Kun ei saa unta..

asdsdsdassasasd

Siis mustahan ei päälle päin vois kuvitellakaan, miten kova oon etukäteen stressaamaan kaikkea, ihan kaikkea. Aamuherätykset on niistä yksi. Se on niin kamala tunne, jos ei ole saanu nukuttua ollenkaan ja aamulla on aikainen herätys. Itse asia, minkä takia herää esim.työpäivä) ei oikeastaan stressaa niin paljoa, mutta ajatus siitä, ettei saa nukuttua aiheuttaa sen, ettei oikeasti nukahdakaan.

Ja sitten menee koko seuraava päivä ihan päin helvettiä kamalassa väsymyksessä. Joku voisi luulla, että stressaan työpäivää, mutta kun kyseessä voi olla vaikka aikainen herätys huvipuistoreissun vuoksi ja stressaan sitäkin niin, että uni ei tule :D Naurettavaa.

Onko muita yhtä naurettavia stressaajia? :D

19

6558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepsii

et ole naurettava vaan tämä aika ja yhteiskunnan meno on ! hae apteekista ilman reseptiä saatavaa rauhoittavaa.olikohan valrian tms. ulkoilu noin 45minuuttia ruokkii unensaantia. käy siis ulkoilemassa noin kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa. tee jotakin rauhallista ennen iltapalaa ja sängyssä luet vielä kirjaa tai ristikkoa puoli tuntia.luettava ei saa olla siis liian jännittävää vaan puuduttavaa.harjoittele tätä rutiiniksi pari viikkoa !
      itse menen sänkyyn arkena jo 20.30 ja seitsemän-kahdeksan tuntia nukun.vähemmällä en pärjää.

• Eisaaunta

Oon 11v tyttö ja mun pitää joka kouluaamu herätä 15vaille 6. Ja en saa unta illalla valvon aina johonkin 1 yöllä vaikka pitäisi mennä puol 10 illalla nukkuun muo oikeen itkettää tää kun en saa unta :(((( auttakaa

• Anonyymi

Sama
        Juttu

• Anonyymi

Voin kuule sanoa että itsellä sama juttu kun vaimo on klo 22 asti töissä ja minä nukkumassa, niin kyllä siinä alkaa miettimään että tuliko vai ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voin kuule sanoa että itsellä sama juttu kun vaimo on klo 22 asti töissä ja minä nukkumassa, niin kyllä siinä alkaa miettimään että tuliko vai ei.

Vittu apua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vittu apua.

Voin sanoa että tässä tilanteessa ei auta kuin katsoa tv youtubea.

• Anonyymi

Netissä on rentoutus videoita jotka on aika hyviä kun tekee niin kun niissä neuvotaan

• Unettomat-tunnit

Ainoa mikä itsellä auttaa tähän on vain hyväksyä se, etten ehkä tämä yönä nuku. Jos hyväksyy, että tämä on taas näitä unettomia öitä ja se ei ole maailmanloppu, niin uni saattaakin tulla! Unettoman pahin vihollinen on se joka tekee unettomuudesta ison ongelman! Unettomuus ei ole ongelma, jota pitäisi lääkitä. Se on osa elämää, jota oppii hallitsemaan.

Äiti opetti minulle tämän lapsena <3 Äiti opetti minulle myös joitain rentousharjoituksia. Niissä tavallaan venytellään keuhkoja ja oijotaan käsiä ja jalkoja piiiiitkiksi ;D

Joskus ne toimivat, joskus eivät, mutta yhä 27-vuotiaanakin tuntuu hyvältä, että äiti yritti auttaa. Muistan yhä kuinka hän istui vieressä ja lohdutti unetonta. Kun isä suuttui, että äiti paapoo meitä niin äiti vain sanoi: "Eikö sinusta ole epäreilua, että sinä saat nukkua tämänkin yön kanssani ja vieressäni, mutta lapset ovat aina yksin öisin. Se on järjetöntä, lapset nukkuu äitinsä kanssa, jos haluavat!"

Tietenkin tuli aika, kun me lapset halusimme nukkua rauhassa, mutta sitä ennen nukuimme kaikki yhdessä. Itse asiassa on melko nykyaikainen ilmiö, että lapsi joutuisi nukkumaan yksin. Ennen perheet olivat suuria ja yksinnukkuminen oli luksusta. Kaikki nukkuivat samassa huoneessa, joten unettomuuski tuntui vähemmän pelottavalta ja yksinäiseltä.

Jos on uneton siksi, että on huolissaan jostain voi ajatella esimerkiksi, että pystynkö minä tekemään tälle asialle jotain nyt, neljältä yöllä...? -No en! Turha siis miettiä sitä nyt! Mietin sitä huomenna, jos se yhä tuntuu tärkeältä. Yleensä ei tunnu. Hyvä periaate unettomalle on, ettei mitään ongelmia, pelkoja tai asioita mietitä koskaan yöllä. Yöllä mitätönkin asia paisuu suureksi.

Jos ne ovat oikeasti tärkeitä, ne mietityttävät kyllä päivänvalossakin ja niihin voi puuttua silloin.

Lapsena usein pelkäsin seuraavaa päivää koulussa. Äiti opetti, että se tulee kuitenkin, pelkäsit tai et, joten voit jättää pelkäämättä. Nyt sinä olet sängyssä turvassa. Kaikki keskittyminen tähän hetkeen ja sukeltaminen turvaan lämpimän peiton sisään voi auttaa. Silitin myös lapsena usein poskeani. Joo aika noloa, mutta auttaa. Nyt voin silittää mieheni poskea.

11v tytölle:

Minulla oli lapsena aivan sama ongelma ja itkin sitä usein suruissani. Saatoin katsella ulos ikkunasta ja surra, ettei kukaan muu ole enää valveilla. Kaikki nukkuvat jo autuaasti. Mutta se ei ole totta. Todella moni kärsii kanssasi. Joka yö. Et ole yksin <3

Unta oppii usein hallitsemaan iän myötä ja se on monille lapsille vaikeampaa kuin aikuisille. Siksi lapsille on erityisen tärkeää mennä aikaisin nukkumaan ja alkaa rauhoittua jo tunteja ennen kuin pitää nukkua. Jos siis on pakko olla unessa kello 11, lapsen kannattaisi aloittaa iltarutiinit jo yhdeksältä. Aikuistenkin unettomien pitää lopettaa tv:n katselu aikaisin ja laittaa tietsikka kiinni, vaikkei yhtään huvittaisi. Ei tarvitse hävetä, jos sinunkin täytyy tehdä niin. Monet aikuiset ovat tässä nukkumaan rauhoittumisessa vielä huonompia kuin lapset...

Nekin jotka eivät laita telkkua ja konetta kiinni aikaisin hyötyisivät siitä. Vaikka he saisivat unta, voi uni silti olla huonoa laadultaan ja he ovat aamulla väsyneitä.

Jos unettomuutesi huolettaa sinua, kannattaa yrittää tehdä alkuillasta jotain todella virkistäviä asioita (käydä vaikka juoksemassa) ja lopettaa telkku ja tietokoneella oleminen aikaisin. Todella moni nukkuu huonosti ihan siksi, ettei rasita itseään tarpeeksi päivällä ja rauhoitu nukkumaan tarpeeksi aikaisin. Ihmiset eivät enää elä kuten esi-isänsä, jotka olivat nukkumaan mennessä fyysisestä rasituksesta niin uupuneita, että kaatuivat vuoteeseen kuin tukit... Fyysinen rasitus auttaisi todella monta unettomuudesta kärsivää lääkkeitä enemmän. Lääkkeisiin kehittyy ennen pitkää vastustuskykyä, joten jokainen joutuu lopulta itse opettelemaan unirytminsä kontrolloimisen.

• deata

mulla nukahtamiseen kestää abaut 15 min saan hyvin nukuttua koska ajattelen jotain tosi kivaa ollesani sängyssä niin mieli tyhjenee parhaiten ja kun ei ajattele mitään saa nopeasti nukuttua olkaa hyvä univaivaise

• Anonyymi

IITU
      EN SA UNTA YÖLÄ KESSÄIN KOULLU PÄIVÄ ARKI LYENSÄ OLMA MENEN TOUKOPAJLLE

• Anonyymi

Itse valvon lähes joka yö ja pelkään että mun paras kaveri tulee hakkaamaan minut, mutta jos en saa unta kun vaimo on klo 22 asti joka päivä töissä niin sit yritän nukkua mutta sit kun hän tulee viereeni niin saan nukuttua yöni rauhassa.

• Anonyymi

Kyllä unettomuuteen pitää saada apua. Kuka tahansa lääkäri voi kirjoittaa reseptin, jolla uneton varmasti nukkuu. Kaikki muut keinot ovat pelkkää puppua.

Siis, lääkärin puheille siitä, jos uni ei ota tullakseen!!

• Anonyymi

Olen yrittänyt vaikka mitä.

• Anonyymi

Kokemuksella voin sanoa että on ihan viimeinen virhe ruveta popsimaan unilääkkeitä. Hetken ne auttaa ja sitten toimivatkin päinvastausesti. Ja oravanpyöräpyörä on valmis

• Anonyymi

VAIMO TULEE KLO 22.00 NUKKUMAAN JA LÄHTEE KLO 6.00.

• Anonyymi

TÄMÄ TAITAA OLLA ISOMPI ONGELMA KUIN UNETTOMUUS.

• Anonyymi

On todellakin! :) Stressaan jos vieraita on tulossa ja pitäisi saada hyvin nukuttua, tai aamulla mentävä johonkin ja aikainen herätys tai kuten tulevana yönä uniapnea tutkimus jolloin ois tärkeä saada unta rekisteröityä. Juuri tälläiset tilanteet aiheuttaa sen että sitten en nuku. Eli todella tuttua ja olen kärsinyt tästä jo vuosia. Joskus kävin asian takia terapiassa mutta ei psykoterapeutin höpinät asiaan auttaneet.

• Anonyymi

Aloittajalla nauruhymiöitä viestissään niin ei voi olla kauheen vakavaa kun nauraa ongelmalleen.

• Anonyymi

Kyllä on, ei tartte olla mikään suuri juttu tulossa seuraavana päivänä kun unet on mennyttä.
      Sanovat että stressi aiheuttaa unettomuutta.
      Ja se on autonominen hermosysteemi joka käynnistyy kun vaan ajatteleekin seuraavan päivän juttuja , eikä voi mitään kun ei uneta
      Nykyisin kun en saa nukuttua niin katson TV ohjelmia koko yön , ja aamulla sitten alkaakin se kamala väsy joka tuntuu sydän pohjassa asti, jotta yleensä sitten kun on valvonut yhden yön niin nukahtaa hyvin illalla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      5670
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4254
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      96
      1866
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1435
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1127
    6. 47
      1122
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      126
      979
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      45
      802
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      743
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      705
    Aihe