En haluaisi alas leikata koko Orapihlaja-aitaa, onnistuisikohan sellainen, että harventaisi lyhennyksen yhteydessä ensin vaikka joka neljännen oksan ja sitten seuraavan siistinnän yhteydessä taas välistä muutaman jatkaen näin kunnes koko aita on uusittu? Tuuhentuisiko aita tälläin? En tosiaankaan haluaisi kaataa kerralla koko aitaa!
Orapihlaja-aidasta ...
7
4330
Vastaukset
- Mikko
en tiedä vastausta kysymykseesi mutta tekisin lisäkysymyksen.
Tonttiani kiertää todella vanha orapihjala-aita jonka haluaisin uusia.Mikä on paras leikkuu aika ja kuinka matalaksi sen voi leikata että uudet versot alkaa myös kasvamaan? Kiitos!- veka
Orapihlaja-aita pitäisi erään puutarhurin mielestä leikata aina "maata" myöten. Näin olen itse tehnyt ja aita on kulmakunnan upein.Leikkauksen suoritin aikaisin keväällä ja uusien oksien "saksimisen" juhannuksen aikaan.
- vihertäjä
En ole ihan varma, tarkoititko juuri tätä kysymyksessäsi, mutta meillä on ainakin orapihlaja-aitaa leikattu niin, että on osa taimista katkaistu alhaalta, ja muut vain siistitty. Sitten kun ne ensin katkaistut ovat vähän kasvaneet (siis ei samana kesänä), ollaan katkaistu toiset taimet. Tämä on ainakin toiminut ihan kohtuullisesti...Mutta on meidän puskat välillä leikattu kaikkikin alas kerralla.
- Danna
Voihan sitä noinkin kokeilla, mutta uusien versojen valon saanti jää vähäiseksi.
Toinen vaihtoehto on ns. nuorennusleikkaus. Aitaa kavennetaan(esim. 50cm) ja madalletaan(1m). Jäljelle jäävistä "tapeista" poistetaan kuolleet. Jatkossa normaalit leikkaukset. Nuorennusleikkaus(sekä alasleikkaus) suoritetaan ennen silmujen puhkeamista maalis-huhtikuussa. - Aita
Leikkaa vain alas, lopputulos on parempi vaikka onkin hidaskasvuista!!
- Kati
...minäkin suosittelen että alas vaan ja kokonaa ja ihan maata myöten. Leikkauksesta seuraavana vuonna suunnilleen heinäkuussa reilu leikkaus taas ja tätä toistellen joka vuosi...Neljäntenä kesänä on jo hieno aita!
- rakentaja
Kati kirjoitti:
...minäkin suosittelen että alas vaan ja kokonaa ja ihan maata myöten. Leikkauksesta seuraavana vuonna suunnilleen heinäkuussa reilu leikkaus taas ja tätä toistellen joka vuosi...Neljäntenä kesänä on jo hieno aita!
mikä olisi paras vaihtoehto op-aidalle?
edullinen ja nopeakasvuinen...
tuijaa ollaan mietitty, mutta se mainitaan pahaksi allergiaa aiheuttavaksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576