Naisten päivän gallup

ES

Naisten päivän kunniaksi pieni gallup.

Kuvitellaan tilanne, että oletkin löytänyt kumppanin ja että teille on syntynyt lapsi.

Saako lapsi sukunimen
a) Miehen mukaan
b) Naisen mukaan
c) Keksitte uuden yhteisen sukunimen

Perustele.

Oma vastaukseni: en haluaisi lapselleni mieheni sukunimeä. En ole kenenkään suvunjatkamiskone enkä arvosta kaikkia perinteellisyyksiä. Kuvitteellisella lapselle ja koko perheelle keksisimme uuden sukunimen tai sitten lapsella olisi minun sukunimeni.

208

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Olet itsekäs jos hyväksyt lapselle oman sukunimesi muttet miehen sukunimeä.

      • ap

        Perinteisesti lapselle on annettu miehen sukunimi ja annetaan yhä nykyäänkin, vaikka nainen pitäisikin omansa. Miksei joskus toisinkin päin?

        Ja minähän sen lapsen sentään olisin joutunut kantamaan ja synnyttämään eli olisin joutunut satsaamaan asiaan tuhat kertaa enemmän kuin mies. Ihan fakta vaan. Tuntuu todella oudolta että kaikki menisi automaattisesti miehen nimiin ja sukuun.

        Ehdotin ensisijaisena vaihtoehtona uuden sukunimen keksimistä.


    • jackaroo

      Heh, meinasin itsekin tehdä ketjun tästä aiheesta, mutta ES ehti edelle.

      Itse vastaan a) Eli toivoisin lapsen saavan minun sukunimeni.

      Eihän tätä nyt ihan järjellä voi perustella, sillä pelkkä nimihän tuo on. Enkä omaa edes mitään hienoa aatelisnimeä jonka säilyttämisen voisi ehkä vielä perustellakin, vaan ihan tavallisen suomalaisen sukunimen.

      Jos minun pitää alkaa lapsen sukunimestä neuvottelemaan, niin silloin nainen on pitänyt oman sukunimensä avioliitossa. Itselläni ei ole tarkoitus hankkia lapsia ennen kunnon sitoutumista (eli käytännössä avioliittoa). Olen ehkä heikko ja tyhmä ihminen tässä asiassa, mutta minulle se että nainen pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että nainen ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai minuun. Ja jos tunnen että suhteessa ei ole tarpeeksi sitoutumista, niin en kyllä ala silloin edes kovin helpolla niitä lapsiakaan hankkimaan. Eihän tuo nyt kovin järkevältä kuulosta, mutta eihän se kaikki pelko ole aina järkevää. Ehkä minulla on jokin isompikin luottamusongelma naisten suhteen kun tällaisia asioita mietin...

      • ap

        "mutta minulle se että nainen pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että nainen ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai minuun"

        Ihan samalla tavallahan nainen voisi ajatella, ettäjos mies pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että mies ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai kyseiseen naiseen...


        Miksi naisen pitäisi osoittaa enemmän sitoutuneisuutta mieheen kuin miehen naiseen?


      • jackaroo
        ap kirjoitti:

        "mutta minulle se että nainen pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että nainen ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai minuun"

        Ihan samalla tavallahan nainen voisi ajatella, ettäjos mies pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että mies ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai kyseiseen naiseen...


        Miksi naisen pitäisi osoittaa enemmän sitoutuneisuutta mieheen kuin miehen naiseen?

        No tässähän voisin vedota siihen perinteeseen, mutta kuten jo tuossa aloitusviestissä mainitsit niin et kunnioita tätä sukunimeä koskevaa perinnettä. Ja se että kun muutkin tekevät niin ei varmaan tässäkään asiassa mikään hyvä perustelu ole. :)

        En kyllä osaa perustella mitenkään järkevästi sitä miksi tämä (tulevan) lapsen sukunimi tuntuu olevan minulle tärkeä, mutta en usko että se pikku erimielisyys asiasta nyt mikään este avioitumiselle tai lapsen hommaamiselle olisi. Ehkä siitä kumminkin jonkinlaisen riidan voi saada aikaiseksi jos molemmilla on vahvat eriävät mielipiteet asiasta. Varmaan tästä on helpompi "riidellä" sitten kun asia on ajankohtaisempi, nykyisessä elämäntilanteessa tämä asiasta inttäminen tuntuu vähän hölmöltä.

        Olisi paljon helpompaa jos toisella olisi jokin hyvin harvinainen sukunimi niin sen säilyttäminen voisi olla jotenkin perusteltua, mutta ainakin oma sukunimeni on sen verran yleinen että lähes 1000 sen nimistä Suomesta löytyy.

        Postasin tämän jo tuohon toiseen ketjuun, mutta pistänpä sen tähänkin kun se tähän sukunimi asiaan hieman liittyy:

        "Tulee aika jolloin nainen tahtoo olla ennemmin miehensä vaimo kuin isänsä tytär."


      • Ankkuriparta
        ap kirjoitti:

        "mutta minulle se että nainen pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että nainen ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai minuun"

        Ihan samalla tavallahan nainen voisi ajatella, ettäjos mies pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että mies ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai kyseiseen naiseen...


        Miksi naisen pitäisi osoittaa enemmän sitoutuneisuutta mieheen kuin miehen naiseen?

        "Miksi naisen pitäisi osoittaa enemmän sitoutuneisuutta mieheen kuin miehen naiseen? "

        Koska mies on naisen pää ja nainen on miehen omaisuutta, ei päinvastoin. Oikea mies ei koskaan muuta nimeään naisen nimeksi.


      • Gordon Gekko
        jackaroo kirjoitti:

        No tässähän voisin vedota siihen perinteeseen, mutta kuten jo tuossa aloitusviestissä mainitsit niin et kunnioita tätä sukunimeä koskevaa perinnettä. Ja se että kun muutkin tekevät niin ei varmaan tässäkään asiassa mikään hyvä perustelu ole. :)

        En kyllä osaa perustella mitenkään järkevästi sitä miksi tämä (tulevan) lapsen sukunimi tuntuu olevan minulle tärkeä, mutta en usko että se pikku erimielisyys asiasta nyt mikään este avioitumiselle tai lapsen hommaamiselle olisi. Ehkä siitä kumminkin jonkinlaisen riidan voi saada aikaiseksi jos molemmilla on vahvat eriävät mielipiteet asiasta. Varmaan tästä on helpompi "riidellä" sitten kun asia on ajankohtaisempi, nykyisessä elämäntilanteessa tämä asiasta inttäminen tuntuu vähän hölmöltä.

        Olisi paljon helpompaa jos toisella olisi jokin hyvin harvinainen sukunimi niin sen säilyttäminen voisi olla jotenkin perusteltua, mutta ainakin oma sukunimeni on sen verran yleinen että lähes 1000 sen nimistä Suomesta löytyy.

        Postasin tämän jo tuohon toiseen ketjuun, mutta pistänpä sen tähänkin kun se tähän sukunimi asiaan hieman liittyy:

        "Tulee aika jolloin nainen tahtoo olla ennemmin miehensä vaimo kuin isänsä tytär."

        Vaikeaksi taitaa mennä sun ja Ellastellan avioliitto!

        Itse haluaisin lapselle oman nimeni. Vaikeahan näitä on perustella, lähtee suurin piirtein selkäytimestä. Jomman kumman nimi on otettava, otetaan siis minun. Tosin jos äidin nimi olisi riittävän vakuuttava, kuten Rotschild tai Hemingway tms. niin voisin ehkä joustaa.


      • jackaroo
        Gordon Gekko kirjoitti:

        Vaikeaksi taitaa mennä sun ja Ellastellan avioliitto!

        Itse haluaisin lapselle oman nimeni. Vaikeahan näitä on perustella, lähtee suurin piirtein selkäytimestä. Jomman kumman nimi on otettava, otetaan siis minun. Tosin jos äidin nimi olisi riittävän vakuuttava, kuten Rotschild tai Hemingway tms. niin voisin ehkä joustaa.

        ---Vaikeaksi taitaa mennä sun ja Ellastellan avioliitto!---

        Joo, pakko kai se on ero ottaa. No onneksi ei ES:n tarvitse nimeään eron takia vaihtaa. :)


      • ...........
        ap kirjoitti:

        "mutta minulle se että nainen pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että nainen ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai minuun"

        Ihan samalla tavallahan nainen voisi ajatella, ettäjos mies pitää oman sukunimensä avioiduttua viestii sitä että mies ei oikeasti halua täysin sitoutua siihen avioliittoon tai kyseiseen naiseen...


        Miksi naisen pitäisi osoittaa enemmän sitoutuneisuutta mieheen kuin miehen naiseen?

        AP. peukuttaa!


    • Darth

      Oma sukunimeni on tyyppillinen suomalainen nen-päätteinen, mutta ei mitenkään huonoimmasta päästä, että hävetä tarvitsisi. En kyllä itsekään haluaisi lapselle sukunimeksi Möttöstä tai Lapasta.

      Harvinaisempi tai selkeästi paremman kuuloinen sukunimi voisi olla ihan hyvä ratkaisu. Itselläni olisi erittäin harvinainen aatelisnimi, jos vain mummi olisi voinut ottaa äitinsä nimen ja sitten isäni tuon mummin nimen. Olisin sitten sukunimeltäni enemmän nimeä kuin miestä ja aatelisveri velvoittaisi ties mihin. Valitettavasti iso-mummi luopui hienosta aatelisnimestään.

      Uusi sukunimi kuulostaisi kivalta, mutta jotenkin se minusta vaatisi jonkinlaisen tarinan. Kaikenmaailman Sarasvuot ja Helmenkalastajat tuntuvat turhantärkeältä snobbailulta, jos nimen takana ei ole mitään aitoa kuin halu erottautua ja olla erikoinen.

    • Miten vaan

      Riippuu vähän tilanteesta, asiat kun aina ei mene niinkuin on suunnitellut. Itselläni on sen verran erikoinen (mutta onneksi neutraali) sukunimi, ettei ole Suomessa montaakaan (muutama kymmenen), eli siinä mielessä olisi kiva laittaa se lapselle eteenpäin. Jos yleensä menen naimisiin ikinä, aion pitää oman sukunimen. Tuo lapsiasia on sitten tietysti vähän ongelma...olen kuitenkin sitä mieltä että kaikki lapset samalle nimelle. Periaatteessa tuolla nimellä ei ole muuten väliä, jos itselläni olisi joku perus Nieminen niin olisi aivan sama kumman nimen lapsi saa ja voisin sen naimisiin mennessäkin ottaa (jos isällä ei ole mitään karseaa sukunimeä), mutta sillä perusteella että oma sukunimi on erikoinen haluaisin lapsen omalle nimelle.

      Sääliksi käy niitä naisia, jotka ovat laittaneet lapset miehen nimelle, eronneet, ja joutuvat sitten aina roikottamaan miehenkin sukunimeä ulko-ovessa koska se on lapsilla.

      Riitatilanteissa syntyessä lapset menevät mielestäni aina äidin nimelle, jos vanhemmat eivät ole naimisissa tai jos molemmat ovat pitäneet omat sukunimensä.

    • ...

      Saako lapsi sukunimen
      a) Miehen mukaan

      Jos lapsi ei saisi minun sukunimeäni, tulkitsisin asian siten, etten ole lapsen isä.

    • Älymies 23

      A tai B riippuen kumpi on kivempi.

    • Mun nimeni tietysti

      a) Miehen nimi

      Muita perusteita ei tarvitse kuin että se menee niin jo perinteidenkin mukaan.

      Naisetkin perustelevat mm. miehen aloitteentekoa tai treffeillä maksamista pelkillä perinteillä. Miehellä on oikeus vaatia myös perinteiden noudattamista.

    • crocuta_crocuta

      Kyllä tahdon poika lapselle oman sukunimeni... Se vaan on jotenkin niin kovin tärkeää... Ei sitä oikein osaa edes selittää.

      Kyseisessä asiassa olisin varmaan melko ehdoton.

      • ...

        Ei sinulla ole mahdollisuutta olla ehdoton, kun lain mukaan ristiriitatilanteessa lapsen äiti päättää lapsen nimestä.


      • crocuta_crocuta
        ... kirjoitti:

        Ei sinulla ole mahdollisuutta olla ehdoton, kun lain mukaan ristiriitatilanteessa lapsen äiti päättää lapsen nimestä.

        Onpahan. Se on näin tai ei tule lasta. Ja jos tulee niin minä olen muualla.


      • Karkaatko?
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Onpahan. Se on näin tai ei tule lasta. Ja jos tulee niin minä olen muualla.

        Mikäs tyyppi SÄ OIKEIN OLET?
        " Onpahan. se on näin tai ei tule lasta. Ja jos tulee niin minä olen muualla."

        Eli jättäisitkö siittämäsi lapsen ja lapsen äidin ja karkaisit pois!


      • crocuta_crocuta
        Karkaatko? kirjoitti:

        Mikäs tyyppi SÄ OIKEIN OLET?
        " Onpahan. se on näin tai ei tule lasta. Ja jos tulee niin minä olen muualla."

        Eli jättäisitkö siittämäsi lapsen ja lapsen äidin ja karkaisit pois!

        Olen mielitelijä. Totesin olevani ehdoton asian suhteen ja olenkin.


      • karkaatko?
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Olen mielitelijä. Totesin olevani ehdoton asian suhteen ja olenkin.

        Eli sinun sukunimi tai " et ole kuvioissa"?


      • crocuta_crocuta
        karkaatko? kirjoitti:

        Eli sinun sukunimi tai " et ole kuvioissa"?

        Lue ylempää?


      • ap
        ... kirjoitti:

        Ei sinulla ole mahdollisuutta olla ehdoton, kun lain mukaan ristiriitatilanteessa lapsen äiti päättää lapsen nimestä.

        "lain mukaan ristiriitatilanteessa lapsen äiti päättää lapsen nimestä"

        Onko näin? Hienoa.


      • crocuta_crocuta
        Karkaatko? kirjoitti:

        Mikäs tyyppi SÄ OIKEIN OLET?
        " Onpahan. se on näin tai ei tule lasta. Ja jos tulee niin minä olen muualla."

        Eli jättäisitkö siittämäsi lapsen ja lapsen äidin ja karkaisit pois!

        Sanottakoon näin, että jos nainen sanoo, että mieluummin isätön poika, kuin isänsä sukunimeä kantava poika... Niin se lienee selkeä viesti siitä, kuinka vähän sitä isää oikeasti pojan äiti poikansa lähelle haluaa.


      • ...
        ap kirjoitti:

        "lain mukaan ristiriitatilanteessa lapsen äiti päättää lapsen nimestä"

        Onko näin? Hienoa.

        Lienee sanoo että lapsen pääasiallinen huoltaja. Useimmiten siis nainen.


      • ap
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Sanottakoon näin, että jos nainen sanoo, että mieluummin isätön poika, kuin isänsä sukunimeä kantava poika... Niin se lienee selkeä viesti siitä, kuinka vähän sitä isää oikeasti pojan äiti poikansa lähelle haluaa.

        "Sanottakoon näin, että jos nainen sanoo, että mieluummin isätön poika, kuin isänsä sukunimeä kantava poika... Niin se lienee selkeä viesti siitä, kuinka vähän sitä isää oikeasti pojan äiti poikansa lähelle haluaa."

        Se jos äiti ei halua lapselleen miehensä sukunimeä ei liity ollenkaan siihen, etteikö hän haluaisi isää lapsen lähelle.

        Se ettei äiti halua lapselleen miehensä sukunimeä tarkoittaa vain sitä, ettei kyseinen nainen ole mikään aivoton lehmä, joka toteuttaa patriarkaattia patriarkaatin takia.


      • crocuta_crocuta
        ap kirjoitti:

        "Sanottakoon näin, että jos nainen sanoo, että mieluummin isätön poika, kuin isänsä sukunimeä kantava poika... Niin se lienee selkeä viesti siitä, kuinka vähän sitä isää oikeasti pojan äiti poikansa lähelle haluaa."

        Se jos äiti ei halua lapselleen miehensä sukunimeä ei liity ollenkaan siihen, etteikö hän haluaisi isää lapsen lähelle.

        Se ettei äiti halua lapselleen miehensä sukunimeä tarkoittaa vain sitä, ettei kyseinen nainen ole mikään aivoton lehmä, joka toteuttaa patriarkaattia patriarkaatin takia.

        Olet säkin paska provo. Tai sitten olet oikeasti toista sukupuolta halventava kusipää.

        Ihan sama. Mene pois. Mene mene pois.

        http://www.youtube.com/watch?v=AP8idh_ktKI


      • ap
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Olet säkin paska provo. Tai sitten olet oikeasti toista sukupuolta halventava kusipää.

        Ihan sama. Mene pois. Mene mene pois.

        http://www.youtube.com/watch?v=AP8idh_ktKI

        Perustele järjellisesti ja naisia halveksimatta, miksi lapsella ei saisi olla sukunimi äidin mukaan.

        Ihan sama. Etsi itsellesi jostain nainen, joka ei ole koskaan ajatellut ainuttakaan ajatusta.


      • crocuta_crocuta
        ap kirjoitti:

        Perustele järjellisesti ja naisia halveksimatta, miksi lapsella ei saisi olla sukunimi äidin mukaan.

        Ihan sama. Etsi itsellesi jostain nainen, joka ei ole koskaan ajatellut ainuttakaan ajatusta.

        Saa olla. Enkä sano halaistua sanaa vastaan jos nainen haluaa tytölle oman sukunimensä.


      • ap
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Saa olla. Enkä sano halaistua sanaa vastaan jos nainen haluaa tytölle oman sukunimensä.

        Ahaa, pojat ovat mielestäsi jotenkin arvokkaampia kuin tytöt. Plääh.

        Tietääkseni kaikilla saman sisarusparven lapsilla tulee olla sama sukunimi (kun äiti ja isä ovat samat).


      • crocuta_crocuta
        ap kirjoitti:

        Ahaa, pojat ovat mielestäsi jotenkin arvokkaampia kuin tytöt. Plääh.

        Tietääkseni kaikilla saman sisarusparven lapsilla tulee olla sama sukunimi (kun äiti ja isä ovat samat).

        Pidät siis miehen sukunimeä yhtäkkiä arvokkaampana ja tivaat että miksi tyttö ei sitä ansaitse?


      • 4+10
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Pidät siis miehen sukunimeä yhtäkkiä arvokkaampana ja tivaat että miksi tyttö ei sitä ansaitse?

        Toi ap on joku palsta häiriköistä, ei tolle kannata vastailla.


      • crocuta_crocuta
        4+10 kirjoitti:

        Toi ap on joku palsta häiriköistä, ei tolle kannata vastailla.

        No toistaiseksi täytyy olettaa sen olevan ES. Jokatapauksessa vastailu tosin on turhaa. Ja joo lopetankin nyt.


      • ap
        4+10 kirjoitti:

        Toi ap on joku palsta häiriköistä, ei tolle kannata vastailla.

        Höpöhöpö. Yritin vain keskustella tasa-arvoon liittyvästä asiasta Naisten päivän kunniaksi. Mutta tasa-arvo ei todellakaan palstan miehiltä onnistu, vaikka loppujen lopuksi se olisi heidänkin etunsa, esim. huoltajuuskiistoissa.

        Miesten on turha vaatia tasa-arvoa niin kauan kuin he eivät itse siihen pysty.


      • Gordon Gekko
        ap kirjoitti:

        Höpöhöpö. Yritin vain keskustella tasa-arvoon liittyvästä asiasta Naisten päivän kunniaksi. Mutta tasa-arvo ei todellakaan palstan miehiltä onnistu, vaikka loppujen lopuksi se olisi heidänkin etunsa, esim. huoltajuuskiistoissa.

        Miesten on turha vaatia tasa-arvoa niin kauan kuin he eivät itse siihen pysty.

        Tasa-arvon on aika vaikea tapahtua asiassa, jossa vain jompikumpi vaihtoehdoista on mahdollista, niinkuin tässä nimiasiassa. Ellen ole ymmärtänyt väärin lainsäädäntöä.


      • mielipiteesi, kiitos
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        No toistaiseksi täytyy olettaa sen olevan ES. Jokatapauksessa vastailu tosin on turhaa. Ja joo lopetankin nyt.

        Kerrohan crocuta_crocuta mitä mieltä olet palstan naisista?


      • crocuta_crocuta
        mielipiteesi, kiitos kirjoitti:

        Kerrohan crocuta_crocuta mitä mieltä olet palstan naisista?

        Keistä? Anna tunnistettavissa olevia nikkejä. Sitten laulaa rehellinen näppis.


      • 3+18=?
        Gordon Gekko kirjoitti:

        Tasa-arvon on aika vaikea tapahtua asiassa, jossa vain jompikumpi vaihtoehdoista on mahdollista, niinkuin tässä nimiasiassa. Ellen ole ymmärtänyt väärin lainsäädäntöä.

        Täydellinen tasa-arvo (jos tätä nimiasiaa nyt edes voi sitä kautta tarkastella) tapahtuu vasta silloin kun mennään naimisiin ja molemmat ottavat joko uuden yhteisen täysin uuden sukunimen tai yhdistelmänimen, tämän jälkeen myös lapsille laitetaan tuo sama nimi.

        Mutta ei siihen mene sitten kovinkaan montaa sukupolvea kun meillä alkaa olla näitä Mikko Mäläskä-Vuolijoki-Perttunen-Virtanenen -lapsia tai Jessica Idols tai mitä ne vanhemmat nyt yhtäkkiä sattuvat muodin oikusta keksimäänkään.


      • ap
        Gordon Gekko kirjoitti:

        Tasa-arvon on aika vaikea tapahtua asiassa, jossa vain jompikumpi vaihtoehdoista on mahdollista, niinkuin tässä nimiasiassa. Ellen ole ymmärtänyt väärin lainsäädäntöä.

        Tasa-arvoa olisi, jos lapselle olisi käytännölssä ihan yhtä hyvin mahdollista antaa miehen kuin naisen sukunimi, sen sijaan että pidetään itsestäänselvyytenä, että annetaan miehen sukunimi.


      • 3+18=?
        ap kirjoitti:

        Tasa-arvoa olisi, jos lapselle olisi käytännölssä ihan yhtä hyvin mahdollista antaa miehen kuin naisen sukunimi, sen sijaan että pidetään itsestäänselvyytenä, että annetaan miehen sukunimi.

        Jos lapselle annetaan isän sukunimi niin se on sovinismia.

        Jos lapselle annetaan äidin sukunimi niin se on feminismiä.

        Just joo....


        Ainoa tasa-arvoinen ratkaisu tähän on se että vanhemmilla on molemmilla yhdistelmäsukunimi ja lapselle tulee sitten myös tuo sama. Ja sitten se pikku Pirkko-Liisa Mäläskä-Vuorinen voi aloittaa elämänsä tasa-arvoisena ihmisenä (ja käydä sitten aikuisena poistamassa ison osan virallisesta nimestään).

        Itse olen sitä mieltä ettei tätä sukunimi asiaa voi edes tarkastella sukupuolten välisen valtataistelun näkökulmasta. Ei tämä ole mikään tasa-arvo kysymys ja saa olla melkoinen ääripään kannattaja (sovinisti/feministi) tässä asiassa että tämän onnistuu näkemään jonain ihmeen sukupuolten välisenä valtataisteluna jossa joko mies tai nainen voittaa merkkaamalla lapsen omalle nimelleen.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Lienee sanoo että lapsen pääasiallinen huoltaja. Useimmiten siis nainen.

        Lapsen nimi määräytyy seuraavasti:

        1) Mikäli lapsen vanhemmilla on jo huollossaan yhteisiä lapsia, syntynyt lapsi saa saman sukunimen kuin sisarellaan.
        2) Mikäli vanhemmilla ei entuudestaan ole yhteisiä lapsia, lapsi saa lähtökohtaisesti äitinsä sukunimen.
        3) Mikäli vanhemmilla ei entuudestaan ole yhteisiä lapsia, huoltajat voivat kohdasta 2 poiketen sopia, että lapsi saa isänsä sukunimen. Koska sopiminen edellyttää yhteisymmärrystä, tarkoittaa se käytännössä että lapsen äidin on hyväksyttävä se, että lapsi saa isänsä nimen.

        Sillä, kumpi on lapsen holhooja, ei ole merkitystä.

        http://www.genealogia.fi/nimet/nimi0694s.htm


    • A tai B, ihan miten vaan ei sillä niin ole merkitystä mutta etunimellä on josta on yhteisesti päätettävä. Mutta C:tä ei missään tapauksessa.

    • hber

      Jep. Lapsi sais ottaa miehen nimen. Itsekin sen ottaisin, jos naimisiin joskus päädyn. Haluaisin kuitenkin että koko perheellä olisi sitten sama sukunimi. Oma sukunimeni on aika tavallinen, ja olen siitä ihan valmis luopumaan.

    • kas näin

      d) sama kuin vanhempien yhteinen nimi, joka puolestaan on a tai b riippuen siitä kumpi on parempi.

    • 17-+15

      A koska nyk. kumppanillani on kiva sukunimi. En minä omaanikaan tosin huonona pidä. Tässä voi tehdä kompromissin. Lapselle voi antaa äidin suvussa kulkeneen nimen vaikka toiseksi nimeksi ja isän sukunimen. Molempien sukujen perinteitä kunnioitetaan, jippii.

      C ei missään nimessä.

      Tutulla pariskunnalla tuskin oli tämän kanssa mitään ongelmia. Heidän sukunimissä oli eroa vain parilla kirjaimella. Onnekkaat pirulaiset.

    • and_justice_for_all

      Paljolti varmaan kiinni ihmisten perinneperiaateista ja rakkaudesta omaan sukuunsa.

      Itse inhoan kaikkia perinneperiaatteita ja sukuani en ole erityisemmin koskaan erikoisasemaan elämässäni asettanut. Poikkeus tietenkin ihan lähimmät omaiset.
      Eli minulle tuolla asialla ei ole suurtakaan merkitystä.

      • ap

        En todellakaan haluaisi sukunimeäni lapselle sukuni takia. Itse asiassa se on olennainen syy, miksi EN haluaisi lapselle sukunimeäni. Miehen sukunimi on kuitenkin ehdoton ei. Joten ykkösvaihtoehto on keksiä tai ottaa uusi sukunimi.


    • Me

      Joo... olette hyvin kekseliäitä... tästäkin asiasta pitää tapella... :)

      Jeesus, helpe Finnish people! :)

    • Itse Jeesus

      Olet oikeassa!

      Perinteitä ei koskaan tule noudattaa ellei ole sellaisia jotka A) hyödyttävät B) suosivat C) viihdyttävät NAISTA!

      Sitten siihen on pakko sopeutua ja miesten on niitä vain seurattava koska niin on tehty iät ja ajat. Siihen varmaan löytyy myös biologiset ja vähintään kulttuuriset perusteet!

      Paitsi jos se on joku tällainen "turha" perinne jossa selkeästi vain miehen nimi siirtyy.

      Tasa-arvo kunniaan ja naisille samat oikeudet kuin miehille sekä lupa ottaa miesten viimeisetkni oikeudet pois! Sittenhän se on tasapeli!

    • ap

      Kummallista, että sellaisetkin miehet, jotka periaatteessa ovat tasa-arvoisia, haluavat kuitenkin lapselleen oman sukunimensä. He pitävät sittenkin viime kädessä kiinni patriarkaalisista perinteistä ja siitä että nainen on ikään kuin miehen "omistama" ja omaisuutta.

      En ikinä ottaisi mahdolliselle lapselleni miehen sukunimeä. Toisaalta en haluaisi välttämättä omaakaan sukunimeäni, koska en ole sukurakas enkä sukulaisiani paljon edes tunne. Pitäisi keksiä tai ottaa jokin muu nimi.

      Vaikka mies olisi miten älykäs, kiva, komea ja älyttömän rikaskin, mutta vaatisi lapsellemme hänen sukunimeään, hommasta ei vaan tulisi mitään. En ole aivoton lehmä eikä minusta koskaan tule sellaista.

      • hyvä näin.

        " Vaikka mies olisi miten älykäs, kiva, komea ja älyttömän rikaskin ..."
        Mistäs sinä tuollaisen miehen saisit? ET MISTÄÄN!


      • ap
        hyvä näin. kirjoitti:

        " Vaikka mies olisi miten älykäs, kiva, komea ja älyttömän rikaskin ..."
        Mistäs sinä tuollaisen miehen saisit? ET MISTÄÄN!

        Kyse oli kuvitteellisesta tilanteesta, ja mistä sen tietää, jos joku päivä löydänkin kivan, fiksun, mukavan näköisen, toimeentulevan ja ei-patriarkaattisen miehen...


      • jackaroo

        Aika kovat on mielipiteet tuosta sukunimi asiasta. Mikä ihme siinä pistää niin kovasti vastaan ettei lapselle voi miehen sukunimeä laittaa? Koska tuo kuitenkin on ihan yleinen käytäntö, niin vähän parempia perusteluja kaipaisin kuin vain että "mies omistaa sinut" sen jälkeen tai että jos otat puolisosi sukunimen niin sinusta tulee kuin taikaiskusta jokin ihmeen "aivoton lehmä".

        Yhtä paljonhan se mies "omistaa" sinut ja olet "aivoton lehmä" jos muutatte yhteen, eihän sinulla enää siinäkään tapauksessa ole sitä samaa itsenäisyyttä kuin sinkkuna eläessäsi.


      • Ankkuriparta

        Ella, sinä vaikutit aluksi kivalta ja fiksulta naiselta. Mutta mitä pidempään olet tänne kirjoitellut, sen selvemmäksi tulee sinun olevan samanlainen feministi-riivinrauta ja itsekeskeinen prinsessa kuten harmillisen iso osa nykynaisista.

        Tässä nimikysymyksessään sinulle ei merkitse mitään, mitä mies ajattelee asiasta. Tärkeintä on vain, ettet sinä tulisi antaneeksi periksi MIEHELLE. Sillä sehän olisi kauheata.


      • jackaroo
        jackaroo kirjoitti:

        Aika kovat on mielipiteet tuosta sukunimi asiasta. Mikä ihme siinä pistää niin kovasti vastaan ettei lapselle voi miehen sukunimeä laittaa? Koska tuo kuitenkin on ihan yleinen käytäntö, niin vähän parempia perusteluja kaipaisin kuin vain että "mies omistaa sinut" sen jälkeen tai että jos otat puolisosi sukunimen niin sinusta tulee kuin taikaiskusta jokin ihmeen "aivoton lehmä".

        Yhtä paljonhan se mies "omistaa" sinut ja olet "aivoton lehmä" jos muutatte yhteen, eihän sinulla enää siinäkään tapauksessa ole sitä samaa itsenäisyyttä kuin sinkkuna eläessäsi.

        Muutamia (junttimaisia) lisäperusteluja tuohon miehen sukunimen lapselle laittamiseen keksin.

        Koska lapsi on ES:n mielestä enemmän äidin kuin isän, niin silloinhan kaikki jo tietävät kuka on lapsen äiti, mutta isästä ei ole mitään varmuutta. Se ettei lapsella ole miehen sukunimeä voidaan jopa nähdä tavallaan heikentävän miehen "miehekkyyttä". Mies ei ole mies jos ei edes omaa nimeään lapsilleen voi antaa. Pahimmillaan se lapsen sukunimi voisi jopa viitata siihen ettei isä ole lasten oikea isä.

        Isän sukunimen käyttö antaa miehelle tunnustusta lapsen isyydestä. Eli lapsi tavallaan merkataan isän sukunimellä.


      • Mieleen tulee.
        jackaroo kirjoitti:

        Muutamia (junttimaisia) lisäperusteluja tuohon miehen sukunimen lapselle laittamiseen keksin.

        Koska lapsi on ES:n mielestä enemmän äidin kuin isän, niin silloinhan kaikki jo tietävät kuka on lapsen äiti, mutta isästä ei ole mitään varmuutta. Se ettei lapsella ole miehen sukunimeä voidaan jopa nähdä tavallaan heikentävän miehen "miehekkyyttä". Mies ei ole mies jos ei edes omaa nimeään lapsilleen voi antaa. Pahimmillaan se lapsen sukunimi voisi jopa viitata siihen ettei isä ole lasten oikea isä.

        Isän sukunimen käyttö antaa miehelle tunnustusta lapsen isyydestä. Eli lapsi tavallaan merkataan isän sukunimellä.

        Joo eka mieleen tuleva asia, kun vastaan tulee kaverini, jonka sukunimi on Järvinen, lapsen kanssa jonka sukunimi on Salminen... No ei se ainakaan kaveri Järvisen lapsi ole, vaan jonkun muun kanssa on muijansa sen tehnyt.


      • ap
        jackaroo kirjoitti:

        Aika kovat on mielipiteet tuosta sukunimi asiasta. Mikä ihme siinä pistää niin kovasti vastaan ettei lapselle voi miehen sukunimeä laittaa? Koska tuo kuitenkin on ihan yleinen käytäntö, niin vähän parempia perusteluja kaipaisin kuin vain että "mies omistaa sinut" sen jälkeen tai että jos otat puolisosi sukunimen niin sinusta tulee kuin taikaiskusta jokin ihmeen "aivoton lehmä".

        Yhtä paljonhan se mies "omistaa" sinut ja olet "aivoton lehmä" jos muutatte yhteen, eihän sinulla enää siinäkään tapauksessa ole sitä samaa itsenäisyyttä kuin sinkkuna eläessäsi.

        Mikä siinä pistää niin kovasti vastaan ettei lapselle voisi antaa naisen sukunimeä??


      • jackaroo
        ap kirjoitti:

        Mikä siinä pistää niin kovasti vastaan ettei lapselle voisi antaa naisen sukunimeä??

        Varmaan se sama asia mikä pistää sinulla vastaan että lapselle annettaisiin se miehen sukunimi. :)


      • ap
        Ankkuriparta kirjoitti:

        Ella, sinä vaikutit aluksi kivalta ja fiksulta naiselta. Mutta mitä pidempään olet tänne kirjoitellut, sen selvemmäksi tulee sinun olevan samanlainen feministi-riivinrauta ja itsekeskeinen prinsessa kuten harmillisen iso osa nykynaisista.

        Tässä nimikysymyksessään sinulle ei merkitse mitään, mitä mies ajattelee asiasta. Tärkeintä on vain, ettet sinä tulisi antaneeksi periksi MIEHELLE. Sillä sehän olisi kauheata.

        Olen huomannut, että mitä kauemmin olen tätä palstaa ja sen naisia halveksivia ja väkivaltafantasioivia juttuja lukenut, sitä enemmän minusta on todellakin tullut tasa-arvon kannattaja tietoisesti.


      • ...
        ap kirjoitti:

        Olen huomannut, että mitä kauemmin olen tätä palstaa ja sen naisia halveksivia ja väkivaltafantasioivia juttuja lukenut, sitä enemmän minusta on todellakin tullut tasa-arvon kannattaja tietoisesti.

        Sitten kirjoitat tasa-arvoa vastustavaa tekstiä?


      • jackaroo
        ap kirjoitti:

        Kyse oli kuvitteellisesta tilanteesta, ja mistä sen tietää, jos joku päivä löydänkin kivan, fiksun, mukavan näköisen, toimeentulevan ja ei-patriarkaattisen miehen...

        Eli haluat löytää matriarkaattisen miehen? Sehän on patriarkaattisen miehen vastakohta. Mutta miksi se suhteen pitäisi olla joko matriarkaattinen tai patriarkaattinen, onko siinä aina pakko olla jommankumman määräävässä asemassa?

        Why Can't We All Just Get Along?:

        http://www.youtube.com/watch?v=MPMmC0UAnj0


      • ap
        jackaroo kirjoitti:

        Varmaan se sama asia mikä pistää sinulla vastaan että lapselle annettaisiin se miehen sukunimi. :)

        Jos tilanne sukunimen suhteen olisi tasa-arvoinen eli että suomalaisilla lapsilla olisi suurinpiirtein yhtä paljon sukunimiä ä idin kuin isän mukaan, tilanne olisi ihan eri. Silloin minulle olisi ihan sama kumman sukunimi olisi, voisimme valita vaikka sen joka on harvinaisempi tai kauniimman kuuloinen.

        Mutta tilanne on se, että pidetään kuin kirjoittamattomana lakina, että lapselle annetaan patriarkaalisten perinteiden mukaisesti isän sukunimi. En ole aivoton lehmä, joten en kannata patriarkaattia, joten kuvitteelliselle lapselleni ei varmasti tulisi miehen sukunimi.


      • ap
        ... kirjoitti:

        Sitten kirjoitat tasa-arvoa vastustavaa tekstiä?

        Kannatan tasa-arvoa. Lapselle voi antaa äidin sukunimen ihan siinä missä isänkin, paitsi että nykytilanne on se, että useimmat miehet vastustavat äidin sukunimen antamista eli tilanne ei ole ollenkaan tasa-arvoinen ---- siis useammille lapsille on annettava äidin sukunimi jotta tilanne muuttuu tasa-arvoisemmaksi.


      • jackaroo
        ap kirjoitti:

        Jos tilanne sukunimen suhteen olisi tasa-arvoinen eli että suomalaisilla lapsilla olisi suurinpiirtein yhtä paljon sukunimiä ä idin kuin isän mukaan, tilanne olisi ihan eri. Silloin minulle olisi ihan sama kumman sukunimi olisi, voisimme valita vaikka sen joka on harvinaisempi tai kauniimman kuuloinen.

        Mutta tilanne on se, että pidetään kuin kirjoittamattomana lakina, että lapselle annetaan patriarkaalisten perinteiden mukaisesti isän sukunimi. En ole aivoton lehmä, joten en kannata patriarkaattia, joten kuvitteelliselle lapselleni ei varmasti tulisi miehen sukunimi.

        Tämä ketju taisi mennä provoiluksi/trollailuksi, joten jätänpä enemmät kommentit tekemättä.


      • ...
        ap kirjoitti:

        Kannatan tasa-arvoa. Lapselle voi antaa äidin sukunimen ihan siinä missä isänkin, paitsi että nykytilanne on se, että useimmat miehet vastustavat äidin sukunimen antamista eli tilanne ei ole ollenkaan tasa-arvoinen ---- siis useammille lapsille on annettava äidin sukunimi jotta tilanne muuttuu tasa-arvoisemmaksi.

        Eli luovutat automaattisesti huoltajuuden lasten isälle koska nykyään nainen on useammin pääasiallinen huoltaja? Jotta tilanne muuttuisi tasa-arvoisemmaksi?


      • 4+6
        jackaroo kirjoitti:

        Eli haluat löytää matriarkaattisen miehen? Sehän on patriarkaattisen miehen vastakohta. Mutta miksi se suhteen pitäisi olla joko matriarkaattinen tai patriarkaattinen, onko siinä aina pakko olla jommankumman määräävässä asemassa?

        Why Can't We All Just Get Along?:

        http://www.youtube.com/watch?v=MPMmC0UAnj0

        ES sanoi ei-patriarkaattisen, eikä matriarkaattisen.

        "Onko siinä aina pakko olla jommankumman määräävässä asemassa?"

        Ei. Sehän se idea onkin.


      • ap
        jackaroo kirjoitti:

        Tämä ketju taisi mennä provoiluksi/trollailuksi, joten jätänpä enemmät kommentit tekemättä.

        Taisit vain huomata itsestäsi sen, ettet olekaan tasa-arvoinen, jos niin luulit olevasi.


      • ...
        jackaroo kirjoitti:

        Tämä ketju taisi mennä provoiluksi/trollailuksi, joten jätänpä enemmät kommentit tekemättä.

        No jos oli trollailua, niin harvinaislaatuisesti se toimi. Voi olla että ES saa minulta aika nuivaa kohtelua jatkossa.


      • ap
        4+6 kirjoitti:

        ES sanoi ei-patriarkaattisen, eikä matriarkaattisen.

        "Onko siinä aina pakko olla jommankumman määräävässä asemassa?"

        Ei. Sehän se idea onkin.

        Kiittis. Numerotyyppi sanoi just sen.


        Miksi monet sellaisetkin miehet, jotka pitävät itseään tasa-arvoisina ja naisia vihaamattomina, vaativat mahdolliselle lapselleen omaa sukunimeään ja äidin sukunimi ei tule kuuloonkaan... Kun pintaa vähän raaputtaa, primitiivisesti öyhäävä apinamieshän sieltä löytyy.


      • ap
        jackaroo kirjoitti:

        Muutamia (junttimaisia) lisäperusteluja tuohon miehen sukunimen lapselle laittamiseen keksin.

        Koska lapsi on ES:n mielestä enemmän äidin kuin isän, niin silloinhan kaikki jo tietävät kuka on lapsen äiti, mutta isästä ei ole mitään varmuutta. Se ettei lapsella ole miehen sukunimeä voidaan jopa nähdä tavallaan heikentävän miehen "miehekkyyttä". Mies ei ole mies jos ei edes omaa nimeään lapsilleen voi antaa. Pahimmillaan se lapsen sukunimi voisi jopa viitata siihen ettei isä ole lasten oikea isä.

        Isän sukunimen käyttö antaa miehelle tunnustusta lapsen isyydestä. Eli lapsi tavallaan merkataan isän sukunimellä.

        jackaroo, jos sinä et tiedä, oletko jonkun lapsen isä vai et, niin syytä vain omaa huonoa naismakusi.


      • ap
        ... kirjoitti:

        No jos oli trollailua, niin harvinaislaatuisesti se toimi. Voi olla että ES saa minulta aika nuivaa kohtelua jatkossa.

        Miksi lapsella ei muka saisi olla äidin sukunimi? Mikä siinä niin ärsyttää miehiä? Jokin tiedostamaton patriarkaattisuus? Sitä asiaa voi ajatella ihan järjelläkin. Ei isyys tai miehisyys siitä mihinkään vähene, jos nainen ei ole miehen "omaisuutta" vaan toinen ihminen parisuhteessa.


      • Ankkuriparta
        ap kirjoitti:

        Kiittis. Numerotyyppi sanoi just sen.


        Miksi monet sellaisetkin miehet, jotka pitävät itseään tasa-arvoisina ja naisia vihaamattomina, vaativat mahdolliselle lapselleen omaa sukunimeään ja äidin sukunimi ei tule kuuloonkaan... Kun pintaa vähän raaputtaa, primitiivisesti öyhäävä apinamieshän sieltä löytyy.

        "Kun pintaa vähän raaputtaa, primitiivisesti öyhäävä apinamieshän sieltä löytyy."

        Mutta te naisethan preferoitte juuri sellaisia miehiä. ;) "Miehen pitää olla mies eikä hiiri!" Niinhän te vaaditte!


      • ohhoh..
        ap kirjoitti:

        jackaroo, jos sinä et tiedä, oletko jonkun lapsen isä vai et, niin syytä vain omaa huonoa naismakusi.

        johan nyt.. =I


      • crocuta_crocuta
        ... kirjoitti:

        No jos oli trollailua, niin harvinaislaatuisesti se toimi. Voi olla että ES saa minulta aika nuivaa kohtelua jatkossa.

        Jep. Miksi väki ei käytä rekattuja nikkejä.


      • Ankkuriparta
        ap kirjoitti:

        Jos tilanne sukunimen suhteen olisi tasa-arvoinen eli että suomalaisilla lapsilla olisi suurinpiirtein yhtä paljon sukunimiä ä idin kuin isän mukaan, tilanne olisi ihan eri. Silloin minulle olisi ihan sama kumman sukunimi olisi, voisimme valita vaikka sen joka on harvinaisempi tai kauniimman kuuloinen.

        Mutta tilanne on se, että pidetään kuin kirjoittamattomana lakina, että lapselle annetaan patriarkaalisten perinteiden mukaisesti isän sukunimi. En ole aivoton lehmä, joten en kannata patriarkaattia, joten kuvitteelliselle lapselleni ei varmasti tulisi miehen sukunimi.

        Espanjassa käytetään tavallisesti kahta sukunimeä, joista ensimmäinen on isän sukunimi ja toinen äidin sukunimi. Olisiko se hyvä kompromissi käytännöksi Suomessakin? ;)


      • hsgasfghsfsaaa
        ohhoh.. kirjoitti:

        johan nyt.. =I

        Kyllähän nainen jonka kanssa aikoo hankkia lapsia, täytyy tuntea ja valita voi sellaisen kivan ja kunnollisen. Vai ajattelivatko jackaroo, crocuta_crocuta ja muut iskeä vaan jonkun sutturan yhdeksi yöksi - syyttäkööt silloin ihan vain itseään jos eivät ole varmoja isyydestään.


      • 2+3
        ap kirjoitti:

        jackaroo, jos sinä et tiedä, oletko jonkun lapsen isä vai et, niin syytä vain omaa huonoa naismakusi.

        öööö vissiin jackaroo meinas tossa sitä et ne muut ihmiset ei tiedä että kuka sen lapsen isä on kun sillä ei ole isänsä sukunimee


      • ap
        Ankkuriparta kirjoitti:

        "Kun pintaa vähän raaputtaa, primitiivisesti öyhäävä apinamieshän sieltä löytyy."

        Mutta te naisethan preferoitte juuri sellaisia miehiä. ;) "Miehen pitää olla mies eikä hiiri!" Niinhän te vaaditte!

        Mies on mies, kun hänen itsetuntonsa ja miehisyytensä ei ole siitä kiinni, että naisen on hänen "omaisuuttaan". Tällainen mies voi ihan hyvin olla ujo ja hiljainenkin. Ja todennäköisemmin onkin sellainen kuin joku pullistelija.


      • yöhörhö
        crocuta_crocuta kirjoitti:

        Jep. Miksi väki ei käytä rekattuja nikkejä.

        Joo, itsekin olen tätä ihmetellyt, varsinkin jos on palstan vakikirjoittaja. Itse en paljoa kirjoittele joten en viitsi nickiä rekisteröidä, mutta ellastella on kirjoitellut kyllä niin paljon että saa varmasti osakseen palstan häiriintyneiden ATM-sotureiden vihat ja sitä kautta hänen rekkaamattomalla nickillään kirjoittelua.

        Ei muuten taida olla ESn tapaista kirjoitella ap nickillä, vai olenko tässä väärässä?


      • ap
        2+3 kirjoitti:

        öööö vissiin jackaroo meinas tossa sitä et ne muut ihmiset ei tiedä että kuka sen lapsen isä on kun sillä ei ole isänsä sukunimee

        Jaa. No jos joku on epätietoinen lapsen isästä, niin jackaroohan voi sanoa suoraan olevansa lapsen isä. Kai puhua osaa, aikuinen mies.


      • voimia ES
        Ankkuriparta kirjoitti:

        Ella, sinä vaikutit aluksi kivalta ja fiksulta naiselta. Mutta mitä pidempään olet tänne kirjoitellut, sen selvemmäksi tulee sinun olevan samanlainen feministi-riivinrauta ja itsekeskeinen prinsessa kuten harmillisen iso osa nykynaisista.

        Tässä nimikysymyksessään sinulle ei merkitse mitään, mitä mies ajattelee asiasta. Tärkeintä on vain, ettet sinä tulisi antaneeksi periksi MIEHELLE. Sillä sehän olisi kauheata.

        ellastella ei tule koskaan saamaan lapsia, eikä miestä.
        ES on omassa pienessä maailmassaan täysin eristyksissä elävä henkilö
        jolle ainoa linkki ulkomaailmaan on sinkut-palsta.
        Milloinkahan hän on oikeassa elämässä esim. keskustellut jonkun miehen kanssa-tai naisen?
        Hän on itse joskus kertonut ettei hänellä ole ystäviä lainkaan ja hänen kirjoituksistaan huomaa että asia varmaan onkin niin.
        ES on sosiaalisesti täysin rajoittunut henkilö joka ensisijaisesti tarvitsisi
        jonkun kaverin "oikeasta elämästä" jonka kanssa käydä keskusteluja,
        ulkoilla ym.


      • 15+17=?
        voimia ES kirjoitti:

        ellastella ei tule koskaan saamaan lapsia, eikä miestä.
        ES on omassa pienessä maailmassaan täysin eristyksissä elävä henkilö
        jolle ainoa linkki ulkomaailmaan on sinkut-palsta.
        Milloinkahan hän on oikeassa elämässä esim. keskustellut jonkun miehen kanssa-tai naisen?
        Hän on itse joskus kertonut ettei hänellä ole ystäviä lainkaan ja hänen kirjoituksistaan huomaa että asia varmaan onkin niin.
        ES on sosiaalisesti täysin rajoittunut henkilö joka ensisijaisesti tarvitsisi
        jonkun kaverin "oikeasta elämästä" jonka kanssa käydä keskusteluja,
        ulkoilla ym.

        Ootko nyt ihan varma siitä että tuo ap=Ellastella?


      • ertyritu
        15+17=? kirjoitti:

        Ootko nyt ihan varma siitä että tuo ap=Ellastella?

        Olis se varmaan kiistänyt olevansa, kun täällä joka päivä pyörii.

        Tuon ylemmän kirjoittajan kommentit ES:stä on vähän turhaa, kai täällä voi keskustella kovaakin ilman että aletaan heti mollaamaan kirjoittajan elämäntilannetta.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Eli luovutat automaattisesti huoltajuuden lasten isälle koska nykyään nainen on useammin pääasiallinen huoltaja? Jotta tilanne muuttuisi tasa-arvoisemmaksi?

        "Eli luovutat automaattisesti huoltajuuden lasten isälle koska nykyään nainen on useammin pääasiallinen huoltaja?"

        Juuri noin ES toimisi avioerotilanteessa, koska se edistäisi tasa-arvoa.


      • ^^^^^^^^^^^^
        ... kirjoitti:

        "Eli luovutat automaattisesti huoltajuuden lasten isälle koska nykyään nainen on useammin pääasiallinen huoltaja?"

        Juuri noin ES toimisi avioerotilanteessa, koska se edistäisi tasa-arvoa.

        melkoinen tasa-arvon edistäjä se es kyllä on jos ihan noinkin on valmis toimimaan tasa-arvoisemman yhteiskunnan saavuttamiseksi ei moni muu nainen kyllä moiseen ole valmis, ei edes tasa-arvon takia


    • ap

      Sellaista, että lapselle annetaan automaattisesti isän sukunimi, ei todellakaan saa pitää minään itsestäänselvyytenä. Sitä se ei ole, jos ihminen on ollenkaan kykenevä tasa-arvoisuuteen.

      • ap

        Ei tässä mitään syytä ole idiootiksi heittäytyä. Eikä tuollaiset nimet ole lapselle mahdollisia.


      • voi olla
        ap kirjoitti:

        Ei tässä mitään syytä ole idiootiksi heittäytyä. Eikä tuollaiset nimet ole lapselle mahdollisia.

        Esim. Jani-Petteri Turunen-Niemi?


    • and_justice_for_all

      No nythän täällä rupeaa romuttumaan jo niiden järkevinä pitämieni ihmisten katu-uskottavuus!

      Ehkä viisainta olisi jos vanhemmat menisivät naimisiin ennen lapsen syntymää ja ottaisivat yhteisen sukunimen Tasa-Arvo?

      Pitäisikö seuraavaksi tapella siitä kummalla on oikeus keksiä lasten etunimet? Onko sekin tasa-arvoasia?

      Vai periaateasia. "Voin periaatteessa olla kaikessa samaa mieltä puolisoni kanssa, kunhan saan päättää mitä mieltä asioista ollaan". Ja se on periaatteeni ja siitähän en tingi.

      • and_justice_for_all

        Lapsiin liittyvissä asioissa on todella tyhmää alkaa puhumaan yhtään tasa-arvosta suomessa. Noissa nimiasioissa, kuten kaikessa lapseen liittyvässä ei suomessa ole mitään tasa-arvoa. Riitatilanteissa isällä ei ole yhtään mihinkään mitään sanottavaa, ellei äiti ole totaalisen mielisairas, lapselle vaaralliseksi todistettu, tai pahasti päihdeongelmainen.

        Toisissa maissa toisinpäin, muttei missään maassa tasa-arvoista.


      • ap
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Lapsiin liittyvissä asioissa on todella tyhmää alkaa puhumaan yhtään tasa-arvosta suomessa. Noissa nimiasioissa, kuten kaikessa lapseen liittyvässä ei suomessa ole mitään tasa-arvoa. Riitatilanteissa isällä ei ole yhtään mihinkään mitään sanottavaa, ellei äiti ole totaalisen mielisairas, lapselle vaaralliseksi todistettu, tai pahasti päihdeongelmainen.

        Toisissa maissa toisinpäin, muttei missään maassa tasa-arvoista.

        Eikö niistä tasa-arvoon liittyvistä asioista saa edes puhua? Ei isien sen enempää kuin äitien?

        Kumman kuumia tunteita "tasa-arvoisissakin" miehissä herättää ajatus, että kuvitteellinen lapsi saisikin äitinsä sukunimen.


      • 6+10
        ap kirjoitti:

        Eikö niistä tasa-arvoon liittyvistä asioista saa edes puhua? Ei isien sen enempää kuin äitien?

        Kumman kuumia tunteita "tasa-arvoisissakin" miehissä herättää ajatus, että kuvitteellinen lapsi saisikin äitinsä sukunimen.

        Kannattaa aina muistaa, että miehet ovat tasa-arvon kannalla niin kauan kuin tasa-arvo ei ole heiltä itseltään pois.


      • Boooris
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Lapsiin liittyvissä asioissa on todella tyhmää alkaa puhumaan yhtään tasa-arvosta suomessa. Noissa nimiasioissa, kuten kaikessa lapseen liittyvässä ei suomessa ole mitään tasa-arvoa. Riitatilanteissa isällä ei ole yhtään mihinkään mitään sanottavaa, ellei äiti ole totaalisen mielisairas, lapselle vaaralliseksi todistettu, tai pahasti päihdeongelmainen.

        Toisissa maissa toisinpäin, muttei missään maassa tasa-arvoista.

        Laitan esimerkin siitä mitkä miehen oikeudet pahimmillaan on lapseensa suomessa. Äiti ja isä ovat naimisissa.Äiti lemppaa ukon vaikkapa jo ennen synnytystä pihalle. Muuttaa sitten vaikkapa 500km päähän suomessa.

        Miehen oikeudet rajoittuvat siihen että mies saa maksaa elatusmaksut ja voi vaatia tapaamisoikeutta joka toinen viikonloppu. Silloinkin miehelle jää se oikeus matkustaa se 500km lapsiaan tapaamaan, tai matkustaa yhteensä 2000km, mikäli haluaa heitä tavata omassa kodissaan. Senkin oikeuden äiti voi hyvinkin pienin suyin saada kumottua, jolloin tapaaminen tapahtuu valvotusti ja rajoittuu muutamaan tuntiin, lastenvalvojan vahtiessa vieressä tapaamista.

        Puhutaan tasa-arvosta muissa keskusteluissa. Tässä asiassa en todellakaan ymmärrä yhtäkään kommenttia jossa nainen huutaa itselleen tasa-arvoa.


      • 18+9
        Boooris kirjoitti:

        Laitan esimerkin siitä mitkä miehen oikeudet pahimmillaan on lapseensa suomessa. Äiti ja isä ovat naimisissa.Äiti lemppaa ukon vaikkapa jo ennen synnytystä pihalle. Muuttaa sitten vaikkapa 500km päähän suomessa.

        Miehen oikeudet rajoittuvat siihen että mies saa maksaa elatusmaksut ja voi vaatia tapaamisoikeutta joka toinen viikonloppu. Silloinkin miehelle jää se oikeus matkustaa se 500km lapsiaan tapaamaan, tai matkustaa yhteensä 2000km, mikäli haluaa heitä tavata omassa kodissaan. Senkin oikeuden äiti voi hyvinkin pienin suyin saada kumottua, jolloin tapaaminen tapahtuu valvotusti ja rajoittuu muutamaan tuntiin, lastenvalvojan vahtiessa vieressä tapaamista.

        Puhutaan tasa-arvosta muissa keskusteluissa. Tässä asiassa en todellakaan ymmärrä yhtäkään kommenttia jossa nainen huutaa itselleen tasa-arvoa.

        Mutta kun tuo on ihan eri asia kuin ketjun aihe.

        Kaksi väärää ei tee oikeaa. Kaksi erilaista epäkohtaa eivät tee tasa-arvoa.


      • Boooris
        18+9 kirjoitti:

        Mutta kun tuo on ihan eri asia kuin ketjun aihe.

        Kaksi väärää ei tee oikeaa. Kaksi erilaista epäkohtaa eivät tee tasa-arvoa.

        Mutta kun tuo on ihan eri asia kuin ketjun aihe.

        Kaksi väärää ei tee oikeaa. Kaksi erilaista epäkohtaa eivät tee tasa-arvoa

        Joo keskustelu on yhtä rakentavaa kuin lähteä hakemaan muslimi valtiossa miehelle tasa-arvoista oikeutta myös lapsen äitiyteen ja imettämiseen.


      • 9+13
        Boooris kirjoitti:

        Mutta kun tuo on ihan eri asia kuin ketjun aihe.

        Kaksi väärää ei tee oikeaa. Kaksi erilaista epäkohtaa eivät tee tasa-arvoa

        Joo keskustelu on yhtä rakentavaa kuin lähteä hakemaan muslimi valtiossa miehelle tasa-arvoista oikeutta myös lapsen äitiyteen ja imettämiseen.

        Nyt en ymmärrä enää ollenkaan, mitä ajat takaa. Mielestäsi äidin sukunimen antaminen lapselle on yhtä luonnotonta kuin miehelle imettäminen?


      • ap
        Boooris kirjoitti:

        Laitan esimerkin siitä mitkä miehen oikeudet pahimmillaan on lapseensa suomessa. Äiti ja isä ovat naimisissa.Äiti lemppaa ukon vaikkapa jo ennen synnytystä pihalle. Muuttaa sitten vaikkapa 500km päähän suomessa.

        Miehen oikeudet rajoittuvat siihen että mies saa maksaa elatusmaksut ja voi vaatia tapaamisoikeutta joka toinen viikonloppu. Silloinkin miehelle jää se oikeus matkustaa se 500km lapsiaan tapaamaan, tai matkustaa yhteensä 2000km, mikäli haluaa heitä tavata omassa kodissaan. Senkin oikeuden äiti voi hyvinkin pienin suyin saada kumottua, jolloin tapaaminen tapahtuu valvotusti ja rajoittuu muutamaan tuntiin, lastenvalvojan vahtiessa vieressä tapaamista.

        Puhutaan tasa-arvosta muissa keskusteluissa. Tässä asiassa en todellakaan ymmärrä yhtäkään kommenttia jossa nainen huutaa itselleen tasa-arvoa.

        Boooris, huoltajuuskiistoissa mies ei ole tasa-arvoisessa asemassa naisen kanssa, mutta onko se järjellinen perustelu sille, etteivät naiset saisi vaatia tasa-arvoa monissa, monissa muissa asioissa?


      • Boooris
        ap kirjoitti:

        Boooris, huoltajuuskiistoissa mies ei ole tasa-arvoisessa asemassa naisen kanssa, mutta onko se järjellinen perustelu sille, etteivät naiset saisi vaatia tasa-arvoa monissa, monissa muissa asioissa?

        Voi vittu! Jos et ole huomannut esim. minun ja täällä niiden harvojen järkeviä asioita puhuvien miesten olevan lähes aina naisten tasa-arvoisuuden puolesta puhuvia?

        Tuosta asiasta et vaan saa tasa-arvo keskustelua millään järkiselityksillä. Pysähdy hetkeksi miettimään itseäsi äitinä arabimaassa ja sitä että suomalaiset isät ovat ihan yhtälaisessa asemassa lapsiinsa. Kun olet miettinyt niin tule sitten noita vähemmän älyllisiä kommenttejasi huutelemaan.
        Oletko naisena samanlainen kuin suuri isä miehenä?

        Kaikesta lisätasa-arvon vaatimisesta, kaikessa lapsiin liittyvissä asioissa naisille loukkaat koko miessukupuolta ja olet tosiaan yhtä tasa-arvoinen suuren isän kanssa!


      • Boooris
        9+13 kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä enää ollenkaan, mitä ajat takaa. Mielestäsi äidin sukunimen antaminen lapselle on yhtä luonnotonta kuin miehelle imettäminen?

        Jos olet noin vitun tyhmä, niin annetaan olla koko keskustelun!


      • ghfsghrftrwtyersdt
        Boooris kirjoitti:

        Voi vittu! Jos et ole huomannut esim. minun ja täällä niiden harvojen järkeviä asioita puhuvien miesten olevan lähes aina naisten tasa-arvoisuuden puolesta puhuvia?

        Tuosta asiasta et vaan saa tasa-arvo keskustelua millään järkiselityksillä. Pysähdy hetkeksi miettimään itseäsi äitinä arabimaassa ja sitä että suomalaiset isät ovat ihan yhtälaisessa asemassa lapsiinsa. Kun olet miettinyt niin tule sitten noita vähemmän älyllisiä kommenttejasi huutelemaan.
        Oletko naisena samanlainen kuin suuri isä miehenä?

        Kaikesta lisätasa-arvon vaatimisesta, kaikessa lapsiin liittyvissä asioissa naisille loukkaat koko miessukupuolta ja olet tosiaan yhtä tasa-arvoinen suuren isän kanssa!

        Aika outo reaktio, Boooris.


      • 4+18
        Boooris kirjoitti:

        Voi vittu! Jos et ole huomannut esim. minun ja täällä niiden harvojen järkeviä asioita puhuvien miesten olevan lähes aina naisten tasa-arvoisuuden puolesta puhuvia?

        Tuosta asiasta et vaan saa tasa-arvo keskustelua millään järkiselityksillä. Pysähdy hetkeksi miettimään itseäsi äitinä arabimaassa ja sitä että suomalaiset isät ovat ihan yhtälaisessa asemassa lapsiinsa. Kun olet miettinyt niin tule sitten noita vähemmän älyllisiä kommenttejasi huutelemaan.
        Oletko naisena samanlainen kuin suuri isä miehenä?

        Kaikesta lisätasa-arvon vaatimisesta, kaikessa lapsiin liittyvissä asioissa naisille loukkaat koko miessukupuolta ja olet tosiaan yhtä tasa-arvoinen suuren isän kanssa!

        "Pysähdy hetkeksi miettimään itseäsi äitinä arabimaassa ja sitä että suomalaiset isät ovat ihan yhtälaisessa asemassa lapsiinsa."

        Isän oikeudet huoltajuuskiistoissa ovat iso epäkohta, joille pitää tehdä jotain ja paljonkin, mutta tuo väite on täyttä roskaa.

        Asia lähtee nykypäivän Suomessa siitä, että naisella on oikeus omaan kohtuunsa. Kukaan ei voi tulla sanomaan, että nyt tehdään abortti tai että nyt synnytät mukisematta. Kukaan ei voi myöskään tulla sanomaan, että sinulla ei ole oikeutta itse synnyttämääsi lapseen, koska olet tavalla tai toisella huono nainen.

        Naisella on siis määräämisoikeus omaan kohtuunsa ja sen kohdun sisältöön, ja tämän takia lapsen synnyttyäkin se on tavallaan edelleen kohdun hedelmän asemassa. Siinä on epäkohtansa, totta kai, ja kuten sanoin niille tulee tehdä jotain - lapsen omienkin oikeuksien takia. Mutta se on siksi niin vaikeaa, että tuosta perusajatuksesta ei voi tinkiä. Naisella on määräämisoikeus omaan kohtuunsa ja siihen, mikä siellä kohdussa kasvaa. Tuskin sinäkään olet toista mieltä?

        (Miehellä on kuitenkin aina itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, joten lähtökohtaisesti asema on aivan erilainen kuin islamististen valtioiden naisilla ja koko vertaus ontuu.)

        Ja tämä on edelleen täysin eri asia kuin keskustelun aihe. Nimipolitiikan pohtiminen ei ole mitään lisätasa-arvon vaatimista huoltajuuskysymyksissä, vaan tasa-arvon vaatimista nimipolitiikassa.


      • Boooris
        4+18 kirjoitti:

        "Pysähdy hetkeksi miettimään itseäsi äitinä arabimaassa ja sitä että suomalaiset isät ovat ihan yhtälaisessa asemassa lapsiinsa."

        Isän oikeudet huoltajuuskiistoissa ovat iso epäkohta, joille pitää tehdä jotain ja paljonkin, mutta tuo väite on täyttä roskaa.

        Asia lähtee nykypäivän Suomessa siitä, että naisella on oikeus omaan kohtuunsa. Kukaan ei voi tulla sanomaan, että nyt tehdään abortti tai että nyt synnytät mukisematta. Kukaan ei voi myöskään tulla sanomaan, että sinulla ei ole oikeutta itse synnyttämääsi lapseen, koska olet tavalla tai toisella huono nainen.

        Naisella on siis määräämisoikeus omaan kohtuunsa ja sen kohdun sisältöön, ja tämän takia lapsen synnyttyäkin se on tavallaan edelleen kohdun hedelmän asemassa. Siinä on epäkohtansa, totta kai, ja kuten sanoin niille tulee tehdä jotain - lapsen omienkin oikeuksien takia. Mutta se on siksi niin vaikeaa, että tuosta perusajatuksesta ei voi tinkiä. Naisella on määräämisoikeus omaan kohtuunsa ja siihen, mikä siellä kohdussa kasvaa. Tuskin sinäkään olet toista mieltä?

        (Miehellä on kuitenkin aina itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, joten lähtökohtaisesti asema on aivan erilainen kuin islamististen valtioiden naisilla ja koko vertaus ontuu.)

        Ja tämä on edelleen täysin eri asia kuin keskustelun aihe. Nimipolitiikan pohtiminen ei ole mitään lisätasa-arvon vaatimista huoltajuuskysymyksissä, vaan tasa-arvon vaatimista nimipolitiikassa.

        Eihän tuossa jutussasi ole järjen häivää!

        Miten voit ottaa tuon kohdun keskusteluun?

        Eikö lapsi muodostukaan kahdesta solusta?

        Kuuluuko siis lapsi naapurin perheelle, jos vanhemmat ja lapsi asuvat siellä lapsen kasvaessa?

        Oletko muuten huomannut että lähes jokaisessa ketjussa aiheet vaihtuvat ja yleensä ne parhaat keskustelut tuleekin niistä sivuaiheista.

        Enkä muuten ole edes sitä mieltä että miesten tulisikaan olla täysin tasa-arvoisessa asemassa. Nykyinen järjestelmä toimii melko hyvin ellei äiti käytä etuoikeuksiaan väärin.

        Satun olemaan itse isä ja siksi tämä älytön nimikeskustelu vituttaa! Lapsen pitäisi olla kaikkein tärkeintä molemmille vanhemmille, ei hänen nimestään tappelu!!!


      • 18+19
        Boooris kirjoitti:

        Eihän tuossa jutussasi ole järjen häivää!

        Miten voit ottaa tuon kohdun keskusteluun?

        Eikö lapsi muodostukaan kahdesta solusta?

        Kuuluuko siis lapsi naapurin perheelle, jos vanhemmat ja lapsi asuvat siellä lapsen kasvaessa?

        Oletko muuten huomannut että lähes jokaisessa ketjussa aiheet vaihtuvat ja yleensä ne parhaat keskustelut tuleekin niistä sivuaiheista.

        Enkä muuten ole edes sitä mieltä että miesten tulisikaan olla täysin tasa-arvoisessa asemassa. Nykyinen järjestelmä toimii melko hyvin ellei äiti käytä etuoikeuksiaan väärin.

        Satun olemaan itse isä ja siksi tämä älytön nimikeskustelu vituttaa! Lapsen pitäisi olla kaikkein tärkeintä molemmille vanhemmille, ei hänen nimestään tappelu!!!

        Hyvä on sitten, keskustellaan sinun tavallasi.

        "Miten voit ottaa tuon kohdun keskusteluun?"

        ITSE OTIT HUOLTAJUUSKIISTAT KESKUSTELUUN! ETKÖ JUURI SANONUT, ETTÄ PARHAAT KESKUSTELUT TULEVAT SIVUAIHEISTA, HÄH?

        "Kuuluuko siis lapsi naapurin perheelle, jos vanhemmat ja lapsi asuvat siellä lapsen kasvaessa?"

        ONKO SINUN MIELESTÄSI KOHTU MUKA PELKÄSTÄÄN JOKIN IRRALLINEN KASVUALUSTA IHMISALKIOLLE? KYLLÄ SE ALKIO KUULE ON KASVAESSAAN VIELÄ OSA ÄITIÄNSÄ.

        "Lapsen pitäisi olla kaikkein tärkeintä molemmille vanhemmille, ei hänen nimestään tappelu!!!"

        KUKA VITTU ON SANONUT, ETTÄ NIMI ON TÄRKEÄMPI KUIN LAPSI? KESKUSTELUN AIHEENA ON, ETTÄ ONKO MIEHEN NIMI TÄRKEÄMPI KUIN NAISEN NIMI. SINUN MIELESTÄSI MITÄ ILMEISIMMIN ON.


    • 8+13

      Kyllä on taas valaiseva ketju. Mukavatkin miehet tulkitsevat pienenkin feminisminhäivähdyksen suunnattomana miesvihana. Ketjussa ei nähdäkseni missään haukuta miehiä, mutta se on olevinaan crocutankin mukaan miesten halventamista. Voi jeesus.

      Otetaan siis yksi perinteinen miehen etuoikeus pois, ja älämölö alkaa. Lapset saavat lähes poikkeuksetta isänsä sukunimen. Se tarkoittaa, että miehen rooli suvunjatkamisessa on tärkeämpi kuin naisen - ja naisen rooli on jatkaa miehen sukua. Monien mielestä se ei varmaan vaikuta kovin suurelta epäkohdalta, mutta patriarkaalinen jäänne se kyllä on, vieläpä harvinaisen selvä sellainen.

      Eikä se tunnu miehillekään niin kovin pikku juttu olevan, kun ovat niin ehdottomasti sitä mieltä, että heidän sukunimensä on oltava lasten sukunimi tai tulee tupenrapinat.

      Kumpi se on, pojat? Pikkujuttuko, joten miksi kiihdytte? Vai onko se oikeasti iso juttu, ja jos se on iso juttu niin miksei naisella olisi oikeutta olla tyytymätön siitä, ettei HÄNELLÄ ole roolia oman sukunsa jatkajana vaan se on yleensä väistämättä miehen suku joka jatkuu?

      • crocuta_crocuta

        Miksi et vaan laittanut "ap" tähän nikiksi?


      • ap

        Kiitos oivallisesta yhteenvedosta, "numerotyyppi". Fiksuina pitämienikin miesten sisällä asuu se ikiaikainen patriarkaattinen öyhääjä.

        Miehet näkevät yhä edelleen naisen oman sukunsa jatkajana, jolla ei ihan pohjimmiltaan naisena muuta arvoa ole. Totta.


      • and_justice_for_all
        ap kirjoitti:

        Kiitos oivallisesta yhteenvedosta, "numerotyyppi". Fiksuina pitämienikin miesten sisällä asuu se ikiaikainen patriarkaattinen öyhääjä.

        Miehet näkevät yhä edelleen naisen oman sukunsa jatkajana, jolla ei ihan pohjimmiltaan naisena muuta arvoa ole. Totta.

        Itselleni sukunimiasia on yhdentekevä, niinkuin jo sanoin. Jos siis minun tapauksessa nainen haluaisi lapselle oman sukunimensä, niin siitä vaan.
        Mutta jos sen perustana on tasa-arvo, niin silloin kyllä pitäisin lapsen äitiä täytenä lahopäänä. Tasa-arvoa voi repiä vaikka seisten kusemisesta julkisissa vessoissa, mutta tämä on aihe missä ei voida edes miettiä yhtään mitään tasa-arvoa, ellei sitä aleta hakemaan miehelle.


      • 6+8
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Itselleni sukunimiasia on yhdentekevä, niinkuin jo sanoin. Jos siis minun tapauksessa nainen haluaisi lapselle oman sukunimensä, niin siitä vaan.
        Mutta jos sen perustana on tasa-arvo, niin silloin kyllä pitäisin lapsen äitiä täytenä lahopäänä. Tasa-arvoa voi repiä vaikka seisten kusemisesta julkisissa vessoissa, mutta tämä on aihe missä ei voida edes miettiä yhtään mitään tasa-arvoa, ellei sitä aleta hakemaan miehelle.

        "Tasa-arvoa voi repiä vaikka seisten kusemisesta julkisissa vessoissa, mutta tämä on aihe missä ei voida edes miettiä yhtään mitään tasa-arvoa, ellei sitä aleta hakemaan miehelle."

        Mistä sinä nyt puhut? Eivätkö lapset yleensä eli lähes aina saa isänsä sukunimen? Miksi siis mies tarvitsisi tasa-arvon ajamista nimeämisasiasta? Tämä kohta meni minulta nyt yli hilseen.


      • and_justice_for_all
        6+8 kirjoitti:

        "Tasa-arvoa voi repiä vaikka seisten kusemisesta julkisissa vessoissa, mutta tämä on aihe missä ei voida edes miettiä yhtään mitään tasa-arvoa, ellei sitä aleta hakemaan miehelle."

        Mistä sinä nyt puhut? Eivätkö lapset yleensä eli lähes aina saa isänsä sukunimen? Miksi siis mies tarvitsisi tasa-arvon ajamista nimeämisasiasta? Tämä kohta meni minulta nyt yli hilseen.

        Lähes aina??? Mitä sitten? En jaksa uskoa että se läheskään aina niissä tapauksissa on mitenkään naista loukkaavaa ja kun lain mukaan lapsi saa automaattisesti äitinsä sukunimen, niin eikö se tasa-arvo ole siinäkin asiassa sitä, että mieheltä ei kysytä mitään? Kyse ei siis todellakaan ole mistään miesten etuoikeudesta. Mille siis haet sitä tasa-arvoa? Sillekö että miehellä pitäisi olla yhtäläinen valta päättää lapsensa sukunimestä?


      • 9+18
        ap kirjoitti:

        Kiitos oivallisesta yhteenvedosta, "numerotyyppi". Fiksuina pitämienikin miesten sisällä asuu se ikiaikainen patriarkaattinen öyhääjä.

        Miehet näkevät yhä edelleen naisen oman sukunsa jatkajana, jolla ei ihan pohjimmiltaan naisena muuta arvoa ole. Totta.

        En tiedä näkevätkö yksittäiset fiksut miehet ihan noin, ettei naisella olisi pohjimmiltaan muuta arvoa. Mutta näkevät kuitenkin, että miehen oikeus on jatkaa sukua, eikä ilmeisesti edes halu jatkaa omaa sukua kuulu naiselle, ellei kyseessä ole jokin aatelissuvun viimeinen tytär tai muu ihmeellinen poikkeustapaus.

        Mietin nyt itseäni. En ole aatelinen enkä rikkaasta hienosta perheestä, mutta olen kuitenkin tavissuvustani ylpeä ja samalla tavallaan sukuni viimeinen. Minulla on sisko, jolla ja jonka lapsilla on hänen aviomiehensä nimi. Olen aina ajatellut, että jos joskus hankin lapsen, haluaisin sen kantavan oman sukuni nimeä. Isäni on ihan oikeasti tasa-arvoinen mies - hän on kasvattanut minut niin, että olen kokenut olevani sekä tytär että poika, yhtä hyvä kuin kumpikin ja ylpeydenaihe. Siksi olen aina ollut ylpeä nimestäni ja ylpeä omasta identiteetistäni, ja minulle on itsestäänselvää, että edustaisin naimisiin mentyänikin omaa sukuani enkä miehen sukua.

        Onhan siinäkin ongelmansa, että jatkaisin isäni sukua, enkä äitini. Mutta kummalta puolelta minun nimeni sitten tuleekaan, niin minulla on mielestäni oikeus haluta jatkaa omaa sukuani. Miehelläkin on totta kai oikeus haluta, mutta sen ei pitäisi olla mikään automaattinen etuoikeus, että niin tehdään koska niin on aina ennenkin tehty. Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto, mutta vaikeaahan se keskustelukaan on jos nimiasia on niin tärkeä miehelle että asian ehdottaminenkin loukkaa miehisyyttä.


      • 12+1
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Lähes aina??? Mitä sitten? En jaksa uskoa että se läheskään aina niissä tapauksissa on mitenkään naista loukkaavaa ja kun lain mukaan lapsi saa automaattisesti äitinsä sukunimen, niin eikö se tasa-arvo ole siinäkin asiassa sitä, että mieheltä ei kysytä mitään? Kyse ei siis todellakaan ole mistään miesten etuoikeudesta. Mille siis haet sitä tasa-arvoa? Sillekö että miehellä pitäisi olla yhtäläinen valta päättää lapsensa sukunimestä?

        Mille hakisin tässä asiassa tasa-arvoa? Asenteille.

        Jos lapsella on naisen tyttönimi, lasta pidetään automaattisesti au-lapsena, ellei muuta tietoa ole. Miksiköhän?

        Jos vanhemmat ovat naimisissa, lapsen oletetaan automaattisesti saavan isänsä sukunimen, eikä asiasta voi yleensä edes keskustella. Miksiköhän?

        Joka ikinen kerta muuten kun joku tuttu nainen on päättänyt pitää OMAN nimensä mentyään naimisiin - tai edes yrittänyt päättää, yleensä sukujen painostus on vienyt voiton- on syntynyt niin hirveä metakka että voi herrajumala sentään. Jo pelkästään sitä, että nainen haluaa pitää oman nimensä, pidetään yleisesti loukkauksena aviomiehen miehisyyttä kohtaan! Miksiköhän?

        Miksei näistä asioista saa edes keskustella? Täytyy ihmetellä mikä tuossa nimijutussa on niin äärimmäisen tärkeää miehelle, että pelkkä päinvastaisen nimeämisen mahdollisuuskin saa pinnan palamaan.


      • and_justice_for_all
        9+18 kirjoitti:

        En tiedä näkevätkö yksittäiset fiksut miehet ihan noin, ettei naisella olisi pohjimmiltaan muuta arvoa. Mutta näkevät kuitenkin, että miehen oikeus on jatkaa sukua, eikä ilmeisesti edes halu jatkaa omaa sukua kuulu naiselle, ellei kyseessä ole jokin aatelissuvun viimeinen tytär tai muu ihmeellinen poikkeustapaus.

        Mietin nyt itseäni. En ole aatelinen enkä rikkaasta hienosta perheestä, mutta olen kuitenkin tavissuvustani ylpeä ja samalla tavallaan sukuni viimeinen. Minulla on sisko, jolla ja jonka lapsilla on hänen aviomiehensä nimi. Olen aina ajatellut, että jos joskus hankin lapsen, haluaisin sen kantavan oman sukuni nimeä. Isäni on ihan oikeasti tasa-arvoinen mies - hän on kasvattanut minut niin, että olen kokenut olevani sekä tytär että poika, yhtä hyvä kuin kumpikin ja ylpeydenaihe. Siksi olen aina ollut ylpeä nimestäni ja ylpeä omasta identiteetistäni, ja minulle on itsestäänselvää, että edustaisin naimisiin mentyänikin omaa sukuani enkä miehen sukua.

        Onhan siinäkin ongelmansa, että jatkaisin isäni sukua, enkä äitini. Mutta kummalta puolelta minun nimeni sitten tuleekaan, niin minulla on mielestäni oikeus haluta jatkaa omaa sukuani. Miehelläkin on totta kai oikeus haluta, mutta sen ei pitäisi olla mikään automaattinen etuoikeus, että niin tehdään koska niin on aina ennenkin tehty. Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto, mutta vaikeaahan se keskustelukaan on jos nimiasia on niin tärkeä miehelle että asian ehdottaminenkin loukkaa miehisyyttä.

        Säälin sitä miestä joka kanssasi suhteeseen joutuu.

        Annat itsellesi totaalisen yksinoikeuden jatkaa sukuasi ja haukut koko miessukupuolen niiden miesten takia jotka ovat kanssasi samasta asiasta, samaa mieltä, eivätkä laillasi anna jostain typerästä sukunimiasiasta periksi. Koska et keksi jääräpäisyydellesi mitään järkevää selitystä, niin vetoat tasa-arvoon. Myötähäpeäni sua kohtaan on suurta.

        Eikö suku muuten jatku tuolla geenipuolella, eikä sukunimessä?


      • Jonethegone
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Säälin sitä miestä joka kanssasi suhteeseen joutuu.

        Annat itsellesi totaalisen yksinoikeuden jatkaa sukuasi ja haukut koko miessukupuolen niiden miesten takia jotka ovat kanssasi samasta asiasta, samaa mieltä, eivätkä laillasi anna jostain typerästä sukunimiasiasta periksi. Koska et keksi jääräpäisyydellesi mitään järkevää selitystä, niin vetoat tasa-arvoon. Myötähäpeäni sua kohtaan on suurta.

        Eikö suku muuten jatku tuolla geenipuolella, eikä sukunimessä?

        Täysjärkinen väki vaan palstalla vähenee :D

        Tehkää tasa-arvon nimissä parillinen määrä lapsia ja joka toiselle mutsin sukunimi ja joka toiselle faijan.

        Ei kyllä oo kaikki muumit teillä laaksossa!


      • 11+7
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Säälin sitä miestä joka kanssasi suhteeseen joutuu.

        Annat itsellesi totaalisen yksinoikeuden jatkaa sukuasi ja haukut koko miessukupuolen niiden miesten takia jotka ovat kanssasi samasta asiasta, samaa mieltä, eivätkä laillasi anna jostain typerästä sukunimiasiasta periksi. Koska et keksi jääräpäisyydellesi mitään järkevää selitystä, niin vetoat tasa-arvoon. Myötähäpeäni sua kohtaan on suurta.

        Eikö suku muuten jatku tuolla geenipuolella, eikä sukunimessä?

        Luitko ollenkaan, mitä sanoin? Toistetaan: "Minulla on mielestäni oikeus haluta jatkaa omaa sukuani. Miehelläkin on totta kai oikeus haluta, mutta sen ei pitäisi olla mikään automaattinen etuoikeus, että niin tehdään koska niin on aina ennenkin tehty. Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto, mutta vaikeaahan se keskustelukaan on jos nimiasia on niin tärkeä miehelle että asian ehdottaminenkin loukkaa miehisyyttä."

        "Totaalisen yksinoikeuden", älä nyt viitsi olla hysteerinen. Sanoin vain, että haluaisin jatkaa omaa sukuani ja että MINULLA ON OIKEUS HALUTA SITÄ yhtä lailla kuin miehelläkin. Suvunjatkajan roolin ei mielestäni pitäisi olla automaattisesti miehen oikeus perheen päänä, siinä kaikki mitä sanoin, enkä sanonut mitään siitä miten asia pitäisi käytännössä toteuttaa. Voisihan se olla niinkin, että yhdellä lapsella on äidin sukunimi ja toisella isän! Miksei? Kompromisseja on monenlaisia, jos asia on molemmille yhtä tärkeä.

        "Eikö suku muuten jatku tuolla geenipuolella, eikä sukunimessä?"

        Jos sukunimellä ei ole mitään väliä, miksi tähän ketjuun kirjoittelevat miehet ovat itse asiasta niin ehdottomia?

        Myötähäpeile vaan jos huvittaa. Eri ihmisille eri asioilla on tunnearvoa: joku voi haluta nimetä lapsensa rakkaan edesmenneen ihmisen mukaan, joku muu voi olla erityisen kiintynyt sukunimeensä. Mutta jos lapsi saa äitinsä keksimän etunimen, se on perheen sisäinen neuvotteluasia eikä kukaan pidä sitä miehisyyttä loukkaavana. Toisin on tämän sukunimiasian kanssa.


      • and_justice_for_all
        11+7 kirjoitti:

        Luitko ollenkaan, mitä sanoin? Toistetaan: "Minulla on mielestäni oikeus haluta jatkaa omaa sukuani. Miehelläkin on totta kai oikeus haluta, mutta sen ei pitäisi olla mikään automaattinen etuoikeus, että niin tehdään koska niin on aina ennenkin tehty. Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto, mutta vaikeaahan se keskustelukaan on jos nimiasia on niin tärkeä miehelle että asian ehdottaminenkin loukkaa miehisyyttä."

        "Totaalisen yksinoikeuden", älä nyt viitsi olla hysteerinen. Sanoin vain, että haluaisin jatkaa omaa sukuani ja että MINULLA ON OIKEUS HALUTA SITÄ yhtä lailla kuin miehelläkin. Suvunjatkajan roolin ei mielestäni pitäisi olla automaattisesti miehen oikeus perheen päänä, siinä kaikki mitä sanoin, enkä sanonut mitään siitä miten asia pitäisi käytännössä toteuttaa. Voisihan se olla niinkin, että yhdellä lapsella on äidin sukunimi ja toisella isän! Miksei? Kompromisseja on monenlaisia, jos asia on molemmille yhtä tärkeä.

        "Eikö suku muuten jatku tuolla geenipuolella, eikä sukunimessä?"

        Jos sukunimellä ei ole mitään väliä, miksi tähän ketjuun kirjoittelevat miehet ovat itse asiasta niin ehdottomia?

        Myötähäpeile vaan jos huvittaa. Eri ihmisille eri asioilla on tunnearvoa: joku voi haluta nimetä lapsensa rakkaan edesmenneen ihmisen mukaan, joku muu voi olla erityisen kiintynyt sukunimeensä. Mutta jos lapsi saa äitinsä keksimän etunimen, se on perheen sisäinen neuvotteluasia eikä kukaan pidä sitä miehisyyttä loukkaavana. Toisin on tämän sukunimiasian kanssa.

        Ei se minun miehisyyttäni loukkaa. Etkö lue mitä kirjoitan. Minulle olisi itsestään selvää että lapsi saa äitinsä sukunimen, jos se äidille on tärkeää. Mutta jos siihen nostetaan syyksi tasa-arvo, niin silloin nousee karvat pystyyn. Ei sen pitäisi olla sellainen asia.

        Minulle vaan sattuu aina olemaan väliä sillä jos täydellisessä ylilyöntiasemassa oleva alkaa vinkua tasa-arvoa asiassa jossa hänellä jo lain puitteissa on täysi yksinmääräämisoikeus.

        Jos toinen ottaa noin mitättömän asian takia avioeron, niin onko avioliitto silloin niin hyvillä kantimilla että sitä kannattaa muutenkaan jatkaa?

        Jos tuo on niin suuri asia jommalle kummalle, niin eiköhän se asia kannata riidellä lopputulokseensa ennen lapsen hankkimista?

        Jos nyt olen hysteerinen paska kun kehtaan kerrankin tukea enemmän miehiä kun naisia, niin en kauheasti siitä tunnontuskia kärsi. Johan toi nikkinikin kertoo jotain. Siinä kun en nosta kumpaakaan sukupuolta paremmaksi.


      • Ja naisena
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Ei se minun miehisyyttäni loukkaa. Etkö lue mitä kirjoitan. Minulle olisi itsestään selvää että lapsi saa äitinsä sukunimen, jos se äidille on tärkeää. Mutta jos siihen nostetaan syyksi tasa-arvo, niin silloin nousee karvat pystyyn. Ei sen pitäisi olla sellainen asia.

        Minulle vaan sattuu aina olemaan väliä sillä jos täydellisessä ylilyöntiasemassa oleva alkaa vinkua tasa-arvoa asiassa jossa hänellä jo lain puitteissa on täysi yksinmääräämisoikeus.

        Jos toinen ottaa noin mitättömän asian takia avioeron, niin onko avioliitto silloin niin hyvillä kantimilla että sitä kannattaa muutenkaan jatkaa?

        Jos tuo on niin suuri asia jommalle kummalle, niin eiköhän se asia kannata riidellä lopputulokseensa ennen lapsen hankkimista?

        Jos nyt olen hysteerinen paska kun kehtaan kerrankin tukea enemmän miehiä kun naisia, niin en kauheasti siitä tunnontuskia kärsi. Johan toi nikkinikin kertoo jotain. Siinä kun en nosta kumpaakaan sukupuolta paremmaksi.

        sanon, että kerrankin komppaan miehiä.
        Aina menee oman oksan sahaamiseksi,
        jos ei kykene asiallisesti etenemään.


      • ............
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Ei se minun miehisyyttäni loukkaa. Etkö lue mitä kirjoitan. Minulle olisi itsestään selvää että lapsi saa äitinsä sukunimen, jos se äidille on tärkeää. Mutta jos siihen nostetaan syyksi tasa-arvo, niin silloin nousee karvat pystyyn. Ei sen pitäisi olla sellainen asia.

        Minulle vaan sattuu aina olemaan väliä sillä jos täydellisessä ylilyöntiasemassa oleva alkaa vinkua tasa-arvoa asiassa jossa hänellä jo lain puitteissa on täysi yksinmääräämisoikeus.

        Jos toinen ottaa noin mitättömän asian takia avioeron, niin onko avioliitto silloin niin hyvillä kantimilla että sitä kannattaa muutenkaan jatkaa?

        Jos tuo on niin suuri asia jommalle kummalle, niin eiköhän se asia kannata riidellä lopputulokseensa ennen lapsen hankkimista?

        Jos nyt olen hysteerinen paska kun kehtaan kerrankin tukea enemmän miehiä kun naisia, niin en kauheasti siitä tunnontuskia kärsi. Johan toi nikkinikin kertoo jotain. Siinä kun en nosta kumpaakaan sukupuolta paremmaksi.

        Et ole hysteerinen siksi, että pitäisit miesten puolia. Hysteerisiä ovat tässä ketjussa mieskirjoittajien syytökset äärifeminismistä ja miesvihasta sen perusteella, että yritetään keskustella tasa-arvosta yhden pikkuasian suhteen.

        Asian, joka on monien kirjoittajien mielestä turhanpäiväinen, muttei sitten taida ollakaan.


      • hdfgdfdkk

        "Pikkujuttuko, joten miksi kiihdytte?
        Vanhempien suhdetta lapseen pitää ajatella kokonaisuutena. Naiset pystyy huoltajuus- ja elatusasioissa vetämään Suomessa miehiä jo niin pahasti kölin ali halutessaan, että ei huvita mistään antaa enää periksi lasten suhteen. Miehet ovat ottavana osapuolena näissä asioissa.


      • 8+7=?
        11+7 kirjoitti:

        Luitko ollenkaan, mitä sanoin? Toistetaan: "Minulla on mielestäni oikeus haluta jatkaa omaa sukuani. Miehelläkin on totta kai oikeus haluta, mutta sen ei pitäisi olla mikään automaattinen etuoikeus, että niin tehdään koska niin on aina ennenkin tehty. Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto, mutta vaikeaahan se keskustelukaan on jos nimiasia on niin tärkeä miehelle että asian ehdottaminenkin loukkaa miehisyyttä."

        "Totaalisen yksinoikeuden", älä nyt viitsi olla hysteerinen. Sanoin vain, että haluaisin jatkaa omaa sukuani ja että MINULLA ON OIKEUS HALUTA SITÄ yhtä lailla kuin miehelläkin. Suvunjatkajan roolin ei mielestäni pitäisi olla automaattisesti miehen oikeus perheen päänä, siinä kaikki mitä sanoin, enkä sanonut mitään siitä miten asia pitäisi käytännössä toteuttaa. Voisihan se olla niinkin, että yhdellä lapsella on äidin sukunimi ja toisella isän! Miksei? Kompromisseja on monenlaisia, jos asia on molemmille yhtä tärkeä.

        "Eikö suku muuten jatku tuolla geenipuolella, eikä sukunimessä?"

        Jos sukunimellä ei ole mitään väliä, miksi tähän ketjuun kirjoittelevat miehet ovat itse asiasta niin ehdottomia?

        Myötähäpeile vaan jos huvittaa. Eri ihmisille eri asioilla on tunnearvoa: joku voi haluta nimetä lapsensa rakkaan edesmenneen ihmisen mukaan, joku muu voi olla erityisen kiintynyt sukunimeensä. Mutta jos lapsi saa äitinsä keksimän etunimen, se on perheen sisäinen neuvotteluasia eikä kukaan pidä sitä miehisyyttä loukkaavana. Toisin on tämän sukunimiasian kanssa.

        ""Voisihan se olla niinkin, että yhdellä lapsella on äidin sukunimi ja toisella isän! Miksei? ""

        Laki taitaa kieltää tuon, samojen vanhempien lapsilla pitää kaikilla olla sama sukunimi.

        Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on.

        http://www.genealogia.fi/nimet/nimi0694s.htm


      • 1+11
        8+7=? kirjoitti:

        ""Voisihan se olla niinkin, että yhdellä lapsella on äidin sukunimi ja toisella isän! Miksei? ""

        Laki taitaa kieltää tuon, samojen vanhempien lapsilla pitää kaikilla olla sama sukunimi.

        Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on.

        http://www.genealogia.fi/nimet/nimi0694s.htm

        Kiitos tiedosta, tuota en tiennytkään. Mitenköhän järjestyisi englantilaistyyliin sellainen hypoteettinen aatelissukujen ongelma, että yksi lapsi perii isänsä tilukset ja jatkaa sitä sukua, kun taas toinen perii äitinsä tilukset ja ottaa äidin nimen jatkaakseen perinteikästä sukua joka muuten sammuisi. Poikkeusluvalla? Tai että lapsi saa syntyessään isänsä nimen, mutta nimi muutetaan myöhemmin perinnön mukana?


      • 5+8
        hdfgdfdkk kirjoitti:

        "Pikkujuttuko, joten miksi kiihdytte?
        Vanhempien suhdetta lapseen pitää ajatella kokonaisuutena. Naiset pystyy huoltajuus- ja elatusasioissa vetämään Suomessa miehiä jo niin pahasti kölin ali halutessaan, että ei huvita mistään antaa enää periksi lasten suhteen. Miehet ovat ottavana osapuolena näissä asioissa.

        "Naiset pystyy huoltajuus- ja elatusasioissa vetämään Suomessa miehiä jo niin pahasti kölin ali halutessaan, että ei huvita mistään antaa enää periksi lasten suhteen."

        Tämä ei ole tämän keskustelun aihe, ja olen jo monta kertaa sanonutkin, että miesten oikeudet huoltajuusasioissa ovat epäkohta, jolle pitää ehdottomasti tehdä jotain.

        Toisaalta mun on ihan pakko olla vähän skeptinen siitä, kuinka moni nykypäivän normiasenteilla varustettu mies oikeasti haluaisi lastensa pääasiallisen huotajuuden, jos siihen olisi mahdollisuus. Tiedän yhdenkin isän, joka valitti isien oikeuksista aina kun tapaamisoikeudet eivät menneet oman pillin mukaan, mutta kun äidin sairastumisen takia isän piti yhtäkkiä pitää huolta lapsistaan 24/7 niin sekään ei ollut hyvä.

        Molemmille yhtäläinen vastuu ja yhtäläiset oikeudet, sehän olisi ideaali. Mutta asenteissa on puolin ja toisin paljon parantamisen varaa ennen kuin se on edes mahdollista.


    • 14+17

      Koska en ole ap. Täällä on muitakin ihmisiä.

    • ap

      Aika surkea olo. Ajatus, että lapsi saisi äidin sukunimen, herättää jopa erittäin kielteisiä tunteita monissa ihan järjellisinä pitämissäni miehissä.

      Niin kai se sitten on: nainen on useimmille miehille jotain, jolla mies jatkaa sukuaan. Naisessa itsessään monet miehet eivät näe arvoa... ja nyt eletään vuotta 2011!

      Mikseivät pariskunnat voisi päättää yhdessä vapaasti sukunimestään ja mahdollisten lastensa sukunimestä? Olipa sukunimi sitten miehen, naisen tai jokin muu?

      Ei - lähes jokainen mies vaatii, että lapsen sukunimen täytyy hänen sukunimensä, koska hän on se ainoa, jolla parisuhteessa on pohjimmiltaan merkitystä.

      • ap

        Oikein kivaa "Naisten päivää" sit vaan (tai onhan nyt jo seuraava päivä).
        Ette te miehet pystyneet EDES "NAISTEN PÄIVÄNÄ"
        näkemään omaa patriarkaalisuuttanne.

        Hyvää yötä.


      • and_justice_for_all

        Samaa asiaa täällä yritetään puhua.
        Olen täysin sitä mieltä ettei kummallakaan ole oikeutta vaatia omaa sukunimeään lapselleen.

        Järkevät ihmiset osaavat neuvotella siitäkin.

        Jos kuitenkin molemmat päättävät asian olevan tappelun arvoinen asia, niin käännyn miesten puolelle ainoastaan siksi että miehet ovat siinäkin asiassa voimattomia. Jos nainen haluaa pitää päänsä, niin lapsella on naisen sukunimi.

        Enemmistö-vähemmistö väestöstä hölynpöly tasa-arvoasiana taas saa suuttumaan. Nainen päättää sukunimen, ellei nössöyttään anna miehelle periksi. Ei siihen pitäisi vetää yhtään feminismiä mukaan.


      • 6+4
        ap kirjoitti:

        Oikein kivaa "Naisten päivää" sit vaan (tai onhan nyt jo seuraava päivä).
        Ette te miehet pystyneet EDES "NAISTEN PÄIVÄNÄ"
        näkemään omaa patriarkaalisuuttanne.

        Hyvää yötä.

        Hyvää Naistenpäivää naisilta naisille.

        En ole itse kovin pettynyt siitä, että "hyvätkin tyypit" haluaisivat antaa oman sukunimensä lapsilleen, koska se on niin vahva perinne. Eniten petyin siitä, että näiden "fiksujenkin" mieskirjoittelijoiden mielestä pelkkä asian kyseenalaistaminen on miesvihaa. Eivät lukeneet ollenkaan mitä ES (ja minäkin) oikeasti sanoi, vaan kuulostivat hysteerisine vastauksineen lähes samalta kuin palstan "vähemmän fiksut miehet".


      • 3+11
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Samaa asiaa täällä yritetään puhua.
        Olen täysin sitä mieltä ettei kummallakaan ole oikeutta vaatia omaa sukunimeään lapselleen.

        Järkevät ihmiset osaavat neuvotella siitäkin.

        Jos kuitenkin molemmat päättävät asian olevan tappelun arvoinen asia, niin käännyn miesten puolelle ainoastaan siksi että miehet ovat siinäkin asiassa voimattomia. Jos nainen haluaa pitää päänsä, niin lapsella on naisen sukunimi.

        Enemmistö-vähemmistö väestöstä hölynpöly tasa-arvoasiana taas saa suuttumaan. Nainen päättää sukunimen, ellei nössöyttään anna miehelle periksi. Ei siihen pitäisi vetää yhtään feminismiä mukaan.

        "Nainen päättää sukunimen, ellei nössöyttään anna miehelle periksi. Ei siihen pitäisi vetää yhtään feminismiä mukaan."

        No aika moni nainen varmaan haluaisi pitää avioliittonsa kasassa kuitenkin, kun ei sen vakavammasta ristiriidasta ole kyse.

        Feministinen kysymys on, miksi nimiasia on miehelle niin helvetin tärkeä asia, miksi miehen nimi on automaattisesti tärkeämpi kuin naisen.

        Ei mulla muuta.


      • Et sitten
        ap kirjoitti:

        Oikein kivaa "Naisten päivää" sit vaan (tai onhan nyt jo seuraava päivä).
        Ette te miehet pystyneet EDES "NAISTEN PÄIVÄNÄ"
        näkemään omaa patriarkaalisuuttanne.

        Hyvää yötä.

        huomannut, kuinka rauhallista täällä on..?


      • Boooris
        6+4 kirjoitti:

        Hyvää Naistenpäivää naisilta naisille.

        En ole itse kovin pettynyt siitä, että "hyvätkin tyypit" haluaisivat antaa oman sukunimensä lapsilleen, koska se on niin vahva perinne. Eniten petyin siitä, että näiden "fiksujenkin" mieskirjoittelijoiden mielestä pelkkä asian kyseenalaistaminen on miesvihaa. Eivät lukeneet ollenkaan mitä ES (ja minäkin) oikeasti sanoi, vaan kuulostivat hysteerisine vastauksineen lähes samalta kuin palstan "vähemmän fiksut miehet".

        Onneksi nyt on 364 miestenpäivää edessä! Pitäkää palstanne! Jos jopa lukeminen tuottaa tuskaa. Huomasin useammankin miehen puhuvan jostain ihan muusta kuin vaatimuksesta saada miehille yksinoikeus päättää lapsen sukunimestä.

        Kyse oli molempien sukupuolten ääliömäisestä pakkotarpeesta saada oma sukunimensä lapselle.

        Se olisi vaan oikeutetumpaa mielestämme miehelle, koska ne isän oikeudet ovat muutenkin mitättömät siihen yhtä paljon molempien lapseen.

        Tommonen äärifeministinen paska ei vaan jaksa kiinnostaa!
        Järkevistä kirjoittajista iso osa todisti olevansa jotain muuta ja jäljelle ei jäänyt montaakaan, joten lyhyen vierailuni päätän tähän.


      • Ankkuriparta
        3+11 kirjoitti:

        "Nainen päättää sukunimen, ellei nössöyttään anna miehelle periksi. Ei siihen pitäisi vetää yhtään feminismiä mukaan."

        No aika moni nainen varmaan haluaisi pitää avioliittonsa kasassa kuitenkin, kun ei sen vakavammasta ristiriidasta ole kyse.

        Feministinen kysymys on, miksi nimiasia on miehelle niin helvetin tärkeä asia, miksi miehen nimi on automaattisesti tärkeämpi kuin naisen.

        Ei mulla muuta.

        "Feministinen kysymys on, miksi nimiasia on miehelle niin helvetin tärkeä asia, miksi miehen nimi on automaattisesti tärkeämpi kuin naisen."

        Johan se tuolla selitettiin. Kun kerran mies on perheen pää, niin totta kai perheellä tulee silloin olla miehen nimi. Muutoinhan mies on kuin vieras omassa talossaan.


      • No niin..

        Kysyit asiaa, ja sait vastauksia. Kaikki eivät ole samaa mieltä.
        Nyt onkin tullut haukuttua kaikki.
        Jos nainen haluaa antaa lapselleen isänsä nimen, ei se varmaankaan
        tee naisesta "aivotonta lehmää, jolla ei ole ainuttakaan omaa ajatusta"..
        Vai voitko ihan todella väittää olevasi tuota mieltä?

        Tulisi muistaa -kaikkien osapuolten- että asiat "riitelevät", ei ole syytä ottaa henkilökohtaisuuksia mukaan.
        Isoäitini opetti, pitkän linjan matriarkkoja muuten, ettei kannata "alentua" itse ala-arvoisiin hyökkäyksiin, vaikka toinen niin tekisikin.
        Sielun sivistystä..


      • Oli kyllä..
        6+4 kirjoitti:

        Hyvää Naistenpäivää naisilta naisille.

        En ole itse kovin pettynyt siitä, että "hyvätkin tyypit" haluaisivat antaa oman sukunimensä lapsilleen, koska se on niin vahva perinne. Eniten petyin siitä, että näiden "fiksujenkin" mieskirjoittelijoiden mielestä pelkkä asian kyseenalaistaminen on miesvihaa. Eivät lukeneet ollenkaan mitä ES (ja minäkin) oikeasti sanoi, vaan kuulostivat hysteerisine vastauksineen lähes samalta kuin palstan "vähemmän fiksut miehet".

        ihan molemminpuolista, näin ulkopuolisen silmin.


      • and_justice_for_all
        3+11 kirjoitti:

        "Nainen päättää sukunimen, ellei nössöyttään anna miehelle periksi. Ei siihen pitäisi vetää yhtään feminismiä mukaan."

        No aika moni nainen varmaan haluaisi pitää avioliittonsa kasassa kuitenkin, kun ei sen vakavammasta ristiriidasta ole kyse.

        Feministinen kysymys on, miksi nimiasia on miehelle niin helvetin tärkeä asia, miksi miehen nimi on automaattisesti tärkeämpi kuin naisen.

        Ei mulla muuta.

        Vielä kerran.....Huoh!

        Miksi se on mies jolle asia on avioeron arvoinen?
        Eikö mies voi olla se järkevämpi joka antaa periksi ja sillä pelastaa avioliittonsa?

        Eikö asiasta voi keskustella ennen kuin menee naimisiin?
        Eikö siitä voi keskustella viimeistään ennen kuin alkaa lapsia tekemään?

        Lain mukaan miehen nimellä ei ole arvoa. Nainen päättää.
        Monissa suvuissa se on todella tärkeä asia että poikalapset jatkavat sukunsa nimeä ja tytöt vaihtavat toiseen. Toisille ihmisille perinteet ovat tärkeitä.

        Järkevät ihmiset keskustelevat asioista järkevästi.

        Tässä ei vain ole mitään, missä nainen ei olisi vähemmän tasa-arvoinen. Miesten tässä asiassa pitäisi sitä vaatiakin.


      • ap

        Aika surkea olo. Ajatus, että lapsi saisi äidin sukunimen, herättää jopa erittäin kielteisiä tunteita monissa ihan järjellisinä pitämissäni miehissä.

        Niin kai se sitten on: mies on useimmille naisellle jotain, jolla nainen jatkaa sukuaan. Miehessä itsessään monet naiset eivät näe arvoa... ja nyt eletään vuotta 2011!

        Mikseivät pariskunnat voisi päättää yhdessä vapaasti sukunimestään ja mahdollisten lastensa sukunimestä? Olipa sukunimi sitten miehen, naisen tai jokin muu?

        Ei - lähes jokainen nainen vaatii, että lapsen sukunimen täytyy hänen sukunimensä, koska hän on se ainoa, jolla parisuhteessa on pohjimmiltaan merkitystä.


      • .............
        ap kirjoitti:

        Aika surkea olo. Ajatus, että lapsi saisi äidin sukunimen, herättää jopa erittäin kielteisiä tunteita monissa ihan järjellisinä pitämissäni miehissä.

        Niin kai se sitten on: mies on useimmille naisellle jotain, jolla nainen jatkaa sukuaan. Miehessä itsessään monet naiset eivät näe arvoa... ja nyt eletään vuotta 2011!

        Mikseivät pariskunnat voisi päättää yhdessä vapaasti sukunimestään ja mahdollisten lastensa sukunimestä? Olipa sukunimi sitten miehen, naisen tai jokin muu?

        Ei - lähes jokainen nainen vaatii, että lapsen sukunimen täytyy hänen sukunimensä, koska hän on se ainoa, jolla parisuhteessa on pohjimmiltaan merkitystä.

        COPY PASTE TROLL FAIL


      • 7+9
        ............. kirjoitti:

        COPY PASTE TROLL FAIL

        Joo, niin näyttää olevan, oli unohtanut vaihtaa tuon toisen lauseen lopussa olevan miehessä sanan.


      • 14+9
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Vielä kerran.....Huoh!

        Miksi se on mies jolle asia on avioeron arvoinen?
        Eikö mies voi olla se järkevämpi joka antaa periksi ja sillä pelastaa avioliittonsa?

        Eikö asiasta voi keskustella ennen kuin menee naimisiin?
        Eikö siitä voi keskustella viimeistään ennen kuin alkaa lapsia tekemään?

        Lain mukaan miehen nimellä ei ole arvoa. Nainen päättää.
        Monissa suvuissa se on todella tärkeä asia että poikalapset jatkavat sukunsa nimeä ja tytöt vaihtavat toiseen. Toisille ihmisille perinteet ovat tärkeitä.

        Järkevät ihmiset keskustelevat asioista järkevästi.

        Tässä ei vain ole mitään, missä nainen ei olisi vähemmän tasa-arvoinen. Miesten tässä asiassa pitäisi sitä vaatiakin.

        "Miksi se on mies jolle asia on avioeron arvoinen?
        Eikö mies voi olla se järkevämpi joka antaa periksi ja sillä pelastaa avioliittonsa?"

        Tietystikin mies voi olla. Jotenkin vaan tähän ketjuun on eksynyt miehiä, jotka sanovat olevansa asiassa niin ehdottomia, että jopa poistuisivat lapsen elämästä jos lapsella ei olisi heidän sukunimeään.

        "Lain mukaan miehen nimellä ei ole arvoa. Nainen päättää."

        Kyse on asennekysymyksestä eikä lakiasiasta. Mikään laki ei myöskään kiellä julistamasta, että nainen on pelkkä pillu tai että nainen jolla on ollut enemmän kuin yksi seksikumppani on kapinen lutka, mutta tämä ei tee julistajista yhtään vähemmän sovinistisia.

        "Järkevät ihmiset keskustelevat asioista järkevästi."

        Noinhan minä sanoinkin. "Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto".

        Totuus on, että monien (useimpien?) miesten mielestä lapsi tuntuu vähemmän omalta jos sillä ei ole isänsä sukunimeä. Naisen pitäisi edes voida kysyä miksi näin on, ilman että syytetään heti miestenvihaajaksi.


      • ................
        7+9 kirjoitti:

        Joo, niin näyttää olevan, oli unohtanut vaihtaa tuon toisen lauseen lopussa olevan miehessä sanan.

        Ja samasta lauseesta "äidin sukunimen" myös...


      • JoneTheGone
        14+9 kirjoitti:

        "Miksi se on mies jolle asia on avioeron arvoinen?
        Eikö mies voi olla se järkevämpi joka antaa periksi ja sillä pelastaa avioliittonsa?"

        Tietystikin mies voi olla. Jotenkin vaan tähän ketjuun on eksynyt miehiä, jotka sanovat olevansa asiassa niin ehdottomia, että jopa poistuisivat lapsen elämästä jos lapsella ei olisi heidän sukunimeään.

        "Lain mukaan miehen nimellä ei ole arvoa. Nainen päättää."

        Kyse on asennekysymyksestä eikä lakiasiasta. Mikään laki ei myöskään kiellä julistamasta, että nainen on pelkkä pillu tai että nainen jolla on ollut enemmän kuin yksi seksikumppani on kapinen lutka, mutta tämä ei tee julistajista yhtään vähemmän sovinistisia.

        "Järkevät ihmiset keskustelevat asioista järkevästi."

        Noinhan minä sanoinkin. "Pariskunnat keskustelkoot keskenään ja päättäkööt mikä on heille sopivin, paras vaihtoehto".

        Totuus on, että monien (useimpien?) miesten mielestä lapsi tuntuu vähemmän omalta jos sillä ei ole isänsä sukunimeä. Naisen pitäisi edes voida kysyä miksi näin on, ilman että syytetään heti miestenvihaajaksi.

        Missähän sä niin sanoit? En löytäny yhtään kommenttia nimimerkillä 14 9 tässä ketjussa. Älä kommentoi mitään jos et joka kirjotuksessa osaa olla vaihtamatta nimeä. Ihan mahdoton jutella, jos nimi vaihtuu joka lauseen jälkeen!


      • 17+19
        Boooris kirjoitti:

        Onneksi nyt on 364 miestenpäivää edessä! Pitäkää palstanne! Jos jopa lukeminen tuottaa tuskaa. Huomasin useammankin miehen puhuvan jostain ihan muusta kuin vaatimuksesta saada miehille yksinoikeus päättää lapsen sukunimestä.

        Kyse oli molempien sukupuolten ääliömäisestä pakkotarpeesta saada oma sukunimensä lapselle.

        Se olisi vaan oikeutetumpaa mielestämme miehelle, koska ne isän oikeudet ovat muutenkin mitättömät siihen yhtä paljon molempien lapseen.

        Tommonen äärifeministinen paska ei vaan jaksa kiinnostaa!
        Järkevistä kirjoittajista iso osa todisti olevansa jotain muuta ja jäljelle ei jäänyt montaakaan, joten lyhyen vierailuni päätän tähän.

        "Kyse oli molempien sukupuolten ääliömäisestä pakkotarpeesta saada oma sukunimensä lapselle."

        Huvittavintahan tässä ketjussa on se, että ES itse sanoi, ettei pidä omasta suvustaan eikä sukunimestään eikä haluaisi sitä edes lapsilleen antaa. ap ei siis ole ajamassa naisten ylivaltaa nimiasiassa, mutta jo pelkästä kompromissin mahdollisuudesta moni mies vetää herneet nenään.


      • 8+11
        ................ kirjoitti:

        Ja samasta lauseesta "äidin sukunimen" myös...

        Joo, vaadimme parempia trolleja!!!


      • Stellahella
        17+19 kirjoitti:

        "Kyse oli molempien sukupuolten ääliömäisestä pakkotarpeesta saada oma sukunimensä lapselle."

        Huvittavintahan tässä ketjussa on se, että ES itse sanoi, ettei pidä omasta suvustaan eikä sukunimestään eikä haluaisi sitä edes lapsilleen antaa. ap ei siis ole ajamassa naisten ylivaltaa nimiasiassa, mutta jo pelkästä kompromissin mahdollisuudesta moni mies vetää herneet nenään.

        Mikset voi vaan käyttää sitä ES nimeäsi?


      • 18+16
        Stellahella kirjoitti:

        Mikset voi vaan käyttää sitä ES nimeäsi?

        Koska en ole ES.

        Kovinpa hanakasti täällä ollaan aina syyttämässä, että sejase on sama ihminen kuin sejase. Tässä tapauksessa ei ole edes syytä olettaa niin, koska en ole ilmaissut täsmälleen samoja mielipiteitä missään kohdassa.


      • trollipoika
        18+16 kirjoitti:

        Koska en ole ES.

        Kovinpa hanakasti täällä ollaan aina syyttämässä, että sejase on sama ihminen kuin sejase. Tässä tapauksessa ei ole edes syytä olettaa niin, koska en ole ilmaissut täsmälleen samoja mielipiteitä missään kohdassa.

        Voisitko oikeasti käyttää vaikka samaa numerosarjaa läpi ketjun, koska muuten ei tiedä kenen kanssa vääntää.


      • Stellahella
        18+16 kirjoitti:

        Koska en ole ES.

        Kovinpa hanakasti täällä ollaan aina syyttämässä, että sejase on sama ihminen kuin sejase. Tässä tapauksessa ei ole edes syytä olettaa niin, koska en ole ilmaissut täsmälleen samoja mielipiteitä missään kohdassa.

        Voisit kuitenkin olla ystävällinen ja käyttää vaikkapa ihan vaan yhtä ja samaa yhteenlaskua nikkinäsi. Veikkaanpa että olet ihan sama Ellastella, joka jostain syystä meni lukkoon ja vaihtoi ES nimeen, meni vähä lisää lukkoon ja muuttu ap:ksi, jumiutu vähä lisää ja sekosi vaihtuviin numeroihin.


      • ap
        No niin.. kirjoitti:

        Kysyit asiaa, ja sait vastauksia. Kaikki eivät ole samaa mieltä.
        Nyt onkin tullut haukuttua kaikki.
        Jos nainen haluaa antaa lapselleen isänsä nimen, ei se varmaankaan
        tee naisesta "aivotonta lehmää, jolla ei ole ainuttakaan omaa ajatusta"..
        Vai voitko ihan todella väittää olevasi tuota mieltä?

        Tulisi muistaa -kaikkien osapuolten- että asiat "riitelevät", ei ole syytä ottaa henkilökohtaisuuksia mukaan.
        Isoäitini opetti, pitkän linjan matriarkkoja muuten, ettei kannata "alentua" itse ala-arvoisiin hyökkäyksiin, vaikka toinen niin tekisikin.
        Sielun sivistystä..

        "Jos nainen haluaa antaa lapselleen isänsä nimen, ei se varmaankaan
        tee naisesta "aivotonta lehmää, jolla ei ole ainuttakaan omaa ajatusta".. "

        Lapsen sukunimeksi voi panna miehen tai naisen tai jonkin muun sukunimen, mutta jos naiselle on itsestäänselvyys, että hän noudattaa patriarkaalisia perinteitä pelkän patriarkaalisuuden takia, en pidä häntä mitenkään fiksuna ja omaa persoonaa omaavana.


      • 9+15
        trollipoika kirjoitti:

        Voisitko oikeasti käyttää vaikka samaa numerosarjaa läpi ketjun, koska muuten ei tiedä kenen kanssa vääntää.

        Mitä väliä sillä on? En minäkään tiedä, kenen kanssa minä väännän, eikä oikeastaan kiinnosta pätkääkään kenenkä mielipide mikäkin on. Minua ei tässä keskustelussa kiinnosta kenenkään kirjoittajan yhtenäinen persoonallisuus vaan itse aihepiiri.


      • 10+3
        Stellahella kirjoitti:

        Voisit kuitenkin olla ystävällinen ja käyttää vaikkapa ihan vaan yhtä ja samaa yhteenlaskua nikkinäsi. Veikkaanpa että olet ihan sama Ellastella, joka jostain syystä meni lukkoon ja vaihtoi ES nimeen, meni vähä lisää lukkoon ja muuttu ap:ksi, jumiutu vähä lisää ja sekosi vaihtuviin numeroihin.

        ES korjatkoon väärinkäsityksen jos se häntä häiritsee. Itseäni ei kiinnosta.


      • ap
        ap kirjoitti:

        Aika surkea olo. Ajatus, että lapsi saisi äidin sukunimen, herättää jopa erittäin kielteisiä tunteita monissa ihan järjellisinä pitämissäni miehissä.

        Niin kai se sitten on: mies on useimmille naisellle jotain, jolla nainen jatkaa sukuaan. Miehessä itsessään monet naiset eivät näe arvoa... ja nyt eletään vuotta 2011!

        Mikseivät pariskunnat voisi päättää yhdessä vapaasti sukunimestään ja mahdollisten lastensa sukunimestä? Olipa sukunimi sitten miehen, naisen tai jokin muu?

        Ei - lähes jokainen nainen vaatii, että lapsen sukunimen täytyy hänen sukunimensä, koska hän on se ainoa, jolla parisuhteessa on pohjimmiltaan merkitystä.

        Avutonta trollausta.

        Sitä paitsi en ole vaatinut että lapselle tulisi antaa naisen sukunimi,
        vaan että molempien vaihtoehtojen tulisi olla mahdollisia (ja mahdollisuuden että ottaa jonkin muun sukunimen, esim. harvinaisen isoisän äidinnimen tms).


      • ap
        Stellahella kirjoitti:

        Voisit kuitenkin olla ystävällinen ja käyttää vaikkapa ihan vaan yhtä ja samaa yhteenlaskua nikkinäsi. Veikkaanpa että olet ihan sama Ellastella, joka jostain syystä meni lukkoon ja vaihtoi ES nimeen, meni vähä lisää lukkoon ja muuttu ap:ksi, jumiutu vähä lisää ja sekosi vaihtuviin numeroihin.

        Korjataan sitten... En ole "numerotyyppi".


      • ap
        Boooris kirjoitti:

        Onneksi nyt on 364 miestenpäivää edessä! Pitäkää palstanne! Jos jopa lukeminen tuottaa tuskaa. Huomasin useammankin miehen puhuvan jostain ihan muusta kuin vaatimuksesta saada miehille yksinoikeus päättää lapsen sukunimestä.

        Kyse oli molempien sukupuolten ääliömäisestä pakkotarpeesta saada oma sukunimensä lapselle.

        Se olisi vaan oikeutetumpaa mielestämme miehelle, koska ne isän oikeudet ovat muutenkin mitättömät siihen yhtä paljon molempien lapseen.

        Tommonen äärifeministinen paska ei vaan jaksa kiinnostaa!
        Järkevistä kirjoittajista iso osa todisti olevansa jotain muuta ja jäljelle ei jäänyt montaakaan, joten lyhyen vierailuni päätän tähän.

        Mielestäsi on äärifeminististä paskaa, jos ei pidä itsestään selvyytenä, että lapselle voi antaa vain ja ainoastaan miehen sukunimen?

        Siinä tapauksessa sinä olet äärisovinisti.


      • Ja taas mennään...
        ap kirjoitti:

        "Jos nainen haluaa antaa lapselleen isänsä nimen, ei se varmaankaan
        tee naisesta "aivotonta lehmää, jolla ei ole ainuttakaan omaa ajatusta".. "

        Lapsen sukunimeksi voi panna miehen tai naisen tai jonkin muun sukunimen, mutta jos naiselle on itsestäänselvyys, että hän noudattaa patriarkaalisia perinteitä pelkän patriarkaalisuuden takia, en pidä häntä mitenkään fiksuna ja omaa persoonaa omaavana.

        Perinteiden noudattaminen tässä asiassa tekee naisesta tyhmän ja persoonattoman?

        Huh huh. Tiedätkös ettei ne kaikki perinteet aina niin huonoja ole ja osa ihmisistä jopa ihan arvostaa joitakin perinteitä. Ei se perinteiden noudattaminen tai noudattamatta jättäminen tässä asiassa kyllä tee kenestäkään yhtään sen tyhmempää tai fiksumpaa.


      • 5+12
        Ja taas mennään... kirjoitti:

        Perinteiden noudattaminen tässä asiassa tekee naisesta tyhmän ja persoonattoman?

        Huh huh. Tiedätkös ettei ne kaikki perinteet aina niin huonoja ole ja osa ihmisistä jopa ihan arvostaa joitakin perinteitä. Ei se perinteiden noudattaminen tai noudattamatta jättäminen tässä asiassa kyllä tee kenestäkään yhtään sen tyhmempää tai fiksumpaa.

        Öh.

        "jos naiselle on itsestäänselvyys, että hän noudattaa patriarkaalisia perinteitä pelkän patriarkaalisuuden takia"

        Vähän eri juttu kuin se, että noudattaa niitä perinteitä, joita oikeasti arvostaa... ja ymmärtää miksi arvostaa.


      • häh?
        ap kirjoitti:

        Korjataan sitten... En ole "numerotyyppi".

        Onko se ES sitten tuo "numerotyyppi"?


      • no ei nyt sentään?
        ap kirjoitti:

        Avutonta trollausta.

        Sitä paitsi en ole vaatinut että lapselle tulisi antaa naisen sukunimi,
        vaan että molempien vaihtoehtojen tulisi olla mahdollisia (ja mahdollisuuden että ottaa jonkin muun sukunimen, esim. harvinaisen isoisän äidinnimen tms).

        Miksi ihmeessä se sukunimi pitäisi ottaa miehen suvun puolelta? Sehän on juuri tuota patriarkkakarisen kulttuurin noudattamista. Annat miehen suvulle vallan oman lapsesi nimessä? Ei missään nimessä!!!


      • ...............
        häh? kirjoitti:

        Onko se ES sitten tuo "numerotyyppi"?

        ES on ap.


      • vimmainen trolli
        häh? kirjoitti:

        Onko se ES sitten tuo "numerotyyppi"?

        ap = aloituksen postaaja tms. Eli ap = ES.


      • trollipoika
        9+15 kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on? En minäkään tiedä, kenen kanssa minä väännän, eikä oikeastaan kiinnosta pätkääkään kenenkä mielipide mikäkin on. Minua ei tässä keskustelussa kiinnosta kenenkään kirjoittajan yhtenäinen persoonallisuus vaan itse aihepiiri.

        Se helpottaa keskustelua, jos voi jostain aiempaa lukea tietyn postaajan muut samaa aihetta koskevat mielipiteet. Jos sattuu huvittamaan siis.


      • Et edelleenkään..
        ap kirjoitti:

        "Jos nainen haluaa antaa lapselleen isänsä nimen, ei se varmaankaan
        tee naisesta "aivotonta lehmää, jolla ei ole ainuttakaan omaa ajatusta".. "

        Lapsen sukunimeksi voi panna miehen tai naisen tai jonkin muun sukunimen, mutta jos naiselle on itsestäänselvyys, että hän noudattaa patriarkaalisia perinteitä pelkän patriarkaalisuuden takia, en pidä häntä mitenkään fiksuna ja omaa persoonaa omaavana.

        tiedä toisen syytä toimia niin.
        Joten aika ..hmm.. vähintäänkin ajattelematonta tuomita ihmisiä mistään mitään tietämättä.
        Minulla se ei ollut automaatio, vaan halusin vahvistaa lapsen ja isänsä suhdetta.
        Meidän suvussamme naisen asema on aina ollut niin vahva, etten kokenut asian millään tavoin vähentävän äitiyttäni, tai persoonaani. Päinvastoin, ajattelin, että reilua jakaa hiukan muillekin (isälle).
        Voimme tavata, ja saat päätellä, olenko "aivoton lehmä". Se, ettei halua julkisesti solvata ihmisiä, ei tee ihmisestä myöskään persoonatonta.


      • ap
        Et edelleenkään.. kirjoitti:

        tiedä toisen syytä toimia niin.
        Joten aika ..hmm.. vähintäänkin ajattelematonta tuomita ihmisiä mistään mitään tietämättä.
        Minulla se ei ollut automaatio, vaan halusin vahvistaa lapsen ja isänsä suhdetta.
        Meidän suvussamme naisen asema on aina ollut niin vahva, etten kokenut asian millään tavoin vähentävän äitiyttäni, tai persoonaani. Päinvastoin, ajattelin, että reilua jakaa hiukan muillekin (isälle).
        Voimme tavata, ja saat päätellä, olenko "aivoton lehmä". Se, ettei halua julkisesti solvata ihmisiä, ei tee ihmisestä myöskään persoonatonta.

        Ihan sama vaikka joku valitsisi miehen sukunimen, kunhan syynä siihen ei ole pelkkä automaattisuus ja kyvyttömyys ajatella. Olen sanonut tätä jo monesti. Aloitukseni kyseenalaistaa sen, että lapselle pitäisi aina antaa miehen sukunimi. Olisi hienoa jos ihmiset osaisivat lukea ja kuunnella eivätkä vain mölöttäisi.


      • Ihan samoin..
        ap kirjoitti:

        Ihan sama vaikka joku valitsisi miehen sukunimen, kunhan syynä siihen ei ole pelkkä automaattisuus ja kyvyttömyys ajatella. Olen sanonut tätä jo monesti. Aloitukseni kyseenalaistaa sen, että lapselle pitäisi aina antaa miehen sukunimi. Olisi hienoa jos ihmiset osaisivat lukea ja kuunnella eivätkä vain mölöttäisi.

        Myös tuo viimeinen lause.
        Tavallaan keskustelun aihe on minulle vieras, koska en ole huomannut missään tuttavapiirissäni minkäänlaista painostusta.
        Meillä naiset ovat olleet oma-aloitteisia, omatoimisia, ja saaneet myös itse päättää omista asioistaan, niinkuin kuuluukin (isoisäni isoäiti oli eräs ensimmäisiä suomalaisia naisylioppilaita).
        Loppuhuomautuksenani vielä feminismistä; käsitykseni mukaan feminismi on juurikin sitä, että nainen voi tehdä omat valintansa. Keikkua yläosattomissa tissibaarissa, tai akateemisena "nutturana" (pakko joskus tehdä vastakkainasettelua). Pointtina se, että valinta on oma. Liian usein kuulee huudeltavan; et voi olla feministi, koska et ole sitä ja tätä. Se ei ole muuta kuin kapeakatseisuutta ja tuomitsevuutta, joka ei mielestäni kuulu asiaan. Joka vesittää tarkoitustaan.


    • .

      Kaikissa asioissa ei yksinkertaisesti vaan voida mennä feministien kotkotusten mukaan.

      • ap

        Jos se että lapselle voi antaa myös äidin sukunimen on feminismiä, niin se että lapselle voi antaa isän sukunimen on sovinismia.

        Eikö molemmat vaihtoehdot voisi tulla kyseeseen ja pariskunnat päättää itse muulta kuin patriarkaalisuuden pohjalta?


      • Mr. Patriarkaalisuus
        ap kirjoitti:

        Jos se että lapselle voi antaa myös äidin sukunimen on feminismiä, niin se että lapselle voi antaa isän sukunimen on sovinismia.

        Eikö molemmat vaihtoehdot voisi tulla kyseeseen ja pariskunnat päättää itse muulta kuin patriarkaalisuuden pohjalta?

        Ei tuosta patriarkaalisuudesta ole tainneet muut kuin sinä ap tässä ketjussa vaahdota. Ei kaikkia asioita voi nähdä aina pelkästään sukupuolien välisenä taisteluna vallasta.


      • 4+16
        Mr. Patriarkaalisuus kirjoitti:

        Ei tuosta patriarkaalisuudesta ole tainneet muut kuin sinä ap tässä ketjussa vaahdota. Ei kaikkia asioita voi nähdä aina pelkästään sukupuolien välisenä taisteluna vallasta.

        Ei patriarkaalisuutta tarvitse erikseen mainita, jotta jokin asia olisi patriarkaalisuuden ilmentymä.

        Kerrohan, mitä muita syitä voisi olla, että lapsen täytyy EHDOTTOMASTI saada isänsä nimi?


      • Mr. Patriarkaalisuus
        4+16 kirjoitti:

        Ei patriarkaalisuutta tarvitse erikseen mainita, jotta jokin asia olisi patriarkaalisuuden ilmentymä.

        Kerrohan, mitä muita syitä voisi olla, että lapsen täytyy EHDOTTOMASTI saada isänsä nimi?

        No en ole ihan koko ketjua lukenut, mutta kyllähän noita syitä on.

        1. Perinteet
        2. Lapsen isän tietää hänen sukunimestään
        3. Isä tunnustaa lapsen antamalla tälle oman sukunimensä
        4. Mies ei välttämättä saa paljoakaan tunnustusta lapsesta muuta kuin että lapsi kantaa hänen sukunimeään
        5. Yhteinen sukunimi yhdistää perheen
        6. Lapsen ei tarvitse selitellä sitä kuka hänen isänsä on
        7. Ovessa on vain yksi sukunimi
        8. Yhteinen sukunimi vahvistaa isän ja lapsen välistä tunnesidettä
        9. Ja lapsella pitää olla isänsä sukunimi ihan siitä syystä että se hermostuttaa feministejä, joten jos ei järkiperusteet tässä riitä, niin ihan kiusalla sitten

        Mutta mitä perusteluja sille oikein on että lapsi saa jonkun muun sukunimen kuin isänsä? En ole tästä ketjusta vielä yhtään sellaista löytänyt, muuta kuin tuon ap:n sanomat tyhmä nainen ja patriarkaalinen perinne -perustelut. Onko ne muka riittäviä?


      • 4+5
        Mr. Patriarkaalisuus kirjoitti:

        No en ole ihan koko ketjua lukenut, mutta kyllähän noita syitä on.

        1. Perinteet
        2. Lapsen isän tietää hänen sukunimestään
        3. Isä tunnustaa lapsen antamalla tälle oman sukunimensä
        4. Mies ei välttämättä saa paljoakaan tunnustusta lapsesta muuta kuin että lapsi kantaa hänen sukunimeään
        5. Yhteinen sukunimi yhdistää perheen
        6. Lapsen ei tarvitse selitellä sitä kuka hänen isänsä on
        7. Ovessa on vain yksi sukunimi
        8. Yhteinen sukunimi vahvistaa isän ja lapsen välistä tunnesidettä
        9. Ja lapsella pitää olla isänsä sukunimi ihan siitä syystä että se hermostuttaa feministejä, joten jos ei järkiperusteet tässä riitä, niin ihan kiusalla sitten

        Mutta mitä perusteluja sille oikein on että lapsi saa jonkun muun sukunimen kuin isänsä? En ole tästä ketjusta vielä yhtään sellaista löytänyt, muuta kuin tuon ap:n sanomat tyhmä nainen ja patriarkaalinen perinne -perustelut. Onko ne muka riittäviä?

        1-3, 6 ja 9 ovat patriarkaalisia syitä. Miehen täytyy "tunnustaa" lapsensa ja lapsen "selitellä" kuka hänen isänsä on vain sellaisessa maailmassa, jossa nimi isyyden merkki ja lapsi automaattisesti isänsä suvun jatke.

        5, 7 ja 8 ovat hyviä syitä, mutta ei pitäisi olla mikään ehdottomuus, että yhteinen nimi on juuri miehen nimi.

        4 ei ole ongelma perheissä, joissa molemmat vanhemmat osallistuvat yhtäläisesti lastenhoitoon. "Tunnustusta"? Mitä tunnustusta? Ei lapsi ole mikään statussymboli. Hyvällä isällä on aina syytä olla ylpeä hyvin hoidetusta vanhemmuudesta, ja lapsi on itse se palkinto.


      • Mr. Patriarkaalisuus
        4+5 kirjoitti:

        1-3, 6 ja 9 ovat patriarkaalisia syitä. Miehen täytyy "tunnustaa" lapsensa ja lapsen "selitellä" kuka hänen isänsä on vain sellaisessa maailmassa, jossa nimi isyyden merkki ja lapsi automaattisesti isänsä suvun jatke.

        5, 7 ja 8 ovat hyviä syitä, mutta ei pitäisi olla mikään ehdottomuus, että yhteinen nimi on juuri miehen nimi.

        4 ei ole ongelma perheissä, joissa molemmat vanhemmat osallistuvat yhtäläisesti lastenhoitoon. "Tunnustusta"? Mitä tunnustusta? Ei lapsi ole mikään statussymboli. Hyvällä isällä on aina syytä olla ylpeä hyvin hoidetusta vanhemmuudesta, ja lapsi on itse se palkinto.

        Joo, ja saisiko sitä nyt vastauksena niitä syitä siihen miksei lapselle voi antaa sitä isän sukunimeä? En ole vieläkään kuullut mitään muita kuin se että asiaa ei voi tehdä koska se on patriarkaalista.


      • 16+3
        Mr. Patriarkaalisuus kirjoitti:

        Joo, ja saisiko sitä nyt vastauksena niitä syitä siihen miksei lapselle voi antaa sitä isän sukunimeä? En ole vieläkään kuullut mitään muita kuin se että asiaa ei voi tehdä koska se on patriarkaalista.

        Tietysti voi antaa. Ihanteellinen tilanne kuitenkin olisi, että on yhtä luonnollista antaa lapselle isän nimi, äidin nimi tai jokin muu nimi vaikka jomman kumman suvun historiasta, ilman että mies tuntisi miehuuttaan ja isyyttään uhatuksi.

        Nykytilanne ei ole mikään neutraali tilanne, jossa voisi tehdä neutraaleja päätöksiä, koska isyys ja nimi kulkevat noin vahvasti käsi kädessä. Eikä tilanne muutu miksikään niin kauan kuin suurin osa ihmisistä tekee niin kuin on aina tehty koska niin on aina tehty.

        ES:n kaltainen päätös valita neutraali nimi periaatteen vuoksi voi vaikuttaa hölmöltä, mutta monissa asioissa ei päästä neutraaliin tilanteeseen ennen kuin tarpeeksi monet tekevät sinänsä pieniä päätöksiä periaatteen vuoksi.


      • Mr. Patriarkaalisuus
        16+3 kirjoitti:

        Tietysti voi antaa. Ihanteellinen tilanne kuitenkin olisi, että on yhtä luonnollista antaa lapselle isän nimi, äidin nimi tai jokin muu nimi vaikka jomman kumman suvun historiasta, ilman että mies tuntisi miehuuttaan ja isyyttään uhatuksi.

        Nykytilanne ei ole mikään neutraali tilanne, jossa voisi tehdä neutraaleja päätöksiä, koska isyys ja nimi kulkevat noin vahvasti käsi kädessä. Eikä tilanne muutu miksikään niin kauan kuin suurin osa ihmisistä tekee niin kuin on aina tehty koska niin on aina tehty.

        ES:n kaltainen päätös valita neutraali nimi periaatteen vuoksi voi vaikuttaa hölmöltä, mutta monissa asioissa ei päästä neutraaliin tilanteeseen ennen kuin tarpeeksi monet tekevät sinänsä pieniä päätöksiä periaatteen vuoksi.

        No en minä ainakaan haluaisi tehdä lapsestani jotain esimerkkiä tai jonkin aatteen esitaistelijaa nimeämällä hänet sen takia että tahdon itse muuttaa vallitsevaa kulttuuria tai vanhoillista käytäntöä. Vähän sama kuin alkaisin kastamaan lapseni Jeesukseksi ja toitottamaan sitä että hänellä on jokin hiton pyhätehtävä taistella maailman vääryyttä ja pahuutta vastaan.


      • 15+11
        Mr. Patriarkaalisuus kirjoitti:

        No en minä ainakaan haluaisi tehdä lapsestani jotain esimerkkiä tai jonkin aatteen esitaistelijaa nimeämällä hänet sen takia että tahdon itse muuttaa vallitsevaa kulttuuria tai vanhoillista käytäntöä. Vähän sama kuin alkaisin kastamaan lapseni Jeesukseksi ja toitottamaan sitä että hänellä on jokin hiton pyhätehtävä taistella maailman vääryyttä ja pahuutta vastaan.

        No älä sitten tee niin. Mutta aika moni tässä ketjussa näkee vaivaa ES:n periaatteista enemmän kuin omistaan. Omista asioistasi saat totta kai olla mitä mieltä haluat, mutta jos olet yleisesti sitä mieltä, että sukunimi merkkaa lapsen isän ja erisukuniminen lapsi on vähemmän itsestäänselvästi oman isänsä lapsi, vaikutat omalta osaltasi siihen, että ilmapiiri ei ole kenenkään tekemille päätöksille neutraali.

        Vanhoilliset käytännöt pysyvät vanhoillisina, jos kukaan ei viitsi tai uskalla niitä kyseenalaistaa.


    • No jaa..

      Minä sain valita aikanaan ihan "matriarkkana" lapseni sukunimen.
      Ilman että edes olisin pyytänyt.
      Kenellekään tullut mieleenkään kyseenalaistaa asiaa.
      Ja annoin isänsä. Geenit kummaltakin, ja tiesin kuitenkin hoitavani pääasiallisen kasvatuksen. Sen lisäksi muksuni on sukukirjassani, kummassakin.

      Aika vapaasti ja hyvin kai nykyään noista asioista sovitaan.

      Ja jos olisikin niin, että nainen "vain" jatkaa toisen sukua, se on isompi ja arvokkaampi asia kuin etukäteen ymmärtääkään. Korvaamaton. Sen suurempaa asiaa ei oikeastaan voi toiselle tehdä.

    • pirun sosiaalistajat

      Onpas täällä keskusteltu kiivaasti aiheesta. Tuota noin... ymmärrän ES:n pointin. Se, että lapselle annetaan useimmiten isänsä sukunimi, ON patriarkaalinen perinne. Kulttuuri ja lainsäädäntö taas ovat tässä asiassa eritahtiset... vaikka lainsäädäntö antaa tässä naiselle enemmän valtaa, niin perinne (ja ne epäviralliset normit) vaikuttavat tässä asiassa enemmän ihmisten valintoihin.

      Mutta mitä tulee itse kysymykseen, niin oma valintani olisi a, lapsen sukunimi miehen mukaan. Ellei sitten mies olisi halunnut ottaa avioliitossa minun nimeäni, sillä sukunimeni on minulle sellainen, mistä itsestäänselvästi en luopuisi.

      Ja miksi miehen mukaan, niin sen vuoksi, että naisen valta lapsiin on kuitenkin monessa suhteessa suurempi kuin miehen... jos minä kantaisin lapsen, synnyttäisin lapsen, imettäisin lasta, niin siinä meidän välillemme muodostuisi jo hyvin vahva side. Ja tilanteen ollessa näin, olisin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki, mikä vahvistaa miehen sidettä lapseen, on hyväksi. En ole nainen, joka haluaa kaiken mahdollisen vallan ja vastuun lapsesta itselleen, vaan mitä vahvempi rooli isällä on lapsen elämässä ja arjessa, niin sen parempi.

      Oma pointtinsa on myös sitten se, että ortodoksina haluaisin lapsen tulevan kastetuksi ortodoksiksi... ja jos tämäkin asia tulisi minun sukuni puoleltani, niin kyllä sukunimi nyt saisi isältä tulla. Etunimi taas saisi mielellään olla ortodoksisen perinteen mukainen.

      • 15+11

        "Ja miksi miehen mukaan, niin sen vuoksi, että naisen valta lapsiin on kuitenkin monessa suhteessa suurempi kuin miehen... jos minä kantaisin lapsen, synnyttäisin lapsen, imettäisin lasta, niin siinä meidän välillemme muodostuisi jo hyvin vahva side. Ja tilanteen ollessa näin, olisin ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki, mikä vahvistaa miehen sidettä lapseen, on hyväksi. En ole nainen, joka haluaa kaiken mahdollisen vallan ja vastuun lapsesta itselleen, vaan mitä vahvempi rooli isällä on lapsen elämässä ja arjessa, niin sen parempi."

        Erittäin hyvä pointti, ja nostan hattua järkevästä suhtautumisesta asiaan.

        En minäkään valtaa ja vastuuta ole haalimassa, vaikka sukunimeeni olenkin kiintynyt. Minun puolestani fiksu ja vastuullinen isä saisi kyllä vahvistaa sidettään lapseen vaikka olemalla lapsen pääasiallinen hoitaja. Huoltajakin, jos ero tulisi.


      • ap

        "En ole nainen, joka haluaa kaiken mahdollisen vallan ja vastuun lapsesta itselleen"

        Aloituksessani ei ollut kyse ei ole vallasta ja vastuusta, vaan siitä, että patriarkaalisia perinteitä noudatetaan sokeasti kuin jonain kirjoittamattomina lakeina.


        En ikinä haluaisi kuvitteelliselle lapselleni miehen sukunimeä. En myöskään omaani, koska en juurikaan tunne sukulaisiani. Keksisimme/ottaisimme muun nimen.


      • pirun sosiaalistajat
        ap kirjoitti:

        "En ole nainen, joka haluaa kaiken mahdollisen vallan ja vastuun lapsesta itselleen"

        Aloituksessani ei ollut kyse ei ole vallasta ja vastuusta, vaan siitä, että patriarkaalisia perinteitä noudatetaan sokeasti kuin jonain kirjoittamattomina lakeina.


        En ikinä haluaisi kuvitteelliselle lapselleni miehen sukunimeä. En myöskään omaani, koska en juurikaan tunne sukulaisiani. Keksisimme/ottaisimme muun nimen.

        Joo, ei se minunkaan mielestäni saisi olla automaattista ja itsestään selvää, että lapselle tulee miehen nimi. Ja ymmärsin siis sen yleisen tason pointtisi, vaikka itse haluaisinkin lapselle nimenomaan miehen nimen. En itsestäänselvästi, vaan ihan harkittuna valintana.


      • and_justice_for_all
        ap kirjoitti:

        "En ole nainen, joka haluaa kaiken mahdollisen vallan ja vastuun lapsesta itselleen"

        Aloituksessani ei ollut kyse ei ole vallasta ja vastuusta, vaan siitä, että patriarkaalisia perinteitä noudatetaan sokeasti kuin jonain kirjoittamattomina lakeina.


        En ikinä haluaisi kuvitteelliselle lapselleni miehen sukunimeä. En myöskään omaani, koska en juurikaan tunne sukulaisiani. Keksisimme/ottaisimme muun nimen.

        Mutta kun sitä ei pitäisi yleistää. Uskoisin että suuri osa miehistä ei elä enää missään perinteiden sanelemassa maailmassa ja onneksi suuri osa naisista osaa arvostaa sitä tasa-arvoa joka suomessa on saavutettu. Meillä on aika vähän todellisia asioita joissa tasa-avo ei toteudu. Miksi niitä pitäisi etsimällä etsiä?
        Kun tasa-arvon suurista epäkohdista puhutaan suomessa, niin yleensä kyseessä on asiat joissa naisilla on täysi ylivalta. Lapsiin liittyvät asiat on yksi sellainen. Keksitkö yhtäkään edes lähelle sitä pääsevää epäkohtaa, jossa miehellä olisi yhtä täydellinen ylivalta?

        Miksi pitäisi olla naisten yksinoikeus vaatia tasa-arvoa?


      • ap
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Joo, ei se minunkaan mielestäni saisi olla automaattista ja itsestään selvää, että lapselle tulee miehen nimi. Ja ymmärsin siis sen yleisen tason pointtisi, vaikka itse haluaisinkin lapselle nimenomaan miehen nimen. En itsestäänselvästi, vaan ihan harkittuna valintana.

        Ei minulla ole yhtään mitään sitä vastaan ole, jos joku antaa lapselle miehen nimen. Sitä vastaan vain, jos sen tekee noudattaakseen kirjoittamattomia patriarkaalisia lakeja niiden patriarkaalisten lakien takia.


      • ap
        and_justice_for_all kirjoitti:

        Mutta kun sitä ei pitäisi yleistää. Uskoisin että suuri osa miehistä ei elä enää missään perinteiden sanelemassa maailmassa ja onneksi suuri osa naisista osaa arvostaa sitä tasa-arvoa joka suomessa on saavutettu. Meillä on aika vähän todellisia asioita joissa tasa-avo ei toteudu. Miksi niitä pitäisi etsimällä etsiä?
        Kun tasa-arvon suurista epäkohdista puhutaan suomessa, niin yleensä kyseessä on asiat joissa naisilla on täysi ylivalta. Lapsiin liittyvät asiat on yksi sellainen. Keksitkö yhtäkään edes lähelle sitä pääsevää epäkohtaa, jossa miehellä olisi yhtä täydellinen ylivalta?

        Miksi pitäisi olla naisten yksinoikeus vaatia tasa-arvoa?

        "Miksi pitäisi olla naisten yksinoikeus vaatia tasa-arvoa?"

        Jos parisuhdeasioissa jokin asia on miesten kannalta epätasa-arvoinen, on lapsellista vaatia, ettei naisilla saa olla tasa-arvoa muissa asioissa.

        Olen miettinyt, että monissa miehissä sen kyseenalaistaminen, että lapselle annetaan automaattisesti miehen sukunimi, toi mieleen ihan muita asioita kuin sen, josta aloituksessa varsinaisesti oli kyse. Esim. oman suhteen isään tai puuttuvan isän tai omat huoltajuuskiistat tms.

        Hämmästyttävän kieleisesti monet miehet suhtautuvat ajatukseen, ettei lapsi saisikaan miehen sukunimeä. Ja eletään vuotta 2011! Ehkä nämä asenteet muuttuvat, vaikkakin hitaasti.


      • häh?
        ap kirjoitti:

        Ei minulla ole yhtään mitään sitä vastaan ole, jos joku antaa lapselle miehen nimen. Sitä vastaan vain, jos sen tekee noudattaakseen kirjoittamattomia patriarkaalisia lakeja niiden patriarkaalisten lakien takia.

        Mistä sinä tiedät naisen motiivit tuohon asiaan? Eihän se nainen välttämättä itsekään tiedä miksi hän suostuu/haluaa antaa lapselle isän sukunimen.


      • pirun sosiaalistajat
        häh? kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät naisen motiivit tuohon asiaan? Eihän se nainen välttämättä itsekään tiedä miksi hän suostuu/haluaa antaa lapselle isän sukunimen.

        Jos ei tiedä, niin silloin kai just toimii niin, koska "on tapana"?


      • 12+20
        ap kirjoitti:

        "Miksi pitäisi olla naisten yksinoikeus vaatia tasa-arvoa?"

        Jos parisuhdeasioissa jokin asia on miesten kannalta epätasa-arvoinen, on lapsellista vaatia, ettei naisilla saa olla tasa-arvoa muissa asioissa.

        Olen miettinyt, että monissa miehissä sen kyseenalaistaminen, että lapselle annetaan automaattisesti miehen sukunimi, toi mieleen ihan muita asioita kuin sen, josta aloituksessa varsinaisesti oli kyse. Esim. oman suhteen isään tai puuttuvan isän tai omat huoltajuuskiistat tms.

        Hämmästyttävän kieleisesti monet miehet suhtautuvat ajatukseen, ettei lapsi saisikaan miehen sukunimeä. Ja eletään vuotta 2011! Ehkä nämä asenteet muuttuvat, vaikkakin hitaasti.

        "Jos parisuhdeasioissa jokin asia on miesten kannalta epätasa-arvoinen, on lapsellista vaatia, ettei naisilla saa olla tasa-arvoa muissa asioissa."

        Sama asenne, jonka mukaan miesten tasa-arvo-ongelmat täytyy korjata ensin, ennen kuin naisilla on oikeus valittaa mistään.

        Selvemmin se näkyy keskusteluissa, joissa aihe on astetta tai muutamaa vakavampi. Naiset ovat vakavan perheväkivallan ja raiskauksen uhreja? Mutta miehiäkin joutuu perheväkivallan uhriksi, miehiäkin raiskataan! Tasa-arvo vaatii, että miesuhrien kärsimyksiin puututaan ensin, sitä ennen naisilla ei ole syytä valittaa!


    • Suomilutka vastaa...

      No miehen sukunimi, jos on tarpeeksi hyvä. Möttösiä, Virtasia ym. en huoli koska minulla on keski-eurooppalaiset sukujuuret isäni puolelta. Miksi ihmeessä luopuisin hyvästä sukunimestäni? Saati antaisin lapselleni jonkun torpparitasoisen suominimen?

    • Mies1985

      Portugalissa lapset saavat molempien vanhempien sukunimen, tosin täällä Suomessa heistä käytetään kuitenkin vain toista nimeä.

      Ymmärrän tuon tasa-arvohomman mutta toisaalta taas oikeasti mikään naisten ja miesten suhteissa ei ole tasa-arvoista...Naisen saaminen on hankalaa ja naiset muutenkin vaikeita ylläpitää. Jollakin tavalla naiset etsivät miehestä kuin uutta isää ja monet naiset elävät omasta tahdostaan ja pelkuruudestaan paljolti miehensä kautta. Nämä asiat huomioiden, suhde jossa mies alistuisi hyväksymään lapselle äidin sukunimen vaikuttaisi luonnonvastaiselta ja sairaalta. Tulisi sellainen vaikutelma ettei nainen luota miehen viisauteen eikä ihaile miestä tarpeeksi, ja jollakin tavalla jopa halveksii omaa miestään. Kuka tahansa nainen voi saada lapsen mutta miehelle oman lapsen saaminen on saavutus jota juhlistaa. Tietysti nainen rykäisee lapsen ulos mutta se on eri asia.

      • ap

        "Kuka tahansa nainen voi saada lapsen mutta miehelle oman lapsen saaminen on saavutus jota juhlistaa."

        Kyllä lapsensaamisessa on ihan aina osallisina sekä mies että nainen.


      • Mies1985
        ap kirjoitti:

        "Kuka tahansa nainen voi saada lapsen mutta miehelle oman lapsen saaminen on saavutus jota juhlistaa."

        Kyllä lapsensaamisessa on ihan aina osallisina sekä mies että nainen.

        Tarkoitan nyt sitä ettei naisen tarvitse pelätä lapsettomaksi jäämistä aivan kuten naisen ei tarvitse pelätä jäävänsä ilman seksiä. Miehen osa taas on erilainen ja siksi miehelle on saavutus saada seksiä ja siitä seuraava lapsi.

        Nainen on historiallisesti ollut fyysisesti ja henkisesti riippuvainen miehestä ja nainen on ollut miehen valloitus...vieläkin miehen pitää valloittaa nainen vaikkei naisista puhutakkaan samalla tavalla valloituksena kun ei haluta esineellistää. Toisaalta esim.seksissä naiset haluavat paljon tuota esineellistämistä osaksensa.

        Se että lapselle annettaisiin naisen nimi on sama kuin mies valloittaisi sotapäällikkönä jonkun kaupungin tai kiipeilijänä jonkun vuoren ja antaisi valloitukselleen sitten muun kuin oman nimensä, vähätellen omaa saavutustaan.


      • ap
        Mies1985 kirjoitti:

        Tarkoitan nyt sitä ettei naisen tarvitse pelätä lapsettomaksi jäämistä aivan kuten naisen ei tarvitse pelätä jäävänsä ilman seksiä. Miehen osa taas on erilainen ja siksi miehelle on saavutus saada seksiä ja siitä seuraava lapsi.

        Nainen on historiallisesti ollut fyysisesti ja henkisesti riippuvainen miehestä ja nainen on ollut miehen valloitus...vieläkin miehen pitää valloittaa nainen vaikkei naisista puhutakkaan samalla tavalla valloituksena kun ei haluta esineellistää. Toisaalta esim.seksissä naiset haluavat paljon tuota esineellistämistä osaksensa.

        Se että lapselle annettaisiin naisen nimi on sama kuin mies valloittaisi sotapäällikkönä jonkun kaupungin tai kiipeilijänä jonkun vuoren ja antaisi valloitukselleen sitten muun kuin oman nimensä, vähätellen omaa saavutustaan.

        Kysymys on parisuhteesta ja rakkaudesta, ei siitä kuka hallitsee ja määrää - toisin kuin patriarkaaliset miehet ajattelevat.


      • Mies1985
        ap kirjoitti:

        Kysymys on parisuhteesta ja rakkaudesta, ei siitä kuka hallitsee ja määrää - toisin kuin patriarkaaliset miehet ajattelevat.

        Eihän tuo minua henkilökohtaisesti paljon kosketa. Ajattelin vain perustella mikä logiikka tuossa hommassa on, silloin kun se on käytössä.

        Ja samalla tavalla ajattelevat ne patriarkaaliset naisetkin.


      • asdfasdfasdfasdfassd
        ap kirjoitti:

        Kysymys on parisuhteesta ja rakkaudesta, ei siitä kuka hallitsee ja määrää - toisin kuin patriarkaaliset miehet ajattelevat.

        No kyllähän se parisuhde on aina jonkinlaista hallintaa ja määräilyä. Taito onnistuneeseen parisuhteeseen ei ole se että joka asia sovitaan yhdessä ja tehdään täydellisiä kompromisseja, vaan siinä että osa asioita tehdään toisen osapuolen mukaan ja osa taas toisen. Asioista keskustelleen, jopa riidellään, toinen voittaa toisen ja toinen taas jonkin toisen asian suhteen.


      • ap
        Mies1985 kirjoitti:

        Eihän tuo minua henkilökohtaisesti paljon kosketa. Ajattelin vain perustella mikä logiikka tuossa hommassa on, silloin kun se on käytössä.

        Ja samalla tavalla ajattelevat ne patriarkaaliset naisetkin.

        Nuo sotapäälliköt ja vuorenvalloittajat kuulostavat aika romanttiselta...
        Tai sitten hyvin patriarkaaliselta. Jompi kumpi, mahdoton päättää; riippuu ihmisestä mitä noilla tarkoittaa.


    • and_justice_for_all

      Eikö olisi syytä haudata tämä keskustelu mihinkään johtamattomana?

      Ehkä jokaisen kannattaa keskittyä etsimään itselleen kumppani joka on tällaisista asioista kyseisen henkilön kanssa samaa mieltä.

      Antakaa lapselle vaikkapa naapurin äijän sukunimi. Sittenhän onkin jo oikea syy alkaa tapella asiasta.

      • ap

        Vanhoillisten perinteiden kyseenalaistaminen on näköjään kuin potkaisisi muurahaiskekoa. Näkymättömänä ja itsestäänselvänä pidetty onkin yhtäkkiä täynnä kuumeista kuhinaa.

        Sen vaan sanon enää, että minun valintani eivät koske muita ja että mielestäni sukunimen valintatilanteen pitäisi olla neutraali, valittiinpa sitten mikä tahansa nimi.


      • TiiviTaavi86
        ap kirjoitti:

        Vanhoillisten perinteiden kyseenalaistaminen on näköjään kuin potkaisisi muurahaiskekoa. Näkymättömänä ja itsestäänselvänä pidetty onkin yhtäkkiä täynnä kuumeista kuhinaa.

        Sen vaan sanon enää, että minun valintani eivät koske muita ja että mielestäni sukunimen valintatilanteen pitäisi olla neutraali, valittiinpa sitten mikä tahansa nimi.

        mutta eihän se sukunimen valintatilanne voi koskaan ap:n kanssa olla neutraali, sillä ap:llä on hyvin voimakkaat mielipiteet asiasta ja hän on ihan suoraan sanonut ettei voi edes hyväksyä sitä että lapselle annetaan miehen sukunimi


      • ap
        TiiviTaavi86 kirjoitti:

        mutta eihän se sukunimen valintatilanne voi koskaan ap:n kanssa olla neutraali, sillä ap:llä on hyvin voimakkaat mielipiteet asiasta ja hän on ihan suoraan sanonut ettei voi edes hyväksyä sitä että lapselle annetaan miehen sukunimi

        Tarkoitin neutraaliudella tilannetta, jossa lapselle olisi ihan yhtä hyvin mahdollista valita äidin tai isän sukunimi tai jokin muu nimi. Nykytilanne ei ole neutraali, sen todistaa jo tämä ketju: monet miehet eivät hyväksy sitä, että lapsella olisi äidin sukunimi.

        Jos useammalle lapselle annettaisiin äidin sukunimi, tilanne muuttuisi pikku hiljaa neutraalimmaksi.

        Nykytilanteessa, joka on hyvin kaukana neutraalista, en missään tapauksessa haluaisi lapselle miehen sukunimeä. Jos tilanne olisi neutraalimpi, olisi ihan sama kumpi sukunimi annettaisiin (ehkä se harvinaisempi tai mielenkiintoisempi).

        Mutta tilanne on nyt mikä se on.


    • ehkä näin

      Ehkä miehille oman nimen antaminen on tärkeää koska se vahvistaa tietoa että juuri tämä mies on lapsen isä. Äidistähän ei voi olla epävarma.

      • yetydghvcdbvdc

        Jos mies ei tiedä, onko hän jonkun lapsen isä, niin syyttäköön vain itseään siitä, että on valinnut vaimokseen hutsun. Oma vika. Vai eivätkö kiltit, kunnoliset naiset kelpaa?


      • ehkä näin
        yetydghvcdbvdc kirjoitti:

        Jos mies ei tiedä, onko hän jonkun lapsen isä, niin syyttäköön vain itseään siitä, että on valinnut vaimokseen hutsun. Oma vika. Vai eivätkö kiltit, kunnoliset naiset kelpaa?

        Hyvä vastaus! Mut jos tähän asiaan liittyy kaukainen perinne tai jotain. Itse ymmärrän miksi se nimi on miehelle tärkeä. Perinteitä voi pitää pohjana valinnoille jos ei parempaa keksi tai halua.


      • efbfdadbdbadda
        yetydghvcdbvdc kirjoitti:

        Jos mies ei tiedä, onko hän jonkun lapsen isä, niin syyttäköön vain itseään siitä, että on valinnut vaimokseen hutsun. Oma vika. Vai eivätkö kiltit, kunnoliset naiset kelpaa?

        No eihän ne tuntemattomat ihmiset aina tiedä kuinka kauhea hutsu se nainen on kun lapsella on eri sukunimi kuin hänen miehellään. Itse ainakin olettaisin muija on ollut yh tai eronnut ja se ukko joka siinä vieressä seisoo on vain pelkkä uusi mato joka on saatu koukkuun, olipa se nainen sitten kuinka kiltti ja kunnollinen tahansa


      • ap
        efbfdadbdbadda kirjoitti:

        No eihän ne tuntemattomat ihmiset aina tiedä kuinka kauhea hutsu se nainen on kun lapsella on eri sukunimi kuin hänen miehellään. Itse ainakin olettaisin muija on ollut yh tai eronnut ja se ukko joka siinä vieressä seisoo on vain pelkkä uusi mato joka on saatu koukkuun, olipa se nainen sitten kuinka kiltti ja kunnollinen tahansa

        Mitä helkkaria sinä tuntemattomien luulemisista piittaat?

        En ikinä huolisi miestä, joka on niin epävarma omasta miehisyydestään, että pähkäilee vaan muiden ennakkoluuloja.


    • sir_eino

      d) Yhdentekevää. En ole erityisen kiintynyt sukunimeeni ja olen sen kertaalleen vaihtanut. Äidin nimellä mentiin ekat 18 vuotta, sen jälkeen otin käyttöön toisen ihan perinteisen suomalaisen sukunimen.

      Kai se siitä etunimestä riippuu?

      Voin myös vaihtaa oman sukunimeni jos tarjous on riittävän houkutteleva.

      • sir_eino

        Edit: Ja perinnekeskusteluun... Mun sukunimeen ei siis liity mitään isältä pojalle kulkevia perinteitä, se on vaihdettu ihan mukavuussyistä.


      • gtyuy6767y
        sir_eino kirjoitti:

        Edit: Ja perinnekeskusteluun... Mun sukunimeen ei siis liity mitään isältä pojalle kulkevia perinteitä, se on vaihdettu ihan mukavuussyistä.

        Sinun eino vastuksesi ei yllätä ketään. Sopii sinunlaisesi opportunistilierojen kuvaan.


      • sir_eino
        gtyuy6767y kirjoitti:

        Sinun eino vastuksesi ei yllätä ketään. Sopii sinunlaisesi opportunistilierojen kuvaan.

        Kuinka näin? Minun sukunimelläni ei ole mitään perinteitä. Se ei ole äitini eikä isäni sukunimi vaan nappasin vaan kivalta kuulostavan ja etunimen kanssa hyvin yhteen sopivan nimen käyttööni. Ihan sama se minulle on meneekö nimi lapsille. Toivon että jos pääsen isukiksi minulla on lapsille muuta, tärkeämpää annettavaa kun nimi jolla ei ole minulle suurempaa merkitystä.

        Asia voisi olla eri jos suvullani olisi perinteitä. Ei meillä ole.


    • e65r7ty99

      Siis sinähän myyt vaikka äitisi ja ostat huomenna takaisin jos se sattuu sinua sillä hetkellä hyödyttämään - tähänkin kysymykseen oltaisiin saatu sinulta luultavasti toisenlaiset vastaukset, jos kysyjä ei olisi ollut nainen. Vastasithan juuri mitä ES halusikin kuulla, sopivasti vielä välttäen mies/naisvastaikkainasettelun. Muistutat muuten kovasti Alexander Stubbia kieroiluinesi, näin sivuhuomiona.

      • sir_eino

        Ei oltaisi. Sukunimeni on minulle ihan oikeasti aika yhdentekevä juttu. Ymmärrän kyllä hyvin että toisille se ei ole. On ihmisiä joilla on hieno nimi tai perinteikäs suku tai joku nimi joka kulkee suvussa. Ei meillä vaan.


    • sergeit

      Synnytit lapsen otit miheltä spermaa mistä lapsi
      sai alkunsa ilman speraan lasta ei olisi tullut
      vaikka sinä kannoit sitä säädetyn ajan
      Et anna lapselle mihen nimeä vaik hän on siittäjä
      isä
      Olt siis avolitossa suhteessa,vai pidätkö oman
      nimeri myös naimisissa olessasi
      Mistä moinen mitähän mieltä se lapsi siitä vahempana
      mahtaa olla

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      209
      4387
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      65
      2996
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2782
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2239
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2047
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1687
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1635
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1588
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1449
    10. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      44
      1405
    Aihe