Olen pari vuotta sitten tutustunut erääseen muslimimieheen. Hän on tähänastisesta elämästään asunut ensin puolet Saharassa ja sen jälkeen puolet Suomessa.
Hän on aikoinaan löytänyt suomalaisen vaimon, ja siksi muuttanut tänne. Mies puhuu kohtalaisen hyvin suomea, mutta ei ymmärrä ihan täysin kaikkea, mitä suomeksi puhutaan.
Suomeen hän ei, omien sanojensa mukaan, ole kunnolla kotiutunut, koska hän kaipaa yhä lapsuudenkotiinsa Pohjois-Afrikassa. Puolet hänen sydämestään on Afrikassa, kuten hän asian ilmaisee. Hän on hyvin sukurakas ihminen, lähettää suuren osan täällä työstään saamastaan palkasta sukulaisilleen, ja käy joka kesä kotimaassaan.
Osittain tajuan hänen tilanteensa, olenhan aikoinani työskennellyt Ruotsissa maahanmuuttajana, mutta aivan kaikkea en voi tajuta. Suomalainen Ruotsissa ei ole sama asia kuin Pohjois-Afrikan muslimi Suomessa. Uskonto ja kulttuuri erottavat meitä.
Hän tekee oman työnsä hyvin ahkerasti, ja häntä pidetään äärimmäisen huumorintajuisena ja leikkisänä velikultana työpaikallaan (tunnen jotakin hänen työtovereitaan). Tunneihmisenä hän on ajoittain myös synkkämielinen.
Hän vastustaa kiihkomuslimien politikointia ja halua valloittaa koko maailma islamin alle, eikä tajua maailman nykymenoa uskonsotineen kaikkineen.
Muslimiystäväni on sillä tavoin muslimi, kuin moni suomalainen on vain muodollisesti kirkon jäsen. Hän ei hyväksy uskonnon nimissä harjoitettavaa väkivaltaa, mutta islamin perusperiaatteet ovat hänen mielestään ihan hyviä. Ne viisi islamin peruspilaria.
Hän pitää minua jonkinlaisena sielunhoitajanaan, sillä hänen henkilökohtaisessa elämässään on eräs suuri käytännön ongelma, josta hän vähän väliä tulee minulle puhumaan kahden kesken. Hän tietää, että minulla ei ole tapana kertoa tarkkoja tietoja kahdenkeskisistä keskusteluista eteenpäin.
Olen kuunnellut hänen puhettaan hyvin useasti, vaiennut paljon, sekä keskustellut hänen kanssaan käytännön elämän asioista. Maltillisesti, varovaisesti ja pieteetillä.
Uskonasioista en ole hänen kanssaan puhunut. Ymmärrän, että hänen sielunsa pelastuksen tähden minun pitäisi osata ja ymmärtää kertoa hänelle Jeesuksesta, mutta miten sen teen?
Tähän asti olen ainoastaan pyrkinyt olemaan hänelle kuin ihminen ihmiselle, mutta kuinka evankelioda puoliksi maallistunutta muslimia? Siitä minulla ei ole kokemusta.
http://www.youtube.com/watch?v=tir-KIng2AM
Muslimiystäväni.
20
179
Vastaukset
- fennris
Jos haluat ystäväsi pitää niin jätä käännyttämättä ja opi arvostamaan sellaisena kuin on. Et sinä sillä taivaspisteitä saa, jos suhteesi pilaat käännytysyrityksellä.
Taivaspisteitä ei toki ole tarkoituskaan hankkia. Pisteet on hankittu Golgatalla. Arvostan muslimiystävääni, mutta toisinaan vain mietin, voisinko jotenkin kertoa hänelle kristinuskon Jumalasta, Hänen rakkaudestaan ja armon merkityksestä. Islam on enemmän ihmisen taivaspisteiden hankkimiseen ja suorituksiin nojaava uskonto kuin kristinusko.Suorituspaineet ovat taakka ihmiselle.
"Muslimiystäväni on sillä tavoin muslimi, kuin moni suomalainen on vain muodollisesti kirkon jäsen. Hän ei hyväksy uskonnon nimissä harjoitettavaa väkivaltaa,..."
Mielestäsi siis, sinä ja muut oikeat kirkon uskovat hyväksyvät uskonnon nimissä harjoitettavan väkivallan.Sinulla on tapana lukea paitsi Raamattua, myös nettitekstejä kuin piru Raamattua. Muille lukijoille tuskin tuottaa vaikeuksia ymmärtää, mitä tarkoitin.
Kerroin siis, että muslimiystäväni on samalla tavoin uskonnollismielinen kuten monet luterilaiset ovat; tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että monet luterilaiset käyvät kastetilaisuuksissa, konfirmaatioissa ja joulu- tai pääsiäiskirkossa.
Ystävänikin harjoittaa joitakin uskontonsa tapoja, pitää paastoa ramadanin aikana ja käy toisinaan, vaikkakin harvoin, muslimien uskonnollisissa juhlissa.
Ehkä lauseeni "Muslimiystäväni on sillä tavoin muslimi, kuin moni suomalainen on vain muodollisesti kirkon jäsen" olisi kai pitänyt laittaa omaksi kappaleekseen, ja kirjoittaa sen jatkeeksi jotain, mutta suoraan sanottuna en enää muista suomen kielen kappalejaon sääntöjä.
Lauseeni "Hän ei hyväksy uskonnon nimissä harjoitettavaa väkivaltaa..." kertoo, mitä hän ei hyväksy. Se ei tietenkään liity millään tavalla siihen, mitä luterilaiset hyväksyvät tai jättävät hyväksymättä, vaan se liittyy siihen, miten hän ajattelee.
Jottet lukisi tekstiäni enempää kuin piru Raamattua, täsmennän vielä toista asiaa. Kun sanoin, että en ole keskustellut hänen kanssaan uskonasioista, tarkoitin tietenkin kristinuskoon liittyviä asioita. Islamin uskosta olemme jonkin verran keskustelleet, mikä käykin tekstistäni ilmi.
- miettisin kahdesti
Miksi en antaisi hänen pitää uskoaan? Huomaa myös, että se on mahdollisesti tärkeäkin osa hänen identiteettiään ja tekijä joka sitoo hänet juuriinsa vaikka ei mikään aktiivinen uskova olekaan.
Kirjoituksestasi päätellen juuret, koti ja suku ovat hänelle tärkeät, miksi yrittäisit väkisin irrottaa häntä näistä hänelle tärkeistä arvoista? On hyvin mahdollista, että avoimesti kristityksi kääntyminen tuhoaisi osan näistä ihmiselle tärkeistä arvoista.
Uskonnon ja kulttuurin ei tarvitse erottaa, jos niin koet on sinun aika muuttaa ajattelu tapaasi. Kirjoituksesta saa kuvan, että sinä koet ne erottavana tekijänä, hän ei.
Olen ollut Golanilla ja Kashimirissa YK-hommissa sekä saudeissa lyhyen rupeaman töissä. Ihmisillä on uskontoon näissä maissa aivan eri aspekti joka suhteessa kuin meillä. Se on huomattavasti syvempi ja sen vaikutus ulottuu läpi yhteiskunnan. Se on yksinkertaisesti osa heidän identiteettiään.
Toki näissäkin maissa on paljon maallistuneita uskovia mutta koska koko kulttuuri on niin sidoksissa uskontoon mitä se on ei se heidänkään identiteettiinsä voi olla vaikuttamatta.
Ystäväsi saattaa kokea käännyttämisesi kantaa ottamisena koko kulttuuritaustaansa kohtaan negatiivisesti.
Ystävyys ei ole aitoa jos se katsoo tunnustaa väriä, uskontoa tai kulttuuria. Aito ystävyys arvostaa toista sellaisena kuin hän on vaatimatta muuttumaan kaltaisekseen.Kokee hänkin uskonnon ja kulttuurin erottavina tekijöinä. Hänhän ei tunne kotiutuneensa Suomeen, mikä tietysti on aivan ymmärrettävää, koska hän on elänyt aikuisuutensa alkuun asti täysin islamilaisessa maassa. En usko, että kukaan, joka saapuu aivan toisenlaisesta ympäristöstä, kulttuurista ja kielestä toiselta mantereelta, voisi välttyä kulttuurishokin kohtaamiselta, ellei ole poikkeuksellisen muuntautumiskykyinen ihminen.
- niin...
Basker kirjoitti:
Kokee hänkin uskonnon ja kulttuurin erottavina tekijöinä. Hänhän ei tunne kotiutuneensa Suomeen, mikä tietysti on aivan ymmärrettävää, koska hän on elänyt aikuisuutensa alkuun asti täysin islamilaisessa maassa. En usko, että kukaan, joka saapuu aivan toisenlaisesta ympäristöstä, kulttuurista ja kielestä toiselta mantereelta, voisi välttyä kulttuurishokin kohtaamiselta, ellei ole poikkeuksellisen muuntautumiskykyinen ihminen.
Ei voikaan välttyä kulttuurishokista. On kuitenkin itsestään kiinni kuinka asiaan suhtautuu, voi joko jääräpäisesti pitää kiinni omista näkemyksistään ainoina oikeina tai sitten hyväksyä, että ihmisillä on erilaisia arvoja ja rakentaa maailmankuvaansa sen mukaan. Jälkimmäinen on ehdottomasti se rakentavampi tapa. On kunnioitettava ja erilaisia näkemyksiä vaikka niitä ei omakseen tunnistaisikaan tai hyväksyisi. Diplomatia on sotilastarkkailijan keskeinen ominaisuus.
Olen nimimerkki joka kirjoitti noista YK-komennuksista. Koin itse ensikeikalla tietyllä tavalla kulttuurishokin. En allekirjoittanut, enkä allekirjoita edelleenkään kaikkia uskontoon sidottuja tapoja muslimimaissa. Myös poikkeavat perhekäsitykset ja esimerkiksi kohteliaisuus-säännöt olivat uusia.
Fanaattisuus yllätti mutta myös se, että uskoon saatettiin suhtautua hyvin vapaamielisesti. Vapaamielinen ja suvaitseva suhtautuminen oli kuitenkin se vallitseva, Fanaatikkoja ei ollut siinä määrin mitä täällä kuvitellaan,
En myöskään allekirjoita Israelin toimintaa esimerkiksi Golanin suhteen.
Sivuhuomautuksena voisin mainita, että arabit sentään kunnioittivat YK:n "lippua", Israel välttämättä ei. Olen uhannut Israelin armeijan kapteenia varmistamattomalla aseella, viesti oli "olet alueella jolla sinulla ei ole oikeutta olla. "
No, hän ja pieni joukkionsa kyllä perääntyi, mutta seuraavana päivänä provokaatio toistettiin isommalla arsenaalilla, oli meidän vuoro perääntyä. Kyse oli nimenomaan YK:n arvovallan tietoisesta kyseenalaistamisista. Tahallista vittuilua ja pyrkimys osoittaa, että vitut YK:sta.
No, aiheeseen.
Arabit ovat samanlaisia ihmisenä kuin me länsimaalaiset. Myönnän, että minulla oli ennakkoluuloja mutta ne kyllä karisivat kolmen rauhanturvaajatehtävän myötä.
Minulla on paljon ystäviä noilta ajoilta, arabeja ja muslimeja, kristittyjä, sotilaskomentajia Kashimirista ja myös pari Israelin armeijan upseeria.
Emme enää tietenkään tapaa mutta sähköinen viestintä toimii. Silloin tällöin kyselen esimerkiksi Kashimirin tilanteesta näkemyksiä puolin ja toisin ja saan myös vastauksen. Kerran rakennettu luottamus kantaa.
Täytyy myös mainita tuosta Golanista, että Israelin armeijassa upseereiden ja sotilaiden mielipiteet palestiinalaiskysymykseen olivat jakautuneet, mitä vähemmän taustalla on uskonnollista ideologiaa sen suurempi on rauhan tahto. Tämä pätee tietenkin myös arabeihin.
- Muslimi on muslimi
Tärkein sääntö muslimien kohdalla: Muslimia ei evankelioida. Tulos on aina fiasko evankelioijan kannalta. Evankelioija polttaa sormensa.
- sinua on huijattu
olet sää suohon pääs työntäny nyt. Vai, että muslimi ystävä. Niiden uskonto muuten kieltää niitä olemasta sinun ystäväsi. Sinua kusetetaan pahasti jos tämä muslimi väittää olevansa sinun ystäväsi.
Ei ihan noinkaan. Ehkä minua kusetetaan, ehkä muslimien uskonto kieltää heitä olemasta minun ystäviäni, mutta minun uskontoni ei kiellä minua olemasta muslimien ystävä. Jeesus sanoi:
Matteus 5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
- Ventola
Niiden uskonto ei kiellä yhtään mitään! Meidän paikkakunnallamme kaikki muslimit ovat ystäviämme olleet jo vuosia ja niin kuuluu olevan muuallakin. Meillä on monenlaista yhteistä toimintaa ja yhteisiä harrastuksia. Lapset on kavereita keskenään ja perheet viettää yhteistä aikaa ja pitävät yhteisiä juhlia. Milloin muuten sinä toinen kirjoittaja olit Golanilla, oltiin ehkä samaan aikaan?
- vuosina
Olin Golanilla -89-90 ja -92. Kashimirissa sotilastarkkailijana -95-96.
Varsinkin noista sotilastarkkailijan tehtävistä voi lähteä kotiin jos on hiukankin asenteellinen tai puolueellinen, luottamus puolin ja toisin on kaiken a ja o, ns. tunnustava kristitty on heikoilla.
Enpä näitä koskaan tavannutkaan YK:n mandaatin alla, kai ne raakataan jo kättelyssä.
- heh hee....
Hyvä esimerkki siitä miten vaikeaa uskovan on hyväksyä muuta kuin oman uskonsa. Tässä tapauksessa taitaa muslimi ollakin se suvaitsevampi osapuoli....
- Pekks V.
Mielummin muslimiystävä kuin helluntalaisystävä,minull oli kerran helluntalaisystävä, pölli minun lompakostani rahat ja puhu paskaa selkäni takana.
On minulla helluntailainenkin ystävä, hyvin lämminhenkinen ja sydämellinen nuori nainen naapurista. Minun perheeni ja hänen välillä toimii naapuriapu oikein hyvin. Luotan häneen sen verran, että olen antanut hänelle asuntoni avaimen, jotta hän voi käydä kastelemassa kukkia ja ruokkimassa kissaa, kun olemme toisinaan matkoilla. Tietysti mekin parhaamme mukaan teemme hänelle vastapalveluksia. Muslimeissa, helluntailaisissa, luterilaisissa ja ylipäätäänottaen ihmisissä on hyvin erilaisia tyyppejä, toiset ovat luotettavia, toiset eivät.
- jöge.
Basker kirjoitti:
On minulla helluntailainenkin ystävä, hyvin lämminhenkinen ja sydämellinen nuori nainen naapurista. Minun perheeni ja hänen välillä toimii naapuriapu oikein hyvin. Luotan häneen sen verran, että olen antanut hänelle asuntoni avaimen, jotta hän voi käydä kastelemassa kukkia ja ruokkimassa kissaa, kun olemme toisinaan matkoilla. Tietysti mekin parhaamme mukaan teemme hänelle vastapalveluksia. Muslimeissa, helluntailaisissa, luterilaisissa ja ylipäätäänottaen ihmisissä on hyvin erilaisia tyyppejä, toiset ovat luotettavia, toiset eivät.
Naiset eivät ole helluntalaisia! ainoastaan helluntalaisten uhreja!
- Ventola
No mehän on kuule oltu sitten yhtäaikaa golanilla -90. Mitä muuten tykkäsit kumpi oli parempi johtomies Haarla vai Kuusisto? Minusta Haarlan kans tuli paremmin juttuun ja aina pysyttiin asialinjalla. Oli kyllä muutama jotka oli sitä mieltä että minkä Haarla pärjäsi joustavuudessa niin Kuusisto hakkas mennen tullen johtamistaidoissa. Mitä mieltä sinä olet kummanko tyyli oli parempi.
Ihanat revontulet! Kiitos! Oletko tutustunut www.fatherzakaria.com nettisivustoon? Sieltä voisi löytää jotain neuvoa muslimiystävien kohtaamiseen. Luottamus on kaiken perusta. Älä menetä sitä. Henkilökohtainen todistus uskosta Jeesukseen on aina oikein ja rukous, että Pyhä Henki voi koskettaa sydäntä. Sinun sydämesi on jo kosketettu ystäväsi puolesta, joten Pyhä Henki on paras neuvonantajasi ja viisautesi myös tässä asiassa.
- VIHAILTA!
YLEN VIHAILTA TELKKARISSA:
http://atuubi.yle.fi/videot_ja_kuvat/id-10014220 - Kauheeta kattella!
Toi Ylen ohjelma on ihan persujen ja KD:n vihaamista ja leimaamista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293255- 1181302
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101235- 581011
- 711008
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu183972olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38911Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66890Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹77827