Rytmitajuttomuus on tosiasia

Lavaharrastaja

Tälläkin palstalla on näkynyt väitteitä, että kaikki voivat oppia tanssimaan ja että ei ole olemassa täysin rytmitajuttomia ihmisiä. Väärin meni. Tutkimuksissa on löydetty ihmisiä, jotka eivät hahmota musiikista minkäänlaista rytmiä: http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=52632926

53

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rytmi veressä

      Näin on. Surullista mutta totta, jos on muuten innokas oppimaan.

      • Rytmitajullinen

        Lienee kuitenkin ja onneksi erittäin harvinainen ilmiö?


      • faktahommaa
        Rytmitajullinen kirjoitti:

        Lienee kuitenkin ja onneksi erittäin harvinainen ilmiö?

        JUu näemmä todella harvinainen! Otos oli 30 henkeä. Ja niissä varmaankin ihan sattumalta oli yksi tällainen rytmitajuton? 1/30 on mielestäni aika suuri osuus. Luulisin että rytmitajuttomuutta on eri asteista. Eli 300 hengen tansseissa olisi 10 sellaista jotka eivät tajua rytmistä mitään. Sen lisäksi iso joukko sellaisia joiden rytmitaju on kiltisti sanottuna hieman hakusessa...

        Käytäntö ja silmät auki tansseissa kulkeminen todistaa tämän.


    • 7

      Tiedä häntä.
      Mikäli on ajatuksia päässä ja joutuu miettimään askeleita, vientiä ja musiikin rytmiä, sekä ylipäätään jännittää tilannetta ei tuollainen rytmikuurous ole mikään ihme.

      Tanssi syntyy vain silloin kun tuollaisessa flow tilassa suhteessa soivaan biisiin, tämä hieman karrikoiden.

      Ja mitä kauemmin on tanssinut kaikenlaisia, sylitansseja, härdellejä yms. sitä vähemmän jännittää tilannetta ja tanssi sujuu luonnollisesti, se vain sujuu, ei sitä sen kummemmin voi teknisesti selittää.

      Nuo tutkimukset eivät huomioi ym. asioita juuri lainkaan.

    • Tarkennusta

      "..se vain sujuu, ei sitä sen kummemmin voi teknisesti selittää."

      - sujuu siis heillä ja meillä, joilla on rytmi hallussa. Kun rytmi on hallussa sujuu kaikki todella luontevasti.

    • hjp.

      Ehkä näin sitten on, vaikka luulis että siitäkin voisi päästä eroon harjoittelemalla.
      Ehkä olisi joskus myös syytä keskustella rytmitajuttomista soittajista, niitä kun tuntuu olevan aika paljon. Jopa jotkut hyvinkin tunnetut yhtyeet sekoittavat hitaan foxin ja triolin, joko tietämättään tai sitten tahallaan. Olisi ihan kiva jos sanottaisiin että seuraavaksi tulee triolit kun kerran ne tulee, niin voisi hakea siihen paremmin askeleet osaavan naisen.. Tästä eroittamisen taidosta voisi laittaa kiitokset ainakin Sykkeelle.

    • Tämä tarina on tosi

      Muutama vuosi sitten kävin pyytämässä orkesterilta hidasta valssia ja orkesteri lupasi sitä soittaa. Hetkisen kuluttua orkesteri kuulutti toiveeni: Seuraavana hidasta valssia... jai sain sitten pyytämääni? eli sieltähän tuli ... tavallista valssia hitaaaaasti soitettuna ;D

    • Kerran keikalla eräs "tanssija" pyysi soittamaan fuskua... ja tämäkin tarina on tosi...

    • Auttaa ymmärtämään

      No otetaanhan uusiksi. Rytmihän on vain ajanjaksojen kuulemista ja niiden tiedostamista. Ei siihen välttämättä musiikkia tarvita.

      Kaikki kuulee (jotka kuulee) tai tuntee syklistä ajanjaksoa joko erimittaisena tai samanmittaisena ja se on rytmikuulemista/tuntemista.

      Myöskään ei tarivta tanssia tai soittimai tai muuta tahoa joka käyttää toimiakseen syklistä ajanjaksottelua.

      Tanssi taas ja musiikintekeminen on harjaantunutta tuntemisen ja kuulemisen soveltamista keholla /motoriikalla ja täteä "tuotteistettu" käsittelyä eli tekemistä ja kokemista varten.

      Edelleen jokainen elävä olio on rytmillisesti kyvykäs ymmärtämään oman aistimuksensa sykliajanjaksoista.

      • Humppailija

        Mutta tässähän olikin nimenomaan kysymys musiikin rytmin hahmottamisesta. Joillekin musiikki on vain kaoottista äänimössöä, josta ei erotu mitään rytmiä. Tuokin linkitetyssä jutussa mainittu henkilö kykeni kyllä hahmottamaan metronomin antaman rytmin, kun muuta ääntä ei ollut taustalla. Samoin toisten ihmisten askelien seuraaminen onnistui. Ongelmana lienee päällekkäisten äänien erottaminen toisistaan. Joillekin se on ilmeisesti mahdotonta.


    • rytmillinen_

      Aivan - armeijassa tahtiin marssiva ei välttämättä osaa tanssia rytmiin. Eli unohtakaa se laiha lohtu. MOT.

      Samaan syssyyn olisi voinut oikaista harhan, että rytmitajun ja musikaalisuuden voi oppia.

      Jos ei osaa piirtää, niin voi sitäkin toki harjoitella. Mutta ei varmaan koskaan pääse sille tasolle mihin syntymälahjakas pääsee. Samoinhan sanotaan että johtajaksi synnytään.

      Rytmitajuttomat ei vaan osaa alistua kohtaloonsa vaan yrittävät keksiä itselleen lohdullisia verukeselityksiä.

      • Määrittele rytmitaju

        Onko rytmitajuton sellainen joka ei saa askeleita osumaan musiikin mukaan rytmiin?
        Olisiko sellainen mahdollista että tuollaiselle henkilölle ei ole koskaan opetettu mitä tulee seurata musiikissa?

        Perjantaina kävin tansseissa ja katselin siinä muiden menoa, en tiedä oliko kyseessä rytmitajuton vai mikä kun veteli valssia ihan omaan tahtiin, hänen tahti pysyi koko ajan samana eli n. 1/3 nopeampana muin orkesterin rytmi.
        Hän ihan selvästi osasi hahmottaa tietyn ajanjakson ja pysyi itse määrittelemässään ajanjaksossa.
        Oliko kyseessä rytmitajuton vai sellainen jolle ei oltu opetettu asioita kunnolla (mahdollisesti itseoppinut)?

        Tällaisia löytyy myös kursseja käyneistä.
        Kävin masurkan ja polkan kurssilla ja silmiin pisti (ja myös tuntui) daami joka oli kovin hoppuisa, ei malttanut odottaa oikeaa rytmiä vaan pakkasi vetelemään omiaan.
        Tauolla tämä kyseinen daami kuitenkin veteli jiveä ihan täyttäpäätä oikeaan rytmiin, oliko hän opetellut vain tuon tietyn rytmin eikä sitä miten rytmi tulkitaan musiikista?

        Kuten varmaan kirjoituksestani huomaan minun mielestä tuo "rytmitaju" ei ole meillä geeneissä vaan rytmitajun perusteet pitäisi jotenkin ensin oppia, jotkut oppivat sen imeväisiässä jotkut myöhemmin.
        Itse opin sen lähes 40 vuotiaana.

        Varmasti joukkoon mahtuu myös niitä jotka eivät ihan oikeasti kykene hahmottamaan rytmiä mutta uskon sen olevan aika harvinaista.


    • muitta mutkitta

      Määritelty on!

      Tanssiväki ja tanssijoiden arvostelijat sotkevat rytmitajun ja kehon/motoriikan käytön erirytmeihin. Motorinen lismuistin opettaminen ajanjaksoihin on vain opetteluasia ja vain toistoilla saavutettavissa. Rytmitaju eli "kuullunymmärtäminen" on kaikilla syklistä ja sen tajuaa. Rytmi on sykkeessä ja ajantajun määriteessä ja sitä ei tarvitse opetella.

      Kaikki taidot mitkä kuullaan ja aistitaan ei tarkoita että ne kyettäsiin toteuttamaan osoittamisena juuri mitenkään. Mutta tajuaminen eli asian tiedostaminen on kuitenkin olemassa.

      Sama koskee "musiikkikorvaa".
      Isolla joukolla ihmisiä on vain tällaisia kanssan sanontoja johonkin laiskuudentarpeeseen. Ylläpitämään käsitystä ettei tarivtse tehdä asialle mitään tai toivoo toistne tekevän sen puolestaan ja ehkäpä haluaa "säälittävän itseäänkin siitä.

      Turha paeta sillä ihminen on rytmitajuinen.

    • Niinpä niin

      "Motorinen lismuistin opettaminen ajanjaksoihin on vain opetteluasia ja vain toistoilla saavutettavissa"

      Ei millään pahalla mutta metsään menee.

      Otetaan ihan eri laji niin ehkä avautuu paremmin.
      Otetaan taistelulajit: jokainen osaa potkia ja lyödä eli se on fakta.
      Miksikä naille jo osaaville sitten näytetään ihan peilin edessä hidastetusti jokainen potkun ja lyönnin liikeradat ihan kädestä pitäen?
      No tietenkin siksi että opetetaan toistamaan liikkeet oikein.

      Vielä tähän loppuun maininta rytmitesteistä.
      Olen suorittanut itse rytmitestin aikoinaan armeijassa, tulokset eivät olleet hyvät.
      Oliko syynä rytmitajuttomuus vai voisiko olla syynä kyky muistaa numerosarjoja, nimiä yms..

      Mielestäni armeijan rytmitesti oli muistitesti, ensin tuli piipitys (pi piii pi pi jne.) sitten tauon jälkeen toinen sarja ja kysymys olivatko sarjat samanlaisia.
      Musiikki on täyttä kakofoniaa sellaiselle joka ei ole harrastanut sitä yhtään enempää, seurataan ensin rumpuja ja sitten yht äkkiä sotkee kitarasoolo kuvion ja siihen liittyy vielä joku muu instrumentti jne.
      Onko rytmitaidoton sellainen joka ei tiedä mitä instrumenttia mitää milloinkin seurata?
      Ei varmaankaan.

      Nyt sitten sanot että kaikki osaavat erotella ja seurata vain tiettyjä asioita, juu osaa jos on opetettu.

      Veikkaan että tällaiset omaan tahtiin tanssijat eivät jöydä tuosta kakofoniasta sitä kaiken yhteensitovaa rytmiä koska he sekoittavat eri instrumentit sekaisin.
      Tällöin he käyttävät sitä rytmitajua ja luovat oman rytmin täysin iralleen musiikista.

      Miksikä minä jankaan tätä?
      Olen itse kokenut tuon saman asian, minulle sanottiin ja koin itsekkin sen että minulla ei ollut yhtään rytmitajua (eli kriteereilläsi minua ei olisi kannattanut edes aloittaa opettamaan).
      En lähtenyt edes omalla rytmillä vetämään koska juutuin siihen "kakofoniaan".

      Hammasta purren sitten ajattelin ettei ole tosi että en opi tanssimaan ja otin yksityisopetusta, samaan aikaan kyselin tällä palstalla neuvoja.
      Neuvoista tuli esille yksi joka auttoi ( musiikista löytyy pum-tsi).

      Yksityisopetuksessa keskityttiin lihasmuistiin ja ykkösen löytymiseen mutta tuo rytmipuoli jäi pikkuisen pimentoon.

      Sitten itsekseen harjoitellesa tuo pum-tsi ikäänkuin hyppäsi esiin musiikista ja samaan aikaan kun vielä sattui jalkakin tavoittamaan lattian niin siinä se, sen jälkeen sain lopettaa yksityisopetuksen ja itseoppiminen pääsi käyntiin.

      Yhteenvetona voisin todeta että monia leimataan rytmitajuttomiksi vain sen takia etteivät he tiedä mitä tehdä.
      Lisäksi tuo lihasmuistin varaan koko tanssin opettelu voitaisiin kyllä unohtaa jollei opeteta myös miten, milloin ja miksi.

      Nämä omaan tahtiin tanssijat, heiltä on jäänyt todennäköisesti nuo alkeet oppimatta, he vetelevät yksinketaisesti sillä rytmitajulla joka heille on opetettu.
      Onko se sitten tanssinopettajan hakkaama tahti tai jonkin yhden ja saman kappaleen tahti.

      • Kaksi vasenta...

        Joo, on eri asia tehdä jotakin säännöllisesti aina samalla väärällä tahdin osalla.
        Se on vain opetuskysymys.
        Kuin se, että tekee asiat epäsäännöllisesti vähän milloin sattuu, vaikka kuinka yrittäisi pysyä tahdissa.
        Vain tuota jälkimmäistä pitäisin rytmitajuttomuutena.
        Kumpiakin on tullut vastaan.


      • Herbayon
        Kaksi vasenta... kirjoitti:

        Joo, on eri asia tehdä jotakin säännöllisesti aina samalla väärällä tahdin osalla.
        Se on vain opetuskysymys.
        Kuin se, että tekee asiat epäsäännöllisesti vähän milloin sattuu, vaikka kuinka yrittäisi pysyä tahdissa.
        Vain tuota jälkimmäistä pitäisin rytmitajuttomuutena.
        Kumpiakin on tullut vastaan.

        Näin muusikkona näkee aikas hyvin ne tansijat jotka eivät hyödynnä musiikissa olevaa rytmiä riippumatta tanssilajista. Uskomatonta on myös se että suurin osa ihmisistä tanssii laulun sanojen tahtiin, vaikka basso ja rummut ovat ne rytmin luojat lähes kaikessa tanssimusiikissa.
        Silloinkin lienee jonkinlaisesta rytmitajuttomuudesta kyse kun ei osaa tanssia jos orkesterin tempo poikkeaa tanssikurssilla opetetusta parikin iskua/min.
        Näihin joskus törmää. Eräällä keikalla toinen mies tuli vasemmalta suunnalta julistaen että aivan liian nopea masurkan tempo kun taas oikealta pariskunta kiitää kiittelemään että het niin hyvät masurkat oli, hyvä poijjaat. Yritä siinä sitten oppia jotain tanssiharrastajista :) Rytmitaju ei ole oikein Suomalaisten enemmistön hyve


      • taitaja miess
        Herbayon kirjoitti:

        Näin muusikkona näkee aikas hyvin ne tansijat jotka eivät hyödynnä musiikissa olevaa rytmiä riippumatta tanssilajista. Uskomatonta on myös se että suurin osa ihmisistä tanssii laulun sanojen tahtiin, vaikka basso ja rummut ovat ne rytmin luojat lähes kaikessa tanssimusiikissa.
        Silloinkin lienee jonkinlaisesta rytmitajuttomuudesta kyse kun ei osaa tanssia jos orkesterin tempo poikkeaa tanssikurssilla opetetusta parikin iskua/min.
        Näihin joskus törmää. Eräällä keikalla toinen mies tuli vasemmalta suunnalta julistaen että aivan liian nopea masurkan tempo kun taas oikealta pariskunta kiitää kiittelemään että het niin hyvät masurkat oli, hyvä poijjaat. Yritä siinä sitten oppia jotain tanssiharrastajista :) Rytmitaju ei ole oikein Suomalaisten enemmistön hyve

        Hyvin huomaa ettet itse tanssi. Tanssissa ja musiikissa on sen basson jytkeen lisäksi monta muuta nyanssia joiden mukaan voi askeltansa lattiaan pamputtaa. Olennista on se, että mies vie ja nainen seuraa. Olennaista on nautinto joka tulee kun askelet sopivat yhteen. Katsoja tietenkään ei tätä nautintoa näe, varsinkaan silloin kun mies tassuttelee miten sattuu. Paremmat miehet tulkitsevat musiikissa olevia pienimpiäkin asioita. Slovareissakin sen breikin kuulee jo 10 sek ennen kuin se tulee jos osaa.

        Tämän lisäksi tanssimaton muusikko ei ymmärrä sitä, että tanssi näyttää ja tuntuu parhaimmalta silloin ku tanssitaa himppasen takarytmiin. ;)


      • rumpalistinen
        Herbayon kirjoitti:

        Näin muusikkona näkee aikas hyvin ne tansijat jotka eivät hyödynnä musiikissa olevaa rytmiä riippumatta tanssilajista. Uskomatonta on myös se että suurin osa ihmisistä tanssii laulun sanojen tahtiin, vaikka basso ja rummut ovat ne rytmin luojat lähes kaikessa tanssimusiikissa.
        Silloinkin lienee jonkinlaisesta rytmitajuttomuudesta kyse kun ei osaa tanssia jos orkesterin tempo poikkeaa tanssikurssilla opetetusta parikin iskua/min.
        Näihin joskus törmää. Eräällä keikalla toinen mies tuli vasemmalta suunnalta julistaen että aivan liian nopea masurkan tempo kun taas oikealta pariskunta kiitää kiittelemään että het niin hyvät masurkat oli, hyvä poijjaat. Yritä siinä sitten oppia jotain tanssiharrastajista :) Rytmitaju ei ole oikein Suomalaisten enemmistön hyve

        "Rytmitaju ei ole oikein Suomalaisten enemmistön hyve"

        Tästä johtuen suomalaisten soittajien taso on väistämättä huonompi kuin ulkomaisten.


      • Laajemmin rytmitys
        Herbayon kirjoitti:

        Näin muusikkona näkee aikas hyvin ne tansijat jotka eivät hyödynnä musiikissa olevaa rytmiä riippumatta tanssilajista. Uskomatonta on myös se että suurin osa ihmisistä tanssii laulun sanojen tahtiin, vaikka basso ja rummut ovat ne rytmin luojat lähes kaikessa tanssimusiikissa.
        Silloinkin lienee jonkinlaisesta rytmitajuttomuudesta kyse kun ei osaa tanssia jos orkesterin tempo poikkeaa tanssikurssilla opetetusta parikin iskua/min.
        Näihin joskus törmää. Eräällä keikalla toinen mies tuli vasemmalta suunnalta julistaen että aivan liian nopea masurkan tempo kun taas oikealta pariskunta kiitää kiittelemään että het niin hyvät masurkat oli, hyvä poijjaat. Yritä siinä sitten oppia jotain tanssiharrastajista :) Rytmitaju ei ole oikein Suomalaisten enemmistön hyve

        Että muusikkokokook? Tosiaan kannattaa tutkaill musiikin lisäksi tanssia. Kyllä rytmi hyödynnetään mutta se ei ole tanssin ainut hyödynnettävä seikka niikuin eräs toinekin kirjoittaa. Siinä että tanssii laulunsanoihin ei ole mitään uskomatonta! Basso ja rummut ovat soittajia varten ja bändin tärkein tottavie mutta lattialle kuuluu paljon muutakin.
        Taas tanssikurssilla opetetusta jos vaatii samaa tanssiakseen on kyse narsistisesta saivartelusta eikä mistään muusta.

        Soittaa te bändin pojat ja vaihtakaa rytmejä meidän tanssijoiden tehtävä on tehdä siitä taidetta käyttäen teidän kaikkia elementtejä nautittavaksi parille.

        Junassakin on useita vaunuja erilaisia ja moninaista väkeä vaikka se kulkee samaan rytmiin...Kokemukset vaihtelee.


    • Tanssiruoska

      Tottahan tuo on :( Itse kuulun siihen osaan väestöä. Syystäkin tanssiharrastus on jo omalta kohdalta historiaa.

    • Tamperelainen vm 43

      Jos te pidätte nimeltä mainitsematonta "sattumakessua" loistavana tanssimiehenä,
      niiin miten helvetin heikkoja te muut sitten oikein olette...

    • Tuulipukunen

      Jotkut ihmiset näyttäisivät haluavan erottua edukseen ns massasta kertomalla, että heillä on jokin hyvin harvinainen sairaus tahi ominaisuus kuten esimerkiksi krooninen sähköallergia tahi täydellinen rytmitajuttomuus. Tämä heille suotakoon, jotta he voisivat tuntea itsensä paremmiksi ihmisiksi ja jotta he saisivat kipeästi kaipaamaansa huomiota ja erikoiskohtelua.

    • musikaalisesti lahja

      Kyllä on taas paljon asiantuntijoita ja toisten kyttääjiä. Jokainen tanssikoon tanssinilosta omaksi ja muiden iloksi. Kuulun tuohon ns erikoisryhmään ja olen kateellinen niille jotka osaavat kuulla kaikki rytmit ja säröääneet. Jostain syystä en vaan aina kuule kaikkia iskuja riippuu pitkälti kappaleesta. Tango jonka rytmi esimerkiksi soitetaan quick quick quick.....jne minulla menee laskenta helposti sekaisin jos lasken hidas, hidas nopee nopee joten minun täytyy laskea numeroilla eli kompensoin puutteitani.Rumba ja cha chaan rytmi tuntuu olevan vaikea joskus ei aina toisista kappaleista löydän helposti iskut. Alkuun tuppas menemään välirytmiin nykyään ei se ole niin vaikeaa. Rytmiä voi opetella ja korvaa voi harjoittaa. Minulla ainakin opettelusta on apua. Koen tärkeäsi että minulle kerrotaan musiikista. Ilman opetusta tuskin tietäisin että kappaleissa joka 8 tahti on painotettu. Valssista sen kulee suht helposti lattareista tosin tuottaa vaikeuksia kuulla. Kun tiedän asian voin yrittää kuulla sitä. Harrastan nytkin tanssi lavatanssikurssilla ja olen harrastanut kilpatanssia. Tiedän puutteeni musikaalisesti ja osaan harjoittaa rytmitajuani. Harjoitus tekee mestarin.

      • Miksi lasket??

        Minua pidettiin onnettomana tahkojalkana ja tunsin myös olevani sellainen.
        Kun sitten varttuneella iällä aloin opetella tanssimaan alkoi opettajani (yksityisopetus) opettaa näillä muistikikoilla (laskemista yms.).
        Minä yksinkertaisesti kieltäydyin moisista tavoista.
        Halusin oppia tuntemaan musiikkia sillä lailla että se musiikki kertoo mitä tehdä.
        Alussa en tavoittanut oikein minkäänlaista rytmiä, ykkösen löytymisestä puhumattakaan.
        En oppinut kuuntelemaan musiikkia tanssimalla vaan useaan kertaan vain etsittiin musiikista niitä elementtejä mitä seurata, pikku hiljaa siirryttiin tanssimiseen.

        Kun sanoit ettet kuule kaikkia iskuja tuli mieleeni oma alkutaival.
        Alussa musiikki oli sellaista mössöä, taustamelua.
        Pienellä hajoittelulla erotin pum tsi., jonka tietenkin välillä hukkasin.

        En missään vaiheessa aloittanut laskemista joten pakotin itseni kehittymään.

        Onko näin että kun tuolla laskemisella pärjäät tanssimisessa niin sinulla ei ole tarvetta edes yrittää löytää musiikista sitä elementtiä joka pistää automaattisesti sinut liikkumaan?

        Tuo oli se syy miksi en halunnut aloitta laskemista.
        No minähän en ole koskaan halunnutkaan tehdä mitään helpolla ja keskinkertaisesti vaan haluan aina tehdä viimisen päälle ja kunnolla.

        Laskemisen ja muistikikkojen käyttöön oli toinenkin syy, minä en yksinkertaisesti muista erillaisia asioita joten tanssin ulkoaopettelu oli kohdallani täysi mahdottomuus, tanssi piti tulla musiikista sisältä.


      • Hohhoijakkaa

        En ole koskaan laskenut, en hokenut hidas hidas nop nop, enkä muutakaan. Minua moinen hokeminen, laskeminen, ykkösen hakeminen ja muu vain HÄIRITSEE valtavasti yrittäessäni oppia. Jos minulta kysyttäisiin missä on ykkönen tietyssä musiikissa, en osaisi kertoa.. sen sijaan tiedän kyllä mistä kohdasta aloittaa perusaskellus.. ja pääsen helposti askellukseen mukaan myös keskeltä.. aloittaminen siis ei ole minulla ykkösestä kiinni, voin aloittaa kakkosella, tai ihan mistä hyvänsä kohdasta huvittaa.

        En hahmota tanssia askelina, numeroina, enkä koreografioina. Hahmotan tanssin askelten suuntana, pituutena, askeleeseen kuluvana aikamääränä. Monesti vähän kuin kolmiulotteisena mallina. Kun opettelen, näen mallin päässäni, kuvina ja liikesuuntina, liikkeeseen kuluvana aikamääränä suhteessa soivaan musiikkiin.

        Musiikki on aina itsessään kertonut mikä on oikea rytmiikka, olen niitä joilla on luontaisesti hyvin vahva rytmitaju, olen ollut sellainen pikkulapsesta, imeväisestä asti.

        Meitä oppijoita siis on monia, eikä ole yhtä oikeaa tapaa oppia. Täysin rytmitajuttomia on kuitenkin olemassa, kuten tuokin tutkimus johon linkki aluss aoli, viittasi. Tosin en usko että heistä valtaosalla on valtaisa tarvekaan opetella nimenomaan juuri tanssia..?


      • Rytmi tajuton
        Hohhoijakkaa kirjoitti:

        En ole koskaan laskenut, en hokenut hidas hidas nop nop, enkä muutakaan. Minua moinen hokeminen, laskeminen, ykkösen hakeminen ja muu vain HÄIRITSEE valtavasti yrittäessäni oppia. Jos minulta kysyttäisiin missä on ykkönen tietyssä musiikissa, en osaisi kertoa.. sen sijaan tiedän kyllä mistä kohdasta aloittaa perusaskellus.. ja pääsen helposti askellukseen mukaan myös keskeltä.. aloittaminen siis ei ole minulla ykkösestä kiinni, voin aloittaa kakkosella, tai ihan mistä hyvänsä kohdasta huvittaa.

        En hahmota tanssia askelina, numeroina, enkä koreografioina. Hahmotan tanssin askelten suuntana, pituutena, askeleeseen kuluvana aikamääränä. Monesti vähän kuin kolmiulotteisena mallina. Kun opettelen, näen mallin päässäni, kuvina ja liikesuuntina, liikkeeseen kuluvana aikamääränä suhteessa soivaan musiikkiin.

        Musiikki on aina itsessään kertonut mikä on oikea rytmiikka, olen niitä joilla on luontaisesti hyvin vahva rytmitaju, olen ollut sellainen pikkulapsesta, imeväisestä asti.

        Meitä oppijoita siis on monia, eikä ole yhtä oikeaa tapaa oppia. Täysin rytmitajuttomia on kuitenkin olemassa, kuten tuokin tutkimus johon linkki aluss aoli, viittasi. Tosin en usko että heistä valtaosalla on valtaisa tarvekaan opetella nimenomaan juuri tanssia..?

        "Täysin rytmitajuttomia on kuitenkin olemassa, kuten tuokin tutkimus johon linkki aluss aoli, viittasi."

        Pitää kuitenkin muistaa että tuo tutkimus oli ensinmäinen laatuaan ja todetaan että asiaa pitää tutkia enemmän.

        Rytmitajuttomuus? Onko rytmitajuttomuus tila jossa henkilö ei fyysisen "vamman" takia kykene liikkumaan musiikin mukaan vai onko kyse siitä että henkilö ei ole missään vaiheessa oppinut liikkumaan musiikin mukaan?

        Itse tunnistin itsestäni juuri tuossa tutkimuksessa kerrotut ongelmat, oli kuin joku olisi kirjoittanut minusta.
        Kuitenkin sinnikkäällä opettelulla kehoni liikkuu nyt hyvin musiikin mukaan.

        Eli onko rytmitajuttomuus oppimisen puutetta varhaislapsuudessa ja myöhemmässä kasvuiässä?

        Oman kokemuksen perusteella uskallan väittää että rytmitajuttomuus ei ole fyysinen "vamma" vaan pikemminkin kokemuksen puute.
        Toki varmaan löytyy niitäkin joilla on tuo fyysinen "vamma", ihan kuin empatian puute, syyllisyyden puute, yms.. Mutta väittäisin että tällaiset tapaukset ovat vain häviävän pieni osa näistä rytmitajuttomista.


      • testatkaaasiaa
        Rytmi tajuton kirjoitti:

        "Täysin rytmitajuttomia on kuitenkin olemassa, kuten tuokin tutkimus johon linkki aluss aoli, viittasi."

        Pitää kuitenkin muistaa että tuo tutkimus oli ensinmäinen laatuaan ja todetaan että asiaa pitää tutkia enemmän.

        Rytmitajuttomuus? Onko rytmitajuttomuus tila jossa henkilö ei fyysisen "vamman" takia kykene liikkumaan musiikin mukaan vai onko kyse siitä että henkilö ei ole missään vaiheessa oppinut liikkumaan musiikin mukaan?

        Itse tunnistin itsestäni juuri tuossa tutkimuksessa kerrotut ongelmat, oli kuin joku olisi kirjoittanut minusta.
        Kuitenkin sinnikkäällä opettelulla kehoni liikkuu nyt hyvin musiikin mukaan.

        Eli onko rytmitajuttomuus oppimisen puutetta varhaislapsuudessa ja myöhemmässä kasvuiässä?

        Oman kokemuksen perusteella uskallan väittää että rytmitajuttomuus ei ole fyysinen "vamma" vaan pikemminkin kokemuksen puute.
        Toki varmaan löytyy niitäkin joilla on tuo fyysinen "vamma", ihan kuin empatian puute, syyllisyyden puute, yms.. Mutta väittäisin että tällaiset tapaukset ovat vain häviävän pieni osa näistä rytmitajuttomista.

        Rytmitajuttomuutta voi testata ihan helposti. Naputtaa sormellaan pöydänreunaan sarjan ja käskee kaverin toistaa perässä samalla tavalla. Jos sarja ei mene kuin mallikappale, edes useammalla yrityksellä, tuskinpa ko. henkilöllä silloin on rytmitajua.


      • Naputustestattu :D
        testatkaaasiaa kirjoitti:

        Rytmitajuttomuutta voi testata ihan helposti. Naputtaa sormellaan pöydänreunaan sarjan ja käskee kaverin toistaa perässä samalla tavalla. Jos sarja ei mene kuin mallikappale, edes useammalla yrityksellä, tuskinpa ko. henkilöllä silloin on rytmitajua.

        Itse piti osallistua nuoruudessa tuollaisiin naputustesteihin ja toistamaan jotain lallattamalla, koska pyrin pianotunneille. Sinne ei ilmeisesti kaikki halukkaat mahtuneet, joten testeillä raakaattiin epämusikaaliset pois. Testit läpäisin veljeni kanssa kevyesti, joten päästiin pianotunneille. Eri tarina on se että harrastus hiipui, kun pianon pimputtaminen ei enää jaksanut kiinnostaa :). Rytmitajuni on hyvä, lapsena jo opin perinteiset tanssit tanssimaan.


      • Eipä ihan noin
        testatkaaasiaa kirjoitti:

        Rytmitajuttomuutta voi testata ihan helposti. Naputtaa sormellaan pöydänreunaan sarjan ja käskee kaverin toistaa perässä samalla tavalla. Jos sarja ei mene kuin mallikappale, edes useammalla yrityksellä, tuskinpa ko. henkilöllä silloin on rytmitajua.

        Olin aikoinaan armeijassa viestikomppaniassa ja siellä tehtiin juuri tuollainen testi.
        Testillä haettiin tiettyjä ominaisuuksia joista rytmitaju oli tietenkin yksi mutta muisti liittyy aika ratkaisevasti asiaan, esim. itselläni on vaikeuksia muistaa puhelinnumeroita edes 10 sekunttia, sama juttu nimien kanssa, kun joku soittaa ja esittelee itsensä pitää se heti kirjoittaa ylös muuten unohtuu saman tien.

        Onko sitten nuo jotka läpäisivät testin hyviä rytmillisesti?

        Sissiradistiksi pääsi kaveri joka oli aika yksinkertainen, kun muut löysivät toistasataa merkkiä (morsetus) minuutissa niin tämä yksi oli löytänyt muutaman.

        Tiedän takuu varmasti että en kykene toistamaan mitään sarjaa (unohdan heti) mutta uskallan väittää että rytmitajuni on huomattavasti parempi kuin keskiverto tanssijan.
        Ehkäpä tuo huono muisti onkin ajanut minut tulkitsemaan musiikkia sen sijaan että opettelisin ulkoa tietyn "koreokrafin", minun tanssi lähtee musiikista, ei kurssilta vaikka opetusta olenkin saanut.

        Mitä tulee tuohon tutkimukseen rytmitajuttomuudesta niin pointti oli siinä että rytmitajuton ei kykene siirtämään rytmiä vartaloon/jalkoihin.
        Elikkä aivoissa puuttu hermosolujen yhteys kuullun musiikin ja lihaksien välillä.

        No onko nämä toivottomia tapauksia?

        Telkkarista tuli juttu jossa oliko se nyt afganistanissa tai jossain sotilaasta jota oli lyöty kirveellä päähän ja hän oli menettänyt osan aivoista ja pahaksi onneksi vielä sen osan joka säätelee liikkumista.
        No mitä teki tämä kaveri, opetti muun osan aivoista ohjaamaan lihaksia ja opetteli kävelemään uudelleen.

        Jos rytmitajuttomalta puuttuu tällainen tietty yhteys niin kovalla harjoittelulla se yhteys saadaan muodostumaan, kokemusta on.


      • lissaneuvonen
        Eipä ihan noin kirjoitti:

        Olin aikoinaan armeijassa viestikomppaniassa ja siellä tehtiin juuri tuollainen testi.
        Testillä haettiin tiettyjä ominaisuuksia joista rytmitaju oli tietenkin yksi mutta muisti liittyy aika ratkaisevasti asiaan, esim. itselläni on vaikeuksia muistaa puhelinnumeroita edes 10 sekunttia, sama juttu nimien kanssa, kun joku soittaa ja esittelee itsensä pitää se heti kirjoittaa ylös muuten unohtuu saman tien.

        Onko sitten nuo jotka läpäisivät testin hyviä rytmillisesti?

        Sissiradistiksi pääsi kaveri joka oli aika yksinkertainen, kun muut löysivät toistasataa merkkiä (morsetus) minuutissa niin tämä yksi oli löytänyt muutaman.

        Tiedän takuu varmasti että en kykene toistamaan mitään sarjaa (unohdan heti) mutta uskallan väittää että rytmitajuni on huomattavasti parempi kuin keskiverto tanssijan.
        Ehkäpä tuo huono muisti onkin ajanut minut tulkitsemaan musiikkia sen sijaan että opettelisin ulkoa tietyn "koreokrafin", minun tanssi lähtee musiikista, ei kurssilta vaikka opetusta olenkin saanut.

        Mitä tulee tuohon tutkimukseen rytmitajuttomuudesta niin pointti oli siinä että rytmitajuton ei kykene siirtämään rytmiä vartaloon/jalkoihin.
        Elikkä aivoissa puuttu hermosolujen yhteys kuullun musiikin ja lihaksien välillä.

        No onko nämä toivottomia tapauksia?

        Telkkarista tuli juttu jossa oliko se nyt afganistanissa tai jossain sotilaasta jota oli lyöty kirveellä päähän ja hän oli menettänyt osan aivoista ja pahaksi onneksi vielä sen osan joka säätelee liikkumista.
        No mitä teki tämä kaveri, opetti muun osan aivoista ohjaamaan lihaksia ja opetteli kävelemään uudelleen.

        Jos rytmitajuttomalta puuttuu tällainen tietty yhteys niin kovalla harjoittelulla se yhteys saadaan muodostumaan, kokemusta on.

        "että rytmitajuton ei kykene siirtämään rytmiä vartaloon/jalkoihin."

        Kuinkas sitten nämä jotka soittavat itse, mutta eivät opi tanssimaan kunnolla rytmiin? Soittamisella tarkoitan tässä, että tyyppi hallitsee myös rytmin soitossaan.
        Tunnen ainakin kaksi tällaista tapausta jossa soittaja on innostunut tanssimisesta joten motivaatiotakin on.


      • Naputustestattu :D
        lissaneuvonen kirjoitti:

        "että rytmitajuton ei kykene siirtämään rytmiä vartaloon/jalkoihin."

        Kuinkas sitten nämä jotka soittavat itse, mutta eivät opi tanssimaan kunnolla rytmiin? Soittamisella tarkoitan tässä, että tyyppi hallitsee myös rytmin soitossaan.
        Tunnen ainakin kaksi tällaista tapausta jossa soittaja on innostunut tanssimisesta joten motivaatiotakin on.

        Olen tanssinut kitaraa soittavan laulavan muusikon kanssa, jonka tanssia ihmettelin. Viuhtoi miten satui ja tekee sitä edelleen, mitä olen lavoilla havainnoinut. Kuitenkin edelleen laulaa ja soittaa kitaraa mallikkaasti.
        Myös toisen tanssivan muusikon (entinen kosketinsoittaja) vientiä ihmettelin. Kertoi olleensa kosketinsoittaja, mutta oli tosin jo siirtynyt muihin hommiin. Rytmi tuli hänelläkin tanssissa aivan jostain muusta kuin soitettavasta musiikista.
        Soittotaito ei siis takaa sitä, että kuulee musiikin samalla tavalla kuin suuri tanssiva yleisö. Osaan toki seurata, mutta en tykkää seurata epätahtiin.


    • Höps

      Mitä ihmettä tuossa on. 80 % lavatanssijoista ei osaa noudattaa rytmiä tarkasti.

      • rytmitajuton tanssija

        Niin olen mies, käyn tansseissa, intoa tanssimiseen riittää, mutta pidän itseäni hieman rytmitajuttomana (en tiedä onko tämä oikea termi minulle)...mutta minulla on oma tahti, voin sanoa että se on vielä sukuvikakin...eli hitaita menen liian nopsaan, mutta koen, että olen itse oikeassa tahdissa...hidas valssi menee tahdissa ku kuulen siitä tietyt lyönnit 2.lle ja 3.lle...rumbaa menen liian nopeasti kanssa...olen siis hätäinen...

        Olen toivonut että löytäisin jostain musiikintulkinnan kurssin...meinaan en joko kuule musiikin eri kerroksia tai en edes osaa odottaa niitä....siksi huitelen menemään jonkun musiikin kerroksen mukaan...seuraan kyllä omasta mielestä jotakin...

        Muutamat naiset sanovat mua nopeaksi kaveriksi just ku minulla on niinkuin kiire...mut onneksi tanssi on muutakin, minulla on hyvät jutut, ne korvaa tuota tahtiongelmaa ;)


      • Hyvä rytmitaju :)
        rytmitajuton tanssija kirjoitti:

        Niin olen mies, käyn tansseissa, intoa tanssimiseen riittää, mutta pidän itseäni hieman rytmitajuttomana (en tiedä onko tämä oikea termi minulle)...mutta minulla on oma tahti, voin sanoa että se on vielä sukuvikakin...eli hitaita menen liian nopsaan, mutta koen, että olen itse oikeassa tahdissa...hidas valssi menee tahdissa ku kuulen siitä tietyt lyönnit 2.lle ja 3.lle...rumbaa menen liian nopeasti kanssa...olen siis hätäinen...

        Olen toivonut että löytäisin jostain musiikintulkinnan kurssin...meinaan en joko kuule musiikin eri kerroksia tai en edes osaa odottaa niitä....siksi huitelen menemään jonkun musiikin kerroksen mukaan...seuraan kyllä omasta mielestä jotakin...

        Muutamat naiset sanovat mua nopeaksi kaveriksi just ku minulla on niinkuin kiire...mut onneksi tanssi on muutakin, minulla on hyvät jutut, ne korvaa tuota tahtiongelmaa ;)

        "mutta minulla on oma tahti, voin sanoa että se on vielä sukuvikakin"

        - tuo on totta, tiedän että rytmitaju periytyy. Minun vanhemmillani on molemmilla erittäin hyvä rytmitaju ja heiltä olen sen perinyt :). Serkkuni isällä ei taas ole mitään käsitystä rytmistä ja sen huomaa myös serkustani. Hänen äidillään lienee taas hyvä rytmitaju, koska hän on isäni sisko. Onko rytmitajuttomuus siis vallitseva ominaisuus kuten ruskeasilmäisyys? Mene ja tiedä, mielenkiintoista kuitenkin.28


      • Niinpä niin
        Hyvä rytmitaju :) kirjoitti:

        "mutta minulla on oma tahti, voin sanoa että se on vielä sukuvikakin"

        - tuo on totta, tiedän että rytmitaju periytyy. Minun vanhemmillani on molemmilla erittäin hyvä rytmitaju ja heiltä olen sen perinyt :). Serkkuni isällä ei taas ole mitään käsitystä rytmistä ja sen huomaa myös serkustani. Hänen äidillään lienee taas hyvä rytmitaju, koska hän on isäni sisko. Onko rytmitajuttomuus siis vallitseva ominaisuus kuten ruskeasilmäisyys? Mene ja tiedä, mielenkiintoista kuitenkin.28

        Onko kyse geeneistä vai oppimisesta.
        "Minun vanhemmillani on molemmilla erittäin hyvä rytmitaju ja heiltä olen sen perinyt "

        Mitä jos asia muotoiltaisiinkin toisin: Minun vanhemmillani on molemmilla erittäin hyvä rytmitaju ja heiltä olen sen oppinut.

        Musikaalisessa perheessä kuunnellaan musiikkia ja myös liikutaan musiikin tahdissa, lapset taasen apinoimalla vanhempia oppivat asioita, myös musikaalisuuden.

        Kääntäen: perheet joissa ei harrasteta musiikkia eikä kuunnella musiikkia eikä näinollen liikuta musiikin mukaan ei myöskään lapset voi oppia liikkumaan eivätkä ymmärtämään musiikkia.

        Lapsilla on tietty ikähaarukka jolloin he omaksuvat tiettyjä asioita ihan luonnostaan ja jos tuossa ikähaarukassa ei saada vaikutteita esim. musiikista jää ne taidot vajavaisiksi.
        Esimerkkinä voidaan mainita eräs lapsi joka oli elänyt lapsuuden erossa ihmisistä, hän ei oppinut koskaan puhumaan monimutkaisia lauseita koska hänellä ei ollut kenestä olisi oppinsa saanut.


      • Hyvä rytmitaju :)
        Niinpä niin kirjoitti:

        Onko kyse geeneistä vai oppimisesta.
        "Minun vanhemmillani on molemmilla erittäin hyvä rytmitaju ja heiltä olen sen perinyt "

        Mitä jos asia muotoiltaisiinkin toisin: Minun vanhemmillani on molemmilla erittäin hyvä rytmitaju ja heiltä olen sen oppinut.

        Musikaalisessa perheessä kuunnellaan musiikkia ja myös liikutaan musiikin tahdissa, lapset taasen apinoimalla vanhempia oppivat asioita, myös musikaalisuuden.

        Kääntäen: perheet joissa ei harrasteta musiikkia eikä kuunnella musiikkia eikä näinollen liikuta musiikin mukaan ei myöskään lapset voi oppia liikkumaan eivätkä ymmärtämään musiikkia.

        Lapsilla on tietty ikähaarukka jolloin he omaksuvat tiettyjä asioita ihan luonnostaan ja jos tuossa ikähaarukassa ei saada vaikutteita esim. musiikista jää ne taidot vajavaisiksi.
        Esimerkkinä voidaan mainita eräs lapsi joka oli elänyt lapsuuden erossa ihmisistä, hän ei oppinut koskaan puhumaan monimutkaisia lauseita koska hänellä ei ollut kenestä olisi oppinsa saanut.

        En usko että on pelkästään oppimisesta kiinni. Vanhempani eivät ole soittaneet mitään instrumenttia. Uskon vahvasti että periytyy. Kiinnostavaa on seurata serkkuni 8 vuotiaan tyttären rytmitajua, serkullani kun ei sitä ole. Jää nähtäväksi.Toisen serkullani on hyvä rytmitaju ja hänen lapsen isällä myös. Tytär harrastaa kilpatanssia. Eli hyvät on geenit tällä tytöllä perintönä.


      • Kokeileppa..
        Hyvä rytmitaju :) kirjoitti:

        En usko että on pelkästään oppimisesta kiinni. Vanhempani eivät ole soittaneet mitään instrumenttia. Uskon vahvasti että periytyy. Kiinnostavaa on seurata serkkuni 8 vuotiaan tyttären rytmitajua, serkullani kun ei sitä ole. Jää nähtäväksi.Toisen serkullani on hyvä rytmitaju ja hänen lapsen isällä myös. Tytär harrastaa kilpatanssia. Eli hyvät on geenit tällä tytöllä perintönä.

        "Kiinnostavaa on seurata serkkuni 8 vuotiaan tyttären rytmitajua, serkullani kun ei sitä ole"

        Teeppä pieni testi, tai en tiedä onko jo myöhäistä mutta yritä leikin varjolla ohjata häntä rytmilliseen liikkumiseen.
        Voi olla että tuon testin tekemiseen 8 vuotias on jo liian vanha.

        Itse siirsin oppimaani rytmitajua lapselle siten että kun hän istui sylissä niin keinahtelin musiikin tahdissa, myös käsien heilutus (siis lapsen kädestä pitäen) tahdissa edistää oppimista.

        Kokeile jotakin millä saa todennäköisen tuloksen muuttumaan, jos lapsi ei ole saanut opastusta niin miten hän oppisi rytmiseksi.


      • asseeeri
        Kokeileppa.. kirjoitti:

        "Kiinnostavaa on seurata serkkuni 8 vuotiaan tyttären rytmitajua, serkullani kun ei sitä ole"

        Teeppä pieni testi, tai en tiedä onko jo myöhäistä mutta yritä leikin varjolla ohjata häntä rytmilliseen liikkumiseen.
        Voi olla että tuon testin tekemiseen 8 vuotias on jo liian vanha.

        Itse siirsin oppimaani rytmitajua lapselle siten että kun hän istui sylissä niin keinahtelin musiikin tahdissa, myös käsien heilutus (siis lapsen kädestä pitäen) tahdissa edistää oppimista.

        Kokeile jotakin millä saa todennäköisen tuloksen muuttumaan, jos lapsi ei ole saanut opastusta niin miten hän oppisi rytmiseksi.

        "jos lapsi ei ole saanut opastusta niin miten hän oppisi rytmiseksi."

        Kysyin asiaa omalta äidiltäni eikä hän tai kukaan muukaan ole minulle rytmiä
        opettanut, silti olen hyvinkin rytmitajuinen.


      • Erikoista??
        asseeeri kirjoitti:

        "jos lapsi ei ole saanut opastusta niin miten hän oppisi rytmiseksi."

        Kysyin asiaa omalta äidiltäni eikä hän tai kukaan muukaan ole minulle rytmiä
        opettanut, silti olen hyvinkin rytmitajuinen.

        "Kysyin asiaa omalta äidiltäni eikä hän tai kukaan muukaan ole minulle rytmiä
        opettanut, silti olen hyvinkin rytmitajuinen."

        Kysyppä uudelleen vähän eri lailla, aloita ihan vaikka raskausajasta.
        Kävikö äitisi tansseissa sinua odottaessa? Kuunteliko hän musiikkia sinua odottaessa?

        Mennäänpä sitten syntymän jälkeiseen aikaan, pitikö äistisi sinua sylissä ja liikkui musiikin tahtiin? Eikö äitisi tanssahdellut koskaan sinun kanssa? Eikö äitisi soittanut musiikkia sinun ollessa pieni? Eikö sinua ole hyppyytetty polven päällä?

        Kuten huomaat opetus ei ole opetusta varsinaisessa mielessä vaan tapahtuu jokapäiväsessä arjessa täysin huomaamatta.

        Vähän sama asia kuin lihavilla ihmisillä, eiväthän he syö juuri mitään ei vaikka pitävät päiväkirjaa niin siitä huolimatta kaloreita ei kerry liikaa mutta kun heidän toimia videoidaan niin löytyypäs sitä tiedostamatonta toimintaa.

        Kun puhutaan epämusikaalisesta perheestä niin musiikkia ei kuunnella raskausaikana eikä varsinkaan tanssita eikä liikuta musiikin tahdissa.
        Lapsuudessa ei myöskään saada vaikutteita musiikista kun sitä ei kuunnella.

        Muistan lapsuudestani kun radio avattiin uutisten aikaan ja se suljettiin uutisten jälkeen.
        Äiti ja isä kävivät kyllä muutaman kerran vuodessa tansseissa mutta eihän me lapset oltu mukana.


      • Geeneistä kiinni
        Erikoista?? kirjoitti:

        "Kysyin asiaa omalta äidiltäni eikä hän tai kukaan muukaan ole minulle rytmiä
        opettanut, silti olen hyvinkin rytmitajuinen."

        Kysyppä uudelleen vähän eri lailla, aloita ihan vaikka raskausajasta.
        Kävikö äitisi tansseissa sinua odottaessa? Kuunteliko hän musiikkia sinua odottaessa?

        Mennäänpä sitten syntymän jälkeiseen aikaan, pitikö äistisi sinua sylissä ja liikkui musiikin tahtiin? Eikö äitisi tanssahdellut koskaan sinun kanssa? Eikö äitisi soittanut musiikkia sinun ollessa pieni? Eikö sinua ole hyppyytetty polven päällä?

        Kuten huomaat opetus ei ole opetusta varsinaisessa mielessä vaan tapahtuu jokapäiväsessä arjessa täysin huomaamatta.

        Vähän sama asia kuin lihavilla ihmisillä, eiväthän he syö juuri mitään ei vaikka pitävät päiväkirjaa niin siitä huolimatta kaloreita ei kerry liikaa mutta kun heidän toimia videoidaan niin löytyypäs sitä tiedostamatonta toimintaa.

        Kun puhutaan epämusikaalisesta perheestä niin musiikkia ei kuunnella raskausaikana eikä varsinkaan tanssita eikä liikuta musiikin tahdissa.
        Lapsuudessa ei myöskään saada vaikutteita musiikista kun sitä ei kuunnella.

        Muistan lapsuudestani kun radio avattiin uutisten aikaan ja se suljettiin uutisten jälkeen.
        Äiti ja isä kävivät kyllä muutaman kerran vuodessa tansseissa mutta eihän me lapset oltu mukana.

        uskon vahvasti että geeneillä on suurin merkitys. Se että musiikki kuullaan samalla tavalla on peritty ominaisuus. Ei sillä ole merkitystä kuunteleeko äiti lapsi vatsassaan musiikkia tai missä rytmissä hypyttää vauvaa. Rytmitaitoisen sukulaistytön kanssa tanssiminen jo ala-asteella sujui koska kuultiin musiikki samalla tavalla. Ei silloin ollut käsitystä mistään viennistä ja viennin kuuntelemisesta. Askellettiin vaihtoaskeleella ja valssattiin luontevasti musiikin mukaan. Mielestäni on turha siis syyttää huonosta rytmitajusta sitä, että ei vauvana tai lapsena tanssitettu vanhempien toimesta.


      • Niinpä..
        Geeneistä kiinni kirjoitti:

        uskon vahvasti että geeneillä on suurin merkitys. Se että musiikki kuullaan samalla tavalla on peritty ominaisuus. Ei sillä ole merkitystä kuunteleeko äiti lapsi vatsassaan musiikkia tai missä rytmissä hypyttää vauvaa. Rytmitaitoisen sukulaistytön kanssa tanssiminen jo ala-asteella sujui koska kuultiin musiikki samalla tavalla. Ei silloin ollut käsitystä mistään viennistä ja viennin kuuntelemisesta. Askellettiin vaihtoaskeleella ja valssattiin luontevasti musiikin mukaan. Mielestäni on turha siis syyttää huonosta rytmitajusta sitä, että ei vauvana tai lapsena tanssitettu vanhempien toimesta.

        Tätä asiaa on puitu paljon eli toiset kokevat musiikin ja rytmin erilailla kuin toiset.
        "Rytmitaitoisen sukulaistytön kanssa tanssiminen jo ala-asteella sujui koska kuultiin musiikki samalla tavalla."

        Eli pitääkö tasta vetää se johtopäätös että jos ei miellä rytmiä tarkalleen niinkuin sinä niin on silloin rytmitajuton?

        Tanssin ikuisuusongelma on siinä että yksi haluaa tanssia etupainotteisesti ja yksi jämptisti ja yksi jälkirytmiin, nämä kaikki tanssivat kuitenkin rytmiin vaikka ajoitus on vähän eri.

        Toisekseen jos rytmitaju olisi geeneissä aikä opittua niin miten ihmeessä sitten opin tanssimaan rytmiin?
        Vai onko niin että kaikilla ihmisillä on rytmi geeneissä mutta toisille se on vain aktivoitu?

        Jos sinun väite geeneissä olevasta rytmitajusta pitää paikkaansa niin sehän on sama kuin esim. silmien väri tai sukupuoli, niitä ei ilman leikkauksia voi muuttaa eli jos rytmi on geeneistä kiinni niin sellainen joka ei ole rytmitajuinen ei opi ikinä tulikitsemaan rytmiä

        Hiihtäminenkin on varmaan geeneissä sillä harva eteläeurooppalainen osaa hiihtää mutta lähes kaikki suomalaiset osaavat hiihtää.
        Kumma vain että nuo eteläeurooppalaisetkin oppivat hiihtämään kun harjoittelevat riittävästi.

        Esimerkkejä voisi luetella vaikka kuinka paljon.


      • rytmitaju geeneistä
        Niinpä.. kirjoitti:

        Tätä asiaa on puitu paljon eli toiset kokevat musiikin ja rytmin erilailla kuin toiset.
        "Rytmitaitoisen sukulaistytön kanssa tanssiminen jo ala-asteella sujui koska kuultiin musiikki samalla tavalla."

        Eli pitääkö tasta vetää se johtopäätös että jos ei miellä rytmiä tarkalleen niinkuin sinä niin on silloin rytmitajuton?

        Tanssin ikuisuusongelma on siinä että yksi haluaa tanssia etupainotteisesti ja yksi jämptisti ja yksi jälkirytmiin, nämä kaikki tanssivat kuitenkin rytmiin vaikka ajoitus on vähän eri.

        Toisekseen jos rytmitaju olisi geeneissä aikä opittua niin miten ihmeessä sitten opin tanssimaan rytmiin?
        Vai onko niin että kaikilla ihmisillä on rytmi geeneissä mutta toisille se on vain aktivoitu?

        Jos sinun väite geeneissä olevasta rytmitajusta pitää paikkaansa niin sehän on sama kuin esim. silmien väri tai sukupuoli, niitä ei ilman leikkauksia voi muuttaa eli jos rytmi on geeneistä kiinni niin sellainen joka ei ole rytmitajuinen ei opi ikinä tulikitsemaan rytmiä

        Hiihtäminenkin on varmaan geeneissä sillä harva eteläeurooppalainen osaa hiihtää mutta lähes kaikki suomalaiset osaavat hiihtää.
        Kumma vain että nuo eteläeurooppalaisetkin oppivat hiihtämään kun harjoittelevat riittävästi.

        Esimerkkejä voisi luetella vaikka kuinka paljon.

        "Toisekseen jos rytmitaju olisi geeneissä aikä opittua niin miten ihmeessä sitten opin tanssimaan rytmiin?"

        - hyvät "rytmigeenit" käsittääkseni mahdollistavat oikean rytmin oppimisen tai omaksumisen vaivatta. Ei kannata saivarrella.


      • Hyvä rytmitaju :)
        Niinpä.. kirjoitti:

        Tätä asiaa on puitu paljon eli toiset kokevat musiikin ja rytmin erilailla kuin toiset.
        "Rytmitaitoisen sukulaistytön kanssa tanssiminen jo ala-asteella sujui koska kuultiin musiikki samalla tavalla."

        Eli pitääkö tasta vetää se johtopäätös että jos ei miellä rytmiä tarkalleen niinkuin sinä niin on silloin rytmitajuton?

        Tanssin ikuisuusongelma on siinä että yksi haluaa tanssia etupainotteisesti ja yksi jämptisti ja yksi jälkirytmiin, nämä kaikki tanssivat kuitenkin rytmiin vaikka ajoitus on vähän eri.

        Toisekseen jos rytmitaju olisi geeneissä aikä opittua niin miten ihmeessä sitten opin tanssimaan rytmiin?
        Vai onko niin että kaikilla ihmisillä on rytmi geeneissä mutta toisille se on vain aktivoitu?

        Jos sinun väite geeneissä olevasta rytmitajusta pitää paikkaansa niin sehän on sama kuin esim. silmien väri tai sukupuoli, niitä ei ilman leikkauksia voi muuttaa eli jos rytmi on geeneistä kiinni niin sellainen joka ei ole rytmitajuinen ei opi ikinä tulikitsemaan rytmiä

        Hiihtäminenkin on varmaan geeneissä sillä harva eteläeurooppalainen osaa hiihtää mutta lähes kaikki suomalaiset osaavat hiihtää.
        Kumma vain että nuo eteläeurooppalaisetkin oppivat hiihtämään kun harjoittelevat riittävästi.

        Esimerkkejä voisi luetella vaikka kuinka paljon.

        "Jos sinun väite geeneissä olevasta rytmitajusta pitää paikkaansa niin sehän on sama kuin esim. silmien väri tai sukupuoli, "

        - niinpä, en kuitenkaan väitä. Tätä aihetta vaan spekuloin jo tuossa aiemmin: "Onko rytmitajuttomuus siis vallitseva ominaisuus kuten ruskeasilmäisyys? Mene ja tiedä, mielenkiintoista kuitenkin."


      • rumpalijänis
        Niinpä.. kirjoitti:

        Tätä asiaa on puitu paljon eli toiset kokevat musiikin ja rytmin erilailla kuin toiset.
        "Rytmitaitoisen sukulaistytön kanssa tanssiminen jo ala-asteella sujui koska kuultiin musiikki samalla tavalla."

        Eli pitääkö tasta vetää se johtopäätös että jos ei miellä rytmiä tarkalleen niinkuin sinä niin on silloin rytmitajuton?

        Tanssin ikuisuusongelma on siinä että yksi haluaa tanssia etupainotteisesti ja yksi jämptisti ja yksi jälkirytmiin, nämä kaikki tanssivat kuitenkin rytmiin vaikka ajoitus on vähän eri.

        Toisekseen jos rytmitaju olisi geeneissä aikä opittua niin miten ihmeessä sitten opin tanssimaan rytmiin?
        Vai onko niin että kaikilla ihmisillä on rytmi geeneissä mutta toisille se on vain aktivoitu?

        Jos sinun väite geeneissä olevasta rytmitajusta pitää paikkaansa niin sehän on sama kuin esim. silmien väri tai sukupuoli, niitä ei ilman leikkauksia voi muuttaa eli jos rytmi on geeneistä kiinni niin sellainen joka ei ole rytmitajuinen ei opi ikinä tulikitsemaan rytmiä

        Hiihtäminenkin on varmaan geeneissä sillä harva eteläeurooppalainen osaa hiihtää mutta lähes kaikki suomalaiset osaavat hiihtää.
        Kumma vain että nuo eteläeurooppalaisetkin oppivat hiihtämään kun harjoittelevat riittävästi.

        Esimerkkejä voisi luetella vaikka kuinka paljon.

        Hyvä rytmitaju mahdollistaa tanssimisen ihan mihin rytmiin vaan, vaikka etu- tai takarytmiin. Rytmitajuinen ymmärtää jopa rytmitajuttoman rytmin ja voi halutessaan sopeutua siihen. On tanssijoita jotka voivat pysyä rytmissä vain silmiensä avulla eli tarvitsevat nähdä parin jalat näkökentän alareunassa tanssin aikana.
        Rytmitajun ja -tajuttomuuden ero on siinä, että rytmitajuton seuraa yhtä valitsemaansa "rytmiä", mutta rytmitajuinen voi valita kaikista kuulemistaan yksityiskohdista tai sulkea korvansa ja tehdä oman rytminsä.

        Rytmitaju on erittäin synnynnäinen ominaisuus jota voi kyllä parantaa kuten muitakin ominaisuuksiaan.


      • Mielenkiintoinen..
        rumpalijänis kirjoitti:

        Hyvä rytmitaju mahdollistaa tanssimisen ihan mihin rytmiin vaan, vaikka etu- tai takarytmiin. Rytmitajuinen ymmärtää jopa rytmitajuttoman rytmin ja voi halutessaan sopeutua siihen. On tanssijoita jotka voivat pysyä rytmissä vain silmiensä avulla eli tarvitsevat nähdä parin jalat näkökentän alareunassa tanssin aikana.
        Rytmitajun ja -tajuttomuuden ero on siinä, että rytmitajuton seuraa yhtä valitsemaansa "rytmiä", mutta rytmitajuinen voi valita kaikista kuulemistaan yksityiskohdista tai sulkea korvansa ja tehdä oman rytminsä.

        Rytmitaju on erittäin synnynnäinen ominaisuus jota voi kyllä parantaa kuten muitakin ominaisuuksiaan.

        Tulkinta.

        Eli tanssipaikoilla käysistä ehkä 10-20% on rytmitaitoisia ja loput ovat rytmitaidottomia.


      • rumpalijänis
        Mielenkiintoinen.. kirjoitti:

        Tulkinta.

        Eli tanssipaikoilla käysistä ehkä 10-20% on rytmitaitoisia ja loput ovat rytmitaidottomia.

        Minä en sellaista tarkoittanut koska rytmitaju ei ole on-off asia. Hyvä rytmitaju mahdollistaa tanssin suhteen monia asioita.


      • Juu juu
        rumpalijänis kirjoitti:

        Minä en sellaista tarkoittanut koska rytmitaju ei ole on-off asia. Hyvä rytmitaju mahdollistaa tanssin suhteen monia asioita.

        Kun tätä rytmitajuttomuus asiaa pureskellaan niin kai se raja johonkin pitää vetää.
        Onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa/kykene ihan täydellisesti rytmiä seuraamaan.
        Vai onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa ollenkaan seurata rytmiä.

        Tästä sitten vielä alahaara eli onko rytmikuuro sellainen jolla on ihan fyysinen vamma ettei hän parhaallakaan koulutuksella opi käsittelemään rytmiä.

        Jos otetaan tuo viimeinen tulkinta niin epäilen että todella rytmikuuroja on alle 1% väestöstä.
        Todennäköisesti 30-50% on sellaisia jotka eivät ole harjaantuneita käsittelemään rytmiä.

        Aiemminkin otin itseni esimerkiksi, 40 vuotta meni etten osannut siirtää rytmiä varataloon eli olin rytmitajuton.
        Sitten kovan harjoittelun ja motivaation kautta opin käsittelemään rytmiä ja jopa niin hyvin että kykenen tekemään nuita temppuja eli kykenen tekemään melkein mitä vain ja palaamaan hetkessä takaisin perusrymiin.

        Voin myös kertoa omasta kokemuksesta että rytmitajuttoman seuraaminen on helppoa, sen kun menee diskotyyliin hidasta vuoroin puolelta toisella heiluen täysin irrallaan musiikista (tähän minäkin pystyin ennenkuin opin homman).


      • rumpalijänis
        Juu juu kirjoitti:

        Kun tätä rytmitajuttomuus asiaa pureskellaan niin kai se raja johonkin pitää vetää.
        Onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa/kykene ihan täydellisesti rytmiä seuraamaan.
        Vai onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa ollenkaan seurata rytmiä.

        Tästä sitten vielä alahaara eli onko rytmikuuro sellainen jolla on ihan fyysinen vamma ettei hän parhaallakaan koulutuksella opi käsittelemään rytmiä.

        Jos otetaan tuo viimeinen tulkinta niin epäilen että todella rytmikuuroja on alle 1% väestöstä.
        Todennäköisesti 30-50% on sellaisia jotka eivät ole harjaantuneita käsittelemään rytmiä.

        Aiemminkin otin itseni esimerkiksi, 40 vuotta meni etten osannut siirtää rytmiä varataloon eli olin rytmitajuton.
        Sitten kovan harjoittelun ja motivaation kautta opin käsittelemään rytmiä ja jopa niin hyvin että kykenen tekemään nuita temppuja eli kykenen tekemään melkein mitä vain ja palaamaan hetkessä takaisin perusrymiin.

        Voin myös kertoa omasta kokemuksesta että rytmitajuttoman seuraaminen on helppoa, sen kun menee diskotyyliin hidasta vuoroin puolelta toisella heiluen täysin irrallaan musiikista (tähän minäkin pystyin ennenkuin opin homman).

        "Onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa/kykene ihan täydellisesti rytmiä seuraamaan.
        Vai onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa ollenkaan seurata rytmiä."

        Vastaisin täydentämällä viimeisen lauseen:
        Rytmitajuton on sellainen joka ei osaa ollenkaan seurata soitettavaa rytmiä.


      • Siinäpä asian pointt
        rumpalijänis kirjoitti:

        "Onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa/kykene ihan täydellisesti rytmiä seuraamaan.
        Vai onko rytmitajuton sellainen joka ei osaa ollenkaan seurata rytmiä."

        Vastaisin täydentämällä viimeisen lauseen:
        Rytmitajuton on sellainen joka ei osaa ollenkaan seurata soitettavaa rytmiä.

        Se seuraako etupainoitteisesti, jämptisti vai jälikitahtiin ei ole merkitystä vaan sillä kykeneekö seuraamaan soitettua rytmiä.

        No toinen asia, on väitetty että rytmitaju on geeneissä ja sellainen joka ei osaa niin hänen ei kannata edes opetella kun ei ole niitä geenejä.
        Nykytietämyksen valossa aivot voidaan opettaa mitä ihmeellisiin asioihin joten rytmitajun oppiminenkin on mahdollista.
        Tietenkin on niitä harvoja poikkeuksia jotka eivät yksinkertaisesti kykene oppimaan uutta.


    • kukama

      Eräs muusikko ihmetteli, kun jotkut ottavat rytmin laulusta. Ei se mikään ihme ole sillä, jos basso ja rummut häiritsevät toisiaan. Varsinkin nykyään, kun käytetään sähköbassoja tuntuu, kuin basistin vasen käsi ei toimisi lainkaan. vaan kuuluu aivan havajikitaran soitolta. Usein saattaa basso soida kovempaa,kuin rummut jolloin musiikki on sekaista, että on pakko ottaa rytmi laulusta. Ulkomaisia yhtyeitä kuunnellessa on paljon rennompaa tanssia, kun ei tarvitse jännittää miten saisi rytmistä kiinni. Joten, jos ei ole hyvää rytmitajua niin homma käy vielä hankalammaksi. Luulisi orkesterien tajuavan, että rytmikäs musiikki on nautittavaa ja helppotajuista verrattuna epävireiseen soittoon.
      Monesti on kirjoiteltu tuosta tanssin soiton nopeudesta,mutta se ei pitäisi tuottaa mitään haittaa, kävellään ja juostaankin eri nopeuksilla aina tilanteen mukaan.
      Rytmillisesti olisi selvempää, jos basson tilalla olisi toiset rummut esim. congat,kuten etelämaalaisilla.

      • Kuuneltavuutta myös

        "Rytmillisesti olisi selvempää, jos basson tilalla olisi toiset rummut esim. congat,kuten etelämaalaisilla."

        Rytmilisesti ehkä joo, mutta kyllä musiikissa pitää olla myös bassoääniä. Muuten painopiste on liiaksi korkeissa äänissä ja se alkaa nopeasti riepoa tasapainoon tottuneen kuuntelijan herkkää sielua.


      • Hitaita oltava

        "Monesti on kirjoiteltu tuosta tanssin soiton nopeudesta,mutta se ei pitäisi tuottaa mitään haittaa, kävellään ja juostaankin eri nopeuksilla aina tilanteen mukaan."

        - No, ei pitäisi, mutta haittaa kuitenkin ja paljon siihen, nauttiiko hätäisestä musiikistä. Minä en henk. koht. nauti. Kävelyt ja juoksut hoidan lenkkipolulla siihen en tarvitse musiikkia. Lavoilla tanssin ja nautin musiikista, varsinkin hitaasta valssista ja rumbasta.


      • niinpä vain..

        Tuo basson hahmottaminen oli itselläkin alussa ongelma, nyt kun korva on harjaantunut kuuntelemaan niin kyllä se sieltä löytyy ja jos jostakin syystä ei löydy niin sen sijainnin pystyy päättelemään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2509
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2214
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2212
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1732
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe