Kasvattaminen siemenestä

aloittelija_

Tämä kysymykseni ei nyt suoranaisesti liity taimiin, mutta kuitenkin, jos joku ystävällinen viitsisi auttaa avutonta.

Eli laitoin noin 1 vk sitten sellaisiin pieniin kasvihuoneisiin(ikkunalaudalle) kasvamaan avomaankurkkua ja lanttua. Nyt niistä on tullut jo melko pitkiä, noin 5-10cm. avomaankurkun siemeniä laitoin sen kolme per pieni turveruukku, mutta lantun siemeniä meni kyllä enemmän per turveruukku. Ja ne turveruukut on sit todella pieniä. Nehän pitää varmaan nyt harventaa tai jotain, että ne pääsee kunnolla kasvamaan. Kuinka ne laitan kun olen taimet harventanut?ja montako tainta per ruukku vai mihin astiaan?

Olisi mukava jos joku auttaisi vasta-alkajaa:)

Kaunis kiitos jo etukäteen!

3

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The early bird catch

      Taimiahan ne ovat kurkun ja lantun taimetkin. :-)

      Koska kukaan muu ei kommentoi, niin minä sitten - vaikkei ole kurkun kasvatuksesta kokemusta lainkaan, eikä lantunkaan kuin avomaalle kylvettynä.

      Oletetaan, että kurkku kasvaa samaan tapaan kuin tomaatti - sitä itse kasvatan jo 2. kertaa, peräti. ;-)

      Koulisin kurkuntaimet nyt isompiin/syvempiin astioihin. Itse olen laittanut (ne tomaatit) tyhjiin, pestyihin 15-20cm korkeiksi katkaistuihin maitotölkkeihin (mehu- ym. tölkit käyvät yhtä hyvin). Nurkista vaan pikkuruiset palat pois, että mahdollinen ylimääräinen kasteluvesi pääsee valumaan ulos.
      Siis 1 taimi / tölkki. Ja multaa voi aluksi laittaa vaan puolilleen, ja lisätä sitä mukaa kun taimi kasvattaa varttaan.
      Kuuluukohan avomaakurkuntaimia latvoa? Sillä pystyisi hieman hillitsemään tuota pituuskasvua, kun tässä vielä on rutkasti aikaa siihen taimien ulos siirtämiseen.
      Jos sinulla on paljon taimia, niin ehkä kannattaisi valita jatkokasvatukseen vain vahvimmat - vievät kohta niin paljon tilaa.

      Lantun kanssa mielestäni olet vähän turhankin aikaisessa. Mutta jos tämä kylvös menee pieleen, niin niitä ehdit laittaa lisää tulemaan vielä vaikka toukokuulla - tai kylvää suoraan maahan kesäkuun alussa.

    • Hei!

      Vastaampa sinulle minäkin. Aikaisessa olet kovasti, minä olen kylvänyt kurkut, ja lantut 20.4 ja vähän liian aikaisessa olen aina minäkin. Lanttu ehtii kasvaa niin nopeasti, ja sen voi hyvin kylvää maahan suoraan. Minä vain olen huomannut, että kun taimettaa, niin kirvat ei saa yliotetta isoista taimista, toisin kun pikkutaimet ne helposti syö kokonaan.
      Että luulen, että sen lantun kanssa et pärjää. Mutta kurkkua voit yrittää. Harvenna yksi taimi ruukkuunsa, muuta isompiin astioihin tarvittaessa.
      No se on kuitenkin hienoa, että yrität! Aina sitä tehdessä oppii. Hyvää jatkoa puutarhapuuhillesi!

    • Kurkkuperso

      Kurkuntaimien siirtäminen uusiin ruukkuihin on riskipeliä, niillä on hepposet juuret ja varsi. Jos neuvo ei ole myöhässä, tee näin:

      Jätä 2 parasta taimea per purkki, nypi toiset pois. Jos nypityistä joku lähtee juurineen, voit istuttaa sen pieneen purkkiin.
      Kun kasvavat isommiksi ja juuret alkaa kurkkia purkin pohjasta, niin vaihda koko multapaakku isompaan ruukkuun.
      Avomaankurkku kasvaa luonnostaan vartta pitkin maata, mutta sisätiloissa sen voi tukea pystyyn ja se tarttuu kärhöillä tukeen kiinni - kasvaa kuin köynnös. Ulos viedessä voi joko antaa jatkaa kasvua köynnöstukeen tai istuttaa maahan vähän vinoon, jolloin kasvu etenee maata myöten.
      Latvan voi katkaista muutaman lehden jälkeen, lehtihangoista kasvaa uusia haaroja.

      Lantun taimet kestää kovempaa käsittelyä, niitä voi siirtää isompiin purkkeihin. Jos panet pari per purkki, niin huonomman voi nyppästä myöhemmin pois.

      Astiaksi käy mikä tahansa purnukka, kunhan siinä on reiät pohjassa. Näin ei tule kasteltua liikaa, ylimääräinen vesi lurahtaa reistä veks. Pienessä purkissa juuret pääsee veteen asti, purkin kokoa voi kasvattaa sikäli kun juurille tulee ahdasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      323
      3188
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1977
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1414
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      283
      1236
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe