Luulosairaus vai oikea syöpä? Apua

pelkurityttönen

Olen 20vuotias nainen ja kärsin inhottavasta ongelmasta. Musta tuntuu että mulla on aivokasvain. Olen nyt muutaman viikon seurannut erästä sairaalasarjaa ja oireet alkoivat tällöin. Olen lukenut joka päivä aivokasvaimen oireita ja mitä enemmän saan niistä tietää, alan oirehtia samalla tavalla. Mulla on huono olo ja pyörryttää. Olen pienestä asti pelännyt kuolemaa sairaalloisesti ja nytkin itken kirjoittaessani tätä. Tiedän että pitäisi mennä lääkäriin mutta pelkään sitä kun minulle kerrotaan että olen vakavasti sairas. Mulla diagnosoitiin masennus ja paniikkihäiriö muutama vuosi sitten, ja sen jälkeen olen pelännyt kuolemaa paljon enemmän. Oudointa on se, että samalla kun olen varma syövästä, luulen myös että tämä on pelkkää luulotautia. Mutta silloinhan en tuntisi fyysisiä oireita?
Olen pahoillani tekstin epäselvyydestä, olen vain niin shokissa.

14

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • footy

      Mutta ajattele kun menet lääkäriin ja he sanovat, ettei sinulla mitään ole.

      Voit olla taas vapaasti.

    • Kohtalon toveri

      Älä huoli, kuulostaa tutulta... Itse täytän tässä 17 vuotta viikon päästä ja olen lyhyen nuoruuteni aikana ehtinyt kuvitella itselleni jos jonkinlaisia sairauksia. Enpä koskaan uskaltautunut lääkäriin asti, mutta kun hengissä tunnun vielä olevan, niin eipä tainnut mitään sairauksia ollakaan. Tosin masennusta ja kuolemanpelkoa, niistä on kyllä saanut jo jonkin aikaa kärsiä. Eipä noista hirveästi kehtaa puhua kun satun olemaan vielä mies.

    • mirkku kakkonen

      Voisin sanoa melko varmasti ettei kannata olla huolissaan,erittäin monella on sama juttu.Esimerkkinä jos pelkää olevansa raskaana,kuukautiset ei tule,rinnat kipeänä ym oireet mutta kun tekee testin ja se on miinusta niin kaikki oireet häviää.
      Sinun kannaltasi olisi paras juttu välttää tuommoisia ohjelmia ja esim lisätä liikuntaa ja luonnossa kävelyä tai muuta missä ajatukset siirtyy muihin asioihin

      • ddr44

        Itsellä sama tilanne, ja syöpähän sieltä löyty. Hyvinkään väki sano ettei voida leikata, mutta elinaikaa 6kk-1v.


      • ddr44 kirjoitti:

        Itsellä sama tilanne, ja syöpähän sieltä löyty. Hyvinkään väki sano ettei voida leikata, mutta elinaikaa 6kk-1v.

        Älä peloittele tarkoituksellisesti nuorta naista, joka pelkää.


      • jarmo-pekka-eerikki
        ddr44 kirjoitti:

        Itsellä sama tilanne, ja syöpähän sieltä löyty. Hyvinkään väki sano ettei voida leikata, mutta elinaikaa 6kk-1v.

        On sulla pokkaa. Joko tuo on provo tai sitten otan osaa tilanteeseesi, mutta tämä ei valitettavasti tänne kuulunut!!


    • turhuutta.

      Noniin justiin kuten edellinenkin sanoi... kuvittelet ja pelottelet itseäsi aivan turhilla.

    • Hei vaan sulle.

      Luin tekstisi ja minulle tuli mieleen paniikkihäiriö sekä yleistä ahdistuneisuutta.
      Se on aika yleistä sinun ikäiselläsi naisella, elämä vasta alussa ja odotuksiakin on.
      En voi sanoa että, hei ei sinulla mitään ole vakavaa..../ vaikka uskonkin näin että terve ihminen olet ja oireesi johtuvat psyykkisestä jännityksestä.

      Ainut oikea ihminen mikä sinua tällä hetkellä auttaa on lääkäri, se tutkii sinut ja varmuudeksi ottaa sinulta muutamia koekitakin.
      Kerro lääkärillesi kaikki se mitä nyt on tuossa aloituksessakin, kyllä he tutkii sinut että saat mielenrauhan.

      Älä pelkää syöpää, meillä on kuitenkin suomessa huippuhoidot siihenkin ja kuolleisuus laskee jatkuvasti syövän takia.
      Itse sairastan syöpää ja ei minulla ollut mitään oireita.

      Eilen tiputtivat taas satsin sytostaattia suoniini ja uskon siihen että paranen kokonaan:)

    • -

      Kaikenlaiset pelkotilat aiheuttavat stressiä ja stressi voi aiheuttaa syöpää koska tällöin vastustuskyky elimistössä heikkenee. Kun äidit ja isit jo pienestä pitäen opettavat lasta välttämään kaikkea mistä lapselle voisi koitua kuolema, opimme välttämään ja pelkäämään kuolemaa. Jos lapsi vaikkapa leikkii veitsillä, saattaa äiti suuttua tästä tai osoittaa ettei niin saa tehdä ja lapsikin oppii että näin ei saa tehdä. Jos meidät opetetaan pelkäämään kuolemaa, saattaa siitä koitua kuolema jos pelkäämme sitä liikaa.

      Kannattaa kuitenkin käydä sellaisella lääkärillä joka vaikuttaa rehelliseltä ja pätevältä joka oikeasti pystyy suht hyvin osoittamaan että pelkotila on aiheeton, jos näin on. Olen huomannut että monet lääkäreistä toteavat "sä oot liian nuori jotta sulla ois syöpä" eivätkä jaksa tutkia kuin näennäisesti jotain ja sanovat sitten tuon lisäksi: "oot ihan terve nuori/aikuinen". Asianmukaisia tutkimuksia on vaikea saada jos niitä ei osaa itse vaatia.

      Syövän havaitseminen voi myös asianmukaisilla tutkimuksilla olla vaikeaa vaikka sellainen olisi. Myös tutkimustavat voivat aiheuttaa syöpää, riippuen mitä laitteistoa tai kemikaaleja syövän toteamisessa käytetään. En ole aivokasvaimiin perehtynyt, mutta magneettikuvaus lienee melko turvallinen tapa tutkia löytyisikö pään sisältä jotain erikoista. Google saattaa tarjota hyviä neuvoja miten todeta aivokasvain. Toki myös ihan lääkärissä käynti voi auttaa jos lääkäri on halukas puhumaan aiheesta.

      Ongelmana nuorilla on kuitenkin se että rahaa etenkään opiskelijoilla ei yleensä ole ja hyvää palvelua saa lähinnä vain yksityisiltä. Kannattaa kuitenkin googlailla miten aivokasvain voidaan todeta ja kysellä jostain yksityisiltä lääkäriasemilta hinnastoja. Vaikka syöpää ei olisi, edistää se terveyttä ettet stressaa asiasta tai mieti tätä. Kannattaa tehdä se minkä parhaaksi näet että pääset pelostasi pois koska tuo pelko voi kyllä aiheuttaa syöpää tai muita terveyshaittoja. Suosittelisin vaikkapa ensimmäiseksi sulkemaan sen TV:n ja sen sijaan ulkoilua mukavien ystävien parissa.

      Kyllä se kuolema tulee, mutta ei sitä kannata hirveästi miettiä. Mitä enemmän miettii, sitä nopeammin se tulee. Jos fyysiset oireet eivät katoa kun keskityt aivan muihin asioihin niin tällöin kannattaa käydä lääkärissä, mutta suosittelisin silti mahdollisesti käymään tutkimuksissa jos tutkimus on lähes/täysin vaaraton koska se rahallinen sijoitus mitä tutkimukseen laittaa, saattaa tuoda mielenrauhaa siinä määrin että se on sen rahan arvoinen.

    • Tiedän että pitäisi mennä lääkäriin mutta pelkään sitä kun minulle kerrotaan että olen vakavasti sairas.

      Rupesin tuota lausetta miettimään tarkemmin........

      Mutta voitko elää tasapainoista elämää, kun pelkäät että sinulla on vakava sairaus?
      Onko sinulla mahdollista saada joku, ystävä mukaan lääkäriin kanssasi ja voitko keskustella tästä pelostasi kenenkään kanssa kasvokkain?
      Kun huolet ja pelot saa jakaa, se helpottaa kummasti.

    • dudenamedexter

      Et ole ainoa jolla on tämä taipumus. Aivokasvain on nuorilla epätodennäköinen, mutta varmuuden saa vaan ottamalla päästä mag. kuvat.

      Fyysisiä oireita voi muodostua ns. Plasebo- efektin kautta. Pitkään luultiin että Plasebo toimii vaan kun ihminen kuvittelee jonkun positiivisen asian tapahtuvaksi, mutta sittemmin on todistettu että negatiivinen Plasebo- efekti voi tehdä tehottomaksi, jopa hyväksi todetun hoidon.

      Yritä saada pakko-ajatukset laantumaan. Yritä olla positiivinen. Jos tuntuu siltä ettet pääsen asiasta yli, niin mene lääkäriin ja varaa aika mag.kuvaukseen. Tämän jälkeen voit olla varma ettei sinulla ole aivokasvainta.

      Jaksamisia.

      Ps. Tekstisi ei ollut epäselvää..

    • Anonyymi

      Mullaki on ollu viime aikoina luulotautia ja oon tuntenu fyysistä kipua. Ei siis mitää hätää :)

    • Anonyymi

      Ja jos ne kivut alko vasta sit ku aloit pelkäämään niin oot 100% ilman syöpää

    • Anonyymi

      Paniikkihäiriö voi aiheuttaa fyysisiä oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe