Kelan tukema psykoterapia

Miksi näin

Auttakaa tyhmää!
Miten käytännössä tapahtuu yksityiseen, Kelan tukemaan psykoterapiaan pääseminen? Minulla on takana noin neljä vuotta terapiaa julkisella puolella. Se päättyi puolisen vuotta sitten muutettuani toiseen kaupunkiin. Uudessa kaupungissani minulla ei ole ollut mitään hoitosuhdetta ennen kuin jouduin psykiatriselle osastolle. Minulla on muutaman viikon päästä aika YTHS:n psykiatrille (olen yliopistossa).

Onko minulla edes mitään mahdollisuutta saada Kelan tukea? Olen ollut yhteydessä entiseen terapeuttiini, ja hän suositteli yksityistä puolta. Kuinka suuren osan Kela maksaa mahdollisesta terapiastani? Olen opiskelija, eikä minulla ole ylimääräistä rahaa. Julkisella puolella täällä ei hoitoa tunnu saavan.

10

2062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakua

luultavasti tarvitset lähetteen jolla voit hakea kelan tukemaa terapiaa.

• ....

Mulla meni niin, että lääkärin lähetteellä ensiin mielenterveyskeskukseen, jossa piti käydä kolme kuukautta viikoittain, jotta nähdään että on sitoutunut terapiaan. Sitten siellä samassa paikassa psykiatrin lausunnon avulla hain kelalta harkinnanvaraisen kuntoutuksen -tuen päätöstä (kesti pari kk), jonka jälkeen kävin yksityisillä psykoterapeuteilla haastatteluissa ja valitsin parhaan.

Mahdollisuusksista en tiiä, itse suuntaudun valmistuttuani hoitoalalle ja mun traumojen suuruus oli sitä luokaa että sain. (tuen saamiseen vaikuttaa esim. ikä, ammatti/opiskelun suuntaus, onko pitkäaikaisia mielialalääkkeitä tms. käytössä ja se mitkä on oireet) Mulla jää noin 7 euroo/käynti itselle maksettavaksi. Eli jos joudut vaikka 2krt/vko käymään, kyllä se alkaa hiljalleen tuntua... Mutta suurimman osan siis korvaa kela, ja siitä oon onnellinen, ei mulla muuten olis varaa näin opiskeluaikana.

• jupsis

Kerrot käyneesi psykoterapeuteilla haastattelussa. Onko se ilmaista?

• Lucy00

Haastattelukäynnit psykoterapeuteilla eivät ole ilmaisia. Niitä ei myöskään Kela korvaa, eli omasta pussista menee. Omalla kohdalla se tarkoitti 60e/kerta. Onhan tuo terapian aloittaminen ja siellä käynti aika tyyristä pidemmän päälle, mutta kannattaa :)

• Kallonkutistajatar

Kela korvaa (vakiot) alle 26 vuotiaiden psykoterapiakäynneistä 52.14 euroa ja yli 26 vuotiaiden käynneistä 37 euroa/käynti.Psykoterapeutin käyntitaksa vaikuttaa siis siihen, millainen osuus itselle jää maksettavaksi. Psykoterapeutin pitää olla Kelan rekisterissä, että korvaus tulee.Psykoterapeutti itse kertoo tai psykoterapeuttiluetteloissa, mainoksissa ja Kelalla on tieto siitä, onko ajattelemallasi psykoterapeutilla kelapätevyys.
      Alkuhaastattelua kela ei korvaa. Kela-kuntoutuspsykoterapia on nykyään lakisääteistä. sen saa aina, jos psykiatri on kirjoittanut sitä puoltavan lausunnon. Lausunnossa tuölee ilmetä, että henkilö todennäköisesti hyötyisi psykoterapiasta ja että ilman terapiaa työ-tai opiskelukyky on vaarassa: Kela painottaa tätä, vaikka itselle motiivi voisi ja saakin olla toinen eli esimerkiksi kokonaishyvinvointi. Onnea!

• rikkinäinen

Henkilökohtaisessa rahapulassa pyysin uravalmentajalle pääsyä vakuutusyhtiöstä. Olin sairaslomalla masennuksen vuoksi ja pohdin myös tätä terapiavaihtoehtoa. Tämä uravalmennus ei tietysti korvannut terapiaa, mutta sain kuuntelevan ja konkreettisissa asioissa auttavan tahon lisää oman elämäni kaaokseen. Eläkevakuutusyhtiöni maksaa tämän, minulle ei tule omavastuuta. Saan myös matkakulut. En tiedä, jos Noposelle en ois uravalmennukseen päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on tulossa uusi kevyempi työ ja masennus on ihan hallinnassa. Voin suositella tätä vaihtoehdoksi, minulle se ainakin toimi ja oli riittävä apu.

• toinen rikkinäinen..
        rikkinäinen kirjoitti:

Henkilökohtaisessa rahapulassa pyysin uravalmentajalle pääsyä vakuutusyhtiöstä. Olin sairaslomalla masennuksen vuoksi ja pohdin myös tätä terapiavaihtoehtoa. Tämä uravalmennus ei tietysti korvannut terapiaa, mutta sain kuuntelevan ja konkreettisissa asioissa auttavan tahon lisää oman elämäni kaaokseen. Eläkevakuutusyhtiöni maksaa tämän, minulle ei tule omavastuuta. Saan myös matkakulut. En tiedä, jos Noposelle en ois uravalmennukseen päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on tulossa uusi kevyempi työ ja masennus on ihan hallinnassa. Voin suositella tätä vaihtoehdoksi, minulle se ainakin toimi ja oli riittävä apu.

Olipa mukava lukea positiivisia uutisia. Meillä on siis muillakin toivoa!! Kiitos rikkinäinen kun kerroit muillekin kokemuksistasi!

• rikkinäinen

Kiitos, kuten sanoin ei se psykoterapiaa korvaa mutta minulle siitä oli enemmän apua kun elämä oli niin sekaisin töissä yms.

• kela-psykoterapeutti

Kelan tukeman psykoterapiaan pääsy on kuvattu parheiten Psykoterepiakeskus Vastaamon sivuilla: https://www.vastaamo.fi/kela-tuki/

Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiana vain lääketieteellisesti perusteltua ja tutkimustietoon perustuvaa psykoterapiaa. Potilaalla tulee olla psykiatrin tai muun lääkärin diagnoosin jälkeen vähintään kolmen kuukauden hoitosuhde psykiatriin, jonka aikana vähintää kaksi tapaamista vastaanotolla. Tämän jälkeen psykiatri tekee kuntoutustarpeen arvoinnin arvioinnin sisältävän lausunnon psykoterapian tarpeesta (ns. b-lausunto).

Psykiatrin lausunnon jälkeen potilas voi hakea Kelalta tukea 1-3 vuoden kuntoutuspsykoterapiaan, jonka toteuttaa psykoterapeutti psykiatrin seuratessa hoidon edistymistä.

Vastaamon sivuilta löytyy myös yksityisen psykiatrin ja Kelan hyväksyminen psykoterapeuttien verkkoajanvaraus: https://www.vastaamo.fi/psykoterapia

• kokemustietoa

Tällä sivustolla ei saa mainostaa. Sitä paitsi kaikki tuon sivuston terapeutit ovat huonossa taloudellisessa asemassa, sen vuoksi sivusto laadittu. Tunnen henkilökohtaisesti heistä kolme sekä olen pääkaupunkiseudulla seurannut tuon sivuston perustamisen taustoja.

"Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiana vain lääketieteellisesti perusteltua ja tutkimustietoon perustuvaa psykoterapiaa."

Yksikään lääketieteen/psykiatrian "ammattilainen" ei voi tietää minkälaisin perustein kukakin yksilö terapiaa ja minkälaista tarvitsee. Myöskään kukaan ei voi perustella tutkimustiedon käyttöä yksilön psykoterapian tarpeen kartoittamisessa.

Huijausta ja surullista sellaista. Suurin osa noista psykiatreista ja terapeuteista eivät tiedä mitä tekevät. Myös asiakkaan vastuulla on mahdollinen hoitosuhteen epäonnistuminen eli potilas vastaa itse siitä, mikälil terapiasuhde häntä esim. lisätraumatisoi tai suhde terapeuttiin katkeaa kesken terapiasuhteen potilaasta riippumattomista syistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      336
      11654
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7926
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2920
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2238
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      152
      2168
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1636
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      53
      1084
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe