Kävin tänään neuvolassa ja järkytyin. Nyt on raskausviikkoja 19 6, ja kuukaudessa painoa pamahtanu 3,3kg. Tätä ennen ei oo noussu yhtään... Huhhuh, tainnu syödä kuitenkin liikaa. Nyt vasta viikon syönyt terveellisesti ja niin, että jää aina 200-300kcal miinukselle, ja aloittanut taas lenkkeilyn alkuväsymyksen jälkeen. Pitää näköjään jatkaa tätä kauemmin, en halua raskauskiloja ja miinuksellekkin saa jäädä synnytyksen jälkeen!
Kyselisin muiden odottajien kokemuksia, paljonko on paino noussut suunnilleen noilla viikoilla? Tai ihan missä vaan raskauden vaiheissa, ois kiva tietää. :)
Painonnousunne?
78
833
Vastaukset
- ei laihdutusta
Hetkonen, oletko sitten roimasti ylipainoinen? Raskausaikana ei suositella laihduttamaan ja varsinkin jos olet normaalipainoinen niin tuo kuulostaa suorastaan vaaralliselta.
- Plus miinus nolla
Täällä H19 3 ja paino noin samoissa lukemissa kuin raskauden alkaessa, mutta alussa laski 5kg eli nyt on se 5kg tullut takaisin, ja lähikuukausina ei ihan tarvitsisi jatkaa samaa tahtia tuo nousu tai olen risteilyaluksen kokoinen lasketussa ajassa.
Ellet ole selvästi ylipainoinen, niin en minäkään suosittelisi syömään ALLE kulutuksesi, mutta siihen kulutukseen on hyvä tähtäillä. Minulla liikakiloja on reilu kymppi, joten sitä suuremmalla syyllä painonnousu saisi pysyä kohtuullisena - mutta laihtua ei raskausaikana tarvitse! - evelyn--
Ensimmäinen vastaaja, en nyt kysynyt tätä. Vauvalle ei ole vaarallista jos yrittää pitää painonsa samoissa lukemissa kuin lähtötilanteessa. Eihän se varsinaista laihduttamista ole, mutta pyrin syömään kulutukseni mukaan terveellisesti (lasken kalorilaskurissa) ja liikkumaan lähes päivittäin. Kummallekkaan meistä siitä ei ole mitään haittaa. Itseäni ei haittaa muutama lisäkilo raskauden aikana, mutta en halua kymmentä kiloa tämän painon päälle. Muutama kilo, noin viisi, lähtöpainoni päälle on tavoitteeni, se tuskin on vaarallista.
Enkä myöskään halua olla risteilyaluksen kokoinen lasketussa ajassa, olis kiva jos kilot jäis synnärille ja imetyksen aikana tulis lähtöpainosta miinusta jonkin verran! ;)
Lisää vastauksia!!- evelyn--
Korjaan vielä edelliseen, että pyrin siis syömään kulutukseni verran mutta usein jää tuo 200-300 miinusta jos ei ole kova nälkä. Turhaako sitä syö jos ei ole nälkä.
- sldfkjgaklejfhlake
5kg lähtöpainoon on kyllä suositusten mukaan liian nafti, ellet ole lähtöjään lihava, en sitten tiedä miten "vaarallinen". Vauva oheisrojut (kohtu, verimäärä, rintakudos, istukka jne jne) tekee keskimäärin 8-9kg, joten sitä alhaisempi painonnousu on periaatteessa laihtumista. Tätäkään ET kysynyt, mutta tämä on keskustelupalsta :)
- kiinnostaa vaan
Niin, no ei kysyttykään, mutta voisitko silti kertoa olitko tosiaan ylipainoinen jo lähtöpainossasi? Se ei ihan oikeasti ole järkevää yrittää rajoittaa painonnousua noin tiukasti jos olet normaalipainoinen.
- ..............
kiinnostaa vaan kirjoitti:
Niin, no ei kysyttykään, mutta voisitko silti kertoa olitko tosiaan ylipainoinen jo lähtöpainossasi? Se ei ihan oikeasti ole järkevää yrittää rajoittaa painonnousua noin tiukasti jos olet normaalipainoinen.
en usko että ap on ylipainoinen kun pitää noin tarkkaan kaloreita laskeskella, mutta tosiaan olis kiva tietää mikä hänen painoindeksinsä oli raskauden alussa? Itselläni se oli 25 eli yläppäässä enkä siltikään ressaa...
- entinen ylipainoinen
sldfkjgaklejfhlake kirjoitti:
5kg lähtöpainoon on kyllä suositusten mukaan liian nafti, ellet ole lähtöjään lihava, en sitten tiedä miten "vaarallinen". Vauva oheisrojut (kohtu, verimäärä, rintakudos, istukka jne jne) tekee keskimäärin 8-9kg, joten sitä alhaisempi painonnousu on periaatteessa laihtumista. Tätäkään ET kysynyt, mutta tämä on keskustelupalsta :)
mulle on aina tullut se 7-8kg ilman kontrolloitua syömistä,syön miten maistuu. Liikuntaa harrastan n 2 x vk sali/tanssi,autottomana tulee hyötyliikuttua päivittäin. Nyt rv 20 ja n 3kg tullut,uskoisin pysyvän alle 10kg. Painon pitäminen lähtöpainossa lienee aika sairaalloista. Jos on todella ylipainoinen on hyväksi terveellistää elintapojaan,yleensä turhien herkkujen pois jättäminen tiputtaa painoa mikä on ylipainoiselle hyvä asia. Raskauden/imetyksen jälkeen on loppuelämä aikaa laihduttaa.
- ....................
Mulla on paino alkanu nouseen nyt toisella kolmanneksella nopeemmin. Ekan kolmen kuukauden aikana tuli jotain 300 g viikossa, mut nyt on tullu 500-800g viikossa Eli enimmillään melkein 3 kiloa kuussa. Ei kannata liikaa stressata siitä. Koittaa vaan syödä terveellisesti ja vähemmän niitä herkkuja. Raskaus ei ole mikään missikisa eikä minusta kannata alkaa laihduttamaan, eikä varsinkaan syödä liian vähän! Minusta ei ole hyvä jos syöt ali kulutuksen, muista että nyt se kehittyvä sikiö ja se että hän saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet on tärkeämpi kuin se, että sinä pysyt tiukoissa mitoissa. Joskushan elimiöst voi kaiketi kerätä nestettäkin, joten kaikki tuo painonnousu ei välttämättä ole pelkkää läskiä. Paino nousee noin 12-18 kiloa raskauden aikana keskimäärin (näin on ainakin neuvolan oppaissa sanottu).
- kohtuus se kohtuus
no toi 3kg kuussa on sit toinen ääripää,sinun kyllä pikkusen tsekkaisin mitä naamaas vedät.
- evelyn--
Painoindeksini oli raskauden alussa 23,2, nyt se on 24,4. Ja edelleen vaikka useat sanoo ettei kannata rajoittaa, yritän pitää painonnousuni kurissa. Omista läskeistä se kuitenkin lähtee se muutama kilo. Enkä mielestäni kyllä todellakaan ole missään tiukoissa mitoissa mutta en halua että joka paikka levenee mahan myötä..
On se muuten kumma, kun miettii että köyhinä aikoinakin on vellillä ja perunoilla eletty, ja silti niitä lapsia pukkaa syntymään. Nyt jos syö monipuolisesti kulutuksensa verran ja liikkuu niin on sitte niiiii vaarallista että! Pientä maalaisjärkeä tähänkin.. :) Tiedän monta, ketkä ovat ollet jopa hoikkia, paljon hoikempia kuin minä, eikä heilläkään ole paino noussut kuin muutaman hassun kilon koko raskauden aikana. Ja terveitä vauvveleita on syntynyt. Tuskin sekään sitten niin hirvittävää on jos omista läskeistäni raskauden aikana kuluu kolme neljä kiloa.- Makuasioita, turha k
Ei se varmaan ole ihan hirvittävää, niin kuin ei sekään jos normaalipainoinen kerää sen 12-16kg raskauden aikana. Mut ei se silti suositeltavaa ole, ja se onkin sitten makuasia tähtääkö raskautensa ja vauvansa terveyden kanssa parhaaseen mahdolliseen vain "ei niin hirvittävään", itse ainakin ottaisin maaliksi sen ideaalin...
- Jenttuli:)
NO HALOO! JÄRKI KÄTEEN ITELLÄS! JO LAPSI PAINAA 3-4 kg istukka, napanuora mahd.nestettä kertyy, rintoihin ainakin kertyy rasvaa lisää. Kyllä niistä kiloista ainakin ite pääsin imetysaikana n. 3 kuukaudessa eroon, vaikka painoa tulikin "jopa" 12 kg, mikä ei sekään kyllä ainkaan neuvolan mukaan ole liikaa. ..Joillakin lähtee imettämällä jopa kiloja niin paljon, että menee alle sen raskautta edeltävän lähtöpainon. Itelläkin pari kiloa sen alle, enkä edes mitenkään kontrolloinut syömistä. Saa toki liikkua ja syödä terveelliseti, mutta se, että normaalipainonen tähtää siihen, että ei tule kuin 5 kg lienee pikkusen sairasta! Ku vauva on syntyny, ei ehkä eka prioriteettinä muutenkaan ole laihdutus ainakaan ihan heti. Ainakaan normaaleilla ihmisillä
- Haloo!!!
Hirveän haloon ihmiset ovat nostaneet taas tästäkin. Ymmärrän täysin sinua evelyn--. Minulla oli BMI 26 kun aloin odottamaan. Paino ei noussut alkuraskaudessa yhtään, mutta vko:lla 18 painoa oli yhtäkkiä tullut 680per/vko. (viimeisen viiden viikon ajan). Tämä toimi minulla ainakin motivaattorina noudattamaan taas niitö terveellisiä elämäntapoja. Alkuraskaus oli rankka, voimakasta oksentelua. Sen jälkeen kun taas ruoka maistui, tuli syötyä enemmän ja liikuttua vähemmän. Nyt olen alkanut taas liikkumaan normaaliin tapaan 2-3kertaa viikossa ja syömään terveellisesti ja monipuolisesti. EI TARKOITA LAIHDUTTAMISTA. Mielestäni kauhea ahmiminen ja ylensyöntikään ei ole lapsen parhaaksi.
Kohtuus kaikessa!!! - Jännnääää
Mulla viikkoja nyt kasassa 22 1, eikä paino ole noussut lähtötilanteesta.. Tosin painoindeksi oli 25,3 muistaakseni.. Lähtöpainoa siis 73kg (pituus 168cm), josta raskauden alussa putosi pois tasan 3kg. Ja tämä 3kg tullut pikkuhiljaa takaisin.
Kävin siis toissapäivänä neuvolassa, jossa luonnollisesti punnittiin. Edellis käynnistä reilu kuukausi ja siitä paino "noussut" huimat 130g.. :D Toivon itse todella, ettei painoa tulisi kuin max. 4kg enää, kun lähtötilanne ei muutenkaan ollut mikään ihailtava..- ljhlkbj
Mainitsitko painonnousu-toiveestasi neuvolassa? Ajattelin, että onko kukaan "oikea ihminen" perustellut sinulle, miksi tuo on turhan tiukka tavoite... keskustelupalstaa en odotakaan kenenkään kuuntelevan tosissaan :)
- .................
Terveellisesti syöminen on eri asia kuin se että alkuperäinen kertoi juuri syövänsä parisataa kaloria ali kulutuksen, mikä on tietysti typerää ja ihan selvästi tarkoituksena vain pysyä mitoissa. Kehittyvä sikiö on se tärkein edelleenkin...dieetille ehtii myöhemminkin. Ei se sitä tarkoita, että pitäisi päästää itsensä lihomaan 20 kiloa.
- evelyn--
No tuskimpa siitä mitään haittaakaan on syödä pikkasen alle kulutuksensa.
"Mulla viikkoja nyt kasassa 22 1, eikä paino ole noussut lähtötilanteesta.. Tosin painoindeksi oli 25,3 muistaakseni.. Lähtöpainoa siis 73kg (pituus 168cm), josta raskauden alussa putosi pois tasan 3kg. Ja tämä 3kg tullut pikkuhiljaa takaisin.
Kävin siis toissapäivänä neuvolassa, jossa luonnollisesti punnittiin. Edellis käynnistä reilu kuukausi ja siitä paino "noussut" huimat 130g.. :D Toivon itse todella, ettei painoa tulisi kuin max. 4kg enää, kun lähtötilanne ei muutenkaan ollut mikään ihailtava.."
Sullahan on sitten tosi hyvin mennyt! Itsekin toivon että tulisi vain muutama kilo koko raskauden aikana. :)
Ja ei, en ole puhunut neuvolantädeille. Ei nekään kaikkea tiedä, ei ne ole mitään jumalia mitä pitää kuunnella aivan joka asiassa. Ennenvanhaan on sielläkin ollut vähän eri sortti.. Esimerkkinä äitini joka on ollut langanlaiha ennen raskautta, eikä paino siltikään raskauden aikana noussut kuin noin 5kg, totesivat vaan että hienoa että äiti pitää itsestään huolta, syö vaan terveellisesti ja sen verran, kuin koko vauvaa ei olisikaan niin vauva kyllä ottaa mitä tarvii. Kunhan kuuntelee itseään. Nyt samassa tilanteessa ylipainoisiin äiteihin tottuneet neuvotantädit pistäsivät varmaan tiputukseen kun paino ei nouse..
Enkä enää niin nuukasti noita kaloreita edes laske, syön vain niin että hyvältä tuntuu. Terveellisesti, monipuolisesti, paljon kasviksia. Ja niin vähän että kevyt ja mukava olo pysyy, eikä kuitenkaan ole kamala nälkä. Mutta pitää olla NÄLKÄ ennenkuin syö. Syön esim. paljon marjoja ja kasvissosekeittoja, hedelmiä, sekä ihan perus kotiruokaa kera salaatin.. Ja lenkkeilen oman jaksamiseni mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Voi hurja miten vaarallista! Vauva varmaan ihan kärvistelee tuola. :)- Voijeesuskristus
Mahdatko olla ihan kypsä raskautesi suhteen jos painosta nostat noin suuren numeron? Painonnousu tuskin on ainoa asia joka raskauden myöden muuttaa kehoasi. Entäs ne muuttuneet rinnat, mahdolliset peräpukamat tai virtsainkontinenssi? :)
- joopati joo
No en nyt ota tuohon kantaa muuten sen kummemmin, mutta oliskohan tuo äitien painonnousuun suhtautuminen neuvolassa kenties viime vuosikymmeninä muuttunut sen takia, että asiasta on nykyään enemmän TIETOA. Juu, kyllähän sitä ennen vanhaan käytettiin vaikka arsenikkia lääkkeenä, mutta ei se tarkoita, että se olisi ollut hyvä lääke, "koska ennen vanhaan toimittiin niin".
- heihaloo.....
En voi ymmärtää että minkä ihmeen takia tulet sitten tänne palstalle itkemään jos et kuitenkaan mitään kommenttia kestä!? Kyllähän nyt terveen järjenkin pitäisi sanoa että LAIHDUTTAMINEN ei ole hyväksi vauvalle (eli se että syö tarkoituksellisesti alle kulutuksen) mutta terveellisesti saa tietenkin syödä.... Pakostakin alkaa miettimään että minkäköhän ikäinen mahdat olla kun vedät noin kauheat kilarit jos sinulle kerrotaan ihan itsestään selviä asioita. Ei tänne ole pakko kirjoittaa jos ei toisten kommentteja kestä ;)
- sssiiili.
Esikoisen aikaan 6-7 kg, toista odottaessa 12 kg, molemmilla kerroilla lähti kaikki samantien. Nyt 24. viikko menossa tätä raskautta ja kiloja tullut n. 4.
Lähtöpaino 55 kaikkien kohdalla ja painoindeksi varmaan jotain 17-18. - oivokki
Pakko ottaa kantaa tähän syömisasiaan, syöminen ja ruokahan on myytti, siitä ei saa puhua tai jos puhutaan niin täytyy kaunistella sanojaan jos siis sitä mättöö menee ylen määrin. Ystäväni lihoi 30 kiloa raskauksistaan ja on kyllä ihan tasan tarkkaan jääneet. Kaikki ihmedietit ovat olleet käytössä ja tämä suhteutuminen ruokaan on se, että nyt on menossa jokin karppaus ym. eli rasvaa ei säästellä ja hullun kiilto silmissä katsotaan ko. tavalla valmistettuja piirakoita jne. Että kun nyt saa sitten vetää koko pellin kerralla hyvällä omallatunnolla. Itse en pysty syömään niin rasvaista, koska a)tulee maha kipeäksi b) saan ripulin c) tulee oksettava olo.
Että kyllä se on niin että joillakin on vaan yksinkertaisesti suhtautuminen ruokaan erilainen, tässä perheessä kärsitään 2 tyypin diabeteksestä ja yliapinosta.
Voinen hyvin kuvitella, että kyseisen suhteen ruokaan omaava hekilö vetää 2 edestä raskaan ollessaan, koska syömistä on helppo perustella raskaudella. Ruoka on nautinto, sitä menee ja paljon. On lupa siis syödä.
Selityksiähän aina löytyy joka lähtöön, miksi en voi liikkua, kun on sitä tätä ja tuota, autolla ajetaan paikasta toiseen, eikä ole aikaa.
Itse ole yh ja minullakin on aikaa liikkua, miksei sitten perheenäidillä, jolla on mies joka päivä kotona?????- hohhotihoi
No se ystäväsi kyllä karppaa päin helvettiä, jos jotain piirakoita vetelee, mikäli niissä jauhoja käyttää. Karppaus perustuu hiilihydraattien vähyyteen ja sillä kyllä laihtuu mikäli noudattaa dieettiä oikein.
- oivokki
ja lisättääkööt edelliseen vielä, että jokainen nainen haaveilee kauniista, hoikasta vartalosta kaikki muu selittely liikakiloista ja raskausarvista on tekopeliä. Kaikillehan lapsen etu YLEENSÄ on etusijalla, mutta kun se vauveli on saatu niin ihan varmasti jokainen haluaa takaisin vähintään entisiin mittoihinsa.
- .................
Kuten tuolla jo aiemmin sanottiin niin raskaana ollessa ei tarvitse lihoa 30 kiloa. Normaali painonnnousu on kaiketi noin 10-18 kiloa. Toisilla se kroppa kerää paljon myös nestettä mikä voi lähteä nopeastikkin synnytyksen jälkeen. Pikkuisen vedit tuossa kirjoituksessasi överiksi. Eiköhän tämä ystäväsi laihis ole epäonnistunut ihan muista syistä kuin raskauden vuoksi, mietippä nyt itsekkin vähän pidemmälle.
Ja et voi puhua jokaisesta naisesta. Me kaikki emme halua olla laihoja. Minä en halua olla laiha. Minulle riittää se, että olen normaalipainoinen. Elämässäni on muutakin kuin ulkonäkö. Varsinkin nyt kun lapsi on tulossa, pitäisi sinunkin osata ajtella muutakin kuin ulkonäköäsi. - oivokki
................. kirjoitti:
Kuten tuolla jo aiemmin sanottiin niin raskaana ollessa ei tarvitse lihoa 30 kiloa. Normaali painonnnousu on kaiketi noin 10-18 kiloa. Toisilla se kroppa kerää paljon myös nestettä mikä voi lähteä nopeastikkin synnytyksen jälkeen. Pikkuisen vedit tuossa kirjoituksessasi överiksi. Eiköhän tämä ystäväsi laihis ole epäonnistunut ihan muista syistä kuin raskauden vuoksi, mietippä nyt itsekkin vähän pidemmälle.
Ja et voi puhua jokaisesta naisesta. Me kaikki emme halua olla laihoja. Minä en halua olla laiha. Minulle riittää se, että olen normaalipainoinen. Elämässäni on muutakin kuin ulkonäkö. Varsinkin nyt kun lapsi on tulossa, pitäisi sinunkin osata ajtella muutakin kuin ulkonäköäsi.Arvasinkin, että sivuutit sujuvasti tämän minun maininnan että YLEENSÄ KAIKILLE LAPSEN ETU ON ENSISIJAINEN. Joopa joo, tietäkseni en maininnut että ystäväni laihis epäonnistui raskauksien takia, VAAN että hän lihoi raskauksien aikana, eikä ole onnistun saamaan painoaan edes lähelle normaalipainoa, että tuntuu niitä laihtumishaaveita kuitenkin olevan.
Toi nyt on tota tyypillistä itsensä tyytymättömän naisen lätinää...diipa daapa liipa laaba..... Kenenkään kroppa ei vedeä 20kg pelkkää nestettä raskausaikana. Sen mitä kuluttaa ei keräännyt läskinä vartaloon, ei raskaana eikä muutenkaan. - ....................
oivokki kirjoitti:
Arvasinkin, että sivuutit sujuvasti tämän minun maininnan että YLEENSÄ KAIKILLE LAPSEN ETU ON ENSISIJAINEN. Joopa joo, tietäkseni en maininnut että ystäväni laihis epäonnistui raskauksien takia, VAAN että hän lihoi raskauksien aikana, eikä ole onnistun saamaan painoaan edes lähelle normaalipainoa, että tuntuu niitä laihtumishaaveita kuitenkin olevan.
Toi nyt on tota tyypillistä itsensä tyytymättömän naisen lätinää...diipa daapa liipa laaba..... Kenenkään kroppa ei vedeä 20kg pelkkää nestettä raskausaikana. Sen mitä kuluttaa ei keräännyt läskinä vartaloon, ei raskaana eikä muutenkaan.Hehhehh :D...minkä ikäinen olet? Veikkaan, että olet korkeintaan 20v....no jokatapauksessa et näköjään ole ihan selvillä kaikesta. Olethan käynyt neuvolassa? Nimittäin kyllä, naisen elimistö kerää nestettä raskauden aikana. Lueppas neuvolan oppaatkin uusiksi ja tälläkertaa ajatuksen kanssa ja keskittyen.
Jos ystäväsi on lihonnut paljon raskauksien aikana, ei se edelleenkään tarkoita sitä, ettäkö sinun pitäisi syödä ali kulutuksen, jottei vaan tulisi yhtään ylimääräistä. Miksi edes vertaat itseäsi ystävääsi? Kai olet jo ymmärtänyt, että et ole hän. - ooopppeee 33v
.................... kirjoitti:
Hehhehh :D...minkä ikäinen olet? Veikkaan, että olet korkeintaan 20v....no jokatapauksessa et näköjään ole ihan selvillä kaikesta. Olethan käynyt neuvolassa? Nimittäin kyllä, naisen elimistö kerää nestettä raskauden aikana. Lueppas neuvolan oppaatkin uusiksi ja tälläkertaa ajatuksen kanssa ja keskittyen.
Jos ystäväsi on lihonnut paljon raskauksien aikana, ei se edelleenkään tarkoita sitä, ettäkö sinun pitäisi syödä ali kulutuksen, jottei vaan tulisi yhtään ylimääräistä. Miksi edes vertaat itseäsi ystävääsi? Kai olet jo ymmärtänyt, että et ole hän.opettele sinä suomen kieltä, tai opettelPPAS...
- oivokki
Hehhehh :D...minkä ikäinen olet? Veikkaan, että olet korkeintaan 20v....no jokatapauksessa et näköjään ole ihan selvillä kaikesta. Olethan käynyt neuvolassa? Nimittäin kyllä, naisen elimistö kerää nestettä raskauden aikana. Lueppas neuvolan oppaatkin uusiksi ja tälläkertaa ajatuksen kanssa ja keskittyen.
Jos ystäväsi on lihonnut paljon raskauksien aikana, ei se edelleenkään tarkoita sitä, ettäkö sinun pitäisi syödä ali kulutuksen, jottei vaan tulisi yhtään ylimääräistä. Miksi edes vertaat itseäsi ystävääsi? Kai olet jo ymmärtänyt, että et ole hän.Missä kohtaa olen varrannut itseäni ystävääni???? Hän on vain helvetin hyvä esimerkki nykynaisesta, jotka syövät, eivät liiku ja halajavat hoikkaa vartaloa, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Turvotuksesta sen verran, että jos paino nousee yli 500g viikko tarkoittaa se 40 raskausviikon aikana 20 kg painon nousua, pelkkää turvotusta, on syy selvitettävä. Lisäksi tietysti lapsi ja muut lisukkeet.
Eli jo paino nousee 30kg, on todellinen fakta että on LIHoNNUT, tai ei ole selvitetty turvotuksen syytä ja tätä 20kg nestekertymää elimistöön. Eikös niin????
Joo-o kyllä olen onneksi eri iihminen kuin hän ;/ - ..................
oivokki kirjoitti:
Missä kohtaa olen varrannut itseäni ystävääni???? Hän on vain helvetin hyvä esimerkki nykynaisesta, jotka syövät, eivät liiku ja halajavat hoikkaa vartaloa, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Turvotuksesta sen verran, että jos paino nousee yli 500g viikko tarkoittaa se 40 raskausviikon aikana 20 kg painon nousua, pelkkää turvotusta, on syy selvitettävä. Lisäksi tietysti lapsi ja muut lisukkeet.
Eli jo paino nousee 30kg, on todellinen fakta että on LIHoNNUT, tai ei ole selvitetty turvotuksen syytä ja tätä 20kg nestekertymää elimistöön. Eikös niin????
Joo-o kyllä olen onneksi eri iihminen kuin hän ;/Niin edelleen minkähän ikäinen mahdatkaan olla? Aika hyvin sinä yleistät kaikki nykynaiset...:D..voivoi...no väännämpä taas rautalangasta eli en tarkoittanut sitä, että kaikki se painonnousu olisi turvotusta, siis haloo! Oman järjenkin käyttö on sallittua. Joillakin sitä turvotusta nyt vaan tulee enemmän kuin toisilla. Läskiä ei kannata pelätä kuin ruttoa, muutama lisäkilo rasvana ei haittaa. Eri asia tietysti hillitön lihominen, mutta pystytkö erottamaan nämä kaksi asiaa toisistaan?
- voivokki
.................. kirjoitti:
Niin edelleen minkähän ikäinen mahdatkaan olla? Aika hyvin sinä yleistät kaikki nykynaiset...:D..voivoi...no väännämpä taas rautalangasta eli en tarkoittanut sitä, että kaikki se painonnousu olisi turvotusta, siis haloo! Oman järjenkin käyttö on sallittua. Joillakin sitä turvotusta nyt vaan tulee enemmän kuin toisilla. Läskiä ei kannata pelätä kuin ruttoa, muutama lisäkilo rasvana ei haittaa. Eri asia tietysti hillitön lihominen, mutta pystytkö erottamaan nämä kaksi asiaa toisistaan?
läski sisäelinten ympärillä ei ole koskaan terveydelle hyväksi, jos tykkää läskeistä muualla kropassa niin saahan sitä toki jokinen oman maun mukaan lisätä syömällä ja liikkumattomuudella. Sanontahan kuuluu se koira älähtää johon kalikka kalahtaa eli taidat itse olla näitä ns. Normaalipainoisia,joilla on se normi 10 kg ylimääräistä ja vakuuttelee itselleen että näin on hyvä, vaikka kaikki ihmedieetit on menneet persiilleen. Iästä sen verran että 20 v minäkin olin ylipainoinen sohvaperuna. Onneksi en enää.
- ....................
voivokki kirjoitti:
läski sisäelinten ympärillä ei ole koskaan terveydelle hyväksi, jos tykkää läskeistä muualla kropassa niin saahan sitä toki jokinen oman maun mukaan lisätä syömällä ja liikkumattomuudella. Sanontahan kuuluu se koira älähtää johon kalikka kalahtaa eli taidat itse olla näitä ns. Normaalipainoisia,joilla on se normi 10 kg ylimääräistä ja vakuuttelee itselleen että näin on hyvä, vaikka kaikki ihmedieetit on menneet persiilleen. Iästä sen verran että 20 v minäkin olin ylipainoinen sohvaperuna. Onneksi en enää.
Arvelinkin, että ei sulla ikää ole tuota 20 enempää...;)...mutta kyllä se sinullakin vielä ajatusmaailma muuttuu kun aikuistut. Ei tässä kukaan ole sanonut, että pitäisi olla liikkumatta ja syödä epäterveellisesti tai päästää itseään lihomaan kymmeniä kiloja. Edelleenkin normaaliksi painonnousuksi raskausaikana katsotaan se 10-18 kilon nousu. Oma painoindeksini ennen raskautta oli ihan normaali :).
- oivokki
Arvelinkin, että ei sulla ikää ole tuota 20 enempää...;)...mutta kyllä se sinullakin vielä ajatusmaailma muuttuu kun aikuistut. Ei tässä kukaan ole sanonut, että pitäisi olla liikkumatta ja syödä epäterveellisesti tai päästää itseään lihomaan kymmeniä kiloja. Edelleenkin normaaliksi painonnousuksi raskausaikana katsotaan se 10-18 kilon nousu. Oma painoindeksini ennen raskautta oli ihan normaali :).
painotus sanalla OLI.
- ....................
oivokki kirjoitti:
painotus sanalla OLI.
Niin OLI. Nyt se on noussut raskaus aikana kuten sen kuuluukiin eli 10 kiloa ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana :). En ole enää ihannepainossa, mutta siihen pääsen kyllä sitten synnytyksen jälkeen takaisin. Olen aina ollut urheilullinen ja harrastanut paljon liikuntaa :). Syömisestä en ole niin tarkka, koska en halua olla mikään anorektinen luuviulu. Riittää kun bmi pysyy siinä 23-25 eikä mene ylipainon puolelle. Raskaus on kuitenkin eri asia ja silloin huolehditaan siitä, että sikiö saa kaikki tarvitsemansa ravinto ja kasvuaineet. Lapsi on tärkein.
- oivokki
Niin OLI. Nyt se on noussut raskaus aikana kuten sen kuuluukiin eli 10 kiloa ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana :). En ole enää ihannepainossa, mutta siihen pääsen kyllä sitten synnytyksen jälkeen takaisin. Olen aina ollut urheilullinen ja harrastanut paljon liikuntaa :). Syömisestä en ole niin tarkka, koska en halua olla mikään anorektinen luuviulu. Riittää kun bmi pysyy siinä 23-25 eikä mene ylipainon puolelle. Raskaus on kuitenkin eri asia ja silloin huolehditaan siitä, että sikiö saa kaikki tarvitsemansa ravinto ja kasvuaineet. Lapsi on tärkein.
eli pikkusen yläkanttiin. On se sitten kumma miten terveitä lapsia tulee vähemmälläkin painon nousulla? Jokainen katanee omat läskinsä itse. Oma painon nousu on aina ollut alle 10kg ilman sen kummempia kyttäämisiä. Eikä ole mammadieteille tarvinut alkaa,bmi normaali. Joillekin ruoka maistuu joillekin ei. Eikä ole kukaan kitissyt neuvolassa liian alhaisesta painosta. Niinhän se olikin että pitää olla ruma ja lihava ettei aiheuta kanssaihmisissä kateutta,eikä saada huonon äidin mainetta.
- ....................
oivokki kirjoitti:
eli pikkusen yläkanttiin. On se sitten kumma miten terveitä lapsia tulee vähemmälläkin painon nousulla? Jokainen katanee omat läskinsä itse. Oma painon nousu on aina ollut alle 10kg ilman sen kummempia kyttäämisiä. Eikä ole mammadieteille tarvinut alkaa,bmi normaali. Joillekin ruoka maistuu joillekin ei. Eikä ole kukaan kitissyt neuvolassa liian alhaisesta painosta. Niinhän se olikin että pitää olla ruma ja lihava ettei aiheuta kanssaihmisissä kateutta,eikä saada huonon äidin mainetta.
Painoindeksi 23-25 ei ole yläkanttiin vaan se on ihan normaalipaino. Taidat itse olla alipainoinen? Ja usko pois, kukaan ei ole sinulle kateellinen vaikka sitä tietysti toivot kovasti :). Ehkä jotkut ikäisesi saattavat olla, mutta sitten kun aikuistutte niin ei paljon kiinosta paljonko se kaveri painaa, oli hoikka tahi ei. Edelleenkin, on typerää syödä tietoisesti ali kulutuksen raskausaikana. Sen sanoo ihan normaali järkikin. Jos haluaa syödä terveellisesti niin voi vallan hyvin keskittyä kasviksiin, hedelmiin tms. vähentää huonojen hiilareiden määrää, jotta paino ei nouse liikaa. Liian vähän syöminen ei ole oikea tapa pitää painoa kurissa raskausaikana. Syömishäiriöitäkin on monenlaisia. Sinun kannattaisi lukea niistä jos koko elämäsi pyörii vain kalorien laskemisen ympärillä.
- oivokki
Painoindeksi 23-25 ei ole yläkanttiin vaan se on ihan normaalipaino. Taidat itse olla alipainoinen? Ja usko pois, kukaan ei ole sinulle kateellinen vaikka sitä tietysti toivot kovasti :). Ehkä jotkut ikäisesi saattavat olla, mutta sitten kun aikuistutte niin ei paljon kiinosta paljonko se kaveri painaa, oli hoikka tahi ei. Edelleenkin, on typerää syödä tietoisesti ali kulutuksen raskausaikana. Sen sanoo ihan normaali järkikin. Jos haluaa syödä terveellisesti niin voi vallan hyvin keskittyä kasviksiin, hedelmiin tms. vähentää huonojen hiilareiden määrää, jotta paino ei nouse liikaa. Liian vähän syöminen ei ole oikea tapa pitää painoa kurissa raskausaikana. Syömishäiriöitäkin on monenlaisia. Sinun kannattaisi lukea niistä jos koko elämäsi pyörii vain kalorien laskemisen ympärillä.
ja edelleen se koira älähtää johon kalikka kalahtaa vai mitä, kun täytyy niin painottaa että itsehän olen normaalipainoinen bmi:n mukaan, taitaapi olla joku kriisi päällä, bmi normaali ei tarkoita timmiä kroppaa kumminkaan, ehkä läskiä vähän siellä,löysää täällä? Äläpä yleistä, ei me kaikki yli 20v halua olla lihavia ja löysiä. Onnea sinulle ja normaille painollesi,mitä se sitten tarkoittaneekaan, hae kaupasta pari keksipakettia ja syö lohtuus ne, niin pysyy hermotkin paremmen kurissa kun ei tarvitse miettiä olevansa normaalipainoinen. Kun se näyttää sinulle olevan niin iso asia. Tulipa juuri 25 vk täyteen ja tasan 3kg tullut, on se sitten vallan kamala asia, kun toisille ei vaan ruoka maistu, mutta vauva kasvaa hyvin, eikä muuten ole sokeriarvoissa valittamista tahi jätesäkki päällä
- pakko kommentoida
oivokki kirjoitti:
ja edelleen se koira älähtää johon kalikka kalahtaa vai mitä, kun täytyy niin painottaa että itsehän olen normaalipainoinen bmi:n mukaan, taitaapi olla joku kriisi päällä, bmi normaali ei tarkoita timmiä kroppaa kumminkaan, ehkä läskiä vähän siellä,löysää täällä? Äläpä yleistä, ei me kaikki yli 20v halua olla lihavia ja löysiä. Onnea sinulle ja normaille painollesi,mitä se sitten tarkoittaneekaan, hae kaupasta pari keksipakettia ja syö lohtuus ne, niin pysyy hermotkin paremmen kurissa kun ei tarvitse miettiä olevansa normaalipainoinen. Kun se näyttää sinulle olevan niin iso asia. Tulipa juuri 25 vk täyteen ja tasan 3kg tullut, on se sitten vallan kamala asia, kun toisille ei vaan ruoka maistu, mutta vauva kasvaa hyvin, eikä muuten ole sokeriarvoissa valittamista tahi jätesäkki päällä
Käsittääkö tämän päivän timmi kunto luuta ja nahkaa? Monesti saattaa bmi olla vaiks yli 25 ja tosiaan ei läskiä ei löysää... eikö treenattu lihas paina enempi ku läski?
- oivokki
bmi:stä,25 on jo ylipainon puolella.
- urheilija..
oivokki kirjoitti:
Bmi ei ole mikään paras ylipainon mittari. Kovasti riippuu juurikin ruumiin rakenteesta ja lihasmassasta..
- ....................
oivokki kirjoitti:
Minä kirjoitin tuossa että painoindeksini on ollut siinä 23-25.....eli ihan normaaleissa lukemissa.
- ....................
oivokki kirjoitti:
No voi että :)...se olet kyllä sinä, jolla ei tekstin perusteella oikein hermot taida pysyä kurissa. Älähän nyt noin hermostu kun sinulle täällä vähän vanhemmat ja viissammat koittaa puhua järkeä. Keksistä en niinkään välitä, mutta söin tänään ison salaattilautasen lounaaksi ja pullan jälkkäriksi (oikein aidon voisilmäpullan). Tein sitten 1,5h reippaan kävelylenkin ihanassa ulkoilmassa...olo on mitä mahtavin.
- oivokki
No voi että :)...se olet kyllä sinä, jolla ei tekstin perusteella oikein hermot taida pysyä kurissa. Älähän nyt noin hermostu kun sinulle täällä vähän vanhemmat ja viissammat koittaa puhua järkeä. Keksistä en niinkään välitä, mutta söin tänään ison salaattilautasen lounaaksi ja pullan jälkkäriksi (oikein aidon voisilmäpullan). Tein sitten 1,5h reippaan kävelylenkin ihanassa ulkoilmassa...olo on mitä mahtavin.
Työtön? Se on hyvä se, että, veikkaisin ikääsi siinä nippa nappa alle 30v, ensimmäistä odotetaan ja ollaan niin kaikkitietäväisiä,jaksaa vielä kävellä, ja tosiaan kantaa ne läskit. Itsehän en ole mitään neuvoja kyllä huomannut saavani... itsehän tartui kiinni aloitusviestiini siitä, miten yksinkertaisesti syömistottumukset ovat niin erilaiset eri-ihmisillä. Sinä olet syöppö, minä en. Yhtään se huonompi äiti en ole, vaikka en jatkuvasti kuljekkaan pullapitko kainalossa. Viisauttakaan ei ole tullut vastaan sinun kirjoituksissasi, ku laitoin faktaa pöytää painon liian suuresta noususta, selitit sen turvotuksella ja minä sanoin, ettei järjetön painon nousu voi johtua vain turvotuksesta.
- oivokki
urheilija.. kirjoitti:
Bmi ei ole mikään paras ylipainon mittari. Kovasti riippuu juurikin ruumiin rakenteesta ja lihasmassasta..
ei ole ei, jotkut pitää siitä kiinni kynsin ja hampain, OLEN NORMAALI KOSKA LUKEMA ON NORMAALI, totuushan voi olla vaikka se, että se läski silti on siinä mahalla, mikä ei ole hyvä.
- oivokki
Minä kirjoitin tuossa että painoindeksini on ollut siinä 23-25.....eli ihan normaaleissa lukemissa.
siinä.... 23-25...onko vai ei ole, vai kumminkin pikkuisen yli sen 25?????
- pakko kommentoida
oivokki kirjoitti:
Työtön? Se on hyvä se, että, veikkaisin ikääsi siinä nippa nappa alle 30v, ensimmäistä odotetaan ja ollaan niin kaikkitietäväisiä,jaksaa vielä kävellä, ja tosiaan kantaa ne läskit. Itsehän en ole mitään neuvoja kyllä huomannut saavani... itsehän tartui kiinni aloitusviestiini siitä, miten yksinkertaisesti syömistottumukset ovat niin erilaiset eri-ihmisillä. Sinä olet syöppö, minä en. Yhtään se huonompi äiti en ole, vaikka en jatkuvasti kuljekkaan pullapitko kainalossa. Viisauttakaan ei ole tullut vastaan sinun kirjoituksissasi, ku laitoin faktaa pöytää painon liian suuresta noususta, selitit sen turvotuksella ja minä sanoin, ettei järjetön painon nousu voi johtua vain turvotuksesta.
ai vitsi tää on niiiin huippu keskustelu... :D mistä olet saanut käsityksen että ........ kirjoittaja on läski? etkö nyt jo tajunnut tuosta bmi jutusta, että ei tarkoita läskiä ja löysää vaikka bmi olis 23-25 mistä sä tiedät kuinka timmi kroppa kirjoittajalla on?, hei haloo!!! Eikä kukaan ole sinua neuvonut syömään pullaa, vai onko? Mutta toisaalta itsellesihän sitä lasta teet (ainakin toivottavasti), et kenellekkään muulle ja kannat vastuun... Ja tosiaankin paino voi nousta pelkästä turvotuksesta... kaverille tuli painoa raskauden aikana 25 kiloa ja yhtään niistä ei ole enää jäljellä, ei läski kuitenkaan niin nopsasti sula, nestettä se on ja siitä se turvotus johtuu... Toiselle tuli 10 kiloa, jäljelle jäi kaksi kiloa, joten se on läskiä... että näinkin voi olla!
- ....................
oivokki kirjoitti:
siinä.... 23-25...onko vai ei ole, vai kumminkin pikkuisen yli sen 25?????
Niin, tarkoitan tuolla että painoni on aikuisikäni pysynyt noissa raameissa. Parikymppisenä olin alipainoinen bmi:n mukaan. Kävin salilla lähes jokapäivä ja olin varman pelkkää lihasta ja nahkaa tiukalla protsku dieetillä :). Lihasta mulla on vieläkin paljon johtuen ihan raskaasta fyysestä työstäni ja runsaasta liikunnan määrästä ja moni ihmetteleekin, että kuinka painan sen verran ja näytän silti timmiltä. Salaisuus on lihaksissa ja hyvässä kunnossa. Kuten tuossa joku aiemmin sanoikin niin Bmi:n ei voi satapronsettisesti tuijottaa. Mutta, kyllä mullakin löysää on nyt raskausaikana tullut kuten allit käsivarsiin ja vyötärölle jenkkakahvat ja persekkin on levennyt ihan mukavasti :D...mutta minua se ei haittaa, tämä kaikki kuuluu raskauteen ja kun on urheilu elämäntapana niin kiinteytyyhän sitä takaisin. Vatsa voi jäädä roikkumaan pidemmäksikkin aikaa, mutta sekin pikkuhiljaa palautuu...niin ja tosiaan kärsivällisyys on kans hyvä piirre olla äiti-ihmisellä. Sitäkin puolta itsessään kannattaa hioa jo raskausaikana, näin vinkkinä sinulle :).
- ....................
pakko kommentoida kirjoitti:
ai vitsi tää on niiiin huippu keskustelu... :D mistä olet saanut käsityksen että ........ kirjoittaja on läski? etkö nyt jo tajunnut tuosta bmi jutusta, että ei tarkoita läskiä ja löysää vaikka bmi olis 23-25 mistä sä tiedät kuinka timmi kroppa kirjoittajalla on?, hei haloo!!! Eikä kukaan ole sinua neuvonut syömään pullaa, vai onko? Mutta toisaalta itsellesihän sitä lasta teet (ainakin toivottavasti), et kenellekkään muulle ja kannat vastuun... Ja tosiaankin paino voi nousta pelkästä turvotuksesta... kaverille tuli painoa raskauden aikana 25 kiloa ja yhtään niistä ei ole enää jäljellä, ei läski kuitenkaan niin nopsasti sula, nestettä se on ja siitä se turvotus johtuu... Toiselle tuli 10 kiloa, jäljelle jäi kaksi kiloa, joten se on läskiä... että näinkin voi olla!
Mustakin tää on niin huippukesksutelu :D. Jatkan sen takia ku toisella on niin kova angsti päällä ja ei voi myöntää yhtään tai antaa periksi. Semmosta se on kakskymppisenä..ei tietenkään kaikilla, mutta joillaki. Mitenhän Oivokki pärjää sitten kun alkaa täti-ihmisiltä tulla vauvanhoito ohjeita.....en minä oletakkaan, että Oivokki myöntäisi asenteessaan olevan jotain vikaa kun ei hän sitä voi ylpeyttään tehdä. Nöyryys tulee iän ja kokemuksen myötä...
- 37
Ja tämä kirjoittaja on selvästi järkevä aikuinen ihminen kun omissa kirjoituksissaan kärjistää ja vastailee edellisen kirjoittajan kommenteille, joita tämä ei ole edes esittänyt.
Omasta ajattelustasi kertoo hyvin tuo esimerkki, että normaalipainoisesta seuraava alaspäin onkin jo anorektinen luuviulu? Nokka pystyyn ja rinta rottingille vai?
Minua ei edes kiinnosta ikäsi, henkinen kypsyytesi kyllä välittyy hyvin. Jatkuva yritys toisen kirjoittajan alaspäin painamisesta ja oman erinomaisuuden korostaminen on todella lapsellista.
Ei lapsen takia Tarvitse lihoa raskausaikana 10-18kg. Joillakin painonnousua tulee paljon vähemmän. Yleistää ei saisi, mutta kuitenkin on pitänyt päästä sanomaan, että itsellesi on painoa on tullut sen verran kuin Kuuluukin. Naurettava tapa koittaa nostaa itseään jalustalle.
Olemme yksilöitä, meissä on eroja. Myös sen suhteen minkälainen painonvaihtelu kullakin raskausaikana on. Pääasia ei ole sopia samaan muottiin kuin kaikki muutkin raskausaikana, vaan yrittää turvata oma raskaus ja saattaa lapsi turvallisesti maailmaan.
Jos äiti ja vauva voivat hyvin niin ketä silloin kiinnostaa päteä ja vertailla lukemilla? - ....................
oivokki kirjoitti:
Kyllä minua voi nimittää työttömäksi koska olen töissä vuokratyöfirmassa ja välillä voi olla tosiaan päiviä jolloin olen työtön eikä työ ole vakituista. Iänkin arvasit lähelle oikein :).
Mistä arvasit, että olen vielä syöppökin :D. Tunnetko sinä minut jostain :)? Rakastan hyvää ruokaa ja syön paljon. Mulle jo 4 tunnin syömättömyys on kidutusta....täytyy syödä 3 tunnin välein ja joskus jopa 2 lämmintä ateriaa päivässä, riippuen rasituksesta.
Et sinä kyllä mitään faktaa laittanut painon liian suuresta noususta missään vaiheessa. Voisitko vaikka lainata itseäsi kun en sellaista löydä tuolta kirjoituksistasi? Faktaa on se, että normaaliksi painonnousuksi raskausaikana katsotaan 200-800g painnonnousu viikossa. Alussa pitäisi tulla vähemmän ja painnonnousu tietysti kiihtyy loppuakohden kun vauvakin alkaa kasvaa vauhdilla. Tietyissä tapauksissa jos paino ja turvotus nousee liikaa, voi herätä epäilys raskausmyrkytyksestä.
"Jos paino nousee liian vähän raskauden edetessä, lapsen syntymäpaino saattaa jäädä liian alhaiseksi. Alhaisen syntymäpainon on arveltu altistavan muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille."
Voit lukea lisää täältä:
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Paino-nousee/
Lisäksi sinun kannattaa lukea kaikki neuvolasta saadut oppaat tarkkaan. Missän ei kehoteta syömään ali kulutuksen ja laihduttamaan raskausaikana. - oivokki
Mustakin tää on niin huippukesksutelu :D. Jatkan sen takia ku toisella on niin kova angsti päällä ja ei voi myöntää yhtään tai antaa periksi. Semmosta se on kakskymppisenä..ei tietenkään kaikilla, mutta joillaki. Mitenhän Oivokki pärjää sitten kun alkaa täti-ihmisiltä tulla vauvanhoito ohjeita.....en minä oletakkaan, että Oivokki myöntäisi asenteessaan olevan jotain vikaa kun ei hän sitä voi ylpeyttään tehdä. Nöyryys tulee iän ja kokemuksen myötä...
Voisitko nyt vaan vastata, että miten sinua voi noin kovasti vaivata se, että otin esille vain ja ainoastaan sen, että ystäväni lihoi 30kiloa raskaana eikä ole pystynyt sitä karistamaan.
Oma näkemykseni asiasta on, se että jos koko perhe kärsii ylipainosta ja diabeteksestä on silloin ruokailutottumuksissa jotain vaikaa JA koska ystäväni on todellakin lihonnut raskausaikana, olettasin jotenkin tämän mässäilyn siis johtuneen siitä, että jotkut antavat itselleen raskaana ollessaan luvan mässätä.
SInä aloit itkemään miten sinä et halua olla laiha ja aloit vetämään keskusteluun kysymyksiä minu iästäni, joka ei todellakaan ollut ketjun aiheena. En ole saanut yhtään ainutta asiallista selitystä, väitämillesi. Sinulla vain on niin kova draivi päällä selittää miten SINÄ olet normaalipainoinen ja nyt lihonnut jo yli 10kg. Ja samalla teilaat kaikki naiset, jotka eivät halua lihota.
Kysymys kuuluukin, että miten SINÄ provosoiduit niin kovasti tätä YLIpaino asiasta, jos asia ei sinua kosketa pätkääkään, jos sinulle olisi aivan sama oma paino tai jonkun muu paino et sinä tänne kirjottelisi.Ja puolustelisi itseäsi ja YLIpainoasi niin kiihkeästi.
Jos sais pientä perustelua, miksi minun asenteeni on väärä, kun en liho kuin sika sen enempää ruokaa miettimättä. Sehän se on se kateus, sehän tiedetään.
Painoasia liippaa omaa elämääni siltä kantilta, että olen ollut YLIPAINOINEN, en enää ja olen helvetin ylpeä siitä, että olen laihtunut ja laboratorioarvoni ovat kohentuneet ja olen pysynyt normaalipainossani.
Että tämä sinun inkuttamisesi minun iästäni on lähinnä itseluottamukseltaan vähintään huonon ihmisen epätoivoinen yritys pitää itseään parempana. Sen sijaan et vastannut oletko työtön tahi saikulla TULES-vaivojen takia, kun noinkin itseään liikunnallisena pitävä ihminen ei liikukkaan ja on lihonnut jo yli suositellun? Yhtään perustelua en siis ole saanut.
Täti- ihminen, kutsutko oikeasti itseäsi sillä nimellä...hyi h....tti, no täti-ihmisenä itseään pitävälle sopiikin ylipaino ja junttius noin muutenkin.
Mitä nöyryyteen tulee niin minun nöyryyteeni ei kuulu se, että kutsuisin itseäni tädiksi, tai antaisin itseni rupsahtaa.
Mitähän se sinunkin kokemuksesi on???? Tai antaa olla, kaikesta kuulostaa JUNTTIUS ja katkeruus ja kateus. - oivokki
Kyllä minua voi nimittää työttömäksi koska olen töissä vuokratyöfirmassa ja välillä voi olla tosiaan päiviä jolloin olen työtön eikä työ ole vakituista. Iänkin arvasit lähelle oikein :).
Mistä arvasit, että olen vielä syöppökin :D. Tunnetko sinä minut jostain :)? Rakastan hyvää ruokaa ja syön paljon. Mulle jo 4 tunnin syömättömyys on kidutusta....täytyy syödä 3 tunnin välein ja joskus jopa 2 lämmintä ateriaa päivässä, riippuen rasituksesta.
Et sinä kyllä mitään faktaa laittanut painon liian suuresta noususta missään vaiheessa. Voisitko vaikka lainata itseäsi kun en sellaista löydä tuolta kirjoituksistasi? Faktaa on se, että normaaliksi painonnousuksi raskausaikana katsotaan 200-800g painnonnousu viikossa. Alussa pitäisi tulla vähemmän ja painnonnousu tietysti kiihtyy loppuakohden kun vauvakin alkaa kasvaa vauhdilla. Tietyissä tapauksissa jos paino ja turvotus nousee liikaa, voi herätä epäilys raskausmyrkytyksestä.
"Jos paino nousee liian vähän raskauden edetessä, lapsen syntymäpaino saattaa jäädä liian alhaiseksi. Alhaisen syntymäpainon on arveltu altistavan muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille."
Voit lukea lisää täältä:
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Paino-nousee/
Lisäksi sinun kannattaa lukea kaikki neuvolasta saadut oppaat tarkkaan. Missän ei kehoteta syömään ali kulutuksen ja laihduttamaan raskausaikana.Tulihan se sielä, syöppö ja työtön....HAHAHAHAHAHAH!!!!!!!! 29- vuotias täti-ihminen......(repää)
Olenko sanonut kontrolloivani syömisiäni? Juurikin neuvolassa ei kukaan kiinnittänyt huolta siihen että minä en syö tarpeeksi. Ja kuten sanoin painoni on aina raskauksissa pysynyt alle 10kg ja terveitä, normaalipainoisia lapsia on tullut, eikä edes alakanttiin. Nua vauva-lehden sivut eivät ennekään ole olleet minun tietoni lähde, sillä kun voi olla sitä sun tätä niin kuin sinustakin huomaa. Mene töihin niin kyllä se paino siitä lähtee normalisoitumaan. - ....................
37 kirjoitti:
Ja tämä kirjoittaja on selvästi järkevä aikuinen ihminen kun omissa kirjoituksissaan kärjistää ja vastailee edellisen kirjoittajan kommenteille, joita tämä ei ole edes esittänyt.
Omasta ajattelustasi kertoo hyvin tuo esimerkki, että normaalipainoisesta seuraava alaspäin onkin jo anorektinen luuviulu? Nokka pystyyn ja rinta rottingille vai?
Minua ei edes kiinnosta ikäsi, henkinen kypsyytesi kyllä välittyy hyvin. Jatkuva yritys toisen kirjoittajan alaspäin painamisesta ja oman erinomaisuuden korostaminen on todella lapsellista.
Ei lapsen takia Tarvitse lihoa raskausaikana 10-18kg. Joillakin painonnousua tulee paljon vähemmän. Yleistää ei saisi, mutta kuitenkin on pitänyt päästä sanomaan, että itsellesi on painoa on tullut sen verran kuin Kuuluukin. Naurettava tapa koittaa nostaa itseään jalustalle.
Olemme yksilöitä, meissä on eroja. Myös sen suhteen minkälainen painonvaihtelu kullakin raskausaikana on. Pääasia ei ole sopia samaan muottiin kuin kaikki muutkin raskausaikana, vaan yrittää turvata oma raskaus ja saattaa lapsi turvallisesti maailmaan.
Jos äiti ja vauva voivat hyvin niin ketä silloin kiinnostaa päteä ja vertailla lukemilla?Tässäpä onkin ollut kyse kokoajan siitä, että mikä on kohtuullista painontarkkailua raskausaikana ja mikä ei. Väännänpä sinullekkin rautalangasta....nimittäin minusta ei ole mitään väärää siinä jos ihminen omaa niin hyvät geenit ettei hän liho eikä kerrytä rasvaa. Sehän on vain hyvä hänen terveytensä kannalta. Jos on valmiiksi jo ylipainoa raskauden alkaessa niin se on aivan eri tilanne kuin niillä jotka jo ovat hoikkia tai normaalipainoisia. Näiden kahden asian välillä on ihan selkeä ero. Joku voi tosiaan kerryyttää tasantarkkaan vain sen ylimääräisen vauvan painon, veren ja nesteen verran raskausaikana ihan pelkästään jo siksi että aineenvaihdunta on niin hyvä vaikka söisi hevosen päivässä :). Jos vastaavasti lihoo helposti niin tottakai pitää kiinnittää huomiota ruuan laatuun, mutta tarpeeksi täytyy syödä silti. Missään en ole sanonut, ettei saisi syödä terveellisesti ja katsoa mitä syö.
Joo ei tarvitsekkaan lihota sitä 18 kiloa, en ole mielestäni sanonut missään niin? Voisitko lainata minua jos olen jossakin sellaista kirjoitellut? En näe siinä mitään väärää jos joku lihoo vain sen 10 kiloa ja alikin jos on syönyt tarpeeksi ja turvannut vauvansa ravinnonsaannin. Omista ystävistäni lähes kaikki ovat laihtuneet entisiin mittoihinsa synnytyksen jälkeen vaikka ovatkin lihonneet sen 20 kiloa ja ylikkin. Jotkut saavat kilot niin tehokkaasti pois, että ovat jopa hoikempia kuin ennen raskautta. Se on sitten toinen juttu niiden kohdalla, jotka näitä kiloja eivät saa pois....oma terveyshän siinä kärsii jos ylipainoa jää. Mielummin kuitenkin niinpäin mielestäni, että sikiö saa tarpeeksi ravintoaineita kuin niinpäin, että saa itsensä pidettyä missin mitoissa. - ....................
oivokki kirjoitti:
Tulihan se sielä, syöppö ja työtön....HAHAHAHAHAHAH!!!!!!!! 29- vuotias täti-ihminen......(repää)
Olenko sanonut kontrolloivani syömisiäni? Juurikin neuvolassa ei kukaan kiinnittänyt huolta siihen että minä en syö tarpeeksi. Ja kuten sanoin painoni on aina raskauksissa pysynyt alle 10kg ja terveitä, normaalipainoisia lapsia on tullut, eikä edes alakanttiin. Nua vauva-lehden sivut eivät ennekään ole olleet minun tietoni lähde, sillä kun voi olla sitä sun tätä niin kuin sinustakin huomaa. Mene töihin niin kyllä se paino siitä lähtee normalisoitumaan.Kerroit tuossa aiemmin, että olet 20 vuotias ja sinulle on aina tullut normaalipainoisia terveitä lapsia, joten saanko udella, että kuinka monta lasta olet jo ehtinyt tehdä :)? Minusta on hienoa, että olet jo noin nuorena alkanut äidiksi, monesta ei nykyään ole siihen.
No pikkaisen väärit vielä arvioit ikäni :D, heitäppä vielä uus arvaus kehiin...ja tosiaan töihin en saa enää mennä tässävaiheessa sen raskauden vuoksi ja nostelua kuuluu siihen myös paljon. Miten on oman työpaikkasi laita kun olet lapsiakin monta tässä välissä tehnyt? Koulutkin ehtinyt käydä?
En laihduta näin raskaana ollessani :) joten palataan siihen asiaan sitten sen jälkeen kun olen synnyttänyt. Otan aina mielelläni vastaan vinkkejä muilta. Paino saa vielä nousta minun puolestani sen 6-8 kiloa. Tuolla vau.fi:n sivuston kirjoittajissa on paljon asiantuntijoita, joten se on todella hyvä tietolähde neuvolan lisäksi. - .................
oivokki kirjoitti:
ei ole ei, jotkut pitää siitä kiinni kynsin ja hampain, OLEN NORMAALI KOSKA LUKEMA ON NORMAALI, totuushan voi olla vaikka se, että se läski silti on siinä mahalla, mikä ei ole hyvä.
Rauhoittuppas nyt taas vähän :D....angstaa kovasti kun pitää kirjoittaa oikein isoilla kirjaimilla.....se on kyllä totta, että vyötärölihavuus ei ole hyvästä.
- pakko kommentoida
oivokki kirjoitti:
Voisitko nyt vaan vastata, että miten sinua voi noin kovasti vaivata se, että otin esille vain ja ainoastaan sen, että ystäväni lihoi 30kiloa raskaana eikä ole pystynyt sitä karistamaan.
Oma näkemykseni asiasta on, se että jos koko perhe kärsii ylipainosta ja diabeteksestä on silloin ruokailutottumuksissa jotain vaikaa JA koska ystäväni on todellakin lihonnut raskausaikana, olettasin jotenkin tämän mässäilyn siis johtuneen siitä, että jotkut antavat itselleen raskaana ollessaan luvan mässätä.
SInä aloit itkemään miten sinä et halua olla laiha ja aloit vetämään keskusteluun kysymyksiä minu iästäni, joka ei todellakaan ollut ketjun aiheena. En ole saanut yhtään ainutta asiallista selitystä, väitämillesi. Sinulla vain on niin kova draivi päällä selittää miten SINÄ olet normaalipainoinen ja nyt lihonnut jo yli 10kg. Ja samalla teilaat kaikki naiset, jotka eivät halua lihota.
Kysymys kuuluukin, että miten SINÄ provosoiduit niin kovasti tätä YLIpaino asiasta, jos asia ei sinua kosketa pätkääkään, jos sinulle olisi aivan sama oma paino tai jonkun muu paino et sinä tänne kirjottelisi.Ja puolustelisi itseäsi ja YLIpainoasi niin kiihkeästi.
Jos sais pientä perustelua, miksi minun asenteeni on väärä, kun en liho kuin sika sen enempää ruokaa miettimättä. Sehän se on se kateus, sehän tiedetään.
Painoasia liippaa omaa elämääni siltä kantilta, että olen ollut YLIPAINOINEN, en enää ja olen helvetin ylpeä siitä, että olen laihtunut ja laboratorioarvoni ovat kohentuneet ja olen pysynyt normaalipainossani.
Että tämä sinun inkuttamisesi minun iästäni on lähinnä itseluottamukseltaan vähintään huonon ihmisen epätoivoinen yritys pitää itseään parempana. Sen sijaan et vastannut oletko työtön tahi saikulla TULES-vaivojen takia, kun noinkin itseään liikunnallisena pitävä ihminen ei liikukkaan ja on lihonnut jo yli suositellun? Yhtään perustelua en siis ole saanut.
Täti- ihminen, kutsutko oikeasti itseäsi sillä nimellä...hyi h....tti, no täti-ihmisenä itseään pitävälle sopiikin ylipaino ja junttius noin muutenkin.
Mitä nöyryyteen tulee niin minun nöyryyteeni ei kuulu se, että kutsuisin itseäni tädiksi, tai antaisin itseni rupsahtaa.
Mitähän se sinunkin kokemuksesi on???? Tai antaa olla, kaikesta kuulostaa JUNTTIUS ja katkeruus ja kateus."Mitenhän Oivokki pärjää sitten kun alkaa täti-ihmisiltä tulla vauvanhoito ohjeita....." Ei ...... kirjoittaja itseään ole tuossa kyllä tarkoittanut! Eikä hän ole sinulle vauvanhoito-ohjeita täällä jakanut, vai?!?
- ..................
oivokki kirjoitti:
Mitähän se sinunkin kokemuksesi on???? Tai antaa olla, kaikesta kuulostaa JUNTTIUS ja katkeruus ja kateus."Miten sinua voi noin kovasti vaivata se, että otin esille vain ja ainoastaan sen, että ystäväni lihoi 30kiloa raskaana eikä ole pystynyt sitä karistamaan."
Kun lukee noita sun kirjoituksia niin sinä aika ikävään tyyliin nimittelet läskiksi ystävääsi. Jos ystäväsi näkisi nämä kirjoittelusi hänestä niin olisiko hän vielä ystäväsi? Näytäppä hänelle nämä kirjoittamasi tekstit...onko mielestäsi asiallisesti sanottu kaverista?
"Painoasia liippaa omaa elämääni siltä kantilta, että olen ollut YLIPAINOINEN, en enää ja olen helvetin ylpeä siitä, että olen laihtunut "
Hyvä sulle todella hyvä :). Nyt ymmärrän miksi haluat tarkkailla syömisiäsi. Jos lihoo helposti niin tilanne on silloin tietysti erilainen kun aineenvaihduntakin voi olla hidas. Minäkin lihoan helposti jos en yhtään katso mitä syön, joten ei tosiaan passaa syödä pullaa ihan joka päivä :).
"jotkut antavat itselleen raskaana ollessaan luvan mässätä.
SInä aloit itkemään miten sinä et halua olla laiha ja aloit vetämään keskusteluun kysymyksiä minu iästäni, joka ei todellakaan ollut ketjun aiheena."
Se on totta, niin jotkut tekevät. En ole sanonut, että olisi lupa mässäillä miten sattuun. Voisitko lainata tekstiäni ja kertoa missä sanoin niin? Pahoittelen kun kysyin ikääsi (olisithan voinut jättää sen kertomattakin), mutta päättelin sinun olevan vasta parikymppinen kirjoitustesi angstaavuuden tähden. Se on ihan ok hei :). Se kuuluu ikään...kukin aikuistuu ajallaan ja osaanpahan itsekkin olla itseppäinen kun täällä vielä sulle vastailen näihin lapsellisiin viesteihin :). Ompa muilla palstalaisilla viihdykettä, mutta kyllä minä nyt lähden taas tästä lenkille ja laittamaan jotakin hyvää ruokaa :). Ei se viimeisen sanan saaminen ole minulle niin tärkeää, asia alkaa olla loppuun käsitelty, mutta jos vielä haluat sanoa minulle jotakin niin käyn lukemassa tässä illanpäälle...
- yksilöllistä
Mulla rv 32 menossa ja painoa tullut tasan 5kg. Pituus 164 ja lähtöpaino 68kg. painoindeksi 25,3. Kyllä sitä vähän tulee katsottua mitä suuhun laittaa. Määriä en kyttää, syön niin paljon kuin napa vetää, mutta kaikkea missä on sokeria tai vaaleita jauhoja pyrin välttelemään. En juo mehuja, enkä limsaa, mutta vichyä ja maitoa senkin edestä. Syön 5 ateriaa päivässä, joista kaksi ovat lämpimiä. Lasten kanssa ulkoilen 2krt/pvä
Minulla ei kerry nestettä mihinkään raskausaikana ja aineenvaihdunta on paljon nopeampaa kuin normaalisti. Toiset kärsii raskausajan ummetuksesta, minulla on aivan päinvastoin. Suoli toimii 2krt/pvä
Ensimmäisessä raskaudessa bmi oli 28 ja painoa tuli 1kg. Vauva tyttö 2600g (rv 38 5)
Toisessa raskaudessa bmi oli 27 ja painoa tuli 4kg. Vauva tyttö 3200g (rv 38 2)
Saapi nähdä kuin käy, mutta jos tämäkin ulostautuu ajoissa, olettaisin hänen olevan n 3500g ja poika :)- ....................
Tuo kuulostaa normaalilta. Ap tuossa kuitenkin kertoi syövänsä ali kulutuksen, mikä on todella typerää raskausaikana. Sekin on varmasti yksilöllistä kuinka paljon sitä nestettä kerääntyy. Toiset kertoo, että laitokselle jää ensimmäiset 10 kiloa. Itselleni kertyy nestettä ja turvotusta paljon.
- Ylipainoinen123
Oma raskauteni on menossa puolessa välissä. Kerron heti, että olin ennen raskautta ylipainoinen ja neuvolassa suositeltiin maksimi painonnousuksi 7-10 kiloa. Tällä hetkellä olen vielä puolisen kiloa miinuksella lähtöpainosta. En ole laihduttanut eikä pahoinvointikaan ole ollut kovin pahaa eli paino tippui aluksi vain kilon verran. Nyt neuvolantäti oli kuitenkin tyytyväinen, että paino oli lähtenyt oikeeseen suuntaan kehittymään eli ylöspäin.
Mä luulen, että omalla kohdalla halu pitää vauvasta huolta on tehnyt sen, että on tullut syötyä terveellisemmin ja liikuttua enemmän. Toki en kieltäydy myöskään pizzasta, karkeista jne, mutta ei vain ole hirveästi ollut mielitekoja mihinkään epäterveelliseen, joten siksi ei ole tullut syötyä. - Huhuhui
No hui!
Kyllä sitä painoa tulee helposti muutamia kloja lisää jo tuohon mennessä. Ja saakin tietääkseni tulla. Itsellä on reippaasti ylipainoa, joten mulla painoa tullut vain alle kilo lisää ja viikkoja kasassa 20. Ja kuulema ei tarvitsisikaan tulla painoa, päin vastoin. Ruokavaliolla ja liikunnalla saan tiputtaakin painoa.
Heh, laskeskelin tässä, että jos saisin pudotettua painoa raskauden aikana, niin synnytyksen jälkeen voisin olla vaikka jopa 10 kg kevyempi. :) - kesämamma2011
ei ole hyvä että vaikka on ylipainoinen että paino pysyy samana tai putoaa. se tarkoittaa että joko sinä tai vauva käyttää energiakseen sinun varastoitunutta rasvaa joka on myrkkyä, molemmille.
muutaman kilon on hyvä nousta oli alkupaino mitä tahansa. minusta jotenkin itsekeskeitä ajatella että raskaus laihduttaa.
mä oon reilusti ylipainoinen ja rv 28 ja painoa tullut 5kg joka siis kattaa sikiön ja muut "romppeet" ja nautittu ravinto, terveellinen sellainen, menee vauvan kasvuun ja omaan jaksamiseen eli mitään rasvaa ei varastoidu ylimääräistä enempää.- go-go-go
saisko vielä faktaan perustuvat perustelut,miten äitiin varastoitunut rasva on myrkkyä? Eiköhän siitä ole enempi haittaa sielä sisäelinten ympärillä häiritsemässä sokeri- ja insuliini-aineenvaihduntaa?
- Huhuhui
Jos syön normaalisti, mutta liikun enemmän (ei minun kohdalla edes tarvitse lisätä paljon liikuntaa, jotta sitä on enemmän kuin yleensä) ja siten laihdun, en kyllä tietääkseni aiheuta lapselle vaaraa... En siis syö yhtään vähempää kuin yleensä. Neuvolassa vieläpä sanottiin, että paino saa vaikka vähän tippuakin ja muualtakin olen kuullut, että näin on reilusti ylipainoisten odottajien kohdalla.
En minä tarkoituksella halua laihtua. Laihduttaa voin halutessani sitten joskus myöhemmin. Mutta jos se paino nyt tästä liikunnan ansiosta alkaa tippua, niin en kyllä itseäni huonona äitinä pidä. :)
- 1800
täytyypä alkaa kontrolloimaan ja laskemaan kalorit ettei vaan jää miinukselle vahingossakaan, ettei vaan saa huonon äidin leimaa. Mistäköhän tiedän syöväni justiinsa tarpeeksi? Aina on alle kymppi tullu painoa ja viikon sisään synnytyksestä pino jopa alle lähtöpainossa, ilman aktiivista,yrittämistä. Syön kun syön ja en syö jos ei maistu tai ole nälkä. Lapsihan ensisijaisesti ottaa äidistä kaken tarvitsemansa oli sitten huono eli hyvä ruokahalu,oksentaisi koko raskausajan tai ei. Tietääkseni raskaus lisää energian tarvetta vain 300g,eli muutaman hedelmän verran. Mitenköhän on saakohan kakki maailman äidit yhtä helposti yhtä terveellistä ruokaa kuin me? Laskin että oma kaloritarpeeni on 1800 cal päivässä, jokainen voi katsoa kuinka " vähän" se loppujen lopuksi on, siihen ei montaa hillomunkkia mahdu.
- ................
Kuules, alkuperäinen kertoi tietoisesti syövänsä alle kulutuksen. Siinä se ero, sehän on silloin tietoista laihduttamista raskausaikana.
- kesämamma2011
go-go-go
asiasta ei kuule löydy yhtä juttua vaan toi asiahan on jo osittain opetettu peruskoulussa biologiassa, jos oot sattumoisin lukenut:)
on olemassa valkea ja ruskea rasva, mitä ne tarkoittaa ota itse selvää.
asiaan liittyy myös sanat ketoosi, rasvanpoltto, transrasvat ymsyms asioita joita en tähän ala listaan jos sulla ei perustietoa löydy.
normaali olosuhteissa kun laihdutetaan (eli halutaan poistaa se huono valkea rasva kehosta) se on toki hyväksi, on siis pois sieltä elimiä rassaamasta. mutta raskaana ollessa jos nautit liian vähän kaloreita/rasvoja (hyviä sellaisia joita tarvitaan vauvan kasvuun ja omaan energiaan) alkaa siis ketoosi ja valkearasva palaa....joko raksuttaa....? toki sille ei voi mitään, jos syystä tai toisesta (pahaolo) odottava äiti laihtuu. mut se että aletaan ihan tietoisesti laihduttamaan niin halooo...- go go go
peruskoulun biologia? On tainnut tytöllä mennä sekaisin termit ketoosi,asidoosi ja ketoasidoosi? Yhtään perustelua en silti saanut.
- 967
Olen muistaakseni jostakin lukenut, että läskeihin kertyy mm ympäristömyrkkyjä, jotka sitten laihduttaessa liukenee elimistöön... siksi esimerkiksi imettäessäkään ei kannata RAJUSTI sitä painoa lähteä pudottamaan, koska ne myrkyt kulkeutuvat äidinmaitoon ja sitä kautta vauvaan... samahan siis pätee mun mielestä raskaana oleessaankin... Sitä en tiedä onko tämä kuinka tutkittua tietoa, mulle ihan sama, koska syön mitä haluan ja milloin mitäkin tekee mieli ja liikun ja mitä tulee raskauskiloihin jos niitä tulee, niin ehdin niitä tiputtelemaan sitten myöhemminkin... en jaksa stressata...
- näinköhänd
siis mitä? Mulla ainakin on terve poika vaikka imettäessä laihduin rajusti. Syynä pojan kova ruokahalu ja oma kapea ruokavalio,siihen syynä pojan maha ei kestänyt viljoja,mausteita,mitään maitotuotteita. Mutta hyvin riitti maito yhdestä rinnasta täysimetykseen. Eikä neuvolassa mainittu myrkyistä mitään.
- 967
näinköhänd kirjoitti:
siis mitä? Mulla ainakin on terve poika vaikka imettäessä laihduin rajusti. Syynä pojan kova ruokahalu ja oma kapea ruokavalio,siihen syynä pojan maha ei kestänyt viljoja,mausteita,mitään maitotuotteita. Mutta hyvin riitti maito yhdestä rinnasta täysimetykseen. Eikä neuvolassa mainittu myrkyistä mitään.
Niinhän sitä yleensä imettäessä tulee laihduttua, mutta että sen lisäksi että imetät ja laihdut, laihdutat tietoisesti rajusti, ei varmaankaan tee hyvää kummallekkaan :) Ja minä en siis ole tuota itse keksinyt, vaan lukenut sen jostain... ja niin kuin mainitsin, en tiedä onko siitä tehty mitään sen kummosempia tutkimuksia... eli en tiedä pitääkö kuinka paikkansa...
- ohopsista
Juu, kaikissa oppaissa odottaville ja imettäville neuvotaan jättämään laihduttaminen hamaan tulevaisuuteen, siis aikaan, jolloin ei enää imetä. Ja samaisissa oppaissa syyksi mainitaan myrkyt, jotka laihduttaminen saa elimistössä liikkeelle.
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni.. Esikoista odottaessani painoa tuli melkein 20kg. Raskaaksi tullessani olin aivan normalipainoinen ja paino nousi sen verran kuin kuuluikin aina tuonne about 32. rv:lle. Tämän jälkeen alkoi nopeampi painon nousu, loppuraskaudessa reilu1kg/viikko. Syynä oli raskausmyrkytys, joka aiheutti nesteen kertymisen kudoksiin. Jalat oli niin turvoksissa, että normaalisti 3 numeroa liian iso croksit eivät meinanneet jalkaan mahtua (kumpaankaan jalkaan, tarkennan, kun täällä on niin tarkkoja ihmisiä liikkeellä... ;) Synnytyksen jälkeen paino oli pudonnut heti 13kg ja parissa viikossa vielä muutama kilo lähti kun turvotus elimistöstä poistui.
Nyt toista odottaessani paino pudonnut 5kg, 9.rv alussa eikä pahoinvoinnille loppua näy. Pitäisi varmaan alkaa jo ottaa neuvolaan yhteyttä ja harkita sairauslomalle jäämistä. Tosi rankkaa olla töissä kun koko ajan oksettaa ja väsyttää ja kotona pieni lapsikin vaatii huomiota... - Äippä 9/2011
"On se muuten kumma, kun miettii että köyhinä aikoinakin on vellillä ja perunoilla eletty, ja silti niitä lapsia pukkaa syntymään."
Mutta ei todellakaan aina terveinä, eikä hyvin kehittyneinä. Mielestäni otat ihan turhan riskin, jos rajoitat ravinnonsaantia, vaikket ole ylipainoinen. Ei toki kannata alkaa mässäilemään, eikä kerryttää mitään 30 kg lisäpainoa, mutta muutama kilo lisää lienee vauvan kannalta kaikkein turvallisin vaihtoehto. Samoin oman palautumisesi kannalta! Kalorivajeessa eläessään ihminen sairastuu helpommin mm. virustauteihin, joten mielestäni ei kannata juuri nyt turhaan heikentää vastustuskykyään. Laihduttaa ehdit kyllä myöhemminkin! - piGGy__
eikähän tuo painonnousu raskauden aikana ole kaikilla yksilöllistä..mutta ei missään nimessä mitään laihdutustouhuja nyt päälle kun vauva kasvaa masus! ja jos haluaa painoaan kurissa pitää raskauden aikana, turhat herkut pois ja liikuntaa sitä mukaa mitä jaksaa :) itsellä menossa 31 4 ja ylimäärästä tullut 5kg...aluksi luulin että tulen valaan kokoiseksi mutta turha pelko oli omalla kohdalla :D ja joo, mieluummin se pari kiloa ylimäärästä kuin ei ollenkaan, imettäminen meinaan vaatii ja kuluttaa aikamoisia energiavarastoja...ikinä ei uskoisi, mutta näin ovat monet äidit kehuneet :)
- Iipadaa
Saapa nähdä paljon painoni nousee.. nyt 79kg (pituutta 178cm) Toivottavasti nousee pikkuhiljaa ettei tule arpia! Niitä on jo kasvupyrähdyksen takia liikaa :(
rv 13 5 - tipsyli
Moi! Mulla on painoindeksi ollu muistaakseni 18 (178/58.5) ja just sen painonen oon ollu varmaan niin kauan kuin täysikasvuinenkin.. Nyt rv 18 4 ja olen paino on noussut tasan 9kg.
Ei näy muualla kuin mahassa, tisseissä ja reisiin ja pyllyynkin on tullut hieman muotoa. En siis pidä 9kg pahana. Ja syön mitä mieli tekee ja paljon :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671