Roaccutanista -kertokaa kokemuksenne!!

Hei,

haluaisin kysyä Roaa syöneiltä tietoa/kokemuksia mitä en tajunnut lääkärissä kysyä.
Eli, todella monet täällä kertovat että ovat syöneet monta kuuria Roaa ennen kuin iho parani. Onko siis niin, että valtaosa esim. keskivaikeasta aknesta kärsivistä syö pari kuuria vaiko niin, että parantuneet eivät oleile tällä palstalla? Muistaakseni tässä oli jokin prosenttiosuus ihan tutkimustietoa, että tällä osalla paranee ensimmäisellä kuurilla kokonaan. Muistaako kukaan?
Onko aknenne parantunut vain korkeimmalla (60mg/pv?) annoksella vai esim. 40mg/pvä- annoksilla?
Koska pahenemisvaiheenne alkoi tai tuliko sitä edes? Suosittelisitko?

Itse siis aloitin Roan viikko sitten.

Kiitos jos joku viitsii vastata!
8269
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Toisekseen tarkentavasti kysyisin, että ne jotka ovat syöneet toisen kuurin; onko aknenne kuitenkin parantunut Roan aikana ja tullut uudestaan, jolloin kuuri on aloitettu vaiko ei ole parantunut?

Äänestä

kuuria takana kohta jo viisi kuukautta ja finnin lähes kaikki tipotiessään!

eli annosmäärä määrätään painon mukaan, itse painoin alle 80kg kun aloitin ja söin 2 kapselia päivässä (alussa tosin yhden), ja kun paino nousi kuntosaliharrastuksen myötä

Äänestä

Yksi 6 kuukauden kuuri takana. Akne katosi, tosin siten, että viimeisen kuukauden aikan tuli vielä muutama näppy. Kuurista oli kolme kuukautta kun iho alkoi taas näyttää rasvoittumisen merkkejä, ja kun akneihoinen puhuu rasvoittumisesta niin kysehän ei ole mistään pienestä rasvaisuudesta vaan öljykatastrofista. Myös pieniä näppyjä alkoi tulla otsaan ja nenään. Eli mulla ei yksi kuuri riittänyt vaan sain nyt kaksi kuukautta sitten uuden kuurin. Jos ekaa kuuria olis jatkettu vielä kaksi kuukautta niin voi olla, että se olisi tehonnut. Söin samaan aikaan myös e-pillereitä, jotka osaltaan auttavat akneen. Lopetin pillerit kuukausi sen jälkeen kun lopetin Roan. Nyt toisen kuurin aikana en syö pillereitä ollenkaan (älkää jeesustelko, päätökselle on omat syynsä).

Ekalla kerralla söin 40mg päivässä ja samoin nyt. Ekalla kerralla akne alkoi parantua heti ekan viikon aikana ja pahenemisvaihe tuli kolmen viikon paikkeilla. Pahenemisvaihe ei ollut paha, jos sitä voi edes pahenemisvaiheeksi sanoa. Ihan vain kaksi tai kolme isompaa näppyä poskiin, jossa ei ennemmin ollut mitään.

Nyt tämän uuden kuurin aikana paraneminen alkoi samoin heti. Pahenemista ei ole vielä tapahtunut mutta sehän on aina yksilöllistä ja voi vielä tulla.

Lääkäri aloitti uuden kuurin pyynnöstäni, ei edes tarjonnut muuta vaihtoehtoa.

Äänestä

Itse olen samassa vaiheessa ketjun aloittajan kanssa, viikko takana kuuria. Aluksi määrättiin 2 pilleriä päivässä eli yhtees 40 mg, mikä musta tuntu oudolta ku painoo kuitenki 100kg ja pituutta lähes 2m, mut kai sitä sit lisätään esim. sen verikokeen jälkeen joka on kuukauden päästä kuurin alotuksesta.

Itselläni akne on lähinnä vain punoittavaa ja hieman jo arpeutunuttakin sorttia, ei siis isoja tai näkyviä finnejä, paiseita vaan enemmänki sellasia kuoppia ihossa, eivätkä nekään näy vaan sormella tuntee. Jo parin päivän päästä puhkes aika paljon uusia finnejä ja oli ehkä pahimman näkönen ku koskaa mutta sehän vaa keroo sen että lääke alkaa vaikuttaa :D Nyt huomaa että iho alkaa pikku hiljaa kuivumaan, koska nahkaa lähtee pieniä hippuja nenän seudulta ja finni kohdista.

Oireina mulla on myös ollu päänsärkyä, ja tiedustelisinki nyt onko muilla ollu, koska tossa selosteessa luki et jos ilmaantuu päänsärkyä (kylläkin lisänä oksentelua, pahoinvointia, näkökyvyn heikkenemistä, joita mulla ei ole ollu) ni pitäis lopettaa kuuri ja käydä lääkärillä, koska kyse voi olla "kallonpainen kohoamisesta, jonka syytä ei tiedetä" :O en kyllä haluais tätä lopettaa koska muista lääkkeistä ei ole ollu apua, mutta kai tä on vaa tämmönen kauhuskenaario jonka ittelleni asetan, jos en ois lukenu selostetta ni tuskin oisin ees huomannu pään särkyä :D no, kai sitä pitää tarkkailla jos joka päivä on päänsärkyä ja jos se oksentelu tulee mukaan kuvioihin vielä..

Pääosin vielä hyvillä mielin jatketaan kuuria, ja odotan innolla sitä varsinaista paranemis vaihetta et saa nähdä sellaiset samanlaiset siloposket ku 4-5 vuotta sitten ;) nyt siis 19 vuotta ikää

Äänestä

Pelkkä päänsärky ei kerro kallonsisäisen paineen kohoamisesta :) Kallonsisäisen paineen kohoamisen oireet ovat juurikin herääminen (yleensä aamuyöllä) kovaan pääkipuun, oksenteluun ja huimaukseen josta kaksi viimeistä kovia oireita. Olen sairaanhoitajaopiskelija ja en tietenkään voi lääkärinä mitään sanoa mutta nuo oireita.

Äänestä
  • joo, ja luulen että toi pääkipu on vähän eri luokkaa tossa tapauksessa ku normaalissa päänsäryssä :D niin se vaa aina menee et ku lukee noita selosteita ni alkaa oikee etsimää niitä mahdollisia oireita ja suurentelee asiotia.. siinäki viel mainittii et ilmentyy erityisesti sillon ku tetrasykliiniä käytettii saman aikasesti ja itse lopetin sen kuurin juuri ennen tän isotretinoinin alottamista.. mut nyt on ihan hyvä olo eikä särje pää eikä muukaan paikka, toivotaan vaa että jatkuu samanlaisena tästä eteenpäi ettei tartte taas turhaan stessata :D

    Äänestä

onko kukaan muu huomannut hikoilun lisääntymistä erityisesti kasvojen alueella, roahan ilmeisesti laajentaa ihohuokosia? itse olen nyt kolmisen kuukautta syönyt roaa, jäljellä vain punoitusta, akne itsessään on kadonnut mutta tuo kasvojen hikoilu vaivaa, etenkin kun huomenna pitäisi olla edustus kunnossa puku päällä ja ilmakin on luultavati kohtuu lämmin.

Eli onko vinkkejä hikoilun vähentämiseen etenkin kasvojen alueella, mutta myös kainaloissa? kannattaako käyttää antiperspiranttia sillä eikö se saata lisätä hikoilua muualla kehossa kun kainalot eivät hikoile? en tosiaankaan odota innolla auringossa seisomista musta puku päällä :/

Äänestä
  • Joo kyllä mulla ainakin pukkaa helposti valuva hiki pään alueella nyt kun vaan uloskin menee kun nyt lämpimämmät kelit tulleet.. eli kyllä on lisääntynyt isotret. alottamisen jälkeen. Eipä sille mitään oikein voi, joku rätti taskuun ja siihen pyyhkäisee kasvoja välillä. Eiköhän siellä yo-kekkereilläsi niillä vanhemmillakin herroilla puku päällä hiki pukkaa päälle ihan vaan silkan elopainon takia, että tuskinpa kannattaa liikaa stressata. Eikä lisää antiperspirantti hikoilua muualla (?), en tiedä mihin tuo väitteesi perustuu.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


iwant2know kirjoitti:

Hei,

haluaisin kysyä Roaa syöneiltä tietoa/kokemuksia mitä en tajunnut lääkärissä kysyä.
Eli, todella monet täällä kertovat että ovat syöneet monta kuuria Roaa ennen kuin iho parani. Onko siis niin, että valtaosa esim. keskivaikeasta aknesta kärsivistä syö pari kuuria vaiko niin, että parantuneet eivät oleile tällä palstalla? Muistaakseni tässä oli jokin prosenttiosuus ihan tutkimustietoa, että tällä osalla paranee ensimmäisellä kuurilla kokonaan. Muistaako kukaan?
Onko aknenne parantunut vain korkeimmalla (60mg/pv?) annoksella vai esim. 40mg/pvä- annoksilla?
Koska pahenemisvaiheenne alkoi tai tuliko sitä edes? Suosittelisitko?

Itse siis aloitin Roan viikko sitten.

Kiitos jos joku viitsii vastata!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu