Lassin pelko ja kurabändi

Kukkahattusetä

Tykkään kovasti Lassista. Lassi on selvästi hyvin arka ja herkkä poika. Lassi teki nyt typerän vedon selvästi pelkästään pelon takia. Lassi olisi saavuttanut Idolsiin osallistumalla edes taloudellista turvallisuutta elämäänsä jatkamalla kisaa, kun kerran on siunattu moisella äänellä. Olisi saanut laskut ja velat maksettua ja silti olisi voinut soitella harrastelijamaisen bändinsä kanssa vapaa-aikoinaan tai tehnyt satunnaista keikkaa. Idols ja levytyssopimus ei sido kuin vuodeksi. Luulen, että Lassi katuu myöhemmin sitä, ettei tarttunut tilaisuuteen kun ei nyt uskaltanut. On sama asia, kuin joku kieltäytyisi huipputyöpaikasta vain sen takia, ettei uskalla ottaa haastetta vastaan.

Luulen että hän pelkäsi tätä isoa muutosta ja kaikkea huomiota ja esittää nyt vähän mukamas ns. anarkistia. Minusta nimittäin vain vaikuttaa siltä, ettei hänellä ole sellaista lähiverkostoa, mikä olisi antanut hänelle tukea muutoksessa ja kannustaisi häntä parempaan elämään, vaan hän palasi vanhaan tuttuun ja turvalliseen, vaikkakin epämielekkääseen tapaan elää. Lassi huomaa tehneensä virheen tapahtuneen vasta sitten, kun hän kypsyy ja aikuistuu ja tajuaa, ettei harrastuksella elä ja hän pääsisi käyttämään lahjojaan muilla keinoilla.

Nythän Lassi oli "idealisti" ja hylkäsi varmat tienestit valitsemalla mielummin jotain uskomatonta kuraa esittävän autotalliharrastusbändin. Idealisti tarvitsee myös rahaa elääkseen. Idealismi ei elätä ketään eikä sillä makseta laskuja. Idealistit on yleensä niitä, jotka on sossun luukulla asioivia kouluttamattomia ja patalaiskoja nuoria, joilla ei ole tarvetta eikä kykyä huolehtia omasta tulevaisuudestaan tai eivät ajattele nenäänsä pidemmälle, esimerkiksi sitä, millä elää nelikymppisenä.

Noita Tentacle Pillow'n kaltaisia harrastuspohjalla toimivia bändejä on kyllä nähty tuttavapiirissä, ja muusikot soittelevat känni- ja piripäissään lähinnä itselleen, yleisöstä viis. Muusikot eivät edes huomaa sitä, vaikka koko yleisö olisi tympääntynyt ja poistunut ajat sitten. Soittaminen on selkeästi harrastus eikä työ, jolla on tarkoitus elättää itsensä ja myöhemmin perheensä.

On sääli että Lassi tuhlaa aikansa, elämänsä ja lahjansa tuollaisen keskinkertaisen harrastelijaporukan kanssa. Ja vielä rumpukapuloissa.... mihin nyt pystyy laulutaidotonkin. Toivottavasti ehtii viisastua ja kypsyä vielä ja osallistua myöhemmin Idolsiin tai toivon että hän saisi levytyssopimuksen muuta kautta ilman tuota bändiä, joita mahtuu viisitoista tusinaan.

36

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Quantanamo

      Niin, tai sitten Lassia ei vain yksinkertaisesti kiinnostanut ryhtyä teinityttöjen ihqutuksen kohteeksi, vaan halusi keskittyä omaan bändiprojektiinsa, mikä on huomattavasti kunnioitettavampi juttu.

      Onhan se totta, että nykypäivänä taiteellinen ja syvällinen musa, pitkät biisit ja soolot eivät kiinnosta teinejä. Siksi tuollainen Tentacle Pillown tyylinen proge/psych/blues -systeemi ei myy. Mutta Idols-poppareita pilkataan musiikkiteollisuudessa aina vaikka myisivät kuinka paljon. Ehkä Lassi ei halunnut sitä pilkkaa. Kukaan ei arvosta jotain Idolsista nousseita laulajia, paitsi ne pikkutytöt, jotka telkkarista ihquttavat. Sitten kun uusi Idols alkaa niin vanhat suosikit jäävät ja uudet tulevat tilalle.

      Ne, jotka haukkuvat tätä Lassin autotallibändiä, ovat todennäköisesti alaikäisiä pikku teinejä, jotka eivät koskaan ole kuunnelleet oikeata musiikkia, sellaista, joka vaatii kuuntelijalta itseltäänkin jotain. Normi Idols-poppi on niin yksinkertaista, että se uppoaa lapsiin. Tottakai kaikki nyt itkevät, kun Lassi päättikin tehdä jotain oikeasti hyvää musiikkia, mitä teinixit eivät ymmärräkkään.

      Todella kunnioitettava päätös äijältä. Olkoot pikkutytöt hiljaa ja kuunnelkoot sitä halpaa poppiansa, kun eivät taiteellisemmasta musiikista ymmärrä yhtään mitään.

      • Kukkahattusetä

        Kiitos vastineesta. En kyllä itse edusta valitettavasti teiniväestöä, joten en osaa puhua heidän puolestaan. Itse halusin laittaa tässä vastakkain Lassin ns. idealismin ja kylmän realismin.

        Teini-ikäiset toki ostavat näitä levyjä, mutta kyllä Lassi on sen tyyppinen laulaja, että vetoaa aikuisiinkin, joilla on sitäpaitsi suurempi ostovoima. Me vanhemmat olemme jo nähneet ja kuulleet todella paaaaaaaaljon noita bändejä, jotka esittävät mainitsemaasi "oikeata" musiikkia, sellaista, joka on jäänyt kulttuurihistoriaan. Näitä ihanteitaan imitoivia bändejä on ollut jo 70-luvulta alkaen tsiljoonia. Lassille olisi ollut Idolsien jälkeenkin tulevaisuutta joko sooloartistina tai bändin kanssa. Lassi itse olisi jotain uutta ja erityistä. Monet Idols-laulajat ovat saavuttaneet kuitenkin aikuisyleisönkin puolelleen.

        Kirjoitat:
        "Lassia ei vain yksinkertaisesti kiinnostanut ryhtyä teinityttöjen ihqutuksen kohteeksi, vaan halusi keskittyä omaan bändiprojektiinsa, mikä on huomattavasti kunnioitettavampi juttu."

        Jos häntä ei kiinnosta, niin miksikähän ihmeessä hän sitten on yleensä osallistunut? Kiinnostusta on siis ollut, mutta eri asia on se, mikä Lassin perimmäinen tarkoitus on ollut. Oliko tarkoitus tosiaan vaan saada bändille mainosta? Tuota bändiähän ei ollut olemassakaan, kun Lassi yritti edellisen kerran Idolsiin eikä uskaltanut tuolloin laulaa.

        Palaan jälleen tuohon idealismi-realismi -asetteluun. Monesti olen huomannut, että musiikkia arvotetaan pienten piirien keskuudessa sitä paremmaksi, mitä vähemmän se ketään kiinnostaa. :) Musiikin määritteleminen "oikeaksi", "hyväksi" riippuu täysin määrittelijästä ja sinun mielipiteesi Lassin bändin musiikista on se, että se on hyvää ja idols-musiikki taas huonoa, näin ymmärsin.

        Sinun mielipiteesi ei kuitenkaan ole se absoluuttinen totuus, koska makuasioista ei vaan voi kiistellä. Ehkä sinusta jonkun tietyn musiikin arvostaminen on merkki omasta uskottavuudestasi jonkun arvostamasi ryhmän silmissä, mutta silloin se on heikon itsetunnon merkki, kun musiikkimakua korostamalla pelkästään pönkitetään egoa. Sinun musiikkimakusi vaan ei ole objektiivisesti arvoioiden yhtään sen parempi kuin kenenkään muunkaan. En lainkaan keskiy tässä Lassi-arvostelussani makuasioihin vaan pohdin realistisia ja idealistisia valintoja.

        Musiikilla voi elättää itseään jos niin haluaa. Toisaalta jotkut haluaa soittaa pelkästään sellaista musiikkia, jota hyvin harva arvostaa ja kuuntelee oman itsen lisäksi. Esimerkiksi Jazz on erittäin arvostettua ja taiteellista ja kuitenkin se voi olla kaupallista. Sen takiahan levyjä ostetaan, kun musiikista tykätään. Ja ilmeisesti jokaisen artistin oma halu on se, että mahdollisimman moni tykkäisi.

        Esimerkiksi minun mielestäni Lassin bändin musiikki on vain parempiensa imitointia ja kellaribänditasoa. Lassi yksin taas olisi ylittänyt niitä mielipide- ja musiikkimaku plus muita rajoja. Näin hän olisi myöskin saanut mahdollisuuden tehdä sitä musiikkia, mitä haluaa, mutta myös turvata Idolsilla tulevaisuutensa. Se, että jos Lassi teki tällaisen sinun mielestäsi "kunnoitettavan" valinnan, niin itse pidän valintaa pelkästään tyhmänä. Mielestäni tyhmyys ja lyhytnäköisyys ei ole kunnioitettavaa, vaikka se jonkun mielestä olisikin idealistista. Hänhän olisi voinut tehdä fiksumman päätöksen ja valita molemmat, sekä sooloilun että bändin eikä jättää kaikkea pelkästään yhden kortin varaan.

        Mutta arvelen, kyseessä taitaa olla vain puhtaasti inhimillinen pelko ottaa vastaan isoa haastetta koska vanha tuttu ja turvallinen (ja köyhä) elämä sitoi enemmän, eikä Lassi pystynyt pohtimaan peloltaan asiaa ihan loppuun asti. Toivon että hän saa jostain vilpittömiltä ihmisiltä tukea ja voimaa tehdä jotain omaan elämäänsä ja toimeentuloonsa vaikuttavia päätöksiä itsenäisesti. Ei häntä ole bändikaverit elättämässä ja hänen laskujaan maksamassa. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun ns. "kaverit" ovat vetämässä lahjakkaan, mutta epäitsenäisen ja aran kaverin mukanaan suohon.

        Lassilla ei ole ilmeisesti mitään koulutusta eikä hän ole sellaiseen hakeutunutkaan? Toivon että hän kuitenkin hankkisi varalta jonkun "kunnollisen" ammatin ja toimeentulon, jos hän vaan aikoo olla edelleen yhtä "idealistinen" ja "anarkistinen" ja jatkaa tuon bändin kanssa. Idealismi ja anarkismi yleensä unohtuu siinä vaiheessa kun huomaa, ettei se tuo leipää pöytään.

        Mielummin tietysti toivoisin, että Lassi saisi tuloja ja tienaisi elantonsa äänellään ja lahjoillaan, kuin että hän olisi esimerkiksi "kunnoitettavaa musiikkia soittava" anarkistinen laivasiivooja tai pullojen keräilijä, joka hankkii siivous- ja hanttihommilla tuloja bändiharrastukselleen. Mutta Lassihan päättää itse... =) Vaikka tykkään Lassista, tuskin jaksaisin kuunnella Lassin nykyistä bändiä, koska tuo on niin tuhanteen kertaan kuultua - ja paljon paremmin soitettuna.


      • Hih hih

        WAutsi... kuuntelet tosi upeeta musiikkia, olet varmaan tosi miehekäs ja

        *parempi*
        *taiteellisempi"
        *hyvää musiikkia ymmärtävämpi*
        *oikeaa musiikkia kuunteleva*
        *syvällisempi*

        Tsori hei... Jos olisit itse aikuinen, sinun ei tarvisi verrata itseäsi teinityttöihin ja edes vertailla oman musiikkimakusi oletettua paremmuutta toisiin. Miksi et saman tien korosta omaa ylemmyyttäsi vaikka päiväkotilapsiin tai vauvojen musiikkimakuun? Asia näyttää aivan samalta. Et sinä ole teiniä kummempi vaikka olisit täyttänyt juuri 18v. :))) Eighteen on meikäläisen näkövinkkelistä sama kuin thirteen. Ja teinitytöt on tuossa iässä suuri uhka mielenrauhalle.... :D


    • heh.

      No ehkäpä Lassi haluaa tehdä mieluummin vaikkapa "oikeita töitä" ja soitella vain harrastuksekseen jos oma musiikki ei elätä, kuin olla tosiTV-Idols-Lassi Sonyn ostamalla tusinamusiikilla, ja jonka kautta kukkahattusedät voivat elää jälleen kerran tuhkimotarinaa.

      Ari Koivuselta odotin samanlaista vetoa, sillä tuo Idols-leima on kuitenkin rock-muusikoksi aikovalle aika ikävä. Amoral on hyvä bändi, mutta vielä näin neljä vuotta Arin Idols-voiton jälkeenkin bändi on medioissa lähinnä Idols-Arin-Amoral.

      • Kukkahattusetä

        "No ehkäpä Lassi haluaa tehdä mieluummin vaikkapa "oikeita töitä" ja soitella vain harrastuksekseen jos oma musiikki ei elätä..."

        Aivan oikein. Ollaan samaa mieltä. Sitähän minäkin juuri toivon Lassille - realiteettien tajuamista ja sitä kautta menestystä ja onnea. Ja oikeita töitä tehdäkseen täytyy olla jokin järjellinen koulutus. Lassilla ei kuitenkaan tällaista ole, joten hänen täytyisi sellainen hankkia, varmuuden vuoksi, vaikka pääsisikin tulevaisuudessa pinnalle lahjoillaan. Koulutus on pääoma.

        Mitä tulee Ari Koivuseen, olen sitä mieltä, että tuskinpa Amoralin hemmot olisivat hänestä edes tietoisia ilman Idolsia. Ari on rohkeampi ja sitkeämpi kuin hauras ja pelokas Lassi. Ari ei pelkää ketään ja uskalsi juuri vastustaa Idols-leimaa halveksivia ihmisiä ja lähteä seikkailumielellä mukaan. Ari on enemmän anarkisti kuin Lassi. Hän uskalsi myös ottaa Amoral-pestin vastaan, vaikka tiesi mitä siitä seuraa. Ari on mun silmissä ihan helvetin kova jätkä ja kaikkien päähänpotkittujen sankari, se ei pelkää ketään inisijöitä eikä marisijoita eikä kysele lupia keltään. Arvostan Ari Koivusta aivan mielettömästi ja tulen myös ostamaan kaikki Arin levyt (ja levyt, missä hän vaan esiintyy) niin kauan kuin henki pihisee. Ari arvostaa myös eturivin hevimuusikot täällä ja ulkomailla.

        Ari otti riskin ja sai kaiken mitä halusi. Luulen että Arilla on taustatukena niin paljon hänelle oikeasti hyvää haluavia ihmisiä ja tukijoukot kuten Mediheviläiset jne. Hän on jaksanut kaiken sen paskanheiton mitä Idolsiin osallistuminen toi tullessaan, vaikka olisi voinut heittää leikin kesken ja lähteä käpykaartiin. Hän ei kitissyt ja valittanut missään vaihessa eikä ruinannut myötätuntoa - ei kertonut edes siskonsa kuolemasta kellekään kesken Idolsin.

        Muistaakseni hän kertoi haluavansa, että mahdollisimman moni diggaisi hänen laulustaan ja hän haluaa tuottaa hyvät fiilikset ihmisille. Tässä hän on onnistunut ja hän on käyttänyt kaikki tilaisuudet. Itse en kukkahattusetänä kuitenkaan oikein tykkää Amoralista. Olen enempi tämmöistä pappaheviä ja klassista ja jazzia kuunteleva setä. Mutta ostan toki Amoralinkin levyjä musiikkikirjastooni ihan niiden tyylin, yleissivistyksen ja kannatuksen takia. Noita TP:n kaltaisia tuskin enää tarvii lisää.

        Luulen muuten, että ne jotka ei halua nähdä "tuhkimotarinaa", ovat vain kateellisia, ja tyytyväisiä, kun Lassi menetti kaiken. Itselle 30 000e ja levytyssopimus kyllä varmaan kelpaisi, mutta toiselle sitä ei haluta suoda. Miksi kenenkään tuhkimotarina saa muuten toisen tolaltaan?


      • heh.
        Kukkahattusetä kirjoitti:

        "No ehkäpä Lassi haluaa tehdä mieluummin vaikkapa "oikeita töitä" ja soitella vain harrastuksekseen jos oma musiikki ei elätä..."

        Aivan oikein. Ollaan samaa mieltä. Sitähän minäkin juuri toivon Lassille - realiteettien tajuamista ja sitä kautta menestystä ja onnea. Ja oikeita töitä tehdäkseen täytyy olla jokin järjellinen koulutus. Lassilla ei kuitenkaan tällaista ole, joten hänen täytyisi sellainen hankkia, varmuuden vuoksi, vaikka pääsisikin tulevaisuudessa pinnalle lahjoillaan. Koulutus on pääoma.

        Mitä tulee Ari Koivuseen, olen sitä mieltä, että tuskinpa Amoralin hemmot olisivat hänestä edes tietoisia ilman Idolsia. Ari on rohkeampi ja sitkeämpi kuin hauras ja pelokas Lassi. Ari ei pelkää ketään ja uskalsi juuri vastustaa Idols-leimaa halveksivia ihmisiä ja lähteä seikkailumielellä mukaan. Ari on enemmän anarkisti kuin Lassi. Hän uskalsi myös ottaa Amoral-pestin vastaan, vaikka tiesi mitä siitä seuraa. Ari on mun silmissä ihan helvetin kova jätkä ja kaikkien päähänpotkittujen sankari, se ei pelkää ketään inisijöitä eikä marisijoita eikä kysele lupia keltään. Arvostan Ari Koivusta aivan mielettömästi ja tulen myös ostamaan kaikki Arin levyt (ja levyt, missä hän vaan esiintyy) niin kauan kuin henki pihisee. Ari arvostaa myös eturivin hevimuusikot täällä ja ulkomailla.

        Ari otti riskin ja sai kaiken mitä halusi. Luulen että Arilla on taustatukena niin paljon hänelle oikeasti hyvää haluavia ihmisiä ja tukijoukot kuten Mediheviläiset jne. Hän on jaksanut kaiken sen paskanheiton mitä Idolsiin osallistuminen toi tullessaan, vaikka olisi voinut heittää leikin kesken ja lähteä käpykaartiin. Hän ei kitissyt ja valittanut missään vaihessa eikä ruinannut myötätuntoa - ei kertonut edes siskonsa kuolemasta kellekään kesken Idolsin.

        Muistaakseni hän kertoi haluavansa, että mahdollisimman moni diggaisi hänen laulustaan ja hän haluaa tuottaa hyvät fiilikset ihmisille. Tässä hän on onnistunut ja hän on käyttänyt kaikki tilaisuudet. Itse en kukkahattusetänä kuitenkaan oikein tykkää Amoralista. Olen enempi tämmöistä pappaheviä ja klassista ja jazzia kuunteleva setä. Mutta ostan toki Amoralinkin levyjä musiikkikirjastooni ihan niiden tyylin, yleissivistyksen ja kannatuksen takia. Noita TP:n kaltaisia tuskin enää tarvii lisää.

        Luulen muuten, että ne jotka ei halua nähdä "tuhkimotarinaa", ovat vain kateellisia, ja tyytyväisiä, kun Lassi menetti kaiken. Itselle 30 000e ja levytyssopimus kyllä varmaan kelpaisi, mutta toiselle sitä ei haluta suoda. Miksi kenenkään tuhkimotarina saa muuten toisen tolaltaan?

        Ei kai noilla Amoralin jäbilläkään liikaa koulutusta ole ja ovatpa silti saaneet hommia, jotka eivät liikaa haittaa tuota niiden musaharrastusta.

        Mitä hyötyä katsot Arin Idols-voitosta olleen Arin rock-muusikon uralle? Amoralilla enempi keikkaa? Idols-lisää levyarvosteluissa?

        Idolsin tuhkimotarinat ovat aika vastenmielisiä kuten tässä Lassin tapauksessa: amatööristä ja vain auttavan laulutaidon omaavasta sympaattisesta kaverista yritetään valtavan mediahypen avulla tehdä muovinen stara, joka laulaa Sonyn tilamaa "rekkamiestä".

        Ja vaikka Ari oli jonkin verran laulellut, niin kyllähän hänkin niin raakileena lähti tuota Idols-kiertuetta tekemään, että siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä hänen rock-laulajan uralle, nimittäin vähän turhan monta erittäin paskaa ja läpeensä epävireistä keikkaa Ari veti (kuten Saunassa). Toki Idols-Aria (hiuksia etc) fanittaneille Ari oli aina vähintäänkin loistava.

        Poppareilla on helpompaa: taustanauha ja perse pyörimään. Onnistuu kokemattomaltaltakin laulajalta.


      • Kukkahattusetä
        heh. kirjoitti:

        Ei kai noilla Amoralin jäbilläkään liikaa koulutusta ole ja ovatpa silti saaneet hommia, jotka eivät liikaa haittaa tuota niiden musaharrastusta.

        Mitä hyötyä katsot Arin Idols-voitosta olleen Arin rock-muusikon uralle? Amoralilla enempi keikkaa? Idols-lisää levyarvosteluissa?

        Idolsin tuhkimotarinat ovat aika vastenmielisiä kuten tässä Lassin tapauksessa: amatööristä ja vain auttavan laulutaidon omaavasta sympaattisesta kaverista yritetään valtavan mediahypen avulla tehdä muovinen stara, joka laulaa Sonyn tilamaa "rekkamiestä".

        Ja vaikka Ari oli jonkin verran laulellut, niin kyllähän hänkin niin raakileena lähti tuota Idols-kiertuetta tekemään, että siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä hänen rock-laulajan uralle, nimittäin vähän turhan monta erittäin paskaa ja läpeensä epävireistä keikkaa Ari veti (kuten Saunassa). Toki Idols-Aria (hiuksia etc) fanittaneille Ari oli aina vähintäänkin loistava.

        Poppareilla on helpompaa: taustanauha ja perse pyörimään. Onnistuu kokemattomaltaltakin laulajalta.

        Tsori, en ole huomannut tätä kommenttia. Vastailen nyt.

        "Mitä hyötyä katsot Arin Idols-voitosta olleen Arin rock-muusikon uralle? Amoralilla enempi keikkaa? Idols-lisää levyarvosteluissa?"

        Oikeastaan tota pitäisi kysyä Arilta itseltään, mutta tämä on jotain arvailua. Tuossahan oli jo kolme kysymystä:

        1) Hyöty Arin uralle = Mielestäni hän tekee unelmiensa duunia ja laulaa ja saa siitä rahaa, on ilmeisesti aika onnellinen. Hän halusi elättää itsensä musiikilla, ja otti osaa Idolsiin ja häntä kannustettiin siihen, vaikka halusi laulaa heviä ja otti riskin että saa kuraa niskaansa. On kova jätkä kun ei pelännyt uskottavuuden menetystä.

        Ei ole omasta mielestään eikä suomalaisten hevimuusikoiden mielestä menettänyt "uskottavuuttaan". Vain joidenkin inisijöiden, joiden mielipiteistä Ari tuskin piittaa pätkääkään, eikä piittaa Amoralkaan. Maailmaan mahtuu mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Eihän joku Idols-kilpailu ihmisen ääneen vaikuta! Lahja on tallella ja yleisö laajempi. Bändit tykkää mahdollisimman laajasta kuulijakunnasta, ja vetää sitä musiikkia mistä itse tykkää. Arihan tekee myös loistavaa keikkaa muiden kanssa. Kadehdittava osa mielestäni.

        2) Amoralin keikat = Varmasti osa Amoralin faneista on hylännyt Amoralin, ja toisaalta lisää faneja on tullut tyylimuutoksen takia. Bändi on muuttanut linjansa, toiset tykkää ja toiset ei. Nightwishkin vaihtoi solistia ja jonkun kansanosan vihat tuli päälle. Se on väistämätöntä ja riskit on otettava. Osa faneista hylkää, mutta semmosta se elämä on.

        2) Idols-lisä: Toiset halveksii ja toiset ei. Ari ei olisi päässyt ehkä muuta kautta koko kansan ja Amoralin ja hevimuusikoiden tietoisuuteen. Idols ei omasta mielestäni vie kenenkään uskottavuutta eikä toisaalta sitä kellekään tuokaan. En suhtaudu intohimoisesti Idolsiin itse. Jotkut repii siitä pelihousunsa, itse en tajua miksi.

        Sitten:

        "Ei kai noilla Amoralin jäbilläkään liikaa koulutusta ole ja ovatpa silti saaneet hommia, jotka eivät liikaa haittaa tuota niiden musaharrastusta."

        En tiedä Amoralin koulutuspohjaa, mutta hyvin tosiaan näyttävät pärjäävän. Mutta sen varaan ei kannata koko elämäänsä laskea, että menestystä tulisi jatkossakin. Yleisö on arvaamatonta ja saattaa hylätä helposti. Näin käy lähes kaikille jossain vaiheessa. Vaikkei Idolskaan tuo ikuista menestystä, niin ei sitä tule muillekaan - vain erittäin harvoille. Hommasihan Bruce Dickinsonkin lentäjän lupakirjan, tosin sillä taitaa olla oma lentoyhtiökin tai ainakin kone... Anna Puulla on maisterintutkinto, samoin Koopilla. Jossain vaiheessa laulajat ja artistit siirtyykin tuottamis- ja säveltämispuolelle kun suosio hiipuu. Alan tuntemus hyväksi muultakin kantilta kuin artistin puolelta. Koulutus ei mene koskaan hukkaan.

        "joka laulaa Sonyn tilamaa "rekkamiestä".

        Mikäli olen oikein käsittänyt, levy-yhtiö suunnittelee linjan yhdessä artistin kanssa. Näin Ari kertoi. Vai mikä kappale esim. Arin Sony- tuotannossa on lähellä "rekkamiestä"? Laulutekijöitähän olivat Timo Tolkki, Tony Kakko, Jarkko Ahola ja Marco Hietala. He eivät tietääkseni säveltele rekkamies-iskelmiä. Tuo väite on aika perusteeton, mitä esität.

        "Hevitulkitsijana Koivunen onkin huippuluokkaa" : sanoo levyarvostelija Soundissa. En voi mitään jos ei Ari kaikkia miellytä. Mutta ei kai tarvitsekaan.

        Kirjoitat: "Idolsin tuhkimotarinat ovat aika vastenmielisiä kuten tässä Lassin tapauksessa"

        En oikein tajua, mitä sinulla olisi Lassin menestymistä vastaan? Miksi Lassin tuhkimotarina on kova pala sinulle, vaikkei sinun ole lainkaan pakko Lassia kuunnella, vaan voit valita omat artistit, joista tykkäät. Lassia kuitenkin halusi kuunnella kymmenet tuhannet ihmiset. Koetayrittää ymmärtää, että Lassilla on valtava äänellinen lahja, josta ihmiset nauttivat. Miksi et halua, että Lassi laulaisi niille, jotka nauttivat kuulla hänen ääntään vaan sinusta on jotenkin "oikein" että Lassi painui maan alle rumpujen taakse piiloon? Onko tämä mielestäsi "oikein" Idols-tuotantoyhtiölle, eli jonkinlainen kosto ja jäynä koko formaatille? Pitää vaan aina muistaa semmoinen vanha kiinalainen sananlasku, että joka lähtee kostamaan, saa kaivaa samalla haudan myös itselleen. Näin tässä kävi. Tuotantoyhtiö menetti Lassin, mutta Lassi menetti enemmän.

        Toivon että hän saa levypiirien luottamuksen takaisin, koska tuo veto ei herätä oikein yhteistyökumppanien luottamusta artistiin, joka tavallaan tekee oharit väärällä hetkellä. Bändillä ei kuitenkaan ole juurikaan menestymisen mahdollisuuksia, ainakaan sellaisia kuin Lassilla. Lassille toivoin kaikkea menestystä ja hyvää!


      • heh.
        Kukkahattusetä kirjoitti:

        Tsori, en ole huomannut tätä kommenttia. Vastailen nyt.

        "Mitä hyötyä katsot Arin Idols-voitosta olleen Arin rock-muusikon uralle? Amoralilla enempi keikkaa? Idols-lisää levyarvosteluissa?"

        Oikeastaan tota pitäisi kysyä Arilta itseltään, mutta tämä on jotain arvailua. Tuossahan oli jo kolme kysymystä:

        1) Hyöty Arin uralle = Mielestäni hän tekee unelmiensa duunia ja laulaa ja saa siitä rahaa, on ilmeisesti aika onnellinen. Hän halusi elättää itsensä musiikilla, ja otti osaa Idolsiin ja häntä kannustettiin siihen, vaikka halusi laulaa heviä ja otti riskin että saa kuraa niskaansa. On kova jätkä kun ei pelännyt uskottavuuden menetystä.

        Ei ole omasta mielestään eikä suomalaisten hevimuusikoiden mielestä menettänyt "uskottavuuttaan". Vain joidenkin inisijöiden, joiden mielipiteistä Ari tuskin piittaa pätkääkään, eikä piittaa Amoralkaan. Maailmaan mahtuu mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Eihän joku Idols-kilpailu ihmisen ääneen vaikuta! Lahja on tallella ja yleisö laajempi. Bändit tykkää mahdollisimman laajasta kuulijakunnasta, ja vetää sitä musiikkia mistä itse tykkää. Arihan tekee myös loistavaa keikkaa muiden kanssa. Kadehdittava osa mielestäni.

        2) Amoralin keikat = Varmasti osa Amoralin faneista on hylännyt Amoralin, ja toisaalta lisää faneja on tullut tyylimuutoksen takia. Bändi on muuttanut linjansa, toiset tykkää ja toiset ei. Nightwishkin vaihtoi solistia ja jonkun kansanosan vihat tuli päälle. Se on väistämätöntä ja riskit on otettava. Osa faneista hylkää, mutta semmosta se elämä on.

        2) Idols-lisä: Toiset halveksii ja toiset ei. Ari ei olisi päässyt ehkä muuta kautta koko kansan ja Amoralin ja hevimuusikoiden tietoisuuteen. Idols ei omasta mielestäni vie kenenkään uskottavuutta eikä toisaalta sitä kellekään tuokaan. En suhtaudu intohimoisesti Idolsiin itse. Jotkut repii siitä pelihousunsa, itse en tajua miksi.

        Sitten:

        "Ei kai noilla Amoralin jäbilläkään liikaa koulutusta ole ja ovatpa silti saaneet hommia, jotka eivät liikaa haittaa tuota niiden musaharrastusta."

        En tiedä Amoralin koulutuspohjaa, mutta hyvin tosiaan näyttävät pärjäävän. Mutta sen varaan ei kannata koko elämäänsä laskea, että menestystä tulisi jatkossakin. Yleisö on arvaamatonta ja saattaa hylätä helposti. Näin käy lähes kaikille jossain vaiheessa. Vaikkei Idolskaan tuo ikuista menestystä, niin ei sitä tule muillekaan - vain erittäin harvoille. Hommasihan Bruce Dickinsonkin lentäjän lupakirjan, tosin sillä taitaa olla oma lentoyhtiökin tai ainakin kone... Anna Puulla on maisterintutkinto, samoin Koopilla. Jossain vaiheessa laulajat ja artistit siirtyykin tuottamis- ja säveltämispuolelle kun suosio hiipuu. Alan tuntemus hyväksi muultakin kantilta kuin artistin puolelta. Koulutus ei mene koskaan hukkaan.

        "joka laulaa Sonyn tilamaa "rekkamiestä".

        Mikäli olen oikein käsittänyt, levy-yhtiö suunnittelee linjan yhdessä artistin kanssa. Näin Ari kertoi. Vai mikä kappale esim. Arin Sony- tuotannossa on lähellä "rekkamiestä"? Laulutekijöitähän olivat Timo Tolkki, Tony Kakko, Jarkko Ahola ja Marco Hietala. He eivät tietääkseni säveltele rekkamies-iskelmiä. Tuo väite on aika perusteeton, mitä esität.

        "Hevitulkitsijana Koivunen onkin huippuluokkaa" : sanoo levyarvostelija Soundissa. En voi mitään jos ei Ari kaikkia miellytä. Mutta ei kai tarvitsekaan.

        Kirjoitat: "Idolsin tuhkimotarinat ovat aika vastenmielisiä kuten tässä Lassin tapauksessa"

        En oikein tajua, mitä sinulla olisi Lassin menestymistä vastaan? Miksi Lassin tuhkimotarina on kova pala sinulle, vaikkei sinun ole lainkaan pakko Lassia kuunnella, vaan voit valita omat artistit, joista tykkäät. Lassia kuitenkin halusi kuunnella kymmenet tuhannet ihmiset. Koetayrittää ymmärtää, että Lassilla on valtava äänellinen lahja, josta ihmiset nauttivat. Miksi et halua, että Lassi laulaisi niille, jotka nauttivat kuulla hänen ääntään vaan sinusta on jotenkin "oikein" että Lassi painui maan alle rumpujen taakse piiloon? Onko tämä mielestäsi "oikein" Idols-tuotantoyhtiölle, eli jonkinlainen kosto ja jäynä koko formaatille? Pitää vaan aina muistaa semmoinen vanha kiinalainen sananlasku, että joka lähtee kostamaan, saa kaivaa samalla haudan myös itselleen. Näin tässä kävi. Tuotantoyhtiö menetti Lassin, mutta Lassi menetti enemmän.

        Toivon että hän saa levypiirien luottamuksen takaisin, koska tuo veto ei herätä oikein yhteistyökumppanien luottamusta artistiin, joka tavallaan tekee oharit väärällä hetkellä. Bändillä ei kuitenkaan ole juurikaan menestymisen mahdollisuuksia, ainakaan sellaisia kuin Lassilla. Lassille toivoin kaikkea menestystä ja hyvää!

        Hyvin sä leikkaat ja liimaat ja luetunymmärrtäminenkin melkein kohdillaan :D

        Mutta mutta, Amoral on tosiaan hyvä bändi ja Ari on hyvä laulaja. Toivottavasti uusin levy on yhtä hyvä kuin Wound Creations.Jatkahan sie setäilyä markku, moi :)


    • hattu ja täti

      Mahtuipa niitä bändejä nyt tusinaan viisitoisa tai yli, niin TP kuitenkin mahtui Tampereella kolmen parhaan joukkoon ja pääsee kiretueelle. No tosin sillä vielä ei rikastuttane, mutta hyvä saavutus kuitenkin.

      Muuten, oletko todella sitä mieltä (kuten annat ymmärtää), että rumpaleilta ei vaadita taitoja...

      • Kukkahattusetä

        Kiitos vastineesta.

        Luin kyllä itsekin tuon uutisen bändikilpailusta, ennen kuin kirjoitin tuon aloitukseni. Se vaan on niin, että bändikilpailujakin mahtuu ei mahdu pelkästään viittätoista tusinaan, vaan ainakin kaksikymmentä. Lue tästä esimerkkejä:

        http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Aivan turhat bändikisat/1135245393931


        Bändikisoja pidetään Suomessa lähes jokaisella paikkakunnalla. Voisin vetää tänne bändien nimiä kymmenistä ja sadoista bändikilpailuista mitä Suomessa on ikänään ollut koko länsimaisen nuorisokulttuurin olemassaolon ajalta 1950-luvun lopulta tähän päivään. Ja kolmosijalaisia tai voittajia riittää - yksi ja sama sille, kuka nousee tyylinsä ja persoonallisuutensa tähden ilmiöksi. Vain harva bändi erottuu siitä massasta eikä erottuminenkaan tuo välttämättä menestystä jos yleisöä ei kerta kaikkiaan kiinnosta tarpeeksi. Lassin bändi ei ole kiinnostava eikä erottuva, muuta kuin ehkä nyt - Lassin itsensä takia. Sen I D O L S - Lassin. :D

        "Muuten, oletko todella sitä mieltä (kuten annat ymmärtää), että rumpaleilta ei vaadita taitoja.."

        Äläpä laita sanoja toisen suuhun. Toistan:

        "Ja vielä rumpukapuloissa.... mihin nyt pystyy laulutaidotonkin."

        Tämmöttös. Sisälukutaitoa.


    • Kristina F

      Eiköhän koko idols ollut Lassilta täysin taktinen veto. Saa julkisuutta, joten pääsee helpommin bändinsä kanssa pinnalle. Eipä siis tainnut jättää "ujouden ja pelon" takia kesken, vaan todennäköisesti oli suunnitellutkin vain hakeutuvansa julkisuuteen idolsin kautta. Ehkäpä oletti tippuvansa sanojen "unohtamisen" takia, mutta koska epäonnistui siinä, joutuikin itse lopettamaan. Menestystä toivon pojan bändille kuitenkin! :)

      • Muistaakseni

        Lassi sanoi esikarsinnasta päästyään, että hänellä oli tarkoitus vain käydä laulamassa tuomareille ja saada heiltä arvio omasta laulutaidostaan.
        Finaaleihin pääeminen oli sitten pelkästään tuomareiden "vika".


    • ...

      Kukkahattusedältä oikein asiallista kritiikkiä, vaikka en toki kaikesta samaa mieltä olekaan.

      Lassi olisi Idols voittajana luultavasti pystynyt jatkamaan myös lonkerobändinsä kanssa, mutta uskottavuus olisi rapistunut. Hippiprogebändi, jonka soittajana on Idolsista esiin noussut hemmo? Osa Amoralinkin entisistä kannattajista paheksuu Arin sisäänottoa, näin esimerkkinä.

      Ihmettelin samoin, kuinka Lassi muka ei soolouralle tahdo, kun on aikaisemminkin Idolsiin pyrkinyt. Myös Lassin kommentti taustanauhalle laulamisesta oli lapsellinen. Sehän oli vain yksi osa kisaa, ja seuraavassa vaiheessa olisi aidon bändin kanssa päässyt soittamaan. Ehkä se onkin pojalla ongelmana: hän kaipaa oman bändin tukea, eikä hermot pysy kasassa yksinään.

      Sääli, että orastavan lahjakkuuden kyvyt valuvat hukkaan rumpujen takana. Epäilen myös, että semifinalistit ovat kirjoittaneet jonkin lähitulevaisuuden levysopimuksia rajoittavan pykälän. Puolen vuoden tai vuoden päästä Lassi-huuma on jo ehtinyt haihtua, eivätkä mahdolliset soololevyt enää menisi niin hyvin kaupaksi.

      • Las si, V Gas

        Kukkahattusetä tietää asiat ja on mielestäni oikeassa. Muilla hatarampaa tekstiä.
        Lassin paras valtti, kyky, ominaisuus, jota hänen oman itsensä vuoksi kannattaisi lähteä työstämään on juuri soololaulu. Muilla ei ole sitä ääntä. Ja kansa (suuri ikäjakauma) on ilmaissut haluavansa kuulla tätä ääntä ja tämän tyyppistä solistia. Ottakoon joku konkari hänet siipiensä suojaan. Anna Puu ja Lassi olis hyvä boheemiduettopari. Kuulolla.


      • Kukkahattusetä
        Las si, V Gas kirjoitti:

        Kukkahattusetä tietää asiat ja on mielestäni oikeassa. Muilla hatarampaa tekstiä.
        Lassin paras valtti, kyky, ominaisuus, jota hänen oman itsensä vuoksi kannattaisi lähteä työstämään on juuri soololaulu. Muilla ei ole sitä ääntä. Ja kansa (suuri ikäjakauma) on ilmaissut haluavansa kuulla tätä ääntä ja tämän tyyppistä solistia. Ottakoon joku konkari hänet siipiensä suojaan. Anna Puu ja Lassi olis hyvä boheemiduettopari. Kuulolla.

        Moi!

        Tampereen bändikisasta kirjoitettua:

        "Tentacle Pillow soittaa etäkaupallista progemusaa. Sen yhtyeen jäsenenä en jättäisi päiväduuniani. Leikkaisin hiukseni ja lähtisin aamulla kello kahdeksan töihin ja palaisin sieltä kello 16, Wallu Valpio sanoo."

        Jossain toisessa haastiksessa Walpio totesi, ettei tuon bändin kyllä kannata mitään Wembleytä lähteä varaamaan. Olen 101% samaa mieltä sekä sinun, että Walpion kanssa. Lassi tajuaa tämän saman asian viiveellä. Ehtii toki vielä lähteä omille teilleen koska pystyisi pääsemään eteenpäin äänensä voimin. Bändin kanssa menee Lassin ääni hukkaan.


      • Kukkahattusetä

        "Lassi olisi Idols voittajana luultavasti pystynyt jatkamaan myös lonkerobändinsä kanssa, mutta uskottavuus olisi rapistunut. Hippiprogebändi, jonka soittajana on Idolsista esiin noussut hemmo? Osa Amoralinkin entisistä kannattajista paheksuu Arin sisäänottoa, näin esimerkkinä."

        Uskottavuus on mielenkiintoinen juttu. Minusta termi on jotenkin epämääräinen kun se erotetaan esim. järjestelmiä tai vaihdantataloutta analysoitaessa. Jos puhutaan uskottavuudesta musiikissa, niin pitäisi kyllä määritellä, kenen silmissä tai edessä tuota uskottavuutta pitää todistella. Sehän on viime kädessä vaan subjektiivinen mielipide ja tunne.

        Jos puhutaan taiteilijan uskottavuudesta, niin tuskin Amoral olisi ottanut keulakuvakseen vaikka Tapani Kansaa vaan päätyivät Ariin. Ehkä he määrittelivät bändin uskottavuuslinjan kun kerran itse tekevät musiikkinsa ja päättivät muuttaa linjaansa, koska eivät ITSE OLLEET TYYTYVÄISIÄ murinalauluun. Osa tietysti ei pidä bändiä enää uskottavana, koska ei pidä Koivusesta, mutta luulen että se on pelkästään arvostelijoiden oma ongelma, eikä Arin ja Amoralin. He vaan porskuttavat eteen päin ja ottavat riskejä. Ari lisäksi pitää jalkaa toisenkin oven välissä tekemällä keikkaa muidenkin kanssa.

        Itse pidän Aria rohkeana ja hyvän itsetunnon omaavana kaverina, koska hän ei tämmöisistä joidenkin kuuntelijoiden uskottavuusprobleemista ja Amoralin ex-fanien pilkasta piittaa eikä inise julkisesti. Hän ei pelkää vaan etenee omalla linjallaan.

        Jos multa kysytään, Lassi olisi osoittanut enemmän anarkistista luonnetta jatkamalla Idolsissa ja soittamalla kuitenkin omassa bändissään muulloin pelkäämättä arvostelua. Arvostelua kun tulee väistämättä aina jostain, ei kaikkia vaan voi miellyttää!

        Hänhän on uskottava molemmissa, mikä ei monilta onnistu. Ei musiikkigengren ylitysvierailut vie kenenkään uskottavuutta, vaan ne antavat viitteitä artistin monipuolisuudesta ja taidosta. Epäuskottavuus tulee siitä, kun näkee kilometrien päähän, että artisti teeskentelee. Lassi ei teeskentele laulaessaankaan.


      • hiphop...
        Kukkahattusetä kirjoitti:

        "Lassi olisi Idols voittajana luultavasti pystynyt jatkamaan myös lonkerobändinsä kanssa, mutta uskottavuus olisi rapistunut. Hippiprogebändi, jonka soittajana on Idolsista esiin noussut hemmo? Osa Amoralinkin entisistä kannattajista paheksuu Arin sisäänottoa, näin esimerkkinä."

        Uskottavuus on mielenkiintoinen juttu. Minusta termi on jotenkin epämääräinen kun se erotetaan esim. järjestelmiä tai vaihdantataloutta analysoitaessa. Jos puhutaan uskottavuudesta musiikissa, niin pitäisi kyllä määritellä, kenen silmissä tai edessä tuota uskottavuutta pitää todistella. Sehän on viime kädessä vaan subjektiivinen mielipide ja tunne.

        Jos puhutaan taiteilijan uskottavuudesta, niin tuskin Amoral olisi ottanut keulakuvakseen vaikka Tapani Kansaa vaan päätyivät Ariin. Ehkä he määrittelivät bändin uskottavuuslinjan kun kerran itse tekevät musiikkinsa ja päättivät muuttaa linjaansa, koska eivät ITSE OLLEET TYYTYVÄISIÄ murinalauluun. Osa tietysti ei pidä bändiä enää uskottavana, koska ei pidä Koivusesta, mutta luulen että se on pelkästään arvostelijoiden oma ongelma, eikä Arin ja Amoralin. He vaan porskuttavat eteen päin ja ottavat riskejä. Ari lisäksi pitää jalkaa toisenkin oven välissä tekemällä keikkaa muidenkin kanssa.

        Itse pidän Aria rohkeana ja hyvän itsetunnon omaavana kaverina, koska hän ei tämmöisistä joidenkin kuuntelijoiden uskottavuusprobleemista ja Amoralin ex-fanien pilkasta piittaa eikä inise julkisesti. Hän ei pelkää vaan etenee omalla linjallaan.

        Jos multa kysytään, Lassi olisi osoittanut enemmän anarkistista luonnetta jatkamalla Idolsissa ja soittamalla kuitenkin omassa bändissään muulloin pelkäämättä arvostelua. Arvostelua kun tulee väistämättä aina jostain, ei kaikkia vaan voi miellyttää!

        Hänhän on uskottava molemmissa, mikä ei monilta onnistu. Ei musiikkigengren ylitysvierailut vie kenenkään uskottavuutta, vaan ne antavat viitteitä artistin monipuolisuudesta ja taidosta. Epäuskottavuus tulee siitä, kun näkee kilometrien päähän, että artisti teeskentelee. Lassi ei teeskentele laulaessaankaan.

        Arvostelu on kuitenkin edelleen eri asia kuin pilkka ja väheksyntä, jonka kohteeksi Idols-tähdet usein myös joutuvat.

        Kumma kun aina tulee esiin tuo Ari Koivunen... Itse olen Arista sitä mieltä, että tietää mitä haluaa ja se on hyvä. Mutta rohkeudesta en tiedä. Kyllähän se on julkisestikin joskus valitellut kohteluaan, ja kuulemma lukenut itseään koskevia keskusteluja. Kutsunut netissä kirjoittelijoita "tolloiksi teineiksi" jne.
        Ja välistä käynyt sivuillaan avautumassa faneilleen että "kyllä mä kestän kaiken sen paskan mitä niskaan kaadetaan!"
        Jolloin faneilta tulee takuuvarmasti ylistystä tyyliin, "ei voi kuin ihailla sun asennetta" jne.

        Minusta tämä ei kerro hyvästä itsetunnosta vaan epävarmuudesta. Siis se, että menee varta vasten hakemaan selkään taputteluja ja ihkuttavia kommentteja sieltä mistä niitä aina varmsti saa.
        Joka tapauksessa jos edellyttää että muiden täytyy kestää se mitä Ari itse sanoo ja kommentoi, on turha tehdä suurta numeroa siitä miten urheasti itse kestää kaiken...

        Ari on kyllä kaikin puolin kiehtova kaveri, kuten Lassikin.

        En menisi kumpaakaan kutsumaan varsinaisesti pelkuriksi, kun ei kuitenkaan henkilökohtaisesti tunne. Arin tosin olisi ehkä kuitenkin kannattanut lähteä omille teilleen. Kuten Toni Virtanenkin sanoi, tehdä omannäköisensä levy.
        Arille kuulemma tuli voiton jälkeen rock-piireistä neuvoja, että kannattaisi vetäytyä treenaamaan bändin kanssa ja tulla jonkin ajan päästä esiin valmiin matskun kanssa, jo julkisuutta ja faneja saaneena, eikä tehdä nopealla aikataululla Idols-levyä, josta jää ikuinen leima.

        Silloin oli varmaan jo myöhäistä perääntyä. Mutta itse pitäisin parempana että seurataan sitä omaa linjaa ekasta levystä lähtien. Se kuitenkin määrää suunnan aika pitkälle. Idols-tähtien ensilevyjen tarkoituksena on kuitenkin vain ja ainoastaan tuottaa mahdollisimman paljon rahaa. Ja siksi ne tehdään nopealla aikataululla.


      • Kukkahattusetä
        hiphop... kirjoitti:

        Arvostelu on kuitenkin edelleen eri asia kuin pilkka ja väheksyntä, jonka kohteeksi Idols-tähdet usein myös joutuvat.

        Kumma kun aina tulee esiin tuo Ari Koivunen... Itse olen Arista sitä mieltä, että tietää mitä haluaa ja se on hyvä. Mutta rohkeudesta en tiedä. Kyllähän se on julkisestikin joskus valitellut kohteluaan, ja kuulemma lukenut itseään koskevia keskusteluja. Kutsunut netissä kirjoittelijoita "tolloiksi teineiksi" jne.
        Ja välistä käynyt sivuillaan avautumassa faneilleen että "kyllä mä kestän kaiken sen paskan mitä niskaan kaadetaan!"
        Jolloin faneilta tulee takuuvarmasti ylistystä tyyliin, "ei voi kuin ihailla sun asennetta" jne.

        Minusta tämä ei kerro hyvästä itsetunnosta vaan epävarmuudesta. Siis se, että menee varta vasten hakemaan selkään taputteluja ja ihkuttavia kommentteja sieltä mistä niitä aina varmsti saa.
        Joka tapauksessa jos edellyttää että muiden täytyy kestää se mitä Ari itse sanoo ja kommentoi, on turha tehdä suurta numeroa siitä miten urheasti itse kestää kaiken...

        Ari on kyllä kaikin puolin kiehtova kaveri, kuten Lassikin.

        En menisi kumpaakaan kutsumaan varsinaisesti pelkuriksi, kun ei kuitenkaan henkilökohtaisesti tunne. Arin tosin olisi ehkä kuitenkin kannattanut lähteä omille teilleen. Kuten Toni Virtanenkin sanoi, tehdä omannäköisensä levy.
        Arille kuulemma tuli voiton jälkeen rock-piireistä neuvoja, että kannattaisi vetäytyä treenaamaan bändin kanssa ja tulla jonkin ajan päästä esiin valmiin matskun kanssa, jo julkisuutta ja faneja saaneena, eikä tehdä nopealla aikataululla Idols-levyä, josta jää ikuinen leima.

        Silloin oli varmaan jo myöhäistä perääntyä. Mutta itse pitäisin parempana että seurataan sitä omaa linjaa ekasta levystä lähtien. Se kuitenkin määrää suunnan aika pitkälle. Idols-tähtien ensilevyjen tarkoituksena on kuitenkin vain ja ainoastaan tuottaa mahdollisimman paljon rahaa. Ja siksi ne tehdään nopealla aikataululla.

        Kiva, kun joku keskustelee asiallisesti. Kiitos kommentista!

        Tosiaan sitä pilkkaa ja väheksyntää saa lähes jokainen tavis, joka uskaltautuu edes viideksitoista minuutiksi julkisuuteen tai pyrkii vihreämmälle oksalle. Toisaalta on onneksi aina enempi niitä, jotka tykkää.

        Jos olen Lassia haukkunut pelkuriksi, niin otan kyllä sanani takaisin (en ole muistaakseni nimitellyt). Ei hän pelkuri ole, vaikka pelkää ja vetäytyy turvallisiin asemiin rumpujensa taakse. Se, että pelkää valtavaa muutosta on aivan normaali reaktio. Mutta arvelinkin syyksi sitä, että Lassilla ei ole takanaan sellaista määrää hyviä kavereita ja läheisiä ihmisiä kuten esimerkiksi Arilla. Kyllä ihminen uskaltaa ja pystyy, kun tietää että joku uskoo ja kannustaa.

        Uskon, että Lassilla on tulevaisuus äänensä turvin, jos hän sen option vielä käyttää. Jospa hän tulisi ensi kerralla Idolsiin, jos bändi ei pysy kasassa tai Lassi kokee muuten bänditouhut epämielekkääksi. Hänellä on aivan mahtava ääni, joka pääsisi oikeuksiinsa oikeanlaisen musiikin parissa ja hän voisi ilahduttaa niin monia äänellään. Haluaisin myös hänelle taloudellista turvallisuutta ja hyvinvointia. Bändin kanssa hän tuntuu musiikillisesti olevan heikoilla, vaikka itse tunteekin olevansa henkisesti vahvemmilla.

        Mitä tulee Ariin, on mielenkiintoista, että Arista on tosiaan tullut semmoinen yksikkö, johon kaikkia muita aina verrataan eikä juuri ole keskustelua ilman Aria. Kyllä se kertoo jotain niidenkin ihmisten mielikuvista, jotka ei Arista tykkää. Itse tykkään Arista, ja arvostan niitä ominaisuuksia, joita hänellä on: suoraselkäisyyttä, rehellisyyttä ja korkeaa työmoraalia, peräänantamattomuutta ja sitkeyttä. Mutta hänellä on myös paljon tukea ja tuo upea, uniikki ääni ja uskomaton eläytymiskyky, jolla hän pystyy sulattamaan ihmiset pehmeiksi. Hänellä on myös näitä heikkouksia, mutta niin on meillä kaikilla. Hän on myös vielä nuori, joten Siperia opettaa häntä kuten kaikkia muitakin.


      • Hihi,
        Kukkahattusetä kirjoitti:

        Kiva, kun joku keskustelee asiallisesti. Kiitos kommentista!

        Tosiaan sitä pilkkaa ja väheksyntää saa lähes jokainen tavis, joka uskaltautuu edes viideksitoista minuutiksi julkisuuteen tai pyrkii vihreämmälle oksalle. Toisaalta on onneksi aina enempi niitä, jotka tykkää.

        Jos olen Lassia haukkunut pelkuriksi, niin otan kyllä sanani takaisin (en ole muistaakseni nimitellyt). Ei hän pelkuri ole, vaikka pelkää ja vetäytyy turvallisiin asemiin rumpujensa taakse. Se, että pelkää valtavaa muutosta on aivan normaali reaktio. Mutta arvelinkin syyksi sitä, että Lassilla ei ole takanaan sellaista määrää hyviä kavereita ja läheisiä ihmisiä kuten esimerkiksi Arilla. Kyllä ihminen uskaltaa ja pystyy, kun tietää että joku uskoo ja kannustaa.

        Uskon, että Lassilla on tulevaisuus äänensä turvin, jos hän sen option vielä käyttää. Jospa hän tulisi ensi kerralla Idolsiin, jos bändi ei pysy kasassa tai Lassi kokee muuten bänditouhut epämielekkääksi. Hänellä on aivan mahtava ääni, joka pääsisi oikeuksiinsa oikeanlaisen musiikin parissa ja hän voisi ilahduttaa niin monia äänellään. Haluaisin myös hänelle taloudellista turvallisuutta ja hyvinvointia. Bändin kanssa hän tuntuu musiikillisesti olevan heikoilla, vaikka itse tunteekin olevansa henkisesti vahvemmilla.

        Mitä tulee Ariin, on mielenkiintoista, että Arista on tosiaan tullut semmoinen yksikkö, johon kaikkia muita aina verrataan eikä juuri ole keskustelua ilman Aria. Kyllä se kertoo jotain niidenkin ihmisten mielikuvista, jotka ei Arista tykkää. Itse tykkään Arista, ja arvostan niitä ominaisuuksia, joita hänellä on: suoraselkäisyyttä, rehellisyyttä ja korkeaa työmoraalia, peräänantamattomuutta ja sitkeyttä. Mutta hänellä on myös paljon tukea ja tuo upea, uniikki ääni ja uskomaton eläytymiskyky, jolla hän pystyy sulattamaan ihmiset pehmeiksi. Hänellä on myös näitä heikkouksia, mutta niin on meillä kaikilla. Hän on myös vielä nuori, joten Siperia opettaa häntä kuten kaikkia muitakin.

        "Hän on myös vielä nuori..." Ihmeen kauan on pysynyt "nuorena".
        Koop on 1 1/2 kuukautta Aria vanhempi eikä kukaan vetoa siihen että hän on vielä niin nuori ...


      • Kukkahattusetä
        Hihi, kirjoitti:

        "Hän on myös vielä nuori..." Ihmeen kauan on pysynyt "nuorena".
        Koop on 1 1/2 kuukautta Aria vanhempi eikä kukaan vetoa siihen että hän on vielä niin nuori ...

        "Hän on myös vielä nuori..." Ihmeen kauan on pysynyt "nuorena".
        Koop on 1 1/2 kuukautta Aria vanhempi eikä kukaan vetoa siihen että hän on vielä niin nuori ""

        Ikäkysymys on varmaan riippuvainen arvioijan näkökulmasta. Meikäläisen perspektiivistä Koop on myös nuori...alta kolmikymppisiä kai kaikki edellä mainitut ovat, vai kuinka?

        Koop on ehkä ollut vanha jo syntyessään. =) Tarkoitan tätä tietty leikilläni, lähinnä tyyliseikkojen takia. Hän näyttää keski-ikäiseltä ja edustaa myös aikuisempaa pop-tyyliä. Aria pitää nuorempana, vaikka lienee hänkin on ainakin 26??? Niin se aika vaan menee... :-/


      • hihii,
        Kukkahattusetä kirjoitti:

        "Hän on myös vielä nuori..." Ihmeen kauan on pysynyt "nuorena".
        Koop on 1 1/2 kuukautta Aria vanhempi eikä kukaan vetoa siihen että hän on vielä niin nuori ""

        Ikäkysymys on varmaan riippuvainen arvioijan näkökulmasta. Meikäläisen perspektiivistä Koop on myös nuori...alta kolmikymppisiä kai kaikki edellä mainitut ovat, vai kuinka?

        Koop on ehkä ollut vanha jo syntyessään. =) Tarkoitan tätä tietty leikilläni, lähinnä tyyliseikkojen takia. Hän näyttää keski-ikäiseltä ja edustaa myös aikuisempaa pop-tyyliä. Aria pitää nuorempana, vaikka lienee hänkin on ainakin 26??? Niin se aika vaan menee... :-/

        Aivan oikein, molemmat täyttävät ennen kesää 27. Eivät siis sillä tavalla nuoria, että sitä voisi käyttää tekosyynä yhtään mihinkään. Vaikka meikäläisenkin perspektiivistä he ovat nuoria vielä kauan...


    • locknloll

      Mieletöntä analyysia.

    • Kukkahattuäijä

      Kukkahattusetä kirjoittaa, tälle palstalle epätyypillisen, asiallisesti.Ilmeisesti kyseessä on pitkän linjan musiikin harrastaja tai ainakin kuuntelija.

      • Kukkahattusetä

        Kukkahattuäijälle:

        Kiitos kommentista! Kulttuurintutkimusta ja silkkaa kannattavuuslaskentaa. ;) Siinä se.

        Pidän hyvänä sitä, että Lassi on vielä todella nuori, ja ehtii kyllä viisastua. Siperia opettaa eikä oikeastaan muuta kautta mitään opikaan.


    • locknloll

      Minusta tämä idols-ehdokkaiden psykologisointi menee liian pitkälle.

      • Kukkahattusetä

        "Minusta tämä idols-ehdokkaiden psykologisointi menee liian pitkälle."

        Ainahan ihmisen toiminnalla on joku motiivi.


      • locknloll
        Kukkahattusetä kirjoitti:

        "Minusta tämä idols-ehdokkaiden psykologisointi menee liian pitkälle."

        Ainahan ihmisen toiminnalla on joku motiivi.

        Mikä oma motiivisi on arvailla muiden motiiveja? :)


      • Kukkahattusetä
        locknloll kirjoitti:

        Mikä oma motiivisi on arvailla muiden motiiveja? :)

        "Mikä oma motiivisi on arvailla muiden motiiveja? :) "


        Uteliaisuus, tiedonhalu. :)


    • ...

      Uskottavuudesta vielä. Omissa silmissäni Lonkerotyyny ei ole yhtään sen huonompi tai parempi Lassin käväistyä Idolssissa, mutta monet saattavat ajatella toisin. Henkilö, joka on saanut huomattavaa julkisuutta ja kenties varallisuutta, menettää lähes väistämättä arvostuksensa niin sanotuissa alapiireissä. Kenties ihmiset tuntevat itsensä pettyneiksi, kun heidän ikoninsa "turmeltuu" maineen johdosta. Metallicakin tekee nykyään "paskaa poppia"-jos he soittaisivat samaa musiikkia ilman valtavirran huomiota, suhtauduttaisiinko samoin?

      Minustakin Arilla on kiinnostava ääni, vaikkei hänen musiikkinsa ikinä ole sen kummempia tunteita herättänyt. Arin julkisuuskuvasta en tiedä mitään, sillä seuraan harvoin sen tyyppisiä lehtiä jotka sen pönkittämiseen keskittyvät.

      Lassi on oikein suloinen poika ja laulaa kauniisti, toivon että hän levyttää jossain vaiheessa. Solitude-biisi ei ollut aivan niin sensaatiomainen kuin oletin, kenties kielikynnys oli esteenä.

    • Goodhelm

      Realisteilla on varma toimeentulo, Idealistit jää historiaan.

      • kampaaja telakalla

        Jep. Lassi jää historiaan rintamakarkuruudesta. Vei esmes Vilikasperilta mahdollisuuden levyttää yhteiselle levylle kieroilunsa takia. Tosi paska temppu. On ikävä jäädä historiaan jonkun nolon jutun takia. Ei silti onhan Johanna Tukiainenki kuuluisa ja jää saletisti historiaan.


      • Lassi-fani
        kampaaja telakalla kirjoitti:

        Jep. Lassi jää historiaan rintamakarkuruudesta. Vei esmes Vilikasperilta mahdollisuuden levyttää yhteiselle levylle kieroilunsa takia. Tosi paska temppu. On ikävä jäädä historiaan jonkun nolon jutun takia. Ei silti onhan Johanna Tukiainenki kuuluisa ja jää saletisti historiaan.

        Mä ihastuin aivan täysin Lassin persoonaan ja mahtavaan ääneen!!! Petyin kovasti, kun hän jätti kisan kesken.
        Jostain lehdestä luin, että hän on kärsinyt kiusaamisesta koko ikänsä.

        Haluaisin sanoa Lassille, että OLET HELMI. Sinulla on ääni ja karisma, joilla voit tavoittaa suuren kuulijakunnan. Älä anna kiusaamisen seurausten lannistaa sinua. Hae apua, jos sinulla on pelkoa, jännittämistä tms. Silmistäsi näen, että olet vahva kaveri! Voit päästä laulusi avulla ihan toisiin atmosfääreihin kuin kiusaajasi. Olet todella lahjakas. Terveisin ihailijasi.


    • Ylihehkutusta

      Ylihehkutettu Lassi. Ei edes muistanut laulujensa sanoja. Lopetti, kun ei ollut oikeaa kiinnostusta tehdä töitä sen eteen että pääsisi jonnekin. Jos Lassilla ei olisi viiksiä ei häntä olisi hehkutettu uudeksi Kari TApioksi. Kari Tapiolla oli paljon hienompi ja persoonallisempi ääni kuin Lassilla

      • Arvuuttelija

        Lassilla on kuitenkin yksi etu Kari Tapioon nähden. Koetas arvata mikä.


      • ....
        Arvuuttelija kirjoitti:

        Lassilla on kuitenkin yksi etu Kari Tapioon nähden. Koetas arvata mikä.

        Lassilla ei ole mitään etua Kari Tapioon nähden. Lauluääntä ja laulutaitoja ei voi verratakaan kyseiseen henkilöön. Heitä yhdistää ainoastaan viikset. Jone Nikula se kehtaa verrata Kari Tapioon pelkkien viiksien takia. Siinä on muuten mies joka ei laulamisesta mitään älyä


    • Lassin viikset voitt

      JOs Lassilla ei olisi myöskään viiksiä, ei häntä olisi noteerattu millään lailla. Se kun on erikoisuutta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe