Makro lakannut toimimasta

-Pasi-

Minulla on eräässä konversio-ohjelmassa makro, jolla työkirjan välilehdillä olevat koodit poistetaan. Tämä on tarpeen siksi että erään sovelluksen vanhemmassa versiossa koodia on jokaisen välilehden mukana mutta uudemmassa versiossa koodi on kaikille välilehdille yhteinen (koodi sijaitsee ThisWorkbook) ja vanhan version välilehdet on muokattava uuteen sopivaksi. Koodinpoistokoodi on alla olevan mukainen:

Sub Sub_PoistaTaulukonKoodit()

' Poistetaan taulukoiden moduulissa olevat koodit
' - By Cpearson -

Dim sSheet As Object, strName As String

For Each sSheet In Sheets
Select Case UCase(sSheet.Name)
Case "2004", "2005", "2006", "2007"
strName = sSheet.CodeName

With ActiveWorkbook.VBProject.VBComponents(strName).CodeModule
.DeleteLines 1, .CountOfLines
End With
Case Else
End Select
Next sSheet
End Sub

Aiemmin tämä on toiminut moitteetta mutta nyt ohjelman suoritus kaatuu kohtaan "With ActiveWorkbook.VBProject.VBComponents(strName).CodeModule" virheilmoituksella "Run-time Error '1004' Visual Basic-projektin ohjelmallista käyttämistä ei ole tunnistettu luotettavaksi".
Nyt kun klikkaa "Debug" ja yrittää suorittaa rivin, tulee herja "Run-time error '1004' Method 'VBProject of object '_Workbook' failed"

En pariin vuoteen ole yllä olevaa koodia tarvinnut, ja mikä edellisestä kerrasta on muuttunut niin koneeseen on pitänyt palauttaa tehdasasetukset ja asentaa kaikki ohjelmat uudestaan. Excelin versio onsama kuin ennenkin, eli 2002.

Olisiko ongelma nyt siinä että Visual Basicin "Tools" -> "References" puuttuu joku tarpeellinen palikka?

5

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Pasi-

      Löysin tuon samaisen koodin jossa alussa oli huomautuksena:

      Needs Reference Set To _"Microsoft Visual Basic For Applications Extensibility"

      mutta tuollaisessa kohtaa minulla täppä kyllä on. Itse asiassa minulla on "Microsoft Visual Basic For Applications Extensibility 5.3", eli ilmeisesti joku versionumero lopussa.

    • laita se suurimmalla numerolla oleva referenssi käyttöön.
      Joku referenssi siiinä koneessa on muuttunut. Jos referenssi puuttuu niin se herjaa puuttumista. Ehkäåä se koodi olisi parasta olla normaalimoduulissa eikä This Workbook moduulissa?

      • -Pasi-

        Kiitos Kunde vastauksesta :)

        Nyt toisella koneella löysin tosiaan tuolta viittauksista "Microsoft Visual Basic For Applications Extensibility" sekä "Microsoft Visual Basic For Applications Extensibility 5.3" (ei tietenkään peräkkäin aakkosjäjestyksessä listalla) ja testasin koodia joka tässä koneessa toimikin olipa täppä kummassa viittauksessa tahansa. Kokeilen illalla vielä toisella koneella onko siinä vaikutusta missä kohtaa täppä on. Tässä koneessa jossa koodi toimii (Excel 97), on se harmi että virustorjunta kuvittelee koodin olevan virus ja tuhoaa sen kyselemättä ;)

        Yllä oleva koodinpoistokoodi toki on moduulissa, mutta poistettavaa ja korvattavaa koodia en moduuliin voi laittaa koska tapahtumat ovat Worksheet_BeforeDoubleClick ja Worksheet_BeforeRightClick.

        Alun perin DoubleClick- ja RightClick koodit olivat välilehden mukana, mutta kun välilehti kopioitiin uudeksi niin myös koodi kopioitui. Tämän takia muutin koodin ThisWorkbookiin ettei sama koodi turhaan toistuisi ja kasvattaisi tiedostokokoa. Välilehtiä yhteen tiedostostoon tulee yksi lisää periaatteessa vuosittain ja tiedostoja on himpun alle kaksi tuhatta.

        Worksheet_BeforeDoubleClick ja Worksheet_BeforeRightClick tapahtumat eivät tee muuta kuin käynnistävät toisessa työkirjassa olevan makron. Tämä siksi että noiden parin tuhannen työkirjan koodi olisi mahdollisimman lyhyt ja tiedostokoko mahdollisimman pieni.


    • hehehe...
      ehkäpä Kundepuu (alias Kunde auttaa sua kaupallisesti -maybe too heavy to free)...

      • -Pasi-

        En kerta kaikkiaan keksinyt miksi konvertointi ei toimi 2002:ssa joten käytin oikotietä ja asensin Excel 97 koneelle ja sillä sain konvertoinnin tehtyä. Ihmetyttää vaan miksi ei 2002 toiminut kun aikaisemmin se siinä on toiminut.

        Kiitos Kunde vastauksistasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1738
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1160
    3. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      101
      788
    4. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      777
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      51
      750
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      742
    7. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      710
    8. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      22
      710
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      679
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      676
    Aihe