Hetken palstaa luettuani huomasin, että keskustelu taitaa koskea enempikin kulutusluottoja sun kännykkävippejä.
Ajattelin kuitenkin kysellä kokemuksia asuntolainan saamisesta: Kuinka paljon lainaa ja millaisilla ehdoilla olette saaneet ?ja millä tuloilla?
Meillä on siis tilanne, että ollaan lähes vasta valmistuneista, vakituisissa töissä ja tulot nettona 3350e/kk ( useimmiten joku satanen ylitöitä) brutto lähes 5000e/kk ja vuodessa brutto n. 60te.
Tavoitteena ja suunnitelmana olisi rakentaaok- talo pk-seudulle/ kehyskuntiin tontteineen n.240 tuhannella. Säästöjä tällähetkellä 30- 35 000e, josta reilu 10 tonnia asp:a. ja ikää se 25 ja 26, jos johonkin vaikuttaa.
Miltä asuntolainaa ottaneesta kuullostaa: uskaltaako tällaisia lähteä pankkiin esittämään? itse olen kyllä exceliä tehnyt, että pitäisi riittää rahat hienosti, mutta en sitten tiedä miten pankissa laskevat..
Asuntolainaa normaalille nuorelle parille?
3
311
Vastaukset
- maaseudun asukki
Teidän tulot tuntuu ihan mukavilta (kelpais mullekin !). Kyllä luulen että lainaa saatte. Kun me otettiin lainaa niin minä olin työttömänä ja ukko vakitöissä. Meidän perheen tulot oli silloin nettona varmaan 3000 euroa/kk. Tosin lainaa otimme paljon vähemmän kun te suunnittelette, koska ostimme rivitaloasunnon maalta. Mitään ongelmia ei pankissa ollut. Ihan helposti saimme lainaa. En tosin tiedä onko ajat muuttuneet. Otimme lainan vuonna 2009. Kannattaa mielestäni maksaa asuntovelkaa mielummin kuin vuokraa. Meillä oli ennen vuokra 500 euroa /kk. Nyt maksamme vähän enemmän ja saamme kohta asunnon omaksemme. Tosin kovin isoa lainaa en suosittele, vaikka korot ovatkin nyt alhaalla. Mielestäni joku 200 000 euroa olisi maksimi. Muuten tulee lainat jo uniinkin. Olen nukkunut yöni hyvin ja lainaani murehtimatta.
- silllllai
Hain yksin lainaa, tulot 2100euroa/kk netto (pitkäaikainen vakityö ja aina töissä olleena).
Pyysin pankista 110 000euroa mutta ne ei luvannut kuin 100 000euroa.
Lopulta löysin rivarikaksion 95 000eurolla ja kk-lyhennykseksi tuli alle 600e/kk.
Jotenki tuntu, että pankki halusi antaa lainaa sen verran ettei tulisi liian kovat lainakulut kuukaudessa.
Ne laski että lainakuluksi tulisi 1/3 osa nettotuloista ja sillai vielä että pystyy maksamaan sen vaikka korot nousisivat 6%:iin.
Mulla ei ollut mitään muita lainoja eikä säästöjä. - Järkimies75
"Miltä asuntolainaa ottaneesta kuullostaa: uskaltaako tällaisia lähteä pankkiin esittämään? itse olen kyllä exceliä tehnyt, että pitäisi riittää rahat hienosti, mutta en sitten tiedä miten pankissa laskevat.. "
Jaa-a.
Kuulostaa hieman liian suurelta lainalta tuloihin nähden. Jo korkojen nousu 5-7% tasolle toisen teistä työttömyys romuttaisi suunnitelmat. Ja tämmöisiin on syytä varautua. Lainaa ei voi ottaa sillä oletuksella ettei mitään vastoinkäymisiä tule. Noilla spekseillä järkevältä kuulostaa 150 000 max.
Plussaa on säästämänne raha. Olette sentään osoittaneet että rahankäyttö on hallinnassa. Rivarikaksio tai edullinen vuokra-asunto ja vielä rahaa säästöön on minun ehdotukseni. Ei heti tarvitse päästä unelmataloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822