Synnytyssupistukset

ihmettelijänä

Eli, tässä mietin kovasti synnytyssupistuksia kun sellaisia tuntemuksiä pitäisi kuukauden sisään tulla, että pääsee synnyttämään :)

Näin olen kuullut, että alaselässä tuntuvat menkkamaiset kivut ovat juuri niitä synnytyssuppareita. Tähän mennessä on ollut vain noita ilmeisesti harjoitussuppareita, eli paineen tunne alamahassa ja maha kovana....

Nyt on parin viikon aikana tuntunut menkkamaisia kipuja alavattassa, juuri sellaisia kuin menkkojen aikana on kohdun kohdalla. Alaselässä ei ole tuntunut mitään. Voiko nämä pelkät menkkamaiset alavatsakivut ilman niitä alaselkäkipuja olla noita synnytyssuppareiden alkua?

10

5926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjflkjglkdfgdf

Synnytyssupistus on mielestäni ihan eriasia kuin kuukutiskivut. Tai no, samantapaista kipua mutta x1000000000000. Itselläni ne tuntui ensin alavatsassa/alaselässä siinä vaiheessa kun synnytys käynnistyi. Silloin ne supitukset muistutti kuukautiskipuja, mutta kovempina. Kun synnytys sitten eteni, tuntui kipu tietenkin kovempana alavatsan seudulla ja loppuvaiheessa sitten säteili enemmän alaselkään, reisiin ja pakaroihin. Ei sitä kipua oikeen voi kuvailla, muuten kun että on ihan äärimmäisen kovaa kipua. Käsittämättömän polttavaa/viiltävää kipua alavartalossa. Mulla se meni ihan siinä rajoilla, etteikö olis taju lähtenyt. Siinä ehkä parhain kuvaus sille, ainakin sen perusteella mitä itelläni oli :) Plussana tietty sitten loppuvaiheessa viimeisten senttien avautuessa se ponnistustarve ja paine takamuksessa. Joka sattuu myös ihan kiitettävästi. Ihan kun olis keilapallo tai vesimelooni tulossa persuksista ulos. Ei mikään erityisen miellyttävä tunne ole... Onneksi on olemassa kivunlievitykset, esim epiduraali, joka parhaimmassa tapauksessa vie kaiken kivun pois, myös tuon loppuvaiheen paineentunteen. Itselläni ei kyllä tehonnut mutta kai yleensä toimii.

• äiti kahdelle

Jos on kärsinyt todella kovista menkkakivuista niin synnytyksen alkusupistukset on verrattavissa niihin. Itsellä ollut todella kovat menkka kivut, siis sellaiset että ois tehnyt mieli kuolla aina kerran kuukaudessa, kun ei oikeen mitkään perus särkylääkkeet auttanut.
      Ensimmäisestä lapsesta meni vedet ja 10min päästä alkoi säännölliset supistukset, joten suunnattiin synnärille.
      Toisesta olin päiväunilla, heräsin lehtikauppiaan soittoon ja saman tein huomasin kovan supistuksen ja sanoi lehtikauppiaalle että "nyt täytyy lopettaa en kerkiä puhumaan" lehtikauppias tokas "no mikä nyt noin yhtä´äkkiä muka tuli" ei ois varmaan uskonut jos olisin kertonu :D Puhelun aikana tuli kaksi napakkaa supistusta ja olin täysin varma että se oli nyt menoa, päivän aikana oli ollut outu olo ja tuntui että täytyy mennä lepäämään.
      Kyllä sen yksinkertaisesti vaan sitten tietää (tietysti on poikkeuksia) kun on tosi kyseessä. Sitten alkaa jo loppu häämöttämään kun tuntuu ettei enää jaksa eikä selviä ja jokainen supistus vie täysin huomiosi.

• merendi

Samaa mieltä, tiedät kyllä takuuvarmasti koska alkaa oikeat supistukset. Sattuu aivan helvetisti mahaan, alaselkään..viiltelee, polttelee, kramppaa jne. Itellä alkanu molemmat synnytykset rajuilla supistuksilla, ja oon heti lähteny sairaalaan. Siitä kivun määrästä ei voinu erehtyä etteikö olisi synnytys käynnis... toki voi poikkeuksiakin olla. Mutta juu, molemmista tosiaan heti lähteny, ajomatkaa vajaa tunti, ja perille kun päästy niin esikosta ollu auki 8cm, ja kakkosesta 6cm.

• 123098hnk

Tai sitten et huomaa mitään niinkuin minulla. Vähän poltteli ala selkää. Sairaalaan lähdin kun vesien menosta oli 12 tuntia mennyt (synnärin ohje) ja lapsi olikin jo tulossa kun pääsin tarkistukseen. Vähän ennen ponnistus vaihetta tunsin ensimmäiset kunnon supparit.

• evis

itselläni ei ollut mitään merkkejä että pitäs synnyttämään lähteä,ei minkäänlaisia supistuksia,kunnes alkoi ja rytinällä ja kyllä olivat niin kipeitä että ei voinut epäillä etteikö synnytys ois ollu käynnissä..niin ja noita suppareita tuli vaan se 15min kunnes tunsinkin jo ponnistamisen tarvetta ja kerkesin just sairaalaan( joka on ihan vieressä)ponnistamaan pöydälle..hyvä että ei matkal syntynyt..=) elikkä juu kyllä sen viimeistään ihan loppusuoralla huomaa et milloin pitäis synnyttää lähteä=)

• Ap

Itse asiassa olen kyllä ymmärtänyt ihan alusta asti, että koska pitää synnärille lähteä synnyttämään eli olen ymmärtänyt sen, että "kyllä sen sitten tietää kun pitää lähteä". Ihan on selvillä tuo asia. Mutta se ei ole ollut alkuperäinen kysymykseni lainkaan.

• ()()()()()()

Ei niihin synnytyssupistuksiin välttämättä liity selkäkipua, se kipu voi olla vain mahankin puolella. Nuo menkkamaiset alavatsakivut ovat kuitenkin todennäköisesti vain harjoitussupistuksia ja sitten, jos kipu selvästi voimistuu ja säännöllistyy, niin saattaa olla synnytys aluillaan ilman selkäkipujakin.

• eräs vaan

Supistuksia on vaikea kuvailla, mutta ainakin minulla synnytyssupistukset olivat alkuvaiheessa harjoitussupistuksiin verrattuna voimakkaampia eli polte ja kipu ei ollut kovin kovaa, mutta ikäänkuin lamauttavaa eli oli pakko keskittyä juuri siihen. (harjoitussupistukset taas pystyi jättämään omaan arvoonsa ja jatkamaan tekemisiään ja ikäänkuin sivukorvalla kuulpstelemaan milloin ne menee ohi). Supistusten välissä olin taas normaali, eli mitän tuntemuksia tai kipuja.

Myöhemmin synnytyksen edistyessä supistusten kipu sitten voimistui ja supistusten välissäkin halusi keskittyä vain itseensä ja synnytykseen. Siis ei kertakaikkiaan voinut vähempää kiinnostaa, ketä synnytyssalissa kävi tai ei voinut edes kuvitella että olisin lukenut mukaan ottamaani kirjaa.

• .....

Tuo supistuskipujen kuvailu on vaikeaa koska jokainen kokee kivut eri tavalla ja jokaisella on erilainen kipukynnys.Itse koin supistukset kovina menkkakipuina ja pelkästään mahan puolella,selkää ei jomottanut eikä kipu suuntautunut reisiin/pakaroihin.
      Itselläni on vissiin suht korkea kipukynnys koska synnytin luomuna enkä kokenut missään vaiheessa sellaista lamauttavaa ja ääretöntä kipua.Kätilökin ihmetteli kuinka rauhallinn olin vaikka käyrien mukaan supisti koko ajan.Mutta kuten sanottu jokainen kokee kivut niin erilailla.
      Tsemppiä tulevaan :)

• kyllä sen tietää

Kuule, kyyllä sen sitten vaan tietää kun pitää lähtä. Ne voi alkaa niin rajusti että pakko lähtä!! Jos vedet menee niin sitten pitää lähtä heti, vaikkei olisi kipujakaan.

Ihan pienistä ei kannata heti lähtä, ne saattaaa vielä loppua...
      Itse kävelin seiniä pitkin kun ei muuten voinut olla kun alko yht äkkiä että syntykin sitten 3 h jälkeen.

Nuo sun kivut voi olla niitä ennakoivia ja ne saattaa loppua tai ne saatta jatkua ja muuttua kivuiliaiksi. Kun kotona on tuskasta olla niin laitokselle vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe