimen ja releiden vaihtoon meni vain 1 työtunti korjaamolla, joten varsin halpa keikka. On näköjään tämä 400 000 kilometrin huolto nyt meneillään. Ensin meni jäähdytin, sitten ohjaustehostimen letku ja nyt puhallin. Tätä ennen menikin melkein 100 000 kilmetriä aika vähillä murheilla. Käsijarru tosin on rempattava joka kerta ennen katsastusta ja yksi juttu jonka takin kaikki katsastukseni vuodesta 2006 lähtien on hylätty on kallistuksen vakaajat. En käytä merkkiliikettä, koska olen kerran käytänyt Kajaanin Peugeotin edustajaa, ja siitä seurasi parin vuoden taistelu, joka ratkaistiin kuluttajariitalautakunnassa. Oikeuteen en asiaa vienyt. Eli voi olla, että koiranluut kestäisi merkkiosina pitempään. Luulen kuitenkin, että todellinen syy ripustusten hylkäämiseen on se, että katsastamon idiootilla välähtää pösö 406 farmarin nähdessään, että minä tiedän kaiken autoista, ja tuossa automerkissä ripustukset ovat merkkivika. Sitten hän kopistelee kaikki tangot ja liitokset, ja hylkää sen yhden, josta löytyy eniten klappia.

    • Pösöllä

      Arvaan että vika on ollut moninapaliittimien kosketuksessa siellä apukuskin jalkatilan yläpuolella. Jos vika olisi ollut virtalukossa, sen pohja olisi pitänyt vaihtaa.

    • Anonyymi

      Mulla oli vika niissä moninapaliittimien kosketuksissa ilmeisesti. Nyt ainakin pelasi taas kun vaan putsasin ja tinasin pari johtoliitosta, en usko että ovat alkuperäisiä liitoksia ne jotka tinasin.

      • Anonyymi

        Yleensä voi olla jos ei ollenkaan toimi niin koko puhallin rikki tai jos jollain nopeudella toimii ja jollain ei niin yleensä esivastus on menny. Toki katkaisin, sulake tai johtovikakin voi olla.


    • Anonyymi

      Mulla ei toiminut ollenkaan puhallin. Siitä ns. esivastuksesta oli tinaukset sulanut sisältä. Sen sai avattua helposti ja tinattua liitokset. Puhaltimen moottori pitäisi varmasti vaihtaa minun. Voi olla että vie niin paljon virtaa, että tinauksetkin sulaa.

      • Anonyymi

        Niin varmaan tinaukset sulaa, mutta juotappa se niin ei sula.

        Tinaus = kappaleen päällystämistä tinalla
        Juottaminen = kahden sähköisen kontaktin yhdistämistä tinalla


    • Anonyymi

      Puhallinmoottorin ja etuvastuksen kestoikää voi helposti jatkaa vaihtamalla sisäilmansuodatin säännöllisesti. Vähintään kerran vuodessa olisi hyvä vaihtoväli.

      • Anonyymi

        Tai jättää sen kokonaan pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      167
      2784
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      2047
    3. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      50
      1792
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1766
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1501
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1070
    9. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1029
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      196
      1000
    Aihe