miksi ei takaveto?

kysymys....

miksi nykyään ei tehdä normi autoista takavetoisia? tuleeko halvemmaksi tehdä etuvetoisia? Ennen melkei kaikki oli takatuuppareita mutta nykyään perus autot on etuvetoisia. vaikka monikin merkki kinnostaisi niin silti maksan enemmän jotta saan oikean auton en kulkuneuvoa.

20

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus...

      Takavetoset jäi kyydistä silloin kun opittiin tekemään kestäviä etuvetosia.
      Takatuupparit on vanhanaikaisia. Kukapa valjastaisi hevostakaan kärryjen taakse? Tai yrittäis heittää vasaraa varsi edellä.

      • perustietoa

        Todellisuudessa hevonen työntää kärryjä aisan avulla.


    • Yksinkertaista mutta

      Etuvetoinen auto on halvempi valmistaa.

    • rahuu

      mikä etuveto??? sitten kun formulat ja rekat ovat etuvetoisia niin minäkin ehkä uskon että siitä on johki :)

      • FWD

        Johan etuvedolla on kyykytetty rata/ ralli-sarjoissa takavetoja ties kuinka monta kertaa. Henkilöautoissa taas etuvetoinen Ford Focus RS on nopeampi radalla kuin takavetoinen ja saman tehoinen BMW 135i, että näin.


      • --------------------
        FWD kirjoitti:

        Johan etuvedolla on kyykytetty rata/ ralli-sarjoissa takavetoja ties kuinka monta kertaa. Henkilöautoissa taas etuvetoinen Ford Focus RS on nopeampi radalla kuin takavetoinen ja saman tehoinen BMW 135i, että näin.

        Taitaa olla myös niin, että huolimatta kivikovasta alustastaan Focus RS on hävinnyt testeissä radalla ja käsittelykokeissa selvästi vähemmän tehokkaalle BMW 130i:lle, ja paino/tehosuhdetta katsoessa kyseinen etuveto ei todellakaan ole parhaasta päästä. Etuvedolla kun ei tehokkaassa henkilöautossa oikein saa tehoja tonttiin vaikka kuinka yrittäisi. Että näin.

        Etuvetoja valmistetaan kahdesta syystä:
        - ne ovat halvempia valmistaa
        - takavedolla ajaminen voi olla peruskuskille liian jännittävää hommaa liukkaalla kelillä, varsinkin jos autossa ei ole kunnollista ajonvakautusta.


      • tehokkaassa etuvedos
        -------------------- kirjoitti:

        Taitaa olla myös niin, että huolimatta kivikovasta alustastaan Focus RS on hävinnyt testeissä radalla ja käsittelykokeissa selvästi vähemmän tehokkaalle BMW 130i:lle, ja paino/tehosuhdetta katsoessa kyseinen etuveto ei todellakaan ole parhaasta päästä. Etuvedolla kun ei tehokkaassa henkilöautossa oikein saa tehoja tonttiin vaikka kuinka yrittäisi. Että näin.

        Etuvetoja valmistetaan kahdesta syystä:
        - ne ovat halvempia valmistaa
        - takavedolla ajaminen voi olla peruskuskille liian jännittävää hommaa liukkaalla kelillä, varsinkin jos autossa ei ole kunnollista ajonvakautusta.

        ei ole mitään muuta kuin tappelua ratin kanssa, se kun kaasupohjassa johon lisää pienen töyssyn yrittää ratti kääntyillä ties minne.

        etuveto on perseestä ja alkuperäinen tarkoitus on ollut juurikin että se on halvempi ratkaisu valmistaa autoja, sekä saadaa yritykselle huomattavat varaosamyynnit esimerkiksi vetonivelistä ja suojakumeista. se voi kuullostaa pieneltä summalta, mutta mikä tuotto se on firmalle kun se joudutaan tekemään kaikkiin sen autoihin tietyin väliajoin. Toinen on hihnalla toimivat moottorit, kaikki voitaisiin valmistaa ketjulla, vaan kun ei tahdot, mieletön varaosa myynti ja huolto kustannukset tuo taas firmaan isoja rahoja.

        laatuatot tehdään ajamiseen, ei kieroilemalla varaosamyyntiä ajatellen.

        Mitä rata-ajoon tulee, yli 200hp etuveto ei sinne tien tukkeeksi kuulu.


      • ....
        tehokkaassa etuvedos kirjoitti:

        ei ole mitään muuta kuin tappelua ratin kanssa, se kun kaasupohjassa johon lisää pienen töyssyn yrittää ratti kääntyillä ties minne.

        etuveto on perseestä ja alkuperäinen tarkoitus on ollut juurikin että se on halvempi ratkaisu valmistaa autoja, sekä saadaa yritykselle huomattavat varaosamyynnit esimerkiksi vetonivelistä ja suojakumeista. se voi kuullostaa pieneltä summalta, mutta mikä tuotto se on firmalle kun se joudutaan tekemään kaikkiin sen autoihin tietyin väliajoin. Toinen on hihnalla toimivat moottorit, kaikki voitaisiin valmistaa ketjulla, vaan kun ei tahdot, mieletön varaosa myynti ja huolto kustannukset tuo taas firmaan isoja rahoja.

        laatuatot tehdään ajamiseen, ei kieroilemalla varaosamyyntiä ajatellen.

        Mitä rata-ajoon tulee, yli 200hp etuveto ei sinne tien tukkeeksi kuulu.

        Silti etuvetoiset Chevrolet ja Seat nöyryyttää Bemaria WTCC ratasarjassa.


      • rthfng

        Miksi sitten leikkuupuimurit ovat etuvetoisia? Takavedolla kun ei voi tehdä miesten hommia.


      • Kopoti kop
        rthfng kirjoitti:

        Miksi sitten leikkuupuimurit ovat etuvetoisia? Takavedolla kun ei voi tehdä miesten hommia.

        Leikkuupumiurissa etupyörät eivät käänny.

        Eiokös ne puimurit muutenkin ole peräkammarin poikien leluja?


    • hjkfhfjdh

      Takavetoisia Autoja on esim. Ferrari, Porsche, M-B, BMW ja Jaguar
      Etuvetoisia kulkuneuvoja ovat Skodat, Toyotat, Volvot, VW:t ja mitä niitä nyt Prisman pihoilla yleensä pyöriii

      • BMW ja Lidl

        Onhan noita prismojen pihassa, mutta kumman paljon Bemareita näkee Lidl:n pihassa.


    • kjhllhl

      Olen täysin samaa mieltä ja tulen juuri Lidlistä Bemarilla

      • käyttäjän kertomaa

        Ihan sama, täys vikapesä se BMW vetipä eestä tai takkaa.


    • M3:ko tai MTV3

      Kyllä BMW laittaisi etuvetoisen, mutta ne ei osaa. Ei ole kokemusta. Ja kuka muuten ajaa kaasupohjassa kokoajan. 98 % ovat tavallisia autoilijoita. Itselläni ollut neljä vuotta erittäin tehokas etuveto, eikä ongelmia. Mihin tarvitsen takavedon ? 3-sarjan bemuissa huono alusta kun niiden omistajan vaan puhuvat alustasarjasta. Suurin osa bemaristeistä ajaa korvis korvassa. Tyttöilyä sanon minä.

    • RX-8

      Alkuperäiseen kysymykseen on vain yksi aivan selvä vastaus: Takavedon tekeminen tulee kalliimmaksi. Siinä jää useita osia ja työvaiheita pois, (esim. etuvetoisen moottorin asennuksessa vetoakselit ovat jo valmiina).
      Ajettavuudeltaan hyviä etu- ja takavetoisia autoja löytyy pilvin pimein.
      Kuitenkin suuritehoiset autot ovat pääasiassa takavetoisia, koska etuvedossa voiman siirtäminen asfalttiin on helpompaa. Liukkaalla taas etuveto on parempi, koska tällöin vetävillä pyörillä on enemmän painoa. 4-veto sitten pesee molemmat sekä liukkaalla että kuivalla.
      Myös suurin osa etuvetoisten valmistajista tekee urheiluautonsa taka- tai 4-vetoisina,
      (Honda S2000, Mazda MX5, RX8, Nissan 350/370z, GTR jne.).

      • RX-8

        Edellisessä piti lukea, että takavetoisissa voiman siirtäminen asfalttiin on helpompaa ja nimenomaan kuivaan. Etuvedossa voiman siirtäminen on taas helpompaa liukkaaseen pintaan. Tasauspyörästön lukkokin on helpompi toteuttaa takavetoiseen.
        Mutta siis varmaankin tavallisena käyttöautona etuveto on järkevämpi.
        En siis kommentoi vetotavan paremmuutta mitenkään. Itse ajelen sekä etu- että takavetoisella. En tosin haluaisi tuon urheiluautoni olevan takavetoinen, vaikka vaimoni 307 Feline on sekin varsin tehokas.


      • RX-8
        RX-8 kirjoitti:

        Edellisessä piti lukea, että takavetoisissa voiman siirtäminen asfalttiin on helpompaa ja nimenomaan kuivaan. Etuvedossa voiman siirtäminen on taas helpompaa liukkaaseen pintaan. Tasauspyörästön lukkokin on helpompi toteuttaa takavetoiseen.
        Mutta siis varmaankin tavallisena käyttöautona etuveto on järkevämpi.
        En siis kommentoi vetotavan paremmuutta mitenkään. Itse ajelen sekä etu- että takavetoisella. En tosin haluaisi tuon urheiluautoni olevan takavetoinen, vaikka vaimoni 307 Feline on sekin varsin tehokas.

        Voi helvetti. Täytyy lopettaa kirjoittelu, kun tulee koko ajan virheitä.
        Tietenkään en haluaisi RX:n olevan etuvetoinen.


    • .,.,.,

      No niinhän se on että paremmat autot on takavetoja eihän etuvetosella ole edes ajamisen tunnetta ja itsellä ollut paljon etu ja taka vetoja ja tälläkin hetkellä etuveto ja se onkin sen auton ainut miinus muuten ois täydellinen.

    • ******

      takavedolla on niin helppo pelleillä talviliukkailla, että pitäisi kieltää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe