Onko minulla nyt sitten astma?

Astma vai?

Hei kaikki! Olisi kiva jos joku osaisi vastata minun kysymykseeni. Eli onkohan minulla astma? Luulen, että minulle on tehty väärä diagnoosi. Minulla siis diagnisoitiin tänä vuonna paniikkihäiriö, mutta mietityttää vähän ,että jos se ei olekkaan juuri paniikkihäiriötä vaan astmaa...
Oireeni ovat:
. Lenkillä ahdistaa en saa happea ollenkaa, siksi vihaan käydä ulkona
ja myös ulkoa tultua ahdistaa se voi kestää todella pitkään ja pyörryttää, kun ei saa happea. Henki ei vingu. Mutta mietin että kuuluuko hengenvingunta aina astmaan?
. Autossa myös ahdistaa
.kirkossa ahdistaa jne

Olen 13 vuotias ja äidilläni oli pienenä sekä astma, että paniikkihäiriö. Pelkään myös ite hirveästi, että jos minulla on astma niin kuolen kohtaukseen. Ja että kukaan ei suostu viemään minua lääkäriin. En siis voi ulkoilla ollenkaan.
Kertokaa pliis onkohan tämä astmaa..
Ps.. Henkeni ei rohise, vingu tai mitään muutakaan ahdistaa vaan. Vai johtuisiko se ahdistus ulkoilun jälkeen huonosta kunnosta??

7

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noppa75

      Sun kannattaa mennä astmakokeisiin. Ensin tehdään PEF-seuranta. Seurannan jälkeen katsotaan onko aihetta tutkia enempää. Yleensä Pef-seurannan jälkeen tulee Spirometria tutkimus joka on paljon tarkempi.

    • ppooollli

      Jos se on allergista niin pala on kurkussa.Tuntuu että et saa siksi henkeä.Voihan allergisia oireita tulla kirkossa hajuvesista esim.lenkillä siitepölyistä ja muista pölyistä.Itsellä esim.homeitiöt saa aikaa ettö päässä humisee. Astmaan viittaa kyllä nämä rasituksen jälkeiset oireet.Jos on paniikkikohtaus niin silloin maailma ikäänkuin pyörii silmissä.Paniikki kohtauksiin auttaa parhaiten sen että on ihmisten parissa ja tottuu toisiin ih misiin,Huomaat että selviät ja et erakoidu.13 vuoden ikä on herkkä ikä.Menee ohi kyllä.Itselläni ollu molemmat.

    • hepskukk

      Vaikuttaa kuin pelko olisi suurempi kuin itse oireet, joten koetapas päästä maan tasalle vaikka jonkun aikuisen kanssa. Astmassa on tyypilliset oireet, uloshengitys on vaikeampaa ja vinkuvaa kuin sisäänhengitys, pitkäaikainen yskä ja mahdollisesti runsas limantulo, eli tulehdus keuhkoputkissa. Ei se ulkoilua yestä, muutenkuin esim. kovassa pakkasessa. Ulkonaolo saattaa helpottaakin oloa. Sittenkun lääkitys on saatu kohdalleen, helpottaa ajan mittaan, eikä kohtauksiin kuole. (Heh, montako kertaa äitisi on kuollut?)
      Huonosta kunnosta en tiedä, mutta käythän koulua, voitko siellä huonosti,miten urheilutunnilla? Pääsetkö kouluterveydenhoitajan kanssa juttelemaan oireista.
      Tsemppiä ja rohkeutta selvitykseen!

    • Kvht altistus!

      "".....jatkuu.
      Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen.
      Masentaa - ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: Syyllistää potilasta lisää kertomalla että "vika on korvien välissä", vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
      Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin itselleni tuli "outoja oireita":
      - Olin selittämässä eräälle ystävälleni erästä asiaa ja yhtäkkiä kesken lauseen "Ding"-en muistanut edes aihetta, mistä olin kertomassa (14). Tällainen jos mikä masentaisi, mutta onneksi tajusin heti mistä on kysymys.
      - Toinen tosi inhottava oire on kun esimerkiksi tulitikku tippuu kädestä lattialle ja "pinna palaa" heti ja aloitat helvetillisen raivoamisen (6) asiasta johon normaalisti et reagoisi mitenkään!
      Se, miksi tuon tämän esille, johtuu siitä, että nämä ovat turhankin yleisiä ongelmia ja jatkuvasti saan (onneksi!) kuunnella potilaiden helpotuksen huokauksia, että "Ei minulla olekaan vikaa korvien välissä, vaan vika onkin seinien välissä!"
      Jos satut törmäämään näihin oireisiin, niin tiedät jo ennakolta mistä on kyse!
      Jatkuu.....""

      "".......jatkuu"
      a|b|c|d|e|f'|g|h|
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, hyvin tuntemasi naapurin nimeä et muista.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 18. >>>>>>Astma, tai astman tyyppinen tila.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 21. Hiusten lähtöä.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 22. Veristä yskää.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 23. Keuhkoverenvuotoa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 24. Voimaton, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 25. Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkää, jossa voi olla verta.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 26. Sieraimet ovat tukossa.
      jatkuu....""
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

      Hoito:
      "".........jatkuu.
      KVHT-altistus aiheuttaa kaikissa kudoksissa ja kaikilla limakalvoilla solutuhoa ja tarpeellisten Probiootti bakteerien tuhoa. Aiheuttaen keuhkojen limakalvoilla astman kaltaisen tulehdustilan. Kosteusvauriohomeiden-antibiootti tuhoaa tarpeellisia Prob.bakteereita, josta seuraa immuuni-puolustuksen heikkeneminen, josta taas seuraa hermostollisen- ja hormonaalisen-järjestelmän heikkeneminen, kunnes limakalvot ovat niin "ohuet", että veri irtoaa ja immuunipuolustus romahtaa kokonaan, jolloin elimistö ei pysty enää taistelemaan sairauksia vastaan, josta surullisin seuraus on kuumeeton keuhkokuume.

      Lääkärikään ei pysty edellä mainitussa KVHT-altistuksessa tekemään muuta, kuin:
      - Altistuksen pysyvä lopettaminen joka on puolet hoidosta, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki olisi automaattisesti kunnossa - oireilu poistuu viiveellä, sen nopeammin mitä enemmän syöt po probiotti bakteereita kv-homeantibiootin tuhoamien probioottien tilalle, jolloin pikkuhiljaa ajankuluessa pystyt kestämään niin luonnonhomeita, kuin kosteusvauriohomeiden-toksiinia.

      Huomioi nämä:
      - Limakalvojen probiootti bakteerien palautusprosessi tarvitsee prikulleen 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit (ks tarkemmin alempaa)! Prob.tuote saa sisältää muitakin probiootteja.
      - Kun olet kvht-altistunut etkä ole käyttänyt po Probiootti bakteereita, niin siirtyessäsi korjattuihin tiloihin-jossa korjaus on onnistunut-silti saatat oireilla kemikaalipäästöille (maalit, Liimat, muovit, jne), vaikka tiloissa ei enää olisikaan kvh-toksiinia!

      KVHT-altistuksen aiheuttamat muutokset terveydessäsi näet jo oiretestillä. Testin lopussa on suuntaa antava ohje oireilun poistumiselle laskettuna oireilun tämänhetkisestä tasosta. Mikäli akuuttia tarvetta ei ole, kannattaa siirtää sitä lääkärissä käyntiä, kunnes näet onko se edes tarpeen. Ja vasta sitten jos oiretaso ei laske alle viiden osuman, tarvitaan lääkäriä etsimään missä ne kudosvauriot on ja mitä sitten on tehtävissä.
      Tietenkin jos on akuutti tarve, niin sitten pitää mennä heti lääkäriin!""

    • *******

      Ei kyllä astmalta kuulosta. Kannattaisko sinun vain alkaa liikkumaan ja elää normaalia elämää, ilman jatkuvia omia diagnooseja ? Itselläni todettiin astma lähemmäs neljää kymmentä, ahdisti kyllä vaan ajattelin ettei se mitään ole. Lapseni astmakin oli täysin salapoliisi työtä, ei koskaan puhunut että ahdistaa, piti ilmeisesti normaalina sitä että ahdistaa, minä huomasin ettei hengitä aina normaalisti, 14-vuotias.

      ps. kyllä johtuu huonosta kunnosta, nyt vaan lenkkeileen niin ei ahdista ja tuo paniikkihäiriökin helpottuu. Kirkon penkillä istuessa ahdistaa kaikkia, ne on epämiellyttäviä istua ns. piinapenkkejä.

    • Viametsa

      Minulla on hengitysvaikeuksia ja hengitys vikisee ahdistaa pyörryttää

    • Dansku133

      Astma voi johtua paniikkihäiriöstä ja paniikkihäiriö astmasta. Tämä on todellakin asia, jota perusterveydenhuolto ei osaa erottaa toisistaan eivätkä ymmärrä kytkyä/rinnakkaisuutta. Oireet voivat olla ihan miten päin vain ja kummin päin vain. Hyvä hoitovaste astmalle ehkäisee ja vähentää mahdollisia paniikkioireita, joita varsin usein astmaa sairastavilla on. Ei olisi ensimmäinen kerta, että hyvällä astmahoitovasteella pelko- ja paniikkitilat helpottuvat huomattavasti tai jopa häviävät kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe