Raskaus ja bentsoriippuvuus

josekata2

kertokaapa kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä. hyvältähän tämä ei kuullosta,mutta näin on päässyt käymään. lääkkeenä opamox 15mg n.5x pvä. paniikkihäiriöön ja ahdistukseen alunperin kirjoitettu. onneksi raskaus on niin alussa,että on aikaa miettiä lopetusta jopa laitoshoidossa jos tilanne sen vaatii. työelämässä olen,mutta jos tämä raskaus on ok..niin teen kyllä kaikkeni että vauvalla olisi kaikki hyvin. oon kyllä kuullu että tämä lääke on ainut rauhoittava jota voi raskausaikana syödä..tiedä häntä.

22

2826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just.

      käänny lääkärin puoleen! täällä tämä aiheuttaa haloota..

      • josekata2

        ihan sama sille haloolle,mutta olisi kiva kuulla kokemuksia..koska tiedän etten ole ainut tällaisesta kärsivä. ja tottakai lääkärin kanssa asiat puhun.


    • pain woman

      sanottakoon heti alkuun että olen kohtuu palkkainen,asiansahoitava,itsenäinen nainen. Kärsin avioliittoni aikana unettomuudesta ja oli mm. pettämistä miehen puolelta ym. Koskaan en aloittanut lääkitystä masennukseen,aloitin terapian. Ja erosin. Nyt on uusi mies ja 3. odotan. Jo edellisissä raskauksissa sain luvan opamoxiin jos tarve vaatii psykiatrilta johon minulla oli hoitokontakti terapian takia,neuvolassa eivät ottaneet kantaa. Tarvitsin vain muutamia kertoja. Hyödyin eniten pitkästä terapiasta,hoidimme siis syytä,emme oiretta. Suosittelen. Terve lapsi tuli. Tietääkseni opamoxi tulisi minimoida 1. ja 3. kolmanneksen aikana. Turha sen käytöstä on kenenkään numeroa tehdä,joka ei ko. lääkettä tarvitse. Jollakin on raskausdiabetes ja sairastaa sitä koko elämänsä,joillakin psyykkisiä ongelmia joista voi parantua ja saada hallintaan. Täällä suurin osa on näitä "iik-ihmisiä" moralisteja omasta mielestään,jotka ei ilmeisesti ole vielä eläneet muussa kuin pumpulissa. Ota yhteys asiantuntevaan lekuriin/psykoterapeuttii lääkityksen ja muun avun saamiseksi.

    • jättäisin väliin...

      kerron omaa taustaani hiukan,minulla on kolme lasta josta ensimmäisen aikana söin panikkihäiriöön lakkeitä läpi raskauden ja lapsi on nyt jo koululainen ja neurologiset ongelmat ilmenivät ekalle luokalle mentäessä.
      älykäs lapsi kyseessä,mutta paljon on ongelmia sosiaalisissa tilanteissa ja tuntuu ettei ihan ymmärrä kaikkea mitä hänelle sanoo,on aistiyliherkkyyttä ja asperger tyyppistä käytöstä.
      tarvitsee terapiaa ja eritysluokan.
      näin kyllä jo lapseni ollessa vuoden ikäinen ettei kaikki ollut kunnossa,mutta nyt koulussa siihen vasta tartuttu.

      lääkkeet lopetin heti kun tulin toisen kerran raskaaksi ja ylläripylläri pärjäsinki ilman aivan loistavasti.kävin perheneuvolassa ja terapautilla kerran viikossa ja edelleen käyn japärjään ihan hyvin.

      näillä nuoremmilla ei ole mitään vastaavaa ongelmaa kuin esikoisella esimerkiksi ja täytyy myöntää että esikoisen kanssa oin aivan puhki ja väsynyt johtuen hänen käytöksestään .
      tutustu ensin neurologisiin sairauksiin ja mieti sitten uudestaa.
      itse olisin jättänyt ne lääkkeet väliin jos olisin tiennyt,että seuraa näin suuri uupumus ja ahdistus tämäntyyppisen lapsen kanssa.

      • dajmd

        sitä nyt ei kukaan pysty sanomaan mikä oli syy ja seuraus.


    • 33+1

      Bentzohan ei ole varsinainen paniikkihäiriölääke, toki akuuttikohtauksiin sitä siinä käytetään (tuo 5 kpl/vrk on korkea annos).
      Ph:n hoidossa tulee pohjalla olla jokin muu lääkitys, esim. SSRI-tai SNRI-lääkitys, mikä sinulla on?
      Itselläni on ph ja GAD, nyt raskausaikana en ole lääkitystä käyttänyt, varalla on Opamox, toistaiseksi en ole siihen turvautunut

      • josekata2

        tuo 5 kpl ei todellakaan ole korkea annos. näitäkin on 15,30,ja 50mg vahvusia..eli aika pienellä mennään jos aatellaan et jotku vetää 3x50mg päivä.


      • Anonyymi
        josekata2 kirjoitti:

        tuo 5 kpl ei todellakaan ole korkea annos. näitäkin on 15,30,ja 50mg vahvusia..eli aika pienellä mennään jos aatellaan et jotku vetää 3x50mg päivä.

        tuo 5 kpl ei todellakaan ole korkea annos. näitäkin on 15,30,ja 50mg vahvusia..eli aika pienellä mennään jos aatellaan et jotku vetää 3x50mg päivä."

        No kyllä se nyt vaan on ihan helvetin paljon 50mgx3 vuorokaudessa olitpa raskaana tai et! Hyvissä pöllyissä koko päivä. Opamoxin suositus annostus on max.15mg/vrk raskaana ollessa. MAKSIMI. Uneen 1/4 osa,puolikas tai max.1 kpl per vuorokausi. Voi jeesus..


    • syönyt sitä-.,,-.

      Minulle tuli raskausaikoina heti paha unettomuus. Kolme kuukautta sitä katsottiin ja sitten kun olin jo ihan raato, niin kolmannen kuukauden jälkeen aloitettiin opamox 15 mg yöksi. Ihan siis äitipolilla.

      Sanoivat että ensimmäiset 3 kk on riski, sitten ei. Vanha, tuttu ja turvallinen lääke.

      Kaikissa raskauksissa sama homma. Vanhin on 10 v ja nuorin 1 v. Kenelläkään ei ole todettu mitään ongelmia.

      • Bentsosyöjä myös

        Meillä tuli ns vahinkoraskaus mutta onnellisia lapsesta. Mitä tehdä kun ilman lääkkeitä en ole 14 vuoteen tullut toimeen, olen ennen koittanut hitaasti pudottaa 3 Xanorin nollaan, mutta heti iski paniikkihäiriö ja mut vietiin sairaalaan kun pyörryin ja löin pääni todella pahasti. Mitä haittavaikutuksia lääkkeestä on lapselle ja kasvaako keskenmenon riski kenties?


    • 32+2

      Tarkoitatko että olet käyttänyt 14 vuotta Xanoria? Sehän on tarkoitettu tarvittaessa otettavaksi paniikkihäiriössä, ei jatkuvaan käyttöön, tosin ei millään indikaatiolla jatkuvaan käyttöön tarkoitettu.

      3 Xanoria nollaan, se ei kerro mitään, kas kun sitä on niin montaa eri vahvuutta.
      Tarkoitit kaiketi että paniikkikohtaus iski...
      Xanoria ei saa käyttää raskausaikana, se ei ole hyväksi sikiön kehitykselle. Ainut bentzo on Opamox jota voi raskausaikana käyttää.





      Onko tämä sinun aloituksesi?

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9731553

    • josekata2

      hei bentsosyöjä myös! minkävahvunen xanor sulla menee?? mulla onneksi tää raskaus niin alkumetreillä..että tänään vasta sain tumman viivan testiin. mä en oo syöny opamoxia vastakuin vuoden päivittäin..on yritetty pudottaa..mutta ei se onnistu,niin pahat viekkarit ja paniikkikohtaukset lyö päälle. On yritetty ketipinoria ym niihin viekkareihin..mutta sekin on skitsofrenia lääke,jotka jätin kaappiin. 3:n lapsen äitinä sellasia en rupea syömään. Olen kans kuullut että opamox olisi ainut suht turvallinen käyttää raskausaikana. No,kunhan selviää ekassa ultrassa että kaikki ok..niin voi alkaa lääkäreiden kanssa selvittämään tämän lääkkeen vaikutusta/lopetusta.. mulla kohdunulkosia takana..joten vielä on turha tuulettaa asiasta.

    • psyk.nurse

      Ketiapiinilla on monia eri indikaatioita, turvallisempi se on raskauden aikana kuin esim. bentzo.

      Ei se pääindikaatio ole se ainut indikaatio. Neurolepteillä on tosiaan useita eri indikaatioita, näin ollen ketiapinillakin.

      On sairauksia joissa lääkitys useimmiten on pakollinen, esim. aika usein bipon yhteydessä, jos nyt näissä psyyk.sairauksissa pysytään. Suurin osa bipoa sair. odot.äideistä käyttää neuroleptiä raskausaikana.

    • rv 16

      rivatrilia saa myös käyttää raskauden aikana,itselläni se rauhoittavana ahdistuskohtauksiin..

    • Mamitsu1900

      Luin äsken Xanor-ohjeesta että "ei suositella, mutta jos on äidin kannalta välttämätöntä niin saa syödä". Että Turhaa vouhotusta täällä näemmä pidetty Xanoreista. Itsekin Xanoreita syövä ja toista lasta odotan. Esikoinen 11v. ja täysin terve vaikka hänenkin odotusaikana Xanoreita söin väliaikaisesti, kuten nytkin.

    • ikuinen paniikki

      up up up!!

    • Rv36

      Juuri piti tuohon xanor-hommaan kommentoida, et täältä saat vain ja ainoastaan moralisointia niskaasi. Minä olen syönyt, kuten täällä joku toinenkin, yli kymmenen vuotta xanoria tai samaa vastaavaa mut nimellä alprox. Pohjalääkityksenä on cipralex. Turha minulle sanoa yhtään mitään lääkityksestä. Tiedän aivan hyvin, että xanor lääkkeenä ja minun annoksellani ja käyttöaikana on vaarallista ja koukuttavaa ja edesvastuutonta yms. Tilanne minulla kuitenkin on se, että olen kerran saanut ajettua lääkityksen alas puoleksi vuodeksi mutta koska oma serotoniinituotantoni on päin helvettiä niin en ole jaksanut niin pitkään, että mielihyvähormonia on alkanut erittyä luonnollisesti vaan olen luovuttanut. Nyt raskaana ollessani lääkkeet halusin ajaa alas heti. Xanorin ajoin minimiin heti ja nyt kaksi kuukautta olen ollut täysin ilman lääkitystä. Halusin itse ajaa ne alas mutta neuvolassa ja naistenklinikalla suhtaudutiin lääkkeiden alasajoon huolella. Neuvottiin, että ei täysin luopuisi lääkityksestä. Mulla lääkitys oli 15mgopamox x3/pv, cipralex 20 mg/pv ja alprox 0,5mg/pv. Bentsot ovat vaarallisia niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Minua ei hetkauta moralisointi. Tämän kirjoitin vain ja ainoastaan kertoakseni aloittajalle. Aivan alussa soitin johonkin lääketiedotusnumeroon, jonka varsinaista nimeä en nyt muista mutta, josta psykiatrit myös tarkistavat lääkkeiden sopivuuden. Numeron sain neuvolasta. Kehoitan sinua soittamaan myös sinne niin saat totuudenmukaista tietoa. Minun tapaukseni on tämä ja sinun voi olla joku muu. Toivotan sinulle kaikkea hyvää. Meitä sinunkaltaisiasi bentsojen käyttäjiä on paljon. Älä kuuntele ihmisiä, jotka eivät omaa itse käyttökokemusta, koska he eivät tiedä mistä puhuvat. Synnytyksen jälkeen minun tilanteeni on vielä avoin mutta vaikka kuinka toivoisin niin luulen, että tulen palaamaan takaisin lääkitykseen. Ja kyllä, tämä on suotavaa myös imetyksen aikana, olen sen tarkistanut. Ettei tarvitse jonkun siellä taas opastaa.

    • LL
    • Rv36

      Edelliselle..en tiedä mihin vaikuttaa mutta yli kymmenen vuoden jälkeen aivojen kemiallinen tuotanto on sekaisin enkä kykene tuntemaan mielihyvää...en ole alan asiantuntija. Jos sinä olet niin selitä mulle!

    • ll

      Kuten aiemmin on todettu, alpratsolam ei vaikuta serotoniinin tuotantoon mitenkään, toisin kuin nyt vaikka mainitsemasi SSRI-lääke Cipralex.

      Bentzot vaikuttavat aivoissa aivan muihin reseptoreihin.

    • Rv36

      Kiitos edellisestä vastauksesta. Miksi ihmeessä sitten on niin pirun vaikeaa päästä eroon juuri bentsoista!? Kävin muuten juuri neuvolalääkärissä, joka sanoi, että terveyskeskuksessa xanorista ja alproxista on täysin luovuttu niiden vaarallisuuden vuoksi. Sanoi myös, että bentsoja ei tulisi käyttää imettäessään mutta voin käyttää cipralexia. Että näin hän, vaikka edelliset hyväksyivät opamaxin. Ketä tässä tulisi uskoa :(

    • ilu2

      up

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe