Olen vierastanut omalla kohdallani nimitystä rajatilapersoonallisuus. Nyt kun luen googlesta tuon häikän oireita, niin läheltä nuo liippaa.
Varsinkin mielialan jyrkkä 'putoaminen' kuin kuiluun on meikälle ominaista - onneksi joku sisäinen tai ulkoinen ärsyke myös toisinpäin.
Ulkoinen uhkakuva laukaisee kuin sekunnissa paon 'laserkestävään' suojakupuun. Tuttukin ihminen muuttuu etäiseksi siinä siunaamassa.
As-syndroomaisena ei itse voi päätellä kuinka monta luokiteltua häikkää voi sama henkilö tietämättään omata.
Osuvanoloista tekstiä.
24
195
Vastaukset
- M.B.
Haluaisitko kertoa enemmän putoamisesta, miltä se tuntuu, mitä käy mielessä jne..??
Voisiko tällaista persoonallisuutta verrata kilpikonnaan? Pieni tönäisy, niin pää ja jalat vilahtaa kuoren suojaan..
- Totta/Tarua
Millainen on olosi tänään? :) Oletko surffaamassa?
Rajatilapersoonallisuus liittyy narsismiin ehkä parhaiten siten, että pitkäaikaisen narsismin alaisena ollut persoonallisuus on voinut särkyä moniin eri persoonallisuuksiin.
Sinun kannattaa varoa nettiä. Täällä voi olla hieman vaarallista. Moni rajatila ottaa tietoisen riskin tehdessään niin. Ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia ja ongelmat samoja. Surffata voi, mutta pitää muistaa että valmiiksi vaurioitunut, voi hajota helposti. Pidä huolta itsestäsi :)- M.B,.
:)
To. 10.03. Ison pihakoivun kaato.
Paikka haasteellinen. Kaato vain pätkittynä latvasta päin vain naapurin puolelle.
Nousin aamulla koivuun, koska olin valmistellut. Vahva etelätuuli huojutti runkoa.
Tulin hermot pinnassa alas.
Päivällisen jälkeen uusi yritys. Sahasin pokasahalla rungon n. 15cm aika ylhäältä puuta. Katkotut rungon tyngät antoivat vahvan tuen sahata.
Kova tuuli kaato suuntaan edesauttoi sahaamista. Kun sahausrako oli tuulen auttamana jo 0.5 cm, laskeuduin alemmaksi.
Ankara tuulenpuuska lähti viemään latvusosaa rytinällä alas. Ennen hankeen päätymistään se pirstoi naapurin iäkästä omppopuuta.
Maanantaina oli jo vastaava mutta vaativampi pihapuun kaato. Se onnistui, koska vedin vaijerivinssillä puun haluttuun suuntaan alhaalta käsin.
Tällaiset onnistumiset woimaannuttaa. Jännityksen ja alsheimerin aiheuttamaan vapinaan vedin savustettua porsaankylkeä ison siivun.
(kotivakuutus korvaa naapurille hänen arvioimansa vahingon)
Toisaalta kapu, palstalle voit rauhassa surffailla (suvanto netissä) sillä täällä näyttää olevan hyvin helläkätisiä naisia :)
- M.B.
Hmm.. mua kiinnostaa tuo "putoaminen".. Olen omasta mielestäni päässyt seuraamaan hyvin pienen ihmisen "putoamista"..... Lääkäri vain sanoi: Onneksi ne ei tuossa iässä vielä hirveästi muista....
"Putoaminen" on toistunut, joten siksi olen kiinnostunut siitä erityisesti....
Ihan ohutkuoriseen ja paksunahkaiseen narsismiin ja sen kehittymiseen liittyen.... M.B. kirjoitti:
Hmm.. mua kiinnostaa tuo "putoaminen".. Olen omasta mielestäni päässyt seuraamaan hyvin pienen ihmisen "putoamista"..... Lääkäri vain sanoi: Onneksi ne ei tuossa iässä vielä hirveästi muista....
"Putoaminen" on toistunut, joten siksi olen kiinnostunut siitä erityisesti....
Ihan ohutkuoriseen ja paksunahkaiseen narsismiin ja sen kehittymiseen liittyen....Mietin tuota 'putoamista' ja taisin putoilla unessakin. :)
Voisit saada jotain ajatuksia irti tästä Riitta Hyrck.in artikkelista, josta seuraava katkelmakin:
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
"Mikäli lapsen lähellä ei ole häntä rauhoittamaan kykenevää henkilöä, hän voi hakea turvaa paremman puutteessa myös muilta havaitsemiltaan ulkoisilta kohteilta. Tällaisia hoitajia korvaavia kannattelijoita voivat olla jotkin vauvalle jo ennestään tutut aistihavainnot. Hän voi jäädä tuijottamaan vaikkapa katossa palavaa lamppua, kuuntelemaan jotain ulkoista ääntä, tai haistelemaan tuttua tuoksua. Nämä aistihavainnot kiinnittävät vauvan huomion ja vauva kokee ainakin pienen hetken niiden edustaman jatkuvuuden ja tuttuuden kautta persoonallisuutensa palasten olevan koossa ja hänen sietämätön olonsa helpottuu."
Autismi, asperger, rajatila, ylivoimaisen tunnetilan aiheuttama trauma (psykoosi)...kaikki on mahdollista, isoilla ja pienillä ihmisillä.M.B. kirjoitti:
Hmm.. mua kiinnostaa tuo "putoaminen".. Olen omasta mielestäni päässyt seuraamaan hyvin pienen ihmisen "putoamista"..... Lääkäri vain sanoi: Onneksi ne ei tuossa iässä vielä hirveästi muista....
"Putoaminen" on toistunut, joten siksi olen kiinnostunut siitä erityisesti....
Ihan ohutkuoriseen ja paksunahkaiseen narsismiin ja sen kehittymiseen liittyen....Tää 'putoamisilmiö'! Joskus vuosia sitten koin tätä putoamista nukahtamiavaiheessa. Hyvin vaarallisia. Kuka tietää monenko sydärin takana olisi tämä juttu. No.
Olet siis vaipumassa uneen kun äkkiä 'syvyydenlähteet' aukeavat; lähden vapaaseen pudotukseen, herään pulssi 300 vapisevana ja hiestä märkänä.
Ne loppuivat eräänä alkusyksyn iltana hyvin erikoisesti. Olin alkavan palleatyrän takia vahvistamassa selkä- ja vatsalihaksia kotioloissa.
Paikka oli kotoa n. 300 km entisen lapsuuskodin metsämaisema. Mäntykankaan sivuitse kulkee maantie itään päin.
Vähitellen koko maa-alueen kiinteä pinta, maan kuori katosi. Sekä ylhäällä että alhaalla vilkkuivat tähdet.
Jotkut sanoisivat tätä unihalvaukseksi, ei ollut, olin hereillä mutta koomassa, jossa ei voinut liikkua. Valtava euforia täytti mielen.
Kaulasta varpaisiin ei ollut mitään fyysistä. Ilmiö kesti tuntikausia. Palasin vähitellen normaaliin 'tylsyyteen'.
Ilmiö palasi meditoidessani ensin joskus, nyt pitempään lähes jokaisena päivänä. Se on syvä rentoutumistila.
Olen selvittänyt tätä itselleni niin, että näillä as-henkilöillä on tutkimusten mukaan aivojen laaja-alainen kehityshäiriö.
Käyttämättömille aivojen alueille "putoaminen" koetaan hyvin shokeeravina.capt.cöpenick kirjoitti:
Tää 'putoamisilmiö'! Joskus vuosia sitten koin tätä putoamista nukahtamiavaiheessa. Hyvin vaarallisia. Kuka tietää monenko sydärin takana olisi tämä juttu. No.
Olet siis vaipumassa uneen kun äkkiä 'syvyydenlähteet' aukeavat; lähden vapaaseen pudotukseen, herään pulssi 300 vapisevana ja hiestä märkänä.
Ne loppuivat eräänä alkusyksyn iltana hyvin erikoisesti. Olin alkavan palleatyrän takia vahvistamassa selkä- ja vatsalihaksia kotioloissa.
Paikka oli kotoa n. 300 km entisen lapsuuskodin metsämaisema. Mäntykankaan sivuitse kulkee maantie itään päin.
Vähitellen koko maa-alueen kiinteä pinta, maan kuori katosi. Sekä ylhäällä että alhaalla vilkkuivat tähdet.
Jotkut sanoisivat tätä unihalvaukseksi, ei ollut, olin hereillä mutta koomassa, jossa ei voinut liikkua. Valtava euforia täytti mielen.
Kaulasta varpaisiin ei ollut mitään fyysistä. Ilmiö kesti tuntikausia. Palasin vähitellen normaaliin 'tylsyyteen'.
Ilmiö palasi meditoidessani ensin joskus, nyt pitempään lähes jokaisena päivänä. Se on syvä rentoutumistila.
Olen selvittänyt tätä itselleni niin, että näillä as-henkilöillä on tutkimusten mukaan aivojen laaja-alainen kehityshäiriö.
Käyttämättömille aivojen alueille "putoaminen" koetaan hyvin shokeeravina.Hirvitti lukea tuota sun puunkaato-keikkaa, onneksi et sentään sinä tullut sieltä puusta rytinällä alas. Tuuli antoi hommaan takuulla jännitystä. Huh.
"Käyttämättömille aivojen alueille "putoaminen" koetaan hyvin shokeeravina. "
E r i t t ä i n mielenkiintoinen ajatus...pudota käyttämättömään potentiaaliin. Vitilumeen. :-O- M.B.
yxex kirjoitti:
Mietin tuota 'putoamista' ja taisin putoilla unessakin. :)
Voisit saada jotain ajatuksia irti tästä Riitta Hyrck.in artikkelista, josta seuraava katkelmakin:
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
"Mikäli lapsen lähellä ei ole häntä rauhoittamaan kykenevää henkilöä, hän voi hakea turvaa paremman puutteessa myös muilta havaitsemiltaan ulkoisilta kohteilta. Tällaisia hoitajia korvaavia kannattelijoita voivat olla jotkin vauvalle jo ennestään tutut aistihavainnot. Hän voi jäädä tuijottamaan vaikkapa katossa palavaa lamppua, kuuntelemaan jotain ulkoista ääntä, tai haistelemaan tuttua tuoksua. Nämä aistihavainnot kiinnittävät vauvan huomion ja vauva kokee ainakin pienen hetken niiden edustaman jatkuvuuden ja tuttuuden kautta persoonallisuutensa palasten olevan koossa ja hänen sietämätön olonsa helpottuu."
Autismi, asperger, rajatila, ylivoimaisen tunnetilan aiheuttama trauma (psykoosi)...kaikki on mahdollista, isoilla ja pienillä ihmisillä.Juu, tuo on tuttu nimi tuo Hyrck aiemmin tällä palstalla, jossakin linkissä olleena..
Hiljaista läheisyyttä ja rauhallista odottelua.. En tiedä kuinka pienestä ihmisen voi antaa tutustua rauhassa omiin tunnetiloihinsa ja olla niissä, äkkiseltään tuntuisi, että jos pienen ulkopuolinen aikuinen ei panikoidu ja ahdistu, kokemus pienelle on tavallaan hellempi ja pieni kömpii sitten itse ulos kuorestaan kun tuntuu siltä, että vois kiinnostua jostakin muusta puuhasta taas. Mikäli siis ei ylipitkäksi venähdä vastaavanlainen "putoaminen".. yxex kirjoitti:
Hirvitti lukea tuota sun puunkaato-keikkaa, onneksi et sentään sinä tullut sieltä puusta rytinällä alas. Tuuli antoi hommaan takuulla jännitystä. Huh.
"Käyttämättömille aivojen alueille "putoaminen" koetaan hyvin shokeeravina. "
E r i t t ä i n mielenkiintoinen ajatus...pudota käyttämättömään potentiaaliin. Vitilumeen. :-OIhmisten mielikuvittaja on mun hulluuteni :)
Laitoin tän capt.cöpenickille vuosia sitten:
http://www.youtube.com/watch?v=ZHH05mGPrrA&feature=fvsrM.B. kirjoitti:
Juu, tuo on tuttu nimi tuo Hyrck aiemmin tällä palstalla, jossakin linkissä olleena..
Hiljaista läheisyyttä ja rauhallista odottelua.. En tiedä kuinka pienestä ihmisen voi antaa tutustua rauhassa omiin tunnetiloihinsa ja olla niissä, äkkiseltään tuntuisi, että jos pienen ulkopuolinen aikuinen ei panikoidu ja ahdistu, kokemus pienelle on tavallaan hellempi ja pieni kömpii sitten itse ulos kuorestaan kun tuntuu siltä, että vois kiinnostua jostakin muusta puuhasta taas. Mikäli siis ei ylipitkäksi venähdä vastaavanlainen "putoaminen"..Kuulostaa hyvältä. Olla vaan. Mitään yrittämättä. Näyttää pienelle että tässä olen...tavataan silloin kun sinulle sopii...olet tärkeä, en mene pois luotasi..
- M.B.
yxex kirjoitti:
Ihmisten mielikuvittaja on mun hulluuteni :)
Laitoin tän capt.cöpenickille vuosia sitten:
http://www.youtube.com/watch?v=ZHH05mGPrrA&feature=fvsrHieeno!! Aivan upea video...
M.B. kirjoitti:
Hieeno!! Aivan upea video...
Kiitos. Näkemykseni ei ole todellisuutta, mutta mielikuvat on osa ihmisen inhimillisyyttä...unen näkeminen...toisen 'tunteminen' vailla loogisia perusteita...oudot yhteensattumat...'yhteydentunne'..
Joskus tapahtuu se ihme ettei ihminen häpeä ja pelkää 'outoa', mutta se on harvinaista..- M.B.
yxex kirjoitti:
Kiitos. Näkemykseni ei ole todellisuutta, mutta mielikuvat on osa ihmisen inhimillisyyttä...unen näkeminen...toisen 'tunteminen' vailla loogisia perusteita...oudot yhteensattumat...'yhteydentunne'..
Joskus tapahtuu se ihme ettei ihminen häpeä ja pelkää 'outoa', mutta se on harvinaista..Minun mielestäni kaikki inhimillinen on todellista ja sitä kautta todellisuutta vaikka siinä voikin suorittaa osajakoja minunsinunmeidänheidän ja teidän todellisuuteen.
Näkökulman vaihdos saa aikaan tilanteen, jossa kaikki muu on epätodellisuudesta peräisin olevaa epätodellista ja todellista on vain se ainoa oikea minun todellisuus.. 8')
*tästä saisi ikuisuuksiin asti jatkuvan jatkumon pienellä vaivalla, hmm..* M.B. kirjoitti:
Minun mielestäni kaikki inhimillinen on todellista ja sitä kautta todellisuutta vaikka siinä voikin suorittaa osajakoja minunsinunmeidänheidän ja teidän todellisuuteen.
Näkökulman vaihdos saa aikaan tilanteen, jossa kaikki muu on epätodellisuudesta peräisin olevaa epätodellista ja todellista on vain se ainoa oikea minun todellisuus.. 8')
*tästä saisi ikuisuuksiin asti jatkuvan jatkumon pienellä vaivalla, hmm..*Tuli mieleen peilijatkumo, missä ihminen katsoo edessään olevaa peiliä ja näkee siitä takanaan olevan peilin josta näkee edessään olevan peilin ja itsensä seisomassa loputtomien peilien edessä..
*tahtoo lintsin peilitaloon, vuoristoradassakin voisi käydä ja hattaran syödä* ;-D- A
yxex kirjoitti:
Tuli mieleen peilijatkumo, missä ihminen katsoo edessään olevaa peiliä ja näkee siitä takanaan olevan peilin josta näkee edessään olevan peilin ja itsensä seisomassa loputtomien peilien edessä..
*tahtoo lintsin peilitaloon, vuoristoradassakin voisi käydä ja hattaran syödä* ;-D1. Persoona on todellinen, kun persoona ymmärretään kokemustensa kokonaisuudeksi.
2. Informaatio ei ole todellista. Se on välittynyttä kokemusta.
3. Todellinen on tässä määritelmässäni siis kokemusperäinen.
4. Kokemusperäisyyttä tuskin voidaan jäännöksettömästi todentaa.
5. Näistä päästään siihen, että persoona on suhteellisen todellinen, riittävän todellinen. Informaatio ei ole, se ei riitä, vaan on simulaatiota tai spektaakkelia.
Terveisiä. A kirjoitti:
1. Persoona on todellinen, kun persoona ymmärretään kokemustensa kokonaisuudeksi.
2. Informaatio ei ole todellista. Se on välittynyttä kokemusta.
3. Todellinen on tässä määritelmässäni siis kokemusperäinen.
4. Kokemusperäisyyttä tuskin voidaan jäännöksettömästi todentaa.
5. Näistä päästään siihen, että persoona on suhteellisen todellinen, riittävän todellinen. Informaatio ei ole, se ei riitä, vaan on simulaatiota tai spektaakkelia.
Terveisiä.Terveisiä filosofi A.lle :)
Toi on niin aukotonta päättelyä, etten näe kyseenalaistamisen tarvetta.
Koska ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus, hän on ainoastaan itselleen todellinen.
Muiden todellisuus on lähinnä arvailua. 'minä olen, sinäkin olet'. Ehkä. ;)
Kiitos!yxex kirjoitti:
Ihmisten mielikuvittaja on mun hulluuteni :)
Laitoin tän capt.cöpenickille vuosia sitten:
http://www.youtube.com/watch?v=ZHH05mGPrrA&feature=fvsrKiitän yxex: ää sosiaalisesta, rauhaa rakastavasta asenteestaan.
cc- M.B.
yxex kirjoitti:
Tuli mieleen peilijatkumo, missä ihminen katsoo edessään olevaa peiliä ja näkee siitä takanaan olevan peilin josta näkee edessään olevan peilin ja itsensä seisomassa loputtomien peilien edessä..
*tahtoo lintsin peilitaloon, vuoristoradassakin voisi käydä ja hattaran syödä* ;-DPirun silta... vietin lapsuuteni sellaisessa. Äitilläni oli sisustuksellista silmää :D
- narsut kyykkyyn!!!
Mielenkiintoinen juttu tämä rajatilapersoonallisuus on meinaan vastaan tullunna tuollainen omintakeinen olento.
Natsaa kyllä justiinsa toi salamana tuleva suojakupu,mikä tulee täytenä yllätyksenä kuin annelin facshit...tattista vihjeestä ja hyvästä aloituksesta..parasta antia pitkään aikaan tällä palstalla.Olen lukenut, että tuo psyykkisen 'suojakuvun' suojaan käpertyminen on yleistä traumaattisilla ihmisillä. *vrt* sotatraumaisten terapiat.
Ne menee vaan lukkoon suojelevassakin ympäristössä jos joku sisäinen tai ulkoinen yllyke muistikuva, linkki yhdistää ne hoitamattomaan traumaan.
Eli kysymyksessä olisi jonkunlainen aivojen välittäjäaineiden vajaatoiminto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911980
- 1231081
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21785- 58776
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä33690ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9512