Miten pääsee laivalle töihin ilman koulutusta

laivalle duu.....

Moikka.
Olen kiinnostunut tekemään laivalla töitä,minkalaisia eri vaihtoehtoja tai työmahdollisuuksia minulla on? Olen aikaisemmin ajanut kuorma-autoa ja ollut varastoalalla. mistä saisin lisätietoo eirillaisista työtehtävistä laivoista? rahti ja matkustuslaivoista? kielitaitoni on vain suomi ja hyvin heikko englanti.
jos olet ollut aikaimmin laivalla töissä? kerrotko kokemuksia. saa myös meilata [email protected]
kiitos

53

16010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus ollu

      Ei taida onnistua nykyään

    • saman kokenu

      kyllä se muuten onnistuu ! se on mentävä suoraan varustamoon ja kertoo nää
      samat asiat ja antaa ymmärtää että nyt ei ole tupauuno tai alkkis kyseeessä
      vaan ihan normi työtä pelkäämätön mies joka ei ole sidottu mihinkään siis mene varustamoihin ja ole siisti ja tee selväks että osaat jotain ?esim ajaa
      k-autoa sitoa lastia etkä ole allerginen maalille tai polttoaineille
      sitte henk-koht asennoidu siihen et mä otan ton jobin !

      • shang ai ai

        Orjakontrahtejahan saa aina jos rupeaa paronaorjaksi muutamalla ekulla.


    • Myöskin kokenut

      Saman kokenut? Voi vittu mikä uuno...

    • sinne vaa........

      Kyllä nykysin pätevyyksiä ja kursseja pitää olla suorittettuna mutta kannattaa soittaa varustamoille ja kysellä neuvoa,varmasti osaat kuorman sitoa jos kuorma-autoo oot ajanu vuosia, laivalla on monenlaisia työtehtäviä kannattaa kysellä mahdollisuuksista.

      • Anonyymi

        Näin se on, ennen riitti et olit 2vko semiselvinpäin ja töitä sai menemällä satamiin/rahtitoimistoihin mutta nykyään tarvitaan joko kokemusta tai jonkinlaista alan koulutusta. Ulkomailla helpompi saada hommia ja palkatkin on parempia esim Norja


    • abidjan

      EI MITENKÄÄN

    • fddfdfdfdfdfdf

      laivaduunit on fyysisesti raskasta ja huono liksa mut kuulemma tosi mukavaa ja mielekästä,ei muutaku luuri käteen ja soittelemaan.

      • Anonyymi

        Ei perheelliselle mikään optimaalinen homma carsinkin jos on pitkiä pätkiä poissa ja satamat ympäri maailmaa...satamat täynnä työskenteleviä tyttöjä ;)


    • iloinen konemies

      kyllä se on kuulkaas niin että ennenkuin laivalle pääsee töihin pitää olla paperit kunnossa. Eli turvallisuus,ensiapu,pelastautuminen,palontorjunta. Ja pitäähän henkilöllä olla työtä vastaava koulutus eli kyllä koulun penkki kutsuu jos seilaamaan halajaa. Ei tänne niin vaan tulla hanttihommiin niinkuin naapurin puusavotalle. Mutta lisätietoa löytyy esimerkiksi rauman merikoulun nettisivuilta tai merimiesunionin sivuilta.

      Ja fddfdfdfdfdfdf, työn raskaus ja liksa vaihtelee aika paljon jobeittain ja siitä kuinka kauan on seilannut.

      • Anonyymi

        Tuo väittämäsi ei pidä paikkaansa,minä olen suurtalouskokki ammatiltani,ollut 5 vuotta hotellin keittiössä kokkina,sitten soitin Finnlinesille ja heti pääsin rahtilaivan keittiöön duuniin,en siis ole käynyt merialan koulua,kielitaito on mikä on siis heikko hyvin pärjännyt.nyt alkaa 11 vuosi finnlinesillä.palkka 5875e/kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo väittämäsi ei pidä paikkaansa,minä olen suurtalouskokki ammatiltani,ollut 5 vuotta hotellin keittiössä kokkina,sitten soitin Finnlinesille ja heti pääsin rahtilaivan keittiöön duuniin,en siis ole käynyt merialan koulua,kielitaito on mikä on siis heikko hyvin pärjännyt.nyt alkaa 11 vuosi finnlinesillä.palkka 5875e/kk.

        Tietysti.
        Minäkin olen viikkarin pääkokki enkä ole käynyt kuin emäntäkoulun Lumijoella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo väittämäsi ei pidä paikkaansa,minä olen suurtalouskokki ammatiltani,ollut 5 vuotta hotellin keittiössä kokkina,sitten soitin Finnlinesille ja heti pääsin rahtilaivan keittiöön duuniin,en siis ole käynyt merialan koulua,kielitaito on mikä on siis heikko hyvin pärjännyt.nyt alkaa 11 vuosi finnlinesillä.palkka 5875e/kk.

        ''...palkka 5875e/kk.''

        Sisältää Erittäin Hyvänmiehen lisän;)


    • imjector

      Mennääkö nykyisin laivalle töihin? Ennen otettiin jobi, mönsträttiin ja se oli palvelua sen jälkeen

    • skönesköneskönehäh

      Niin on vieläkin. Jos menee junkiksi niin ei se ole sen kummempaa kuin jos menee raksalle lautapojaksi. Kyllää työ tekijääsä opettaa. Taitaa olla vain noita tyättömiä skönejä täällä jokka kehuu ja vaahtoo muka jostain koulutusvaatimuksista. Ei kait siinä ruosteen hakkaamisessa mitää opiskelua trvita.

    • :-)

      Jäniksenä?

    • tyhmä

      kyllä kaikilla laivoilla joilla oon itte ollu niin on noita paperit tarvinnu olla. Enkä edes oo kun keittiössä. Sain sen käsityksen että kun saa noi basic training paperit kuntoon niin puolessa vuodessa saa puolimatruusin paperit. En tosin oo varma. Mutta noista vaadittavista papereista lueskele STCW jutut.

    • miten on

      Entäs jos on 12 vuotta seilannut aikoinaan matruusina 10 vuotta sitten viimeinen laiva,ikää on 41 vuotta saako jobin vielä ilman kouluja,ei ahteriinjäämisiä eikä lemppuja?

      • Gubben the real one

        Försök på di svenske :D


      • Iso ympyrä

        Pistä se korkki kiinni heti, niin voi onnistua, mutta tuskin...


    • Lauri Espoosta

      Ai Junkin jobin saa, vaikkei olisi mitään turvallisuus yms. koulutuksia?
      Kuinkas se osuu siihen, että Junkin jobia ei ole ollut enää aikoihin?
      Ne kadonneet jobit, niinko Purjeenneuloja, Timpuri, Poosu, Junkki, Dunkki, Sorvi, Konstaapeli, Opis ja mitä noita olikaan, ne kaiki ovat avoinna, kaikille merille halaaville, kannattaa kysellä varustamoista :)

    • Ex styr Mt channel D

      Kaveri taitaa olla lukenut jonku 60- luvun dekkarin, jossa mentiin kajakkii hakee jobi kaijalta. ei ole mun seilausural tapahtunu.

      Muuten tunteeko kukaan Kokkistuju Simo Suomista?

      • bhll

        Viimeksi nähdessä (2-3v sitten) Simo oli Paraisten kalkkilaiva Envikissä.


    • haaveilija "-"

      mäki tahtoo laivalle töihin. se olis huima seikkailu ja vaatii veronsa. ikää on vain 19 ja yks vuosi koulua vielä jäljellä.. puhun suomea ja hyvin vähän enkkua...
      silti toivoisin pääseväni sinne :)

    • suitkeissi

      Pullokalle passenseeriin.

      • reterik

        byssaan ainoastaan merim.lääk.tod. ja ruuanlaittotaito,thats shit


    • kokemusta on

      Älä lähde merille.Siellä kelluu purkissa joukko laitostuneita kusipää juoppoja.Sit sustakin tulee sellanen

    • Pöhölö

      Kumiveenelle pääsee aina hommiin.

    • Ei_ilman_tutkintoa

      Merimiesammattikoulu piti käydä että pääsi edes jungmanniks eli junkiksi eli laivapojaksi. Seuraavaksi seilauskokemuksen kartuttua pääsi puolimatruusiksi ja sitten joskus matruusiksi. Nykyään ei junkkeja enää ole.
      Eli peruskoulutus ym. lisäkurssit tulee olla käytynä jos laivalle töihin mielii.

      • apinapuomi

        Eka jobi ahterikallena sen jälkeen shiftasin jungmanniksi-lättämatruusina -matruusina-pumppuna-timppana -poosuna-poosuyt-eäkkeelle 55v. yksi svenski- 3 normannia- loput härmäläisiä. Ei mitään merimiesammattikouluja. Tietysti piti käydä niitä palokoulutuksia öpiksessä ja täysin hyödytön yt-kurssi missä ei kyllä tullut eteen mitään uutta ,pelkkää rahastusta, mutta redarihan ne kurssit maksoi.pummpuna olin seiskytluvulla ni ei tarvinnu mitään hölynpölyn tankkikursseja käydä. kerran tuli kenkää kun jäin ahteriin. Kun tulin seikkailuiden jälkeen härmään ja pistin nimen stadinmyllyn timpanlistalle ni viikon päästä huudossa huus saman redarin botskiin timpan jobia ja kun olin ainoa timppa huudossa ni piruuttani vastasin huutoon, menin hakemaan jobilappua ni sano mulle että soitti jo konttoriin ja sanoi että olivat sanoneet että ei ongelmaa saa jobin,ja sanokaa että tulee käymään konttorilla huomenna hakemaan lentoliput,rahaa ja postin kun on ainoa menijä laivaan, ja niin ne seikkailut jatkuivat :)


      • vmtt
        apinapuomi kirjoitti:

        Eka jobi ahterikallena sen jälkeen shiftasin jungmanniksi-lättämatruusina -matruusina-pumppuna-timppana -poosuna-poosuyt-eäkkeelle 55v. yksi svenski- 3 normannia- loput härmäläisiä. Ei mitään merimiesammattikouluja. Tietysti piti käydä niitä palokoulutuksia öpiksessä ja täysin hyödytön yt-kurssi missä ei kyllä tullut eteen mitään uutta ,pelkkää rahastusta, mutta redarihan ne kurssit maksoi.pummpuna olin seiskytluvulla ni ei tarvinnu mitään hölynpölyn tankkikursseja käydä. kerran tuli kenkää kun jäin ahteriin. Kun tulin seikkailuiden jälkeen härmään ja pistin nimen stadinmyllyn timpanlistalle ni viikon päästä huudossa huus saman redarin botskiin timpan jobia ja kun olin ainoa timppa huudossa ni piruuttani vastasin huutoon, menin hakemaan jobilappua ni sano mulle että soitti jo konttoriin ja sanoi että olivat sanoneet että ei ongelmaa saa jobin,ja sanokaa että tulee käymään konttorilla huomenna hakemaan lentoliput,rahaa ja postin kun on ainoa menijä laivaan, ja niin ne seikkailut jatkuivat :)

        Ammattikoulu tuli pakolliseksi joskus 70-luvun lopulla. Sitä ennen oli muutama vuosi kun pääsi listalle ilman kouluakin mutta koulun käyneet oli etusijalla jobeja jaettaessa.


    • TramontanaTheRealOne

      Nyt näin ikäloppuna halajan Nilsun ristelylle :D

    • Koulujakäynyt

      Vanhoissa meriromantiikkaa pursuavissa romaaneissa merille on lähdetty pikkupoikana ilman mitään koulutusta. Ilmeisesti jotkut luulevat että näin olisi vielä nykyäänkin.
      Vuosikymmeniin enää ei laivoille ole päässyt töihin ilman alan koulunkäyntiä.

    • TramontanaTheRealOne

      Pakko päästä Nilsun risteilylle.

    • Anonyymi

      Minun. Nimi on ( faisa Abdi cosmaan
      Asun Suomessa Hämeenlinna. Puhelin: 0465887001 ( säköposttiosoitte) on ( [email protected]). Olen kiinnostunut tekemään laivalla töitä,minkalaisia eri vaihtoehtoja tai työmahdollisuuksia minulla on? Siivous työ ennen olin olut asaa aikainen työ. Mutta minä haluan siivoutö laivalla jos minä tykää ja Olin valmis peruskoulu ja mun Suomi kieli taito hyvää ja myös Englanti kielihyvää kiitos moika terveisin

      • Anonyymi

        Duunaa paprut kondikseen ja heitä nimi listalle myllyyn ja huutoon kyttäämään jobia ;)


    • Anonyymi

      Kyl muuten onnistuu,voit ensin hakea esim siljalle,vikinglinelle keittiö työhön harjoittelemaan ja siellä työharjoittelu auttaa eteenpäin minä olin siljalla keittiössä 2kk työharj ja nyt finnlinesillä pääkokkina,Kokkikoulun kävin vuonna 1999 ja nyt pääkokkina joten tarvitset koulutuksen ei me sinua oteta finnlinesille jos et ole saanut ammattia.

      • Anonyymi

        Entä jos minä olenkin Grimaldien perheystävä, ja näin ollen pääsen vetämään välistä?


    • Anonyymi

      Ei mitenkään, koska ei ole enää höyrylaivojakaan, joihin pääsi esim. hiilenheittäjäksi (kolilemppariksi) vaikka olisi käynyt kiertokoulunsakin väärinpäin!

    • Anonyymi

      Mene varustamoihin ja sanot että haluat laivalle työhön siellä kyllä kerrotaan sitten mitä papereita tarvitset tai pääsetkö heti,mutta en usko että onnistuu,ellei ole joku sillipurkki Tanskasta jonne voit päästä perkaamaan silliä,ja olemaan raavaiden miesten panopuu

      • Anonyymi

        Niin jospa näpsäytää vähän sormia yhteen ja pitää osata puhua olla diplomaattinen jos ei saa. Mitään heittää härän häntää


      • Anonyymi

        Siis ei mihinkään länsimaiseen varustamoon vaan jonnekin kaukoitään.


    • Anonyymi

      Kouluttautumalla.

    • Anonyymi

      Opiskele vaikka rannikkolaivurin kurssi netin kaytta aluksi.

      • Anonyymi

        Aloittajan kysymyksestä on jo yli kymmenen vuotta. Eiköhän asia ole hänelle myös selvinnyt.


      • Anonyymi

        Rannikkolaivurin pahveilla pääsee matkustaja-alukseen lippukassan kautta, muihin laivoihin ei ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannikkolaivurin pahveilla pääsee matkustaja-alukseen lippukassan kautta, muihin laivoihin ei ollenkaan.

        Entäs jos on avomerilaivurin paperi. Saako sitten matkustaa Tallinnaan asti?


    • Anonyymi

      Kyllä kuorma-auton ajokokemuksella helposti osaa ajaa vaikka valtamerilaivaa. Ainakin peruuttaminen on helpompaa ja silloinhan ainakin jo perämiehen paperit tulee helposti tuosta vain sormia napsauttamalla. On nääs omaa kokemusta.

      • Anonyymi

        🥱🥱🥱


    • Anonyymi

      Kyllä kuorma-auton ajotaidoilla hyvin ajelee laivojakin. Siitä vaan kipikapin lähimpään satamaan valitsemaan sopivaa paattia.

      • Anonyymi

        11 vuotta kulunut aloituksesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        11 vuotta kulunut aloituksesta...

        Onko asiat miksikään muuttuneet?


      • Anonyymi

        Matkustajalaivan ajamiseen kylläkin tarvitaan linja-autokortti ja 23 vuoden ikä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe