mikä on ollut elämäsi tärkein päätös?

69sid

vaikeiden asioiden kanssa painiessa tulee mieleen,pitäisikö luottaa tunteeseen vai järkeen.Minun järki ja tunne on eri kannalla.Luotatko sinä enemmän järkeen kun tunteeseen.?kesää odotellessa.

25

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Z28759

      Ilman muuta järkeen. Tunneasioissa on intuutiolla jonkin verran merkitystä.

      • Tepposet

        Ihmisellä on taipumus perustella järkisyillä tunteen ohjaaman ratkaisun suuntaan.

        Joku kallonporaaja on väittänyt että vaikka tieto ja kokemus johtaisi yhteen suuntaan niin loppupeleissä tunne kuitenkin ratkaisee.

        Uskonto ja politiikka hyvinä esimerkkeinä.


    • Lorena*

      Tein päätöksen vallan nuorena 19v - järki siinä voiton vei - tunteet lähipiiriin ovat pysyneet neutraaleina. Hain opiskelupaikkaa ja tulin valituksi - varsinkin äiti oli mieltei hiilihangon kanssa vastahankaan. uhkasi perinnöttömyydellä, joka myös tapahtui.

      Pakkasin matkalaukun, kävelin maalaiskylän autopysäkille, katsoin taakseni pysäkillä ja muistan kun itsekseni vannoin, näille kylille en enää asumaan tule.

      Velkaa tuli tehdyksi - joskus maksetuksikin omilla ansioilla. Perinnöttömyyden olen käsitellyt siten etten koskaan ota asiaa puheeksi sisaruksien kanssa, en myöskään valita kohtaloani.Minua asia ei vaivaa koska olen tullut ihan hyvin toimeen elämässä. Oma perheeni - lapset ovat kouluttautuneet pitkälle, pärjäävät, ovat kunnon kansalaisia. Tunnen itseni melko hyvinvoivaksi ilman suurempia kremppoja.

      Kesän tultua käyn taas tervehtimässä varakkaita sisaruksia, he eivät kyllä käy "pitkän matkan" vuoksi asuinpaikkakunnallani. Pyrin olemaan kohtelias, suvaitsevainenkin heitä kohtaan, en koskaan heittele nälväilyjä heille.

      Ei tämän kummempi järkevä päätös, elämänpituinen kuitenkin, tämä on sopinut minulle hyvin. Tunteita on tullut ja mennyt aina tunteita kuitenkin riittää milloin mihinkin kohteeseen. Kuten huomaatte järki hallitsee tunteita.

      • selvinny kuitenki

        Loreena vaikutta hyvin järkevältä ihmiseltä, toista on meikäläisellä, meikä meni nuorena naimisiin, pukkasi " liudan " lapsia vuodenvälein, ilmeisesti itsenäistyminen jäi elämässä kesken koska avioliitto kesti koko elämän yli viisikymmentä vuotta, kunnes kuolema meidät erottaa.
        -- ( lapset hyvin koulutettuja, valmistuneet yliopistosta ) --
        Käsittääkseni ihminen joka usein eroaa, kehittyy ihmisenä itsenäisemmäksi, kuin pitkän avioliiton suojassa elävä.


      • outo neuvo selvinny
        selvinny kuitenki kirjoitti:

        Loreena vaikutta hyvin järkevältä ihmiseltä, toista on meikäläisellä, meikä meni nuorena naimisiin, pukkasi " liudan " lapsia vuodenvälein, ilmeisesti itsenäistyminen jäi elämässä kesken koska avioliitto kesti koko elämän yli viisikymmentä vuotta, kunnes kuolema meidät erottaa.
        -- ( lapset hyvin koulutettuja, valmistuneet yliopistosta ) --
        Käsittääkseni ihminen joka usein eroaa, kehittyy ihmisenä itsenäisemmäksi, kuin pitkän avioliiton suojassa elävä.

        pitää siis erota usein, niin itsenäistyy. Lorena kertoo varmaan mielellään senkin, mitä hän mustalla puumalla tarkoittaa. vielä mikä on musta puuma.


      • selvinny kuitenki
        outo neuvo selvinny kirjoitti:

        pitää siis erota usein, niin itsenäistyy. Lorena kertoo varmaan mielellään senkin, mitä hän mustalla puumalla tarkoittaa. vielä mikä on musta puuma.

        Ei se ollu neuvo, vaan pelkkää pohdiskelua.
        No enny tiedä onko useat eroamiset itsenäisen ihmisen merkki, lähinnä ajattelen että on pakko itsenäistyä ja ottaa itse elämän ohjat käsiisä, jos tukena ja turvana ei ole pysyvää ihmis-suhdetta, en tiedä olenko oikeassa.
        Lorenan jutut vaikukuttaa itsenäiseltä ja järkevältä.


    • Puolessa väliisä elämääni päätin "elää, ja antaa muiden elää".
      Siihen saakka olin ollut sitä mieltä, että omat mielipiteeni on tuotava esiin, kantaa on otettava. Niinhän tietysti useimmat nuoret ajattelevat.
      Muistan, kun eräs lähisukulaiseni piti kiinni aivan virheellisestä käsityksestä, joka saattaisi tuoda hänelle taloudellista vahinkoa.
      Yritin saada hänet ymmärtämään, mutta hän piti minua hölmönä ja vanhakantaisena, suorastaan taantumuksellisena. Sanoin, ettei minua tarvitse uskoa, mutta ota selvää pankista ym. asiantuntijoilta, ennen kuin toimit.
      Hän vain tuhahti.
      Se oli viimeinen kerta. Tein sen päätöksen, että minun ei tarvitse saada toista ymmärtämään omaa kantaani. Sen jälkeen olen vain kuunnellut puolella korvalla ja mielipiteenäni sanonut "Ahaa".
      Se on suuri helpotus. Kamalinta mitä tiedän, on stressata muiden murheita, joille ei itse kuitenkaan voi mitään.

      • Oppia ikä kaikki

        "elää, ja antaa muiden elää" on hyvin pitkälle näin.
        Mielestäni
        ainut hyvä neuvo on hyvä esimerkki. Ei tarvitse selittää paljon mitään. Voi näyttää tekojen kautta. Arvoja opetetaan tekemällä valintoja opetettavien nähden.
        He panevat merkille mitä teet ja muodostavat siitä omat johtopäätöksensä.


      • se nuorempi veli
        Oppia ikä kaikki kirjoitti:

        "elää, ja antaa muiden elää" on hyvin pitkälle näin.
        Mielestäni
        ainut hyvä neuvo on hyvä esimerkki. Ei tarvitse selittää paljon mitään. Voi näyttää tekojen kautta. Arvoja opetetaan tekemällä valintoja opetettavien nähden.
        He panevat merkille mitä teet ja muodostavat siitä omat johtopäätöksensä.

        Elossa pysymisen kannalta tärkeä päätös oli lopettaa viikoittainen alkon käyttö. Veli veikka ei uskonu. Tissutteli ehkä itselleen vatsasyövän.
        Siinä vaiheessa kun hän lääkäriin meni, ei aikaa enää ollut paljoa. Haudattiin männä vuonna.


    • 69sid

      olin aikoinani ,varsin iäkkäänä olevinaan järjen auttamana.menin naimisiin hyvän miehen kanssa,kävi kuitenkin ajanjuoksussa elämäni virhe.TOIMIN mielestäni fiksusti ja toin hänelle luettavaksi kirjan.ELÄ JA ANNA MUIDENKIN ELÄÄ . .Hän ei lukenut edes,niin tarun loppu tuli.Tällä hetkellä kaikki hyvin.heta

    • Mümmeli*

      Leben, und leben lassen!

      En ole minäkään perintöjä saanut, mutta en siltikään ole huonosti elänyt.
      Se ei kylläkään äidistä tai isästä ollut kiinni.
      Hyvät välit heihin ovat aina olleet.
      Parhaani tehden ja muita auttaen olen mennyt vaikeuksienkin läpi.

      "Kohta kevät koittaa, siemen tietää sen.
      Nyt on aika luottaa juurten siementen.
      Hetki kun lyö, puu kukkii vihertää,
      aurinkomme loistaa, rakkaus meihin jää!"

      :)

    • Tepposet

      Montakin tärkeää, vaikea eritellä.

      Muista vaikeista ratkaisuista poikkeava oli itsetutkiskeluni tulos v30:n tietämissä.
      Vatsani oireili aina leikkausjonoon saakka kunnes hyväksyin peilikuvani antaman vastauksen.

      Hyväksyin itseni ja rajoitukseni ja lopetin tavoittelemasta organisatiotasoa ja asemaa joka olisi edellyttänyt minuudestani luopumista.

      Sen jälken on muuten vatsani ollut hyvässä, häiriöttömässä kunnossa.
      Ilman leikkausta.

    • Satu-mümmeli

      Syömässä käytyäni iltamenot vuorossa,
      joten iloista maanantai-iltaa palstaystävilleni!

    • 73

      Hellurei ja hellät tunteet

      Satu meni saunaan otti......
      No ainakin heta on jalkautunut saunasta tänne rupattelemaan, Miten niin, yks kun jättää niin toinen ottaa....
      Mitä vikaa siinä sitten onkaan jos yksinäänkin pärjää, eikä enää ketään huolikkaan. ..

    • loppusuora menossa

      Asia ei ole yksinkertanen, sama juttu meikä työllä, järki sanoo toista, tunne toista, tee siinä sitten järkeviä päätöksiä.
      Elämä on usein ollut ristiriitainen juuri tuon heikkouden tähden, tässä kuitenki porskutellaan, vanhemuuten elämä kuitenki on seestyny ja tasottunu, kai loppuelämä menee jo omalla painollaan.

    • katleija5

      En osaa valita elämäni tärkeintä päätöstä. Järki vai tunne? Yhden ison päätöksen olen tehnyt noin kolmekymppisenä sisäisen tunteen vallassa ja se oli enemmänkin unelmanomainen. Se oli tärkeä päätös jota muut ihmettelivät, mutta se oli oikea.
      Sellainen suuntaus on ollut päätösten teossa, että vanhenemisen myötä järki on tullut vallitsevaksi.

    • Kinkkinen kysymys!

      Henk.koht. itselle kuitenkin päätös lähteä tyhjätaskuna Etelä-Suomen työmarkkinoille huhtikuussa 1960.

    • mielipiteenäni

      Olen sitä mieltä,että siinä vaiheessa nainen pystyy elämään järjen määräämänä,kun hänen hormoonitoimintansa ei enää hallitse hänen käytöstään,ja aivotoimintaansa.Kuinka armollista.Miehet käy sääliksi,niille käy melkeimpä päinvastoin,alkavat 50v haikailemaan itseään jopa uudestaan isiksi,nuoren vaimon kanssa.Mutta eivät jaksa kuitenkaan loppuun,vaan hylkäävät,tai tulevat hylätyiksi vanhuutensa takia.

    • Reino´

      Vuonna 1957 olin poikamies ja sain eräästä seksisuhteesta tippurin.

      Olin juuri alkanut seurustelusuhteen maailman kauneimman ja ihanimman naisen kanssa. Vastuuntuntoisena ihmisenä toimin lääkärin neuvon mukaan ja kehotin rakastettuani käymään lääkärillä tutkittavana. Hänessä ei tautia ollut.

      Sen ilmoittaminen rakastetulleni oli typerintä mitä saatoin tehdä. Kultahääpäivän jälkeenkin asia rassaa vaimokultaa ja saan itsekin joka viikko kuulla, että tartutin häneen tippurin. Lienee Dementiaa. Kaduttaa niin perkeleesti.

      • Lorena*

        Katumus ja katumus, mitä katumusta siinä enää 55v jälkeen on. Tosi reilusti olet menetellyt, ilmoitit asian kumppanillesi, hoidettiin asianmukaisesti. Onhan näitä "kokokus hairahduksia" yhdellä jos toisella muita jälkiä jättämättä. Siinähän huomataan tunteet lyövät hyökyaallon lailla mihin se sitten johtaakaan!

        Vanhat, epämieluisatkin asiat on jätettävä taakse, ei pidä mustasukkaisesti toisen naputtaa tai toisen taas tuntea huonoa omaatuntoa moisesta asiasta, joka kertaalleen on jo sovittu.


      • naistenpäivänä
        Lorena* kirjoitti:

        Katumus ja katumus, mitä katumusta siinä enää 55v jälkeen on. Tosi reilusti olet menetellyt, ilmoitit asian kumppanillesi, hoidettiin asianmukaisesti. Onhan näitä "kokokus hairahduksia" yhdellä jos toisella muita jälkiä jättämättä. Siinähän huomataan tunteet lyövät hyökyaallon lailla mihin se sitten johtaakaan!

        Vanhat, epämieluisatkin asiat on jätettävä taakse, ei pidä mustasukkaisesti toisen naputtaa tai toisen taas tuntea huonoa omaatuntoa moisesta asiasta, joka kertaalleen on jo sovittu.

        Järki ja tunne kuuluvat elämään on kuitenkin eri asia kumpi puoli hallitsee.
        Tasapuolisesti vähän molempia niin hyvä tulee.

        Älykkäät naiset tietävät: nauru parantaa ja pitentää elämää.


      • naistenpäivänä kirjoitti:

        Järki ja tunne kuuluvat elämään on kuitenkin eri asia kumpi puoli hallitsee.
        Tasapuolisesti vähän molempia niin hyvä tulee.

        Älykkäät naiset tietävät: nauru parantaa ja pitentää elämää.

        Omassa elämässäni ovat olleet molemmat mukana. Joskus tietää että olisi järkevää toimia tietyllä tavalla- mutta kun ne tunteet sanelee toista.
        Elämän suuret suuntaviivat on sentään järjellä määritelty.
        Pienempiä asioita on annettu tunteille, tosin seurauksista tietoisena.
        Omalla kohdalla on niin päin, että nuorena piti järjellä ratkaista asiat.
        Nyt on enemmän varaa tunteillakin päätää asioita.
        Kas kun elämä on rajallista.. kohta viimehetket panna kaikki peliin.
        Kai sitä iän myötä tulee herkemmäksi ratkaisemaan tunnepohjalla asioita.
        Ei siinä enää mitään menetäkkään.Päinvastoin !


    • Molemmat tänäänkin ovat mukana olleet.
      Sain aamuliikuntatuntini jälkeen ruusun, ja olisin sen halunnut hyvin hoitaa, mutta kun olin varannut samalle reissulle vaatteiden vaihdon ja muuta menoa, alkoi ruusu jo iltapäivällä näyttää väsymisen merkkejä.
      Kun vihdoin saavuimme tänne kotiin, olimme kyllä jo aika nuupahtaneita.
      Ensi töikseni laitoin ruusun kylppiksen lavuaariin runsaaseen veteen, ja leikkasin uuden pinnan varteen. Kuin ihmeen kautta se alkoikin virkistyä. Kohta kuivaan sen ja otan "yhden-ruusun-maljakkoni" ja tuon sen tänne makkarin kirjoituspöydälleni.
      Itsekin olen huomattavsti virkistynyt juotuani tuoksuvan kupillisen vahvaa valkoista teetä.
      Rakkaille kanssasisarilleni auvoisaa päivän jälkipuoliskoa!

      • Minä sain lähes kymmenen kilon hauen ystävältäin...huhhuh...en pystynyt sitä mittaamaan, niin painava oli, mutta arvioiden noin, kun kamala pääkin oli varmaan 25-30 sentin kokoinen. No, keksin ratkaisun, naapuripariskunta sai ilomielin osuutensa 4/5 osaa tästä hirviöstä. Itselläni on neljä file-palaa kypsymässä pannulla. Naapurin mies on innokas kalastaja, muttei enää pääse lainkaan kalaan, kun pitää kaikesta vaimonsa sairastumisen jälkeen huolehtia yksin. Voi sitä myhäilevän tyytyväistä ilmettä hänen kasvoillaan.


    • Mahdotonta tietää tai tuntea elämänsä tärkeintä päätöstä, kaikkihan on ollut tärkeää, koska näin olemme eläneet. Vakiolauseenihan on aina: Kuinkas toisin olisin voinut, elämä on mennyt niinkuin sen on pitänytkin.
      Hyvin vaikeaa on ruveta erittelemään järkeä ja tunnetta, voihan olla näinkin...järki=tunne=järki.

      Taidan olla aika tyytyväinen ymmärrettyäni elää sekä järjellä että tunteella, ja jos niitä erittelisi, erittäin tyytyväinen nämä viimeiset kymmenen vuotta
      Jos pitäisi ajatella järjellä toimimista, se olisi kai sitä, että elää yleisesti hyväksyttyjen, maan ja kulttuurin sanelemaa elämää, aiheuttamatta sen kummempia "ihmetyksiä", paheksuntaakin. Ja harkitsemalla moneen kertaan...entäs sitten, entäs jos....
      Mitäs se sellainen on, toisten laatimien "sääntöjen" mukaan eläminen, kuka tietää parhaiten, miten pitäisi elää. Järkevääkö...
      Kylliksi pakko on ollut aikansa elää ns. järkevästi, ottaa huomioon olosuhteet, muut ihmiset. On järjettömän kivaa elää vihdoin järjettömästi.
      Jos elää vain niinsanotusti sovinnaisesti...mitähän tuokin minusta ajattelee, ja niin edelleen, jää monesta järjettömän mukavasta ja antoisasta paitsi.

      Intuition voiman ymmärtänee vain harva, sen voiman sekä järjessä että tunteessa.

      Tulipa vielä mieleen : Sua lemmin, kuin järjetön mä oisin...tai
      Järjen veit ja minusta orjas teit....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2127
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1740
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      257
      1063
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      988
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      951
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      895
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      825
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      811
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      774
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      729
    Aihe