listeria, toksoplasmoosi, salmonella...apuaa

huolestunut!

Eilen ravintolassa tilasin hampurilaisen ja kun olin siitä yli puolet syöny, huomasin että pihvi oli keskeltä jotenki vähän punertavaa. No nyt tietysti pelkään taas vaikka mitä. Sitten aloin miettimään mitä kaikkea muuta olen jo mennyt syömään, esim. joulun aikaan muutaman kerran savustettua lohta, graavilohta ja kylmäsavulohta. Listerian ja toksoplasmoosin oireet kuulemma muistuttavat flunssan oireita, ja flunssaa mulla on ollut kokoajan enemmän tai vähemmän. Miten huolissaan tässä nyt pitäisi olla?
Jos soitan neuvolaan ja kysyn pääsisinkö kaikkiin mahdollisiin testeihin, onnistuuko se vai onko sekin todella vaikeaa ja testeihin pääsee vain jos on vakava epäily jostakin tartunnasta? Kaipa tämä selviää parhaiten kun sinne neuvolaan soittaa, mutta se onnistuu vasta huomenna. Tässä nyt sitten saa taas stressata koko illan.

9

2019

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HL

Ensimmäinen? Tuolla hysterialla olis jo tämä laji kuollu sukupuuttoon. Elä turhia huoli, stressi on pahempi ku moni muu asia. Ota rennosti ja nauti sopivissa määrin elämästä. Raskaus ei ole sairaus. Suomessa salmonella on erinomaisen harvinainen ja listeriaa tulee (jos tulee) ulkomaisista pakastemarjoista ja kun nekin on nimetty EU:n alueelta tuleviks, niin jos liikaa jännittää niin ala lähiruuan syöjäks. EU kattaa tässä kohtaa kaikki EU:iin kuuluvat maan, mukaanlukien Suomen. Lähetään siitä, että raskausajan turhan märehtimisen unohtaminen tekee terveempiä lapsia. Elä höntyile. Ja onnea uuden elämän johdosta. =)

• Hyttysemo

Eikös listerian yleisin aiheuttaja Suomessa ole tyhjiöpakattu graavi- tai kylmäsavulohi, ei ulkomaiset pakstemarjat? Minulla oli se käsitys, että ulkomaisiin pakastemarjoihin piti suhtautua varauksella nimenomaan niiden norovirusriskin takia?

Kyllä minusta tyhjiöpakattuja kalatuotteita kannattaa raskausaikana välttää, mutta siinä olen edellisen kirjoittakan kanssa samaa mieltä, että todennäköisyys että olisit jonkun pöpön napannut on äärimmäisen pieni. En stressaisi siitä mitä on tullut syötyä, mutta tietysti jatkossa jo oman mielenrauhankin takia kannattaa jättää ei-suositeltavat tuotteet syömättä...

Muuten, nuo apua-söin-jotain-hirveää -paniikit ei raskausaikana taida olla kovin harvinaisia. Minulla oli apua-söin-maksaa, apua-söin-haukea ja apua-söin-mediumpaistetunpihvin -paniikit. Niiden jälkeen tulin siihen tulokseen, että paniikeilta välttyy parhaiten noudattamalla kirjaimellisesti sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemussuositusta!

• noro, ei listeria

Nyt on sulla kyllä tosiaan puurot ja vellit sekaisin. Ulkomaisista pakastevadelmista voi tulla norovirus eikä mikään listeria. Listerian voi saada kyllä esim. tyhjiöpakatusta graavilohesta. Nuo tyhjiöpakatut kalat ovat itse asiassa suurimpia listeriariski-elintarvikkeita. Kannattaa ottaa asioista selvää niin sillon voi itse järkevästi päättää miten itse elintarvikkeiden kanssa toimii - myöskin ilman sitä turhaa hysteriaa.

• 33+1

Jos neuvola ei testejä ota, mene yksityiselle otattamaan ne.

• -eräsOdottaja-

Itse söin:

maksamakkaraa (sehän on sallittua pienissä määrin). Maksaa kuitenkin pyrkinyt välttämään suuria määriä. Tais livahtaa maksalaatikkoakin yks päivä suuhun.

livahti kylmäsavulohikin ruuan seassa

vahingossa söin ulkomaalaisia, pakastettuja marjoja, jotka olivat sulatettu. Olikohan jonkun rahkanseassa (näitä olen kuitenkin pyrkinyt varomaan, etenkin vadelmia, noroviruksen takia)

Olen syönyt sulatejuustoa (pästöroitu) melkein päivittäin. Olen juustohullu.... Aurajuusto on myös masuuni uponnut (pästöroitu)

Söin (vahingossa) medium pihvinkin

Käsitin että ohjeet ovat suosituksia/tulisi välttää. Maalaisjärki on sallittua!!! ja kunnia niille, jotka pystyvät elämään ja noudattamaan kirjaimellisesti sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemussuositusta!

"Listerian ja toksoplasmoosin oireet kuulemma muistuttavat flunssan oireita, ja flunssaa mulla on ollut kokoajan enemmän tai vähemmän. Miten huolissaan tässä nyt pitäisi olla?" ---minulla myös ollut sitkeää flunssaa. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Eikös noihin yllämainittuihin kuulu kuumekin? ETenkin tämä raskaus on aiheuttanut jatkuvaa liman irtoamista itselläni.

• Kaikki menee!

Mullakin sitten varmaan vaikka mitä pöpöjä, kun olen syönyt vähän vaikka mitä... Joulunakin söin graavilohta ja olenpa tainnut syödä maksalaatikkoakin ennen kuin tiesin olevani raskaana. Ja taidanpa joku päivä herkutella ja tehdä pizzaa, johon laitan aurajuustoa...Nam! Hengissä ollaan vielä ja pikkunenkin voi hyvin. :D

Järjen käyttö on varmaan ihan sallittua. Eiköhän se kaikesta stressaaminen ole lapselle pahempi kuin joku silloin tällöin nautittu "väärä" ruoka-aine...

• fthoihrtj

No ihan vaan lisäyksenä, että kuumennettuna aurajuustossa ei ole niin minkään näköistä riskiä. Mahdollinen (erittäin teoreettisesti mahdollinen) listeria kuolee 72 asteessa. Niin että eipä siinä sun pizzansyönnissä mitään ihmeellistä ole. :)

• kaikki menee!

Siis laitan aurajuuston kylläkin yleensä pizzan päälle vasta sen jälkeen kun se on käynyt uunissa... :)

• fhlktjrshö

Jaaha. No, siltikään mitään valtavaa riskiä siinä ei ole kun Aura on pastöroitua juustoa. Kyllähän sitäkin jotkut välttää, mutta justiinsa avatussa Aura-paketissa, joka näyttää ja tuoksuu normaalilta tuskin on mitään mahdollisuutta saada mitään pöpöjä. Ja siitä graavilohesta on kyllä ihan pakko vielä sanoa, että jos se on tyhjiöpakattua niin sitä ei ihan aikuisten oikeesti kannata syödä! Tyhjiöpakatuissa kaloissa on todellakin korkea listeriariski vastustuskyvyltään heikommille ihmisille (pienet lapset, vanhukset, raskaana olevat) ja jos sitä ihan vaan pikkuisen silloin tällöin syö niin se listeriariski on ihan yhtä todellinen. Eri asia ovat esim. maksaruuat, joita voi syödä vähän, niitä kaloja vaan ei kannata syödä ollenkaan! Pitäisi selvittää miksi mikäkin on siellä ei-suositeltujen listalla eikä vaan kuvitella, että kyllä niitä kaikkia voi pikkuisen syödä. Riskit on suuremmat toisissa elintarvikkeissa kuin toisissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      96
      6366
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3180
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe